Onko perää rantapuhe Siestoista

Kyljellään?

Siestoista puhutaan että ne ei kestä tuulta, että
on rikattu liian raskaasti? Ei viitsis
perheveneeksi ottaa paattia joka makaa kyljellään
alituiseen. Kokemuksia? Venekauppa meneillään.

14

3888

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uuno

      No eihän se Siesta 32 ole mikään maailman jäykin
      vene, mutta toisaalta voithan aina vähentää
      rättejä. Luonnollinen kulkuasento on enemmän
      kenossa kuin monessa uudemmassa, mutta tuskin se
      mikään mahdotonkaan veneenä on. Henk. koht.
      kokemusta ei ko. veneestä ole, eli näiden
      päätelmien tukena on ainoastaan itse tehdyt
      havainnot. Osta pois jos on muuten hyvä yksilö ja
      hinta on kohdallaan.

    • Antilla-36

      Tietääkseni Siesta-32 ei ole mitenkään erityisen
      ylirikattu vene ainankaan jos vertaa
      nykyveneisiin. Muutenkaan ylimääräisestä
      purjepinta-alasta ei haittaa ole, sillä voithan
      aina perhepurjehduksella pistää itseskuuttaavan
      fokan ja tuulen kasvaessa ottaa isoon reivin tai
      pari. Kevyellä tuulella taas isommat purjeet
      riittävät kohtuulliseen matkavauhtiin, jolloin
      koneella-ajamisen tarve vähenee. Veneet ovat
      kaiketi kohtuullisen laadukkaita, joskin osa
      tietääkseni on puolivalmisteena itserakennettuja
      (laatu vaihtelee). Venettä on suomessa tehnyt
      ainankin kaksi eri veistämöä (huhu kertoo, että
      jälkimmäisen tekemät (olisiko Artekno?) olisivat
      laadukkaampia. Peräsimen kanssa on ollut
      kestävyysongelmia. Peräsin kun tuppaa halkeamaan
      ja sen jälkeen imemään vettä sisäänsä. Talven
      jälkeen jäätynyt vesi on sitten suurentanut
      vaurioita. Muuten tietääkseni mukava ja hyvin
      purjehtiva vene. Espoo-Suursaari Racessa 2001
      omassa luokassaan 1. ja 2. sija, tosin toinen
      Siestoista oli modifioitu (Huom! mm. suurempi
      takila).

      • Sillä purjehtinut

        Antilla 36 on ehkä paras. Antinoja osasi tehdä
        veneen eikä ammetta. Kun vaan joku saisi muotit
        ostettua.


      • Seppo
        Sillä purjehtinut kirjoitti:

        Antilla 36 on ehkä paras. Antinoja osasi tehdä
        veneen eikä ammetta. Kun vaan joku saisi muotit
        ostettua.

        Ainakin yksi muutama vuosi sitten rakennettu 36
        on tullut vastaan. Olivat samaa mieltä kanssasi
        ja itse rakentaneet veneensä. Kysäise Eikalta,
        missä ne muotit ovat.


      • ylermi
        Sillä purjehtinut kirjoitti:

        Antilla 36 on ehkä paras. Antinoja osasi tehdä
        veneen eikä ammetta. Kun vaan joku saisi muotit
        ostettua.

        Antilla 36 on nykymittapuun mukaan pieni ja
        huonosti purjehtiva vene. Varsinkin toppirikillä
        älyttömän hidas. Venesuunnittelu on tämänkin
        osalta mennyt eteenpäin. Antinoja ei ole
        suunnitellut tätä venettä vaan entisaikojen
        suunnittelutoimisto Sparkman&Stephens


      • .*.
        ylermi kirjoitti:

        Antilla 36 on nykymittapuun mukaan pieni ja
        huonosti purjehtiva vene. Varsinkin toppirikillä
        älyttömän hidas. Venesuunnittelu on tämänkin
        osalta mennyt eteenpäin. Antinoja ei ole
        suunnitellut tätä venettä vaan entisaikojen
        suunnittelutoimisto Sparkman&Stephens

        Antilla 36 hakkaa näillä vesillä mennen tullen
        kryssillä kaikki lättäpohjaranskikset ja -
        tanskikset, kunhan tuulee riittävästi. Ettet nyt
        sekoita 30:seen. Mitä muotteihin tulee, niin pari
        vuotta sitten ne vielä olivat Inkoon Tähtelässä
        Eikan pihalla ja kasvoivat naavaa. Se on kunnon
        laminaattia eikä mitään kananpaskaa, kuten
        valitettavan moni vene nykyään. S&S on
        suunnitellut lähes kaikki "klassikot"


      • HA
        ylermi kirjoitti:

        Antilla 36 on nykymittapuun mukaan pieni ja
        huonosti purjehtiva vene. Varsinkin toppirikillä
        älyttömän hidas. Venesuunnittelu on tämänkin
        osalta mennyt eteenpäin. Antinoja ei ole
        suunnitellut tätä venettä vaan entisaikojen
        suunnittelutoimisto Sparkman&Stephens

        Jos Antilla 36 olisi nykyisenkään mittapuun
        mukaan hidas, niin sen ohittaminen kisassa olisi
        helpompaa, mutta eipä tunnu olevan, ei edes
        kevyellä kelillä. Eikä ainakaan tutkimus löydä
        juurikaan eroa topirikin ja osarikin välille
        tehokkuudessa. Matkaa tehdessä taas selvä
        enemmistö veneistä tuntuu hitaille, kun niitä ei
        viitsitä varustaa eikä purjehtia kunnolla, mutta
        IMS-mittakirjojen vertailu antaa jo hyvin
        kattavan kuvan veneen potentiaalista. Toinen
        juttu on sitten, että alkuperäinen
        sisustusratkaisu oli niin vaikean tuntuinen, että
        itse jätin aikoinani hankkimatta, kun hyvä yksilö
        oli tarjolla. Sitä rajoitustahan ei olisi, jos
        rupeaisi uutta rakentamaan.


      • .*.
        HA kirjoitti:

        Jos Antilla 36 olisi nykyisenkään mittapuun
        mukaan hidas, niin sen ohittaminen kisassa olisi
        helpompaa, mutta eipä tunnu olevan, ei edes
        kevyellä kelillä. Eikä ainakaan tutkimus löydä
        juurikaan eroa topirikin ja osarikin välille
        tehokkuudessa. Matkaa tehdessä taas selvä
        enemmistö veneistä tuntuu hitaille, kun niitä ei
        viitsitä varustaa eikä purjehtia kunnolla, mutta
        IMS-mittakirjojen vertailu antaa jo hyvin
        kattavan kuvan veneen potentiaalista. Toinen
        juttu on sitten, että alkuperäinen
        sisustusratkaisu oli niin vaikean tuntuinen, että
        itse jätin aikoinani hankkimatta, kun hyvä yksilö
        oli tarjolla. Sitä rajoitustahan ei olisi, jos
        rupeaisi uutta rakentamaan.

        Jos tilastoihin on luottaminen, niin vielähän nuo
        pärjäävät. Siitähän se on aika paljon kiinni,
        kuinka rikin osaa virittää ja seilit trimmata.
        Lauttasaaren itälaidalla olevassa veneseurassa on
        36, joka on edelleen kuin "uusi" ellei parempi.
        taitaa olla niitä harvoja, jotka näistä on
        sisustettu asumiskäyttöön. Olin itse muutama
        vuosi sitten ostamassa Antilla 30:a, mutta se oli
        päästetty sisältä huonoon kuntoon. Eikä
        uudistaminen asuttavammaksi olisi ollut pikku
        juttu, ellei jopa mahdotonta.


      • ylermi
        .*. kirjoitti:

        Antilla 36 hakkaa näillä vesillä mennen tullen
        kryssillä kaikki lättäpohjaranskikset ja -
        tanskikset, kunhan tuulee riittävästi. Ettet nyt
        sekoita 30:seen. Mitä muotteihin tulee, niin pari
        vuotta sitten ne vielä olivat Inkoon Tähtelässä
        Eikan pihalla ja kasvoivat naavaa. Se on kunnon
        laminaattia eikä mitään kananpaskaa, kuten
        valitettavan moni vene nykyään. S&S on
        suunnitellut lähes kaikki "klassikot"

        Vai on se Antilla 36 nopea. LYS luku näyttäisi
        olevan 1,17. Vaikeahko löytää 36 jalkaista
        venettä jossa se olisi yhtä pieni. Finngulf 36
        näyttäisi olevan 1,21, Comfortina 36 1,21, Omega
        36 1,22 vähän pienemmistä löytyy Inferno 33
        (Finngulf 33) jonka LYS on 1,19. Ei vain
        löydy....tosiasiat eivät oikein tue hörhöjen
        kuvitelmia mutta ei kai se ole tarkoituskaan.
        Laminoinnistahan aina puhutaan näiden itämeren
        seisojien osalta kun ei sitten oikein muutakaan
        ole. Suomalaisten vanhojen veneiden osaltahan on
        käynyt niin onnellisesti, että laminointi on
        maailman laadukkainta eikä tekninen kehityskään
        ole millään tavalla mahdollistanut uudempien
        veneiden rakentamista yhtä laadukkaasta. Näinhän
        se suurinpiirtein menee, eikö vain hörhöt? Ja
        kuten tunnettua vene on aina sitä perempi mitä
        paksumpi laminaatti siinä on.


      • dorade
        .*. kirjoitti:

        Antilla 36 hakkaa näillä vesillä mennen tullen
        kryssillä kaikki lättäpohjaranskikset ja -
        tanskikset, kunhan tuulee riittävästi. Ettet nyt
        sekoita 30:seen. Mitä muotteihin tulee, niin pari
        vuotta sitten ne vielä olivat Inkoon Tähtelässä
        Eikan pihalla ja kasvoivat naavaa. Se on kunnon
        laminaattia eikä mitään kananpaskaa, kuten
        valitettavan moni vene nykyään. S&S on
        suunnitellut lähes kaikki "klassikot"

        Jo on aikoihin eletty. Antilla ei todellakaan
        pärjää nopeudessa nykyaikaisille samankokoisille
        veneille. Asia käy ilmi varsin selvästi LYS-
        taulukoistakin jotka perustuvat todettuun
        purjehdusnopeuteen. Mitä veneen tiloihin tulee
        niin se nyt vain sattuu olemaan niin että siinä
        ei ole mataluutensa sekä keula- ja
        peräylityksiensä vuoksi millään sellaisia tiloja
        kun nykyaikaisissa veneissä, ei kai tästä nyt
        sentään mitään epäselvyyksiä voi olla. S&S on
        tedellakin suunnitellut useita klassikoiksi
        luokiteltavia veneitä; kokonaan toinen asia on
        kuka haluaa omistaa esim. Swan 36:n. Kehitys on
        vain mennyt eteenpäin sekä
        purjehdusominaisuuksien että tilojen osalta.


    • kaaleppi

      Ei suoranaista kokemusta Siestasta mutta
      sensijaan kokemuksia sekä heikosti rikatuista
      veneistä että nykyaikaisemmista, korkealla
      osatakilalla varustetuista veneistä. Ainoa
      motivaatio näille rantapuheille ylirikatuista
      veneistä on puolustella omaa heikosti purjehtivaa
      venetyyppiä. Purjepinta-alan pienentäminen
      reivaamalla onnistuu muutamassa minuutissa
      silloin kun sille on tarvetta; ei mitenkään voi
      olla tarkoituksenmukaista, että veneellä ajetaan
      kaikissa olosuhteissa samankokoisella
      isopurjeella. Kehottaisin varomaan Siestaa
      ainoastaan siinä tapauksessa, että kavahdat
      reivaamista. Silloin kannattaa enemmän katsella
      esim. Ohlsson 29, JON 30 tms. pienipurjeista
      venettä. Näissäkin toki on ongelmana isohkot
      keulapurjeet joiden käsittely on hankalaa.

    • S32

      Siesta on jäykkä vene. Kölipaino on 1800kg, joka
      on monta sataa kiloa enemmän kuin esim muuten
      samantyyppisessä Sunwind 30:ssä. IMS-
      mittakirjankin mukaan Siestan oikaiseva momentti
      jo pienenelläkin veneen kallistumalla on suurempi
      kuin esim FinnFlyer 31:llä, Maestro 31:llä tai
      Gibsea312:lla. Ja kepeahkona veneenä Siestan
      jäykkyyysominaisuudet vain paranevat veneen
      kallistuessa. Siesta on nopea; sillä on tänäkin
      kesänä pärjätty jyvin sekä IMS- että LYS-
      kilpailuissa. Se on myös vahva; sillä kierretään
      avomeripurjehduskilpailuita kaikenlaisissa
      keleissä.

      • jp

        Venelehden testissä kiittelivät veneen jäykkyyttä


    • Anonyymi

      Antilla 36 on bluewater paatti tai muuhun vakaaseen matkapurjehdukseen. Erikseen sitten lelut joiden tärkein tehtävä liikkua keveästi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

      IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      452
      3849
    2. Mihin sinussa haluan koskea

      Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      74
      3036
    3. Toisen ihmisen sydämellä

      leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      146
      1440
    4. Millaisena luonteena

      Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      83
      1254
    5. Yleltä tiukka nootti Sohvaperunat-sarjan tyypeistä: "Halutessaan ja tapauskohtaisesti harkiten..."

      Näin "Sohvis-julkkiksia" suojellaan! Toisaalta ovathan nämä ihmiset itse lähteneet mukaan reality-ohjelmaan. Että mitä m
      Sohvaperunat
      19
      1178
    6. 17-vuotiasta lukiolaispoikaa epäillään perheenisän murhasta Pyhtäällä

      Perheenisä löytyi kuolleena kotipihastaan loppuvuonna 2023 Heinlahdesta Myyrynmäeltä. Poliisi epäilee murhasta kotkalais
      Kotka
      29
      1112
    7. Janne Kataja uudessa elämäntilanteessa - Vauva tuli, tyttäret jo teini-iässä: "On jo vähän..."

      Janne Kataja on uudessa elämäntilanteessa, 44-vuotiaana hän tuli kolmatta kertaa isäksi. Tyttäret edellisestä liitosta
      Suomalaiset julkkikset
      14
      892
    8. Kaipaan ja ikävöin sua

      Your📱 ends with 8.
      Ikävä
      57
      854
    9. Olet mun herkkä kohta

      Vaikutuksesi minuun on valtava. Käsitätköhän miten paljon tunnen takiasi? Miten paljon elämäni on muuttunut sen jälkeen
      Ikävä
      58
      846
    10. Et voi pettää minua nainen

      Niin kauan kun ei olla yhdessä. Silti tykkään sinusta. Ehkä me vielä päädymme yhteen, mutta en voi toivoa sulta nyt mitä
      Ikävä
      68
      770
    Aihe