Purjevene ukkosella

salama

Kuinka turvallinen purjevene on ukkosella?
Ajattelin vaan mastoa ja aavaa merta, iskeekö
salama helposti? Onko purjeveneissä
ukkosenjohdatin?

28

10296

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • spin

      Ei se salama helposti iske, mutta kyllä
      purjeveneen masto on yksi houkuttelevimmista
      kohteista aavalla, jossa ei muita korkeampia
      kohteita ole lähellä. Mutta salama ei silti
      välttämättä iske aina korkeimpaan kohteeseen.

      Valtaosa ukkosvaurioista syntyy kai satamassa
      ja laiturissa ollessa, kun veneilijät itse ovat
      jossain muualla. Olisko noita tapauksia ehkä yksi
      tai kaksi vuodessa, riippuen tietenkin millanen
      "ukkosvuosi" on ollut...en tiedä.

      Sensijaan ikuisuus-kysymys on: Iskeekö salama
      helpommin mastoon jossa on ukkosenjohdatin vai
      mastoon jossa sitä ei ole.

      Jos ukkosenjohdatinta ei ole ja salama iskee
      mastoon, voi veneen vauriot olla melko
      dramaattisia. Sähkö voi oikasta maston juuresta
      rungon läpi veteen jättäen jälkeensä reijän tai
      useemman, sähkön mennä ja veden tulla.
      Johdattimella suojatusta veneestä ei välttämättä
      hajoo kun elektroniikka, jos sekään, riippuu vähän
      salamastakin.

      Ottaa nyt siitä sitten selvää, itse käyttäisin
      johdatinta ja välttelisin ukonilmoja
      mahdollisuuksien mukaan.

      • Mikko

        Onko veneilijöitä kuollut salaman iskuun, tuli
        vaan mieleeni tästä nuorukaisesta, joka torstaina
        metsän raivaustöissä sai surmansa salaman
        iskusta..


      • Juha58
        Mikko kirjoitti:

        Onko veneilijöitä kuollut salaman iskuun, tuli
        vaan mieleeni tästä nuorukaisesta, joka torstaina
        metsän raivaustöissä sai surmansa salaman
        iskusta..

        ns. asiantuntijat ovat joskus suositelleet maston
        alapäähän hyvin johtavasti kiinnitettyä riittävän
        paksua kuparikaapelia jonka toisen pään voi
        heittää veteeen salaman kulkutieksi, voisi olla
        hyväkin?? ainakin minulla on itsellä.


      • Biscaya
        Juha58 kirjoitti:

        ns. asiantuntijat ovat joskus suositelleet maston
        alapäähän hyvin johtavasti kiinnitettyä riittävän
        paksua kuparikaapelia jonka toisen pään voi
        heittää veteeen salaman kulkutieksi, voisi olla
        hyväkin?? ainakin minulla on itsellä.

        Maston juureen kiinnitetty kuparikaapeli kannattaa johtaa suoraan kölipulttiin ( helppo homma, jos on kannen läpimenevä masto). Sama kannattaa tehdä rusteista kölipulttiin. Takastaagin ja förstaagin kaapelointi on monessa veneessä tosi työläs homma.

        Pieni gps kannattaa laittaa uuniin, jossa se on kohtalaisen hyvässä suojassa.

        Olen reissuillani tavannut yhden veneen, joka oli saanut "taivaalta tällin". Elektroniikka oli hajonnut, runko oli purjehdittavassa kunnossa, mutta rikissä
        oli toppihela hajonnut ja vanttien kiinnitykset lähes kadonneet.


      • Matti Lappalainen
        Mikko kirjoitti:

        Onko veneilijöitä kuollut salaman iskuun, tuli
        vaan mieleeni tästä nuorukaisesta, joka torstaina
        metsän raivaustöissä sai surmansa salaman
        iskusta..

        Tuttavani engelsmannin, lääkärin, lujitemuoviveneen mastonhuippuun löi salama Brasilian rannikolla. Hän sai sisällä veneessä eräänlaisen aivotärähdyksen ja elektroniikkaa tuhoutui. Hän kertoo tapauksesta kirjassaa. Kerrottu myös www.snoopy.fi


    • Bruno

      Suojautuminen ulkona
      Ajoneuvot ja veneet:
      Jos käytettävissä on auto tai asuntovaunu, niiden
      metallikuori estää sähkövirtaa tunkeutumasta
      sisälle (sama koskee mm. lentokoneita ja
      katettuja metalliveneitä). On kuitenkin syytä
      olla koskettamatta esim. autoradiota ja korin
      metalliosia. Suojaus perustuu siihen, että ontto
      metalli toimii ns. Faradayn häkkinä. Kumipyörillä
      ei ole suojauksen kannalta merkitystä: salama,
      joka jaksaa tulla pilvestä muutaman kilometrin
      matkan, jaksaa myös ryömiä 10 cm renkaan pintaa
      pitkin maahan. Ajettaessa ei autoa tarvitse
      pysäyttää, ellei näkyvyyden huononeminen tai
      vesiliirron vaara rankkasateessa sitä edellytä.
      Jos salama iskee ajoneuvoon, on tarkistettava
      ainakin renkaiden kunto.
      Purjevene, jonka maston ja harusten alapäät on
      yhdistetty toisiinsa ja edelleen veteen suoraan
      tai kölin kautta esim. metallivaijereilla,
      muodostaa myös suojaavan häkin, vaikka autoon
      verrattuna tilanne ei tunnu kovin
      kadehdittavalta. Vesillä onkin tarjolla avaraa
      horisonttia sään tarkkailuun, joten kannattaa
      rantautua ajoissa mikäli mahdollista. Uimarit ja
      pienveneilijät ovat aina niin lähellä rantaa,
      että maista ehtii hakea turvaa. Salaman ohella
      vaaraa aiheuttavat myös myrkyisät ukkospuuskat.

    • uskopois

      Purjeveneissä on ukkosenjohdattimet, eli salamat
      eivät ole suuri vaaratekijä mutta ukkonen voi
      muuten olla vahingollinen veneilijälle.
      Ukkosrintamaan liittyy puuskainen tuuli, joka
      nousee äkkiä ja yllättää helposti kovuudellaan
      kokeneenkin veneilijän. Siinä onkin sitten
      miettimistä purjeenriekaleita keräillessä. Eli
      ukkonen kannattaa kiertää yläpuolelta...

    • salamasojat

      Tänään is ssä juttu kuinka mies selvisi hengissä 2 salamaniskusta veneessä!

    • LG

      Minulla on salama iskenyt veneeseen kolme kertaa ja tassa sita edelleen ollaan...
      Elektroniikka on sulanut jokaisella kerralla, yhdella kerralla tuli runkovaurioita.

      • Ce22

        Korvaako vakuutus?


      • LG
        Ce22 kirjoitti:

        Korvaako vakuutus?

        Tietysti korvaa


    • seppomartti

      Lg uhmaa sanontaa, ettei salama iske kahta kertaa samaan paikkaan... Oliko takila maadoitettu? Eikö tosiaan kahdessa tapauksessa kolmesta muuta kuin elektroniikkavaurioita. Kerro lisää.

    • LG

      #1 Mona passagessa kovassa avotuulessa 70ft kilpaveneella. Salamasta vaurioitui purjehdusinstrumentit, radiot autopilotti. Muita seuraamuksia oli hajonnut spinnu, vaantyneet mantookitolpat, katkennut spinnupuomi jne. Autopilootti teki 90 asteen kaanoksen 15knts vauhdissa.

      #2 50ft kilpaveneella rantautuessa, salama iski n.10m paassa laiturista, purjehdusinstrumentit suli, ja hiilikuitu rustinraudat vaurioitu (alkoi kuplimaan). Eika ollut edes marinan korkein masto.

      #3 Swan 45:lla salama iski ilmeisesti veteen ihan veneen vieressa, moottorin sahkojarjestelma suli (mukaanlukien paneli) ja akut meni oikosulkuun. Tassa samassa ukkosessa nain pallosalaman.

      Mitaan sahkoiskua en ole tuntenut mutta kahdessa kolmesta kerrasta on jalkeenpain tullut paansarky, mutta se saatta johtua myos adrenaliinin yliannostuksesta.

      Kaikissa naissa veneissa oli kolinpaalla seisova hiilikuitumasto ja rod vantit.

    • LG

      Tuttu ammattikalastaja neuvoi etta ukkosella veneessa pitaa seista jalat yhdessa ja olla koskematta kasilla mihinkaan.

      • uri ja pui

        Ei ole niinkään tavatonta, että salama iskee siihen viereen. Ensin muodostuu se ionisoitunut purkausreitti maston päästä, mutta itse purkaus tulee vasta hetken päästä, jolloin tuuli on voinut kuljettaa sen käytävän muutaman metrin sivuun. Ennen käytävän aukeamista on paikalla ollut melkoinen sähkökenttä, joten ihmisenkin pään ja jalkojen väliin mahtuu useampi tuhat volttia, jotka karvat nostaa pystyyn ja aiheuttaa muut aistimukset.

        Ei se jalkojen yhdessä pitäminenkään huono neuvo ole. Iskun purkautuessa sitä sähköä on sitten maan tai meren pinnassa taas tuhansia voltteja/metri, josta osa kulkee sitten jalasta toiseen. Miettikää vaan, mitä siinäkin on matkan varrella. Se maan pinnassa oleva sähkökenttä ne makuulla olevat varusmiehetkin tappoi alkukesällä.


    • seppomartti

      Varsinainen tieto olisi maadoitus eli oliko rustit maadoitettu köliin. Faradayn häkin uskotaan vähentävän riskiä. Ilman maadoitusta takila korkeimpana metalliesineenä tietenkin houkuttelee salamaa eli teoriassa lisää riskiä. Swani luultavasti oli maadoitettu, ainakin Balticit on.

    • LG

      Ei ollut rusteja maadoitettu. En ole expertti, mutta kasitykseni mukaan ukkosenjohtimet on ihan huuhaata. Se tarsky kylla loytaa tiensa lyhyinta matkaa veteen vaikka sitten markaa runkoa pitkin.
      Runkovaurioita syntyykin juuri niihin "ei niin hyvin tehtyihin veneisiin" joissa on kosteutta laminaatissa. (lue "" polyester gelcoat)

    • 19

      Seurakaveri kertoi kokemuksestaan että nyt alkaa nousta tukka pystyyn. Lilluvat tyynessä eräässä kisassa. Sanoi miehistölle että ei siten hiplata vantteja ja muuttekin ollaan sisällä. Salama iski viereisen veneesen. No harm done.

      • Väläys&Jyräys

        Oli juu jännä tunne Haminasta lähtiessä tässä viime viikolla. Hillitön painostava ilma oli jatkunut jo jonkin aikaa eikä vierassatamassa ilma vaihtunut lainkaan. Päätettiin siirtyä Kotkaan eikä oltu päästy kun Haminan kaasusataman kohdalle kun tumma taivas alkoi "vyöryä" ja matalaa jyminää kuulua.

        Takaisin ei hennossa tuulessa päässyt tarpeeksi nopeasti joten päätettiin mennä lähimmän puustoisen saaren rantaan suojan puolelle. Purjeet alas puuskan varalta (joka tuli mutta oli lähinnä navakkaa sivutuulta dramaattisemman 90 asteen käännöksen sijaan) ja moottori laulamaan.

        Sähkön pystyi tuntemaan ilmassa kun karvat käsivarsissa tuntuivat nousevan pystyyn (ennen purjeiden laskemista ainakin, purjeet jonkut teorian mukaan aiheuttavat kasvavaa staattista sähköä varautuneessa ilmassa). No, nousihan siinä loputkin karvat kun ajatteli mitä on meneillään.

        Toinen outo juttu tapahtui kalakaiun kanssa jota olisi kipeästi tarvittu saarta lähestyttäessä. Rungon sisään asennettu "ulko-Garmin" on palvellut ihan hyvin mitä nyt pehmeimmässä mudassa pitää säätää gainista auto-säädön sijaan. Nyt kaiku katosi juuri väylältä poistuttaessa ja jäi välkyttämään 8,5m:ä loppumatkaksi vaikka miten yritti gainilla korjata. Onneksi kartat piti kutinsa ja gepsi oli tilanteen tasalla varmistuksena eikä kiviä tullut vastaan.

        Odoteltiin rannassa ukkosen jyrinät ja sateet kaikua kiroten. Kun sää sitten kirkastui ja lähdettiin takaisin väylälle, kaiku näytti koko matkan rannasta tasan samaa reittiä ihan oikeita lukemia.

        Asennusohjeissa neuvottiin välttämään kaiun ja virtajohtojen laittamista rinnan ja tätä olen noudattanut. Johtopäätös on siis, että ilman sähköisyys tai vastaava ilmiö katkaisi signaalin ukkosen aikana. Ihmetyksen aihe onkin miten gepsi toimi niin moitteettomasti (garminin käsigepsi) samaan aikaan.


    • Viisas 8221

      Salaman saattaa tuntea ennen iskua - tai sitten ei.

    • tt44

      Teräsveneneen kyljet johtaa hyvin sähköä. Muut sisälle ja kuski ruoriin, elokroniikka minimiin. Ei ole tullut reikiä.

    • Urpot
    • ingen juuri

      K.o dokumentissa sivulla 20 on aivan käsittämättömällä tavalla vedetty käynnistimen kaapeli jakodiodin kautta. Asianomainen kytkentä pakottaa ostamaan järkyttävän kalliin jakodiodin, tai sitten polttaa diodin käynnistettäessä.

      ...

      • engen juuri

        Näyttää nimittäin olevan kytkentämalliltaan suunnilleen sama tuo laturi kuin allekirjoittaneen dynastartti, mutta korjattaneen tähän että starttiakulta näyttää kuitenkin menevän starttikaapeli strattimoottorille, joten siinä mielessä ok kytkentäkuva.


    • Urpot

      Lähinnä viittasin tuohon kappaleeseen 13., Ukkonen ja salamointi (alkaen sivulta 50).

    • Hooboot

      Viime viikolla korjasin mastovalon johtosarjaa ja ukkonen jyrähteli kilometrien päässä. Yks kaks sain sormilleni niin että kipinät sinkoili. Ja akku ei muuten ollu kiinni ja olen sähkömies että siitä ei ollu kiinni. Mutta korjaukset jäi odottamaan seuraavaa päivää. Pää oli loppupäivän kipeenä mutta muuten ei tullu vaurioita. Niin että ei sen ukkosen kanssa ole leikkimistä, kyllä se lottovoiton saaminen on vaikeempaa.

    • buutsibotski

      Juu se maston yläpää lähentelee kondensaattorin toista napaa :) Tartteepa varoa itsekkin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

      Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

      ... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

      romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

      🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

      Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

      Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe