S/s Bore sai kuohuviinikasteen kylkeensä

-Bore-

Tasan kello 13 sunnuntaina Turun käräjäoikeuden merioikeuden määräämä katsastus- ja arviointimies Göte Karlsson soitti s/s Boren laivakelloa kaksi kertaa merkiksi, että aluksen kastetilaisuus voi virallisesti alkaa.

Täsmällisesti kajahtivat sävelet VG-Brassin vaskikvintetistä, kun muusikot puhalsivat ilmoille Armas Maasalon Juhlamarssin. Kasteen ajaksi musiikki vaihtui fanfaarimarssi Marsalkan hopeatorviksi.

Aluksen kastamisen oli saanut tehtäväkseen s/s Borea ab:n perustajajäsen Heidi Sid.

– Kastan sinut Boreksi, Sid lausui juhlallisesti sekä ruotsiksi että suomeksi, ja niin m/s Kristina Regina sai takaisin alkuperäisen nimensä.

Kuohuviinipullon lasi osoittautui niin kovaksi, että Sid sai iskeä pulloa laivan laitaan kerran jos toisenkin. Lopulta avuksi tuli hallituksen puheenjohtaja Johnny Sid, ja pullo räjähti voimalla rikki.

Kuohuva juoma pärskähti silmänräpäyksessä ympäristöön, ja mukana lenteli myös lasinsiruja – joista yksi teki vertavuotavan haavan Turun Sanomien valokuvaajan otsaan.

Muun muassa ravintolaksi ja hostelliksi valjastettava alus saanee siis alkaa uuden taipaleensa suotuisten tähtien alla, tuovathan sirpaleet tunnetusti onnea.
http://www.ts.fi/online/kotimaa/165492.html

14

1290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Finnjet & Fennia

      Viime aikoina kun on ollut kova vimma romuttaa suomalainsta merenkulun hhistoariia!

    • 36

      tännekin ujuttaudu niitä FCBS-palstan räkänokkia, joiden keskustelu taso ja kyky on pelkästään copypaste -luokkaa ?

      • ex Borea seilori

        että Johnny Sidin Oy Borea Ab sai pelastettua vanhan "Nolla" Boren esim Alangin romutusrannalta mutta
        laivan tämänhetkinen sijainti Aurajoen itäpuolella ei ole paras mahdollinen hotelli ja ravintola toimintaa
        ajatellen vaan Boren oikea laituripaikka olisi länsipuolella "jokkee" missä muutkin museo paatit on.


      • Don Bacardi
        ex Borea seilori kirjoitti:

        että Johnny Sidin Oy Borea Ab sai pelastettua vanhan "Nolla" Boren esim Alangin romutusrannalta mutta
        laivan tämänhetkinen sijainti Aurajoen itäpuolella ei ole paras mahdollinen hotelli ja ravintola toimintaa
        ajatellen vaan Boren oikea laituripaikka olisi länsipuolella "jokkee" missä muutkin museo paatit on.

        Ja viela toistamiseen:Tosi hieno homma.Tuo yksi sora-aani tuolla valilla oli ilmeisesti ns.Finnjet ryhmaa
        jonka historia alkaa vasta siita,kun mina jo jain elakkeelle.Teerveisia Pakistaniin!!!!!!!!!!!!


      • 29
        Don Bacardi kirjoitti:

        Ja viela toistamiseen:Tosi hieno homma.Tuo yksi sora-aani tuolla valilla oli ilmeisesti ns.Finnjet ryhmaa
        jonka historia alkaa vasta siita,kun mina jo jain elakkeelle.Teerveisia Pakistaniin!!!!!!!!!!!!

        Eikö siinä ole diesel koneet?


      • mbe320cdi
        29 kirjoitti:

        Eikö siinä ole diesel koneet?

        Siinä oli höyrykoneet ennen modifointia


      • 14
        mbe320cdi kirjoitti:

        Siinä oli höyrykoneet ennen modifointia

        mutta ei ole enää, siksi ihmettelin miksi sitä nyt aletaan sanomaan höyrylaivaksi.


      • Bore noll
        14 kirjoitti:

        mutta ei ole enää, siksi ihmettelin miksi sitä nyt aletaan sanomaan höyrylaivaksi.

        asennutti Kristina Reginaan 1987 kaksi Wärtsilä-Vaasa 12V22D MD-C dieselkonetta joiden teho
        on 3240kW ehkä tuo nimitys S/S on vain sitä nostalgiaa sillä onhan laiva muuten alkuperäisen
        näköinen lähes kun 1960 kun se luovutettiin Bore varustamolle.


      • Rosti-Roope
        Bore noll kirjoitti:

        asennutti Kristina Reginaan 1987 kaksi Wärtsilä-Vaasa 12V22D MD-C dieselkonetta joiden teho
        on 3240kW ehkä tuo nimitys S/S on vain sitä nostalgiaa sillä onhan laiva muuten alkuperäisen
        näköinen lähes kun 1960 kun se luovutettiin Bore varustamolle.

