Onko lehtien haravoiminen typerää

tomppa2006

On taas syys ja kävin haravoimassa ensimmäiset viisi kottikärryllistä lehtiä kompostiin. Tuli vaan mieleen, että onkohan tässä koko haravoimisessa mitään järkeä?

Niin.

53

3644

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voisit sen sijaan silputa lehdet ruohonleikkurilla ja ruohokenttä saisi ravinteita. Näin teimme jo 1970-luvulla ja saimme erittäin hienon pihan, sillä syksyn ja kevään kosteus maadutti lehdet täysin ja nurmikko voi hyvin.

• tomppa2006

...rupesin miettimään helpompaa vaihtoehtoa...

Tämä tuli mieleeni, jos huristelisi vaan lehdet pieneksi silpuksi. Toisaalta sitten taas tarvitsen kyllä multaa, jota tulee lehtikompostorista mukavasti.

• Mun entinen naapuri kaupungissa nylki aina pihastaan viimeisenkin lehden, ja sitten hän heitti keväällä keinolannoitetta nurmikolle. Mun mielestäni se ei vaikuttanut tarkoituksenmukaiselta.

• Heikunkeikku

On järkeä, on on.
      Enstekski siinä saa kivaa liikuntaa. Posket tuloo punaaseksi ja pienen pienet pavut, tuola käsivarsien sisällä,
      paisuskelee himpun verran isoommaksi.
      Silmät voi sitten katsella haravoinnin tuomaa siisteyttä ja se jos mikä on mukavaa.
      Keväällä ensimmäiset ruohotupsut tupsahtavat esiin, kun kosteat lehdet eivät ole peittona päällä.
      Ruohon juuret saavat ilmaa ja nurmikko äityy kasvamaan heti oitis, kun kevään aurinko niitä kutkuttaa.

Haravoidut lehdet voi tökätä erilaisiin koloihin, jotka tasoittavat kolot kolottomiksi. Saaressa näin.

Minä tykkään haravoimisesta, oikein mukavaa puuhaa.

Niin.

• tomppa2006

...sitä ajattelin siinä tosiaan tulevan, sillä ainakin minulla hiki virtasi...

Ja saa yläkropan lihakset töitä, ei tule muuten paljoa rasitettua. Mihinkään sauvakävelyyn ei minusta ole, se vasta mielipuolisen näköistä onkin, voisivat yöntää sauvansa sanonko mihin...

Se haravoinnin siiteyden katsominen minua juuri rupesi mietityttämään. Nimittäin alkoi tuulla ja puista tulee nyt koko ajan lisää lehtiä pihalle.

• ruohoa käytetään lannoitteena ruohokentän parannukseen. Hullua hommaa, sillä parasta se on siinä paikalla silputtuna ja kyllä se nurmikenttä saa happea, jos silputus on tehty huolellisesti. Kyllä se ruohonleikkurin työntäminen sitä habaa kasvattaa.:-)

• tomppa2006
        Teotwawki kirjoitti:

ruohoa käytetään lannoitteena ruohokentän parannukseen. Hullua hommaa, sillä parasta se on siinä paikalla silputtuna ja kyllä se nurmikenttä saa happea, jos silputus on tehty huolellisesti. Kyllä se ruohonleikkurin työntäminen sitä habaa kasvattaa.:-)

...jota ei tarvitse kyllä lannoittaa, lehtikompostorin multaa sitten taas tarvitsee muualle...

• Heikunkeikku
        tomppa2006 kirjoitti:

...sitä ajattelin siinä tosiaan tulevan, sillä ainakin minulla hiki virtasi...

Ja saa yläkropan lihakset töitä, ei tule muuten paljoa rasitettua. Mihinkään sauvakävelyyn ei minusta ole, se vasta mielipuolisen näköistä onkin, voisivat yöntää sauvansa sanonko mihin...

Se haravoinnin siiteyden katsominen minua juuri rupesi mietityttämään. Nimittäin alkoi tuulla ja puista tulee nyt koko ajan lisää lehtiä pihalle.

