Olenko hajusteille allerginen?

uniikki,

Huomasin jo vuosi sitten että kurkkuni alkoi tuntua karhealta ja tunkkaiselta kun käytin erästä vanilijan tuoksuista deodoranttia. No lopetin sen käytön eikä sen jälkeen ollut mitään ongelmia melkein vuoteen, kunnes nyt huomasin että taidan olla muillekkin hajusteille allerginen. Ihmettelin pitkään miksi kurkkuni on väliajoin karhean tuntuinen. Sitten eräs aamu istuin koulussa ja edessäni istui poika joka haisi vahvasti jollekkin hajusteelle. Huomasin heti että kurkkuni alkoi taas tuntua karhealta ja henkeä alkoi ahdistaa. En ole varma onko se jokin tietty aine mille olen allerginen. Mitä minun pitäisi tehdä?
Voiko hajuste-allergian testata jotenkin?
Onko siihen olemassa lääkkeitä/muuta apua?

kiitos!

6

806

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kumpi.

      Ehkäpä ongelman ydin et ole sinä vaan se, että hajuste on liian voimakas ja kehosi yrittää kertoa sinulle sen, jotta voit välttää ärsykkeen.

    • 125µg

      Tuoksuherkät koetaan häiriköiksi:


      Joka toinen meistä alkaa voida pahoin, väsyy tai saa päänsärkyä ja muita yleisiä ruumiillisia oireita ympäristömme tavallisista tuoksuista kuten tupakansavusta, tunkkaisesta sisäilmasta, lakan, maalin, kopiokoneen, pesuaineen, pakokaasun tai työtoverin parfyymin, partaveden tai hien tuoksusta. Tällaisella herkkyydellä ei ole toistaiseksi vakiintunutta termiä. Termi tuoksuherkkyys kuvaa ilmiötä ehkä parhaiten. Kyseessä ei ole allergia, vaikka herkkyys usein sekoitetaankin siihen.

      Työtehoa heikentävä tuoksu voi olla niin heikko, ettei sitä edes huomata.

      Tuoksuherkkyys on perinnöllinen ominaisuus. Se on hyödyttänyt esi-isiämme varoittamalla pilaantuneesta ruoasta, villieläimistä ja muusta epätavallisesta ja mahdollisesti vaarallisesta asiasta ja taannut siten paremmat mahdollisuudet selvitä hengissä. Herkkyyttä ei pystytä mittaamaan objektiivisin keinoin eikä siihen ei ole toistaiseksi käytettävissä kunnollista hoitokeinoa. Antihistamiinit auttavat usein ainakin jonkin verran, mutta aivan liian moni joutuu oireittensa voimakkuuden takia käpertymään kotinurkkiinsa uskaltamatta lähteä edes kauppaan. Työpaikat onnistutaan tavallisesti saamaan siedettävän tuoksuttomiksi mutta nipottajan ja häirikön maineelta ei suojaa mikään.


      http://www.hajusteyliherkkyys.com/Tietoa.php

    • cella

      Ihan niin olen tälläinen ihminen joka reagoi hajusteisiin ja huomaan että siitä ei saisi edes puhua, sitä tehdään diagnooseja olotilastani ja olen myös pikkutarkka. Oikeasti olen vaan ilmoittanut että kärsin yliherkkyydestä hajusteilla, ja siiitä saa aina häirikön nimen. Toinen ihminen työmaalla joka on nainen juo kauheasti pyhien aikana ja usein hänellä on "migreeni" maanantaisin, voi kun häntä säälitellään kun ressukalla on migreeni vaivanaan, muut eivät tiedä hänen juomisestaan, enkä liioin sano muille mutta tuntuu vaan niin epäoikeuden mukaiselta kun ihmisillä ei ole tietoa asioista.

    • Hajusteintolerantti

      Ihoallergian hajusteille voi testata lapputestillä, mutta hengitystieherkistymiseen ei ole testiä Periaatteessa altistustesti on olemassa, niitä ei yleensä tehdä. Älä kysy miksi.

      Välttäminen on ainut toimiva hoito. Allergialääkkeet voivat aluksi auttaa, MUTTA jos altistuu jatkuvasti lääkkeiden turvin, herkistyminen yleensä pahenee.
      Itse olen kokenut tämän, en suosittele.

      Matti Hannuksela, professori, vastaa allergia-kysymyksiin Terveys-osion alussa, käy katsomassa. Voit esittää kysymyksen hänelle!

      Toivottavaa olisi, että luokkasi huomioisi herkkyytesi ja lopettaisi ainakin voimakkaiden hajusteiden käytön, ts. siirtyisi hajusteettomiin tuotteisiin.
      Normaalin ihmisen hajuaisti on niin tottunut hajusteisiin, ettei ihminen itse havaitse, vaikka tuoksuisi kuinka hajustetulle.
      Hajusteettomia deodorantteja on nykyään hyvin saatavilla ja valikoimaa riittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10320
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      422
      4594
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3114
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1899
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1650
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe