kenelläkään muulla samanlaista!???

väskäääääääää

Tuun kohta hulluks tän univelan takia....!
Vauva on alusta asti ollut todella vaativa, enkä tuntenutkaan lastani kohtaan minkäänlaisia positiivisia tunteita ensimmäiseen kuukauteen... Nyt vauva on 3kk ja rakastan häntä aivan mielettömästi!
Ongelmana on nukkuminen, vauva ei nuku päivällä kuin n.30. 40 min pätkiä eli en saa päivisin´kään nukuttua (olin ajatelut että yön valvomiset voisi kuitata edes osittain päivällä) . Vaunuissa liikkeellä ollessa posottaa helposti kolmekin tuntia. Yöt ovat olleet alusta asti aivan hirveitä, vauva ei todellakaan nukahda tissille vaan hän herää ja hänet pitää nukuttaa uudestaan joka kerta. Onneksi enää ei tarvitse nousta hyssyttelemään ja pomppimaan jumppapallolla(ainut mihin lapsi nukahti) vaan riittää että antaa tutin suuhun ja pitää kädestä.
No, yöt menee siis näin : n. klo 8-8.30 nukkumaan, nukutan n. tunnin. Herää parin 1.5-2h päästä syömään. Nukutan uudestaan ja hyvällä onnella nukahtaa vielä pariksi tunniksi. Sitten alkaakin taistelu, lykkään tuttia ja vauva nukahtaa, herää 15min- 1/2h päästä ja annan tuttia ja pidän käsistä eli nukutan uudestaan, ja tätä jatkuu aamu neljään- puol viiteen jolloin noustaan ylös! En ymmärrä miksei vauva NUKU! Ähisee ja puhisee ja heiluu, jos en reagoi alkaa kitinä ja jos en siihenkään reagoi alkaa itku... Oon nyt tsempannu tähän asti jotenkin kun kaikki sano että kyllä se helpottaa kun vauva tulee 3kk... Mutta ei tunnu helpottavan, samaa pask****.... Oon ihan rikki ja masentunu, ainut ajatus on että voikun kuolisin niin saisin vaan nukkua nukkua nukkua!! :( Tuntuu että mun vauva on joku hankala erikoistapaus, kun muiden vauvat nukahtaa tissille parin tunnin syöttöjen välein...ah se ois niin luksusta! :/
Onko kellään ollut vastaavaa...? Auttaisko korvikemaito...? Täysimetyksellä ollaan nyt menty, mutta mulla on.ns. suihkutissit joten vauva nielee hotkien ja samalla varmaan ilmaa. Röyhtäytän aina syöttämisen jälkeen ja annan pari kertaa samasta tissistä ettei tulisi niin paineella maito...
Isä käy töissä eikä pysty hoitamaan vauvaa yöllä... saan nukkua ruhtinaalliset pari tuntia kun isä tulee töistä... se ei vaan riitä, en kerkeä siinä ajassa edes nukahtamaan...
Onko kohtalotovereita tai mitään vinkkejä...? Vai onko mulla ainut hullu yökyöpeli vauva?
Vauva myös syö kovasti käsiään ja hankaa naamaansa patjaan öisin.... hampaita????
Onneks vauva on päivisin aivan ihana, muuten oisin jo hirttäytyny.
Hullua, en olis IKINÄ tehny vauvaa jos oisin tienny univelan olevan tällanen :( Tietty tiesin et joutuu valvomaan mutta että näin paljon.... apua!

