Hyvä digikamera, onko sellaista?

Kyllästynyt_huopaami

Olen tässä nyt mennyt edestakaisin järkkäri-pokkari-järkkäri, enkä ole tullut mihinkään tulokseen. Tänään sitten lueskelin kirjaa digukuvauksesta ja tajusin että en ole yhtään sellainen "kun laittaa tän objektiivin, vaihdän ISO astetuksen näin, valotusajan näin ja sulkimen tällätavalla, sitten kun vielä vääntää tätä nappulaa tuohon suuntaan niin saa tästä kupista hyvän kuvan"-tyyppinen ihminen. Kuvaan pääosin sisällä, jonkinverran myös ulkona ja lähes aina kohteita jotka ei liiku. Ymmärrän kameroista teoreettisella tasolla kyllä sen verran että pystyisin tekemään käsisäätöjä ja tarpeen mukaan teenkin niitä, mutta haluaisin myös että voin ottaa kuvan esineesta A ilman että joudun suunnittelemaan asiaan 3 vuorokautta. En myöskään tarvitse mitään järkyttävää putkea **** jatkeeksi, vaan kamera voi olla ihan pieni ja söpökin :) Tosin sen ei tarvitse olla pinkki ja pitsinen.

Olisiko jotain kunnon digikameraa jossa voisi tehdä käsisäädöt kun sen kanssa jaksaa suhata, mutta ei ole aina pakko, jossa on kunnon akku ja hyvät ominaisuudet lähikuvaukseen, jolla saisi sen astetta paremman kuvan siitä kipost ja vaikka välillä kuusesta naapurin metsässä.

Canon G sarjasta olen kuullut hyvää juttua, samoin Sonilla on kuulemma jokin hyvä sarja. Olisiko näistä hieman vaativammalle, mutta kuitenkin ei ammattilaiselle, kuvaajalle kameraa, johon ei tarvitisisi upottaa samoja summia kun järkkäriin (saa kuitenkin pokkari hintahaarukassa olla suht hintava).

19

1336

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 02o

1. Panasonic DMC LX5 (F2.0 - F3.3, 24 – 90 mm, 3.8 x (24-72mm equiv.)
      http://www.dpreview.com/reviews/specs/Panasonic/panasonic_dmclx5.asp

”pystyisin tekemään käsisäätöjä ja tarpeen mukaan”
      —Intelligent AUTO, P(Program) mode, A(Aperture Priority) mode, S(Shutter Priority) mode, M(Manual) mode, Creative Movie mode, My Color mode, Scene mode, Custom 1,2
      ”haluaisin myös että voin ottaa kuvan esineesta A ilman että joudun suunnittelemaan asiaan 3 vuorokautta”
      —valitsimen asennolla iA (=Intelligent AUTO) voit kuvailla mitään ennakolta säätämättä

http://www.panasonic.fi/html/fi_FI/Tuotteet/Lumix-digitaalikamera/Kompakti/DMC-LX5/overview/5586783/index.html
      http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/panasonic-dmc-lx5-vaativan-harrastajan-taskukamera
      käyttöohje
      http://www.panasonic.fi/html/fi_FI/Tuotteet/Lumix-digitaalikamera/Kompakti/DMC-LX5/manuals/5586854/index.html?trackInfo=true

2. Samsung EX1 (f/1.8-2.4 wide angle 3x (24-72mm equiv.)
      http://www.dpreview.com/news/1002/10022005samsungex1.asp

http://www.samsung.com/fi/consumer/photo-film/cameras/digital-still-cameras/EC-EX1ZZZBPBE2/index.idx?pagetype=prd_detail

• ei huonoja tuotteita

Olen kuvaillut vuosien mittaan neljällä digipokkarilla. Yhtään aidosti huonoa kameraa ei ole sattunut kohdalle vaikka kaikki nämä ovat hintahaitarin alapäästä ja uusinkin on monta vuotta vanha. Vanhin oli halpa pullea digipokkari 10 vuoden takaa. Sekin oli aika hyvä.

• ONKO SINULLA

"Olen kuvaillut vuosien mittaan neljällä digipokkarilla. Yhtään aidosti huonoa kameraa ei ole sattunut kohdalle"

mutta onko sinulla sattunut AIDOSTI HYVÄÄ kameraa ja HYVÄÄ kuvaa ja hyvää näyttöä josta asioita katselet,
        luulen että olet tyytyväinen vähään,
        vaikka lumi tai muut olisi sinistä tai valkoinen hääpuku ilta-auringon keltainen,
        tai järvet taivaansinisiä.

• kehittyneempään käyttöön tarkoitettuja järkkäreitä kuten Nikonin D300 Tai D3 sarjaa tai vastaavaa niin "Auto" asento löytyy sinua varten. Sillä voit räiskiä ja antaa automaatin huolehtia säädöistä. Tulos on tosin aina sen automaatin syytä joten sinua ei kukaan aseta niistä tilille. Nuokin rungot antavat mahdollisuuden kuvata "vaikeammin" jolloin itse voi olla syyllinen joko hyviin tai surkeisiin kuviin. Automaatin suurin vika on siinä, ettei se osaa lukea ajatuksiasi vaan hakee jostain muististaan vastaavia sinne ohjelmoituja tapauksia, jos siis on kehittynyttä mallia, ja laukoo niillä oletuksilla.

Itse käytän tarpeen mukaan kolmenlaista kameraa, pokkaria, bridgeä (superzoom) ja järkkäriä. Jos tarvitaan hyviä kuvia niin järkkäriä jos se vaan sattuu olemaan mukana. Noita ongelmia joita sinä olet kokenut suunnittelemalla vuorokausikaupalla kuvausarvoja en ole kokenut, nuo ratkeavat minuutissa jos eivät sekunnaissa pienellä harjoittelulla ja kokeilulla eli harjoituksilla. Jos noihin ei ole halua niin mikä hyvänsä pokkari tai bridge täyttää toiveesi ilman viikkojen pähkäilyä.

• -asiantuntija

ei ole kuullut puhuttavankaan polttovälistä.
        ”Noita ongelmia … sekunnaissa”

• kuvien yhdistäjä.

"suunnittelemalla vuorokausikaupalla kuvausarvoja en ole kokenut,"

kyllä minä olen suunnitellut hää- rippi yms kuvauksia vuorokausikaupalla vaikak olenkin vain yksi yleisöstä ja
        pari kertaa onkin sitten minun kuvistani teetetty lähes kaikki hääkuvat.

Sillä minun kuvissani on ilta-auringossakin kuvattuna valkoinen hääpuku valkoinen, eikä mikään keltaista,järvet ovat luonnollisen värisiä eivätkä sinisiä taivaanvärisiä, samoin katujen märätkään asfaltit eivät ole sinisiä.

toki osaan korjailla, mutta jos hääpuku on keltainen, ei siihen voi lisätä valkoista, ei, voi vain poistaa keltaista, jne.

Esim.
        hääkuvissa joudun kuvaamaan ensin niin että hääpuku on valkoinen, se on tärkein kuvaus
        mutta
        siten nopeasti ottamaan kuvan jossa tausta, järvi, ym. ovat oikean värisiä ja tekemään sitten 3-4-5 otoksesta yhdistämällä sen todella hyvän kuvan.

jo markka-aikana osti 2 digikameraa, mutta silti joudun miettimään vieläkin tärkeitä kuvauksia viikkoja.
        ============================
        merkeistä olen alkanut luottamaan vain Canoniin ja Sonyyn, jos on vähänkin aloittelevat tai sitten harvoin kuvaava,suosittelisin suomenkielisiä valikkoa,,

kalleinta ei kannata ostaa, eikä ehkä uusinta jos ei ole huipputarjous,sillä 6kk markkinoilla ollut on aivan hyvä ja sen saa paljon edullisemmin ja toisaalta,
        "jokainen kamera" on todella vanha ennen kuin 2 vuotta on kulunut.

• Kuvaileva

Tokihan harrastajatason järkkäreissäkin on automaattitoiminto, joskin pokkarit taitavat tosiaan olla tässä mielessä järkkäreitä edellä, ei varmastikaan vähiten siitä syystä, että voivat arvioissaan luottaa kennolta tulevaan informaatioon. G-sarja on toki loistava, ja käsisäätöjen tekeminen on tehty näissä varsin helpoksi, toisin kuin "perus" pokkareissa yleensä. Kannattaa myös tutustua tällä hetkellä trendikkäisiin peilittömiin järkkäreihin, esim. Sonyn NEX ja Olympuksen Pen sarjaan. Näistä ei ikävä kyllä ole omakohtaista kokemusta, mutta olettaisin näidenkin automaattitoimintojen olevan paremmat kuin "normaaleissa" järkkäreissä.

• Fuji HS10

Hyvä valinta voisi olla Canon SX 210 IS.
      Ainakin se on helppokäyttöinen,laadukas ja ominaisuuksia kuitenkin riittää.

• ja ehkä vielä parempi sx200is koska siihen saa chdk:n. 210:lle ei löydy edes betaa vielä. muutenhan noissa kameroissa ei ole mitään suuriakaan eroja.
        tuolla on 200:lla otettuja kuvia:
        http://koti.mbnet.fi/winner/

tosin pelkkää maisemaa mutta siitä saa osviittaa minkätasoisia kuvanlaadultaan sillä saa.

• Mikrojärjestelmä?
      • ex-asiakas

Jos haluat välttää ongelmia takuu- ja huolto-ongelmien yllättäessä, vältä silloin myös verkkokauppa.com liikettä.

Lisätietoja osoitteessa http://verkkokuopasta.blogspot.com

• niin etsi käytetty

järkkärirunko, esim. Nikon D300. Ja siihen putkeksi 18-200 Nikkor.
      Toimii automaatilla paremmin kuin yksikään pokkari tai 'mikrojärkkäri' tai muu bridge-kamera.
      Ja sitten kun tulee sen käsisäädön aika, niin kamera ei rajoita luovuutta.
      Ja käyttöergonomia on sellainen että kun viikon kuvaat, niin et enää pois anna.

• Sama tarve

Ääni myös peilittömälle! Ratkaisi saman ongelman. G-sarjaa aikanaan katsoin, mutta samaan hintaan sai Pen mallin. Käy ihmeessä katsomassa nuo läpi, sillä useammalla merkillä on jo eri malleja.

Vaikka järkkäreissä on kuinka monta automaattiasentoa, niin joka ikinen kerta joutuu käymään läpi ennen kuvausta.

• kuvaetsimessä

Erityinen syy hankkia se järkkäri peilillä tai ilman on se et siinä on vaihdettava optiikka jota monissa
      "taskukameroissa" ja super Zoomeissa ei ole ja yleensä nopeus ynnä muut ominaisuudet erilaiset kennon koko mukaanluettuna.
      Sanosin et eri kuvaustilanteisiin soveltuu erimoiset kamerat ja mieluusti jopa erimerkkiset.. sillä
      Itellä paidantaskuun sopiva Pana TZ-5( suurin ikävyys etsimen puute) , käsikassiin tai vyölaukkuun sopiva Oly UZ-560 (ei sittenkään niin hyvä), ja Nikon D90 (hyvä hintasekseen) ja joku Tamron 70-300 (äänekäs) eli halvalla ei saa kaikkea..jokatilanteeseen sopivaa kannettavaa.
      Pitäsin itse aika tärkeenä et kamerassa on kummiski edes siedettävä etsin jota ei ikävä kyllä nykysin
      ole kaikissa lainkaan, noi näytöltä kuvaamiset on vähän pelle touhua perinteiseen kuvaamiseen
      tottuneesta onneksi näyttää siltä et etsimet alkaa tehdä uutta parempaa tulemista..

• hyvä kamera

• voit verrata
    • mekkinimi

"Ymmärrän kameroista teoreettisella tasolla kyllä sen verran että pystyisin tekemään käsisäätöjä ja tarpeen mukaan teenkin niitä, mutta haluaisin myös että voin ottaa kuvan esineesta A ilman että joudun suunnittelemaan asiaan 3 vuorokautta"

Tällä hetkellä yksikään kamera ei suunnittele asiaa kuvaajan puolesta. Kamera on vain väline ja se ottaa sellaisen kuvan kuin kuvaaja käskee, edellyttäen että kameran ominaisuudet ei ole rajoittava tekijä. Joudut siis jatkossakin suunnittelemaan ottamasi kuvat etukäteen, ellet sitten tyydy perusräpsyihin, ja niihin riittää mikä tahansa kamera, jopa Nokialta löytyy riittäviä vehkeitä sellaiseen.

• äiti:

”Tällä hetkellä yksikään kamera ei suunnittele asiaa kuvaajan puolesta”
        —se on tuo ”asian” suunnittelu ihan kauhean tärkeä asia valokuvauksessa. Jos asiaa ei ole suunniteltu niin Nokian vehkeet (kumisaappaat) riittää, edellyttäen että kameran ominaisuudet ei ole rajoittava tekijä

Onneksi täällä on rikkiviisaita jotka osaavat neuvoa meitä tyhmempiä ;—)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      412
      9026
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      188
      3590
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      20
      2033
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      81
      1256
    5. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1095
    6. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1090
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      66
      1071
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      1055
    9. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      1023
    10. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      65