S/s Bore sai kuohuviinikasteen kylkeensä

-Bore-

Tasan kello 13 sunnuntaina Turun käräjäoikeuden merioikeuden määräämä katsastus- ja arviointimies Göte Karlsson soitti s/s Boren laivakelloa kaksi kertaa merkiksi, että aluksen kastetilaisuus voi virallisesti alkaa.

Täsmällisesti kajahtivat sävelet VG-Brassin vaskikvintetistä, kun muusikot puhalsivat ilmoille Armas Maasalon Juhlamarssin. Kasteen ajaksi musiikki vaihtui fanfaarimarssi Marsalkan hopeatorviksi.

Aluksen kastamisen oli saanut tehtäväkseen s/s Borea ab:n perustajajäsen Heidi Sid.

– Kastan sinut Boreksi, Sid lausui juhlallisesti sekä ruotsiksi että suomeksi, ja niin m/s Kristina Regina sai takaisin alkuperäisen nimensä.

Kuohuviinipullon lasi osoittautui niin kovaksi, että Sid sai iskeä pulloa laivan laitaan kerran jos toisenkin. Lopulta avuksi tuli hallituksen puheenjohtaja Johnny Sid, ja pullo räjähti voimalla rikki.

Kuohuva juoma pärskähti silmänräpäyksessä ympäristöön, ja mukana lenteli myös lasinsiruja – joista yksi teki vertavuotavan haavan Turun Sanomien valokuvaajan otsaan.

Muun muassa ravintolaksi ja hostelliksi valjastettava alus saanee siis alkaa uuden taipaleensa suotuisten tähtien alla, tuovathan sirpaleet tunnetusti onnea.
http://www.ts.fi/online/kotimaa/165492.html

14

1264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Finnjet & Fennia

      Viime aikoina kun on ollut kova vimma romuttaa suomalainsta merenkulun hhistoariia!

    • 36

      tännekin ujuttaudu niitä FCBS-palstan räkänokkia, joiden keskustelu taso ja kyky on pelkästään copypaste -luokkaa ?

      • ex Borea seilori

        että Johnny Sidin Oy Borea Ab sai pelastettua vanhan "Nolla" Boren esim Alangin romutusrannalta mutta
        laivan tämänhetkinen sijainti Aurajoen itäpuolella ei ole paras mahdollinen hotelli ja ravintola toimintaa
        ajatellen vaan Boren oikea laituripaikka olisi länsipuolella "jokkee" missä muutkin museo paatit on.


      • Don Bacardi
        ex Borea seilori kirjoitti:

        että Johnny Sidin Oy Borea Ab sai pelastettua vanhan "Nolla" Boren esim Alangin romutusrannalta mutta
        laivan tämänhetkinen sijainti Aurajoen itäpuolella ei ole paras mahdollinen hotelli ja ravintola toimintaa
        ajatellen vaan Boren oikea laituripaikka olisi länsipuolella "jokkee" missä muutkin museo paatit on.

        Ja viela toistamiseen:Tosi hieno homma.Tuo yksi sora-aani tuolla valilla oli ilmeisesti ns.Finnjet ryhmaa
        jonka historia alkaa vasta siita,kun mina jo jain elakkeelle.Teerveisia Pakistaniin!!!!!!!!!!!!


      • 29
        Don Bacardi kirjoitti:

        Ja viela toistamiseen:Tosi hieno homma.Tuo yksi sora-aani tuolla valilla oli ilmeisesti ns.Finnjet ryhmaa
        jonka historia alkaa vasta siita,kun mina jo jain elakkeelle.Teerveisia Pakistaniin!!!!!!!!!!!!

        Eikö siinä ole diesel koneet?


      • mbe320cdi
        29 kirjoitti:

        Eikö siinä ole diesel koneet?

        Siinä oli höyrykoneet ennen modifointia


      • 14
        mbe320cdi kirjoitti:

        Siinä oli höyrykoneet ennen modifointia

        mutta ei ole enää, siksi ihmettelin miksi sitä nyt aletaan sanomaan höyrylaivaksi.


      • Bore noll
        14 kirjoitti:

        mutta ei ole enää, siksi ihmettelin miksi sitä nyt aletaan sanomaan höyrylaivaksi.

        asennutti Kristina Reginaan 1987 kaksi Wärtsilä-Vaasa 12V22D MD-C dieselkonetta joiden teho
        on 3240kW ehkä tuo nimitys S/S on vain sitä nostalgiaa sillä onhan laiva muuten alkuperäisen
        näköinen lähes kun 1960 kun se luovutettiin Bore varustamolle.


      • Rosti-Roope
        Bore noll kirjoitti:

        asennutti Kristina Reginaan 1987 kaksi Wärtsilä-Vaasa 12V22D MD-C dieselkonetta joiden teho
        on 3240kW ehkä tuo nimitys S/S on vain sitä nostalgiaa sillä onhan laiva muuten alkuperäisen
        näköinen lähes kun 1960 kun se luovutettiin Bore varustamolle.

        Kyllähän dieselöity höyrylaiva on yhtä vähän s/s kuin patterikoneistolle muutettu könniläinen aito Könnin kello. Aletaanko pian lukemattomia moottoroituja höyrylaivojamme nimittää höyrylaivoiksi? Samalla höyrylaivoiksi voisi nimittää erinäisiä höyrylaivoja esittäviä uudisrakenteita, kuten Helsingin edustalla seilaavaa siipirataslaivaa, joissa epämääräisesti sijoitetut kurkkupurkit markkeeraavat savupiippuja.
        Hienoa että Bore säästettiin edes dieselöitynä. Suomessa on tuskien kautta saatu säilymään erikoisaluksia, mutta tavalliset peruslaivathan olisivat museaalisesti vielä tärkeämpiä. Yhtään ruotsinlaivaa ei ole säilytetty höyrykäyttöisenä. Boren alkuperäinen koneisto oli parisataavuotisen mäntähöyrykonetekniikan kehityksen huipentuma: nelipaisuntakone turbokompressorilla ja välitulistuksella. Norrkulla lienee ainoa höyrykäyttöisenä säilynyt alkuperäinen rannikkomatkustajalaivamme ja häädetään nyt pois Helsingin keskustasta vähemmän arvokkaiden laivojen tieltä.


      • kalvadedöö
        Rosti-Roope kirjoitti:

        Kyllähän dieselöity höyrylaiva on yhtä vähän s/s kuin patterikoneistolle muutettu könniläinen aito Könnin kello. Aletaanko pian lukemattomia moottoroituja höyrylaivojamme nimittää höyrylaivoiksi? Samalla höyrylaivoiksi voisi nimittää erinäisiä höyrylaivoja esittäviä uudisrakenteita, kuten Helsingin edustalla seilaavaa siipirataslaivaa, joissa epämääräisesti sijoitetut kurkkupurkit markkeeraavat savupiippuja.
        Hienoa että Bore säästettiin edes dieselöitynä. Suomessa on tuskien kautta saatu säilymään erikoisaluksia, mutta tavalliset peruslaivathan olisivat museaalisesti vielä tärkeämpiä. Yhtään ruotsinlaivaa ei ole säilytetty höyrykäyttöisenä. Boren alkuperäinen koneisto oli parisataavuotisen mäntähöyrykonetekniikan kehityksen huipentuma: nelipaisuntakone turbokompressorilla ja välitulistuksella. Norrkulla lienee ainoa höyrykäyttöisenä säilynyt alkuperäinen rannikkomatkustajalaivamme ja häädetään nyt pois Helsingin keskustasta vähemmän arvokkaiden laivojen tieltä.

        Eikös kannattaisi ottaa yhteyttä Heikolaan/Piimään ja betonoitaisi Bore. Silloinhan se olisi maailman ainoa ikuisesti säilyvä stimmipasiseeri?


    • uudella

      yrittäjällä lupa käyttää Boren korsteenimerkkejä ja vaakunaa keulassa ?

      • kaupunkilainen

        Yrittäjällä lupaa antaa laivan apukoneen jyskyttää sähkövoimaa kellon ympäri keskellä kerrostaloasutusta? Alue ei todellakaan ole mikään satama, vaan asuinkortteli. Et voisko sen kytkeä maasähköön ja myös p...kaviemäriin?


      • Holmia
        kaupunkilainen kirjoitti:

        Yrittäjällä lupaa antaa laivan apukoneen jyskyttää sähkövoimaa kellon ympäri keskellä kerrostaloasutusta? Alue ei todellakaan ole mikään satama, vaan asuinkortteli. Et voisko sen kytkeä maasähköön ja myös p...kaviemäriin?

        Turkulaiset ja eteenkin niiden lähitalojen nirppanokka asukkaat jotka valittelee parvekenäkymien
        menneen pilalle koska Bore peittää näkymät kuraiselle joelle, ja eiköhän se apukoneen käyttö
        lopu kun laivaan saadaan maasähkö. Ja viemäröinti tuskin on heti tarpeen sillä onhan laivassa septi-
        tankit jotka voi tyhjentää muuten ainut oikea paikka laivalle olisi toisella puolella jokea niiden
        sotalaivojen jatkeeksi onhan sielä tilaa ja parkkipaikat valmiina ja siten bisneksenkin kannalta
        parempi sijoituspaikka wanhalle rouvalle, joten malttia joenvarren asukkaat.


    • Anonyymi

      Näin jostakin, että Turussa nykyisin olevaa Borea oli nimitetty myös M/S Boreksi, mutta kyllä alkuperäinen S/S on sopivampi. Kaiken kaikkiaan ko. aluksen tarina on hieno ja merkittävä osa suomalaista matkustajaliikennettä.

      https://www.tunturisusi.com/borekristinaregina/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

      Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      87
      1969
    2. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

      Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      82
      1780
    3. Tiedätkö et olet

      Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      51
      1410
    4. Nyt tiedän

      Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai
      Sysmä
      48
      1375
    5. Oletko mokannut?

      Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      146
      1338
    6. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

      "Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      48
      1262
    7. Oletko ymmärtänyt

      Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      125
      1134
    8. Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla

      Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!
      Puolanka
      25
      1043
    9. Teki mieli

      Huutaa meidän nimet tänne, niin ei jäisi epäselvyyttä. Ikävä sinua urpo.
      Ikävä
      39
      965
    10. Paraneeko ilmapiiri nyt?

      Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket
      Hyrynsalmi
      23
      953
    Aihe