Eksyin tälle palstalle juuri. Epäilen olevani narsisti, mutta en ole asiasta täysin varma. Palstan kirjoittelijat voisivat antaa arvokasta palautetta Minulle ja tällä tavoin haluaisin osoittaa, että jos olen "sairas" narsisti niin siitä ehkä on mahdollista parantua tai ainakin halua siihen on. Tosin erittäin synkän ja kivisen tien se vaati kulkea ja sitä on vielä pitkälti edessä.... Vaikeinta on ollut tunnustaa itselleen, että en ole mieleltäni ehkä aivan täysin terve.
Tämä on vakavasti kirjoitettua ja täyttä asiaa - minulle kipeitä asioita. Ymmärrystäni tästä varsin yleisestä ongelmasta on lisännyt aiheen ajankohtaisuus, kohtaamani muut narsistit ja suosikkiyhtyeeni Nightwishin Tuomas Holopaisen laulujen sanoitukset, joita silloin tällöin referoin.
Hyvä biisi: Nightwish - Dead Boys Poem "..who failed in becomming a god..."
Taustastani:
Mies 26v. Perheen ainoa lapsi. Suuren ja yhtä pitävän (narsistisen) suvun ensimmäinen lapsenlapsi. Äidilläni on/oli myös paljon narsistisia piirteitä ja hän sairastui masennukseen syntymäni jälkeen. Masennusta ei hoidettu ja ongelmat paheni, hänelle diagnosoitiin skitsofrenia. Isäni kirjaimellisesti roikkui naimisissa äitini kanssa niin pitkään kunnes olin 15v. Näin tuona aikana paljon perheväkivaltaa, jossa äiti oli väkivaltainen. Isä yritti puhua järkeä ja lopulta vanhemmalla iällä minä. Menin usein riitelyn väliin, koska sillä tavalla sain osapuolet (etenkin äidin) rauhoittumaan. Äitini myös uhkaili minua lapsena lastenkodilla yms. ihan henkisen tason kiusaamisella jos en ollut kunnolla. Hän on korkeasti koulutettu (kauppatieteiden maisteri) ja arvostetusta perheestä. Ensimmäisen psykoosin jälkeen olin avainasemassa auttamassa isää ja sukulaisia viemään äidin suljetulle osastolle. Yhteensä hän on ollut siellä jo kolme kertaa koska ei syönyt lääkkeitä ja nyt avohoidossa kotona lukkojen takana, koska hän pelkää ulkomaailmaa ja etenkin naapureita. Harmiton tapaus ollut siitä lähtien kun isän kanssa muutettiin pois kotoa.
Narsismin kriteerit:
DMS-IV:n kriteerit
DMS-IV:n mukaan narsistiselle persoonallisuushäiriölle ovat ominaisia laaja-alaiset suuruuskuvitelmat, ihailun tarve ja empatian puute. Se on psykiatrinen diagnoosi, joka määritellään vähintään viidellä seuraavista oirekriteereistä:
1.Suuret käsitykset itsestään eli liioittelee saavutuksiaan
2.Keskittyy mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta
3.uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot
4.vaatii korostunutta ihailua
5.oikeus erityiskohteluun
6.muiden hyväksikäyttö
7.empatian puute
8.kateus (tai uskoo muiden kadehtivan häntä) ja
9.ylimielisyys ja röyhkeys
Narsismin eri asteet
15
915
Vastaukset
- Vitruviaan mies
Esimerkki 1. Pyrkyrimäisyys ja Itsensä korostaminen. Olen ylpeillyt pitkään ystävilleni ja tyttöystävilleni "suurilla saavutuksillani", koska pääsin heti sisään Otaniemeen, kävin Reserviupseerikoulun ja olin linnanjuhlista seuraavaksi suurimmassa RUKin vuosikurssijuhlassa. Näiden lisäksi olen korostanut urheilusuorituksiani ja menestystä elämässä. Olen kaivannut aikuisuuden kynnyksellä ihailua ja hyväksyntää muilta, koska en ole tainnut sitä nuorempana saada (tai ylistys on loppunut kun 7v aloin saamaan uusia serkkuja suvussa). En kuitenkaan ala raivoamaan jos en saa ihailua, enemmänkin harmistun tai lievästi masennun. Saavutuksiin aloin pyrkimään, koska kadehdin niitä joilla oli valtaa ja menestyivät näennäisesti tosi hyvin elämässä ja vaikuttivat onnellisilta. (Kulissejahan on vaikka minkälaisia)
Kriteeristön kohdista täyttyvät 1, 2, 4, 8, 9.
Esimerkki 2. Parisuhteet. Minulla on ollut tasan 2 tyttöystävää (kihloissa) ja nyt seurustelen kolmannen kanssa. Ensimmäisen kanssa olimme "etäsuhteessa" ollessani 15v - 20v. Suhteessa oli paljon vaikeuksia, ihastumisia, epäluottamusta, mustasukkaisuutta yms. puolin ja toisin. Aloin salaa etsiä seuraa netissä- paljon juttelin, mutta koskaan en lähtenyt tekemään mitään. Olimme tosin kuin paita ja peppu aina yhdessä ollessamme ja pidin yllä mielikuvaa meidän suuresta ja mahtavasta rakkaudesta. Muutimme yhdessä Helsinkiin ja erosimme 2kk saman katon alla asumisen jälkeen. Hän jätti. Se oli elämäni kovimpia kokemuksia ja suurin narsistinen loukkaus. Ero oli siisti ja helppo, (henkisesti tosin olin ihan paskana). En maksanut exälle edelliskesältä palkkaa kesätyöstä, jossa hän oli minua auttamassa - se oli minun kostoni erosta. Muutin asunnosta pois sukulaisen Helsingissä omistamaan kämppään, jonka Innon Marko oli remontoinu ja sisustanut ja taas meni kovaa. Biletystä joka viikonloppu ja viikollakin. Arkena ja koulussa oli paha olla, kun exään törmäsi silloin tällöin samassa koulussa. Kävin terapeutilla koska opinnot eivät edenneet ja voin pahoin.
Terapian tarve loppui kun tapasin toisen tyttöystävän netissä, jonka kanssa seurustelin 20v - 25v. Hän oli minua 3v. vanhempi ja narsistisempi - naisnarsisti mutta hieman eri tavalla. Hän jyräsi alusta asti ja osasi painella minun häpeänappejani oikeissa tilanteissa taidolla. Hän haaveili perheen perustamisesta ja lapsista, minä valmistumisesta, omasta asunnosta ja urasta. Vähättelin alitajuntaisesti hänen koulutustaan ja korostin omaani, kuinka vaativaa opiskelu yliopistotasolla on (niinkuin onkin, sen ymmärtää vain muut yliopisto-opiskelijat, ylemmät tahot) ja sen verukkeella sain paljon etuoikeuksia. En juurikaan tehnyt kotitöitä, viikonloppuna imuroin ja tamppasin matot silloin tällöin. Emme kumpikaan pettäneet toisiamme, mutta henkisellä tasolla kamppailimme vallasta, joka käytännössä exällä oli. Hänen tahdostaan hankittiin lapsen korvikkeeksi koira, joka piti olla suurimmalta osalta hänen vastuullaan, mutta niin se minä eläinrakkaana ihmisen sitä suurimmaksi osaksi hoidin ja hellin. Sitten alkoi lapsen kinuaminen, biologinen kello tikitti, kiristystä, uhkailua jättämisellä, kontrollointia (ai niin luki tekstiviestejäni ja sähköpostejani, niin minäkin vastavuoroisesti hänen) ja alistamista. Minua kiusattiin ja alistettiin suhteessa aivan kuin isääni vanhempieni suhteessa. Ja kuvitelkaa, hän sai minut ylipuhutuksi tekemään lapsen kanssaan. Ajattelin että suhteemme paranee kun hän saa sen mitä haluaa, mutta kuinka väärässä olinkaan. Elämäni suunniteltiin ja kellotettiin tämän jälkeen kokonaan valmiiksi puolestani. Aloin saamaan rytmihäiriöitä ja olin kuolla stressistä työn, opiskelun ja perhe-elämän paineissa. Menimme exän halusta perheterapiaan, jossa käsittelimme suhdettamme puolen vuoden ajan. Suuri ongelmani on ollut se, että en ole halunnut keskustella exäni kanssa ongelmista. Hän syytti aina minua ja minä syytin aina häntä. Hän tuli lopulta aina pyytämään anteeksi, minä en koskaan häneltä. Hän oli