Pitäis laskea tän funktion raja-arvo niin, että x lähestyy nollaa: (2-(4-|x|)^1/2)/|x| eli toi 4-|x| on neliöjuuren sisällä. Miten lauseketta saa edes sievennettyä siihen muotoon, että nollan saa sijoitettua?? Vastaukseksi pitäisi tulla -1/4. KIITOS JOS JOKU JAKSAA AUTTAA:)
Help matikkanerot!
7
757
Vastaukset
- 1232442523
lim (a^2) = lim a * lim a
- raja-arvoja
lim(a^2)=2lim(a)=lim(a) lim(a)
Vaikka tästä nyt ei mitään apua ole tähän tehtävään - rytytrryyrrydyr
raja-arvoja kirjoitti:
lim(a^2)=2lim(a)=lim(a) lim(a)
Vaikka tästä nyt ei mitään apua ole tähän tehtäväänlim x->5 (x) = 5
(lim x->5 (x))^2 = 25
lim x->5 (x^2) = 25
2 lim x->5 (x) = 10
- endaksi
suomalaiset lapset parempia matematiikassa.älkääs nyt innostuka,sillä ruotsissa on opetettu kauemmin uutta matematiikkaa.adr kurssilla opetettiin matematiikkaa ja jopa suomen kieltä koska täytyihän jokaisen saada sohlata joukossa vaikka kurssin vaatimuksena oli suomen kielen taito.ja matematiikkaa,uutta matematiikkaa.mulle oli opetettu että 11 miinus 13on 0.uuden matematiikan mukaan se on miinus 2 ja kysyttiin onko jollain kysyttävää.koska kysymys oli lähinnä öljynajoon liittyvästä kurssista kysyin että jos mulla on 11 tonnia kuormaa ja tilattu on 13 tonnia niin mistä mä sen 2 tonnia otan.en saanu vastausta.
- ==/
Onx tää nyt se provo? Ainaski väärällä palstalla. Tieteestä löytyy matikkapalsta. Ja mä kattosin jostain matikan taulukoista tolle neliöjuurilausekkeelle sarjakehitelmän.
- Nero?
Varmaan jo ratkasu selvinnytkin mutta koetetaas niin saadaan ratkasu tännekki näkyviin.
Lavenna lauseke eli kerro ylä- ja alakerta 2 (4-|x|)^(1/2):lla, saadaan
(4-4 |x|)/(|x|(2 (4-|x|)^(1/2)))
= 1/(2 (4-|x|)^(1/2))
Nyt sijotetaan x:n paikalle 0, saadaan
1/(2 (4)^(1/2))
= 1/(2 2)
=1/4
Mutta mistäs tuo miinus tulee? - Kylläpä näi
Nero? kirjoitti:
Varmaan jo ratkasu selvinnytkin mutta koetetaas niin saadaan ratkasu tännekki näkyviin.
Lavenna lauseke eli kerro ylä- ja alakerta 2 (4-|x|)^(1/2):lla, saadaan
(4-4 |x|)/(|x|(2 (4-|x|)^(1/2)))
= 1/(2 (4-|x|)^(1/2))
Nyt sijotetaan x:n paikalle 0, saadaan
1/(2 (4)^(1/2))
= 1/(2 2)
=1/4
Mutta mistäs tuo miinus tulee?Eipä tuohon miinusta tulekkaan, matlabilla plotattuna kuvasta näkee, että x:n lähetessä nollaa, raja-arvo lähenee 1/4:sta, ellei ite osaa sitä päätellä. Esim tällä komennolla
fplot(@(x)(2-(4-abs(x))^0.5)/(abs(x)),[-1 1])
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.434859- 652773
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.2811830Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2611746Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1151669Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain531236Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ941207- 701152
Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1331137Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht2781121