Osaava "nörtti" luomaan uutta sosiaalista nettisaittia

Aerosmith11

Kiinnostaisiko oman sosiaalisen nettipalvelun luominen? Minulla olisi hyvä idea, mutta en osaa sitä toteuttaa. Tietokoneosaamiseni on hyvin rajoittunutta, joten siksi tarvitsisinkin sinun kaltaisesi osaajan tasavertaiseksi kumppanikseni. Tehtäisiin kahdestaan "kilpailija Facebookille" ja muille sosiaalisille nettiyhteisöille. Palkkaa tuskin saisimme siitä kumpikaan ainakaan ensialkuun, mutta eihän sitä koskaan tiedä mihin se voisi johtaa. Taivas vaan olisi rajana! Haluaisin siis 50/50 "liikekumppanin" luomaan uudenlaista palvelua ihmisten käytettäväksi. Jos sinulla on asian toteuttamiseksi vaadittavat tiedot ja taidot hallussasi, niin ota yhteyttä! Se mitä kerrot itsestäsi, osaamisestasi ja halustasi luoda uutta ratkaisee sen, että kenet valitsen kumppanikseni tähän uuteen "viritelmään" Kerro siis rehellisesti itsestäsi ja minä kerron sitten sinulle millaista ideaa olen suunnitellut. Toivottavasti saamme aikaan menestyksekkään yhteistyön. Kirjoittele: [email protected]
PS. En vastaa lainkaan yliolkaisiin "kerro ideasi" -sähköpostiuteluihin, vaan vaatimuksenani on, että olet tosissasi kiinnostunut asiasta ja valmis luomaan jotakin aivan uutta. Säilytän kaikki sähköpostit, joten "ideanryöstäjät" älkää vaivautuko.

10

700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anven

      Onnea ideallesi.

      Itse olen miettinyt minkälainen tietokantaratkaisu näissä on pohjalla? Osaako kukaan sanoa. Eli miten tallentavat tuhansien ihmisten kuvat ja tiedot, jotka kuitenkin saadaan haettua nopeasti? Mikä teknologia ja mitkä tauluratkaisut?

      • 13

        En usko että noissa kuvia sen kummemmin tallennetaan kantoihin, ne on erikseen mediaservereillä jotka eivät tee muuta kuin jakavat kuvia nettiin.
        Kannat ovat hajautettuja ja sivuhaut tehdään yhtäaikaisilla rinnakkaisilla kyselyillä sensijaan että tehtäisiin samaan kantaan kauheaa inner join hässäkkää.
        Taulurakenteet ovat yksinkertaisia ja kevyitä, keynä todennäköisesti käyttäjän uniikki sivustonID.


      • Open Saurce Academy

        Ei kuvia kantaan laiteta. Se olisi typerää, raskasta ja täysin balansoimatonta.

        Pienimuotoinen/keskitasoinen systeemi syntyy kombinaatiolla Apache, PHP, MySQL, XHTML/CSS2, Javascript.
        Isompaan syseemiin tarvitaankin sitten vähän enemmän tavaraa välille, jotta skaalautuvuus ja vikasietoisuus saadaan hoidettua.

        Periaate on kuitenkin se, että kuvat ja binaarit sijaitsevat webbiservolla ja data tietokannassa. Se, että miten data sijaitsee tietokannassa tai kannoissa on jälleen kerran tapauskohtaista. Onko aa-kanta erikseen, miten master-data on hoidettu jne.

        Hatusta ei kannata alkaa näitä tekemään, vaan on hyvä olla tietoa tekniikasta ja osaamista ohjelmoinnista pohjalla. Speksit pöytään ensin.

        Tervetuloa vain meidän FOSS-kursseille: http://www.osacademy.org


      • O.C.

        NoSQL-kannat ovat näissä palveluissa kova juttu. Apache Cassandraa käyttää mm. Facebook ja Twitter.

        Cassandra skaalautuu ylöspäin todella nätisti, mutta kannan suunnittelu on vanhoille relaatiomiehille hankalaa; kannan rakenne kun suunnitellaan hakujen perusteella eikä tietomallin.


      • Cassa
        O.C. kirjoitti:

        NoSQL-kannat ovat näissä palveluissa kova juttu. Apache Cassandraa käyttää mm. Facebook ja Twitter.

        Cassandra skaalautuu ylöspäin todella nätisti, mutta kannan suunnittelu on vanhoille relaatiomiehille hankalaa; kannan rakenne kun suunnitellaan hakujen perusteella eikä tietomallin.

        Nuo ovat valitettavasti varsin hankalia ja huonosti muualle liitettäviä.