Hyötyliikuntaa, sitäpä juuri.

Kyllä munkin naamaan hymy tuli, kun tänään menin tuonne ulos aamukaffetta juomaan ja puista
        oli yön ja aamun aikana lenneskellyt taas aimo kasa lehtiä nurmikolle. Näytti vallan siltä, kuin en olisi eilen
        haravoinut ollenkaan. :) Tosin jos EN olisi haravoinut, niin sitten niitä lehtiä kyllä olisi ollut suorastaan älyttömän paljon ja jos niitä älyttömän paljon on, niin on siinä aika kova haravoiminen.

Haravoiminen on kivaa, mutta lehtikasojen pois vieminen on inho-äklö-yök-yökkiä.
        Meen tuon pihan pläntin haravoimaan useampaan kertaan. Saan useana päivänä hyötyliikuntaa ja hommasta ei tule Liian työlästä, jos jaan sen useammalle päivälle.

Ehkä yks kerta riittää ja sitten on kaikki lehdet tippuneet puista.

• tomppa2006 kirjoitti:

...jota ei tarvitse kyllä lannoittaa, lehtikompostorin multaa sitten taas tarvitsee muualle...

no siitä saa hyvää multaa vaikka kukkapenkkiin tai kasvimaalle.

• tomppa2006
        Heikunkeikku kirjoitti:

Hyötyliikuntaa, sitäpä juuri.

Kyllä munkin naamaan hymy tuli, kun tänään menin tuonne ulos aamukaffetta juomaan ja puista
        oli yön ja aamun aikana lenneskellyt taas aimo kasa lehtiä nurmikolle. Näytti vallan siltä, kuin en olisi eilen
        haravoinut ollenkaan. :) Tosin jos EN olisi haravoinut, niin sitten niitä lehtiä kyllä olisi ollut suorastaan älyttömän paljon ja jos niitä älyttömän paljon on, niin on siinä aika kova haravoiminen.

Haravoiminen on kivaa, mutta lehtikasojen pois vieminen on inho-äklö-yök-yökkiä.
        Meen tuon pihan pläntin haravoimaan useampaan kertaan. Saan useana päivänä hyötyliikuntaa ja hommasta ei tule Liian työlästä, jos jaan sen useammalle päivälle.

Ehkä yks kerta riittää ja sitten on kaikki lehdet tippuneet puista.

...puusta alas ja voisi silloin tehdä suuremman työn...

Toisaalta haravoimisen jakaminen useampaan kertaan, ei tee siitä työstä niin raskasta. Ja nyt on vielä hyvät ilmat, ei tarvitse tuulessa ja sateessa haravoida. Sitten se vasta jurppii.

Eikä minulla tänään olisi ollut mitään muutakaan sen kummempaa hommaa ollut. Sitä paitsi rouva käski!

• tomppa2006
        Teotwawki kirjoitti:

no siitä saa hyvää multaa vaikka kukkapenkkiin tai kasvimaalle.

...liikunnan lisäksi on tyo mullan saaminen...

Niin ja se nurmikko muuten tykkää hyvää, kun sitä rapsuttelee haravalla. Se lehtisilppu jää vähän teräväksi, jos sen jyrää siihen päälle. Kyllä kai se silti maatuu ihan yhtä hyvin siitä maahan, luulen. Siistimmän näköinen piha on, kun vähän antaa haravaa.

• Heikunkeikku
        Teotwawki kirjoitti:

ruohoa käytetään lannoitteena ruohokentän parannukseen. Hullua hommaa, sillä parasta se on siinä paikalla silputtuna ja kyllä se nurmikenttä saa happea, jos silputus on tehty huolellisesti. Kyllä se ruohonleikkurin työntäminen sitä habaa kasvattaa.:-)

Tästä samaisesta asiasta oon monasti jutellut ihmisten kanssa. Jotkut krapsuttelee nurmikon täysin lehdettömiksi ja toiset taas puhuu sen puolesta, että ei missään nimes saa haravoida. Kumpikaan "ihmislaji" ei anna periksi, vaan ovat omaa mieltään ja mikäs siinä, olokaamme :)

Ja kasvaahan se nurmikko, haravoi tai ei. Sitkiää plaatua loppujenlopuksi tuo nurmi.

Toisaaltaan jos kaupunkien puistot, jotka yleisesti ottaen ovat Erittäin kauniita ja hyvässä kunnossa ja niistä pitää huolen alan ammattilaiset, niin miksi nämä puistot haravoidaan? Eikö olisi helpompaa silputtaa ne lehdet?

• tomppa2006
        Heikunkeikku kirjoitti:

Tästä samaisesta asiasta oon monasti jutellut ihmisten kanssa. Jotkut krapsuttelee nurmikon täysin lehdettömiksi ja toiset taas puhuu sen puolesta, että ei missään nimes saa haravoida. Kumpikaan "ihmislaji" ei anna periksi, vaan ovat omaa mieltään ja mikäs siinä, olokaamme :)

Ja kasvaahan se nurmikko, haravoi tai ei. Sitkiää plaatua loppujenlopuksi tuo nurmi.

Toisaaltaan jos kaupunkien puistot, jotka yleisesti ottaen ovat Erittäin kauniita ja hyvässä kunnossa ja niistä pitää huolen alan ammattilaiset, niin miksi nämä puistot haravoidaan? Eikö olisi helpompaa silputtaa ne lehdet?

...kaupungin puistot ja kerrostalojen pihat haravoidaan...

Ja käytetään lehtipuhallinta niin prkl:sti, että pahaa tekee. Mutta haravoidaan kumminkin.

• k/k
        Heikunkeikku kirjoitti:

Eivät normaali ajolla silppua lehti kovinkaan pieniksi,sitä aluetta pitäis tahkota useasti.
        Jos taas vaan pelkällä haravalla pihoja puhristettais ei olis asukkaat valmiita maksamaan sitä lystiä.
        Nytkin kitistään joka päivä kalleuresta sithän riemu nousis jos haravamiesten komppania siin pihalla temmeltäis.

• Onks lehtiä näkynyt
        k/k kirjoitti:

Eivät normaali ajolla silppua lehti kovinkaan pieniksi,sitä aluetta pitäis tahkota useasti.
        Jos taas vaan pelkällä haravalla pihoja puhristettais ei olis asukkaat valmiita maksamaan sitä lystiä.
        Nytkin kitistään joka päivä kalleuresta sithän riemu nousis jos haravamiesten komppania siin pihalla temmeltäis.

ja harava käytössä minulla kun näitä vuokrataloja haravoin, jo alkaa tympiä tämä 30 vuotinen taisto. Onneksi yhtiö kaatoi joitakin koivuja ja talkoohenkeähän ei vuokrataloissa ole. Se mikä jää haravoimatta, odottaa keväällä kuitenkin. Paineita en enää ota.

• tomppa2006
        k/k kirjoitti:

...se ennen haravoi ne lehdet pihalta...

Mutta liian kallista oli vissiin sitäkin pitää.

• Onks lehtiä näkynyt
        tomppa2006 kirjoitti:

...se ennen haravoi ne lehdet pihalta...

Mutta liian kallista oli vissiin sitäkin pitää.

Talonmies olen vainen jo sen 30 vuotta ja 4 taloa on reviirini, asuntoja 72...

• tomppa2006
        Onks lehtiä näkynyt kirjoitti:

Talonmies olen vainen jo sen 30 vuotta ja 4 taloa on reviirini, asuntoja 72...

...pystyn kuvittelemaan kuinka monipuolinen työsi onkaan...

Oli paljon turvallisempaa asua pienen lapsen kanssa kerrostalossa, kun talonmies oli tuttu ja seurasi vähän myös lasten touhuja. Oli paljon apua monessa asiassa ja vilpittömästi muistan talkkari pariskuntaa arvostuksella.

• ole typerää, vaan valtavan hauskaa ja antoisaa puuhastelua ;(

• tomppa2006

...juuri nyt pyyhkäisee vesisade yli tämän alueen...

Eiköhän rouvalle riitä noi viisi kärryllistä haravoitua, on jossain kyläilemässä. Onhan se auton peseminenkin puuhastelua, mitä monet pitävät turhuutena ja ajan haaskaamisena. Se myös on hyötyliikuntaa ja siinä mielessä tarpeellista ja palkitsevaa.

• tomppa2006 kirjoitti:

...juuri nyt pyyhkäisee vesisade yli tämän alueen...

Eiköhän rouvalle riitä noi viisi kärryllistä haravoitua, on jossain kyläilemässä. Onhan se auton peseminenkin puuhastelua, mitä monet pitävät turhuutena ja ajan haaskaamisena. Se myös on hyötyliikuntaa ja siinä mielessä tarpeellista ja palkitsevaa.

alkoi noin puoli tuntia sitten. Ollaanko me niin lähekkäin ;))
        Vaahterassa on vielä lehtiä joten puuhastelua piisaa.

• tomppa2006
        Anceli kirjoitti:

alkoi noin puoli tuntia sitten. Ollaanko me niin lähekkäin ;))
        Vaahterassa on vielä lehtiä joten puuhastelua piisaa.

...ja omenapuissa on vielä lehdet ja...

Talviomanapuussa vielä omenoitakin. Nyt se sade loppui täällä, eipä ollut pitkäaikainen.

• tomppa2006 kirjoitti:

...ja omenapuissa on vielä lehdet ja...

Talviomanapuussa vielä omenoitakin. Nyt se sade loppui täällä, eipä ollut pitkäaikainen.

pieni ravakka kuuro.
        Joo sireeninlehdet onkin hankalia, kun ne putoaa tuohon kivien päälle, siitä niitä ei tahdo saada millään pois. Omppupuita on useita, voi sitä työn määrää mikä vielä odottaa, plääh.

• tomppa2006
        Anceli kirjoitti:

pieni ravakka kuuro.
        Joo sireeninlehdet onkin hankalia, kun ne putoaa tuohon kivien päälle, siitä niitä ei tahdo saada millään pois. Omppupuita on useita, voi sitä työn määrää mikä vielä odottaa, plääh.

...että nyt on tehty yksi kahdeskymmenes osa vaadittavasta työstä...

Ne sireeninjuuret tai mitä töröjä ne nyt on, kun tulevat maasta ylös. Sieltä on tosi hankalia haravoida, kun ei pääse haravalla lähelle maata.

• siinä saat hyötyliikuntaa, raitista ilmaa, ja nurmikon puhtaaksi puhumattakaan uudesta mullasta.

Sanotaan toki että jos lehdet haravoisi vasta keväällä, maa ehtisi imeä lehdistä voimaa itseensä. Mutta ei sitä vaan tahdo jaksaa katsella lehtisotkua...ja jos kaikki jää kevääseen, niin tarvitaan kolminkertaisesti voimaa harvaoimiseen.

• tomppa2006

...liputat liikunnan puolesta, on se sitä kyllä...

Mutta kun koko ajan tulee lisää töitä varisevien lehtien myötä, niin iski aivoihin halu kyseenalaistaa koko puuha.

• tomppa2006 kirjoitti:

...liputat liikunnan puolesta, on se sitä kyllä...

Mutta kun koko ajan tulee lisää töitä varisevien lehtien myötä, niin iski aivoihin halu kyseenalaistaa koko puuha.

saapahan liikuntaa koko syksyn :) Mä olen jo kolme kertaa haravoinut pihani, eikä loppua näy kun yhä vaan osa lehdistä sinnittelee puissa. Tänään kyllä tuuli on ollut suopea, on tuullut metsäänpäin ja nurmikkoni on puhdiostunut kuin itsestään. Äsken heitti ensimmäiset lumihiutaleet, tosin vain muutaman minuutin verran mutta esimakua tulevasta.

• tomppa2006
        TaikisN kirjoitti:

saapahan liikuntaa koko syksyn :) Mä olen jo kolme kertaa haravoinut pihani, eikä loppua näy kun yhä vaan osa lehdistä sinnittelee puissa. Tänään kyllä tuuli on ollut suopea, on tuullut metsäänpäin ja nurmikkoni on puhdiostunut kuin itsestään. Äsken heitti ensimmäiset lumihiutaleet, tosin vain muutaman minuutin verran mutta esimakua tulevasta.

...on takarajana lumisade ja maan jäätyminen...

Sen jälkeen ei tarvitse haravoida. Siihen syksy loppuu ja alkaa talvi.

• on niin ihanaa puuhaa,että melkein tekis mieli ravistaa puita,että tulis lehdet äkkiä alas. :) Tuosta järjestä en tiiä,vaikka joskus tuntuu hullulta,kun edellispäivän siivoukset on mennyttä seuraavana päivänä..

• tomppa2006

...ja laiska töitään luettelee vai miten se nyt meni...

Minulle tuli pipo päässä pihalla ihan kyllä hiki.

• tomppa2006 kirjoitti:

...ja laiska töitään luettelee vai miten se nyt meni...

Minulle tuli pipo päässä pihalla ihan kyllä hiki.

tuulee niin kylmästi,ettei paljoo hiki tuu.Eikä tuulessa haravoiminenkaan oikein onnistu.Eikös niitä lehtiä kuiteski pidäkkin jättää jonkun veran,että saa maa niistä ravinteita..:)

• tomppa2006
        mii-su kirjoitti:

tuulee niin kylmästi,ettei paljoo hiki tuu.Eikä tuulessa haravoiminenkaan oikein onnistu.Eikös niitä lehtiä kuiteski pidäkkin jättää jonkun veran,että saa maa niistä ravinteita..:)

...jonkin verran jää, ei niitä pirukaan kaikkia haravoi...

Ei tuulessa ja sateessa siitä hommasta oikein tule yhtään mitään. Ja se on ikävää, kun on oikein orientoitunut haravoimiseen kauniina päivänä, niin eikös varmaan siitä pienestä pilvestä sadetta riitä ja sitten homma keskeytyy.

• Minä ainakin huristelen ruohonleikkurilla ensin lehdet suurimmaksi osaksi silpuksi. Näin ei komposti täyty hetkessä ja maa saa ravinteita. Ja osan lehdistä voi haravoida istutusten päälle, pakkassuojaksi...=))))

Sitähän voi pitää haravointi talkoita, jos pihaa on enemmän ja samalla saa hyötyliikuntaa... maistuu pilsu paremmalle pienen uurastamisen jälkeen...=))))

• tomppa2006

...ei mää usko et tarvii talkoita, kunhan nyt vaan jupisen...

Ei ne lehdet vaan tahdo pysyä istutusten suojana, kun tuuli levittää uudelleen pitkin pihaa. Mulla on iso komposti, sinne kyllä sopii ja sieltä saa hyvää multaa.

En edes kiroillu pihalla, ettei toi nyt niin kauheen vastenmielistä puuhastelua ole.

• GloriaJoy

lehtien haravointi on viisasta. Oikea aika on kun väri on ruma, ja sateen jälkeen ovat hiljalleen muuttumassa kasaantuviksi liukuminoiksi ja asettautuvat kenties maassaolevien pienten kaivoaukkojen ritilöille tukkeeksi.

Silloin kun hehkuvat lehdet varisevat puista, leikkivät tuuletenpoikien pyörityksessä spiraaleja ja kun leutojen tuulten aikaan asettautuvat vapautuviin aokkoihin ja kerrostuvat toisaalle, niin sääli on niitä harvoida. Mitä enemmän ne levittäytyvät, sitä laajemmin ne maatuisivat, vaan alla on usein ihmisen tekemä este, asfaltti pahimmillaan ja harvoida täytyy.

Miusta kevätharavointi pälviaukoista on ihanaa puuhaa.

• tomppa2006

...aloitettua turhankin aikaisin tuo haravoiminen...

Ei vaan jaksa odottaa, kun tietää mikä työmäärä on edessä. Pieninä annoksina ei tunnu niin pahalta. Eikä minulla ole koskaan ollut tuota kevätharavointia, uusi kevät ja uusi nurmikko talven jälkeen...

• Anjaniina.

kun kerran kysyit ;)
      Maalaan sullekuvan.
      Ihmisellä on piha, johon kylvi ruohon, lannoitti, kalkitsi ja leikaksi.
      Lannoitti lisääkin ja leikkasi taas pitkänä rehottavan, vei jätteet kompostiin.
      Tuli syksy ja kesän lehdet tippui pihalle, ne haravoitiin pois ja keväällä taas lannoitettiin.
      Miks ihminen kerää luontaisen lannoitteen ja mikrobien hyvinvointia edistävän karikekerroksen pois, sen jonka olla viihtyy kastematokin?
      Miksi se tuhoaa muhevan mullan alun ja lannoittaa keinotekoisesti.
      Itse korkeintaan kulotan keväällä ja talven ajan, saa havut ja lehdet maatua ja luovuttaa ravinteensa.
      Ei tarvitse keinolannoitteita, sen kun leikkelee vaan ja jättää silpun sinne juurille.

• ihmiset haravoi

kun ne tykkää siististä pihasta
        on niitä harvoja joille riittää rytöläjä

• Anjaniina.
        ihmiset haravoi kirjoitti:

kun ne tykkää siististä pihasta
        on niitä harvoja joille riittää rytöläjä

Piha on siitä huolimatta siisti, katsos leikkurilla saa nätisti ne pudonneet lehdet sinne nurmikon joukkoon ;)
        Mutta saahan sitä, turhaa työtä tehdä, ei sitä olekeltään killetty ;)
        Mä vaan tykkään pihastani, hyvinvoivana ja kastemadoista pulleina ;))

• tomppa2006

...tai asua sellaisessa talossa, jossa piha olisi lehtiä täynnä...

En silti käytä mitään lannoitteita, en nurmikolle enkä kasvimaalle.

Kai minä olen vähän turhan tarkka, kun teen noita lumihommiakin pitkin talveä, enkä vaan odota, että sulaisivat pois, heh.

• tap4a

... jos se haravointi tapahtuu syksyllä. Kyllä ne lehdet talven aikana enimmäkseen maatuvat, sehän on parasta mahdollista lannoitetta nurmikolle.
      Ne rippeet voi sitten keväällä haravoida pois.

Jos on ihan pakko syksyllä lehtiä poistaa, sitten haravoimalla kiitos, ei puhaltimella;)

• tomppa2006

...noista lehtipuhaltimista, ne yksiä helvetinkoneita...

• Täysin turhaa työtä!
        tomppa2006 kirjoitti:

...noista lehtipuhaltimista, ne yksiä helvetinkoneita...

Viisi vuotta haravoimatta keväät syksyt eikä loppujen lopuksi näy missään. Keväällä näyttää ensi alkuun vähän "siivottomalta", mutta uusi ruohohan kasvaa sikanopeasti, ja kun leikkurilla ajaa niin vanhat kuloheinät kuin lehdetkin painuu alas. Nurmi on ihan nätti ja vihreä!

Ihmiset tekee järjettömän paljon turhaa työtä ja ennen kaikkea ostaa turhaa roinaa, vrt. lannoitteet ja kaiken maailman nurmen tehoravinteet ja sammalen poistajat. Vanha kulo ja lehdet on luonnollista ravinnetta maalle!

Kaikki kasvaa meillä kuin kohisten, kun ei kylvetä sen paremmin myrkkyjä kuin apulantoja, ja maaperän rakenne on ihanan murea ja kastematoja vilisevä.

• tomppa2006
        Täysin turhaa työtä! kirjoitti:

Viisi vuotta haravoimatta keväät syksyt eikä loppujen lopuksi näy missään. Keväällä näyttää ensi alkuun vähän "siivottomalta", mutta uusi ruohohan kasvaa sikanopeasti, ja kun leikkurilla ajaa niin vanhat kuloheinät kuin lehdetkin painuu alas. Nurmi on ihan nätti ja vihreä!

Ihmiset tekee järjettömän paljon turhaa työtä ja ennen kaikkea ostaa turhaa roinaa, vrt. lannoitteet ja kaiken maailman nurmen tehoravinteet ja sammalen poistajat. Vanha kulo ja lehdet on luonnollista ravinnetta maalle!

Kaikki kasvaa meillä kuin kohisten, kun ei kylvetä sen paremmin myrkkyjä kuin apulantoja, ja maaperän rakenne on ihanan murea ja kastematoja vilisevä.

...koska kaikki muu paitsi puutarhan hoito on turhaa...

Ja onhan se nurmikko monelle osa puutarhaa. Lehtien haravoiminen on monipuolista liikuntaa, kun ei aina viitsi kävellä samoja lenkkipolkuja. Voihan sitä sanoa yhtälailla kuntosalien olevan täysin turhia, kun ihmiset voivat liikkua kotonakin, eikä siitä tarvitse maksaa yhtään mitään. Samaa mieltä olen tuosta turhan roinan ostamisesta.

• Putkivalo

Sen aikaa kun haravoit et ainakaan ole tekemässä pahaa, lihakset saa kyytiä ja aivot happea. Äidillä oli tapana ajaa ne keräävällä nurtsinleikkuri silpuksi ja laittoi kukkapenkkiin lannoitteeksi ja talvisuojaksi, mutta ethän sä vielä mikään eläkeläinen ole :))

Onhan siitä ollut juttua että lannoittaa nurmikkoa kun jättää kevääksi maatumaan, hankalempi juttu vaan täällä etelässä on, että lehdet yleensä pakkaantuu laataksi joka sitten jäätyy ja polttaa nurtsin mustaksi.

• tomppa2006

...tuota mustaa nurmikkoa naapurin äijä kiroaa, mutta hänhän ei haravoikaan...

Minun äidilläni sitten taas oli tapana haravoida ne lehdet syksyisin ja muistan itseni hyvin nuorena äidin pikku apulaisena haravoimassa niitä. Siitä se varmaan on tullut perintönä minulle. Äidiltäni.

Uskon jaksavani vielä parikymmentä vuotta haravan varressa heilua. Tippaakaan en kehu, kun sanon olevan vielä aika hyvässä vedossa. Se haravoiminen on myös hermoja lepuuttavaa ja rentouttavaa, sekä siihen voi myös purkaa aluksi ylimääräisiä aggressioita, kun oikein riehuu. Ensimmäisen tunnin jälkeen olo tasaantuu ja harava liikkuu harkitummin, heh.

• silippuri

Ei ole mitään järkeä!

• tomppa2006

...lyhyestä vastauksesta...

• tanj a

Järkeä haravoimisessa on,jos ne lehdet eivät mihinkään maadu niin kuin ne monessa jalopuussa tuppaa olemaan. Tammi se vasta hankala onkin, vaikka sen kuinka silppuaisi ja odottelisi maatumista kompostissa.

Meillä kun ei ole muuta kuin koivua ja naapurilla sitten niitä jalopuita, niin osan haravoin ja osan silppuan ruohonleikkurilla maatumaan nurtsille.

Että kaippa se haravointi on tutkittava tapauskohtaisesti ja sitten päätettävä, mitä tehdään. Haravoinnin syvällisempää merkitystä en ole miettinyt, koska syksy on vaan kerran vuodessa ja jos ei huvita haravoida, niin voihan sen tehdä sitten keväälläkin.

Niistä lehdistä puhtaaksi nuolluista pihoista en kuitenkaan tykkää. Niistä tulee mieleen ahdistavan kapeakatseinen elämä, jossa luontoa vastaan taistellaan täysin voimin ja silloin tekisi mieli mennä koputtamaan sellaista tyyppiä olkapäälle, että mitäs jos asfaltoit koko pihasi. Joku maisemahortonomi sanoi mulle kerran jännästi, että hyvän puutarhan tunnistaa siitä kun se on kovalla vaivalla saatu muistuttamaan luontoa. Ja pitää paikkansa, jos tutustuu alan huippuosaajiin. Puutarhat ovat ihanasti "rempallaan".

• tomppa2006

...jonkin verran jalopuita tontilla ja samaa mieltä olen niitten maatumisesta...

Pitkään joutuu odottamaan ja voi olla se nurmikko lopulta huonommassa kunnossa, kun vaan olisi vaivautunut sen verran, että haravoi ne syksyllä pois. Tosin en varmasti ole mikään pikkutarkka pihan siivoaja, kyllä niitä aina sinne jää.

• Luonnon puolesta!

Minusta lehtien haravointi on mukavaa,,,saa olla raittiissa ilmassa,,,tehdä sitä oman voinnin mukaan,,,mutta kottikärry saa jäädä varastoon sillä helpointa on laittaa maahan kevyt peite(muovinen)johon haravoida lehdet ja viedä kompostiin jos sellainen sattuu olemaan,,,vetää sitä perässään,,,ei tarvitse kantaa eikä työntää.
      Mukavaa syksyä ja luonto kiittää!

• tomppa2006

...sen omakotitalo asumisen olla liian helppoa...

Vaan pikku puuhastelua pihalla, kuten nyt lehtiä haravoimassa. Hyvän neuvon annoit, minulla on ollut tuo poika vähän apuna kottikärrymiehenä, mutta noin se kerääminen sujuu yksin helpommin.

• humut

Haravoidun pihan tunnistaa sammaleisesta pinnasta. Kaikki humus ja ravinne on kadonnut. Puut kuolevat seuraavaksi koska ei malteta jättää edes pensaiden ja puiden juuurille mitään. Puu ja pensas luovuttaa itsestään lehtenä pois. Jos haravoi, saa hyvän mielen siitä kun tappaa elollisen pijhalta, ostaa uutta keinomultaa ja lannoitetta puutarhaliikkeistä.
      Kaupunkien puistotkin hoidtaan verovaroin näin. Yritykset käärivät rahat.
      asiantuntijat ovat tehneet haravalle YT:n mutta myymälät eivät. Myös lehtien ja karikkeiden poisvienti maksaa. Kompostointi on ruma kasa tontin kulmassa sinne naapurin suuntaan.
      Silpuksi vaan ruohonleikkurilla. Ruohonleikkaamisen pakkomielettä ei kuitenkaan saa kitkettyä. Onhan se kivaa kun pensan hajussa ja pärinässä saa kävellä ympäri tonttia. Linnut ei saa syötävää ja luonnonmukaiset kukat tapetaan, samalla hyönteiset, mehiläiset,perhoset. Liikuntaa saa vielä vähänaikaan, kunnes kaikki kuolee . Mennään mökille ja tehdään sielläkin kaupunkimaista tylsää vihreää /nurmikko /sammalmattoa.
      Ai että on järkeä. Mun pihalla nurmikko on kukkamattona. Pensaat kukkivat ja puissa voin kasvattaa luumuja,omenia ym. Koskaan en haravoi. En leikkaa ruohoa. Ei ole rikkaruohoa. Koska en nimitä luonnonvaraisia kasveja sellaiseksi. Ei rumaa kompostia.
      T.Liikunnan liisa luonnossa

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1022
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      771
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe