Mitä mieltä ootte sellasesta, että mies ottaa saunakaljat lapsen nähden? Meille on vauva vasta tulossa, mutta tässä asiassa on vähän näkemyseroja.
Mies on naureskellut "nössö"kaverilleen, joka ei saa juoda kaljaa kotona, kun tyttöystävä (jolla siis on lapsi) on kieltänyt. Mä taas oon samaa mieltä tuon äidin kanssa, eli että lapsen ei todellakaan tarvi sitä alkoholin käyttöä oppia kotoa. Tästä me ollaan riidelty miehen kanssa muutamaan otteeseen, mutta ratkaisua ei olla saatu aikaan. Vauva-aikana mun puolesta on ihan sama vaikka joisikin pari kotosalla, kun vauva ei siitä siinä vaiheessa mitään ymmärrä. Mutta entäs siinä parivuotiaana ja siitä eteenpäin?
Täsmennän vielä, että tässä ei siis nyt puhuta mistään kännien vedosta, vaan yhdestä tai kahdesta oluesta. Oonko mä ihan pirttihirmu?
Saunakaljat lapsen nähden
36
2984
Vastaukset
- Harmitontamunmielest
Teillä on omat tapanne ja nyt tulossa uusi ihminen perheeseen.
Jos miehesi tapana on juoda saunaoluet niin annapa juoda niinkuin ennenkin,
ei siitä mitään haittaa ole!
Meillä juo oluset sekä isä että äiti ja lapsi saa usein saunaan mehua muovimukissa
tai pillimehun.
Elämä muuttuu valtavasti uuden tulokkaan myötä,ei elämän nautintoja ja tapoja
silti kannata turhaan muuttaa liikaa!
Hienoa silti että keskustelette asioista!
Niin ja meillä lapsi 5v. ja jotakuinkin aina saunomiseen kuulunut olut ja lapsi oikein tervejärkinen:)
Kyllä meillä nauraisi isä ja poika jos alkaisin kieltämään saunaolutta,
luulisivat että mamma vitsailee. - Drinksu75
Olet kyllä, koska lapsen olisi hyvä nähdä kotona nimenomaan sitä kohtuullista alkoholin käyttöä. Että voi ottaa kaljan tai kaksi JA se jää siihen. Ja ettei kalja ole sen kummempaa, onpahan vaan aikuisten juoma, jota voi juoda sitten aikuisena. Eli ei tehtäisi numeroa asiasta.
Musta ääripäät on aina kyseenalaisia. Jos juodaan liikaa - no kaikki arvaa haitat. Mutta jos ei juoda lainkaan ts. salassa sitten sipitellään, antaa sekin kuvan jota ehkä jo muutaman vuoden ikäinen lapsi alkaa ihmettelemään. Voipa alkoholiin kehkeytyä ajan myötä joku jännittävyyselementtikin, kun se on niin kiellettyä ja salaista...ja jos on kyseessä rajoja kokeileva lapsonen, mahdollisen lopputuloksen voi arvatakin. Mulle heti sitä jännää juomaa!
Anna veikkonen miehen juoda saunakaljat ja ole iloinen että mies opettaa omalla esimerkillään kohtuullista alkon käyttöä. Itselläni on alkotausta siinä mielessä että isä joi, eikä todellakaan jäänyt ns. saunakaljoihin. Olen ollut parisuhteissa hysteerisen varpaillani ettei kumppanin alkoholin käyttö vaan repeä hallinnasta ja olen ollut haistavinani ongelmia pienimmässäkin lipeämisessä. Vasta nykyisessä suhteessa, itse "järkiintyneenä" ja myös kumppanin kanssa, joka pohtinut alkon käyttöään omasta aloitteestaan, olen pystynyt relaamaan. Ja toivon että lapsemme saa kotoa "perinnöksi" kulttuurin jossa alkoholia voi juoda kohtuudella, mutta sitä ei tarvitse juoda. Ei mitään suuria tunteita asiaan liittyen! - eawzxc
pitäisikö vanhempien olla jotain täysabsolutisteja seuraavat 18 vuotta kun lapsi syntyy taloon? Itse en hyväksy humalahakuista juomista lapsen edessä, mutta kyllä hyvin voi lapsen ollessa mukana ottaa saunakaljat, sehän on kohtuullista alkoholinkäyttöä! Itse en ole kyllä juurikaan ottanut edes yhtä lapsen (1v6kk) ollessa hereillä, mutta kun lapsi käy nukkumaan, olen saattanut pe tai la-iltana juoda 1-3 alkoholiannosta ja mitään ongelmia siitä ei ole tullut! Jos enemmän juopi kuin muutaman, niin sitten pitää lapsi olla hoidossa, mutta en ole edes ajatellut miksikään absolutistiksi ryhtyä ja tuntuu jotenkin hassulta, kun jotkut sanovat olevansa täysin raittiita siksi, että jos "jotakin sattuu" niin voi heti ajaa autolla?? Siis eihän ennen vanhaan ja nykyäänkään monella edes ole autoa ja ainahan voidaan mennä taksilla tai hätatapauksessa tilataan ambulanssi, saman logiikan mukaanhan voisi ajatella "en voi juoda mieheni kanssa edes yhtä kaljaa, koska jos toiselle sattuu jotain, niin on oltava toisen ajokunnossa". Mutta siis mielestäni on aivan ok juoda saunakaljat tai esim. 2-3 alkoholiannosta joskus viikonloppuisin, mutta ei mitään kännejä. Omatkin vanhempani joivat kohtuullisesti kotona, eikä siitä minulle mitään traumoja ole jäänyt :-).
