Lisävalojen asennus

Naiset87

elikkäs, lisärit on asennettu niin että virta rosvotaan auton omilta pitkiltä, heräte myös pitkiltä, lisäreiden maat rungossa.. lisärit toimii mut onko tämä oikein asennettu?
sanottiin et virta akulta, mut niinkin kokeiltiin eikä lisärit sammunu vaikka autosta virrat pois.. tarviiko tähän hässäkkään vielä sen katkasijan herätteen ja releen välille vai pitäiskö toimia ilmanki?
ja tarviiko tuosta releestä laittaa vielä oma maa? sitä ei laitettu kun todettiin et lisärit toimii ilmanki..

51

17280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei rosvo

      Mihin sinä relettä tarvitset jos olet rosvonnut virrat auton omilta pitkiltä?

      • sama akka

        en hirveesti käsmää mitä virkaa releellä on mut ohjeistettiin laittaan rele väliin.. kun ensin yritettiin tosiaanki ottaa virta akulta; akku-rele-valot ja tietty heräte pitkiltä.. mut eij onnannu, jäi lisärit päälle vaikka autosta virrat pois ja käsitin et tällä tavalla pitäs olla katkaisija herätteen ja releen välissä..
        miten sinun mielestä pitäis asentaa?


      • oot tainnu
        sama akka kirjoitti:

        en hirveesti käsmää mitä virkaa releellä on mut ohjeistettiin laittaan rele väliin.. kun ensin yritettiin tosiaanki ottaa virta akulta; akku-rele-valot ja tietty heräte pitkiltä.. mut eij onnannu, jäi lisärit päälle vaikka autosta virrat pois ja käsitin et tällä tavalla pitäs olla katkaisija herätteen ja releen välissä..
        miten sinun mielestä pitäis asentaa?

        väärin kytkee piuhat siihen releeseen,kyllä siihen releen tarttee väliin.omilta pitkiltä korkeintaan herätevirta releelle


      • vielki sama akka
        oot tainnu kirjoitti:

        väärin kytkee piuhat siihen releeseen,kyllä siihen releen tarttee väliin.omilta pitkiltä korkeintaan herätevirta releelle

        akulta virta releen nro 30, maa releen nro 85, heräte auton omilta pitkiltä releen nro 86 ja lisäreitten piuhat releen nro 87, lisäreistä omat maat.. eijkä lisärit sammunu vaikka autosta virrat pois..


      • same biatch
        vielki sama akka kirjoitti:

        akulta virta releen nro 30, maa releen nro 85, heräte auton omilta pitkiltä releen nro 86 ja lisäreitten piuhat releen nro 87, lisäreistä omat maat.. eijkä lisärit sammunu vaikka autosta virrat pois..

        jos joku toodella viksu vois nyt sanua et voiko jättää noin et rosvotaan virta omilta valoilta ku lisärit kuiteen toimii nyt tällä tavalla oikein????


      • En jättäis noin
        same biatch kirjoitti:

        jos joku toodella viksu vois nyt sanua et voiko jättää noin et rosvotaan virta omilta valoilta ku lisärit kuiteen toimii nyt tällä tavalla oikein????

        rosvoamalla virta omilta valoilta, voi johdot ruveta lämpenemään, kun virta kasvaa kaksinkertaiseksi. Naksahtaako rele kun sitä kokeilit ? Voi olla rikki jos valot ei sammu.


      • sama akka taas xD
        En jättäis noin kirjoitti:

        rosvoamalla virta omilta valoilta, voi johdot ruveta lämpenemään, kun virta kasvaa kaksinkertaiseksi. Naksahtaako rele kun sitä kokeilit ? Voi olla rikki jos valot ei sammu.

        emie khyl tosta naksahuksesta tiä..
        mut kiitos kaunis vastauksesta, huamen uuven releen osto ja uusi kytkentä ..
        jos se siitä alkais toimimaan oikealla tavalla =)


      • vielki sama akka kirjoitti:

        akulta virta releen nro 30, maa releen nro 85, heräte auton omilta pitkiltä releen nro 86 ja lisäreitten piuhat releen nro 87, lisäreistä omat maat.. eijkä lisärit sammunu vaikka autosta virrat pois..

        Elikä ne valot syttyy heti kun kytket johdot releeseen? Eikä ne muutenkaan toimi oikein.
        Mittaas ihan ekaks sieltä mistä otat sen herätteen onko siellä jatkuva jännite ? Jos on niin muuta releen maa siihen akulta tulevaan johtoon. Vanhemmissa japseissa valoilla on jatkuva jännite ja kytkimellä/releellä hoidetaan maadoitusta. Elikä päinvastoin kun yleensä ymmärretään. Syytä en tiedä miksi näin on mutta se vaan on niin. Kyllä siihen olisi hyvä laittaa kytkin ettei ne valot pala aina kun pistää pitkille. Normaali liikenteessä jos käyttää lisävaloja niin joutuu vaihtamaa puolikkaille huomattavasti aiemmin. Mikä taas ei ole tarkoituksen mukaista.


      • sama naikkonen
        aratus kirjoitti:

        Elikä ne valot syttyy heti kun kytket johdot releeseen? Eikä ne muutenkaan toimi oikein.
        Mittaas ihan ekaks sieltä mistä otat sen herätteen onko siellä jatkuva jännite ? Jos on niin muuta releen maa siihen akulta tulevaan johtoon. Vanhemmissa japseissa valoilla on jatkuva jännite ja kytkimellä/releellä hoidetaan maadoitusta. Elikä päinvastoin kun yleensä ymmärretään. Syytä en tiedä miksi näin on mutta se vaan on niin. Kyllä siihen olisi hyvä laittaa kytkin ettei ne valot pala aina kun pistää pitkille. Normaali liikenteessä jos käyttää lisävaloja niin joutuu vaihtamaa puolikkaille huomattavasti aiemmin. Mikä taas ei ole tarkoituksen mukaista.

        met kokeiltiin lisärit niin et virrat ja valot oli päällä ja sit painettiin maat runkoon, net sytty heti ku maat sai kosketuksen eijkä sammunu vaikka virrat väännettiin poies..
        elikkäs, kokeilemme huamen tuon herätteen jännitteen ennenku mitään muuta alkaa..
        mites sen kytkimen laita sit on, et miten se laitetaan? onko millainen urakka =)
        tämäkin on nyt iso apu, kiitos kaunis =)


      • sama akka taas xD kirjoitti:

        emie khyl tosta naksahuksesta tiä..
        mut kiitos kaunis vastauksesta, huamen uuven releen osto ja uusi kytkentä ..
        jos se siitä alkais toimimaan oikealla tavalla =)

        Ei releessä mitään vikaa ole. Sinun autossasi vaan on valojen ohjauskytkimet
        miinuksen puolella, eli plussa tulee jatkuvana ja miinusta pätkitään.

        Kytke se releen kela rinnan auton pitkien kanssa, eli releen kelan toinen piuha
        auton pitkien valojen lampun kantaan ja toinen piuha saman lampun toiseen nastaan.
        Osasinkohan selittää ymmärrettävästi? Jos sinulla on metallikuorinen rele, niin joudut
        eristämään releen kiinnityksen auton rungosta, syystä että metallikuorisissa releissä
        on monta kertaa kela kytketty valmiiksi maihin, eli siiten metallikuoreen.

        Miksi ohjauskytkimet ovat miinuspuolella? No siksi kun tasavirralla elektronien suunta
        on miinuksesta plussaan, vaikka virran sanotaan kulkevan plussasta miinukseen.
        Estää tehokkaasti sähköliittimien hapettumisen. Japanilaiset käyttävät tätä, on yksi syy
        miksi japseissa ei ole sähkövikoja.

        Kertauksena, irrota sen kelan maadoituspiuha ja vie se sinne saman lampun toiseen
        liitimeen, josta olit ottanut sen ohjausjännitteen jota jostain syystä herätteeksi kutsutaan.


      • sama naekkonen
        Täpinä kirjoitti:

        Ei releessä mitään vikaa ole. Sinun autossasi vaan on valojen ohjauskytkimet
        miinuksen puolella, eli plussa tulee jatkuvana ja miinusta pätkitään.

        Kytke se releen kela rinnan auton pitkien kanssa, eli releen kelan toinen piuha
        auton pitkien valojen lampun kantaan ja toinen piuha saman lampun toiseen nastaan.
        Osasinkohan selittää ymmärrettävästi? Jos sinulla on metallikuorinen rele, niin joudut
        eristämään releen kiinnityksen auton rungosta, syystä että metallikuorisissa releissä
        on monta kertaa kela kytketty valmiiksi maihin, eli siiten metallikuoreen.

        Miksi ohjauskytkimet ovat miinuspuolella? No siksi kun tasavirralla elektronien suunta
        on miinuksesta plussaan, vaikka virran sanotaan kulkevan plussasta miinukseen.
        Estää tehokkaasti sähköliittimien hapettumisen. Japanilaiset käyttävät tätä, on yksi syy
        miksi japseissa ei ole sähkövikoja.

        Kertauksena, irrota sen kelan maadoituspiuha ja vie se sinne saman lampun toiseen
        liitimeen, josta olit ottanut sen ohjausjännitteen jota jostain syystä herätteeksi kutsutaan.

        muovikuorinen rele on kyseessä..
        kai mie tuosta ymmärsin, kiitos vastauksesta =)


      • sama naikkonen kirjoitti:

        met kokeiltiin lisärit niin et virrat ja valot oli päällä ja sit painettiin maat runkoon, net sytty heti ku maat sai kosketuksen eijkä sammunu vaikka virrat väännettiin poies..
        elikkäs, kokeilemme huamen tuon herätteen jännitteen ennenku mitään muuta alkaa..
        mites sen kytkimen laita sit on, et miten se laitetaan? onko millainen urakka =)
        tämäkin on nyt iso apu, kiitos kaunis =)

        Kytkintä et välttämättä tarvitse, jos referenssit ovat kohdallaan eli pitkillä yhteensä 75.
        Jos haluat vain sammuttaa lisävalot, niin kierrätä releen kelalle menevä toinen johto,
        ei ole väliä kumpi, sen kytkimen kautta.

        Tuohon referenssilukuun lienee tulossa muutos, että sallittaisiin 100 ruotsin mallin mukaan.
        En tiedä, missä vaiheessa tuo muutos on. Samalla pitäisi sallia komen lisäkaukovalon
        käyttö, jolloin keskimmäinen voisi olla tosi pitkälle näyttävä pistemäinen valo.


      • sama akkanen
        Täpinä kirjoitti:

        Kytkintä et välttämättä tarvitse, jos referenssit ovat kohdallaan eli pitkillä yhteensä 75.
        Jos haluat vain sammuttaa lisävalot, niin kierrätä releen kelalle menevä toinen johto,
        ei ole väliä kumpi, sen kytkimen kautta.

        Tuohon referenssilukuun lienee tulossa muutos, että sallittaisiin 100 ruotsin mallin mukaan.
        En tiedä, missä vaiheessa tuo muutos on. Samalla pitäisi sallia komen lisäkaukovalon
        käyttö, jolloin keskimmäinen voisi olla tosi pitkälle näyttävä pistemäinen valo.

        oukei, näillä eväillä mennään jo pitkälle =)
        jos noi referenssit on sit kohillaan ni passaa ilman erillistä kytkintä..


      • aratus kirjoitti:

        Elikä ne valot syttyy heti kun kytket johdot releeseen? Eikä ne muutenkaan toimi oikein.
        Mittaas ihan ekaks sieltä mistä otat sen herätteen onko siellä jatkuva jännite ? Jos on niin muuta releen maa siihen akulta tulevaan johtoon. Vanhemmissa japseissa valoilla on jatkuva jännite ja kytkimellä/releellä hoidetaan maadoitusta. Elikä päinvastoin kun yleensä ymmärretään. Syytä en tiedä miksi näin on mutta se vaan on niin. Kyllä siihen olisi hyvä laittaa kytkin ettei ne valot pala aina kun pistää pitkille. Normaali liikenteessä jos käyttää lisävaloja niin joutuu vaihtamaa puolikkaille huomattavasti aiemmin. Mikä taas ei ole tarkoituksen mukaista.

        Jos muutat releen maan akulta tulevaan johtoon, niin eikös silloin releen
        kelalle tule vain plussat molempiin päihin ja kela ei vedä.

        Käytössä erillinen kytkin lisävaloille on hankala, sitä joutuu raplaamaan kaiken
        aikaa ajettaessa jos aikoo hyötyä lisävaloista.


      • sama akkanen kirjoitti:

        oukei, näillä eväillä mennään jo pitkälle =)
        jos noi referenssit on sit kohillaan ni passaa ilman erillistä kytkintä..

        Joo, referenssit voit tarkistaa auton omista valaisimista, niissä on yleensä
        luku 20, eli yhteensä 40. Lisävaloja mahtuu näin ollen 35, eli 17,5/valaisin.

        Lisäkytkimessä ei minusta ole ideaa, tekee ajamisesta hankalaa, jos haluaa
        todella hyötyä lisävaloista. Eikös ne juuri hankita, että nähtäisiin paremmin ja
        kauemmaksi.


      • Täpinä kirjoitti:

        Kytkintä et välttämättä tarvitse, jos referenssit ovat kohdallaan eli pitkillä yhteensä 75.
        Jos haluat vain sammuttaa lisävalot, niin kierrätä releen kelalle menevä toinen johto,
        ei ole väliä kumpi, sen kytkimen kautta.

        Tuohon referenssilukuun lienee tulossa muutos, että sallittaisiin 100 ruotsin mallin mukaan.
        En tiedä, missä vaiheessa tuo muutos on. Samalla pitäisi sallia komen lisäkaukovalon
        käyttö, jolloin keskimmäinen voisi olla tosi pitkälle näyttävä pistemäinen valo.

        On jo muuttunut. Nykyään taas 100. Kolmea valoa ei kylläkään saa käyttää. Valaisinten kahdennusmääräys kun vaatii että valoja on oltava parillinen määrä. Suomalainen lainsäätäjä on ovela ;)
        Itse maksimoin valot seuraavasti. Omat valot ja neljä Hellan FF200 pitkää. Omissa toimii vaan lyhyet. Pitkille saa sitten valita 2 vai neljä. Kun pitkät ja lyhyet on eri valaisimissa niin pitkien kanssa saa palaa myös omat lyhyet. Eli kaikkiaan kuus valoa saa palaa yhtäaikaa. Referenssihän ei koske kun yhtäaikaa palavia pitkiä valoja. Ja kukas siitä selvän ottaa kun "piilo kytkimen" kautta saa myös omat pitkät toimimaan. Eli 6 pitkää valoa. Kyllä muuten näkee. Siinä jo xenonitkin kalpenee kun valot voi suunnata sivusuunnassa että metsässä pupujussitkin näkee syödä keskellä yötä :)
        Lisäksi olis vielä sumarit mut niillä ei ole kyllä herttasenkaan tekoa. Kerta on muotia pelleillä näiden valojen kanssa, olenkin kytistellyt päivävaloja jotka sais sumareiden paikalle.
        Käytännössä koko keula saa olla valoja täynnä kunhan ne toimii sallituissa yhdistelmissä. Mitään toimimattomia koristevaloja ei hyväksytä.


      • tuotajaajoopajoo
        Täpinä kirjoitti:

        Jos muutat releen maan akulta tulevaan johtoon, niin eikös silloin releen
        kelalle tule vain plussat molempiin päihin ja kela ei vedä.

        Käytössä erillinen kytkin lisävaloille on hankala, sitä joutuu raplaamaan kaiken
        aikaa ajettaessa jos aikoo hyötyä lisävaloista.

        itse en kyllä raplaile auton nappuloita kuin tarvittaessa. Miksi sitä lisäpitkien katkaisijaa pitää räpeltää kokoajan? Jos valot ovat oikein kytketty, kuten tuossa muutamat ohjeet jo tuli, ei tuota katkaisijaa juurikaan tarvitse käännellä. Vaikea sumu/lumisade on tilanne jossa lisäpitkät ovat hyvä sammuttaa, vähenee se valkoisen seinän määrä alle puoleen silloin.


      • tuotajaajoopajoo kirjoitti:

        itse en kyllä raplaile auton nappuloita kuin tarvittaessa. Miksi sitä lisäpitkien katkaisijaa pitää räpeltää kokoajan? Jos valot ovat oikein kytketty, kuten tuossa muutamat ohjeet jo tuli, ei tuota katkaisijaa juurikaan tarvitse käännellä. Vaikea sumu/lumisade on tilanne jossa lisäpitkät ovat hyvä sammuttaa, vähenee se valkoisen seinän määrä alle puoleen silloin.

        Miksi sitä kytkintä tarvitaan ollenkaan? Et varmasti pysty lumisateessa tai sumussa
        ajamaan edes auton omilla pitkillä.

        Kysy tuota räpeltämistä henkilöltä joka sitä ehdotti, eli piti tarpeellisena niin kuin
        sinäkin. Hänen ajatuksenssa taisi olla, että ensin sammutetaan lisäpitkät, että
        voitaisiin myöhemmin vaihtaa puolikkaille vastaantulijaa kohdatessa. Ei tule käytännössä
        toimimaan, niin kuin ei toimi lumisateessakaan.


      • aratus kirjoitti:

        On jo muuttunut. Nykyään taas 100. Kolmea valoa ei kylläkään saa käyttää. Valaisinten kahdennusmääräys kun vaatii että valoja on oltava parillinen määrä. Suomalainen lainsäätäjä on ovela ;)
        Itse maksimoin valot seuraavasti. Omat valot ja neljä Hellan FF200 pitkää. Omissa toimii vaan lyhyet. Pitkille saa sitten valita 2 vai neljä. Kun pitkät ja lyhyet on eri valaisimissa niin pitkien kanssa saa palaa myös omat lyhyet. Eli kaikkiaan kuus valoa saa palaa yhtäaikaa. Referenssihän ei koske kun yhtäaikaa palavia pitkiä valoja. Ja kukas siitä selvän ottaa kun "piilo kytkimen" kautta saa myös omat pitkät toimimaan. Eli 6 pitkää valoa. Kyllä muuten näkee. Siinä jo xenonitkin kalpenee kun valot voi suunnata sivusuunnassa että metsässä pupujussitkin näkee syödä keskellä yötä :)
        Lisäksi olis vielä sumarit mut niillä ei ole kyllä herttasenkaan tekoa. Kerta on muotia pelleillä näiden valojen kanssa, olenkin kytistellyt päivävaloja jotka sais sumareiden paikalle.
        Käytännössä koko keula saa olla valoja täynnä kunhan ne toimii sallituissa yhdistelmissä. Mitään toimimattomia koristevaloja ei hyväksytä.

        Olisiko Sinulla esittää "mustaa valkoisella", vaikka jokin asetuksen muutos
        po. asiasta?


      • Täpinä kirjoitti:

        Miksi sitä kytkintä tarvitaan ollenkaan? Et varmasti pysty lumisateessa tai sumussa
        ajamaan edes auton omilla pitkillä.

        Kysy tuota räpeltämistä henkilöltä joka sitä ehdotti, eli piti tarpeellisena niin kuin
        sinäkin. Hänen ajatuksenssa taisi olla, että ensin sammutetaan lisäpitkät, että
        voitaisiin myöhemmin vaihtaa puolikkaille vastaantulijaa kohdatessa. Ei tule käytännössä
        toimimaan, niin kuin ei toimi lumisateessakaan.

        Jos se releen maa muutetaan akun plussaan niin rele ei vedä kun miinus on myös plus. Kun vaihdetaan pitkille niin heräte muuttuu miinukseksi. Olettaen tietysti että omat valot on "plus" maadoitetut. Kääk. Yksikertainen asia mut kun se on järjenvastainen. Piirrä paperille se polttimo, rele ja johdot niin varmaan tulee helpommin ymmärrettyä. Kun ollaan totuttu et valoilla on jatkuva miinus ja plus kytkettynä. Kaikki menee nurin.
        Miksi kytkin ? Kyllä se turha pohjoisessa on. Jos liikennettä on enempi niin raja pitkien ja lyhyden välilä kutistuu kummasti. Jos koko keula palaa ja jatkuvasti joudut vaihtamaan pitkä/lyhyet ei todella ole mitenkään kivaa. Aina kun vaihtaa lyhyet on kun vetäs säkin päähän. Puhumattakaan että ajaa toisen perässä. Eihän ne itseä häikäse mut entäs se edellä meniä. Mulle se on se ja sama kuka mitenin valojaan käyttää. Senverran tänään petrasin et uusissa kattokaiteessa on myös pitkätvalot :)
        En nyt löytänyt sitä valo pykälää. Se on muuttunut jo viime vuonna. Joulukuussa kun kävin vuosikatsastuksessa niin inssi vähänaikaa raapi päätään. 8 halogeeniä palaa yhtä aikaa ?) ?) Kävi hakemassa jonkun kansion ja hetken päästä totes vaan et näinhän se toimii.
        Katsastuksessa on nyt ongelma kun referenssi muuttuu, karjapuskureita ei uusiin autoihin sallita, lisävaloteline käy kunhan se ei ole ylempänä kun omat lähivalot ja direktiivin mukainen.
        Missä nyt mennään ! Seisontavalot, lähivalot, kaukovalot, lisä pitkät jopa kahdennettuna, sumuvalot, päivävalot, missä tahansa valaisimessa olevat yleensä"parkit" jotka saa palaa muiden kanssa muttei saa käyttää seisontavaloina.
        Taitaa olla helpompi hommata tietokone koko keksinnön ohjaamiseen.
        Kunhan tässä ehtii niin yritän vääntää jonkun järkevän kaavion mikä on pommin varma myös konttorilla. Sinne on kuitenkin turha lähteä musta tuntuu periaatteella.
        Se on vaan vinkeetä et nää kytkennät ja mikä toimii miten ei suoraan sanota konttorilla kysyttäessä.
        Eipä silti. On se hyvä että joskus täytyy katsastaa. Muutenhan tää olisi virityksien ihmemaa. Suomalainen kun keksii vaikka betonia runkopalkkiin.


      • aratus kirjoitti:

        Jos se releen maa muutetaan akun plussaan niin rele ei vedä kun miinus on myös plus. Kun vaihdetaan pitkille niin heräte muuttuu miinukseksi. Olettaen tietysti että omat valot on "plus" maadoitetut. Kääk. Yksikertainen asia mut kun se on järjenvastainen. Piirrä paperille se polttimo, rele ja johdot niin varmaan tulee helpommin ymmärrettyä. Kun ollaan totuttu et valoilla on jatkuva miinus ja plus kytkettynä. Kaikki menee nurin.
        Miksi kytkin ? Kyllä se turha pohjoisessa on. Jos liikennettä on enempi niin raja pitkien ja lyhyden välilä kutistuu kummasti. Jos koko keula palaa ja jatkuvasti joudut vaihtamaan pitkä/lyhyet ei todella ole mitenkään kivaa. Aina kun vaihtaa lyhyet on kun vetäs säkin päähän. Puhumattakaan että ajaa toisen perässä. Eihän ne itseä häikäse mut entäs se edellä meniä. Mulle se on se ja sama kuka mitenin valojaan käyttää. Senverran tänään petrasin et uusissa kattokaiteessa on myös pitkätvalot :)
        En nyt löytänyt sitä valo pykälää. Se on muuttunut jo viime vuonna. Joulukuussa kun kävin vuosikatsastuksessa niin inssi vähänaikaa raapi päätään. 8 halogeeniä palaa yhtä aikaa ?) ?) Kävi hakemassa jonkun kansion ja hetken päästä totes vaan et näinhän se toimii.
        Katsastuksessa on nyt ongelma kun referenssi muuttuu, karjapuskureita ei uusiin autoihin sallita, lisävaloteline käy kunhan se ei ole ylempänä kun omat lähivalot ja direktiivin mukainen.
        Missä nyt mennään ! Seisontavalot, lähivalot, kaukovalot, lisä pitkät jopa kahdennettuna, sumuvalot, päivävalot, missä tahansa valaisimessa olevat yleensä"parkit" jotka saa palaa muiden kanssa muttei saa käyttää seisontavaloina.
        Taitaa olla helpompi hommata tietokone koko keksinnön ohjaamiseen.
        Kunhan tässä ehtii niin yritän vääntää jonkun järkevän kaavion mikä on pommin varma myös konttorilla. Sinne on kuitenkin turha lähteä musta tuntuu periaatteella.
        Se on vaan vinkeetä et nää kytkennät ja mikä toimii miten ei suoraan sanota konttorilla kysyttäessä.
        Eipä silti. On se hyvä että joskus täytyy katsastaa. Muutenhan tää olisi virityksien ihmemaa. Suomalainen kun keksii vaikka betonia runkopalkkiin.

        Jotain väärinkäsityksiä nyt on. Jos kytket releen kelan rinnan
        jomman kumman kaukovalon kanssa, niin ei ole mitään väliä,
        onko ohjauskytkimet plus- tai miinuspuolella. On eri asia, onko
        kysymyksessä plus- vai miinusmaadoitettu auto. Tosin en tunne
        yhtään autoa, jossa nykyisin plus olisi rungossa, mutta voinee
        niitäkin olla? Noin kytkien ei ole tarvinnut savun hälvettyä tutkia
        piuhoja.

        En tarvitse piirrellä uusia kaavioita, sillä niitä on tullut tehtyä ja
        ompa joitakin julkaistukin alan kirjallisuudesa.

        Katolle asentamisesta, yli 1500 mm korkeuteen, on selvät sävelet
        Aken ohjeissa. Jos valot tulevat etuakselin etupuolelle, niin on
        sallittu. Poikeuksen tekevät tyyppikatsastuksessa hyväksytyt valot.
        Esim. Nissanin katumaasturissa on hyväksytty valoilla varustetut
        kattokaiteet.

        Et ole löytänyt ko. valopykälää, koska sitä ei vielä liene julkaistu. Viime
        vuoden puolella Start-ohjelma kertoi, että suunnitteilla on ja julkais-
        taneen keväällä 2010.

        Karjapuskureistakaan ei ole osunut silmiin uutta tietoa. Nehän kiellettiin
        jo 10 vuotta sitten henkilöautoissa ja henkilöautoiksi rekisteröydyissä
        katumaastureissa.

        "Konttorilla" ei yksinkertaisesti tiedetä uusia asioita. Poliisikin on valveu-
        tuneempi kuin katsastuinssi. Viime keväänä kiersin kome katsastukonttoria
        ja vasta kuudes inssi osasi kertoa mieten päiväajovalot pitää toimia
        suhteessa auton muihin valoihin. Myöhemmin on selvinnyt, että Ake oli
        julkaissut tiedotteen jo 2008.


      • aratus kirjoitti:

        Jos se releen maa muutetaan akun plussaan niin rele ei vedä kun miinus on myös plus. Kun vaihdetaan pitkille niin heräte muuttuu miinukseksi. Olettaen tietysti että omat valot on "plus" maadoitetut. Kääk. Yksikertainen asia mut kun se on järjenvastainen. Piirrä paperille se polttimo, rele ja johdot niin varmaan tulee helpommin ymmärrettyä. Kun ollaan totuttu et valoilla on jatkuva miinus ja plus kytkettynä. Kaikki menee nurin.
        Miksi kytkin ? Kyllä se turha pohjoisessa on. Jos liikennettä on enempi niin raja pitkien ja lyhyden välilä kutistuu kummasti. Jos koko keula palaa ja jatkuvasti joudut vaihtamaan pitkä/lyhyet ei todella ole mitenkään kivaa. Aina kun vaihtaa lyhyet on kun vetäs säkin päähän. Puhumattakaan että ajaa toisen perässä. Eihän ne itseä häikäse mut entäs se edellä meniä. Mulle se on se ja sama kuka mitenin valojaan käyttää. Senverran tänään petrasin et uusissa kattokaiteessa on myös pitkätvalot :)
        En nyt löytänyt sitä valo pykälää. Se on muuttunut jo viime vuonna. Joulukuussa kun kävin vuosikatsastuksessa niin inssi vähänaikaa raapi päätään. 8 halogeeniä palaa yhtä aikaa ?) ?) Kävi hakemassa jonkun kansion ja hetken päästä totes vaan et näinhän se toimii.
        Katsastuksessa on nyt ongelma kun referenssi muuttuu, karjapuskureita ei uusiin autoihin sallita, lisävaloteline käy kunhan se ei ole ylempänä kun omat lähivalot ja direktiivin mukainen.
        Missä nyt mennään ! Seisontavalot, lähivalot, kaukovalot, lisä pitkät jopa kahdennettuna, sumuvalot, päivävalot, missä tahansa valaisimessa olevat yleensä"parkit" jotka saa palaa muiden kanssa muttei saa käyttää seisontavaloina.
        Taitaa olla helpompi hommata tietokone koko keksinnön ohjaamiseen.
        Kunhan tässä ehtii niin yritän vääntää jonkun järkevän kaavion mikä on pommin varma myös konttorilla. Sinne on kuitenkin turha lähteä musta tuntuu periaatteella.
        Se on vaan vinkeetä et nää kytkennät ja mikä toimii miten ei suoraan sanota konttorilla kysyttäessä.
        Eipä silti. On se hyvä että joskus täytyy katsastaa. Muutenhan tää olisi virityksien ihmemaa. Suomalainen kun keksii vaikka betonia runkopalkkiin.

        Unohdin kommendoita tuota 8 halogeeniä päällä yhtä aikaa.
        Se on mielestäni mahdollista, joskaan ei järkevää ainoastaan niin,
        että auton omat valot, eli puolikkaat, pitkät, sumarit ja lisä-
        kaukovalot palavat yhtäaikaa. Valokytkennät nimittäin sallivat
        tuon. Jos sinulla palaa kaksi paria lisäkaukovaloja, niin Sinulla
        on silloin tosi vanha auto. On viisasta katsastaa samalla kavarilla
        jatkossakin, kaikki katsastajat eivät tuota hyväksyne. Poliisi
        on sitten oma lukunsa.

        Mutta jos näkisin mustaa valkoisella, nimen omaan asetustekstinä,
        niin sitten kai olisi uskottava, mutta ei ennen.


    • fgfgfhghfghgfjgfjf

      Otit varmaan herättään väärältä polttimoon menevältä johdolt, tai poeräti lähivalolta.

      Virtaa ei todellakaan rosvota mistään johdoista vaan suoraan akulta, sulake väliin.

      • lisukkeet

        ompas taas valehtelijoiden klubi koolla, siis niin puutaheinää ettei hymy-lehdessäkään ole veroista.
        Yksi puhuu aidasta ja toinen aidanseipäistä.


      • lisukkeet kirjoitti:

        ompas taas valehtelijoiden klubi koolla, siis niin puutaheinää ettei hymy-lehdessäkään ole veroista.
        Yksi puhuu aidasta ja toinen aidanseipäistä.

        Entinenkin pässi sanoi et voi olla vaikka aidan seipäänä jos nyt ei ihan portinpieleen joudu


      • Miinuspuolella

        Miten voi ottaa herätteen polttimoon menevältä väärältä johtimelta?
        Polttimon molemmat johdothan menevät kelalle. Sinä vaan et ymmärrä
        tuota miinuspuolella olevia kytkimiä. Typerä viisastelusi ei tee kirjotustasi
        sen älykkäämmäksi, päin vastoin paljastat tietämättömyytesi.


      • 10
        lisukkeet kirjoitti:

        ompas taas valehtelijoiden klubi koolla, siis niin puutaheinää ettei hymy-lehdessäkään ole veroista.
        Yksi puhuu aidasta ja toinen aidanseipäistä.

        Mitäs länkytät kun et itse ymmärrä asiasta mitään.


      • lisukkeet
        10 kirjoitti:

        Mitäs länkytät kun et itse ymmärrä asiasta mitään.

        mutta asiaan, otetaan kaksi kappaletta lisävalaisimia, yksi kappaletta releitä sulkeutuvalla koskettimella, yksi kappaletta kytkimiä (merkkivalolla), sulakepesä johtimeen sulakkeella (16A), johtoa 2,5mm2 ja 1,5mm2 n metriä, erilaisia abiko liittimiä, ryöstäjä, peltiruuveja, reiäntekovehkeitä, laastaria, eristysnauhaa, hyvä kuva (ei mielikuva). Valaisimet pruuvataan tietty niille sopivaan paikkaan, tarvittaessa tuetaan, rele sopivaan paikkaan konehuoneeseen, kytkin kojelautaan (reikä ensiksi sille) ja sitten vetämään johtimia (ei kaapelia), läpiviennit huolelliseti eristetään terävistä reunoista, ja sitten se kytkentä, lähdetään lampuilta, lampun toinen nasta vedetään auton runkoon, ei muoviin, toinen nasta vedetään releelle liittimeen no 87, ja sama toisesta lampusta,nämä sillä 2,5mm2 johdolla, releen liitin 86 vedetään runkoon, ei muoviin, vaikka sinne releen kiinnitysruuvin alle, liittimestä 85 vedetään johto kytkimelle kabiinin puolelle, kytkimeltä toinen johto omien pitkien valojen johdolle,
        jommallekummalle, kumpi paremmin esillä, ja sinne ryöstäjällä kiinni,nämä sillä 1,5mm2 johdolla, sitten liittimestä 30 vedetään sen sulakkeen kautta akulle (plus ) napaan, sulake vielä irti, siihenkin 2,5mm2 johto. Merkkilamppu kytketään seuraavasti, eka nasta maihin ja toka nasta releelle liittimeen 87, tämä siksi että merkkivalo palaa silloin kun lisäpitkät palaa. Sitten sulake paikoilleen ja valot päälle, kyllä toimii. Pitäisi toimia, en nyt parempaakaan tässä tullut mieleen.


      • lisukkeet
        lisukkeet kirjoitti:

        mutta asiaan, otetaan kaksi kappaletta lisävalaisimia, yksi kappaletta releitä sulkeutuvalla koskettimella, yksi kappaletta kytkimiä (merkkivalolla), sulakepesä johtimeen sulakkeella (16A), johtoa 2,5mm2 ja 1,5mm2 n metriä, erilaisia abiko liittimiä, ryöstäjä, peltiruuveja, reiäntekovehkeitä, laastaria, eristysnauhaa, hyvä kuva (ei mielikuva). Valaisimet pruuvataan tietty niille sopivaan paikkaan, tarvittaessa tuetaan, rele sopivaan paikkaan konehuoneeseen, kytkin kojelautaan (reikä ensiksi sille) ja sitten vetämään johtimia (ei kaapelia), läpiviennit huolelliseti eristetään terävistä reunoista, ja sitten se kytkentä, lähdetään lampuilta, lampun toinen nasta vedetään auton runkoon, ei muoviin, toinen nasta vedetään releelle liittimeen no 87, ja sama toisesta lampusta,nämä sillä 2,5mm2 johdolla, releen liitin 86 vedetään runkoon, ei muoviin, vaikka sinne releen kiinnitysruuvin alle, liittimestä 85 vedetään johto kytkimelle kabiinin puolelle, kytkimeltä toinen johto omien pitkien valojen johdolle,
        jommallekummalle, kumpi paremmin esillä, ja sinne ryöstäjällä kiinni,nämä sillä 1,5mm2 johdolla, sitten liittimestä 30 vedetään sen sulakkeen kautta akulle (plus ) napaan, sulake vielä irti, siihenkin 2,5mm2 johto. Merkkilamppu kytketään seuraavasti, eka nasta maihin ja toka nasta releelle liittimeen 87, tämä siksi että merkkivalo palaa silloin kun lisäpitkät palaa. Sitten sulake paikoilleen ja valot päälle, kyllä toimii. Pitäisi toimia, en nyt parempaakaan tässä tullut mieleen.

        meinaan meni tossa puolipulloo tapioo kun kirjoitin asohjetta. En kyllä epäile etteikö olis menny oikein mutt silti.


      • Länkyti länk
        lisukkeet kirjoitti:

        mutta asiaan, otetaan kaksi kappaletta lisävalaisimia, yksi kappaletta releitä sulkeutuvalla koskettimella, yksi kappaletta kytkimiä (merkkivalolla), sulakepesä johtimeen sulakkeella (16A), johtoa 2,5mm2 ja 1,5mm2 n metriä, erilaisia abiko liittimiä, ryöstäjä, peltiruuveja, reiäntekovehkeitä, laastaria, eristysnauhaa, hyvä kuva (ei mielikuva). Valaisimet pruuvataan tietty niille sopivaan paikkaan, tarvittaessa tuetaan, rele sopivaan paikkaan konehuoneeseen, kytkin kojelautaan (reikä ensiksi sille) ja sitten vetämään johtimia (ei kaapelia), läpiviennit huolelliseti eristetään terävistä reunoista, ja sitten se kytkentä, lähdetään lampuilta, lampun toinen nasta vedetään auton runkoon, ei muoviin, toinen nasta vedetään releelle liittimeen no 87, ja sama toisesta lampusta,nämä sillä 2,5mm2 johdolla, releen liitin 86 vedetään runkoon, ei muoviin, vaikka sinne releen kiinnitysruuvin alle, liittimestä 85 vedetään johto kytkimelle kabiinin puolelle, kytkimeltä toinen johto omien pitkien valojen johdolle,
        jommallekummalle, kumpi paremmin esillä, ja sinne ryöstäjällä kiinni,nämä sillä 1,5mm2 johdolla, sitten liittimestä 30 vedetään sen sulakkeen kautta akulle (plus ) napaan, sulake vielä irti, siihenkin 2,5mm2 johto. Merkkilamppu kytketään seuraavasti, eka nasta maihin ja toka nasta releelle liittimeen 87, tämä siksi että merkkivalo palaa silloin kun lisäpitkät palaa. Sitten sulake paikoilleen ja valot päälle, kyllä toimii. Pitäisi toimia, en nyt parempaakaan tässä tullut mieleen.

        Turhaampa länkytit. Jos auton valokytkimet ovat miinuksen puolella, niin eipä toimi
        kytkentäsi, jos kelan toinen pää on suoraan rungossa.


      • lisukkeet
        Länkyti länk kirjoitti:

        Turhaampa länkytit. Jos auton valokytkimet ovat miinuksen puolella, niin eipä toimi
        kytkentäsi, jos kelan toinen pää on suoraan rungossa.

        kuuluu, JOS mummulla olisi ne niin etpä tiedä mikä olisi, mutta asiaan, lueskelin eilen kirjoittamani jutun nyt lähes selvinpäin, noin se menee, aivan oikein, eikä tarvitse jossitella yhtään, sinulle se oli tietenkin aivan uutta, mutta kun olen ammattimies niin minulle se on jokapäiväistä hommaa.


      • Länkyti länk
        lisukkeet kirjoitti:

        kuuluu, JOS mummulla olisi ne niin etpä tiedä mikä olisi, mutta asiaan, lueskelin eilen kirjoittamani jutun nyt lähes selvinpäin, noin se menee, aivan oikein, eikä tarvitse jossitella yhtään, sinulle se oli tietenkin aivan uutta, mutta kun olen ammattimies niin minulle se on jokapäiväistä hommaa.

        Minkähän alan ammattimies olet, et ainakaan autosähköalan.
        Ne mummon munat ovat aivan oleellien asia. Et siis ole koskaan
        kuullut, että ohjauskytkimet voivat olla miinuspuolella, niin
        kuin joku tuolla perustellusti kirjoitti.

        Jos kytket noin, eli kelan toisen pään runkoon, eli maihin miinukseen
        ja toisen pään kytkimen kautta lampun jatkuvalle plussalle. Silloin
        ne lisäpitkät palavat kytkimen ollessa kiinni niin kauan kuin akussa
        on virtaa.

        Pitäis vähän harkita, ennen kuin aloittaa länkytyksen, osuu pahasti
        omaan nilkkaan, ja vielä selvin päinkin. Joten ota se lusikka nyt
        kiltisti käteen ja opiksesi sekä ammatillisesti, että henkisesti.


      • lisukkeet
        Länkyti länk kirjoitti:

        Minkähän alan ammattimies olet, et ainakaan autosähköalan.
        Ne mummon munat ovat aivan oleellien asia. Et siis ole koskaan
        kuullut, että ohjauskytkimet voivat olla miinuspuolella, niin
        kuin joku tuolla perustellusti kirjoitti.

        Jos kytket noin, eli kelan toisen pään runkoon, eli maihin miinukseen
        ja toisen pään kytkimen kautta lampun jatkuvalle plussalle. Silloin
        ne lisäpitkät palavat kytkimen ollessa kiinni niin kauan kuin akussa
        on virtaa.

        Pitäis vähän harkita, ennen kuin aloittaa länkytyksen, osuu pahasti
        omaan nilkkaan, ja vielä selvin päinkin. Joten ota se lusikka nyt
        kiltisti käteen ja opiksesi sekä ammatillisesti, että henkisesti.

        katso että se tutti on oikeinpäin suussasi. Olen rakentanut noita juttuja useammin kuin sinun persettäsi on pyyhitty. Kohta varmaan osaat sen itse.


      • Länkyti länk
        lisukkeet kirjoitti:

        katso että se tutti on oikeinpäin suussasi. Olen rakentanut noita juttuja useammin kuin sinun persettäsi on pyyhitty. Kohta varmaan osaat sen itse.

        Ethän sinä ymmärrä virtapiireistä mitään. Sinun kytkentäsi ei toimi, kun valojen ohjauskytkimet ovat
        miinuspuolella. Ulkoa opeleltu vanhojen autojen "pluspuolen" kytkentä kyllä pelaa. Osoittaa vaan,
        ettet ymmärrä virtapiirien toiminnasta yhtään mitään.

        Mene nyt vaan ja pyyhi se nenäsi esnsin siihen kytkentäkaavioosi ennen kuin pyyhit sillä persettäsi.
        Vaikka samapa tuo on, et huomaisisi noilla hoksottimilla eroa kumminkaan.


    • Miten ihmeessä noin yksinkertaisesta asiasta saa näin pitkän jankutusketjun aikaiseksi?

      Oikea vastaus lienee, että kun mitään ei osata!

      • guggelisguu

        Eiköhän netistä googlettamalla löydy kytkentäkaavioita, ellei itse ymmärrä mitä releellä on tarkoitus tehdä. Ja ellei sittenkään ymmärrä, ehkä kannattaisi jättää homma autosähköliikkeelle...


      • Subaru Leone -93
        guggelisguu kirjoitti:

        Eiköhän netistä googlettamalla löydy kytkentäkaavioita, ellei itse ymmärrä mitä releellä on tarkoitus tehdä. Ja ellei sittenkään ymmärrä, ehkä kannattaisi jättää homma autosähköliikkeelle...

        Oiskohan vuodessa tullut lisää tietoa kun on kyseessä samanlainen ongelma eli auto johon pitäisi laittaa lisävalot. Ongelma vain on se, että autossa on miinusmaadoitus, lieneekö sitten ohjauskytkimet miinuspuolella vai miten, ei ole tästä mallista juuri tietoa. Ja kävin jo kysymässä asiaa autosähköliikkeessä ja kaikki kolme asentajaa aprikoivat ongelmaan eri ratkaisun joten en tullut hullua hurskaammaksi. Eli voinko käyttää tavallista 30-85-86-87 -relettä ja miten kytken mitkäkin johdot?


    • Vuodessa kytkennöissä ei ole mitään uutta. Tuota tavallista relettä voit käyttää, jos on muovikuorinen. Metallikuoristakin voit käyttää, kun eristät sen kiinityksen auton rungosta syystä, että niissä kelan toinen pää on yhdistetty "valmiiksi" maihin. Referenssiksi sallitaan nykyisin 100 entisen 75:n sijaan.

      Akusta sulakkeen kautta napaan 30 ja navasta 87 lisävalojen toiseen napaan ja valojen toinen napa yhdistetään runkoon.

      Kelan molemmat navat 86 ja 85 yhdistät auton omien pitkien jomman kumman valaisimen lampun kantaan. Juhtojen järjestyksellä, plus/miinus ei ole väliä. Kytket siis releen kelan rinnan pitkävalolampun kanssa.

      Eikkä tarvitse miettiä, ovatko auton valojen ohjauskytkimet miinus- vai pluspuolella.

    • kaiken kokenut

      Tärkeintä on maadoitus ensiöpuolelta, muuten takatehon yllättäessä saattaa paukkua lamput tai sulakkeet. Mikäli ovat rinnan niin kompensointipisteeseen saattaa nousta ylijännite mikä puolestaan aiheuttaa sisävalojen viivekytkimen vioittumisen.

      • Vielä tärkeämpää mielestäni on se jos ei ole kunnolla maadoitettu, niin pakoputken kannatinlaakeri ei iske kipinää jarruun.


      • antti apuvalo
        Täpinä kirjoitti:

        Vielä tärkeämpää mielestäni on se jos ei ole kunnolla maadoitettu, niin pakoputken kannatinlaakeri ei iske kipinää jarruun.

        Eipä sen tarvii iskeä kipinää, kun ei sinullakaan enää kipinöi, tulppasi ovat hiiltyneet, onneksi.


    • Mikä ahdistaa? Onkos sinun "tulppasi" kostunut tai muuten vain viallinen? Eikö ota enää eteen, anteeksi tarkoitin starttaa? Miten voisimme olla avuksi?

      • antti apuvalo

        Mitäs täällä meuhkaat, juttu oli lisävaloista eikä sinun pilistäsi. Viestisi ovat muutenkin asiattomia, kannatinlaakeri ei iske kipinää, pöh. Luuletko olevasi nokkela. Jättäisit autoihin liittyvät asiat niille kun sen ymmärtää, esim minulle.


    • Tämän vaiheen keskustelusta olet ulkona kuin lumiukko, mutta auttaa varmasti jos tarkistat, kuka vastasi ja kenelle ja mitä.

      Mutta olihan Sinullakin vitsin pokanen, niin jättää autoasiat Sinulle.

    • apuvalo antti

      Missäspäin töpinä oli silloin kun järkeä ja älykkyyttä jaettiin, olisitko ollut kiertokoulussa ja jäänyt sielläkin luokalle, eli muista tovereista huomattavasti jälkeen, näytät olevan vieläkin runsaasti jäljessä kehityksestä.

      • Kuules nyt "antiapuaivo", oletko taas saanut köniisi? Muistan Sinut hyvin kiertokoulusta, satuit vaan kiertämään väärään suuntaan. Sinun pitää hakeuta hoitoon jonnekin varsinaiselle terapiapalstalle. Täällä en halua enää auttaa Sinua koska joutuisin paljastamaan Sinusta tosi arkaluonteisia asioita. Nyt joudut tästä eteen päin pärjäämään omilla olemattomillasi. En palaa enää asiaan.


      • apuvalo antti
        Täpinä kirjoitti:

        Kuules nyt "antiapuaivo", oletko taas saanut köniisi? Muistan Sinut hyvin kiertokoulusta, satuit vaan kiertämään väärään suuntaan. Sinun pitää hakeuta hoitoon jonnekin varsinaiselle terapiapalstalle. Täällä en halua enää auttaa Sinua koska joutuisin paljastamaan Sinusta tosi arkaluonteisia asioita. Nyt joudut tästä eteen päin pärjäämään omilla olemattomillasi. En palaa enää asiaan.

        Kuten totesin niin jälkeenjääneisyys vaivaa kovasti töpinää, kertailee toisten juttuja kun omia ei pysty kehittämään, hyvin paljon yhtäläisyyttä löytyy töpinän kollegan rotan jutuista. Kyllä se töpinä tänne vielä palaa ja kertoo kiertokouluajoistaan ja jälkeenjääneisyydestään.


    • japsiaato

      jees, eli isäpaapan auto on subari leone jossa on juuri miiinuspuolella ohjaussydeemit, ja tähän pitäisi saaha omat ajovalonsa releytettyä kun ovat per**leen himmeät umpiot kuitenkin hyvät. eli mites tuo kytkentä onnistuu lyhyille ja pitkille tehdä jotta ne toimivat alkuperäisistä kytkimistään. jos joku voisi valaista asiaa et miten nuo maatot herätteet pitäisi kytkeä?

    • No niin, kerta vielä ennen kuin nukutaan ja heti sit kun herätään.
      Ota virta sulakkeen ja releen kautta erikseen pitkille ja oma rele lyhyille valoille. Kytke lisävalojen lamppujen toinen napa runkoon.

      Ohjauksen otat lähi valon lampun navoista releen kelalle, eli kytket kelan rinnan lähivalolampun kanssa. Johtimien järjestyksellä ei ole väliä. Samoin teet pitkien valojen kanssa.

      Herätteet saat unohtaa seurojen saarnaajille.

      Epäilen, että kyselysi oli "vedätys", niin monta kertaa asia on ollut esillä, tässäkin viestiketjussa. Vastasin kuitenkin ihan tosissani, vaikkei se Täpinä "mitään ymmärräkään".

      Mutta älä huoli, kyllä antivaloapuantti ja sitroen rientävät kaikki tietävinä paikalle..

    • japsiaato

      jepjep, en vain oikein vieläkään ymmärrä kun en mikään sähköteknikko ole.. voisiko joku tehdä kytkentäkaavion tästä tyhmälle?

    • lpk

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe