Minulla on FE 74, joka on jostain syystä jonkin
verran kallellaan styyrpuuriin. En ole löytänyt
sille mitään näkyvää syytä (ellei se sitten johdu
esim. perämoottorista), eli en tiedä miten
ongelman saisi korjattua. Onko palstalla kukaan
törmännyt samaan ongelmaan?
Vene kallellaan
18
3797
Vastaukset
- DM
Varmasti perämoottorin paino riittä kallistamaan
kyseistä venettä. Kokeiles laittaa jotain
samanpainoista tiselle laidalle ja tsekkaa
kallistukset! - Klaus
Minä käytän septi- ja juomavesitankkia
tasapainotuksen hienosäätöön tosin erilaisessa
veneessä. Kokeile sitä, jos mahdollista.- kysyn vaan
Siis tarkoitatko että juot vesitankista ja käyt
sitten kusemassa septitankkiin...kyllähän se
tietysti sillaikin tasapainottuu mutta työläältä
vaikuttaa.
Ja mitä jos vene on vaaterissa just kun septin
täyttö on pahastin kesken? - Klaus
kysyn vaan kirjoitti:
Siis tarkoitatko että juot vesitankista ja käyt
sitten kusemassa septitankkiin...kyllähän se
tietysti sillaikin tasapainottuu mutta työläältä
vaikuttaa.
Ja mitä jos vene on vaaterissa just kun septin
täyttö on pahastin kesken?Satamassa laitan vatupassin levangin päälle ja
pumppaan tarpeeksi septitankin sisältöä kalojen
ihmeteltäväksi. Tämän jälkeen tankkaan makeaa
vettä juomavesisäiliöön ja vene on suorassa.
Kannattaa tehdä satamassa tai muualla
aallonmurtajan suojassa, jotta aallot eivät
häiritse vatupassin tulkintaa. Parhaat
aallonmurtajat sijäisevat Lauttasaaren itä- ja
Koivusaaren länsirannalla. Myös Merikarhujen
retkisatamissa on hyviä aallonmurtajia. - Mää Turuust
Klaus kirjoitti:
Satamassa laitan vatupassin levangin päälle ja
pumppaan tarpeeksi septitankin sisältöä kalojen
ihmeteltäväksi. Tämän jälkeen tankkaan makeaa
vettä juomavesisäiliöön ja vene on suorassa.
Kannattaa tehdä satamassa tai muualla
aallonmurtajan suojassa, jotta aallot eivät
häiritse vatupassin tulkintaa. Parhaat
aallonmurtajat sijäisevat Lauttasaaren itä- ja
Koivusaaren länsirannalla. Myös Merikarhujen
retkisatamissa on hyviä aallonmurtajia.Miten saat veneen sitten pysymään vaaterissa
esim. viikon reissulla. Varmaan jossakin
vaiheessa täytyy juoda ja vastaavasti ainakin
muutaman kerran pitää käydä pissalla?
Ja sitäpaitsi - miten sitten reissun aikana saat
tarkistettua vaaterissa olon, vai pitääkö aina
palata takaisin aallonmurtajan taakse tutkimaan
asiaa?
Miten henkilöt asetetaan veneessä ja onko kaikki
aina mukana? Jos joskus tulee anoppi kyytiin,
niin pitäkö silloin ottaa satamasta joku saman
painoinen istumaan anoppia vastapäätä toiselle
laidalla?
Kuullostaa todella vakavalta ongelmalta.
Minusta kannattaa tasapainoittaa vene satamassa
ja jos se sitten jossakin vaiheessa on vinossa,
niin se ehkä kuuluu purjeveneen ominaisuuksiin -
ainakin tuulella. - Ville
Mää Turuust kirjoitti:
Miten saat veneen sitten pysymään vaaterissa
esim. viikon reissulla. Varmaan jossakin
vaiheessa täytyy juoda ja vastaavasti ainakin
muutaman kerran pitää käydä pissalla?
Ja sitäpaitsi - miten sitten reissun aikana saat
tarkistettua vaaterissa olon, vai pitääkö aina
palata takaisin aallonmurtajan taakse tutkimaan
asiaa?
Miten henkilöt asetetaan veneessä ja onko kaikki
aina mukana? Jos joskus tulee anoppi kyytiin,
niin pitäkö silloin ottaa satamasta joku saman
painoinen istumaan anoppia vastapäätä toiselle
laidalla?
Kuullostaa todella vakavalta ongelmalta.
Minusta kannattaa tasapainoittaa vene satamassa
ja jos se sitten jossakin vaiheessa on vinossa,
niin se ehkä kuuluu purjeveneen ominaisuuksiin -
ainakin tuulella.Aiemmissa keskusteluissa on jo käynyt ilmi, että
nykyajan purjehtijat eivät oikein siedä
aallokkoa. Eivätkä näköjään veneen
kallistumistakaan. Purjeveneen vauhti ei taida
riittää siihen, että asia korjaantuisi
trimmilevyillä tai vakaajilla. Kävisiköhän
ratkaisuksi vesisäiliöt, joita automatiikan
ohjaamana täytettäisiin ja tyhjennettäisiin
merivedellä. Toinen vaihtoehto voisi olla
purjehtiminen sen aallonmurtajan takana, kunnes
oppii sietämään veneen normaalia liikettä. - Skipper
Ville kirjoitti:
Aiemmissa keskusteluissa on jo käynyt ilmi, että
nykyajan purjehtijat eivät oikein siedä
aallokkoa. Eivätkä näköjään veneen
kallistumistakaan. Purjeveneen vauhti ei taida
riittää siihen, että asia korjaantuisi
trimmilevyillä tai vakaajilla. Kävisiköhän
ratkaisuksi vesisäiliöt, joita automatiikan
ohjaamana täytettäisiin ja tyhjennettäisiin
merivedellä. Toinen vaihtoehto voisi olla
purjehtiminen sen aallonmurtajan takana, kunnes
oppii sietämään veneen normaalia liikettä.Siedän veneen keinumista aallokossa, enkä
myöskään pelkää tuulta. Minua vain kiinnostaisi
tietää voiko veneessäni olla jotain vikaa koska
se kelluu hieman kallellaan. Siihen tuskin
trimmit auttavat, vai ajattelitko tehdä ne
styroksista? - Ville
Skipper kirjoitti:
Siedän veneen keinumista aallokossa, enkä
myöskään pelkää tuulta. Minua vain kiinnostaisi
tietää voiko veneessäni olla jotain vikaa koska
se kelluu hieman kallellaan. Siihen tuskin
trimmit auttavat, vai ajattelitko tehdä ne
styroksista?väärin enkä oikein, koska en ymmärrä lainkaan,
mikä tässä oikein on ongelmana. Vastauksista
päätellen eivät tunnu muutkaan ymmärtävän.
Tietysti on mahdollista sijoitella tavarat
veneeseen niin, että se tyynellä ilmalla
laiturissa on täysin pystyssä. Mutta mitä ihmeen
merkitystä sillä on, kun tilanne muuttuu heti,
kun astut veneeseen. Tai jos onnistut
pysyttelemään keskiviivalla, niin viimeistään
sitten kun lähdet purjehtimaan.
Jos veneessä todella olisi jokin vika, joka
aiheuttaa kallistumisen, luulisi sen näkyvän
muutoinkin. Ja jos tällaista vikaa epäilee, eikö
olisi syytä tutkia veneen runko, eikä toivoa,
että joku täällä venettä näkemättä keksii vian. - Seppo
Ville kirjoitti:
väärin enkä oikein, koska en ymmärrä lainkaan,
mikä tässä oikein on ongelmana. Vastauksista
päätellen eivät tunnu muutkaan ymmärtävän.
Tietysti on mahdollista sijoitella tavarat
veneeseen niin, että se tyynellä ilmalla
laiturissa on täysin pystyssä. Mutta mitä ihmeen
merkitystä sillä on, kun tilanne muuttuu heti,
kun astut veneeseen. Tai jos onnistut
pysyttelemään keskiviivalla, niin viimeistään
sitten kun lähdet purjehtimaan.
Jos veneessä todella olisi jokin vika, joka
aiheuttaa kallistumisen, luulisi sen näkyvän
muutoinkin. Ja jos tällaista vikaa epäilee, eikö
olisi syytä tutkia veneen runko, eikä toivoa,
että joku täällä venettä näkemättä keksii vian.Kannattiko tulla näyttämään tyhmyytensä? Kun nyt
vielä oikein rautalangasta vääntäen osoitit,
ettei sinulla todellakaan ole hajua siitä, mistä
on kysymys. - Ville
Seppo kirjoitti:
Kannattiko tulla näyttämään tyhmyytensä? Kun nyt
vielä oikein rautalangasta vääntäen osoitit,
ettei sinulla todellakaan ole hajua siitä, mistä
on kysymys.tämän keskustelun viestit ja mieti, minkä tajun
(huumorin-, suhteellisuuden-, jonkin muun)
puutteesta ja kenen kohdalla on kyse.
Täysin tosikkona näille palstoille ei kannata
tulla. Pahoittaa vain suotta mielensä ja
provosoituu kettuilemaan. - Seppo
Ville kirjoitti:
tämän keskustelun viestit ja mieti, minkä tajun
(huumorin-, suhteellisuuden-, jonkin muun)
puutteesta ja kenen kohdalla on kyse.
Täysin tosikkona näille palstoille ei kannata
tulla. Pahoittaa vain suotta mielensä ja
provosoituu kettuilemaan.Enkä löytänyt mitään uutta. Ihan asialliseen
kysymykseen on tullut osin kettuilevia
vastauksia. Sinä kun et ymmärtänyt juttua rupesit
vittuilemaan. Ja siinä on selvä ero. - Ville
Seppo kirjoitti:
Enkä löytänyt mitään uutta. Ihan asialliseen
kysymykseen on tullut osin kettuilevia
vastauksia. Sinä kun et ymmärtänyt juttua rupesit
vittuilemaan. Ja siinä on selvä ero.joka ymmärrät asian, mikä on se todellinen
ongelma, johon tässä haetaan ratkaisua. En ole
vielä koskaan törmännyt veneessä olevaan vikaan,
joka korjaantuu kaljaa juomalla ja kusemalla.
Paitsi tietysti veneen kokoon nähden liian suuri
määrä kaljaa. Mutta sekään ei ole veneen vika.
Kymmenen huumorintajuista saa keskustelusta
hauskan ja yksi tosikko joukkoon, niin aina vaan
paranee. - Seppo
Ville kirjoitti:
joka ymmärrät asian, mikä on se todellinen
ongelma, johon tässä haetaan ratkaisua. En ole
vielä koskaan törmännyt veneessä olevaan vikaan,
joka korjaantuu kaljaa juomalla ja kusemalla.
Paitsi tietysti veneen kokoon nähden liian suuri
määrä kaljaa. Mutta sekään ei ole veneen vika.
Kymmenen huumorintajuista saa keskustelusta
hauskan ja yksi tosikko joukkoon, niin aina vaan
paranee.Miksi puuttuisit asiaan, joka ei sinua oikeasti
kiinnosta, paitsi vittuilun aiheena. Jos olisit
osannut pysyä kettuilun linjalla, en minäkään
olisi asiaan puuttunut. - Ville
Seppo kirjoitti:
Miksi puuttuisit asiaan, joka ei sinua oikeasti
kiinnosta, paitsi vittuilun aiheena. Jos olisit
osannut pysyä kettuilun linjalla, en minäkään
olisi asiaan puuttunut.Kun näin tiukan asiallisesti haluat keskustella,
niin anna nyt edes yksi asiallinen vastaus
varsinaiseen kysymykseen. Minä myönnän
pelleilleeni, kuten useimmat muutkin. - Seppo
Ville kirjoitti:
Kun näin tiukan asiallisesti haluat keskustella,
niin anna nyt edes yksi asiallinen vastaus
varsinaiseen kysymykseen. Minä myönnän
pelleilleeni, kuten useimmat muutkin.Purjeveneen tulee kellua suorassa, muuten se
käyttäytyy eri halsseilla hieman eri tavalla.
Tässä kokemattomammalla veneen omistajalla oli
vaikea arvioida syiden mittasuhteita ja pelkäsi
rakennevikaa, esim vinoon asennettua köliä tai
toispuoleista rakennetta. Jo ensimmäinen vastaaja
antoi riittävän vastauksen, loput sitten
kettuilivat aiheen löydettyään.
Tarkalleen ottaen tuskin yksikään vene kelluu
suorassa, kun varalaitoja mitataan, mutta
harvemmin kallistusta on niin paljon, että se
olisi silmin havaittavissa.
- Merikarhu
Tuonkokoisen veneen tasapainoitus onnistuu vallan
hyvin kaljakorilla,sitä kun siirtelee tarpeen
mukaan laidalta toiselle niin avot johan
suoristuu.- Meriolvi
kun korissa on pelkkiä hylsyjä, on aivan sama kuka
on vinossa mihinkin suuntaan. Suoristusta voi
tarpereen mukaan jatkaa kossulla, vene kun heiluu
kummiskin vaikka olis pukeille nostettu.
- uuno
Onko se sitten niin vaarallista, jos purjevene on
vähän kallellaan? Mielestäni veneen suoristamisen
sijasta kannattaa keskittyä painon sijoittamiseen
mahdollisimman lähelle köliä, eli ankkurit,
sammuttimet yms. vaikka maston tukiputkeen
kiinni. Näin saadaan oikeasti parannettua
purjehdusominaisuuksia aallokossa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202343Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2381746Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3071277- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53925- 39844
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53825J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35747Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273683Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh35671