Neliveto katsastuksessa

A8

Kävin Turkulaisessa katsastuskonttorissa ja löivät jarrudynamometriin - ei mennyt läpi. Hieman heittoa kässärin pitävyydessä. Kävin korjauttamassa kuntoon ja korjaamo vei toiselle konttorille, joka riemastui nähdessään paperit - eihän nelivetoa voi laittaa dynamometriin.

Vai voiko?

19

13481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • volvon miäts.

      Yleisesti ottaen neliveto auton jarrut voi mitata tavallisella jarrudynamometrillä.

      • jarrut.

        ja pitää.Jos ei mene läpi niin ei mene.Tuo dynamometrin mittaus pakollinen kaikkiin ajoneuvoihin ja ei neliveto ole mikään poikkeus vai meinaatko ettei nelivedossa tartte jarrut pelata.


      • kwcrrhrvrl
        jarrut. kirjoitti:

        ja pitää.Jos ei mene läpi niin ei mene.Tuo dynamometrin mittaus pakollinen kaikkiin ajoneuvoihin ja ei neliveto ole mikään poikkeus vai meinaatko ettei nelivedossa tartte jarrut pelata.

        Monella konttorilla tiedetään, että quattroja ei todellakaan laiteta dynamometriin lainkaan, vaan jarrujen toimivuus testataan perstuntumalla konttorin pihalla.


      • Irtorullilla
        kwcrrhrvrl kirjoitti:

        Monella konttorilla tiedetään, että quattroja ei todellakaan laiteta dynamometriin lainkaan, vaan jarrujen toimivuus testataan perstuntumalla konttorin pihalla.

        Etujarruja testatessa takapyörien alle rullat ja päinvastoin. Aika harvasta paikasta noita irtorullia tosin löytyy...


      • torsen mies
        kwcrrhrvrl kirjoitti:

        Monella konttorilla tiedetään, että quattroja ei todellakaan laiteta dynamometriin lainkaan, vaan jarrujen toimivuus testataan perstuntumalla konttorin pihalla.

        Haldexia ei voi kokeilla. Mutta AIDON quattron eli torsenin voi. Torsenin tunnistaa "tietämätön" helposti siitä että kone pitkittäin! Volvoja ym hondia (visko/haldex) ei pysty..


      • 27
        torsen mies kirjoitti:

        Haldexia ei voi kokeilla. Mutta AIDON quattron eli torsenin voi. Torsenin tunnistaa "tietämätön" helposti siitä että kone pitkittäin! Volvoja ym hondia (visko/haldex) ei pysty..

        testata ainakin skodan missä on haldex, joskin virrat pois ja auto sammuksissa. Näin kertoo katsastus asemalla oleva kansio, missä on ohjeistuksia ns. erikoisemmille autoille. Tosin ei tätäkään ole joka asemalla. Useimmat jättänyt kylläkin testaamatta. Tämäkin toisaalta pätee vaan ekaan versioon vag-haldexia, uudemmista ei tietoa.


      • Tieto lisää tuskaa.
        torsen mies kirjoitti:

        Haldexia ei voi kokeilla. Mutta AIDON quattron eli torsenin voi. Torsenin tunnistaa "tietämätön" helposti siitä että kone pitkittäin! Volvoja ym hondia (visko/haldex) ei pysty..

        Olin 90-luvulla Audi-korjaamossa töissä ja nimenomaan AIDON Torsen Quattron dynomittaus oli ohjeistettu siten, ettei sitä saanut missään nimessä dynoon ajaa. Tuskin se siitä paskaksi menee mutta en menisi kokeilemaan, ellei sitten ole tarkoitukseen sopivaa mittalaitetta, eli sallii kaikkien pyörien pyörinnän. 90-luvun volkkarin viskokytkin nelivedot pystyi mittaamaan, jos auton peruutti rullille.


      • Tieto lisää tuskaa.
        Tieto lisää tuskaa. kirjoitti:

        Olin 90-luvulla Audi-korjaamossa töissä ja nimenomaan AIDON Torsen Quattron dynomittaus oli ohjeistettu siten, ettei sitä saanut missään nimessä dynoon ajaa. Tuskin se siitä paskaksi menee mutta en menisi kokeilemaan, ellei sitten ole tarkoitukseen sopivaa mittalaitetta, eli sallii kaikkien pyörien pyörinnän. 90-luvun volkkarin viskokytkin nelivedot pystyi mittaamaan, jos auton peruutti rullille.

        Olen tosin kuullut, että dynojen pyörintänopeus olisi nykyään niin hidas, että se mahdollistaisi Quattron dynomittauksen mutta mitään faktaa ei asian tueksi ole. Alkuperäinen ohjeistus kuitenkin kielsi dynomittauksen.


    • hyey

      suurimman osan autoista testata, joitakin poikkeuksia on mitä ei voi.

      mutta se on sitten eri asia ja niistä on tietoutta konttoreilla joilla on kyseiset rullat.

      • Autoilija vai?

        Missä niitä nelivetodynoja on? Ovat nimittäin todella harvinaisia, joten yleisesti käytetään erillisiä pyörien alle asennettavia rullia sillä akselilla joka ei ole dynamometrillä. Rullat mahdollistavat pyörien vapaan pyörimisen dynamometrin tahtiin ja sen avulla vältetään nelivedon rikkoutuminen. Tosin harva tätä käyttää.

        Suurimmassa osassa saksalaisista autoissa on mahdollista mitata printeisellä dynolla, jos pyörintänopeus on alle 6 km/h. Monissa konttoreissa pyörintänopeus on välillä 4-6 km/h.

        Trafilta on tullut yleinen tiedotus ettei jatkuvanelivetoisia autoja tarvitse mitata dynamometrillä. Testaus suoritetaan ajamalla.

        Esimerkiksi Autotohtori tarkastuksessa mitataan jatkuvanelivetoiset autot dynamometrillä. Sitä varten on olemassa omat ohjeensa.


    • rs

      riippuu autosta. toisissa voi normaalisti toisissa tarvitaan erikoistoimia. kun tutkit ohjekirjaa saat luultavasti selvän asiasta. esimerkkinä edellä käytytty volvossa ohjekirja neuvoo toisenpään renkaiden nostamisen tai edellämainitut rullat. ainoa ehto on että testissä toisen pään renkaat pitää pyöriä vapaasti. ohjekirjan luku auttaa paljo. jollei ole ohjekirjaa maahantuoja auttaa varmaankin asiassa.

      • löpö,

        on tehty eri asemalla? Ennen ainaakin se piti suorittaa siellä missä varsinainen katsastuskin tehtiin. Jos vei toiselle asemalle niin katsastus tehtiin kokonaan ja maksu oli myös koko katsastuksesta.


      • A8
        löpö, kirjoitti:

        on tehty eri asemalla? Ennen ainaakin se piti suorittaa siellä missä varsinainen katsastuskin tehtiin. Jos vei toiselle asemalle niin katsastus tehtiin kokonaan ja maksu oli myös koko katsastuksesta.

        Kukauden aika ylittyi kiireitten vuoksi ja katsastus piti suorittaa uudelleen. Ja tällä uudella konttorilla päiviteltiin suureen ääneen, miksi on toimittu niinkuin on toimittu.


      • hrhrh
        A8 kirjoitti:

        Kukauden aika ylittyi kiireitten vuoksi ja katsastus piti suorittaa uudelleen. Ja tällä uudella konttorilla päiviteltiin suureen ääneen, miksi on toimittu niinkuin on toimittu.

        eka asemalla oli uuden aikainen neliveto dynis ja toisella vanhan ajan kaksiveto dynis ja tieto asiasta vähissä.


      • neliveto on paras
        hrhrh kirjoitti:

        eka asemalla oli uuden aikainen neliveto dynis ja toisella vanhan ajan kaksiveto dynis ja tieto asiasta vähissä.

        että tuollainen asia olisi päivänselvä, ilman tulkintoja. Onkohan se vieläkään selvää tämän viestiketjun perusteella mikä on totuus?


      • Kunhan vetää..
        neliveto on paras kirjoitti:

        että tuollainen asia olisi päivänselvä, ilman tulkintoja. Onkohan se vieläkään selvää tämän viestiketjun perusteella mikä on totuus?

        Katsastustoiminnassa ei mikään ole päivänselvää. Tulkintoja ja totuuksia on justiinsa niin monta, kun on katsastajia.


      • hiace-2007
        Kunhan vetää.. kirjoitti:

        Katsastustoiminnassa ei mikään ole päivänselvää. Tulkintoja ja totuuksia on justiinsa niin monta, kun on katsastajia.

        ajoi pohassa ja koetti siinä, autona nelikko hiace


    • tiellä kaksiveto

      Tapaukseni on, että ulkopuolinen ilman omistajan lupaa on tehnyt nelivedostani kaksivetoisen tänä vuonna. Onko jollakin kokemusta vastaavasta? Miten katsastusasemalla on reagoitu, kun käytäntö on eri kuin paperissa?

    • suparu

      Vähän riippuu autosta ja nelivedosta, oma viskolukolla varustettu Subaru menee jarrudynosta ihan nätisti läpi mutta useimmat katsastusinnit testaa jarrut pyynnöstä ilman dynoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      93
      2109
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

      Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      167
      1550
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1319
    4. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      238
      1211
    5. No ei sun asunto eikä mikään

      muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      73
      1170
    6. Hyvin. Ikävää nainen,

      Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      88
      1096
    7. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1041
    8. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      248
      991
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

      Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      51
      926
    10. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

      Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      88
      891
    Aihe