FUNMOBILE, huijaa, käyttää epätervettä markkinointitapaa ja syyllistyy mahdollisten numerohakkeroinnin takia rikolliseen toinintaan.
Käy Suomi24 sivuilla; laki/rikos/rikokset/Funmobile harjoittaa huijausta... jne.
Sieltä näet miten tämä verkko suomesta aina lähi-itään toimii. Mitä enemmän nimiä/kommentteja saan sen paremmin saamme rikolliset "tapettua".
Osallistu, se auttaa meitä kaikkia.
FUNMOBILE, HUIJAUSTA, RYÖSTÖA JA ...
12
762
Vastaukset
- se maksaa joka tilaa
itse tunget numeriosi joka paikkaan.Ja jos sieltä laskua pukkaa olet itse syypää siihen ja kaikki jotka myy noita mobiilipalveluita säästää kaikki viestit jotka asiakkaat lähettää niille jolloin on helppo todeta oletko itse avannut tuon palvelun:=)
- forstek1
Empähän tunge numeroitani mihinkään. Sain ensimmäisen viestin puhelimeeni Funmobilelta, jossa kerrottiin, että tilaukseksi on uusittu ja samalla ehdotettiiin kaikenlaisia "bikini"- kuvia.
Kun aikani pyysin, sain Funmobilelta ajankohdan, jolloin muka olisin liittynyt ko klubiin, sekä IP-numeron jolta koneelta tämä on tapahtunut. Numero ei täsmännyt omaani (minulla on kiinteä IP).
Kaiken lisäksi niinä päivinä olin palaamassa purjehdusmatkaltani Atlantilta, joten oli paikassa, missä ei ollut verkoa, ei puhelimelle, eikä lähiverkolle olin ainoastaan sateliittipuhelimen varassa.
Joten olen jokseenkin varma, että kyseessä on ollut Funmobilen numerokalastelu, muuta mahdollisuutta ei voi olla.
- TOIMI HETI
14.2.2011
Kännykkälasku räjähti - Miten stoppi tekstareille?
Hurvittelet netissä ja ruudulle lämähtää pop-up-mainos. Luvassa on ilmainen soittoääni, älykkyystesti tai arvonta, jossa on palkintona hulppea älypuhelin.
Osallistuminen on helppoa - kännykkänumero hujahtaa matkaan yhdellä klikkauksella.kännykkä
Vastausviesti tulee ja yllättäen mobiiliviihdeyhtiö muistaa jopa useammalla tekstarilla viikossa. Seuraava kännykkälasku on yllättävän iso.
Mistä näissä tekstiviesteissä on oikein kyse?
”Kyse on maksullisesta tekstiviestipalvelusta, jonka palveluviestin lähettäjä katsoo sinun tilanneen, kun lähetit palveluntarjoajalle puhelinnumerosi. Mainoksen alaosassa mainitaan, että kyseessä on maksullinen palvelu, jonka hinta on esimerkiksi 4-5 euroa viestiltä”, johtaja Leena Lindström Euroopan kuluttajakeskuksesta kertoo.
”On ymmärrettävää, ettei kuluttaja hoksaa, mitä yhteistä on älykkyystestillä ja mainoksen alaosassa mainitulla kestotilauksella, sillä eihän kukaan tilaa älykkyystestejä kestotilauksena.”
Miten viesteistä pääsee eroon?
”Kestotilauspalvelu katkaistaan lähettämällä stop-viesti numeroon, josta tekstiviesti on lähetetty.”
Viestiin kirjoitetaan pelkästään stop. Viestissä ei saa lukea mitään muuta, sillä se käsitellään koneellisesti. Jos viestejä tulee useammista numeroista, on stop-viesti lähetettävä kaikkiin numeroihin.
Mitä nopeammin ei-toivotut viestit saa stopattua, sitä pienempi on puhelinlasku. Joskus käy kuitenkin niin, ettei kuluttaja tarkista laskujaan ja hän huomaa vasta useamman kuukauden kuluttua makselleensa vahingossa palvelusta, jota hän ei ole omasta mielestään tilannut. Mitä pitää tehdä, että saa rahansa takaisin?
”Aivan ensimmäiseksi otat yhteyttä operaattoriin, jolta pyydät tiedon, kenelle maksetut summat on tilitetty. Kysy myös miltä ajalta sinua on laskutettu palveluntarjoajan palvelusta ja minkä verran. Jos yrityksen lähettämät viestit ovat suomenkielisiä, voi reklamaation tehdä suomeksi.”
Valitus tehdään kirjallisesti palveluntarjoajalle. Valitukseen kirjataan vastapuoli eli laskuttava yritys, puhelinnumero, johon tekstiviestit ovat saapuneet, ajankohta, jolloin puhelinlaskussa on veloituksia mobiilipalvelusta (mielellään kopiot laskuista liitteeksi), selostus siitä, miksi veloitukset ovat aiheettomia ja vaatimasi maksupalautuksen määrä. Tämän lisäksi reklamaation voi tehdä myös operaattorille.
”Jos yrityksen antama vastaus ei tyydytä tai sitä ei tule, voit asian antaa kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Myös Euroopan kuluttajakeskus käsittelee valituksia, jotka koskevat ulkomaisten palveluntarjoajien aiheetonta laskutusta, mutta olemme havainneet, että parhaiten kuluttajan maksunpalautusvaatimus hoituu Kuluttajariitalautakunnan kautta.”
Millaisista summista kuluttajat ovat saaneet korvauksia?
”Summat vaihtelevat yleensä noin 40 eurosta aina 300 euroon. Valtaosa kuluttajista nielee tappionsa ja arvelee, ettei korvausta kuitenkaan saa. Tilanne ei ole kuitenkaan näin huono, sillä lyhytnumeropalveluiden haltijat ovat maksaneet korvauksia. Lisäksi useat kuluttajariitalautakunnan käsittelemät tapaukset ovat päätyneet sovintoon. Korvausta kannattaa hakea”, Leena Lindström opastaa.
Mitkä yritykset näitä tekstiviestejä lähettelevät?
”Tällä hetkellä eniten ongelmia aiheuttaa hollantilainen mobiiliviihdeyhtiö Wixawin. Myös Glomobi ja Celldorado ja Belgiassa toimiva Funmobile ovat tekstiviestien taustalla.
Yritykset eivät lähetä suoraan viestejä suomalaisille kuluttajille, vaan ne käyttävät palveluntarjoajana lyhytnumeron haltijaa. Viestit ovat suomenkielisiä. Yritysten verkkosivuissa ei ole yleensä huomautettavaa. Ongelmia aiheuttavat yhtiöiden pop-up-mainokset, joita kuluttajat availevat.
Euroopan kuluttajakeskus on käsitellyt vuodesta 2007 lähtien noin 500 mobiilisisältöihin liittyvää valitusta. Kuluttajaneuvojilla on käsiteltävänä tuhansia vastaavia valituksia. Asioita ratkotaan myös kuluttajariitalautakunnassa, ja Kuluttajavirasto on neuvotellut tiuhaan palveluntarjoajien kanssa.”
Lapset puuhastelevat verkkosivuilla itsekseen ja lähes jokaisella kouluikäisellä on oma kännykkä. Mitä vanhempien pitää tehdä estääkseen ei-toivotut viestit?
”Kännykkä on kuin luottokortti. Palveluviestiesto kannattaa ottaa käyttöön aina alle 18-vuotiaan käytössä olevassa liittymässä. Lisäksi lapselle pitää muistuttaa, ettei puhelinnumeroa pidä antaa eteenpäin netissä.”
• Euroopan kuluttajakeskus reklamaatio-ohjeet, Mapel lista lyhytpalvelunumeroista
Sovi palveluviestiestosta operaattorin kanssa
Palveluviestiesto kytketään päälle sopimalla asiasta operaattorin kanssa. Se estää kaikkien maksullisten tekstiviestin vastaanottamisen ja lähettämisen. Kun vaihtaa operaattoria, on estosta sovittava toistamiseen uuden operaattorin kanssa.
Tarjolla on myös palveluesto, jolla voi estää lisämaksullisten palveluiden käytön (esim. ajanvietepalvelut, aikuisviihde).
Minna Petäinen - Puoli voittoa
Tilanne päivitys glomobi- asiaan. Tein valituksen kuluttajariitalautakuntaan kun aiheettomia laskuja alkoi tulla. Operaattorihan jääväsi itsensä heti asiassa. Laskut oli pakko maksaa kun uhkasivat laittaa perintään. En ollut laittanut numeroani mihinkään enkä kuullut kyseisestä firmasta ennen tätä selkkausta. Päätös tuli lautakunnalta : Glomobin on palautettava rahani takasin ja lainmukaisine korkoineen. Onhan tätä rulianssia kestänyt jo vuoden verran. Kyse ei ollut VIELÄ kuin 40€ mutta tällaiset ovat periaatekysymyksiä. En edes ymmärrä mistä he ovat numeroni saaneet. Kuinkahan paljon on sellaisia huijattuja jotka eivät edes ole huomanneet asiaa tai eivät jaksa tapella vastaan. Kehoitan kuitenkin kaikkia tekemään valituksen kuluttajariitalautakuntaan, tällainen toiminta on saatava karsittua pois! Laitettiin heti puhelimiimme palvelutekstiviestiestot ja nykyään sitä katsoo laskun tarkasti läpi vaikka eston ansiosta mitään outoja viestejä ei puhelimeen voisi tullakaan. Toivottavasti rahat tulevat pian tilille.
- kuolema,-
tämmöset fun mobile jätkät pitäis pistää saunan taakse.
- BS
Sama juttu minulla. Tajusin vasta tänään, että hetkonen, laskussa on ollut jo yli vuoden ajan 3 palvelutekstiviestiä joka kuukausi. 6 € kappale eli joka kk on laskutettu 18 €. Yhtään viestiä en ole lähettänyt minnekään. Soitin Fun Mobileen. Kaveri kertoi, että mulla on kaksikin aktiivista jäsenyyttä, joista aiempi alkanut jo 2008. Hiukan hävettää, sillä olen juristi. En kuitenkaan pätevyydestäni huolimatta ole mielestäni koskaan sitoutunut palveluun, josta aiheutuu minulle 18 € kulut joka kuukausi. Kyse ei niinkään ole sopimuksen sisällöllisestä pätemättömyydestä. Ongelma on siinä, kuinka se syntyy ja miten selvästi kuluttajalle tehdään selväksi sitoumuksen sisältö eli ehdot. En jätä asiaa sikseen, vaan aion saada 307 euroani takaisin laillisine korkoineen. Ja samaa mieltä edellisen kanssa - saunan taakke ja kuti niskaan!
- ViWaJo
BS, sama juttu minulla. Kuulemma n. 2 vuotta olen maksanut 14-18 € / kk Fun Mobilelle. Mitään en ole tietääkseni tilannut ja ainakaan mitään en ole saanut. Asun ulkomailla ja käytän tätä suomalaista Soneran sim:ä vain muutaman kerran vuodessa. Laskut maksupalvelussa enkä ole niitä seurannut. Nyt seuraan ja tarkasti. Tilanne räjähti silmille marraskuussa 2012. Salapoliisityön jälkeen sain selville että laskuttaja on Funmobile. Eivät vastaa sähköposteihini, puhelimessa on aina vastaaja eivätkä vastaa jätettyihin viesteihin. Olen ymmälläni. En luovuta. Saatavani n. 300 €. En aijo luovuttaa. Voisiko joukkokanne tulla kyseeseen?
- Anonyymi
ViWaJo kirjoitti:
BS, sama juttu minulla. Kuulemma n. 2 vuotta olen maksanut 14-18 € / kk Fun Mobilelle. Mitään en ole tietääkseni tilannut ja ainakaan mitään en ole saanut. Asun ulkomailla ja käytän tätä suomalaista Soneran sim:ä vain muutaman kerran vuodessa. Laskut maksupalvelussa enkä ole niitä seurannut. Nyt seuraan ja tarkasti. Tilanne räjähti silmille marraskuussa 2012. Salapoliisityön jälkeen sain selville että laskuttaja on Funmobile. Eivät vastaa sähköposteihini, puhelimessa on aina vastaaja eivätkä vastaa jätettyihin viesteihin. Olen ymmälläni. En luovuta. Saatavani n. 300 €. En aijo luovuttaa. Voisiko joukkokanne tulla kyseeseen?
Olin yksi uhreista.Joukkokanne vireille ja puh. operaattori joka oli " rikoskumppani" laskuttaessaan rosvoviesteistä joutui palauttamaan kaiklle huijatuille rahat takaisin. Samalla operaattori tietenkin vaihtui.
- ganess
no nyt mulle tuli palvelutekstiviestejä 16kpl tammi kuussa katoi erittelyn niin 11.1 sekunnin välein 6kpl a 4euroo seuraava 25.1 sama juttu skunninvälein 5kpl a 4euroo kpl nyt oon ollu tonne sauna lahteen yhteydessä ne sano et pitää maksaa heti ja neuvotella palvelun tarjoojan kanssa mutku palvelun tarjoojaan ei saa yhteyttä .niin otin yhtyttä tonne mapel yritykseen ja ne yrittää saada jotian tolkuu siin yhteys mapel
- :(
mulle alkanu tulee kans tälläst enkä oo todellakaa käyny missää funmobile sivuil enkä antanu numeroani mihinkää netissä. eikä pysty edes lopettamaan niitä.
- Vaatikaa rahat takas
^ Joku kaveri on voinut antaa numerosi sinne! Sen voi lopettaa lähettämällä stop-viestin siihen numeroon josta maksulliset viestit tulevat. Ja jos ei auta niin tee kuluttajariitalautakuunan sivuilla valitus, me saimme sitä kautta rahat takaisin.
- elliant
Viestintäviraston tuella oikeusjuttua ennen DNA palautti huijausrahat tilillelni, samoin muille huijatuille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206959Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297865- 72855
- 40851