Minkälainen kaava siitä tulee kun laittaa kolme pistorasiaa sarjaan? onko se. Vaihe-->1.L 1.N--->2.L 2N--> 3.L 3.N--> Kaapin nollakiskoihin? noi numerot siis tarkoittaa pistorasioiden "numeroita" eli eka, toka ja kolmas.
3 Pistorasiaa sarjaan kytkentä?
35
8400
Vastaukset
- MS
Pistorasioita ei kytketä sarjaan vaan rinnan. Mitäköhän kaavaa sinä nyt etsit?
- kysyväeitieltäeksy
Joo taisin kuulla sit väärin. eiks se rinnan mee sillee et vaiheet yhessä ja nollat yhessä keskenään.. simppeliä?
- dftgjdhrt
ettet sinä sillä tiedolla mitään tee tai korkeintaan vahinkoa. Jätä ne sähkötyöt ammattilaisille urpo!
- kysyväeitieltäeksy
Taitaa olla jotain patoutunutta vihaa sulla. Mee purkaa se vaik säkkeihis. Mä oon ammattilainen. Sori vaan jos kysyy. Sun nimimerkkis paljastaa jo sen miten rikkinäinen on ihminen. Mieti sitä.
- Am Matti
kysyväeitieltäeksy kirjoitti:
Taitaa olla jotain patoutunutta vihaa sulla. Mee purkaa se vaik säkkeihis. Mä oon ammattilainen. Sori vaan jos kysyy. Sun nimimerkkis paljastaa jo sen miten rikkinäinen on ihminen. Mieti sitä.
jos uskaltaa kysyä, oli kyllä sinänsä riski kysyä mutta ettei tule joskus yllätyksenä vastaan.
Mutta se on varmaa kuitenkin ettei sinulla sähkön kanssa mitään tekemistä ole ammattisi puolesta. - kysyväeitieltäeksy
Am Matti kirjoitti:
jos uskaltaa kysyä, oli kyllä sinänsä riski kysyä mutta ettei tule joskus yllätyksenä vastaan.
Mutta se on varmaa kuitenkin ettei sinulla sähkön kanssa mitään tekemistä ole ammattisi puolesta.Olen ammatti jäteautonkuljettaja, käynyt ammattikoulun ja lukuisan määrän kursseja. Mutta älä rupee aukoo päätäs, vaan vastaa kysymykseeni vai onko liian vaikea?.
- näinseonjoo
Olen ammatti jäteautonkuljettaja, käynyt ammattikoulun ja lukuisan määrän kursseja. Mutta älä rupee aukoo päätäs, vaan vastaa kysymykseeni vai onko liian vaikea?.
Minä voin vastata ettei tule rumempaa tekstiä enään.
Väri värille. Ruskea ruskeaan (L) ja sininen siniseen (N). Kevi keviin (eli maadoitus). Kun asennnat sen pistorasian, niin yleinen käytäntö, että vaihe (eli se ruskea) jää pistorasian oikealle puolelle tai alhaalle. Laki ei tätä edellytä, mutta Suomessa yleinen käytäntö. - jj
Olen ammatti jäteautonkuljettaja, käynyt ammattikoulun ja lukuisan määrän kursseja. Mutta älä rupee aukoo päätäs, vaan vastaa kysymykseeni vai onko liian vaikea?.
Kuule jätkä,hakeudu hoitoon ja äkkiä!
- Am Matti
kysymys unohtui, siis mitä kysyit, että paljonko kello on, ai nyt vai, no se noin 17:52
- kysyväeitieltäeksy
Am Matti kirjoitti:
kysymys unohtui, siis mitä kysyit, että paljonko kello on, ai nyt vai, no se noin 17:52
Jumalauta jätkä, nyt kuule ala imemään sykkivää!!! Senkin jätkä!!!Jätkien jätkä!!!
- ejhehehehe
Jumalauta jätkä, nyt kuule ala imemään sykkivää!!! Senkin jätkä!!!Jätkien jätkä!!!
käämit ;) Taitaa vielä olla homokin kun tollasia komentelee...
- mihinkäs kevi
ejhehehehe kirjoitti:
käämit ;) Taitaa vielä olla homokin kun tollasia komentelee...
niin tarkoittiko aloittaja että eka on yksi, toka on kaksi ja kolmas on kolme. Silloinhan ei ole mitään epäselvää jos järjestys säilyy samana loppuun asti, eli voit edetä kaavalla yksi, risti, kaksi jne. kunnes kaapin nollakisko loppuu. Oliko tästä hiukkaakaan apua? Huomaa kysymysmerkki.
- kysyväeitieltäeksy
mihinkäs kevi kirjoitti:
niin tarkoittiko aloittaja että eka on yksi, toka on kaksi ja kolmas on kolme. Silloinhan ei ole mitään epäselvää jos järjestys säilyy samana loppuun asti, eli voit edetä kaavalla yksi, risti, kaksi jne. kunnes kaapin nollakisko loppuu. Oliko tästä hiukkaakaan apua? Huomaa kysymysmerkki.
Kaatopaikoillakin asuu fiksumpaa porukkaa, kuin tällä palstalla, eli kysympä sieltä.
- L1
Kaatopaikoillakin asuu fiksumpaa porukkaa, kuin tällä palstalla, eli kysympä sieltä.
Sun kysymys on jo semmoinen että,tuskin sä parempaa vastausta täältä saat.
- näin se on nähtävä
kaatopaikalta löytyy, nimittäin ei tarvitse olla kovinkaan fiksu ollakseen sinua fiksumpi.
- ÄläTeeJosEtOsaa
Jaahas "tee se itse"mies taitaa olla asialla..
- kysyväeitieltäeksy
Täällä on syntyny näköjään keskustelua aika paljon. kiitoksia "näinseonjoo"-tyypille. Näköjään joku häirikkö "kysyväeitieltäeksy". Ois varmaan pitäny rekisteröidä se nikki kun joku tulee esittää mua tänne. Mä siis oon se alkuperänen "kysyväeitieltäeksy" ja viimesin mun postaus on se "asiallista?". Siinäkään mun oma teksti ei ollut kovin ASIALLINEN, mutta pahoittelut siitä. Mä oon sähkäri ammatiltani ja toi tyhmä kysymys johtu siitä et kuulin väärin ja sen takia kyselinki tyhmiä :) Taas on vähän viisaampi ja sain sen homman tehtyä helposti. Kiitoksia asiallisille vastauksille.
- kysyväeitieltäeksy
Täällä on syntyny näköjään keskustelua aika paljon. kiitoksia "näinseonjoo"-tyypille. Näköjään joku häirikkö "kysyväeitieltäeksy". Ois varmaan pitäny rekisteröidä se nikki kun joku tulee esittää mua tänne. Mä siis oon se alkuperänen "kysyväeitieltäeksy" ja viimesin mun postaus on se "asiallista?". Siinäkään mun oma teksti ei ollut kovin ASIALLINEN, mutta pahoittelut siitä. Mä oon sähkäri ammatiltani ja toi tyhmä kysymys johtu siitä et kuulin väärin ja sen takia kyselinki tyhmiä :) Taas on vähän viisaampi ja sain sen homman tehtyä helposti. Kiitoksia asiallisille vastauksille.
emmä mikään sähkäri ole, tosiaan olen se mainitsemani paskakuski, mutta ei haittaa kun kaava on vielä hukassa.
- kysyväeitieltäeksy
Mistä mahtaisi saada kuulolaitteeseen paristoja? Löysin kaatopaikka kuarmastani kuulolaitteen ja siihen tarvitsisi nyt uudet patterit. Tuo joku idiootti kirjoittelee mun nikillä, mutta jos apina saa siintä jotain tyydytystä, niin hyvä. Mä olen aito ja alkuperäinen"kysyväeitieltäeksy". Tuo kuulolaite, josta kyselen, tulisi isälleni isäinpäivä lahjaksi.
- ei eksy ei
Mistä mahtaisi saada kuulolaitteeseen paristoja? Löysin kaatopaikka kuarmastani kuulolaitteen ja siihen tarvitsisi nyt uudet patterit. Tuo joku idiootti kirjoittelee mun nikillä, mutta jos apina saa siintä jotain tyydytystä, niin hyvä. Mä olen aito ja alkuperäinen"kysyväeitieltäeksy". Tuo kuulolaite, josta kyselen, tulisi isälleni isäinpäivä lahjaksi.
no mikäs siinä, pitäähän sielläkin jonkun idiootin olla, sinulle se käy hyvin kun et ole kovinkaan fiksu ja
kuulolaitetta teknisemmistä laitteista ei ole hajuakaan, eikä tuo käyttöjännite ole kovin vaarallinen.
Kavereita varmaan on myös riittämiin eikä lokin ammukset haittaa penkomista. - kysyväeitieltäeksy
ei eksy ei kirjoitti:
no mikäs siinä, pitäähän sielläkin jonkun idiootin olla, sinulle se käy hyvin kun et ole kovinkaan fiksu ja
kuulolaitetta teknisemmistä laitteista ei ole hajuakaan, eikä tuo käyttöjännite ole kovin vaarallinen.
Kavereita varmaan on myös riittämiin eikä lokin ammukset haittaa penkomista.Viimeksi korjasin kaatopaikalla muijasi hieromasauvan, oli siellä nussitamassa spurguilla isoa vittuaan, kun susta ei noihin pano hommiin ole. Lähtiessään korjasin sauvan, kun kertoi kotonaan sen olevan ainoa, joka sun järjen lisäksi seisoo.
- kysyväeitieltäeksy
Viimeksi korjasin kaatopaikalla muijasi hieromasauvan, oli siellä nussitamassa spurguilla isoa vittuaan, kun susta ei noihin pano hommiin ole. Lähtiessään korjasin sauvan, kun kertoi kotonaan sen olevan ainoa, joka sun järjen lisäksi seisoo.
Onpas hauskaa tällä feikki tyypillä...
- kysyvaeitieltaeks
Onpas hauskaa tällä feikki tyypillä...
Nyt on nikki rekisteröity. vähän eri nimellä kun ääkkösiä ei saa. Tolla feikillä ei oo kaikki murot kulhossa. Mä oon sähkäri, enkä liity mitenkään roskakuskiin. Tän koko ketjun vois poistaa ton yhen feikin takia. Teinin ainoo ilo on vittuilu suomi24:ssa niin mikäs siinä. show must go on!
- ei eksy eikä kysy
kysyvaeitieltaeks kirjoitti:
Nyt on nikki rekisteröity. vähän eri nimellä kun ääkkösiä ei saa. Tolla feikillä ei oo kaikki murot kulhossa. Mä oon sähkäri, enkä liity mitenkään roskakuskiin. Tän koko ketjun vois poistaa ton yhen feikin takia. Teinin ainoo ilo on vittuilu suomi24:ssa niin mikäs siinä. show must go on!
paskakuski mikä paskakuski, sähkäriksi sinulla ei ole minkäänlaisia edellytyksiä, se on osaavien miesten töitä, ei roskalaatikoiden tyhjentämisestä eikä tunkioiden peuhaamisesta tule minkäänlaista praktiikkaa. Sinulla on aivan oma reviiri lokkien ja spurgujen kanssa kaatiksella.
- heiheiheihei
kytketä sarjaan vaan aina rinnan! Opetteles nyt ekana mitä sarjaan- ja rinnankytkennät tarkoittavat!
- huihaihei
kytkeä, ei sitä kukaan kiellä, aloittajallehan se tietenkin on ylivoimaisen hankalaa kun se ei edes tiedä mitä nuo termit tarkoittaa. Ainut mitä se tietää on roskalaatikoiden sarjaan tai rinnan pinoaminen, jos sitäkään.
Vaikuttaa että sillä on korvien väli yksi roskalaatikko eli roskis. - kysyväeitieltäeksy
huihaihei kirjoitti:
kytkeä, ei sitä kukaan kiellä, aloittajallehan se tietenkin on ylivoimaisen hankalaa kun se ei edes tiedä mitä nuo termit tarkoittaa. Ainut mitä se tietää on roskalaatikoiden sarjaan tai rinnan pinoaminen, jos sitäkään.
Vaikuttaa että sillä on korvien väli yksi roskalaatikko eli roskis.rekisteröimä nicki näköjään toimi. Mä siis olen ammatti sähkäri(lue SÄHKÖASENTAJA), ammattikoulun kävin, mutta kun alan hommia ei mulle löytynyt, siirryin pikku hiljaa kuljetuspuolelle. En aja paskaa vaan yhdyskuntajätettä ja olen ylpeä ammattiMIES. Sähkärit imeköön sykkivää. Se sun muijas on kyllä uskomattoman isolla tavaralla varustettu, mut kakkoseen, kun pojat kaatiksella pistelee menemään, niin siellä vielä hiukan puristusta vaikka väljähkö sekin hole on. Koitappa nyt tajuta, että olen AMMATTILAINEN.
- huihaihei
rekisteröimä nicki näköjään toimi. Mä siis olen ammatti sähkäri(lue SÄHKÖASENTAJA), ammattikoulun kävin, mutta kun alan hommia ei mulle löytynyt, siirryin pikku hiljaa kuljetuspuolelle. En aja paskaa vaan yhdyskuntajätettä ja olen ylpeä ammattiMIES. Sähkärit imeköön sykkivää. Se sun muijas on kyllä uskomattoman isolla tavaralla varustettu, mut kakkoseen, kun pojat kaatiksella pistelee menemään, niin siellä vielä hiukan puristusta vaikka väljähkö sekin hole on. Koitappa nyt tajuta, että olen AMMATTILAINEN.
varmaan paskakuskia nukuttaa, mutta kun et edelleenkään sähköstä tiedä mitään (kuulolaite ainut) niin olisi aika mennä yöksi sinne roskikseen. Sähkärit (lue SÄHKÖASENTAJAT) on aivan erikseen, niinkuin minä, olen ollut ammattikoulun jälkeen 40 vuotta alan haastavissa hommissa, sinä et niistä tiedä mitään. Ime vaan itse niitä sauvojasi.
- kysyväeitieltäeksy
huihaihei kirjoitti:
varmaan paskakuskia nukuttaa, mutta kun et edelleenkään sähköstä tiedä mitään (kuulolaite ainut) niin olisi aika mennä yöksi sinne roskikseen. Sähkärit (lue SÄHKÖASENTAJAT) on aivan erikseen, niinkuin minä, olen ollut ammattikoulun jälkeen 40 vuotta alan haastavissa hommissa, sinä et niistä tiedä mitään. Ime vaan itse niitä sauvojasi.
Muuta et sähköistä tiedä, kuin rollaattorissasi olevan otsalampun paristojen määrän. Sun sykkivää ei ole kukaan koskaan imenyt eikä ime, muijas on ruma ja lihava, ammattikoulussa sua kiusattiin finnisen naaman takia ja nyt olet katkera vanha käpy.
- Maja Eestis...
Et ole varmaan kuullutkaan ns. partisaani-kytkennästä, hyvin yleinen entisen Neuvostoliiton alueilla.
Kytkentä malleja lienee useita, mutta mitä eteeni on tullut, on juuri idea se, että samassa nurkassa olevista pistorasioista löytyy kaikki vaiheet, sekä maadoitus. Sähkö tähän pistorasia kummajaiseen tulee ennen mittaria maakaapelista, joka on kaivettu maasta virallisten sähköasennusten jälkeen ja kuorittu kumirukkaset kädessä siten, että joka vaiheeseen on saatu liitetyksi omat kaapeli, sekä maadoitukseen. Kaikki on tietysti eristetty niin huolellisesti, kuin vain on niissä olosuhteissa ollut mahdollista tervaeristysnauhaa ja polkupyöränsisäkumia hyväksi käyttäen, tai jotain muuta vastaavaa hiuksia pystyyn nostattavaa eristystä käyttäen... Kyseinen partisaani-kaapeli on sitten vedetty johonkin sopivaan osaan taloa ja kytketty seuraavasti: ylin pistorasia 1vaihe maadoitus, alempi pistorasia 2vaihe 3vaihe.
Kätevä isäntä hoitelee tälläisellä pistorasia koaliittiolla halkosirkkelit ja betonimyllyt, kun moottoreiden pyörimissuuntaa voidaan vaihtaa vain alimmaista pistoketta kääntämällä 180astetta. Tavalliseen elämään liittyvät 1-vaiheiset sähköt otetaan pelkästään ylemmästä pistorasiasta. Yleensä koko talo on sähköistetty siten, että myös maadoituksessa on sulake, joten tätä partisaanisähköä käytettäessä talon varsinaiset sulakkeet on irroitettu (automaattisulakkeet painettu vain napista irti verkosta), tällöin partisaanisähköä voidaan syöttää kahdella koiraspuolisella pistokkeella varustetulla jatkojohdolla talon "viralliseen pistorasiaan".
Näin menetellen eletään tietysti jatkuvassa jännityksessä, että koska tulee sähkölaitoksen (elektrijaaman ylevaattajat) tarkastajat todistajien kanssa soittelemaan ovikelloa (joka sekin toimii vaatimattomasti 230v jännitteellä ja sähköteurastuslaitoksen hyväksymin kytkennöin) ja alkavat tarkastamaan taloa epäilemänsä sähkövarkauden vuoksi, kun kyseisellä asuin alueella ei kulu juuri nimeksikään kellään sähköä ja kuitenkin sähkölaitoksen mittarit osoittavat aivan muuta. Ajoittain tietysti lisäksi paukahtaa telkkari taikka jääkaappi, kun joku survaisee pistokkeen vahingossa väärään pistorasiaan, siis siihen alempaan jossa on ne kaksi vaihetta ja kohe on telleri remonti vajaa... Jotain lisäksi kertoo sekin, että monella on kumihansikkaat varattuna pistokkeiden irroitukseen. - aaarrggghhhhh
Maja Eestis... kirjoitti:
Et ole varmaan kuullutkaan ns. partisaani-kytkennästä, hyvin yleinen entisen Neuvostoliiton alueilla.
Kytkentä malleja lienee useita, mutta mitä eteeni on tullut, on juuri idea se, että samassa nurkassa olevista pistorasioista löytyy kaikki vaiheet, sekä maadoitus. Sähkö tähän pistorasia kummajaiseen tulee ennen mittaria maakaapelista, joka on kaivettu maasta virallisten sähköasennusten jälkeen ja kuorittu kumirukkaset kädessä siten, että joka vaiheeseen on saatu liitetyksi omat kaapeli, sekä maadoitukseen. Kaikki on tietysti eristetty niin huolellisesti, kuin vain on niissä olosuhteissa ollut mahdollista tervaeristysnauhaa ja polkupyöränsisäkumia hyväksi käyttäen, tai jotain muuta vastaavaa hiuksia pystyyn nostattavaa eristystä käyttäen... Kyseinen partisaani-kaapeli on sitten vedetty johonkin sopivaan osaan taloa ja kytketty seuraavasti: ylin pistorasia 1vaihe maadoitus, alempi pistorasia 2vaihe 3vaihe.
Kätevä isäntä hoitelee tälläisellä pistorasia koaliittiolla halkosirkkelit ja betonimyllyt, kun moottoreiden pyörimissuuntaa voidaan vaihtaa vain alimmaista pistoketta kääntämällä 180astetta. Tavalliseen elämään liittyvät 1-vaiheiset sähköt otetaan pelkästään ylemmästä pistorasiasta. Yleensä koko talo on sähköistetty siten, että myös maadoituksessa on sulake, joten tätä partisaanisähköä käytettäessä talon varsinaiset sulakkeet on irroitettu (automaattisulakkeet painettu vain napista irti verkosta), tällöin partisaanisähköä voidaan syöttää kahdella koiraspuolisella pistokkeella varustetulla jatkojohdolla talon "viralliseen pistorasiaan".
Näin menetellen eletään tietysti jatkuvassa jännityksessä, että koska tulee sähkölaitoksen (elektrijaaman ylevaattajat) tarkastajat todistajien kanssa soittelemaan ovikelloa (joka sekin toimii vaatimattomasti 230v jännitteellä ja sähköteurastuslaitoksen hyväksymin kytkennöin) ja alkavat tarkastamaan taloa epäilemänsä sähkövarkauden vuoksi, kun kyseisellä asuin alueella ei kulu juuri nimeksikään kellään sähköä ja kuitenkin sähkölaitoksen mittarit osoittavat aivan muuta. Ajoittain tietysti lisäksi paukahtaa telkkari taikka jääkaappi, kun joku survaisee pistokkeen vahingossa väärään pistorasiaan, siis siihen alempaan jossa on ne kaksi vaihetta ja kohe on telleri remonti vajaa... Jotain lisäksi kertoo sekin, että monella on kumihansikkaat varattuna pistokkeiden irroitukseen.enempää, nousi jo tukka pystyyn tostakin ;) Mutta olihan venäjänmaan sähköistäminen jo Lenininkin mukaan hyvin tärkeä asia...
- Maja Eestis
aaarrggghhhhh kirjoitti:
enempää, nousi jo tukka pystyyn tostakin ;) Mutta olihan venäjänmaan sähköistäminen jo Lenininkin mukaan hyvin tärkeä asia...
Oltiin kortteeria Venäjän puolella Karjalassa, Vitelessä, siellä oli kanssa tehty sähkömittarille sen verran kopelia, että oli saatu pyörimään väärinpäin ja me ihmeteltiin, kun talossa oli varaa poltella niin paljon sähköä, että valot paloivat yötä päivää ja muutakin kulutusta oli lisätty. No, daa, meni liikaa mittari takaperin ja nyt pitää kuluttaa, että saadaan oikea lukema siihen mittariin. Muuten talon sähköt vaikuttivat erittäin asiallisilta, jopa suomalaisenkin käsityksen mukaan.
Virossa taasen piti saada apua hitsauksen muodossa, kun leikkurimme meni rikki. Naapurilta löytyikin hitsausmuuntajan tapainen laite, johon hän itsekään ei uskaltanut koskea etteikö ottanut pistoketta ensin seinästä irti (kumirukkasilla). Hitsata hän ei osannut, mutta antoi kyllä minun sitten hitsata tarvittavat hitsaukset, hänen suorittaessa säädöt tuohon laitteeseen. Hurjimpia kokemuksiani hitsaamisen alalla.
Samaisella kaverilla oli myös mahtava pihagrilli, jonka hän itse oli rakennellut, muistutti Tsernobylin ydinvoimalaa ulkoisesti pienemmässä mittakaavassa ja ruostumattomassa teräksessä ei oltu säästelty. Aivan mahtavat ominaisuudet, grillasimme sillä usein kesäiltaisin. Yhtenä iltana kaveri viritteli sinne grillille musiikkiakin kasettisoittimella, virta siihen saatiin varsinaisella jatkojohdolla. Jatkojohto oli tehty puhelikaapelista, pistoke oli joku Stalinin aikainen bakeliittimöhkäle ja pistorasiana tavallinen rikkinäinen pintaan asennettava seinäpistorasia ruuvattuna laudanpätkään. Kaikki tämä sitten nurmikolle viritettynä ja tietty ilman mitään suojamaadoituksia, pienet lapset leikkivät siinä nurmikolla.
Ovikellot taikka soittokellot oli aivan yleisesti kytketty 230v. jännitteellä ja mitä ihmeellisimmillä kaapeleilla. Monasti vieraat saivat jo heti soittokellon katkaisimesta portilla sähköiskun vieraisille tullessaan. Varkaita vastaan oli myös tehty melkoisia virityksiä 230v. sähköllä, osa aika nerokkaitakin keksintöjä ja yksinkertaisia, mm. autotalleissa monella oli mitä mielenkiintoisempia omatekoisia virityksiä varkaiden varalle. Yhden muistan hyvin, kuinka autotallin oveen oli kytketty sähkö siten, että ovea aukausemalla vedettiin (narulla kytketty) paksu pahvi kahden lattialla lepäävän työkalun välistä ja nämä työkalut oli tehty jännitteellisiksi, joten pahaa aavistamaton varas vetäisi oven reilusti auki ja sai samalla sähköiskun. Raato kaiketi korjattiin aamulla sitten pois... Inhimilliset auton omistajat olivat kytkeneet vain auton akusta virtaa ja yhdistäneet sen äänitorveen. - rinnankytkentää.
Vaan pistorasiat ketjutetaan eli kytketään ketjuun.
- 1234567890_
niin että kytket ensimmäisen pistorasian vaiheen toisen pistorasian maahan, toisen pistorasian vaiheen kolmannen pistorasian maahan, ja vielä ensimmäisen pistorasian maan sekä kolmannen pistorasian vaiheen ikiliikkujaan. Muista vaihtaa rautanaulat sulakkeiksi ennen kokeilua, tai ikiliikkujasta loppuu virta alkuunsa.
- Hauskajutsku
"Minkälainen kaava siitä tulee kun laittaa kolme pistorasiaa sarjaan? "
Sen nimi on kimppakiva...:-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302245
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261958Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121489Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121337Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17967
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752