Vene kallellaan

Skipper

Minulla on FE 74, joka on jostain syystä jonkin
verran kallellaan styyrpuuriin. En ole löytänyt
sille mitään näkyvää syytä (ellei se sitten johdu
esim. perämoottorista), eli en tiedä miten
ongelman saisi korjattua. Onko palstalla kukaan
törmännyt samaan ongelmaan?

18

4014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DM

      Varmasti perämoottorin paino riittä kallistamaan
      kyseistä venettä. Kokeiles laittaa jotain
      samanpainoista tiselle laidalle ja tsekkaa
      kallistukset!

    • Klaus

      Minä käytän septi- ja juomavesitankkia
      tasapainotuksen hienosäätöön tosin erilaisessa
      veneessä. Kokeile sitä, jos mahdollista.

      • kysyn vaan

        Siis tarkoitatko että juot vesitankista ja käyt
        sitten kusemassa septitankkiin...kyllähän se
        tietysti sillaikin tasapainottuu mutta työläältä
        vaikuttaa.
        Ja mitä jos vene on vaaterissa just kun septin
        täyttö on pahastin kesken?


      • Klaus
        kysyn vaan kirjoitti:

        Siis tarkoitatko että juot vesitankista ja käyt
        sitten kusemassa septitankkiin...kyllähän se
        tietysti sillaikin tasapainottuu mutta työläältä
        vaikuttaa.
        Ja mitä jos vene on vaaterissa just kun septin
        täyttö on pahastin kesken?

        Satamassa laitan vatupassin levangin päälle ja
        pumppaan tarpeeksi septitankin sisältöä kalojen
        ihmeteltäväksi. Tämän jälkeen tankkaan makeaa
        vettä juomavesisäiliöön ja vene on suorassa.
        Kannattaa tehdä satamassa tai muualla
        aallonmurtajan suojassa, jotta aallot eivät
        häiritse vatupassin tulkintaa. Parhaat
        aallonmurtajat sijäisevat Lauttasaaren itä- ja
        Koivusaaren länsirannalla. Myös Merikarhujen
        retkisatamissa on hyviä aallonmurtajia.


      • Mää Turuust
        Klaus kirjoitti:

        Satamassa laitan vatupassin levangin päälle ja
        pumppaan tarpeeksi septitankin sisältöä kalojen
        ihmeteltäväksi. Tämän jälkeen tankkaan makeaa
        vettä juomavesisäiliöön ja vene on suorassa.
        Kannattaa tehdä satamassa tai muualla
        aallonmurtajan suojassa, jotta aallot eivät
        häiritse vatupassin tulkintaa. Parhaat
        aallonmurtajat sijäisevat Lauttasaaren itä- ja
        Koivusaaren länsirannalla. Myös Merikarhujen
        retkisatamissa on hyviä aallonmurtajia.

        Miten saat veneen sitten pysymään vaaterissa
        esim. viikon reissulla. Varmaan jossakin
        vaiheessa täytyy juoda ja vastaavasti ainakin
        muutaman kerran pitää käydä pissalla?
        Ja sitäpaitsi - miten sitten reissun aikana saat
        tarkistettua vaaterissa olon, vai pitääkö aina
        palata takaisin aallonmurtajan taakse tutkimaan
        asiaa?
        Miten henkilöt asetetaan veneessä ja onko kaikki
        aina mukana? Jos joskus tulee anoppi kyytiin,
        niin pitäkö silloin ottaa satamasta joku saman
        painoinen istumaan anoppia vastapäätä toiselle
        laidalla?
        Kuullostaa todella vakavalta ongelmalta.
        Minusta kannattaa tasapainoittaa vene satamassa
        ja jos se sitten jossakin vaiheessa on vinossa,
        niin se ehkä kuuluu purjeveneen ominaisuuksiin -
        ainakin tuulella.


      • Ville
        Mää Turuust kirjoitti:

        Miten saat veneen sitten pysymään vaaterissa
        esim. viikon reissulla. Varmaan jossakin
        vaiheessa täytyy juoda ja vastaavasti ainakin
        muutaman kerran pitää käydä pissalla?
        Ja sitäpaitsi - miten sitten reissun aikana saat
        tarkistettua vaaterissa olon, vai pitääkö aina
        palata takaisin aallonmurtajan taakse tutkimaan
        asiaa?
        Miten henkilöt asetetaan veneessä ja onko kaikki
        aina mukana? Jos joskus tulee anoppi kyytiin,
        niin pitäkö silloin ottaa satamasta joku saman
        painoinen istumaan anoppia vastapäätä toiselle
        laidalla?
        Kuullostaa todella vakavalta ongelmalta.
        Minusta kannattaa tasapainoittaa vene satamassa
        ja jos se sitten jossakin vaiheessa on vinossa,
        niin se ehkä kuuluu purjeveneen ominaisuuksiin -
        ainakin tuulella.

        Aiemmissa keskusteluissa on jo käynyt ilmi, että
        nykyajan purjehtijat eivät oikein siedä
        aallokkoa. Eivätkä näköjään veneen
        kallistumistakaan. Purjeveneen vauhti ei taida
        riittää siihen, että asia korjaantuisi
        trimmilevyillä tai vakaajilla. Kävisiköhän
        ratkaisuksi vesisäiliöt, joita automatiikan
        ohjaamana täytettäisiin ja tyhjennettäisiin
        merivedellä. Toinen vaihtoehto voisi olla
        purjehtiminen sen aallonmurtajan takana, kunnes
        oppii sietämään veneen normaalia liikettä.


      • Skipper
        Ville kirjoitti:

        Aiemmissa keskusteluissa on jo käynyt ilmi, että
        nykyajan purjehtijat eivät oikein siedä
        aallokkoa. Eivätkä näköjään veneen
        kallistumistakaan. Purjeveneen vauhti ei taida
        riittää siihen, että asia korjaantuisi
        trimmilevyillä tai vakaajilla. Kävisiköhän
        ratkaisuksi vesisäiliöt, joita automatiikan
        ohjaamana täytettäisiin ja tyhjennettäisiin
        merivedellä. Toinen vaihtoehto voisi olla
        purjehtiminen sen aallonmurtajan takana, kunnes
        oppii sietämään veneen normaalia liikettä.

        Siedän veneen keinumista aallokossa, enkä
        myöskään pelkää tuulta. Minua vain kiinnostaisi
        tietää voiko veneessäni olla jotain vikaa koska
        se kelluu hieman kallellaan. Siihen tuskin
        trimmit auttavat, vai ajattelitko tehdä ne
        styroksista?


      • Ville
        Skipper kirjoitti:

        Siedän veneen keinumista aallokossa, enkä
        myöskään pelkää tuulta. Minua vain kiinnostaisi
        tietää voiko veneessäni olla jotain vikaa koska
        se kelluu hieman kallellaan. Siihen tuskin
        trimmit auttavat, vai ajattelitko tehdä ne
        styroksista?

        väärin enkä oikein, koska en ymmärrä lainkaan,
        mikä tässä oikein on ongelmana. Vastauksista
        päätellen eivät tunnu muutkaan ymmärtävän.
        Tietysti on mahdollista sijoitella tavarat
        veneeseen niin, että se tyynellä ilmalla
        laiturissa on täysin pystyssä. Mutta mitä ihmeen
        merkitystä sillä on, kun tilanne muuttuu heti,
        kun astut veneeseen. Tai jos onnistut
        pysyttelemään keskiviivalla, niin viimeistään
        sitten kun lähdet purjehtimaan.

        Jos veneessä todella olisi jokin vika, joka
        aiheuttaa kallistumisen, luulisi sen näkyvän
        muutoinkin. Ja jos tällaista vikaa epäilee, eikö
        olisi syytä tutkia veneen runko, eikä toivoa,
        että joku täällä venettä näkemättä keksii vian.


      • Seppo
        Ville kirjoitti:

        väärin enkä oikein, koska en ymmärrä lainkaan,
        mikä tässä oikein on ongelmana. Vastauksista
        päätellen eivät tunnu muutkaan ymmärtävän.
        Tietysti on mahdollista sijoitella tavarat
        veneeseen niin, että se tyynellä ilmalla
        laiturissa on täysin pystyssä. Mutta mitä ihmeen
        merkitystä sillä on, kun tilanne muuttuu heti,
        kun astut veneeseen. Tai jos onnistut
        pysyttelemään keskiviivalla, niin viimeistään
        sitten kun lähdet purjehtimaan.

        Jos veneessä todella olisi jokin vika, joka
        aiheuttaa kallistumisen, luulisi sen näkyvän
        muutoinkin. Ja jos tällaista vikaa epäilee, eikö
        olisi syytä tutkia veneen runko, eikä toivoa,
        että joku täällä venettä näkemättä keksii vian.

        Kannattiko tulla näyttämään tyhmyytensä? Kun nyt
        vielä oikein rautalangasta vääntäen osoitit,
        ettei sinulla todellakaan ole hajua siitä, mistä
        on kysymys.


      • Ville
        Seppo kirjoitti:

        Kannattiko tulla näyttämään tyhmyytensä? Kun nyt
        vielä oikein rautalangasta vääntäen osoitit,
        ettei sinulla todellakaan ole hajua siitä, mistä
        on kysymys.

        tämän keskustelun viestit ja mieti, minkä tajun
        (huumorin-, suhteellisuuden-, jonkin muun)
        puutteesta ja kenen kohdalla on kyse.

        Täysin tosikkona näille palstoille ei kannata
        tulla. Pahoittaa vain suotta mielensä ja
        provosoituu kettuilemaan.


      • Seppo
        Ville kirjoitti:

        tämän keskustelun viestit ja mieti, minkä tajun
        (huumorin-, suhteellisuuden-, jonkin muun)
        puutteesta ja kenen kohdalla on kyse.

        Täysin tosikkona näille palstoille ei kannata
        tulla. Pahoittaa vain suotta mielensä ja
        provosoituu kettuilemaan.

        Enkä löytänyt mitään uutta. Ihan asialliseen
        kysymykseen on tullut osin kettuilevia
        vastauksia. Sinä kun et ymmärtänyt juttua rupesit
        vittuilemaan. Ja siinä on selvä ero.


      • Ville
        Seppo kirjoitti:

        Enkä löytänyt mitään uutta. Ihan asialliseen
        kysymykseen on tullut osin kettuilevia
        vastauksia. Sinä kun et ymmärtänyt juttua rupesit
        vittuilemaan. Ja siinä on selvä ero.

        joka ymmärrät asian, mikä on se todellinen
        ongelma, johon tässä haetaan ratkaisua. En ole
        vielä koskaan törmännyt veneessä olevaan vikaan,
        joka korjaantuu kaljaa juomalla ja kusemalla.
        Paitsi tietysti veneen kokoon nähden liian suuri
        määrä kaljaa. Mutta sekään ei ole veneen vika.

        Kymmenen huumorintajuista saa keskustelusta
        hauskan ja yksi tosikko joukkoon, niin aina vaan
        paranee.


      • Seppo
        Ville kirjoitti:

        joka ymmärrät asian, mikä on se todellinen
        ongelma, johon tässä haetaan ratkaisua. En ole
        vielä koskaan törmännyt veneessä olevaan vikaan,
        joka korjaantuu kaljaa juomalla ja kusemalla.
        Paitsi tietysti veneen kokoon nähden liian suuri
        määrä kaljaa. Mutta sekään ei ole veneen vika.

        Kymmenen huumorintajuista saa keskustelusta
        hauskan ja yksi tosikko joukkoon, niin aina vaan
        paranee.

        Miksi puuttuisit asiaan, joka ei sinua oikeasti
        kiinnosta, paitsi vittuilun aiheena. Jos olisit
        osannut pysyä kettuilun linjalla, en minäkään
        olisi asiaan puuttunut.


      • Ville
        Seppo kirjoitti:

        Miksi puuttuisit asiaan, joka ei sinua oikeasti
        kiinnosta, paitsi vittuilun aiheena. Jos olisit
        osannut pysyä kettuilun linjalla, en minäkään
        olisi asiaan puuttunut.

        Kun näin tiukan asiallisesti haluat keskustella,
        niin anna nyt edes yksi asiallinen vastaus
        varsinaiseen kysymykseen. Minä myönnän
        pelleilleeni, kuten useimmat muutkin.


      • Seppo
        Ville kirjoitti:

        Kun näin tiukan asiallisesti haluat keskustella,
        niin anna nyt edes yksi asiallinen vastaus
        varsinaiseen kysymykseen. Minä myönnän
        pelleilleeni, kuten useimmat muutkin.

        Purjeveneen tulee kellua suorassa, muuten se
        käyttäytyy eri halsseilla hieman eri tavalla.
        Tässä kokemattomammalla veneen omistajalla oli
        vaikea arvioida syiden mittasuhteita ja pelkäsi
        rakennevikaa, esim vinoon asennettua köliä tai
        toispuoleista rakennetta. Jo ensimmäinen vastaaja
        antoi riittävän vastauksen, loput sitten
        kettuilivat aiheen löydettyään.

        Tarkalleen ottaen tuskin yksikään vene kelluu
        suorassa, kun varalaitoja mitataan, mutta
        harvemmin kallistusta on niin paljon, että se
        olisi silmin havaittavissa.


    • Merikarhu

      Tuonkokoisen veneen tasapainoitus onnistuu vallan
      hyvin kaljakorilla,sitä kun siirtelee tarpeen
      mukaan laidalta toiselle niin avot johan
      suoristuu.

      • Meriolvi

        kun korissa on pelkkiä hylsyjä, on aivan sama kuka
        on vinossa mihinkin suuntaan. Suoristusta voi
        tarpereen mukaan jatkaa kossulla, vene kun heiluu
        kummiskin vaikka olis pukeille nostettu.


    • uuno

      Onko se sitten niin vaarallista, jos purjevene on
      vähän kallellaan? Mielestäni veneen suoristamisen
      sijasta kannattaa keskittyä painon sijoittamiseen
      mahdollisimman lähelle köliä, eli ankkurit,
      sammuttimet yms. vaikka maston tukiputkeen
      kiinni. Näin saadaan oikeasti parannettua
      purjehdusominaisuuksia aallokossa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

      Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

      Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

      Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

      Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe