Tasan kello 13 sunnuntaina Turun käräjäoikeuden merioikeuden määräämä katsastus- ja arviointimies Göte Karlsson soitti s/s Boren laivakelloa kaksi kertaa merkiksi, että aluksen kastetilaisuus voi virallisesti alkaa.
Täsmällisesti kajahtivat sävelet VG-Brassin vaskikvintetistä, kun muusikot puhalsivat ilmoille Armas Maasalon Juhlamarssin. Kasteen ajaksi musiikki vaihtui fanfaarimarssi Marsalkan hopeatorviksi.
Aluksen kastamisen oli saanut tehtäväkseen s/s Borea ab:n perustajajäsen Heidi Sid.
– Kastan sinut Boreksi, Sid lausui juhlallisesti sekä ruotsiksi että suomeksi, ja niin m/s Kristina Regina sai takaisin alkuperäisen nimensä.
Kuohuviinipullon lasi osoittautui niin kovaksi, että Sid sai iskeä pulloa laivan laitaan kerran jos toisenkin. Lopulta avuksi tuli hallituksen puheenjohtaja Johnny Sid, ja pullo räjähti voimalla rikki.
Kuohuva juoma pärskähti silmänräpäyksessä ympäristöön, ja mukana lenteli myös lasinsiruja – joista yksi teki vertavuotavan haavan Turun Sanomien valokuvaajan otsaan.
Muun muassa ravintolaksi ja hostelliksi valjastettava alus saanee siis alkaa uuden taipaleensa suotuisten tähtien alla, tuovathan sirpaleet tunnetusti onnea.
http://www.ts.fi/online/kotimaa/165492.html
S/s Bore sai kuohuviinikasteen kylkeensä
14
1264
Vastaukset
- Finnjet & Fennia
Viime aikoina kun on ollut kova vimma romuttaa suomalainsta merenkulun hhistoariia!
- 36
tännekin ujuttaudu niitä FCBS-palstan räkänokkia, joiden keskustelu taso ja kyky on pelkästään copypaste -luokkaa ?
- ex Borea seilori
että Johnny Sidin Oy Borea Ab sai pelastettua vanhan "Nolla" Boren esim Alangin romutusrannalta mutta
laivan tämänhetkinen sijainti Aurajoen itäpuolella ei ole paras mahdollinen hotelli ja ravintola toimintaa
ajatellen vaan Boren oikea laituripaikka olisi länsipuolella "jokkee" missä muutkin museo paatit on. - Don Bacardi
ex Borea seilori kirjoitti:
että Johnny Sidin Oy Borea Ab sai pelastettua vanhan "Nolla" Boren esim Alangin romutusrannalta mutta
laivan tämänhetkinen sijainti Aurajoen itäpuolella ei ole paras mahdollinen hotelli ja ravintola toimintaa
ajatellen vaan Boren oikea laituripaikka olisi länsipuolella "jokkee" missä muutkin museo paatit on.Ja viela toistamiseen:Tosi hieno homma.Tuo yksi sora-aani tuolla valilla oli ilmeisesti ns.Finnjet ryhmaa
jonka historia alkaa vasta siita,kun mina jo jain elakkeelle.Teerveisia Pakistaniin!!!!!!!!!!!! - 29
Don Bacardi kirjoitti:
Ja viela toistamiseen:Tosi hieno homma.Tuo yksi sora-aani tuolla valilla oli ilmeisesti ns.Finnjet ryhmaa
jonka historia alkaa vasta siita,kun mina jo jain elakkeelle.Teerveisia Pakistaniin!!!!!!!!!!!!Eikö siinä ole diesel koneet?
- mbe320cdi
29 kirjoitti:
Eikö siinä ole diesel koneet?
Siinä oli höyrykoneet ennen modifointia
- 14
mbe320cdi kirjoitti:
Siinä oli höyrykoneet ennen modifointia
mutta ei ole enää, siksi ihmettelin miksi sitä nyt aletaan sanomaan höyrylaivaksi.
- Bore noll
14 kirjoitti:
mutta ei ole enää, siksi ihmettelin miksi sitä nyt aletaan sanomaan höyrylaivaksi.
asennutti Kristina Reginaan 1987 kaksi Wärtsilä-Vaasa 12V22D MD-C dieselkonetta joiden teho
on 3240kW ehkä tuo nimitys S/S on vain sitä nostalgiaa sillä onhan laiva muuten alkuperäisen
näköinen lähes kun 1960 kun se luovutettiin Bore varustamolle. - Rosti-Roope
Bore noll kirjoitti:
asennutti Kristina Reginaan 1987 kaksi Wärtsilä-Vaasa 12V22D MD-C dieselkonetta joiden teho
on 3240kW ehkä tuo nimitys S/S on vain sitä nostalgiaa sillä onhan laiva muuten alkuperäisen
näköinen lähes kun 1960 kun se luovutettiin Bore varustamolle.Kyllähän dieselöity höyrylaiva on yhtä vähän s/s kuin patterikoneistolle muutettu könniläinen aito Könnin kello. Aletaanko pian lukemattomia moottoroituja höyrylaivojamme nimittää höyrylaivoiksi? Samalla höyrylaivoiksi voisi nimittää erinäisiä höyrylaivoja esittäviä uudisrakenteita, kuten Helsingin edustalla seilaavaa siipirataslaivaa, joissa epämääräisesti sijoitetut kurkkupurkit markkeeraavat savupiippuja.
Hienoa että Bore säästettiin edes dieselöitynä. Suomessa on tuskien kautta saatu säilymään erikoisaluksia, mutta tavalliset peruslaivathan olisivat museaalisesti vielä tärkeämpiä. Yhtään ruotsinlaivaa ei ole säilytetty höyrykäyttöisenä. Boren alkuperäinen koneisto oli parisataavuotisen mäntähöyrykonetekniikan kehityksen huipentuma: nelipaisuntakone turbokompressorilla ja välitulistuksella. Norrkulla lienee ainoa höyrykäyttöisenä säilynyt alkuperäinen rannikkomatkustajalaivamme ja häädetään nyt pois Helsingin keskustasta vähemmän arvokkaiden laivojen tieltä. - kalvadedöö
Rosti-Roope kirjoitti:
Kyllähän dieselöity höyrylaiva on yhtä vähän s/s kuin patterikoneistolle muutettu könniläinen aito Könnin kello. Aletaanko pian lukemattomia moottoroituja höyrylaivojamme nimittää höyrylaivoiksi? Samalla höyrylaivoiksi voisi nimittää erinäisiä höyrylaivoja esittäviä uudisrakenteita, kuten Helsingin edustalla seilaavaa siipirataslaivaa, joissa epämääräisesti sijoitetut kurkkupurkit markkeeraavat savupiippuja.
Hienoa että Bore säästettiin edes dieselöitynä. Suomessa on tuskien kautta saatu säilymään erikoisaluksia, mutta tavalliset peruslaivathan olisivat museaalisesti vielä tärkeämpiä. Yhtään ruotsinlaivaa ei ole säilytetty höyrykäyttöisenä. Boren alkuperäinen koneisto oli parisataavuotisen mäntähöyrykonetekniikan kehityksen huipentuma: nelipaisuntakone turbokompressorilla ja välitulistuksella. Norrkulla lienee ainoa höyrykäyttöisenä säilynyt alkuperäinen rannikkomatkustajalaivamme ja häädetään nyt pois Helsingin keskustasta vähemmän arvokkaiden laivojen tieltä.Eikös kannattaisi ottaa yhteyttä Heikolaan/Piimään ja betonoitaisi Bore. Silloinhan se olisi maailman ainoa ikuisesti säilyvä stimmipasiseeri?
- uudella
yrittäjällä lupa käyttää Boren korsteenimerkkejä ja vaakunaa keulassa ?
- kaupunkilainen
Yrittäjällä lupaa antaa laivan apukoneen jyskyttää sähkövoimaa kellon ympäri keskellä kerrostaloasutusta? Alue ei todellakaan ole mikään satama, vaan asuinkortteli. Et voisko sen kytkeä maasähköön ja myös p...kaviemäriin?
- Holmia
kaupunkilainen kirjoitti:
Yrittäjällä lupaa antaa laivan apukoneen jyskyttää sähkövoimaa kellon ympäri keskellä kerrostaloasutusta? Alue ei todellakaan ole mikään satama, vaan asuinkortteli. Et voisko sen kytkeä maasähköön ja myös p...kaviemäriin?
Turkulaiset ja eteenkin niiden lähitalojen nirppanokka asukkaat jotka valittelee parvekenäkymien
menneen pilalle koska Bore peittää näkymät kuraiselle joelle, ja eiköhän se apukoneen käyttö
lopu kun laivaan saadaan maasähkö. Ja viemäröinti tuskin on heti tarpeen sillä onhan laivassa septi-
tankit jotka voi tyhjentää muuten ainut oikea paikka laivalle olisi toisella puolella jokea niiden
sotalaivojen jatkeeksi onhan sielä tilaa ja parkkipaikat valmiina ja siten bisneksenkin kannalta
parempi sijoituspaikka wanhalle rouvalle, joten malttia joenvarren asukkaat.
- Anonyymi
Näin jostakin, että Turussa nykyisin olevaa Borea oli nimitetty myös M/S Boreksi, mutta kyllä alkuperäinen S/S on sopivampi. Kaiken kaikkiaan ko. aluksen tarina on hieno ja merkittävä osa suomalaista matkustajaliikennettä.
https://www.tunturisusi.com/borekristinaregina/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!871969- 821780
- 511410
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai481375- 1461338
Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I481262Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1251134Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!251043- 39965
Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket23953