aina syyllinen ja väärässä. Tiesinhän asioista aina enemmän kuin hän. Ongelmiemme vuoksi menin taas nettiin ja hain lohtua sieltä. Nettideittailun suosio oli räjähtänyt. Tällä kertaa seuraa löytyi ja paljon. Menin treffeille, jossa tapasin ihanan naisen, kuin peilikuvani. Olin hänelle kaikista asioista täysin rehellinen ja hän tiesi että asun vielä exän kanssa saman katon alla. Jätin exän lapseni äidin ja otin häneltä siinä yhteydessä turpaani.. Olin kuulemma sen ansainnut. Siitä voidaan olla montaa mieltä.. Itse en hyväksy perheväkivaltaa tippaakaan. Lapseni on minulle kaikki kaikessa ja häntä en hylkäisi mistään hinnasta. - Vitruviaan mies
Uusin tyttöystävä on erittäin empaattinen ja ymmärtää minua ja mitä olen joutunut käymään läpi. Hän on yh ja seurustellut pahemman narsistimiehen kanssa ja ymmärtää ilmiön. Olen erittäin kiitollinen hänestä ja niin rakastunut:).
Kriteeristön kohdista täyttyvät: 2, 3, 5, 6.
Esimerkki 3. Sosiaaliset tilanteet, työ ja valmistuminen. Olen aina ollut hankala alainen. Olen halunnut, että minua kunnioitetaan samalla tavalla kuin esimiehiäni tai olla heidän kaltainen (kateellinen). Kun tätä kohtelua en ole saanut, olen tyypillisellä tavalla harmistunut ja ollut tosikkomainen. Tyypillisellä tavallani olen sitten pyrkinyt siihen asemaan savuttaakseni taas ihailua ja arvostusta. Tämä on aiheuttanut ongelmia sosiaalisissa suhteissani, jotka eivät kovin hääppöset ole. Lievää kitkaa se on aiheuttanut myös esimiehissäni. Olen aina pyytänyt korkeaa palkkaa, etuisuuksia, pettynyt jos en ole saanut uusinta firman älypuhelinta, autohallipaikkaa tms. Harjoittelijan titteli otti koville. Opinnäytetyön ohjaajani oli lahjakas nuori kaveri, vuoden vanhempi kuin minä. Hän on erittäin supliikki kaveri ja todellinen älyllinen narsisti hyvällä tavalla. Vähättelevät piirteet ja itseään / taustaan korostavat piirteet olivat niitä negatiivisia. Tuntui kun hän olisi pitänyt aina itseään yläpuolellani ja onnistui siinä kyllä hyvin. Olin jatkuvassa alemmuuskompleksitilassa ja se otti koville. Olen hänen ominaisuuksistaan edelleen todella kateellinen. Tiedä miten tästä ainaisesta epäterveestä kateudesta pääsisi eroon, koska tuntuu että se on negatiivisen narsismin ja etenkin suomalaisen yhteiskunnan suuri ongelma. Pitää olla parempi kun toinen.
Kriteeristön kohdista täyttyvät kohdat: 4,5,8,9.
Kertokaa mitä ajatuksia herätti. Mä todella uskon olevani narsistinen, mutta patologisen narsistin ero on juuri siinä, että pystyy tunnistamaan itsessään narsismin ja myöntämään sen. Olen enemmän järki-ihminen kuin tunne ihminen, mutta silti empatia on minussa erittäin voimakas piirre.- as..
En tiedä, et vaikuta mielestäni kovinkaan narsistiselta, enemmänkin aspergerilta. Assithan on aika omapäisiä ja huonoja sosiaalisissa suhteissa. Narsistit taas ovat hyviä niissä. Assit voivat myös vaikuttaa epäempaattisilta ja narsistisilta mutta todellisuudessa ovat hyvinkin empaattisia. Usein taitaa myös käydä niin että aspergerhenkilö valitsee kumppanikseen narsistin. Jonkinlainen yhteys tässä näyttää olevan, en tiedä miksi. Se oliskin mielenkiintoista selvittää..
- Mörrö
Et ole narsisti. Olet huolestunut sen takia, että naristiksi leimataan nykyisin joka toinen vastaankävelijä, jolla on oma mielipide tai joka saa jotain aikaiseksi tai joka jossain tilanteessa, joskus, on käyttäytynyt itsevarmasti.
Ensinnäkin, ylemmyyden tuntosi johtuu taustasi ja iästäsi. Nuorempana me miehet yritämme esittää muille uroksilla parempaa, kuin olemmekaan. Se on evoluution syytä, Sitä ei kannata ottaa niin vakavasti. On ihan tavallaista olla hiukkasen ylemmyyden tuntoinen nuorempana, jos on syntynyt sukuun, joka on saanut jotain aikaiseksi. Miksi yleensä luulet edellisten polvien tehneet kovasti töitä ja menestyksen eteen? Jotta me voisimme tuntea olevamme muita ylempiä. Sitäpaitsi ylemmyyden tunne tällaisen syyn takia on hiukan opetettuakin. Kai teidän suvussa moni muukin on hieman ylpeä taustastaan. Olet oppinut sen heiltä ja nyt kyseenalaistat hyvin terveesti onko juuri sinun ansiotasi, että joku esi-isitä oli fiksu ja perusti vesimyllyn. Vanhemmiten tähän asiaan osaa suhtautua paremmin.
Pystyvä ihminen saa onnistua. Ei ole narsismia käydä RUK:ta. Aika monen ihmisen mielestä reservin upseereille on tarve. Toisten mielestä näin ei tietenkään ole. Se ei kuitenkaan tee sinusta narsistia. Polilla saa opiskella. Kaikki eivät siihen pysty. Maa tarvitsee diplomi-insinöörejä. Se on ihan laillinen ammatti, eikä tee kenestäkään naristia. Eikö ihminen saisia olla lainkaan ylpeä saavutuksistaan? Ei toisten kateus sinusta narsistia tee. Nämä asiat pitää osata laittaa oikeisiin mittasuhteisiin. Menestys ja onnistuminen ovat itseä varten. Niillä ei oikeasti hankinta suurempaa arvoa ihmisenä verrattuna muihin.
Parisuhteissa on ongelmia monilla. Parisuhteen ongelmat johtuvat monesta muustakin asiasta, kuin narsistisesta käytöksestä. Toki itsekäs ja toisen huomiotta jättäminen aiheuttaa aika isot ongelmat, kun asutaan saman katon alla. Älä käyttäydy niin. Älä ole typerä. Ota toinen huomioon ja muista, että hänkin haluaa ihailua ja kunnioitusta. Parisuhteessa ei kannata kilpailla.
Sen pohjalta, mitä kerrot, sinulla taustasi takia pieniä väärinymmärryksiä työelämästä. Et tietenkään sillä perusteella, että olet käynyt RUK:n, Polin ja omaat tunnetun sukunimen, anna sinulle mahdollisuutta ohittaa muita. Työelämä on yhteisö, jossa aloitetaan alhaalta. Siellä ei välttämättä RUK:n kurssijuhlissa menestyminen auta. Toiset sitten etenevät nopeammin, toiset hitaammin, jotkut ovat tyytyväisiä siihen missä ovat. Jos olet oikeasti fiksu, ahkera ja asiaa haluat pääset kyllä pitkälle. Sekään ei tee sinusta narsistia, jos haluat menestyä. Toiset se saattaa kyllä tehdä kateellisiksi.
- Vitruviaan mies
"Jos lapsi hyvin varhaisessa vaiheessa kokee vaikeita pettymyksiä äitisuhteessaan eikä hänen tunteisiinsa vastata, hänelle voi alkaa kehittyä epäterve itseriittoisuuden ja kaikkivoipaisuuden tunne, jossa hän ei tarvitse ketään eikä mitään vaan hallitsee itse kaikkea. Jorma Myllärniemen mukaan narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivä ei koe normaalisti masennusta. Masennus syntyy vain silloin kun hauras persoona hajoaa, itseriittoisuuden ja kaikkivoipaisuuden tunne menetetään. Tällöin ihminen romahtaa. Vertauskuvallisesti ilmaisten narsisti ei taivu vaan taittuu. Tähän masennukseen liittyy itsetuhoisuutta."
Kohdallani vaikea pettymys äitisuhteeseen pitää paikkansa. Normaalisti en koe masennusta, mutta erojen jälkeen olen ollut ihan rikki, romahtanut, taittunut. Itsetuhoisuutta en ole koskaan harrastanut silti.- j.o.k.u.
Narsistinen ehkä, ymmärrettävästä syystä...Narsisti, vaikea sanoa.
Kerroit tuossa paljon elämästäsi, mutta et oikeastaan itsestäsi paljonkaan mitään negatiivista.
Noista negatiivisista puolista kannattaa lähteä, vaikka niiden tutkiminen ei olekaan helppoa.
On vaikeaa alkaa miettimään asioita toisen näkökulmasta, joten jos haluat pohtia narsistisuuttasi, suosittelen keskittymään narsistien tyypillisiin käyttäytymismalleihin. Niistä löytyy paljon tietoa netistä, ja erilaisilta keskustelupalstoilta.
Helpoimmasta päästä jos aloittaa voit miettiä esimerkiksi, oletko suhteessasi:
- Uhkaillut itsemurhalla
- Pettänyt
- Uhkaillut sanallisesti/ fyysisesti
- Kontrolloinut toisen rahoja
- Neuvonut, mitä toisen tulisi tehdä, mitä pukea jne.
Näistä on hyvä lähteä... - -assamies-
j.o.k.u. kirjoitti:
Narsistinen ehkä, ymmärrettävästä syystä...Narsisti, vaikea sanoa.
Kerroit tuossa paljon elämästäsi, mutta et oikeastaan itsestäsi paljonkaan mitään negatiivista.
Noista negatiivisista puolista kannattaa lähteä, vaikka niiden tutkiminen ei olekaan helppoa.
On vaikeaa alkaa miettimään asioita toisen näkökulmasta, joten jos haluat pohtia narsistisuuttasi, suosittelen keskittymään narsistien tyypillisiin käyttäytymismalleihin. Niistä löytyy paljon tietoa netistä, ja erilaisilta keskustelupalstoilta.
Helpoimmasta päästä jos aloittaa voit miettiä esimerkiksi, oletko suhteessasi:
- Uhkaillut itsemurhalla
- Pettänyt
- Uhkaillut sanallisesti/ fyysisesti
- Kontrolloinut toisen rahoja
- Neuvonut, mitä toisen tulisi tehdä, mitä pukea jne.
Näistä on hyvä lähteä...Minä törmäsin omassa kuntoutuksessa narsistiseen kuntoutushenkilöön, joka teki elämästäni pelkkää h*tiä. Monet kriteerit vaikuttavat pätevän. Henkilö oli sosiaalisesti taitava taktikko ja osasi kiusata sosiaalisesti. Hän pyrki painostamaan ja pakottamaan kaiken aikaa. Mutta hän ei tiennyt sitä, että jatkuva provokaatio & manipulointi saattaa koitua tälle itsellen uhaksi ja riskiksi. Hän tosiaan omi toisten ideoita, esittäen sitten näitä ominaan. Muutakin todella ikävää & törkeää toimintaa oli alusta loppuun.
Tää on pisin elämäntarina mitä olen täällä lukenut, seassa paljon ID-tietoa, etkö pelkää että sinut tunnistetaan? RUK.ki ja Linnanjuhlat ja kaikki...no, asiahan ei minulle kuulu :)
Täällä yleisin tyrmäys kysymykseesi on; et voi olla narsisti jos tiedostat asian. Hullunkurista, ikäänkuin narsistinen ihminen olisi jokin salakavala ei-ajatteleva eläin. Jospa koettaisimme päästä siitä ennakkoluulosta pois.
Aasinsiltana tuli mieleen että uhrit eivät tykkäisi samasta tyrmäyksestä, et voi olla uhri kun tiedostat sen. 8-D
Hyvin olet kuitenkin pohtinut asiaa! Omat narsistiset piirteesi löytänyt, silti empatiakykyinen ihminen, älykäs, eteenpäinpyrkivä. Masennut ja iloitset elämän vuoristoradassa kuten muutkin.
Kenenkään psyyke ei ole stabiili. Muhun täsmää kaikki noi 9 oirekriteeriä sillointällöin. Ei kuitenkaan tähän asti yhtäaikaa :)
Niin, ja tervetuloa palstalle!- j.o.k.u.
Kyllä. Outo ajatus ettei voisi tiedostaa.
Tässä parina päivänä lukenut erästäkin keskustelupalstaa, niin monta tietoista narsistia ja psykopaattiakin siellä tuntuu kirjoittelevan. Vähän niinkuin käänteinen NUT-palsta. :)
Osalla ihan diagnoosikin.
Jotenkin kummallista lueskella samoin ajattelevien ihmisten juttuja kuin minä, mutta näköjään sellaisiakin on olemassa...
Ja mikä parasta, uhrien tuomitsevat kirjoitukset poistetaan sieltä alta aikayksikön. ;) j.o.k.u. kirjoitti:
Tässä parina päivänä lukenut erästäkin keskustelupalstaa, niin monta tietoista narsistia ja psykopaattiakin siellä tuntuu kirjoittelevan. Vähän niinkuin käänteinen NUT-palsta. :)
Jotenkin kummallista lueskella samoin ajattelevien ihmisten juttuja kuin minä, mutta näköjään sellaisiakin on olemassa...
Ja mikä parasta, uhrien tuomitsevat kirjoitukset poistetaan sieltä alta aikayksikön. ;)Riitojen aikana ja niiden jälkeisessä katkeruudessa tulee kaikkia ihme olettamuksia:
-minä olen tärkeä...sinä et
-minä tunnen...sinä et
-minä ymmärrän...sinä et
-minä muutun...sinä et
-minä tiedostan...sinä et
-minä olen kiltti...sinä et
-jne.... :-D hih hih
Kumpi mahtaa olla pahempi haukkuja, uhri vai narsisti?
Sinä olet tärkeä!- j.o.k.u.
yxex kirjoitti:
Riitojen aikana ja niiden jälkeisessä katkeruudessa tulee kaikkia ihme olettamuksia:
-minä olen tärkeä...sinä et
-minä tunnen...sinä et
-minä ymmärrän...sinä et
-minä muutun...sinä et
-minä tiedostan...sinä et
-minä olen kiltti...sinä et
-jne.... :-D hih hih
Kumpi mahtaa olla pahempi haukkuja, uhri vai narsisti?
Sinä olet tärkeä!Vähemmistöjä syrjitään vain, koska he ovat erilaisia, kuin valtaosa ihmisistä.
Ei siksi, että he olisivat yhtään sen pahempia, tai huonompia, kuin muut.
- j.o.k.u. j.o.k.u. kirjoitti:
Vähemmistöjä syrjitään vain, koska he ovat erilaisia, kuin valtaosa ihmisistä.
Ei siksi, että he olisivat yhtään sen pahempia, tai huonompia, kuin muut.
- j.o.k.u.- narsku4eva
j.o.k.u. kirjoitti:
Ja mikä parasta, uhrien tuomitsevat kirjoitukset poistetaan sieltä alta aikayksikön. ;)Mikähän on sellainen keskustelupalsta, jossa saisi keskustella omasta narsismistaan rakentavasti (eikä vain syytellä muita narsismista)? (Eihän masennuspalstoilllakaan haukuta muita masentuneiksi vätyksiksi -- tällaista syyttelyä esiintyy vain narsismipalstoilla.)
- j.o.k.u.
narsku4eva kirjoitti:
Mikähän on sellainen keskustelupalsta, jossa saisi keskustella omasta narsismistaan rakentavasti (eikä vain syytellä muita narsismista)? (Eihän masennuspalstoilllakaan haukuta muita masentuneiksi vätyksiksi -- tällaista syyttelyä esiintyy vain narsismipalstoilla.)
Sellainen pitäisi perustaa.
Englanninkielinen saattaisi löytyä... - j.o.k.u.
j.o.k.u. kirjoitti:
Sellainen pitäisi perustaa.
Englanninkielinen saattaisi löytyä...http://www.psychforums.com/narcissistic-personality/
http://www.psychforums.com/antisocial-personality/
Tässä joitain...Suomenkieliseen en ole vielä törmännyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643225Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433087- 422447
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa992180- 311903
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271800- 481616
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851405- 391290
- 811132