Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Päiväkodissa lastenhoitajan ja lastentarhanopettajan työnkuva?

lh

Olen ollut useamman vuoden töissä päiväkodissa lastenhoitajana ja nyt alkaa tympiin tuo lastentarhanopettajien "lusmuilu". Meillä heidän suunnitteluaika on annettu työpäivän jälkeiseksi ajaksi tehdä suunnitelmia ym, mutta kukaan ei tee mitään. Viikottaiset/kuukausittaiset suunnitelmat tehdään yhdessä ryhmä kohtaisissa palavereissa. Elikkäs; he saavat lyhyemmät työpäivät, paremman palkan ja palkalliset vessin päivät (5pv/vuosi). Työmme on täysin samanlaista. Yhtälailla käydään kasvatuskeskusteluja, ohjataan ym ammattiryhmään katsomatta. Akat hei, nyt tekemään asialle jotain!!!

10

14834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eipäs lusmuilla!

      päiväkotityön ikuisuuskysymys: tekevätkö lto:t suunnitteluajallaan mitään? Tekevät, jos joutuvat olemaan sen ajan työpaikallaan, eivät tee, jos saavat olla sen ajan poissa työpaikaltaan. Meillä joutuvat olemaan koko työaikansa päiväkodilla, suunnitteluaika on merkitty työvuoroon. Sinuna nostaisin asian esille yhteisessä palaverissa, päiväkodin johtaja on avainasemassa siinä, miten, missä ja milloin työhön kuuluvat tehtävät hoidetaan niin lto:iden kuin lastenhoitajienkin osalta. Aika ihmeellistä, että vieläkin on päiväkoteja, joissa lto:t voivat lusmuilla tuon suunnitteluaikansa kanssa, pitäisi ihan pistää TV:n 45 minuuttia- ohjelma tutkimaan asiaa.

    • Ei se niin vaan mee

      Lastenhoitajan työnkuva on hieman erilainen.Käytännössä tehdään joissain kohdin samaa työtä. Lastenhoitaja ei vastaa koskaan ryhmästä, eikä sen toiminnasta. Lastentarhanopettaja suunnittelee pedagoogisesti ryhmän toimintaa ja aktiviteetteja. Jos esim.jotain ongelmia ryhmässä, niin kyllä se on lastentarhanopettajan pää joka laitetaan vadille. Meillä suunnitteluaika kuuluu työpäivän puitteissa miten sen parhaiten pystyy toteuttamaan niin, ettei lapset kärsi. Olen huomannut, että moni lastenhoitaja haluaisi olla lastentarhanopettaja, mutta ei ole siihen pedagogisia valmiuksia tai koulutusta. Tiedän, että on vielä muutamia vanhan oppikunnan opettajia, jotka eivät varmasti esim.vaihda vaippaa, mutta ovat loistavia suunnittelemaan ja toteuttamaan lapsia kiinnostavaa toimintaa ja tekemistä. Olen todella huolissani siitä, että lähihoitajan todella ohuella koulutuksella täytetään päiväkotien lastenhoitajan paikkoja.Tottakai on kiinni henkilöstä osaaminen ym.Miksi et ota rohkeasti puheeksi johtajan kanssa?

      • kohtaa tosiasiat

        "Olen todella huolissani siitä, että lähihoitajan todella ohuella koulutuksella täytetään päiväkotien lastenhoitajan paikkoja."

        Hei HALOO!!!, ei se työ nyt mitään rakettitiedettä ole... Välttämättä moiseen ei tarvitsisi edes koulutusta. Lastentarhanopettajanakin voisi melkein kuka vaan toimia.


    • vierass

      "Olen todella huolissani siitä, että lähihoitajan todella ohuella koulutuksella täytetään päiväkotien lastenhoitajan paikkoja."

      Millainen koulutus sitten lastenhoitajalla pitäisi olla? ja millainen käsitys sulla on lähihoitajan koulutuksesta?

      Mulle on ihan ok olla lastenhoitaja, muuten lukisin itseni lto:ksi. Mutta olen huomannut meidän pk:ssa ihan samaa kuin ap. Opettajilla suunnitteluaika on työpäivän jälkeen kotonaan, ja olen huomannut että melko harva opettaja oikeasti tekee suunnitteluajallaan sitä mitä pitäisi. Ja sen huomaa siitä että joko a. mitään ei ole suunniteltu b. kaikki suunnittelu tapahtuu lapsiryhmässä, sillä työajalla mikä pitäisi käyttää muuhun kuin suunnitteluun. Lisäksi suunnitteluvastuuta ainakin meillä jaetaan melko tasaisesti, joten olisi vähintään sitten kohtuullista että myös hoitajilla olisi jonkinlainen suunnitteluaika. Mulle on kyllä eräs lto ihan suoraankin myöntänyt että ei mitään kotihommia tee kuin aniharvoin.

      Samaan aikaan valitetaan että on liian vähän henkilökuntaa aamulla ja iltapäivästä, ihmekös tuo kun lto:t karkaa jo sen 7 tunnin jälkeen. Järkevämpää olisi mitoittaa tuo suunnitteluaika keskipäivään, jolloin lapset on päikkäreillä. Näin meillä olisi enemmän henkilökuntaa myös päivän ääripäissä.

      Meillä siis lto:t ovat vielä puhuneet itselleen keskivuorot, eli eivät tee ollenkaan äärivuoroja. Tulevat klo. 8.30 ja lähtevät 15.30. Hoitaja on sitten yksin ryhmän kanssa joka aamu ja iltapäivä, vaikka lapsia on täysmäärä klo. 8 ja klo. 15.30. Eikä se lto edes näe niitä vanhempia tuolla työajalla, vaikka sitä käytettiin perusteena tälle järjestelylle..... Järkevintähän olisi että hoitajat jakaisi välivuorot, jolloin he olisivat paikalla aina 8-16, eli olisi väh. 2 aikuista sillä aikavälillä kun kaikki lapset on hoidossa.

      Ja sekös vasta kirvelee kun lto on sairaslomalla kuukauden ja me joudutaan hoitamaan kaikki sen hommat, ei kyllä saada suunnitteluaikaa eikä lisäpalkkaa, mutta ope saa kyllä vessin päivät siitäkin ;)

      Mulle sopii ihan hyvin että lto on lto ja hoitaja hoitaja, ja niillä on eroa, mutta sitä en voi sietää että ajetaan vaan omaa etua, vaikka tälläiset asiat pitäisi järjestää LASTEN hyväksi, eikä työntekijöitä saisi kohdella epätasa-arvoisesti.

      • Ikuisuuskysymys

        Meillä lto:n suunnitteluaika on lasten päivälevon aikana; ihan työvuorolistaan merkattuna. Päivälepoa ei heidän tarvitse valvoa ollenkaan. Näin turvataan henkilökunnan riittävyys juuri noihin äärivuoroihin. Tämä uudistus vaati meilläkin vuosien työn, mutta nyt on kaikki huomanneet, että työt, mukaanlukien suunnittelut, tulevat paljon paremmin hoidetuiksi. Suunnitteluaikaahan tuli lastentarhanopettajille itse asiassa enemmän entiseen verrattuna. Päiväkodin johtaja on avainasemassa tämän asian hoitamisessa.


      • Kouluttaja2

        Onneksi järki alkaa tulla päiväkodin työnjakoon ja lastentarhanopettajien pitkä ja vain varhaiskasvatusikäisiin keskittyvä koulutus nähdään koko työyhteisön etuna! Vaatikaa lastentarhanopettajilta suunnittelua, älkää antako niiden lusmuilla! Parempi koulutus ja palkka tulee tulla koko päiväkotiyhteisön eduksi. Olen seurannut päiväkotielämää 70-luvulta asti ja onneksi nyt muutoksia työnjaossa on tapahtunut ja tapahtumassa! Se tulee lasten ja koko yhteisön eduksi!

        Päiväkoti on organisaatio ja siellä on ollut vahvat rakenteet ja betoniin valetut työnjaot ja niiden muuttaminen on johtajan tehtävä.


      • lton_mies

        Kohta eläkeiässä olevana isovanhempana ja LTO :n kanssa naimisissa olevana minulla on tullut näkemystä useamman vuosikymmenen ajalta pakostakin päiväkotimaailmasta. Päivähoidossa olevat lapset ja heidän vanhempansa ovavat erilaisia kuin -80 luvulla. On paljon maahanmuuttajia eri kulttuureista. On ongelmaperheitä. Samanaikaisesti päiväkotien henkilökunnan määrää on pienennetty. Sattuipa silmiini keskustelu jossa käytettiin sanaa lusmuilu. On siis asetelma Lto-lastenhoitaja. Käytännöt tuntuvat vaihtelevan eri päiväkodeissa. Täälläpäin näyttää myös lto pesevän lasten pyllyt. Palautetaampa mieleen taustoja. Lto;n vaatimus yo tutkinto Läpäisty pääsykoe opiskeluun. Kolmen vuoden koulutus ja olet LTO.
        Entäpä lastenhoitajat. Olen nähnyt hoitajia laidasta laitaan. Vaimon uran alkupuolella on ollut tosi päteviä ja kouluttuja hoitajia. Jossakin vaiheessa on tuotettu pikakouluttetuja hoitajia.
        Ihmistä joka haketuu lastenhoitajaksi ei tutkita niin tarkasti kuin Lto:ksi hakeutuva.
        Minusta päiväkotityöhön tulevan ihmisen ominaisuuden pitäisi tutkia tarkemmin. Ongelmatilanne saattaa syntyä kun nuori LTO menee ympäristöön jossa on vanhempi lastenhoitaja.
        Kyllä on monet itkut meilläkin itketty tilanteessa joka on syntynyt epäammattimaisen lastenhoitajan käytöksestä. Olen tavannut myös monia ammattitaitoisia lastenhoitajia. Koulutuksen takia työnkuva LTO;n kanssa ei pitöisi olla samanlaista.
        Olenkin sanonut että LTO:n kulutukseen pitäisi lisätä uusi oppiaine. Kuinka selvitä viidakossa nimeltä päiväkoti.


      • Anonyymi
        Ikuisuuskysymys kirjoitti:

        Meillä lto:n suunnitteluaika on lasten päivälevon aikana; ihan työvuorolistaan merkattuna. Päivälepoa ei heidän tarvitse valvoa ollenkaan. Näin turvataan henkilökunnan riittävyys juuri noihin äärivuoroihin. Tämä uudistus vaati meilläkin vuosien työn, mutta nyt on kaikki huomanneet, että työt, mukaanlukien suunnittelut, tulevat paljon paremmin hoidetuiksi. Suunnitteluaikaahan tuli lastentarhanopettajille itse asiassa enemmän entiseen verrattuna. Päiväkodin johtaja on avainasemassa tämän asian hoitamisessa.

        Olen lastenhoitaja ehdotin että lastentarhaopetajn suunitelu aika päivälepon aika mutta ei kelvanut että hän halua pois ryhmästa kun on iltapäivällä lapset on paikalla ja levotomat.


    • UuttaAlaaMiettiväLh

      Nyt on kyllä pakko avautua myös näin lastenhoitajana... Meillä talossa ainakin kaikki suunnittelevat yhtä lailla toimintaa, niin lh:t kuin lto:t ja tosiaan lto lähtee kotiin"suunnittelemaan" tai on poissa ryhmästä suunnittelemassa toimintaa(mikä ei edes näy ryhmän toiminnassa) Meillä minä olen aina nukkarissa jotta opet saavat suunnitteluaikaa ja tämänkin he käyttävät siihen että istuvat kahvilla tunnin ja valittaa ku ei saa suunniteltua/tehtyä mitää!!! Viime vuonna kun pidin vielä itse vasuja, mulla meni tunti siihen että sain 3-4 vasua kirjattua, nykyään opettajalla menee n 8 tuntia eikä ole silti saanut yhtäkään vasua kirjattua!!!! Ja sit tää että opettajat jättävät ruokapöydät pyyhkimättä, lattiat siivoamatta, lelut levälleen, peppuja ei pyyhitä/pestä, lakanoiden vaihdot jne kaikki epämieluisat työt jää lastenhoitajille. Onko tämä oikeasti reilua!? Nyt piipittää piipisti tää opettajille lisää palkkaa, mistä!? Miksi ei lastenhoitajille lisä palkkaa!? Mehän tehdään usein kahden työt kun opet lusmuilee!?(ja toki on työlleen omistautuneita opettajia, eli en väitä että kaikki mutta monia on tullut vastaan) siis miksi vain opettajien pitäisi saada enemmän palkkaa? Miksei lastenhoitajat ansaitse saada kiitosta!? Mehän niiden lasten kanssa usein enemmän olemme, hoivaamme, kuuntelemma, olemme läsnä, huomioimme, turvaamme päivää, ruokimme, nukutamme, puemme/tuemme pukemisissa jne...

      • juupas

        Lastenhoitaja ei ole minkään arvoinen lastentarhanopettajan rinnalla. Kyse ei ole osaamisesta tai kokemuksesta vaan tittelistä, joka määrä hierarkian.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2268
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1964
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      83
      1743
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1608
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1532
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1413
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1372
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      37
      1347
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    Aihe