mistä voi johtua korkea syke? Siis jatkuvasti ilman lääkitystä syke on noin 120-125 ja lääkitykselläkin( 20mg bisoprolol) 80-90. Lääkärin mielestä ei ole vaarallista mutta eipä kertonut myöskään mistä johtuu. . . kiinnostaisi tietää, ja miksi ei ole vaarallista jos ei ole normaaliakaan? eikös tuo 80-90 ole myöskin melko korkea?
korkea syke?
12
9675
Vastaukset
- os..
Minulla oli syke 120 ja sen vuoksi minua neuvottiin menemään sairaalaan. Sairaalassa tehtiin minusta vuodepotilas, vaikka tunsin olevani täysin terve. Suoneen pistettiin venttiili, jonka kautta tiputettiin jotain, jota hoitaja sanoi suolaliuokseksi. Tätä jatkettiin pari viikkoa ja sanottiin minun voivan kuolla millä sekunnilla hyvänsä. Monia tutkimuksia tehtiin erilaisilla laitteilla. Olin koko ajan johdoilla kytketty mittalaitteeseen, joka näytti sydämen pulssit. Tehtiin myös magneettikameran kuvausta, EKG tutkimuksia, röntgenkuvauksia varjoaineella. Mitään vikaa ei löytynyt millään kuvauksella.
Parin viikon jälkeen pääsin sairaalasta pois, eikä voimia ollut yhtään jäljellä. En jaksanut kävellä kuin kymmenkunta askelta ja sitten piti levätä.
Ihmettelen vaan, enkö minä olisi selvinnyt myös bisoprolol lääkityksellä. Hoitokuuri tuntui olevan liian kovaa.
En voinut edes syödä lopulta sairaalassa.- 25
eikö sinulla siis mitään muuta vikaa ollut kuin korkea syke? Minulla on myös alapaine ollut koholla, ilman lääkettä noin 95. Verikokeita otettu ja sydänfilmiä. Mitään vikaa ei ole löydetty. Öisin saan kummallisia "tukehtumiskohtauksia", herään siihen etten ole saanut kunnolla henkeä ja yskin puolituntia sen jälkeen. Ja muutaman kerran olen mennyt tajuttomaksi päivällä. Ja tämä kaikki on normaalia lääkärin mielestä???
- Sykevolyymi tärkeä
25 kirjoitti:
eikö sinulla siis mitään muuta vikaa ollut kuin korkea syke? Minulla on myös alapaine ollut koholla, ilman lääkettä noin 95. Verikokeita otettu ja sydänfilmiä. Mitään vikaa ei ole löydetty. Öisin saan kummallisia "tukehtumiskohtauksia", herään siihen etten ole saanut kunnolla henkeä ja yskin puolituntia sen jälkeen. Ja muutaman kerran olen mennyt tajuttomaksi päivällä. Ja tämä kaikki on normaalia lääkärin mielestä???
Minulla on ollut samanlainen tiheälyöntisyyden ja rytmihäiriöiden kausi kuin edellä on kuvattu. Syy on edelleen epäselvä; kaikki mahdolliset kokeet tehtiin myös. Onneksi kukaan ei vihjannut tuohon kuoleman mahdollisuuteen.
Omatekoinen selitys on Lipitor kolesterolilääke ja sen lopettaminen äkillisesti omin päin. Vieroitusoireita ehkä. Tiheälyöntisyys kesti yli puoli vuotta eikä ole ihan poissa vieläkään.
Kun kohtaus tulee, se rauhoittuu kyllä juomalla vettä. Nestevajaus ja takykardia ovat liitoksissa.
Parivuotias juuri uhmaiässä oleva lapsi voi saada itselleen tiheän sykkeen, jos kieltäytyy juomasta vaikkapa oksennustaudissa. Tämä tila on kyllä vaarallinen. - os..
25 kirjoitti:
sairaalassa ollessa. Silloin kuului rahinaa hengityksessä, ja piti nukkua oikealla kyljellä. Sängyn pää oli nostettu ylös. Olisiko sinullakin vettä keuhkoissa? Nämä vaivat johtuvat sydämen huonosta voimasta ja häviävät kunnon parantuessa.
- ap
os.. kirjoitti:
sairaalassa ollessa. Silloin kuului rahinaa hengityksessä, ja piti nukkua oikealla kyljellä. Sängyn pää oli nostettu ylös. Olisiko sinullakin vettä keuhkoissa? Nämä vaivat johtuvat sydämen huonosta voimasta ja häviävät kunnon parantuessa.
olen itseasiassa maanantaina menossa lääkäriin vasemman keuhkon kipuilun vuoksi, voisikohan olla sitten nestettä? Vuosi sitten tapaturman takia sain ilmarinnan vasemmalle puolelle, en tiedä voiko se vaikuttaa. . . Nyt olin viikko sitten kuumeessa ja sen lälkeen on ollut kipua keuhkossa, en esim. mielelläni makaa vasemmalla kyljellä. Täytyy varmaan samalla taas mainita tuosta sykkeestä, jos jotain lisä tietoa saisi. Kuolema varoituksia en kyllä ole saanut. Vaan tosiaan sanottu että täysin vaaratonta.Mutta harmillista.
- vihdoin
25 kirjoitti:
Ihanaa löysin ihmisen, joka myös saa öisiä tukehtumiskohtauksia. Mulla kans sitä ja korkee syke n100-130 levossa. Ekg ja labrat otettu. Ei mitään löydy.
- takykardinen
Minulla on korkea syke. Keskisyke holterissa oli lähes 100/min ja päiväsaikaan vähänkään toimiessa arkisissa toimissa 120-150/min. Urheillessa 190/min. Kun olin ilman lääkitystä oli koko ajan tunne että räjähdän ihan kohta ja päästäni katkeaa joku verisuoni. Mitään ei jaksanut tehdä. Vähän väliä piti ottaa lepotaukoja ja päiväunia. Ylämäissä piti huilata. Eikä mitään syytä löydetty. Vuorokausivirtsatkin piti kerätä ja verikokeita tehtiin että suljettiin kaikenlaisia kilpirauhasasioita ja lisämunuaisen toimintahäiriöt pois. Ei mitään.
Minulle eivät beetasalpaajat sovi ja kalsiumsalpaajat eivät hidastaneet sykettä juuri mitään. Lääkkeitä vaihdettiin ja kokeiltiin kuukausikaupalla. Olin ihan hajalla, ihan hirveätä oli... Oma kardiologini keksi vihdoin ja viimein taikalääkkeen, joka minua on aika hyvin auttanut.
Yleensä ratkaisu kyllä löytyy enemmin tai myöhemmin ja asiaa voidaan lieventää. Välttämättä vaivasta ei koskaan kyllä eroon pääse. Kuulemma joillakin tällainen korkea syke sitten ajan kanssa vaan palaa taas normaaliksi.
Ne kilpirauhasen liikatoiminta-asiat kannattaa kyllä tarkistuttaa.- ap
kilpirauhaskokeetkin on otettu ja niissä oli hyvin lievää vajaatoimintaa eli jotkut arvot (olikohan joku THS??) olivat pikkuisen koholla, 5,58 kun normi on 2-4 ymmärtääkseni. Lääkäri tosin sanoi että ne voivat nousta vaikka 20 ennen kuin on syytä tehdä asialle jotain. Minulla on siis tosiaan levossa esim. istuttuani puoli tuntia-tunnin rauhassa tuo syke sen 120-125 en edes tiedä mikä se on kun jotain teen. . . ja nyt alkanut tuo keuhko vihlomaan, tai ainakin luulen/toivon että se on keuhko eikä sydän. Olen vähän tyhmä näiden sydänasioiden kanssa ja täällä aiemminkin kirjoitettu holtterista ja flimmeristä, minulla ei ole hajuakaan mitä ne tarkoittavat. Täytyy katsoa jos tuo kipu yltyy kovasti niin menen jo viikonloppuna päikkäriin kyselemään. Ja en ole vielä edes iäkäs, alle 35 vuotias, mutta suvussa on ollut kyllä sydän vikoja, joten olisiko sitten jotain periytyvää...
- Mustuaiset
ap kirjoitti:
kilpirauhaskokeetkin on otettu ja niissä oli hyvin lievää vajaatoimintaa eli jotkut arvot (olikohan joku THS??) olivat pikkuisen koholla, 5,58 kun normi on 2-4 ymmärtääkseni. Lääkäri tosin sanoi että ne voivat nousta vaikka 20 ennen kuin on syytä tehdä asialle jotain. Minulla on siis tosiaan levossa esim. istuttuani puoli tuntia-tunnin rauhassa tuo syke sen 120-125 en edes tiedä mikä se on kun jotain teen. . . ja nyt alkanut tuo keuhko vihlomaan, tai ainakin luulen/toivon että se on keuhko eikä sydän. Olen vähän tyhmä näiden sydänasioiden kanssa ja täällä aiemminkin kirjoitettu holtterista ja flimmeristä, minulla ei ole hajuakaan mitä ne tarkoittavat. Täytyy katsoa jos tuo kipu yltyy kovasti niin menen jo viikonloppuna päikkäriin kyselemään. Ja en ole vielä edes iäkäs, alle 35 vuotias, mutta suvussa on ollut kyllä sydän vikoja, joten olisiko sitten jotain periytyvää...
Tein tänään testin töissä sykemittarilla. Testi kesti n. 1 tuntia ja 20 minuuttia.
Keskisyke 96 ja maksimisyke 115.
Olen huomenna menossa lääkäriin verenpaineiden takia ja ilmoitan myös tuon. - pomo hoiiiiiii
Mustuaiset kirjoitti:
Tein tänään testin töissä sykemittarilla. Testi kesti n. 1 tuntia ja 20 minuuttia.
Keskisyke 96 ja maksimisyke 115.
Olen huomenna menossa lääkäriin verenpaineiden takia ja ilmoitan myös tuon.Millainen työ? raksalla ainakin sykkeet voi nousta 180 ja siivoustyössä 140 jos näppäilee tietsikkaa ja hermostuu kun ei homma suju niin 120 on arkipäivää jos löhöilee divanilla töissään niin 60 on silloin mahdollista jos ei tarvii pelätä että pomo yllättää
- ekasma
Yleinen suositus on se, että takykardian syy on aina selvitettävä. Ongelmana on se, että lääke määrätään ensin ja tutkimukset jää väliin. Ja jos tutkitaan ei ole riittävää pätevyyttä tulkita käyriä. Itselläni on prosessi kesken. Takykardian syy on todellakin selvittämättä ja vointi on huono. Olen ollut uupumuksen takia sairauslomalla jo pitemmän aikaa. Beetasalpaajien tulisi heikentää liikuntasuoritusta, mutta itselläni käy päinvastoin. Kalsiumsalpaajaa kokeillessani uupumus lieventyi merkittävästi, mutta takykardia (110-135) pysyi. Nyt syödään beetasalpaajaa, jota menee paljon enemmän kuin pari vuotta sitten. Tunne on sellainen, että takykardia vain pahenee ja metoprololia menee enemmän. Rasituskoe on jälleen edessä, josta tuskin mitään ilmenee. Täällä pohjoisessa ei ole päteviä lääkäreitä.(ei kardiologia). Suunnitelmissa on lähteä etsimään oulusta sopivaa lääkäriä ja hoitomuotoa. Suosittelesin, että tällaisissa tapauksissa aina käännyttäisiin asiantuntioiden puoleen. Tutkimus sekä lääkitysasiat vain asiantuntialääkärin päätettäväksi. Tk lää. eivät tunne edes hoitoihin käytettäviä mahdollisuuksia.
- ongelmiapulssinkans
eksama.
Sama ongelma täällä. Syke koko ajan 100-160.
Tehtiin 48h rekisteröinti joka näytti samaa. Jopa ihan kävellessä, normaalia, ei nopeeta tahtia 160. Ja mulla on siis lääkitys päällä. Ei se verpamil niin paljon auta.. En tiedä oikein mihin ryhtyä. Kardiologi ei tiedä mitä tehdä. Missä syy. Arvelee että EHKÄ astmalääkityksessä, mutta astmalääkäri sanoo että ei missään nimessä. Kaikki astmalääkkeet vaihdettu sellaisiin jotka eivät nosta sykettä. Rasituskoe edessä syksymmällä, tehty kerran aiemmin, mutta ei ne mitään näytä. Tämänkö olon kanssa on elettävä? En tiedä...
Viesti kirjoittajalle pomo hoiiii;
Edellinen kirjoittaja (mustuaiset) on kirjoittanut vuonna 2010. Tuskin hän tätä enää lukee? Tai mistä sitä tietää...?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624332Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141533Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381297Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 79915
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168843Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791