10

1238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mammaslliinikk

      Moi.
      en tiedä osaanko vastata mitään, tai osaanko vastata hyvin.. Koska mun vauvani on ollut helppo, nukahtanut aina tissille yöllä jos herännyt..
      Voi harmi kun univelkasi on niin suuri! :( Entä jos puhuisit miehesi kanssa ja yrittäisitte hommata sulle vaikka jonkun auttajaksi? Ehkä oma äiti? anoppi? tai jopa ulkopuolista apua...
      Kaipa sellaistakin olis tarjolla,en tiiä-
      Mutta se on selvä että unta tarvitset! Ethän muuten jaksa mitenkään hoitaa vauvaa ja itseäsi..
      Oletko yrittänyt päivisin sellaista koliikkikeinua? Sellainen turvakaukalon/sitterin tapainen, jossa patterilla toimiva keinuminen ja joitakin ääniäkin siihen saa.. JOs laittaisit yöllä siihen, ja nukkuisit vieressä? Ja vauvahan saattaisi nukahtaa siihen myös.. Joskus vauvat tarvii jatkuvaa hoivaamista ja hyssyttelyä, ja siihen tarpeeseen se ois hyvä-
      Jos ei siis mikään muu auta..

      Ootko puhunu neuvolassa asiasta? Kannattaa puhua, ja uskon että sieltä saat parhaimmat neuvot.

      Älä jää yksin tän asian kanssa, koska jos sul on jo itsetuhoisia ajatuksiakin käynyt mielessä, asiat on huonosti ja menee viel huonompaan suuntaan jos et saa apua.

      Vauvat on ihania ja joskus myös tosi vaativia.. Toiv asiat järjestyy ja vauvelikin rauhoittuisi.
      Muista että kun itse olet rauhallinen niin vauvakin rauhoittuu. Eli jos yöllä itkee ja yrität nukuttaa tissille, rentoudu ja laula vaikka jotain unilaulua ja silität samalla.
      Jospa se auttaisi.



      Tsemppiä!

      • Mammaslliinikk

        **** Jos laitat vauvan siihen koliikkikeinuun niin neuvoisin että olet valveilla siihen saakka että vauva nukahtaa ja laitat keinumisen pois päältä.
        Koska ei ole terveellistä antaa lapsen nukkua jatkuvassa keinumisessa.

        Ja myös tuvakaukaloon voi laittaa välillä nukkumaan jos ei sänkyyn nukahda. ;)


    • tsipy

      Mulla on kokemusta- nyt lapsi kaksi vuotta ja elämä jo paljon helpompaa. Tuo jatkuva unenpuute on aivan kamalaa ja ymmärrän sua täysin, mutta usko että kyllä se vielä helpottaa. Meillä korvikemaito ja kiinteisiin ruokiin siirtyminen auttoivat siihen, että unijaksot pidempiä. Turvakaukalossa myös nukkui usein paremmin kuin sängyssä. Isän täytyy esim. viikonloppuisin antaa sun nukkua, jotta jaksat. Meidän kunnassa saa perhetyöntekijän, joka voi hoitaa vauvaa ja itse voi sillä aikaa vaikka nukkua. Puhu neuvolassa. Perhetyöntekijä kuitenkin 8-16 työajalla. Voimia! Asiat järjestyy!

    • apua saanut

      auttaa... Eikä ilmota mihinkään.

      • apua saanut

        joka vastailee


    • 24

      kokeilisit kerran antaa illalla ihan pullosta maitoa, korviketta ja katsoa josko se parantaisi tilannetta? Hyvä puoli tilanteessasi on, että vauva ei huuda iltaisin/öisin koliikki-itkua, voin sanoa että se on kaikista rankinta, meillä tosin huutoa kesti vain 2kk ikään, mutta olin jo silloin aivan loppu ja krooninen univaje aiheutti vielä unettomuutta eli en osannut nukkua enää lainkaan. Nyt olisi tärkeää, että saisit itse nukuttua pari yötä kunnolla, esim. itselläni rupesi kunnolla tulemaan maitoa vasta kun lapsi oli vajaa 2kk ja mies ja mummo hoiti pari yötä, että sain nukuttua, niin kas kummaa kun maitoa rupesi tulemaan oikein kunnolla kun elimistö rentoutui ja itsekin kun sain nukuttua, niin mieliala ja tuollaiset itsetuhoamisajatukset väistyivät! En siis usko, että imetys kaatuu vaikka joku toinen hoitaisikin lasta pari yötä että saat levättyä - itselläni ainakin kävi juuri päinvastoin! Mielestäni kaikista tärkeintä on kuitenkin terve ja hyvinvoiva (ei masentunut ja uupunut) äiti ja mikäli jatkuva imetys aiheuttaa tuollaista, kehottaisin kokeilemaan josko vauvasi nukkuisi paremmin korvikkeella? Lisäksi voit kokeilla kantoliinaa, kapalointia, koliikkikeinua tms.