- sassuli85
En hyväksy humalajuomista minäkään. Mutta itse juon välillä viikonloppuna yhden tai kaksi siideriä illalla, mies voi juoda muutaman kaljan. Minun isäni joi minun ollessa pieni, todella runsaasti ja melkein päivittäin, enkä ole kyllä siitäkään traumatisoitunut, mielestäni isä oli vaan mukava humalassa, mutta en silti hyväksy kännäämistä oman lapseni lähellä.
- hoikka ja älykäs
sassuli85 kirjoitti:
En hyväksy humalajuomista minäkään. Mutta itse juon välillä viikonloppuna yhden tai kaksi siideriä illalla, mies voi juoda muutaman kaljan. Minun isäni joi minun ollessa pieni, todella runsaasti ja melkein päivittäin, enkä ole kyllä siitäkään traumatisoitunut, mielestäni isä oli vaan mukava humalassa, mutta en silti hyväksy kännäämistä oman lapseni lähellä.
Yksi tai kaksi siideriä? Buahhah..varmaan joo. Vedät veikkauksieni mukaan ainakin sen 10pll ja miehes tod.näk 24packin olutta. olen seurannut lapsiperheiden ostoksia (minun verorahojeni käyttäjät) ja kaljaa ja roskaruokaa on kärryt aina täynnä. Huomaahan sen katukuvankin siiderimammoista että enemmän kuin muutama pullo viikonlopussa menee..
- sassuli85
hoikka ja älykäs kirjoitti:
Yksi tai kaksi siideriä? Buahhah..varmaan joo. Vedät veikkauksieni mukaan ainakin sen 10pll ja miehes tod.näk 24packin olutta. olen seurannut lapsiperheiden ostoksia (minun verorahojeni käyttäjät) ja kaljaa ja roskaruokaa on kärryt aina täynnä. Huomaahan sen katukuvankin siiderimammoista että enemmän kuin muutama pullo viikonlopussa menee..
Varsin älykkäältä kuulostat... Kuvitteletko minun olevan ylipainoinen ja tyhmä? En ole. Mistäköhän johtuu että tulit juuri minun viestini perään esittämään noita veikkauksiasi? No, jokatapauksessa nyt meni pieleen, roskaruokaa meillä ei syödä ikinä, mieheni ei ole 15 vuoteen juonut kuin korkeintaan 3 kaljaa kerrallaan, senkin vain noin kerran kuukaudessa, ja minä en edes pysty juomaan itseäni humalaan, eikä kyllä ole teini-iän jälkeen liiemmin kiinnostanutkaan... :)
Mistäs muuten noita siiderimammoja bongailet, ei meidän katukuvassa sellaisia näy? - ei arvosteta.
sassuli85 kirjoitti:
Varsin älykkäältä kuulostat... Kuvitteletko minun olevan ylipainoinen ja tyhmä? En ole. Mistäköhän johtuu että tulit juuri minun viestini perään esittämään noita veikkauksiasi? No, jokatapauksessa nyt meni pieleen, roskaruokaa meillä ei syödä ikinä, mieheni ei ole 15 vuoteen juonut kuin korkeintaan 3 kaljaa kerrallaan, senkin vain noin kerran kuukaudessa, ja minä en edes pysty juomaan itseäni humalaan, eikä kyllä ole teini-iän jälkeen liiemmin kiinnostanutkaan... :)
Mistäs muuten noita siiderimammoja bongailet, ei meidän katukuvassa sellaisia näy?Ehkä siksi kun kaikki eivät siihen pysty. Helppo selitellä, että tämä juominenhan on NIIN normaalia ja kuuluu meidän kulttuuriimme...plaa..plaa..
Tosi hienoa, että teillä osataan käyttää alkoa kohtuudella!
Joku kirjoitti tuolla aiemmin, että: "...jos ei juoda lainkaan ts. salassa sitten lipitellään...".
Tästäkin huomaa, ettei Suomessa "saa eikä voi" olla absolutisti. Joka paikassa ihmetellään, että kai nyt EDES siiderin otat, ihan kuin se ei olisi alkoholia ollenkaan.
Moni on minultakin kysynyt, että miksen juo alkoholia ja ilmeet ovat kovin moninaiset kun vastaan, etten vain halua. Olen kyllä monia alkoholijuomia maistanut, mutten vain ole vielä keksinyt sitä juomisen tarkoitusta.
Naisen on vielä jotenkin "mahdollista" kieltäytyä alkon tuotteista, mutta mieheltä se jo kysyy kanttia. Oma mieheni on kuullut vaikka kuinka monta "tossun alla"-vitsiä juomattomuutensa takia. Onneksi hänen itsetuntonsa kestää sen helposti. Ja ihan oikeasti sitä tyrkyttämisen määrää, mitä mieheni joutuu kestämään kun kieltäytyy juomasta! Kokeilkaa jos ette usko!
Me laitamme ne siideri-rahat paljon mieluummin vaikka matkustelemiseen. Emmekä juo muidenkaan viinoja vain sillä tekosyyllä kun itse emme raaski niin turhaan rahoja laittaa. - huokaus....
kaikessa. Jos toinen vanhempi on töissä, alkoholia ei oteta silloin ja on valmiina ajamaan autolla! Ensinnäkin taksit tai ambulanssin tulo kestää aivan liian kauan täällä peräkylässä. Silloin ei juoda ja jos juodaan lapsi on hoidossa mummolassa. Ja tämä-> "en voi juoda mieheni kanssa edes yhtä kaljaa, koska jos toiselle sattuu jotain, niin on oltava toisen ajokunnossa". Joo jospa nyt erotettaisiin lapset aikuisista... Ja luojan kiitos itse tai mieheni on ollut ajokunnossa kun hätä tuli! Ehdittiin itse lähteä sairaalaan kuin jääty odottamaan ambulanssia.
- heh...
(kun kerran kysyit)
- jaapadiipa
Mä olen pienestä pitäen katsonut vierestä kun isä on juonut saunaoluita ja.... En todellakaan traumoja saanut, vaan olen oppinut, että "sivistynyt, rento" juominen on normaalia ja jopa suotavaa (vois verrata suklaan syömiseen). Pieni hiprakka ei mitään haittaa eli sen 1-3 pulloa voi ihan hyvin ottaa. Mutta sitten jos rupeaa muuttumaan sellaseksi lässyttäjäksi, se on liikaa ja todella inhottavaa.
Kalja EI ole mikään huume, jota ei saisi lasten nähden juoda!
Monta kaljaa kerralla (siis kännit) on huume (no pikkasen verrattavissa..), jota ei saa lasten nähden juoda!
Vrt. lasillinen viiniä ruoan yhteydessä ja lapset voivat olla samalla aterialla. - Isä itsekin
"Mä taas oon samaa mieltä tuon äidin kanssa, eli että lapsen ei todellakaan tarvi sitä alkoholin käyttöä oppia kotoa"
Jos ei kotoa, niin kenties sitten jonkun kaverin vanhemmilta, jotka vetävät kauheet perseet aina kun siihen on mahdollisuus? Jos kotona olisi tarjolla hyvä ja vastuullinen alkoholinkäyttömalli, niin miksi se ei saisi siirtyä lapsen alitajuntaan.
Itse tykkään myös juoda yhden saunakaljan saunomisen yhteydessä ja meillä se on sopinut koko perheelle hyvin. Tytärkin näkee ettei siihen olueen liity mitään sen ihmeempää asiaa, vaan kyseessä on päivänvalon kestävä nautintoaine, jota käytetään kohtuudella. - Samis :)
Oon muiden kirjoittajien kanssa samoilla linjoilla. Yhdestä tai kahdesta saunaoluesta ei kannata ressata. Lapsi oppii, ettei alkoholi ole mikään tabu ja sitä saa aikuisena juoda kohtuudella.
- norma l.
Olen muiden kanssa samaa mieltä.
Olen kotona nähnyt pienestä pitäen saunakaljaa, eikä minulle ole tullut traumoja. Meillä oli usein myös perheen kesken esim elokuva ilta jolloin tarjolla oli vaikkapa pizzaa tai täyttävämpi salaatti jne ja vanhemmat joivat usein lasillisen viiniä ja me lapset saatiin limua. Tästä minulla on vain hienoja muistoja.
Minusta on ihanaa ottaa kesällä vaikka lasillinen valkoviiniä enkä nyt nää siinä aihetta huolestua jos mamma laittaa katkarapu salaattia ja juo 1 desi valkkaria. Ja mieheni tykkää muutamasta saunakaljasta, sen suon hänelle mielellään. Jos haluan niin juon humalahakuisesti mutta kun näin tapahtuu ovat lapset hoidossa ja ollaan vaikka risteilyllä, noin 2 krt/vuosi.
Itse kirjoitat että 1-2 olutta. Kerro miksi luulet että se vahingoittaa lasta? Minua oikeesti kiinnostaa tietää mistä moinen ajattelutapa. Jos et kerran ole mikään absolutisti (siinä ei ole mitään vikaa jos sellaisen elämätyylin haluaa)?
Jos tosta tulee tappelua jo niin tervemenoa. Ei pahalla mutta olet kyllä varsinainen pirttihirmu :D - jebouuuu
jos kyse on oikeesti yhdestä tai kahdesta oluesta saunassa ja se jää siihen niin en näe mitää ihmeellistä, mutta jos se on niin ettei saunaan voi mennä ilman olutta niin hohhoijaa..ja jos se on niin että kännit vedetään kerran viikkoon ja siihen vielä saunaoluset niin sit on outoa..
Meijän perheessä juodaan silloin tällöin saunajuomat, mutta se ei ole mikään pakko, lähinnä jos on ollut tavallista uuvuttamavampi viikko tms ja yhtä hyvin voidaan saunaan mennä ilmankin..ja lapsille tietty aina jtn limua jos aikuiset saa siiderit tai oluet..Niin kauan kuin se ei siis ole mikään pakollinen juttu ja mies osaa jättää sen siihen ja sauna lämpiää ilmankin, niin en näe syytä miksei voisi ottaa vaikka lastenkin nähden..onhan se äidinkin välillä kiva ottaa saunassa joku siideri kun ei kuitenkaan lastenhoitoon millään tavoin vaikuta..siis se yksi..
Toivon että lapseni oppivat kohtuullisen alkoholin juonnin ja ymmärtävät että voi ottaa, mutta aina ei ole pakko..ja että ruuan kanssa voi juoda muutaman lasin viiniä, esim juhlailtoina, tai vaikka joka su tms mutta se ei ole mikään PAKKO ja ettei kännien veto ole mitään hienoa... - saunaton ja kaljaton
Ei minunkaan mielestä parissa saunakaljassa ole pahaa, jos se ei vaikuta juojan käytökseen mitenkään negatiivisesti. Mutta silti minusta kyseinen saunakaljoittelu-tapa on aika kummallinen. Mielestäni oluet ja siiderit ja lonkerot eivät ole niin hyvän makuisia, että niitä viitsisin lipittää ees janoon saunan jälkeen. Meillä ei käytetä kotona ollenkaan alkoholia, ihan vaan siksi, että se ei meidän elämään kuulu. Ollaan kyllä molemmat, sekä minä, että mieheni, olleet nuorena oman osamme humalassa ja juhlimassa. Nyt sellaista ei kaipaa ollenkaan. Täällä joku oli ihan sitä mieltä, että kotona pitää opettaa juomatavat, mutta entä jos vanhemmat ei vaan käytä alkoa? Pitäskö tässä jo alkaa taas harjoittelemaan juomisen jaloa taitoa, että saa lapset sitten katsoa mallia, miten äiti ja isi juo? Hassuja me suomalaiset... Saunakaljat ja siiderit ei oo mitenkään ihmisen elämän kannalta tärkeitä juomia, joten miksi tehdä niistä numeroa?
- Isä itsekin
"Täällä joku oli ihan sitä mieltä, että kotona pitää opettaa juomatavat"
No itseasiassa yhdessäkään tähänastisessa viestissä ei olla oltu sitä mieltä että kotona pitää opettaa juomatavat, vaan lähinnä on todettu että lapsi saa tässäkin asiassa mallin kotoaan. Teidän perheessä se malli on se, että alkoholia ei käytetä kotona ollenkaan ja meidän perheessä se on se, että isä juo usein saunajuomakseen pullon olutta.
"Saunakaljat ja siiderit ei oo mitenkään ihmisen elämän kannalta tärkeitä juomia, joten miksi tehdä niistä numeroa?"
Minun mielestäni olut (juon muuten yleensä ykköstä) on kertakaikkisen loistava janojuoma. Sopii hienosti saunan vilvoittelutauolle tai poikkeuksellisen kovaan janoon (raskaan työrupeaman jälkeen). Meidän perheessä niistä ei ole mitään numeroa tehty eikä tulla tekemäänkään. Saunakaljan voi mielestäni rinnastaa vihtomiseen... ei se mitään pakollista ole, mutta jotkut tykkäävät joten miksi olla ilman.
- kahvi&koff
Jos kärpäsestä tehdään härkänen niin luvassa on aika repivää perhe-elämää siitä mikä sopii ja ei sovi.
Olut saunan jälkeen on ok, sinullekin kun napanuora on katkaistu, ja tarkemmin vielä kun imetysaika on ohi. Voittehan riidellä asiasta, mutta muista että sinun stressisi vaikuttaa myös syntymättömään, joten ainakin turha vääntö pois. - 4egretw2
Kuten edellisetkin, yhdyn siihen, että ei siinä mitään vakavaa ole jos kotona ottaa oluen tai kaksi saunan jälkeen. Ei sitä lasta voi puskassa kasvattaa, mielestäni on viisaampaa että lapsi kohtaa oluen ihan samanlaisena virkistysjuomana kuin esim. vissyn, ei ryyppäysillan ilona. Kyllä meillä mies saattaa viskipaukunkin illalla ottaa enkä minä siitä jaksa murista.Kunhan ei humalassa ala örveltämään kotona ja tekee sen "sivistyneesti" kaikessa hiljaisuudessaan. Itse en perusta suuremmin kummastakaan. Mutta täytyy myöntää, että lapsen synnyttyä sitä oli jotenkin niin ylisuojelevainen, että minäkin olin vähän samaa kastia, että "ei lapsen tarvitse miehen kaljottelua katsoa". Mutta se meni ohi, meillä olutta otetaan ihan nätisti, ei juopotteluun. Harvoin edes käydään oikein ryyppäämässä, minulla siitä on kolme vuotta, miehellä puoli vuotta. Se minulla pistää silmään, kun tuttavaperheessä ollaan oltu yötä ja heidän mies sanoo 3-v. pojalle, että tuoppa isille kalja jääkaapista. Semmoista minä en kyllä halua tuolle neitosellemme opettaa :)
- angeliina.06
Jos miehellä ei ole ongelmaa että mopo lähtis ns.käsistä sauna kaljaa otettaessa niin en pitäisi tapaa pahana. Jossain vaiheessa se malli otetaan kumminkin jostain; Onko siis mielestäsi parempi että puiston penkillä räkäkännissä istuvilta puliukoilta kuin kohtuullisesti alkoholia käyttävältä isältä?
- Järki hoi!
Kuitenkin aika monelta loppuu saunakaljoissakin laskeminen "siihen pariin" eli kylläpä voi hyvinkin karata mopo käsistä, jos on alkoholin kanssa ongelmaa. Hassua, että nykyisin pitää perustella miksei juo ja käytä alkoholia, eikös sen kaiken järjen mukaan pitäisi olla toisinpäin (ja huom! itse en ole absolutisti, mutta pienten lasten aikana ei vain sovi käyttää alkoholia).
Joku kirjoitti, että mitäs jos lapselle sattuu jotain ja pitäisi olla ajokunnossa ... juu, kyllähän taksillakin pääsee lääkäriin, mutta onkin sitten eri juttu selitellä lääkäreille ja hoitajille miten lapsen vamma (esim. lapsi loukkaa itsensä pudotessaan tai leikkiessään ilman selvinpäin olevien vanhempien valvontaa) pääsi tapahtumaan, kun isi ja/tai äiti "vain ihan vähän maistelleet saunakaljojansa". Nykyisin hoitohenkilökunnalla nimittäin aika matala kynnys ilmoittaa lastensuojeluviranomaisille, mikäli epäilevät vanhempien kuntoa hoitaa lastaan ja aika selvältä tuo tilanne varmaan heistä näyttää, jos vanhemmat hönkäilevät saunakaljojansa tai siidereitänsä, vaikka olisivat omasta mielestään ihan ok-kunnossa. Itse en ottaisi mokomaa riskiä! Siis lapset hoitoon luotettavaan paikkaan, jos ja kun on pakko joka viikonloppu maistissa olla. - Sakari Suuripää
Järki hoi! kirjoitti:
Kuitenkin aika monelta loppuu saunakaljoissakin laskeminen "siihen pariin" eli kylläpä voi hyvinkin karata mopo käsistä, jos on alkoholin kanssa ongelmaa. Hassua, että nykyisin pitää perustella miksei juo ja käytä alkoholia, eikös sen kaiken järjen mukaan pitäisi olla toisinpäin (ja huom! itse en ole absolutisti, mutta pienten lasten aikana ei vain sovi käyttää alkoholia).
Joku kirjoitti, että mitäs jos lapselle sattuu jotain ja pitäisi olla ajokunnossa ... juu, kyllähän taksillakin pääsee lääkäriin, mutta onkin sitten eri juttu selitellä lääkäreille ja hoitajille miten lapsen vamma (esim. lapsi loukkaa itsensä pudotessaan tai leikkiessään ilman selvinpäin olevien vanhempien valvontaa) pääsi tapahtumaan, kun isi ja/tai äiti "vain ihan vähän maistelleet saunakaljojansa". Nykyisin hoitohenkilökunnalla nimittäin aika matala kynnys ilmoittaa lastensuojeluviranomaisille, mikäli epäilevät vanhempien kuntoa hoitaa lastaan ja aika selvältä tuo tilanne varmaan heistä näyttää, jos vanhemmat hönkäilevät saunakaljojansa tai siidereitänsä, vaikka olisivat omasta mielestään ihan ok-kunnossa. Itse en ottaisi mokomaa riskiä! Siis lapset hoitoon luotettavaan paikkaan, jos ja kun on pakko joka viikonloppu maistissa olla.Mutta kun tämän viestiketjun aiheena ei ole alkoholiongelmaiset vaan se, voiko isä juoda sen yhden pullon olutta lapsen nähden!! Eli siis oluen juominen rajoittuu yhteen (1) pulloon.
- Cloetta..
opitaan kotona. Miksei saunakaljoja voi juoda kotona? Meidän perheessä on aina suhtauduttu alkoholiin täysin luonnollisesti. Saunakaljat, viinit ja snapsit sun muut on otettua aikuisvieraiden kanssa vuosien ajan, lapsille on ollut omat juomansa. Ei olla piilloteltu ja salassa juotu vaan avoimesti alkoholi on ollut osa esim. juhlimista. Minäkään en puhu kännäämisestä.
Lapsemme ovat nyt aikuisia tai lähes aikuisia ja alkoholin käyttö on normaalia, ei kännätä mutta käytetään. 15-vuotias tyttäremme tosin ei halua edes maistaa vaikka siihen on lupa.
Mutta alkoholi ja sen nauttiminen merkitsee eri asioita eri ihmisille. Teille se näyttää olevan kynnyskysymys, miksi sitä en ymmärrä. Jos teette alkoholin käytöstä jonkun ison ja merkittävän asian, lapsenne oppii tuon suhtautumisen; se on jotakin kiellettyä ja siksi kiinnostavaa.....- niin...
"15-vuotias tyttäremme tosin ei halua edes maistaa vaikka siihen on lupa." Olkaa kuinka suvaitsevaisia tahansa, niin Suomen laissa alkoholin käyttö alle 18-vuotiailta on kielletty.
- Nuori aikuinen..
niin... kirjoitti:
"15-vuotias tyttäremme tosin ei halua edes maistaa vaikka siihen on lupa." Olkaa kuinka suvaitsevaisia tahansa, niin Suomen laissa alkoholin käyttö alle 18-vuotiailta on kielletty.
Siis missä on tuollainen laki, ettei alle 18-vuotias saa käyttää alkoholia?
- laki kieltää
Nuori aikuinen.. kirjoitti:
alle 18v alkoholin hallussapidon niin miten sitä on mahdollista käyttää?
- sanomani,
laki kieltää kirjoitti:
alle 18v alkoholin hallussapidon niin miten sitä on mahdollista käyttää?
että tieto löytyy alkoholilaista.
- tarkalleen...
Nuori aikuinen.. kirjoitti:
"Alkoholijuomaa ei saa pitää hallussaan eikä kuljettaa henkilö, joka ei ole täyttänyt kahtakymmentä vuotta. Kahdeksantoista vuotta täyttänyt henkilö saa kuitenkin pitää hallussaan ja kuljettaa mietoa alkoholijuomaa."
Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941143
Mutta ainahan voi toivoa kokeilua kotona, jos vaikka äiti kaataa sitä suuhun ilman, että itse siihen koskee.
- 48765hjoiwu
Minä taas nimenomaan haluan, että lapsemme oppivat alkoholinkäytön kotoa, ei mistään kaveripiiristä varhaisteininä. Jos eivät siihen mennessä ole nähneet järkevää alkoholinkäyttöä, niin saattavat jopa kuvitella, että ainut tapa käyttää sitä on täyskännit.
Teillä on teidän tapanne ja teette niin kuin parhaaksi katsotte. Muista kuitenkin, että vauva ei ole vain sinun vaan myös miehesi. Hänelläkin on oikeus ottaa kantaa vauvan kasvatukseen ja joskus sinunkin pitäisi joustaa, ei aina vain hänen.- tämäkin...
Meillä ei käytetä alkoholia lainkaan. Pitäisikö sitä nyt ruveta käyttämään ,jotta lapset oppivat kotoa hillityn alkoholin käytön, eikä kaveripiirissä vai luotanko siihen, että alkoholiton koti tekee lapsistakin alkoholittomia!
- Isä itsekin
tämäkin... kirjoitti:
Meillä ei käytetä alkoholia lainkaan. Pitäisikö sitä nyt ruveta käyttämään ,jotta lapset oppivat kotoa hillityn alkoholin käytön, eikä kaveripiirissä vai luotanko siihen, että alkoholiton koti tekee lapsistakin alkoholittomia!
Mielestäni paras on olla rehellinen. Jos ette käytä alkoholia, niin ette käytä ja lapsi saa sen mallin ettei alkoholia tarvitse käyttää. Jos taas isä juo pullon olutta saunomisen yhteydessä, niin silloin lapsi saa sen mallin että on ok juoda pullo olutta saunomisen yhteydessä.
- Jihapsu
Heippa,
Minen lukenut yhden yhtä vastausta tuolta väliltä, enkä aijokaan. Menetän vain hermoni, kun sieltä taatusti löytyy niitä tekopyhiä "herranjestas yksi kalja!" -ihmisiä.
Minun vanhempani ollessani pieni vetivät ihan kännitkin silloin tällöin, enkä minä ole koskaan sitä kokenut mitenkään huonona tai pelottavana tai mitään. Tärkeintä musta on ja oli se, että mulle selitettiin miks vanhemmat käyttäytyy vähän hassusti ja haisee pahalle, se että mä olin edelleen niiden ihana pikkutyttö jolla oli pääsy syliin kun halusin ym.
Nyt itse esikoista odottelen, enkä taatusti aijo tuota pumpulissa kasvattaa. Tottakai niin pitkään kun vaikka imettää ja tuo on ihan totaalisen riippuvainen minusta / isästään, toinen pysyy aina selvin, jotta lapsi saa ruokansa eikä sille käy mitään, kumpikaan ei kännispäissään käy toista nostelemaan ym. Mutta vanhemmiten musta on ihan OK ottaa vaikka pienet hiprakatkin miehen kanssa siinä takapihalla vaikka lapsi näkisikin ja olisi paikalla. Musta vanhemman tehtävä on opettaa lastaan, kertoo ja näyttää sille miten tässä maailmassa ollaan ja eletään, kuinka tulla toimeen erilaisissa tilanteissa ym. En mä tahdo, ettei tuo lapsuusaikanaan näkisi yhtäkään kännistä ihmistä ym, koska siis ei maailma vaan toimi niin. Ikäväähän se on.
Mutta siis niin, mitä tulee ihan olueen tai pariin, musta on jo aivan naurettavan tiukkapipoista kieltää moista. Anna toisen ottaa ja juoda se olut tai pari, kyse on kuitenkin hänenkin kodistaan, hänen tavoistaan rentoutua. Musta on kauhean väärin, että veisit sen siltä, vaan koska et itse tykkää.
Siitä ihan kännien vedosta voitte sitten tietenkin puhua uudestaan, mutta musta on vaan uskomattoman itsekästä ja ilkeää viedä toiselta keinonsa rentoutua, vaikka keino olisikin "väärä" (siis mieluummin tietenkin vaikka jumppaa tai mitä tahansa järkevää, ei myrkyllistä ym) :D
Jihapsu - d
Kyllä meilläkin olut kuuluu elämään. Ruoka- sekä saunajuomana. Lapsi on vasta reilun vuoden ja olen paljon harkinnut ns. alkoholikasvatusta, sillä itse olen alkoholistiperheessä kasvanut.
En usko, että alkoholin näkeminen tekee kenestäkään alkoholistia! Jos lapsi näkee vanhempien juovat silloin tällöin oluen tai kaksi, kuuluu se normaaliin elämään eikä siihen kiinnitetä sen enempää huomiota, kuin limppariin. Jos taas olut juodaan lapselta salaa, herää lapsella kiinnostus varmasti heti, kun ensimmäisen kerran törmää olutpulloon...
Onneksi aikaa on vielä reipas kymmenen vuotta siihen, kun teini-iän kokeilut tulee tytöllämme eteen. Toivon todella ja uskon, että tällä meidän kasvatustyylillä tytölle kehittyy terve suhtautuminen alkoholiin. Alkoholi on kuitenkin loistava mauste ruuanvalmistuksessa, hyvä ruokajuoma ja osa kulttuuriamme saunajuomana. Lapselle täytyy vaan selvittää, ettei se sovi pienille sillä lapsi tulee siitä sairaaksi.
Valitettavasti tyttö tulee näkemään myös alkoholin liikakäyttöä, sillä rakkaat isoisät ovat alkoholisteja molemmat. Kotona hän näkee kuitenkin vain kohtuukäyttöä, joka ei vahingoita ketään! - Mietin tätä
Pakko kysyä: Missä ja keneltä toivot lapsesi oppivan järkevää alkoholin käyttöä?
- ottaa kaljan
En ymmärrä miksi ei saunakaljoja voisi ottaa myös lapsiperheessä.
Sen ymmärrän miksi ei vanhempien pidä juoda itteään känniin ja reuhata kännissä kotona lasten nähden.
Joissakin perheissähän lapsetkin saavat saunalimsat juoda kerran viikossa, saunakalja isälle tai äidille ei ole yhtään sen kummempaa. - iuyigy
Aina kun näissä nettikeskusteluissa kysytään ja pohditaan kumppanin alkoholinkäyttöä, monesti tulee esille, ettei saisi juoda ja että alkoholinkäyttö menee ongelmaksi ennemmin tai myöhemmin. Tosiasiassa väitän, että suurimmassa osassa suomalaisissa perheistä myös lapsiperheissä juodaan alkoholia. Saunakaljat tai viikonloppuna enemmän. Myös ne, jotka sanovat, että "varo vaan, kumppanisi alkoholinkäyttö vaan pahenee tuosta" hiljaa hyväksyvät alkoholinkäytön. Jos pitää valita, että katsooko kumppaninsa satunnaista alkopholinkäyttöä tai ryyppäämistä, niin aika moni valitsee sen parisuhteen. Eikä se siitä muutu mihinkään vuosien saatossa.. Voi valita, ettää hyväksyykö sen, vai nalkuttaako siitä vuosien ajan. Kauankohan valituksen kohteena oleva jaksaa katsoa sitä..
- Äiti ja isä
Parista saunakaljasta ei varmasti ole haittaa ja kaikkia yli-intoilijat taas liikkeellä. Oppii lapsi siitä sitä kohtuullista alkoholin käyttöä. Jos mukulastasi juoppo tulee, ei se ole sinun tai lapsen isän muutaman oluen syy. Humalassa ei sen sijaan mielestäni lasta saa hoitaa. Meillä ukko sekä minä juomme saunassa oluen tai kaksi ja meidän lapselle isä ja äiti juo jotain, emmepä ole ikinä kertoneet, että tämä on muuten poika olutta!
Kai ruokailun aikana saa juoda pari lasia viiniä? Tai jouluna glögiä? Ihan yhtälailla niissä on sitä alkoholia. Eli ihan rauhassa vaan. Ei sitä sipsiä ja karkkiakaan mielestäni saa joka päivä vanhemmatkaan ihan lapsen sokerin liikakäytön oppimisen takia vedellä, niinkuin ei myöskään alkoholia. Mutta ei se pari lasia/karkkia kenenkään elämää kaada. ;)
ONNEA lapsen saamiselle ja onne lapsesi opettamisesta kohtuu käyttäjäksi omalla esimerkillä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892638Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031668- 1161600
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641222Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 45867
- 64864
- 61835