Kysymys ikärajasta

putputput

Meillä on mökillä tuollainen puinen moottorivene jossa on ilmeisestikin 10hv moottori. Lapsuudessani kesäisin kun venettä käytettiin oli minun tehtäväni ohjailu. Vene on yhä käytössä ja olen nyt antanut vähän toisellakymmenellä olevien poikieni ohjata venettä. Nyt sain kuitenkin kuulla että laki olisi muuttunut siten että alle 15v ei saa venettä ohjata. Pitääkö tämä paikkansa, järki sanoo että ei, mutta väiteen esittänyt henkilö on kovasti sitä mieltä ettei tälläistakaan venettä saa antaa lasten käsiteltäväksi.

16

1495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vts00x

      koskea vain rekisteröityä venettä ja sen kuljettajaa. Rekisteröintipakko ei koske venettäsi, koska moottoriteho on alle 15 kW.

    • 20hp raja
    • 13

      Ja mikähän oli veneen pituus

    • Not-real

      Ikäraja ( rekisteröintipakko ) koskee venettä joka on varustettu yli 15 Kw koneteholla tai on pidempi kuin 5,5m.
      Jos kumpikaan määritelmä ei täyty ei kuljettajalle ole ikärajaa,
      mutta kaikissa olosuhteissa, millä tahansa veneellä tulee kuljettajan omata tarvittava tieto ja taito....
      Tämä tiedon ja taidon arviointi tulee "käytännössä" kysymykseen ( nuorisolla ) jos ja kun kulkee veneellä yksin. Vanhemman mukana olessa tätä ei arvioida.

      • Näin on tosi

        On muuten hyvä ettei arvioida vanhempien ollessa mukana.
        Aika harvat paatit siellä muuten seilaisi.


        A-P Laine


      • putputput

        Vaikuttaa siltä, että pitää ruveta mittailemaan tuota venettä. Ei ole kyllä tullut mieleenkään että tälläinen vene pitäisi rekisteröidä kun ei tule niin seurailtua asioita. Taidan silti lähteä siitä vaikka vene pitäisi rekisteriin laittaa että pojat saa valvonnassani yhä venettä ohjata niin oppivat siinä samalla vesillä liikkumaan.


      • 17

        Tarkoitit varmastikkin 15kW ja 5,5m, muuntoinhan esim monet soutuveneet kuuluisivat rekisteröinnin piiriin ja tämä on tuskin ollut lain tarkoitus.


      • dgh89
        17 kirjoitti:

        Tarkoitit varmastikkin 15kW ja 5,5m, muuntoinhan esim monet soutuveneet kuuluisivat rekisteröinnin piiriin ja tämä on tuskin ollut lain tarkoitus.

        Rekisteröintivelvollisuus
        Kaikki vähintään 5,5 metriä pitkät purje- tai moottoriveneet tulee rekisteröidä. Myös moottoriteholtaan vähintään 15 kilowatin eli yli 20 hevosvoiman veneet on merkittävä vesikulkuneuvorekisteriin.
        Rekisteröintivelvollisuus koskee myös muita koneellisia vesikulkuneuvoja, mm. vesiskoottereita sekä valtion ja kuntien omistamia vesikulkuneuvoja.
        Rekisteröidyn, moottorikäyttöisen vesikulkuneuvon kuljettajan tulee olla viisitoista vuotta täyttänyt.


      • 15
        dgh89 kirjoitti:

        Rekisteröintivelvollisuus
        Kaikki vähintään 5,5 metriä pitkät purje- tai moottoriveneet tulee rekisteröidä. Myös moottoriteholtaan vähintään 15 kilowatin eli yli 20 hevosvoiman veneet on merkittävä vesikulkuneuvorekisteriin.
        Rekisteröintivelvollisuus koskee myös muita koneellisia vesikulkuneuvoja, mm. vesiskoottereita sekä valtion ja kuntien omistamia vesikulkuneuvoja.
        Rekisteröidyn, moottorikäyttöisen vesikulkuneuvon kuljettajan tulee olla viisitoista vuotta täyttänyt.

        Monessako soutuveneessä olet nähnyt rekisteritunnukset? Meinaatko että jos suotuveneen perään laitetaan vaikka sähkömoottori niin sillä ei saisi enään alle 15v soudella. Ei pidä paikkansa! Järkikin sen jo sanoo. Kaiken maailman asiantuntijoita täällä suoli24:ssä.


      • pphijhgdrtfui
        15 kirjoitti:

        Monessako soutuveneessä olet nähnyt rekisteritunnukset? Meinaatko että jos suotuveneen perään laitetaan vaikka sähkömoottori niin sillä ei saisi enään alle 15v soudella. Ei pidä paikkansa! Järkikin sen jo sanoo. Kaiken maailman asiantuntijoita täällä suoli24:ssä.

        Suurin osa soutuveneistä on reilusti tai just alle 5,5m pitkiä. Jota sellaista saa ajaa pentukin, jos vain tuo koneteho ei ylitä 15kw.


      • 16
        pphijhgdrtfui kirjoitti:

        Suurin osa soutuveneistä on reilusti tai just alle 5,5m pitkiä. Jota sellaista saa ajaa pentukin, jos vain tuo koneteho ei ylitä 15kw.

        Yritäkö siis selittää että esimerkiksi tämä on huvivenerekisteriin kuuluva alus. Eipä näy rekisteritunnuksia ei!

        http://www.nettivene.com/soutuvene/muu-merkki/394871


      • 16 kirjoitti:

        Yritäkö siis selittää että esimerkiksi tämä on huvivenerekisteriin kuuluva alus. Eipä näy rekisteritunnuksia ei!

        http://www.nettivene.com/soutuvene/muu-merkki/394871

        Kun laittaa siihen sen neliheppasen, niin se muuttuu moottoriveneeksi, ja kuuluu rekisteröidä...

        Kertooko tuo jotain lainsäätäjien typeryydestä??

        Järkevämpi olisi säätää laki, joka edellyttäisi "ajokorttia" kaikilta jotka kuljettavat yli 4 m pitkää venettä jossa on yli 3,7 kw moottori, tai liikkuu purjevoimalla. Silloin junnut voisivat edelleenkin harjoitella soutamista, "moottoriveneellä" ajamista, ja kaikki purjehduksen aloittamisluokat jäisivät lain ulkopuolelle (optimistijolla, e-jolla jne). Kyseinen "ajokortti" voisi olla kevennetty versio saaristolaivuritutkinnosta, eli merikortin- ja kompassinkäyttötaitoa ja meriteiden sääntöjä. Ikärajaa ei silloin tarvita, koska kokeen läpäisseet ovat osoittaneet pätevyytensä, eli oikeasti oikeudenmukainen ratkaisu. Tiedän toki ettei ajatukselle tule kannatusta tällä palstalla, mutta todelliset veneilijät ymmärtävät kyllä perusajatukseni.


    • Valitset itse oman mielesi mukaan paremman vaihtoehdon:

      1) 40 v henkilö, ei ole koskaan eläessään ollut soutuvenettä suuremmassa veneessä, ja silloinkin aikuisiällä ja kännissä. Esimekkihenkilö ostaa 50 v ikäisenä 10.000 kg painavan liukuvan veneen, jonka matkanopeus on 30 solmua, navigointi tapahtuu plotterin avulla.

      2) 12 v henkilö joka on oppinut soutamaan 3 v ikäisenä, saanut ensimmäisen moottoriveneensä (soutuvene 4 hv perämoottori), seuraavan hieman nopemman 10 v iässä , ja suorittaa hyväksytysti saaristolaivurin tutkinnon 11 v ikäisenä, alla on esimerkkitapauksessa 150 hv moottorilla varustettu liukuva avovene, huippunopeus 50 solmua.

      Kumpi on turvallisempi vesillä, ja tuntee oikeasti hyvän merimiestavan???

    • commodore64

      Ikäräja koskee aluksen päällikköä. Kun lapsesi ohjaa venettä ohjeidesi mukaan valvontasi alla toimit itse päällikkönä ja asia on ok. Ainoa mikä on muuttunut on että jos kuvailemasi vene on yli 5,5m pitkä ja siis rekisteröity et saa päästää lapsiasi sillä yksin veneilemään ennen 15v ikää.

    • terve järki

      ohjata vaan, koska olet itse mukana, no problem. Yksin tuskin päästät ulapalle. Kyllä pojat saa edelleenkin olla poikia, ei tästä muuten mitään tule, siis mistään!

    • matsku1

      SAISINKO MERELLÄ AJAA KUMMIVENEETÄ JOSSA ON SÄHKÖ ,
      MOTTORI

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      114
      1259
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1143
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      975
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe