S/s Bore sai kuohuviinikasteen kylkeensä

-Bore-

Tasan kello 13 sunnuntaina Turun käräjäoikeuden merioikeuden määräämä katsastus- ja arviointimies Göte Karlsson soitti s/s Boren laivakelloa kaksi kertaa merkiksi, että aluksen kastetilaisuus voi virallisesti alkaa.

Täsmällisesti kajahtivat sävelet VG-Brassin vaskikvintetistä, kun muusikot puhalsivat ilmoille Armas Maasalon Juhlamarssin. Kasteen ajaksi musiikki vaihtui fanfaarimarssi Marsalkan hopeatorviksi.

Aluksen kastamisen oli saanut tehtäväkseen s/s Borea ab:n perustajajäsen Heidi Sid.

– Kastan sinut Boreksi, Sid lausui juhlallisesti sekä ruotsiksi että suomeksi, ja niin m/s Kristina Regina sai takaisin alkuperäisen nimensä.

Kuohuviinipullon lasi osoittautui niin kovaksi, että Sid sai iskeä pulloa laivan laitaan kerran jos toisenkin. Lopulta avuksi tuli hallituksen puheenjohtaja Johnny Sid, ja pullo räjähti voimalla rikki.

Kuohuva juoma pärskähti silmänräpäyksessä ympäristöön, ja mukana lenteli myös lasinsiruja – joista yksi teki vertavuotavan haavan Turun Sanomien valokuvaajan otsaan.

Muun muassa ravintolaksi ja hostelliksi valjastettava alus saanee siis alkaa uuden taipaleensa suotuisten tähtien alla, tuovathan sirpaleet tunnetusti onnea.
http://www.ts.fi/online/kotimaa/165492.html

14

1276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Finnjet & Fennia

      Viime aikoina kun on ollut kova vimma romuttaa suomalainsta merenkulun hhistoariia!

    • 36

      tännekin ujuttaudu niitä FCBS-palstan räkänokkia, joiden keskustelu taso ja kyky on pelkästään copypaste -luokkaa ?

      • ex Borea seilori

        että Johnny Sidin Oy Borea Ab sai pelastettua vanhan "Nolla" Boren esim Alangin romutusrannalta mutta
        laivan tämänhetkinen sijainti Aurajoen itäpuolella ei ole paras mahdollinen hotelli ja ravintola toimintaa
        ajatellen vaan Boren oikea laituripaikka olisi länsipuolella "jokkee" missä muutkin museo paatit on.


      • Don Bacardi
        ex Borea seilori kirjoitti:

        että Johnny Sidin Oy Borea Ab sai pelastettua vanhan "Nolla" Boren esim Alangin romutusrannalta mutta
        laivan tämänhetkinen sijainti Aurajoen itäpuolella ei ole paras mahdollinen hotelli ja ravintola toimintaa
        ajatellen vaan Boren oikea laituripaikka olisi länsipuolella "jokkee" missä muutkin museo paatit on.

        Ja viela toistamiseen:Tosi hieno homma.Tuo yksi sora-aani tuolla valilla oli ilmeisesti ns.Finnjet ryhmaa
        jonka historia alkaa vasta siita,kun mina jo jain elakkeelle.Teerveisia Pakistaniin!!!!!!!!!!!!


      • 29
        Don Bacardi kirjoitti:

        Ja viela toistamiseen:Tosi hieno homma.Tuo yksi sora-aani tuolla valilla oli ilmeisesti ns.Finnjet ryhmaa
        jonka historia alkaa vasta siita,kun mina jo jain elakkeelle.Teerveisia Pakistaniin!!!!!!!!!!!!

        Eikö siinä ole diesel koneet?


      • mbe320cdi
        29 kirjoitti:

        Eikö siinä ole diesel koneet?

        Siinä oli höyrykoneet ennen modifointia


      • 14
        mbe320cdi kirjoitti:

        Siinä oli höyrykoneet ennen modifointia

        mutta ei ole enää, siksi ihmettelin miksi sitä nyt aletaan sanomaan höyrylaivaksi.


      • Bore noll
        14 kirjoitti:

        mutta ei ole enää, siksi ihmettelin miksi sitä nyt aletaan sanomaan höyrylaivaksi.

        asennutti Kristina Reginaan 1987 kaksi Wärtsilä-Vaasa 12V22D MD-C dieselkonetta joiden teho
        on 3240kW ehkä tuo nimitys S/S on vain sitä nostalgiaa sillä onhan laiva muuten alkuperäisen
        näköinen lähes kun 1960 kun se luovutettiin Bore varustamolle.


      • Rosti-Roope
        Bore noll kirjoitti:

        asennutti Kristina Reginaan 1987 kaksi Wärtsilä-Vaasa 12V22D MD-C dieselkonetta joiden teho
        on 3240kW ehkä tuo nimitys S/S on vain sitä nostalgiaa sillä onhan laiva muuten alkuperäisen
        näköinen lähes kun 1960 kun se luovutettiin Bore varustamolle.

        Kyllähän dieselöity höyrylaiva on yhtä vähän s/s kuin patterikoneistolle muutettu könniläinen aito Könnin kello. Aletaanko pian lukemattomia moottoroituja höyrylaivojamme nimittää höyrylaivoiksi? Samalla höyrylaivoiksi voisi nimittää erinäisiä höyrylaivoja esittäviä uudisrakenteita, kuten Helsingin edustalla seilaavaa siipirataslaivaa, joissa epämääräisesti sijoitetut kurkkupurkit markkeeraavat savupiippuja.
        Hienoa että Bore säästettiin edes dieselöitynä. Suomessa on tuskien kautta saatu säilymään erikoisaluksia, mutta tavalliset peruslaivathan olisivat museaalisesti vielä tärkeämpiä. Yhtään ruotsinlaivaa ei ole säilytetty höyrykäyttöisenä. Boren alkuperäinen koneisto oli parisataavuotisen mäntähöyrykonetekniikan kehityksen huipentuma: nelipaisuntakone turbokompressorilla ja välitulistuksella. Norrkulla lienee ainoa höyrykäyttöisenä säilynyt alkuperäinen rannikkomatkustajalaivamme ja häädetään nyt pois Helsingin keskustasta vähemmän arvokkaiden laivojen tieltä.


      • kalvadedöö
        Rosti-Roope kirjoitti:

        Kyllähän dieselöity höyrylaiva on yhtä vähän s/s kuin patterikoneistolle muutettu könniläinen aito Könnin kello. Aletaanko pian lukemattomia moottoroituja höyrylaivojamme nimittää höyrylaivoiksi? Samalla höyrylaivoiksi voisi nimittää erinäisiä höyrylaivoja esittäviä uudisrakenteita, kuten Helsingin edustalla seilaavaa siipirataslaivaa, joissa epämääräisesti sijoitetut kurkkupurkit markkeeraavat savupiippuja.
        Hienoa että Bore säästettiin edes dieselöitynä. Suomessa on tuskien kautta saatu säilymään erikoisaluksia, mutta tavalliset peruslaivathan olisivat museaalisesti vielä tärkeämpiä. Yhtään ruotsinlaivaa ei ole säilytetty höyrykäyttöisenä. Boren alkuperäinen koneisto oli parisataavuotisen mäntähöyrykonetekniikan kehityksen huipentuma: nelipaisuntakone turbokompressorilla ja välitulistuksella. Norrkulla lienee ainoa höyrykäyttöisenä säilynyt alkuperäinen rannikkomatkustajalaivamme ja häädetään nyt pois Helsingin keskustasta vähemmän arvokkaiden laivojen tieltä.

        Eikös kannattaisi ottaa yhteyttä Heikolaan/Piimään ja betonoitaisi Bore. Silloinhan se olisi maailman ainoa ikuisesti säilyvä stimmipasiseeri?


    • uudella

      yrittäjällä lupa käyttää Boren korsteenimerkkejä ja vaakunaa keulassa ?

      • kaupunkilainen

        Yrittäjällä lupaa antaa laivan apukoneen jyskyttää sähkövoimaa kellon ympäri keskellä kerrostaloasutusta? Alue ei todellakaan ole mikään satama, vaan asuinkortteli. Et voisko sen kytkeä maasähköön ja myös p...kaviemäriin?


      • Holmia
        kaupunkilainen kirjoitti:

        Yrittäjällä lupaa antaa laivan apukoneen jyskyttää sähkövoimaa kellon ympäri keskellä kerrostaloasutusta? Alue ei todellakaan ole mikään satama, vaan asuinkortteli. Et voisko sen kytkeä maasähköön ja myös p...kaviemäriin?

        Turkulaiset ja eteenkin niiden lähitalojen nirppanokka asukkaat jotka valittelee parvekenäkymien
        menneen pilalle koska Bore peittää näkymät kuraiselle joelle, ja eiköhän se apukoneen käyttö
        lopu kun laivaan saadaan maasähkö. Ja viemäröinti tuskin on heti tarpeen sillä onhan laivassa septi-
        tankit jotka voi tyhjentää muuten ainut oikea paikka laivalle olisi toisella puolella jokea niiden
        sotalaivojen jatkeeksi onhan sielä tilaa ja parkkipaikat valmiina ja siten bisneksenkin kannalta
        parempi sijoituspaikka wanhalle rouvalle, joten malttia joenvarren asukkaat.


    • Anonyymi

      Näin jostakin, että Turussa nykyisin olevaa Borea oli nimitetty myös M/S Boreksi, mutta kyllä alkuperäinen S/S on sopivampi. Kaiken kaikkiaan ko. aluksen tarina on hieno ja merkittävä osa suomalaista matkustajaliikennettä.

      https://www.tunturisusi.com/borekristinaregina/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      29
      2701
    2. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      503
      1784
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      16
      1764
    4. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1394
    5. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      68
      1219
    6. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      23
      1208
    7. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1108
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      75
      1085
    9. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      988
    10. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

      Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      90
      952
    Aihe