        Kyllähän dieselöity höyrylaiva on yhtä vähän s/s kuin patterikoneistolle muutettu könniläinen aito Könnin kello. Aletaanko pian lukemattomia moottoroituja höyrylaivojamme nimittää höyrylaivoiksi? Samalla höyrylaivoiksi voisi nimittää erinäisiä höyrylaivoja esittäviä uudisrakenteita, kuten Helsingin edustalla seilaavaa siipirataslaivaa, joissa epämääräisesti sijoitetut kurkkupurkit markkeeraavat savupiippuja.
        Hienoa että Bore säästettiin edes dieselöitynä. Suomessa on tuskien kautta saatu säilymään erikoisaluksia, mutta tavalliset peruslaivathan olisivat museaalisesti vielä tärkeämpiä. Yhtään ruotsinlaivaa ei ole säilytetty höyrykäyttöisenä. Boren alkuperäinen koneisto oli parisataavuotisen mäntähöyrykonetekniikan kehityksen huipentuma: nelipaisuntakone turbokompressorilla ja välitulistuksella. Norrkulla lienee ainoa höyrykäyttöisenä säilynyt alkuperäinen rannikkomatkustajalaivamme ja häädetään nyt pois Helsingin keskustasta vähemmän arvokkaiden laivojen tieltä.


      • kalvadedöö
        Rosti-Roope kirjoitti:

        Kyllähän dieselöity höyrylaiva on yhtä vähän s/s kuin patterikoneistolle muutettu könniläinen aito Könnin kello. Aletaanko pian lukemattomia moottoroituja höyrylaivojamme nimittää höyrylaivoiksi? Samalla höyrylaivoiksi voisi nimittää erinäisiä höyrylaivoja esittäviä uudisrakenteita, kuten Helsingin edustalla seilaavaa siipirataslaivaa, joissa epämääräisesti sijoitetut kurkkupurkit markkeeraavat savupiippuja.
        Hienoa että Bore säästettiin edes dieselöitynä. Suomessa on tuskien kautta saatu säilymään erikoisaluksia, mutta tavalliset peruslaivathan olisivat museaalisesti vielä tärkeämpiä. Yhtään ruotsinlaivaa ei ole säilytetty höyrykäyttöisenä. Boren alkuperäinen koneisto oli parisataavuotisen mäntähöyrykonetekniikan kehityksen huipentuma: nelipaisuntakone turbokompressorilla ja välitulistuksella. Norrkulla lienee ainoa höyrykäyttöisenä säilynyt alkuperäinen rannikkomatkustajalaivamme ja häädetään nyt pois Helsingin keskustasta vähemmän arvokkaiden laivojen tieltä.

        Eikös kannattaisi ottaa yhteyttä Heikolaan/Piimään ja betonoitaisi Bore. Silloinhan se olisi maailman ainoa ikuisesti säilyvä stimmipasiseeri?


    • uudella

      yrittäjällä lupa käyttää Boren korsteenimerkkejä ja vaakunaa keulassa ?

      • kaupunkilainen

        Yrittäjällä lupaa antaa laivan apukoneen jyskyttää sähkövoimaa kellon ympäri keskellä kerrostaloasutusta? Alue ei todellakaan ole mikään satama, vaan asuinkortteli. Et voisko sen kytkeä maasähköön ja myös p...kaviemäriin?


      • Holmia
        kaupunkilainen kirjoitti:

        Yrittäjällä lupaa antaa laivan apukoneen jyskyttää sähkövoimaa kellon ympäri keskellä kerrostaloasutusta? Alue ei todellakaan ole mikään satama, vaan asuinkortteli. Et voisko sen kytkeä maasähköön ja myös p...kaviemäriin?

        Turkulaiset ja eteenkin niiden lähitalojen nirppanokka asukkaat jotka valittelee parvekenäkymien
        menneen pilalle koska Bore peittää näkymät kuraiselle joelle, ja eiköhän se apukoneen käyttö
        lopu kun laivaan saadaan maasähkö. Ja viemäröinti tuskin on heti tarpeen sillä onhan laivassa septi-
        tankit jotka voi tyhjentää muuten ainut oikea paikka laivalle olisi toisella puolella jokea niiden
        sotalaivojen jatkeeksi onhan sielä tilaa ja parkkipaikat valmiina ja siten bisneksenkin kannalta
        parempi sijoituspaikka wanhalle rouvalle, joten malttia joenvarren asukkaat.


    • Anonyymi

      Näin jostakin, että Turussa nykyisin olevaa Borea oli nimitetty myös M/S Boreksi, mutta kyllä alkuperäinen S/S on sopivampi. Kaiken kaikkiaan ko. aluksen tarina on hieno ja merkittävä osa suomalaista matkustajaliikennettä.

      https://www.tunturisusi.com/borekristinaregina/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      50
      2294
    2. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      93
      2028
    3. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

      Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      91
      2000
    4. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      1767
    5. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1731
    6. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

      Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      494
      1567
    7. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      2
      1540
    8. Mikä ihme teitä lieksalaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa?
      Lieksa
      49
      1370
    9. Kemet lomautukset

      Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas
      Suomussalmi
      37
      1275
    10. Mistä juttelit viimeisen kerran

      Mistä juttelitte viimeisen kerran ikävöinnin kohteen kanssa? Irl tai viesteillä.
      Ikävä
      76
      1268
    Aihe