    • jellona2010

      Mietin ensimmäiseksi miksi väkisin alat nukuttaa samaan aikaan joka ilta jos siinä menee jopa tunti aikaa? Mitä jos antaisit valvoa myöhempään ja katsoa jos vauva alkaisi kitistä väsymystään itse jossain vaiheessa? Suosittelen myös iltaisin tuttipulloa ja vaikka osittain korviketta. Jotkut sanoo että se on täyttävämpää kuin rintamaito. Itselläni on myös suihkutissit ja 2kk poikani saa todella usein rintaraivareita kun tissi joko A) on liian pinkeä ja vaikea saada otetta, tai B) maito tulee valtavalla paineella. Tuttipullo on meillä korvaamaton apu, annan korvike-äidinmaitosekoitusta. Ilta-aika ainakin meillä tankataan jatkuvasti että jaksaa nukkua alkuyöstä viisikin tuntia putkeen. Itse annan vauvan itse päättää milloin käydään nukkumaan.
      Meillä tuo yöllinen ähinä-puhina johtuu ainakin välillä siitä kun kakka on tiukassa ja sitä pitää vääntää välillä tuntitolkullakin. Oletko kokeillut ilmavaiva-lääkkeitä, Cuplatonia tms.?
      Vaiheesi on varmasti väliaikainen, niin uskon meidän vauvankin raivari-kohtausten olevan. Se tieto helpottaa ainakin vähän. :)

    • nuudeli81

      Voi kun kuulostaakin tutulta... toi on kamalaa ja yksi syy siihen miksi en enää toista lasta halua. En kyllä tieten tahtoen halua enää siihen painajaiseen!

      Meidän lapsi on nyt jo 3,5 vuotias ja nukkuu yöt ihan ok. Joskus jopa heräämättä, mut yleensä herää kerran tai kaksi. Se on niiiiin luksusta, ja mietin edelleen joka päivä kuinka ihanaa on kun saa NUKKUA! Mut nukkuuhan se edelleenkin kai vähän keskimääräistä huonommin ja on jotenkin herkkäuninen. Kai joillakin lapsilla ja vauvoilla vaan on sellainen taipumus, ihan niinku meillä aikuisillakin.

      Meidän lapsi alkoi nukkumaan viiden kuukauden iässä hyvin päiväunia ulkona ja se helpotti tietenkin arkea. Korvike ei meillä juurikaan tuonut apua. Eikä cuplatonista yms tai iltatankkauksesta, kiinteistä jne. Vauva ei vaan nukkunut sitten millään, heräili vähän väliä. Joskus nukkui kolmenkin tunnin pätkän ja sit olinkin aamulla ihan onnessani "hyvistä" yöunista. Ensimmäisen yhtenäisen yön lapsi nukkui 1v 2kk, seuraava sellainen yö olikin sitten puolitoistavuotiaana. Mut vauva-aikana meidän lapsi alkoi nukkumaan paremmin ikää tullessa lisää. Välillä meni paremmin ja välillä otettiin takapakkia. Ja kaiken kaikkiaan se heräilykin helpottui kun ei tarvinnut enää nukuttaa lasta uudestaan monta kertaa yössä, vaan saattoi riittää esim vaan tutin annolla, peittelyllä tms.

      Mutta tsemppiä tosi paljon, et tosiaan oo ainoo joka ensikin yönä valvoo! Kokeile korviketta, josko se tois apua. Muista pyytää apua eri tahoilta, äiti, anoppi, sisarukset, neuvola, ystävät jne ja ennen kaikkea vauvan isältä! Voit aivan hyvin olla imettämättä yhden yön, otat vaikka rintapumpun avuksi jos kovasti alkaa kiristään. Ymmärsin kyllä, että isä käy töissä, mutta se ei estä häntä jonakin yönä valvomaan silloin tällöin ja esim v-loppuna. Aikuinen ihminen pystyy kyllä suoriutumaan yhdestä työpäivästä unettoman yön jälkeen jos vaan on pakko.

      Voimia!

    • Tired of being tired

      mutta neuvoa en valitettavasti osaa. Meillä tyttö on pian puolivuotias ja tuntuu siltä, että yöt vain vaikeutuu. Nukahtaa kyllä yöunille huomattavasti helpommin kuin ensimmäiset 4 kuukautta eikä enää havahdu kymmentä kertaa ensimmäisen tunnin aikana, mutta muuten... Huh. Itkin joskus aikaisemmin miehelle, että kun nytkin on yöt näin levottomia, niin sitten ei varmaan nukuta enää ollenkaan, kun alkaa tulla hampaita ja lähdetään liikkeelle. Oikeassa olin.

      Päivisin meidänkin tyttö on oikein ihana pikku rakkauspakkaus, mutta yöt tuntuu jo kidutukselta. Yöunille nukahtamisen jälkeen (n. klo 21) nukkuu hyvällä tuurilla kolme tuntia ennen ensimmäistä syöttöä ja sen jälkeen saattaa jatkaa uniaan ilman että pitää nukuttaa uudelleen. Mutta n. tunnin päästä ekasta syötöstä alkaa mylläys ja siihen on reagoitava joka kerta tai tyttö herää ja sitten valvotaankin kevyesti pari tuntia, ennen kuin uni tulee uudestaan. Siispä tuttia suuhun ja pepusta hytkyttelyä 15-30 min ihan vain siitä ilosta, että pääsen hetkeksi oikaisemaan sänkyyn tai nukahtamaan juuri hetkeä ennen kuin mylläys taas alkaa. Hyvällä tuurilla tätä jatkuu kahdeksaan asti, huonolla tuurilla herätään viiden maissa.

      Jossain vaiheessa yritin mennä nukkumaan samaan aikaan kuin vauvakin, että saisin edes ne ensimmäiset rauhalliset tunnit nukkua, mutta siinä kävi aina niin, että juuri niinä kertoina mylläys alkoikin aikaisemmin ja jos ei alkanutkaan, niin minä makasin sängyssä täysin hereillä ja kuuntelin sydän jyskyttäen, että kohta varmaan kuitenkin... Tällä hetkellä tyttö nukkuu sentään jo päiväunia joskus jopa 2 tuntia putkeen, mutta aina ei itse voi nukkua päivällä ja usein uni ei edes ehdi tulla, ennen kuin tyttö herää.

      Meillä ei ole auttanut cuplaton, iltatankkaus, kiinteiden aloittaminen, päiväunien lisääminen tai vähentäminen... ei mikään. Korviketta en ole kokeillut. Minäkin haaveilen välillä sairastuvani niin pahasti, että pääsisin sairaalaan "pakkolepoon" ;) Onneksi mies lähtee töihinsä yleensä vasta aamupäivästä, joten usein ottaa vauvan aamukahdeksalta imetyksen jälkeen, tekee aamutoimet ja minä saan nukkua vielä tunnin \0/. Nyt kun miehellä on muutenkin vähemmän töitä, olen alkanut pehmittää häntä, että hoitaisi vauvaa edes yhden yön siten että minä saisin nukkua rauhassa toisessa huoneessa. Saa nähdä, koska toteutuu ja jos toteutuu, osaanko ja pystynkö oikeasti nukkumaan. Ei taida meillekään kyllä toista lasta koskaan tulla...