      • O.C.
        Cassa kirjoitti:

        Nuo ovat valitettavasti varsin hankalia ja huonosti muualle liitettäviä.

        Onhan ne hankalia, jos ei osaa.

        Thrift API löytyy kuitenkin seuraaville kielille: Java, C , C#, PHP, Perl, Python, Ruby, Erlang, Haskell, Smalltalk jne.

        Itse olen käyttänyt vain Javaa Cassandran kanssa keskustelemiseen, mutta helposti se sujuu.

        Enkä ole nähnyt toista kantaratkaisua, jolla replikointi ja vikasietoisuus rakentuu yhtä helposti.


      • ehhhh
        Open Saurce Academy kirjoitti:

        Ei kuvia kantaan laiteta. Se olisi typerää, raskasta ja täysin balansoimatonta.

        Pienimuotoinen/keskitasoinen systeemi syntyy kombinaatiolla Apache, PHP, MySQL, XHTML/CSS2, Javascript.
        Isompaan syseemiin tarvitaankin sitten vähän enemmän tavaraa välille, jotta skaalautuvuus ja vikasietoisuus saadaan hoidettua.

        Periaate on kuitenkin se, että kuvat ja binaarit sijaitsevat webbiservolla ja data tietokannassa. Se, että miten data sijaitsee tietokannassa tai kannoissa on jälleen kerran tapauskohtaista. Onko aa-kanta erikseen, miten master-data on hoidettu jne.

        Hatusta ei kannata alkaa näitä tekemään, vaan on hyvä olla tietoa tekniikasta ja osaamista ohjelmoinnista pohjalla. Speksit pöytään ensin.

        Tervetuloa vain meidän FOSS-kursseille: http://www.osacademy.org

        asia ei ole noin yksinkertainen. kommenttisi kertoo osaamisesi tason.


      • Anonyymi
        O.C. kirjoitti:

        Onhan ne hankalia, jos ei osaa.

        Thrift API löytyy kuitenkin seuraaville kielille: Java, C , C#, PHP, Perl, Python, Ruby, Erlang, Haskell, Smalltalk jne.

        Itse olen käyttänyt vain Javaa Cassandran kanssa keskustelemiseen, mutta helposti se sujuu.

        Enkä ole nähnyt toista kantaratkaisua, jolla replikointi ja vikasietoisuus rakentuu yhtä helposti.

        "Thrift API löytyy kuitenkin seuraaville kielille: Java, C , C#, PHP, Perl, Python, Ruby, Erlang, Haskell, Smalltalk jne."

        Ihan tiedoksi:

        JOS liityntä löytyy C -kielelle, niin sama liityntä toimii myös näide kanssa:

        Delphi, Kylix, Freepascal.

        Kaikissa noissa kääntäjissä ohjelmointikielenä on Objectpascal.

        Ja Objectpascalissa kutsutavat menevät näin (32-Bit -sovellukset):

        Oletus on fastcall. Mutta oletuksen lisäksi Objectpascal tunnistaa ja noudattaa myös näitä kutsutapoja:

        cdec, stdcall, safecall (2 jälkimmäistä taitavat olla aika Windows -sidonnaisia, mutta cdecl toimii myös linuxissa).

        64-Bit -sovellukset:

        Käsittääkseni näiden osalta:

        kutsutapa on aina ns. "Platform default", josta johtuen kääntäjä tunnistaa, mutta jättää huomiotta kutsutapamääreet: cdec, stdcall.

        Safecall on hieman erikoistapaus, sen osalta on syytä tutustua dokumentaatioon.

        Mutta periaatetasolla: Jos jokin ohjelmointirajapinta on saavutettavissa C -kielellä, niin se on silloin saavutettavissa myös Objectpascalilla.

        Kielenä Objectpascalista sanottakoon tämä:

        Objectpascalin suhde Pascaliin on suunnilleen sama kuin C++:n suhde C -kieleen.

        Eli Objectpascal on objektiorientoitunut ohjelmointikieli, jonka syntaksi on kehitetty pascalin pohjalta.

        Ainakin Delphissä ja Kylixissä on myös korvattavissa oleva dynaamisen (Heap) muistin manageri. Eli oletus on työvälinevalmistajan puolesta olemassa, mutta jos et ole siihen tyytyväinen, sinulla on vapaus korvata se omatekemälläsi tai muualta lisensioimallasi muistimanagerilla.

        ks. SetMemoryManager ja GetMemoryManager.


    • Anonyymi

      Alkaako uusi Facebook olemaan jo valmis? 13 vuotta jo mennyt.

    • Anonyymi

      Ei, luomista on saatu kylläksi jo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6510
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2624
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2200
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1876
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1447
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe