Terve
- Toledo -04, tdi, abs
- levyjarrut edessä ja takana
- levyt paloineen vaihdatettu ammattilaisilla joskus toissa kesänä.
- jarrut toimineet myös viime keväällä katsastusinssin mielestä hienosti
Jossain vaiheessa mennyttä kesää aloin ihmetellä ravistusta jarruttaessa.
Etujarruissa tuntui siis olevan jotain sanomista. Monestihan tuo johtuu kait kieroista levyistä yms. Ominaisuus oli sikäli erikoinen, että tärinän voimakkuus ei tuntunut riippuvan juurikaan nopeudesta ja vielä erikoisempaa oli sen ilmeneminen.
Eli esim. vauhtia 100km/h ja jarrutat melko reippaasti (kuitenkin sen verran kevyesti, ettei abs astu kuvioihin). Rattia ravisuttaa ihan kunnolla (kyse ei ole siis abs-ravistuksista). Nostat nopeasti jarrupoljinta
ja heti perään samanlainen jarrutus (vauhtia ehkä 70-80) -> ei minkäänlaista ravistusta. Täysin pehmeä jarrutus. Kumma juttu. Sillä ei ole väliä missä nopeuksissa ensimmäisen ja toisen jarrutuksen tekee. Ei tullut koskaan kokeiltua kuinka kauan ensimmäisen ja toisen jarrutuksen välillä voi kulua ilman, että ravistus taas tuntuu.
Vaihdoin juuri talvirenkaat (peltivanne). Ravistus hävisi kokonaan. Tarkistin kesärenkaiden (kevytmetallivanne) pintojen kulumiset. Ihan normaalin tasaisesti kuluneilta näyttivät.
Kysymys kuuluu siis; mitistähän tuo kesäaikainen ravistelu mahtoi johtua?
Ravistus jarruttaessa hävisi itsestään
3
412
Vastaukset
- ...
Siitä että pulti/pultit oli löysällä eturenkaissa, tai siitä että vanne on ajettu kanttikiveen tai se on muuten vääntynyt, ei tarvitse olla paljon virhettä vanteessa niin jo tärisee.
- siitvaan
ensin luulin ja tarkistin silloin aiemmin pultitkin. Tiukallahan nuo olivat kaikki, kuten nyt vaihdon yhteydessäkin. Suvivanteet on myös ok näköiset, ainakin päälle päin ja eikös ravistuksen pitäisi tuntua koko ajan tietyissä nopeuksissa, eikä vain ensimmäisen jarrutuksen yhteydessä, riippumatta nopeudesta? Tasapainottomia vanteita on tullut vietyä tasapainotukseen joskus historiassa kyllä.
Kiitoksia kumminkin. - Anonyymi
siitvaan kirjoitti:
ensin luulin ja tarkistin silloin aiemmin pultitkin. Tiukallahan nuo olivat kaikki, kuten nyt vaihdon yhteydessäkin. Suvivanteet on myös ok näköiset, ainakin päälle päin ja eikös ravistuksen pitäisi tuntua koko ajan tietyissä nopeuksissa, eikä vain ensimmäisen jarrutuksen yhteydessä, riippumatta nopeudesta? Tasapainottomia vanteita on tullut vietyä tasapainotukseen joskus historiassa kyllä.
Kiitoksia kumminkin.No sitten tässä alkaa käydä vaihtoehdot vähiin...Jos vanteet ovat täysin suorat, niin sitten kesärenkaiden rungoissa voi olla jotain yllätyksiä muhimassa, niitä hajoaa aina joskus. Toinen vaihtoehto on sitten se että se täristys johtuu ainoastaan siitä, että jarrut ovat kylmät ja alkavat pitää toisessa jarrutuksessa paremmin kun sopiva lämpö on saavutettu. Ei sinne levyille varmaan mistään jotain nestettä pääse...jarruletkut kunnossa jne?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723136
- 922895
- 512135
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201595Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..61359- 151359
- 191314
Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131311Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein141287Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241242