      Ikävää, etten osaa antaa mitään neuvoa vaan vain ja ainoastaan vertaistukea ja myötätuntoa. Kaipa meidänkin lapset vielä joskus nukkuu hyvin - viimeistään murrosiässä saadaan potkia niitä hereille kouluaamuina ;)

    • saman kokenut

      Syitä on monia miksi vauvat nukkuvat pätkissä ja heräilevät. Minä olin siinä uskossa ennen ensimmäistä lastani että vauvat lähes vain nukkuvat alussa. Karu totuus paljastui pian. Vauvani nukkui päivällä vain 20-40 min. pari kertaa päivässä, illasta nukkui ensimmäiseen syöttöön asti 3h. mutta sitten se oli jatkuvaa heräilyä. Vaikka ikää tuli lisää se ei auttanut asiaan. Kun hän lähenteli 2v. silloin päiväunet muuttuivat n. 1 1/2h. pitkiksi, mutta yöheräily jatkui. Minä elin jatkuvassa univelassa. Se oli kamalaa, siitä seurasi masennus.
      Ajattelin että toista lasta en koskaan halua, mutta toinen syntyi kun esikoinen oli 2 1/2v. Esikoinen jatkoi heräilyään mutta uusi tulokas nukkui lähes koko ajan, nopeasti imi rintaa ja sitten vaan jatkoi uniaan. Mutta yllättäen vauvan ollesssa muutaman kuukauden ikäinen hänelle tuli ihottumaa ja hän muuttui levottomaksi.
      Allergiaperäistä, jätin maidon ja kaikki maitoproteiinia sisältävät tuotteet pois omasta ruokavaliostani. Aluksi tämä auttoi tilanteeseen, jonkin ajan kuluttua jouduin vielä jättämään kotimaiset viljat. Vähän myöhemmin todettiin että esikoisella myös maitoallergia, mutta reagoi vatsallaan, ja hänellä ummetusta eikä ripulia niin kuin monilla. Tämä allergia on nyt jälkeenpäin ajateltuna varmaankin syy esikoisen univaikeuksiin.
      Kymmenen vuoden tauon jälkeen syntyi kolmas lapseni. Nyt päätin että uniania en menetä, se on kaiken jaksamisen edellytys, ja kokemuksena tiesin mihin se voi johtaa. Lääkärit sanoivat että ei lapsi voi reagoida äidinmaidon kautta maitoon jota äiti nauttinut. Mutta meillä ja monilla muilla nyt vaan on näin. Eli heti kun huomasin että kolmas lapseni muuttui levottomaksi öisin jätin omasta ruokavaliostani maitoproteiinin.Tämä auttoi iltalevottomuuteen. Tällä kolmannella myös erittäin suuri läheisyydentarve (kyllä ensimmäisilläkin lapsillani oli mutta en vaan ymmärtänyt toimia niin miten nyt toimin) joten hän nukkui vieressäni yöt, ei häirinnyt mieheni eikä omaa untani, vaikka heräilin herkästi, mutta nukahdin nopeasti uudestaan, imetin muutaman kerran yössä. Menimme nukkumaan illalla n.23.00 ja lapseni nukkui noin klo.11.00 asti, minä lähetin vanhemmat lapset kouluun , ja menin takaisin nukkumaan. Päivällä hän nukkui vielä kahdet pitkät päiväunet. Hänen ollessa 1 1/2v. siirsimme hänet omaan sänkyyn, hän nukahti syliini ja kannoin sitten sänkyyn. Kaikki sujui hyvin ilman itkuja ja heräämistä. Jossain vaiheessa yöt muuttuivat levottomiksi. Hänellä todettiin laaja ruokaaineallergia ja hän reagoi ainoastaan levottomilla öillä ja välillä ummetuksella. Annoin herkästi kuplatonia ja särkylääkettä, se auttoi ja jossain vaiheessa annoin myös tarvittaessa antihistamiinia.
      Eli vanhin lapseni ja minä silloin kun hän oli vauva, kärsimme molemmat liikaa. Nuorin lapseni on päässyt kaikista helpommalla ja minä koin hänet helppona lapsena kun annoin hänen nukkua vieressäni, huomasin allergiat välittömästi ja annoin lääkettä herkästi. Hän on nyt 5v. ja jos hän nyt on syönyt jotain sopimatonta niin hän heräilee öisin ja on levoton.

      Toivon että jollekin tämä meidän "tarina" herättää ajatuksia ja mahdollisesti käytännössä apua toivottomalta tuntuvaan tilanteeseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1342
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1255
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe