Miten saisi maksa-arvot alas, tietysti lopettamalla kaljan juonti, mutta onko muuta keinoa saada maksa-arvot alas? Korjaantuvatko maksa-arvot nopeasti, jos ei juo. Seuraava koe otetaan 2 viikon kuluttua. Kertokaa hyvät ihmiset.
Otan vain viikonloppuisin. Nyt sitten korkki kiinni.
maksa-arvot korkeat
13
8865
Vastaukset
- 3032 hjdiashas
elimistösi kertoo sinulle, että yksi tärkeimmistä elimistäsi voi huonosti. Korkki kiinni ja ne laskevat, jos et jo ole ehtinyt tuhoamaan maksaasi liikaa. Korjaantuminen on yksilöllistä.
- 4+19
Juomattomuus korjaa maksa-arvoja, kuten itse totesitkin. Se miten paljon ja miten nopeasti riippuu lähtötilanteesta. Maksa-arvot kertovat vain ja ainoastaan totuuden siitä, että ihminen juo enemmän kuin elimistö kestää (ellei sitten ole kyse jostain muusta tekijästä, joka nostaa arvoja). Viestisi kuitenkin kuulostaa vähän siltä, että haluaisit saada kokeesta sellaiset tulokset, että voit jatkaa alkoholin käyttöä turvallisin mielin. Korjaa jos olen väärässä :)
Voin alkoholistin läheisen näkökulmasta kertoa, että kun maksa alkaa oireilemaan, kannattaa oikeasti kuunnella mitä lääkärit sanovat. Olen läheltä seurannut tapausta, jossa alkoholisti oli kuivilla sen aikaa, että maksa-arvot normalisoituivat ja jatkoi sen jälkeen siitä, mihin lopetti. Noin vuoden kuluttua hänet vietiin kramppailevana ja verta oksentavana sairaalaan ja viimeisin tieto on että tästä eteenpäin pienetkin määrät alkoholia ovat hengenvaarallisia. Ja maksan sietokykyhän on hyvin henkilökohtaista. Toisilla se kestää vaikka mitä ja toisilla ei juuri mitään.
Kaikkea hyvää sinulle!- vettä vain
En juo ollenkaan viikolla. Perjantaina 5 keskikaljaa ja lauantaina 9 keskaria. Olen yrittänyt että 14 annosta viikossa saa juoda. Tietysti otin tästä onkeeni. Yritän päästä tästä pois kaljan juonnista, mutta perheessäni käytetään alkoholia viikonloppuna. Kokeiden tuloksissa haluaisin saada tiedon paremmasta olosta, eikä terv.kesk. hauku. (kuulemma on meidän terv.kesk. tapahtunut)
- jepjeop
vettä vain kirjoitti:
En juo ollenkaan viikolla. Perjantaina 5 keskikaljaa ja lauantaina 9 keskaria. Olen yrittänyt että 14 annosta viikossa saa juoda. Tietysti otin tästä onkeeni. Yritän päästä tästä pois kaljan juonnista, mutta perheessäni käytetään alkoholia viikonloppuna. Kokeiden tuloksissa haluaisin saada tiedon paremmasta olosta, eikä terv.kesk. hauku. (kuulemma on meidän terv.kesk. tapahtunut)
Joko maksasi on hieman herkkä reagoimaan yksilöllisesti tai sitten taustalla on jotain muutakin, mutta et nyt miltään hirvittävän kovalta alkoholistilta kuulosta... Tai ylenmääräiseltä maksan tuhoajalta.
Mutta aina parempihan se, että kyse olisi vain ulkoisen tekijän eli keskarin vaikutuksesta ja tasaantuisi lyhyessä ajassa kun pistää korkin kiinni. Ei tarvisi alkaa selvitellä syytä joka voisi olla jokin muu elimellinen sairaus. Tosin nyt kannattaa ottaa opiksi, sillä mitä pienemmillä määrillä maksan saa reagoimaan, niin sitä helpommin se väsyy. Ja luonnollisesti jos syy on vielä jossain muuallakin, niin sitä suuremmalla syyllä tietysti korkki kiinni.
Mutta vastaus nyt on yksinkertainen:
Jos johtuu "vain" tilapäisesti alkoholista, niin hyvä. -> Huomattava vähentäminen nykyisestä, koska sekin on selvästi sinulle yksilönä liikaa, vaikka naapuri kestäisikin 2 pulloa kossua ennen baariin lähtöä.
Jos ei johdu vain alkoholista, niin lääkäri kyllä kertoo lisää. Seurantalinjallahan nyt hetken joudut olemaan toki ja epätietoisuus on kettumaista, mutta aina parempi mitä enemmän ajoissa huomataan asiat ja kun ei ole vielä vaivaa. Hankalin tilanne on juuri, jos sisuksia rassaa koko ajan ja arvot eivät näytä mitään, tai sitten niitä otetaan vasta vaiheessa kun jo ottavat arvot "terveestä osasta" esim. maksaa ja valheellisesti luulee kaiken olevan kunnossa arvojen ollessa priimat. Ja se reagoi vain juuri siihen terveeseen 30%... 70% on jo niin kiveä ja pois pelistä, ettei mihinkään enää kokeeseen reagoi paitsi koepalaan. - itku silmässä
jepjeop kirjoitti:
Joko maksasi on hieman herkkä reagoimaan yksilöllisesti tai sitten taustalla on jotain muutakin, mutta et nyt miltään hirvittävän kovalta alkoholistilta kuulosta... Tai ylenmääräiseltä maksan tuhoajalta.
Mutta aina parempihan se, että kyse olisi vain ulkoisen tekijän eli keskarin vaikutuksesta ja tasaantuisi lyhyessä ajassa kun pistää korkin kiinni. Ei tarvisi alkaa selvitellä syytä joka voisi olla jokin muu elimellinen sairaus. Tosin nyt kannattaa ottaa opiksi, sillä mitä pienemmillä määrillä maksan saa reagoimaan, niin sitä helpommin se väsyy. Ja luonnollisesti jos syy on vielä jossain muuallakin, niin sitä suuremmalla syyllä tietysti korkki kiinni.
Mutta vastaus nyt on yksinkertainen:
Jos johtuu "vain" tilapäisesti alkoholista, niin hyvä. -> Huomattava vähentäminen nykyisestä, koska sekin on selvästi sinulle yksilönä liikaa, vaikka naapuri kestäisikin 2 pulloa kossua ennen baariin lähtöä.
Jos ei johdu vain alkoholista, niin lääkäri kyllä kertoo lisää. Seurantalinjallahan nyt hetken joudut olemaan toki ja epätietoisuus on kettumaista, mutta aina parempi mitä enemmän ajoissa huomataan asiat ja kun ei ole vielä vaivaa. Hankalin tilanne on juuri, jos sisuksia rassaa koko ajan ja arvot eivät näytä mitään, tai sitten niitä otetaan vasta vaiheessa kun jo ottavat arvot "terveestä osasta" esim. maksaa ja valheellisesti luulee kaiken olevan kunnossa arvojen ollessa priimat. Ja se reagoi vain juuri siihen terveeseen 30%... 70% on jo niin kiveä ja pois pelistä, ettei mihinkään enää kokeeseen reagoi paitsi koepalaan.Maksa-arvoni on 90. Kun olin 20 v juomatta, arvoni oli 48. Tuntuu vain hassulta, en pidä itseäni alkoholistina, ehkä nyt kumminkin olen. Olen aivan masentunut. Pitäisi nyt sitten oppia tästä. Kiitän avusta.
- jepjep.
itku silmässä kirjoitti:
Maksa-arvoni on 90. Kun olin 20 v juomatta, arvoni oli 48. Tuntuu vain hassulta, en pidä itseäni alkoholistina, ehkä nyt kumminkin olen. Olen aivan masentunut. Pitäisi nyt sitten oppia tästä. Kiitän avusta.
En ole mikään lääkäri, äläkä missään nimessä ota tätä minään lääketieteellisenä konsultointina, mutta jos arvo on ilman mitään mieleen tulevaa ärsykettä tai herkistävää tekijää 48 (niin oletko mies vain nainen, naisella tuo on jo aavistuksen koholla...), niin on jo varsin ylärajalla. 90 ei arvona ole sikäli mikään vakava tai ns. huomattavan kohonnut (riippuen toki syystäkin luonnollisesti. Alkoholiärsykkeenä mahdollisesti hyvinkin pieni ja nopeasti korjautuva, mutta esim. jostain elimellisestä muusta jutusta johtuvana ei mikään hyvä ja voi jo kieliä toki jostain).
Kummiskin, niin hieman voisi kuulostaa maksasi olevan joko jo ihan synnynnäisen ylärajalla arvoiltaan ja/tai hyvin herkästi reagoiva. Eli eihän nyt yksioikoisesti kannata ajatella olevansa mikään alkoholisti vain sen perusteella, että juo säännöllisesti hieman ja arvot ovat kohonneet. Valtaosa ei vielä noilla määrillä saa arvoja kohoamaan edes, mutta tosiaan sehän on TÄYSIN yksilöllistä. Joten alkoholismi ja itsensä syyllistäminen nyt on turhaa vielä tuon vuoksi, kyseessähän on moni muukin asia. Ja itsehän sen huomaat jo siinä kohdin, että jos nyt kuultuasi maksa-arvot on itsestään selvää ettet ota alkoholia ja se ei tuota mitään tuskaa, niin luultavasti et ole alkoholisti. Tai jos nyt korkeintaan tuntuu lauantai-ilta ilman muutamaa bisseä vähän tylsältä...
Mutta yhtäkaikki: Sinulla on joka tapauksessa ilmeisen herkkä maksa reagoimaan eri tekijöihin, joten se kannattaa aina huomioida. Vähän sama, kuin että jos olet selvästi "siinä siinä" oletko allerginen undulaateille kun niiden lähellä aivastuttaa joskus niin ei kannata ottaa undulaattia lemmikiksi:) Sama juttu tässä, eli kun nyt joka tapauksessa voi jo päätellä sinulla olevan terveenäkin hiukan reagoivan maksan, niin jatkossa kannattaa ottaa tämä huomioon alkoholin suhteen. Paljonkin on vähän joskus, ja kaikki on suhteellista riippuen aina mihin vertaa. Kysyt sadalta suomalaiselta raavaalta mieheltä jotka juovat joka viikonloppu, että juotko heidän mielestään liikaa niin tuollaisille määrille valtaosa varmaan nauraa ja kertoo sinun olevan vielä ihan neuvola-asteella juomisen suhteen. Mutta oma maksa se ehkä on se hieman parempi mittari miettiessä elämäntapoja, kuin ne jotka "kyllä mä tiedän" -viisauksia heittävät. - Jepjep.
jepjep. kirjoitti:
En ole mikään lääkäri, äläkä missään nimessä ota tätä minään lääketieteellisenä konsultointina, mutta jos arvo on ilman mitään mieleen tulevaa ärsykettä tai herkistävää tekijää 48 (niin oletko mies vain nainen, naisella tuo on jo aavistuksen koholla...), niin on jo varsin ylärajalla. 90 ei arvona ole sikäli mikään vakava tai ns. huomattavan kohonnut (riippuen toki syystäkin luonnollisesti. Alkoholiärsykkeenä mahdollisesti hyvinkin pieni ja nopeasti korjautuva, mutta esim. jostain elimellisestä muusta jutusta johtuvana ei mikään hyvä ja voi jo kieliä toki jostain).
Kummiskin, niin hieman voisi kuulostaa maksasi olevan joko jo ihan synnynnäisen ylärajalla arvoiltaan ja/tai hyvin herkästi reagoiva. Eli eihän nyt yksioikoisesti kannata ajatella olevansa mikään alkoholisti vain sen perusteella, että juo säännöllisesti hieman ja arvot ovat kohonneet. Valtaosa ei vielä noilla määrillä saa arvoja kohoamaan edes, mutta tosiaan sehän on TÄYSIN yksilöllistä. Joten alkoholismi ja itsensä syyllistäminen nyt on turhaa vielä tuon vuoksi, kyseessähän on moni muukin asia. Ja itsehän sen huomaat jo siinä kohdin, että jos nyt kuultuasi maksa-arvot on itsestään selvää ettet ota alkoholia ja se ei tuota mitään tuskaa, niin luultavasti et ole alkoholisti. Tai jos nyt korkeintaan tuntuu lauantai-ilta ilman muutamaa bisseä vähän tylsältä...
Mutta yhtäkaikki: Sinulla on joka tapauksessa ilmeisen herkkä maksa reagoimaan eri tekijöihin, joten se kannattaa aina huomioida. Vähän sama, kuin että jos olet selvästi "siinä siinä" oletko allerginen undulaateille kun niiden lähellä aivastuttaa joskus niin ei kannata ottaa undulaattia lemmikiksi:) Sama juttu tässä, eli kun nyt joka tapauksessa voi jo päätellä sinulla olevan terveenäkin hiukan reagoivan maksan, niin jatkossa kannattaa ottaa tämä huomioon alkoholin suhteen. Paljonkin on vähän joskus, ja kaikki on suhteellista riippuen aina mihin vertaa. Kysyt sadalta suomalaiselta raavaalta mieheltä jotka juovat joka viikonloppu, että juotko heidän mielestään liikaa niin tuollaisille määrille valtaosa varmaan nauraa ja kertoo sinun olevan vielä ihan neuvola-asteella juomisen suhteen. Mutta oma maksa se ehkä on se hieman parempi mittari miettiessä elämäntapoja, kuin ne jotka "kyllä mä tiedän" -viisauksia heittävät.Siis enhän tiedä mikä maksakoe sinulta on otettu, mutta tuo viitearvototeamus oli noilla tiedoilla vain oma vahva oletukseni, että kyseessä oli ensimmäisenä "pikatestinä" otettu S-alat joka kertoo maksan lyhytaikaisesta ns. viimeaikaisesta rasituksesta (kertoen siis samalla toki pitkäaikaisemmastakin ärsytyksestä, ei ole ajateltavissa ainakaan täysin terveellä ihmisellä, että olisi on-off kuin jokin angiinan nielunäyte ja kertoo vain onko parin päivän aikana ollut pöpöä kurkussa. Kovemmin juovalla toki voivat arvot heitellä pidemmäksikin aikaa siinäkin enemmän jo jonkin kovan viikonloppuryyppäämisen jälkeen kun paikat ovat väsyneempiä. Terveellä eivät kauaa koholla ole, jos on satunnaisempi kohtuuottaja ilman mitään sairauksia taustalla). Alain viitearvot ovat nykyään miehillä 50 ja naisilla 40 asti ulottuvia.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ltt03011 - 4+19
vettä vain kirjoitti:
Kirjoitin tuossa aiemmin läheiseni tilanteesta ja varoittelin hieman varomattamasti: tarkoitukseni ei missään nimessä ollut vihjata että olisit alkoholisti. Anteeksi jos loukkasin sinua muutenkin ahdistavassa tilanteessa. Tarkoitin vain esimerkin kautta kertoa, miten varovainen maksan suhteen kannattaa olla. Eli arvojen palautuminen on tietenkin positiivinen asia, mutta maksan kyky kestää voi olla muuttunut. Niin kuin tuossa monet muutkin ovat todenneet, maksan herkkyys on todella henkilökohtaista ja oman maksansa sietokykyä ei ikävä kyllä tiedä kuin kokeilemalla...
Jos terveydenhuoltohenkilökunta ei osaa suhtautua tuloksiisi asiallisesti, se on heidän ammattitaidottomuuttaan. Asiasta voi kertoa johtavalle hoitajalle tai lääkärille. - ihan mamoilua
vettä vain kirjoitti:
Olen viisikymppinen nainen ja juonut n. 20 vuotta siinä 12 annosta joka arki-ilta. Tehnyt free lancerina töitä kyllä eli toimittajana, käsikirjoittajana ym. vastaavaa. Koskaan en ole ollu sossun elätti.
Eli tuskin sinulla on mitään hätää. Minun maksa-arvoni olivat vuosi sitten ainakin aivan normaalit. TOOSI kunnon alkkis valisti minua, että vasta kunnon kossuputkella (hänellä 2-3 puolen litran kossua päivässä) arvot kohoavat ja haimatulehdus on ollut monta kertaa.
Mutta ainahan se toki on hyvä vähentää, ellei jopa lopettaa, ettei ole samassa jamassa kuin minä. Kyllä tämä häiritsee ja kovasti. Ei niinkään terveydellisesti vaan sosiaalisesti. Olen hylännyt suurimman osan ihmissuhteistani. - LueskelijaX
ihan mamoilua kirjoitti:
Olen viisikymppinen nainen ja juonut n. 20 vuotta siinä 12 annosta joka arki-ilta. Tehnyt free lancerina töitä kyllä eli toimittajana, käsikirjoittajana ym. vastaavaa. Koskaan en ole ollu sossun elätti.
Eli tuskin sinulla on mitään hätää. Minun maksa-arvoni olivat vuosi sitten ainakin aivan normaalit. TOOSI kunnon alkkis valisti minua, että vasta kunnon kossuputkella (hänellä 2-3 puolen litran kossua päivässä) arvot kohoavat ja haimatulehdus on ollut monta kertaa.
Mutta ainahan se toki on hyvä vähentää, ellei jopa lopettaa, ettei ole samassa jamassa kuin minä. Kyllä tämä häiritsee ja kovasti. Ei niinkään terveydellisesti vaan sosiaalisesti. Olen hylännyt suurimman osan ihmissuhteistani.Sinulla on sitten teräsmaksa ja muut sisuksetkin, jotka kestävät toistaiseksi.
Kuten totesi taannoin eräs ensimmäiseen rajuun haimatulehdukseen kuolleen kovan juomarin kämppis: Perhana mä sanoin sille, että tänään ei kannata juoda ainakaan väkeviä kun valitteli kovia mahakipuja. Niin vain haki Leijonapullon silti ja siitä lähti letkuihin palaamatta hetken päästä. Ois ollut pari pv juomatta ja hakenut sitten, nyt se pullo vei hengen...
Tästähän voimme vetää sen johtopäätöksen, että koko historian ainut liian paha terveydellinen moka oli juuri tuo viimeinen yksi Leijona. Joten siihen asti olivat kaikki ihan ok. Tai korkeintaan ylikunnoksi alkoi mennä toiseksi edellisen pullon kohdalla, kun kerran edellispäivästä särki jo hiukan urheiluvammoina tulleita ongelmia...
Mutta kuten Kari Kontio (eikös kaveri itsekin eräs kesäpäivä sitten ottanut ja hukkunut...?) kirjoitti eräässä Helsingin Sanomien Nyt-liitteen jutussa 90-luvun lopulla osuvan tekstin otsikolla "Miksi en kuolisi viinaan?", verraten asiaa urheiluun.
Sanoi mm. suurinpiirtein sanatarkasti näillä sanoin: Viinamäen Nürnbergin tuomioistuin useimmiten jossain vaiheessa juomauraa aina tuomitsee kovan juomarin kirroosikammioon, akuutin haimatulehduksen kidutuskuolemaan tai yksinkertaisesti pukkaa dokun jossain risteyksessä auton alle. -Urheilu-uraan verrattavaa ja tapaturmat sekä "ei tervettä päivää näe" ovat vain asiaan kuuluvia. ELLEI sitten aktiiviuraa lopeta ajoissa... - vai mamoilua
ihan mamoilua kirjoitti:
Mutta ainahan se toki on hyvä vähentää, ellei jopa lopettaa, ettei ole samassa jamassa kuin minä. Kyllä tämä häiritsee ja kovasti. Ei niinkään terveydellisesti vaan sosiaalisesti. Olen hylännyt suurimman osan ihmissuhteistani.Maksa tuhotuu kuules vähemmälläkin, kuin 1,5l kossua päivässä. Luehan tämä ja etenkin toi eka kappale ja tule sitten kertomaan, onko kellään hätää http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo80162&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero
Olin just hautaamassa tuomaria, jonka maksa pamahti, eikä ollut mikään saikun pitäjä, vaan työssäkäyvä, arvostettu ihminen.
- oikukas maksa
Olisin sitä mieltä että noin kohtuullinen juominen ei niitä maksa-arvoja nosta. Joku muu on syy eikä välttämättä mikään vakava. Mutta jos olet juomatta esim. viikon ennen kokeeseen menoa, niin jo sillä tiedät, johtuuko alkoholista vai muusta. Kokemuksesta vaan..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491516Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761345Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 17982
- 86936
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187876Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82811
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi93797Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740