PALAUTUSOIKEUS VERKKOKAUPASSA -
Olen verkkokauppaa perustamassa ja eniten mietityttää tuo palautusoikeus, kuluttajasuojalain perusteella netistä (etämyyntiä) tilatut tavarat saa paluttaa 14 vrk sisällä ilman perusteita myyjän laskuun mikäli tuotetta ei halua. Tuotetta saa vielä kokeillakin mutta ei käyttää - kuullostaa ihan hyvältä kuluttajajan vinkkelistä.
Kauppiaan kannalta ei ehkä niinkään hyvältä, joutuu maksamaan rahdin takaisin ja saa tuotteen joka todennäköisesti osittain myyntikelvottomassa alkuperäispakkauksessaan joka taas vaikeuttaa tai tekee tuotteen edelleen myynnin vaikeaksi tai ehkä mahdottomaksi.
Mihin vedetään tarkka raja käyttämiselle ja kokeilemiselle? Otetaan esimerkkinä kattokruunu joka on alkuperäispakkauksessaan monessa osassa eli täysin itse kasattava tuote, asiakas kasaa tuotteen ja ihmettelee sitä kotonaan keittiön pöydällä ja päättääkin että ei ole hänen makuunsa jolloin tavara yritetään purkaa pisteeseen jossa oli - nyt vaan osat ei menekään ihan samalla tavalla pakettiin vaan pitää heittää osa pakkausmateriaalista pois jotta saa tuotteen mahtumaan jotenkin pakkaukseensa.
Laki sanoo että kuluttaja voi kokeilla ja tutkia tuotetta kuten myymälässä, tässä tapauksessa tuotetta voi myymälässä ainostaan katsoa koska roikkuu kolmen metrin korkeudella katosta, saako tässä tapauksessa kuluttaja ainoastaan katsoa pakettia kotonaan ja siinä olevaa kuvaa kruunusta?
Olen tutkinut usean verkkkokaupan toimitusehtoja Suomen ulkopuolella (EU:n sisällä olevia verkkokauppoja) jossa sähköisen kaupankäynnin pykälät periaatteessa samat kuin Suomessa, lähes poikkeuksetta palautus tehty hyvin vaikeaksi tai mahdottomaksi jos syynä ainoastaan "en pidä tuotteesta".
Ymmärrän hyvin kauppiasta, pieni osa kuluttajista saattaa tehdä ostopäätöksensä kuten hulluilla päivillä ja huomaakin kotona että ko. tuotetta ei ehkä niin tarvitsekaan..ja verkkokauppaan kun saa palauttaa ilman mitään selityksiä ja naamaan ketään katsomatta..
Henkilökohtaisesti pyrkisin kauppiaana tekemään ko. palautukset mahdollisimman vaikeiksi, eihän perinteisen kivijalkakaupankaan tarvitse ottaa tuotetta takaisin pelkästään syystä että ei pidä tuotteesta.
Mitä mieltä olet? Pyydetään kommentteja/ehdotuksia/kokemuksia KULUTTAJILTA ETTÄ KAUPPIAILTA!
-
PALAUTUSOIKEUS - verkkokauppa-asiakas vs verkkokauppakauppias
2
1009
Vastaukset
Tuollaisen tuotteen toki saa koota. Lähtökohta on, että asiakas saa tehdä sen, mitä _palvelevassa_ myymälässä saisi tehdä. Paketin saa tietenkin avata. Myyjä ottaa tietoisen riskin, valitessaan verkkokaupan. Lähtökohtaisesti palautettua tuotetta ei saa myydä uutena asiakkaalle, vaan se on myytävä esimerkiksi alennuksella. Etämyynnissä tällaistakaan tuotetta ei voi myydä ilman palautusoikeutta.
Minä henkilökohtaisesti näen epäeettisenä sen, että asiakas tilaa tuotteen ilman aikomustakaan pitää sitä tai jos tilaa useampia tuotteita yhtäaikaa vertailua varten ja palauttaa muut kuin yhden. Toisaalta ei sekään kovin eettistä ole, että menee kivijalkaliikkeeseen tutustumaan ja kyselemään myyjiltä ja sitten menee halvimpaan verkkokauppaan ostamaan. Kaiken huippu kuitenkin on se, että ostaa, palauttaa ja sitten menee liikkeeseen ostamaan palautetun tuotteen B-tuotteena 10 % alennuksella. Tämä on jo melkein petos. Samoin näen vääränä palauttamisen, jos tuote on käytöltään kertaluonteinen. Valitettavasti kaikki eivät ole samaa mieltä.
Kauppojen ehdot ovat usein laittomia. Lähtökohtaisesti palautusta ei saa turhaan hankaloittaa. Palautuksen aina voi tehdä olemalla hakematta pakettia, mikä tekee postiennakosta riskipeliä (tosin silloin ainakin paketti on avaamaton). Yleensä, jos tuote on maksettu on monella kynnys palauttaa pienempi. Jo jonkin palautus koodin kysely voi olla arvelluttavaa. Sen sijaan näen hyväksyttävänä, että palautuksessa vaaditaan käytettävän vaikka kirjettä paketin sijaan. Palautuksessa olennaista on, että siitä kerrotaan kahdessa viikossa. Itse palautus voi venyä jonkin päivän tämän yli.
"Henkilökohtaisesti pyrkisin kauppiaana tekemään ko. palautukset mahdollisimman vaikeiksi, eihän perinteisen kivijalkakaupankaan tarvitse ottaa tuotetta takaisin pelkästään syystä että ei pidä tuotteesta. "
Henkilökohtaisesti asiakkaana jättäisin ostamatta kaupastasi, jos tekisit noin. Ensinnäkin etämyynnin palautusoikeus perustuu lakiin. Jos myyjä ei noudata lakia, niin miten häneen yleensäkään voi luottaa. Toiseksi palautusoikeus on kilpailuvaltti. Siksi moni kivijalkaliike tarjoaa sen. asiakas ja kauppa eivät ole toistensa vihollisia.- jlkjlkjö
Itse pidän myös verkkokauppaa ns. kivijalkakaupan rinnalla. Itselläni on palautusaika ollut omasta tahdostani 30vrk jo 1,5 vuotta. Tämä siitä syystä, että asiakas voi tilata tuotteen esim. lahjaksi ja on sitten hyvää aikaa tutustua lahjansaajan kanssa tuotteeseen. En ole huomannut, että se olisi lisännyt yhtään palautuksia, mutta antaa asiakkaalle luotettavamman kuvan reisusta kauppiaasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006524
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t313900törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/303315Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3811792- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471053Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11986Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11920- 42889