Meille olisi tulossa uuteen taloon Ecowatti-hybridivaraaja, mutta arveluttaa sen kyky tuottaa lämmintä käyttövettä. Onko kenelläkään tästä kokemuksia, hyviä tai huonoja?
Onko kokemuksia Ecowatista?
40
10493
Vastaukset
- dappaddaa
Mitä tarkoitat?
- juu jo jaa
tehowatista on kokemuksia; siinä on 270l KV- varaaja ja ainakin meillä riittää lämmintä vettä, varaaja säädetty 65 asteeseen.
- Ekohiiri
pystyykö Ecowatti ilman lisälämmönlähdettä tuottamaan tarpeeksi lämmintä käyttövettä. Siinähän on vain 150 litran käyttövesisäiliö sekä lisäksi toinen 150 litran ns. puskurisäiliö, mutta jos toista lämmönlähdettä ei ole kytketty, onkohan lämpimän veden määrä vain ja ainoastaan tuo 150 litraa? Kysyisin siis omakohtaisia kokemuksia Ecowattia jo käyttäneiltä. Onko ollut ongelmia lämpimän veden riittävyyden kanssa? Meillä on melko iso perhe, joten vettä kuluu...
Mutta syy, miksi haluaisimme kuitenkin mieluummin Ecowatin kuin Tehowatin, on juuri tuo helppous kytkeä jatkossa sen rinnalle muita lämmönlähteitä. - swedrftgyhjn
Ekohiiri kirjoitti:
pystyykö Ecowatti ilman lisälämmönlähdettä tuottamaan tarpeeksi lämmintä käyttövettä. Siinähän on vain 150 litran käyttövesisäiliö sekä lisäksi toinen 150 litran ns. puskurisäiliö, mutta jos toista lämmönlähdettä ei ole kytketty, onkohan lämpimän veden määrä vain ja ainoastaan tuo 150 litraa? Kysyisin siis omakohtaisia kokemuksia Ecowattia jo käyttäneiltä. Onko ollut ongelmia lämpimän veden riittävyyden kanssa? Meillä on melko iso perhe, joten vettä kuluu...
Mutta syy, miksi haluaisimme kuitenkin mieluummin Ecowatin kuin Tehowatin, on juuri tuo helppous kytkeä jatkossa sen rinnalle muita lämmönlähteitä.Käyttövettä varten pitää olla varaaja, ei sitä pysty tuottamaan kulutuksen mukaan, eli Ecowatissa sinulla on käytettävissä 150 litraa esim. 80 asteista vettä. 40 asteista vettä sieltä tulee n.350 litraa, joten jos käytätte paljon vettä, niin varaaja jää pieneksi. Tai tietysti jos käyttö ryhmitetään siten, että varaaja käytetään useamman kerran päivässä tyhjäksi ja se lämpenee uudelleen, niin saattaa onnistua, mutta yhteisistä saunahetkistä on turha haaveilla ;)
- swedrftgyhjn
swedrftgyhjn kirjoitti:
Käyttövettä varten pitää olla varaaja, ei sitä pysty tuottamaan kulutuksen mukaan, eli Ecowatissa sinulla on käytettävissä 150 litraa esim. 80 asteista vettä. 40 asteista vettä sieltä tulee n.350 litraa, joten jos käytätte paljon vettä, niin varaaja jää pieneksi. Tai tietysti jos käyttö ryhmitetään siten, että varaaja käytetään useamman kerran päivässä tyhjäksi ja se lämpenee uudelleen, niin saattaa onnistua, mutta yhteisistä saunahetkistä on turha haaveilla ;)
Tuossa olisi vastaavia tuotteita hieman suuremmassa koossa
http://www.termax.fi/easydata/customers/termocal/files/liitetiedostot/607793_hybrid_500_esite.pdfhttp://www.ultimatemarket.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=15000 - swedrftgyhjn
swedrftgyhjn kirjoitti:
Käyttövettä varten pitää olla varaaja, ei sitä pysty tuottamaan kulutuksen mukaan, eli Ecowatissa sinulla on käytettävissä 150 litraa esim. 80 asteista vettä. 40 asteista vettä sieltä tulee n.350 litraa, joten jos käytätte paljon vettä, niin varaaja jää pieneksi. Tai tietysti jos käyttö ryhmitetään siten, että varaaja käytetään useamman kerran päivässä tyhjäksi ja se lämpenee uudelleen, niin saattaa onnistua, mutta yhteisistä saunahetkistä on turha haaveilla ;)
yritetäänpä uudestaan
http://www.ultimatemarket.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=15000
http://www.termax.fi/easydata/customers/termocal/files/liitetiedostot/607793_hybrid_500_esite.pdf - juu joo jaa
Ekohiiri kirjoitti:
Mutta syy, miksi haluaisimme kuitenkin mieluummin Ecowatin kuin Tehowatin, on juuri tuo helppous kytkeä jatkossa sen rinnalle muita lämmönlähteitä.kaukoran sivuilla tsiikasin tota ecowatin esitettä ja homma näyttäs pelaavan siten että ko. verme esilämmittää käyttöveden siinä puskurivaraajassa olevan kierukan avulla (esim. noin 30 asteeseen riippuen minkälämpöistä vettä menee lämmistyspiiriin) ja sitten siinä toisessa 150l pömpelissä kuumentaa haluttuun lämpöön (esim. 65), eli periaatteessa siellä on tehoa luokkaa 13kw 4,5kw käytössä KV:lle.
Kannattaa kysyä suoraan kaukoralta paljonko ko. härveli kykenee tuottamaan suihkulämmintä vettä yhteen soittoon. Monissa integroidulla KV- varaajalla olevissa maalämpöpupuissa se on luokkaa 200l. - Anonyymi
swedrftgyhjn kirjoitti:
Ei ole noin . Lämmin vesi kun rupee haalistumuun se ottaa lämmitys piiristä lisää joukkoon lämmintä vettä. Eli siinä on lutrattavaa 300 litraa .
Meillä asuu kolme mukulaa ja kaksi aikuista.
Lämmitettävä talo 150m² korkeus 3m
Eikä koskaan ole mennyt varajärjestelmälle
Onko teillä miten iso perhe?
Meille hankittiin ja siihen lisäksi takkaan lämmönvaihdin. Käyttökokemuksia on nyt vasta kuukauden ajalta, joten tuskin tulet puheistani yhtään sen viisaammaksi.
Mutta siis meillä 3-4 henkinen perhe, neljäs perheenjäsen vierailee satunnaisesti. Meillä on lämmin vesi riittänyt hyvien. Joinain iltoina on naapuri käynyt kylässä ja suihkuttelijoita ollut 4 h sisälle siis viisi ja vesi on riittänyt. En muista, käytettiinkö kyseisenä päivänä lämmönvaihdinta.
Meillä näyttää tuo vesi riittävän, mua tällä hetkellä ennemmin kiinnostaa lämmönvaihtimen tuottama lämmin vesi, eli saako siitä hyötyä irti.- Ekohiiri
on 5 henkeä. Kiva kuulla, että teillä on lämmin vesi riittänyt :) Mutta meilläpä ei alkuun tule olemaan mitään muita lämmönlähteitä kuin se sähkö, joten tilanne on hieman erilainen.
Vielä siis kiinnostaisi kuulla Ecowatin käyttökokemuksista erityisesti sellaisilta perheiltä, joilla vesi lämpenee ainoastaan sähköllä! Kaukoran myyjän mukaan kattilassa on vain se 150 litraa käyttövettä, mutta sen voi säätää 80 asteeseen, jolloin riittää pidempään... Ekohiiri kirjoitti:
on 5 henkeä. Kiva kuulla, että teillä on lämmin vesi riittänyt :) Mutta meilläpä ei alkuun tule olemaan mitään muita lämmönlähteitä kuin se sähkö, joten tilanne on hieman erilainen.
Vielä siis kiinnostaisi kuulla Ecowatin käyttökokemuksista erityisesti sellaisilta perheiltä, joilla vesi lämpenee ainoastaan sähköllä! Kaukoran myyjän mukaan kattilassa on vain se 150 litraa käyttövettä, mutta sen voi säätää 80 asteeseen, jolloin riittää pidempään...Joo, no minä olen asioista tietämätön nainen, mutta jotenkin kuvittelisin, että kai se vesi lämpeää vielä nopeampaa, kun sitä lämmitetään sähköllä. Siis kun meillä ainakin tuo lämmönvaihdin pukkaa korkeintaan 60 asteista ilmaa ja lämmitään sillä max 50 asteiseksi veden.
Niin ja siis emme lämmitä takkaa joka päivä ja silti vesi on riittänyt. Nyt mulla on tämän viikon kokeilu, jossa en käytä lämmönvaihdinta ja vertaan sitä edellisen viikon kulutukseen, kun käytin lämmönvaihdinta.
Tulen kertomaan kuulumisia :)- tuukkaäm2
tuliko niitä säästöjä? onnistuiko kokeilu. ??
- laahkanaa
tuukkaäm2 kirjoitti:
tuliko niitä säästöjä? onnistuiko kokeilu. ??
Minä palaan tähän lämmönvaihtimen kokeiluun myöhemmin. Nyt ei ole vielä riittävästi dataa, että voin vetää johtopäätöksiä...
- Näin tise ajattelin
Itse kanssa miettinyt tuota samaista EcoWattia joka jäisi toistaiseksi ilman ulkopuolista lämmitystä.
Itse asiaa miettinyt että 1 suihkukerta (10min ) on 120 litraa 36 asteista vettä.
Ja jos varaajassa on 150 litraa 80 asteista vettä niin pikainen laskutoimitus tuottaisi
kolmen suihkun verran lämmintä vettä.
Eli mielestäni kyseessä siis on pien perheen varaaja.- laahkanaa
Kerrompa taas kuulumisia. Meillä on nyt viikon ajan ollut kokeilu, että takkaa ei lämmitetä, eikä lämmönvaihdin siis myöskään ole päällä. Perheessä ollut satunnaisesti joko 3 tai 4 jäsentä, jotka kaikki ovat käyneet suihkussa joka ilta noin 2 tunnin sisälle. Hyvin on vesi riittänyt. Meillähän tuo varaajan vesi on säädetty 58 asteeseen, eli ei siis edes kahdeksaankymppiin. Ja jokainen lotraa vettä mielensä mukaan, minä naisena ehkä eniten eli menee se kymmenkunta minuuttia, ellei enemmänkin.
Mun käsitykseni mukaan (korjatkaa jos olen väärässä) ecowatti pystyy lämmittämään vielä aika nopeasti tuon veden, jos on tarvis eli sitä lotrataan paljon. - Ekohiiri
laahkanaa kirjoitti:
Kerrompa taas kuulumisia. Meillä on nyt viikon ajan ollut kokeilu, että takkaa ei lämmitetä, eikä lämmönvaihdin siis myöskään ole päällä. Perheessä ollut satunnaisesti joko 3 tai 4 jäsentä, jotka kaikki ovat käyneet suihkussa joka ilta noin 2 tunnin sisälle. Hyvin on vesi riittänyt. Meillähän tuo varaajan vesi on säädetty 58 asteeseen, eli ei siis edes kahdeksaankymppiin. Ja jokainen lotraa vettä mielensä mukaan, minä naisena ehkä eniten eli menee se kymmenkunta minuuttia, ellei enemmänkin.
Mun käsitykseni mukaan (korjatkaa jos olen väärässä) ecowatti pystyy lämmittämään vielä aika nopeasti tuon veden, jos on tarvis eli sitä lotrataan paljon.Kiitos, laahkana, kun kävit kertomassa kokemuksistasi :) Huojentavaa kuulla, että vesi on teillä riittänyt! Itsekin naisena ja vettä tuhlailemaan tottuneen perheen äitinä olen ollut huolissani, tuleeko vesi riittämään alkuunkaan, ja sellaistahan mielipidettä tässä on nyt nähnyt ja muualtakin kuullut, että ei riitä ikinä :( Meille siis jo ehti tulla se Ecowatti, vielä on tosin asentamatta ja omia käyttökokemuksia saadaan vasta ensi vuoden puolella...
Edelleen mietin, miten mahtaa vesi riittää viidelle hengelle, jos vaikka kaikki saunovat yhdessä. Onko turha edes yrittää??? Mieluusti vielä kuulisin, onko joku Ecowatin käyttäjä onnistunut järjestämään useamman hengen saunaillan, ilman että viimeiset suihkut on suihkuteltu kylmällä vedellä. Vaikka kampaajan mukaan kylmä vesi tekeekin hyvää hiuksille saunomisen jälkeen ;) - insenjööri
laahkanaa kirjoitti:
Mun käsitykseni mukaan (korjatkaa jos olen väärässä) ecowatti pystyy lämmittämään vielä aika nopeasti tuon veden, jos on tarvis eli sitä lotrataan paljon.Säätäkää nyt hyvänen aika se veden lämpö isommalle. Alle 60 asteen lämmössä voi legionalaisbakteerit villiintyä varaajassa ja putkistossa ja sairastutte vielä. 60-65 astetta lämpöä pannuun niin pöpöt kuolee.
- 66655
insenjööri kirjoitti:
Säätäkää nyt hyvänen aika se veden lämpö isommalle. Alle 60 asteen lämmössä voi legionalaisbakteerit villiintyä varaajassa ja putkistossa ja sairastutte vielä. 60-65 astetta lämpöä pannuun niin pöpöt kuolee.
Insenjöörillä hieman lämpötilat hakusessa...?! Ota selvää asioista, ennen kuin kirjoitat shittiä.
- Legionella
66655 kirjoitti:
Insenjöörillä hieman lämpötilat hakusessa...?! Ota selvää asioista, ennen kuin kirjoitat shittiä.
varaajassa vähintään 60 C Niin hanasta tulee sitten se 55 C. Eikö niin ?
insenjööri kirjoitti:
Säätäkää nyt hyvänen aika se veden lämpö isommalle. Alle 60 asteen lämmössä voi legionalaisbakteerit villiintyä varaajassa ja putkistossa ja sairastutte vielä. 60-65 astetta lämpöä pannuun niin pöpöt kuolee.
Kuuleppan insenjööri. Minä olen töissä mikrobiologian labrassa, joten kai minä itse tiedän, missä lämpötilassa ne legionellat eivät lisäänny.
Ekohiirelle taas uutta tietoa. Meillä loppui lämmin vesi yhtenä iltana! Kääk!
Ei oltu lämmitetty takkaa tai lämmönvaihdinta eikä itse asiassa oltu koko päivänä edes kotona (sehän tässä outoa onkin, että ei tuhlattu vettä koko päivänä). Illalla sitten kävimme suihkussa, lapset pelkästään punkassa (n. 30 litraa) ja siihen päälle lapsille pikasuihkutus. Ja sitten minä lähdin isännän kas suihkuun (tunti välissä lapsien suihkukäynnistä, eli olis varmaan jo pitäny vesi vähän lämmetä siinä välissä). Olimme siellä suihkussa aika kauon ja sitten se lämmin vesi alkoi hiipumaan.
Ei ole ennen käynyt noin, vaikka on kylvellyt joskus isommallakin vesimäärällä. Itse epäilen, että tuossa varaajassa oli joku häikkä, koska meillä ei ollut muuta vedenkulutusta sille illalle. Isäntä kuitenkin sääti varaajaa 70 asteeseen (aiemman 58 asteen sijaan). Toista kertaa ei ole noin käynyt ja ecowatti ollut nyt käytössä kohta 2 kk.- Miljoonakauno
laahkana kirjoitti:
Kuuleppan insenjööri. Minä olen töissä mikrobiologian labrassa, joten kai minä itse tiedän, missä lämpötilassa ne legionellat eivät lisäänny.
Ei oltu lämmitetty takkaa tai lämmönvaihdinta eikä itse asiassa oltu koko päivänä edes kotona (sehän tässä outoa onkin, että ei tuhlattu vettä koko päivänä). Illalla sitten kävimme suihkussa, lapset pelkästään punkassa (n. 30 litraa) ja siihen päälle lapsille pikasuihkutus. Ja sitten minä lähdin isännän kas suihkuun (tunti välissä lapsien suihkukäynnistä, eli olis varmaan jo pitäny vesi vähän lämmetä siinä välissä). Olimme siellä suihkussa aika kauon ja sitten se lämmin vesi alkoi hiipumaan.
Ei ole ennen käynyt noin, vaikka on kylvellyt joskus isommallakin vesimäärällä. Itse epäilen, että tuossa varaajassa oli joku häikkä, koska meillä ei ollut muuta vedenkulutusta sille illalle. Isäntä kuitenkin sääti varaajaa 70 asteeseen (aiemman 58 asteen sijaan). Toista kertaa ei ole noin käynyt ja ecowatti ollut nyt käytössä kohta 2 kk.Hyvä piikkitissi.
Ota huomioon, että sen lisäksi että ekovattisi tarjoaa sinulle ja könsikkäällesi suihkuvettä, se myös käyttää sitä samaa 150 litran vesimäärään talonne lämmittämiseen. Jos teillä on siellä kymmenenkin astetta pakkasta ja vesikiertoinen lattialämmitys, lattiaan ajetaan jopa 30 asteista vettä. Koko ajan. 24 tuntia vuorokaudessa.
Ei siinä hirvittävästi jää vettä suihkutteluun.
Laskekaa huonelämpötilaa 20 asteeseen, ja menette sänkyyn "lämmittelemään". Sen jälkeen peset vain hikisen "ison kainalosi" niin vesi riittää. Unikin tulee viileässä paremmin. - suunnilleen
Legionella kirjoitti:
Jos varaajassa 60 niin sekoittajan jälkeen hanoille 35 asteista vettä...
- 66655
Legionella kirjoitti:
Lämpötilan on oltava vähintään 55 astetta, 58 astetta ei ole liian alhainen. Legionella ei todellakaan villiinny missään alle 60 asteessa.
- laahkanaa
Miljoonakauno kirjoitti:
Hyvä piikkitissi.
Ota huomioon, että sen lisäksi että ekovattisi tarjoaa sinulle ja könsikkäällesi suihkuvettä, se myös käyttää sitä samaa 150 litran vesimäärään talonne lämmittämiseen. Jos teillä on siellä kymmenenkin astetta pakkasta ja vesikiertoinen lattialämmitys, lattiaan ajetaan jopa 30 asteista vettä. Koko ajan. 24 tuntia vuorokaudessa.
Ei siinä hirvittävästi jää vettä suihkutteluun.
Laskekaa huonelämpötilaa 20 asteeseen, ja menette sänkyyn "lämmittelemään". Sen jälkeen peset vain hikisen "ison kainalosi" niin vesi riittää. Unikin tulee viileässä paremmin.Ihanaa, kiitos uudesta nimityksestä.
Hyvä miljoonakauno, tuppikulli ;)
Tiesitko, että ecowatissa on erikseen puskurisäiliö? En muista paljonko sen koko on, mutta siinä 150 litran hujakoilla. Ja tästä puskurisäiliöstä virtaa vesi minun ja könsikkääni vesikiertoiseen lattialämmitykseen. Lisäksi sama säiliö esilämmittää käyttöveden, jonka säiliö on myös 150 litraa. (puskurisäiliötä voi lämmittää lämmönvaihtimen avulla). Yhteensä siis lämminvesivaraajassa on 300 litraa vettä.
Minulla ja könsikkälläni on tällä hetkellä huonelämpötila oleskeluhuoneissa 25 astetta ja makkareissa 21. Hyvin tarkenee. Ulkona on tällä hetkellä 19 astetta pakkasta. Könsikkäällä kävi lisäksi eilen saunaseuraa ja meitä oli 5 saunojaa peräjälkeen. Nostimme käyttöveden lämpötilan illaksi 70 asteeseen ja kaikille riitti vesi. - Miljoonakauno
laahkanaa kirjoitti:
Ihanaa, kiitos uudesta nimityksestä.
Hyvä miljoonakauno, tuppikulli ;)
Tiesitko, että ecowatissa on erikseen puskurisäiliö? En muista paljonko sen koko on, mutta siinä 150 litran hujakoilla. Ja tästä puskurisäiliöstä virtaa vesi minun ja könsikkääni vesikiertoiseen lattialämmitykseen. Lisäksi sama säiliö esilämmittää käyttöveden, jonka säiliö on myös 150 litraa. (puskurisäiliötä voi lämmittää lämmönvaihtimen avulla). Yhteensä siis lämminvesivaraajassa on 300 litraa vettä.
Minulla ja könsikkälläni on tällä hetkellä huonelämpötila oleskeluhuoneissa 25 astetta ja makkareissa 21. Hyvin tarkenee. Ulkona on tällä hetkellä 19 astetta pakkasta. Könsikkäällä kävi lisäksi eilen saunaseuraa ja meitä oli 5 saunojaa peräjälkeen. Nostimme käyttöveden lämpötilan illaksi 70 asteeseen ja kaikille riitti vesi.Niimpä onkin puskurisäiliö. Voisin siis melkein pyytää anteeksi. Mut en pyydä. Nimittäin jos ette käytä tuota lämmönvaihdinta (sano vaan kierukka), niin puskurin vettä ei lämmitetä mitekään ja se on juuri niin lämmintä kun varaajan ympäröivä huonetilakin (21 astetta). Kun lasket hanasta vettä, esilämmityskierukan läpi virtaava kylmä vesi (4 astetta) viilentää nopeasti puskurin lämpötilan ja kuuma vesi loppuu taas. Sen jälkeen nännis ovat kun nortin natsat.
Olkkarissa voit pitää sen 25 ja könsikkään siksi puutteessa, koska lämmityksestä Jäspissä pitää huolen putkikattila . Se ei siis vaikuta käyttöveden lämpötilaan lainkaan.
T: Tuppis - laahkanaa
Miljoonakauno kirjoitti:
Niimpä onkin puskurisäiliö. Voisin siis melkein pyytää anteeksi. Mut en pyydä. Nimittäin jos ette käytä tuota lämmönvaihdinta (sano vaan kierukka), niin puskurin vettä ei lämmitetä mitekään ja se on juuri niin lämmintä kun varaajan ympäröivä huonetilakin (21 astetta). Kun lasket hanasta vettä, esilämmityskierukan läpi virtaava kylmä vesi (4 astetta) viilentää nopeasti puskurin lämpötilan ja kuuma vesi loppuu taas. Sen jälkeen nännis ovat kun nortin natsat.
Olkkarissa voit pitää sen 25 ja könsikkään siksi puutteessa, koska lämmityksestä Jäspissä pitää huolen putkikattila . Se ei siis vaikuta käyttöveden lämpötilaan lainkaan.
T: TuppisPyydän heti ensi alkuun anteeksi sitä, että olen nainen ja voin selittää puutaheinää. Mutta on ollut aikoja, jolloin emme ole käyttäneet lämmönvaihdinta (eiku siis kierukkaa) ja silloin puskurisäiliötä lämmittää suora sähkö. Ja puskurisäiliön kuten myöskin käyttöveden lämpötilaa voi tarkkailla siitä Ecowatin ohjauspaneelista ja kyllä, puskurisäiliön lämpötila on juuri sitä mihin me olemme sen asentaneet (tai siis lämpökäyrän asentaneet). Käytännössähän (lukemat ovat esimerkkilukemia enkä jaksa katsoa paljonko lukemat meillä oikeasti ovat) tuo puskurisäiliö toimii siten, että siinä oleva vesi on esim. 30-40 asteista. Ja jos me käytetään lämmönvaihdinta, niin se yleensä pukkaa puskurisäiliöön 50-60 asteista vettä ja sieltä tuleva vesi on jotain 30-40 asteen väliltä. Sähkö alkaa lämmittämään puskurisäiliötä vasta, kun lämmönvahdin ei pukkaa enää sinne riittävän lämmintä vettä ja puskurisäiliön lämpötila laskee alle 30 asteen. Mikäli lämmönvaihdin ei ole käytössä, niin sähkö alkaa lämmittämään puskurisäiliötä vasta, kun sen lämpötila laskee alle 30 asteen.
- Jou'män
laahkana kirjoitti:
Ei ole ennen käynyt noin, vaikka on kylvellyt joskus isommallakin vesimäärällä. Itse epäilen, että tuossa varaajassa oli joku häikkä, koska meillä ei ollut muuta vedenkulutusta sille illalle. Isäntä kuitenkin sääti varaajaa 70 asteeseen (aiemman 58 asteen sijaan). Toista kertaa ei ole noin käynyt ja ecowatti ollut nyt käytössä kohta 2 kk.Aika tarkat säätimet teillä, jos pystyt luotettavasti mittaamaan eron 58C ja 60C välillä. Tavallisten säätimien, mittarien ja antureiden tarkkuus ei edes tuohon riitä. Vielä suurempi epävarmuustekijä on se, missä kohdassa tarkkaanottaen anturi sijaitsee: veden lämpötila vaihtelee suuresti varaajan sisällä, joten todellinen lämpötila jossain kohdassa voi olla esimerkiksi 50 tai 70C. Sen vuoksi on bakteereiden kannalta parempi säätää lämpö vaikka 65:een, eikä 58:aan.
laahkanaa kirjoitti:
Pyydän heti ensi alkuun anteeksi sitä, että olen nainen ja voin selittää puutaheinää. Mutta on ollut aikoja, jolloin emme ole käyttäneet lämmönvaihdinta (eiku siis kierukkaa) ja silloin puskurisäiliötä lämmittää suora sähkö. Ja puskurisäiliön kuten myöskin käyttöveden lämpötilaa voi tarkkailla siitä Ecowatin ohjauspaneelista ja kyllä, puskurisäiliön lämpötila on juuri sitä mihin me olemme sen asentaneet (tai siis lämpökäyrän asentaneet). Käytännössähän (lukemat ovat esimerkkilukemia enkä jaksa katsoa paljonko lukemat meillä oikeasti ovat) tuo puskurisäiliö toimii siten, että siinä oleva vesi on esim. 30-40 asteista. Ja jos me käytetään lämmönvaihdinta, niin se yleensä pukkaa puskurisäiliöön 50-60 asteista vettä ja sieltä tuleva vesi on jotain 30-40 asteen väliltä. Sähkö alkaa lämmittämään puskurisäiliötä vasta, kun lämmönvahdin ei pukkaa enää sinne riittävän lämmintä vettä ja puskurisäiliön lämpötila laskee alle 30 asteen. Mikäli lämmönvaihdin ei ole käytössä, niin sähkö alkaa lämmittämään puskurisäiliötä vasta, kun sen lämpötila laskee alle 30 asteen.
mikä uuni teillä on merkki/malli? ja kumpiko lämmönsiirrin? onko uusia koeiluja/tuloksia?
- jokeleri
insenjööri kirjoitti:
Ecowatissa on automaatti toiminto, joka lämmittää kerran viikossa veden yli 65 asteiseksi, kyseisten pöpöjen nujertamiseksi
- ösadhöher
Samaan hintaan sain 1000 litran varaajan 2 lämmmityskierukalla 1 kv-kierukalla, 6 6 kW vastuksilla, Oumanin 800 säädin, kv-pumppu, suntti, asennustarviketta. Loppurahalla tilaan 2 aurinkopaneelia Saksasta ja vähän muuta sälää.
Ai että joku maksaa pari tuusaa ylimääräistä kun nimessä lukee "eco". Onnea vaan...- KÖYHÄ OLEN
Eli minusta tuon Ecowatin hinta on järjetön!!! tai sitten siinä pitää olla jotain sellaISTA MITÄ EN YMMÄRRÄ.
- samzaprkl
KÖYHÄ OLEN kirjoitti:
Eli minusta tuon Ecowatin hinta on järjetön!!! tai sitten siinä pitää olla jotain sellaISTA MITÄ EN YMMÄRRÄ.
niin, mikä on kohtuullinen tai kohtuuton hinta.. Itse maksoin ecowatista 3012 eur. Omasta mielestä varsin järkevä hinta talon lämmitys ja käyttövesijärjestelmästä. OK, putkimies teki päivän töitä ja tarvikkeitakin meni, mutta kyllä niitä olisi mennyt vähintään tuplamäärä jos olisi käynyt vastaavaa järjestelmää kasaamaan palikoista.
Lattialämmitysputket 175m2 alalle maksoivat asennettuna 3200 eur(Nereus). Eli about 7ke koko torpan lämmitysjärjestelmä asennettuna. Parin vuoden päästä sitten kotitalousvähennyksiä hyväksikäyttäen joko aurinko, vesi-ilpo tai maalämpö sitten kyytipojaksi.. - laahkanaa
samzaprkl kirjoitti:
niin, mikä on kohtuullinen tai kohtuuton hinta.. Itse maksoin ecowatista 3012 eur. Omasta mielestä varsin järkevä hinta talon lämmitys ja käyttövesijärjestelmästä. OK, putkimies teki päivän töitä ja tarvikkeitakin meni, mutta kyllä niitä olisi mennyt vähintään tuplamäärä jos olisi käynyt vastaavaa järjestelmää kasaamaan palikoista.
Lattialämmitysputket 175m2 alalle maksoivat asennettuna 3200 eur(Nereus). Eli about 7ke koko torpan lämmitysjärjestelmä asennettuna. Parin vuoden päästä sitten kotitalousvähennyksiä hyväksikäyttäen joko aurinko, vesi-ilpo tai maalämpö sitten kyytipojaksi..Osaatko muuten sanoa, pystyykö tuossa ecowatissa säätämään siten että käyttövettä lämmitettäisiin vain esim. yöllä tai tiettyyn aikaan eli 17-05 välillä. Jos voi niin miten? Kun isäntä yritti tuota ohjekirjaa tavata eikä löytänyt siitä sellaista kohtaa. Tosin meille on kyllä varmaan tulossa vielä putkimies käymään, mutta osaatko sinä sanoa?
Isäntä sääti nyt tuon ecowatin silleen, että meillä päivisin pukkaa 4 astetta kylmempää vettä lattialämmitykseen ja lämpötila alkaa nousta 16 aikaan iltapäivällä, samoihin aikoihin laitetaan päivittäin takka (1 banaanilaatikollinen poltettu) ja lämmönvaihdin päälle (ja oletetaan että lämmönvaihdin lämmittää sitten tätä vettä). Nyt kohta viikon ajan kokeiltu tuota ja päivittäinen sähkönkäyttö on tippunut kyllä huomattavasti. Toki ilmatkin ovat lämmenneet, mutta meille ainakin viikonlopuksi luvattiin taas pakkasia, joten kokeilu jatkukoon...
Niin sitä mietin, että pystyykö säätämään siten, että käyttövesikin alkaisi lämpeämään vasta sitten, kun takkaa aletaan lämmittämään, eikä lämmittelisi sitä pitkin päivää. Illalla kuitenkin käydään suihkussa jne, joten päivällä nyt ei juurikaan edes tarvita lämmintä käyttövettä. - Pauli_L
samzaprkl kirjoitti:
Lattialämmitysputket 175m2 alalle maksoivat asennettuna 3200 eur(Nereus). Eli about 7ke koko torpan lämmitysjärjestelmä asennettuna. Parin vuoden päästä sitten kotitalousvähennyksiä hyväksikäyttäen joko aurinko, vesi-ilpo tai maalämpö sitten kyytipojaksi..Muuten ok, mutta viestisi menettää pointtinsa siksi, että mainitsemasi hinnat ovat kaunisteltuja/keksittyjä tai ainakin verottomia/suhteilla saatuja.
Itselläni 171 m2 lämmitettävää alaa ja pyysin tarjoukset 12 eri lattialämmitysvalmistajalta. Kaikki samassa hintahaarukassa välillä 4700-5500 euroa. Asennettuna. Lopulta ostin pelkät kamat tutun kautta tukusta ja jo nekin maksoivat 2950,- Asennus virolaisilla maksoi 475 euroa. Ei tuollaisilla hinnoilla saa lattiaan vesikiertoista järjestelmää kuin 1 rakentaja 50:stä.
Sama juttu Ecowatin kanssa. Jos sait sen kolmeen tonttiin, joku tuttu antoi sen omillaan. Päivän putkimiestyökin maksaa ainakin 300, todennäköisemmin 500,-
Jos maksaa Ecowatista normaalihinnan, on se järjettömän kallis. - laahkanaa
Pauli_L kirjoitti:
Muuten ok, mutta viestisi menettää pointtinsa siksi, että mainitsemasi hinnat ovat kaunisteltuja/keksittyjä tai ainakin verottomia/suhteilla saatuja.
Itselläni 171 m2 lämmitettävää alaa ja pyysin tarjoukset 12 eri lattialämmitysvalmistajalta. Kaikki samassa hintahaarukassa välillä 4700-5500 euroa. Asennettuna. Lopulta ostin pelkät kamat tutun kautta tukusta ja jo nekin maksoivat 2950,- Asennus virolaisilla maksoi 475 euroa. Ei tuollaisilla hinnoilla saa lattiaan vesikiertoista järjestelmää kuin 1 rakentaja 50:stä.
Sama juttu Ecowatin kanssa. Jos sait sen kolmeen tonttiin, joku tuttu antoi sen omillaan. Päivän putkimiestyökin maksaa ainakin 300, todennäköisemmin 500,-
Jos maksaa Ecowatista normaalihinnan, on se järjettömän kallis.No itse en kaunistele, mutta kerrompa siltikin mitä meidän lattialämmitys maksoi. Se otettiin Warmialta, ja asennuksineen tuli hintaa 2497 euroa, sisältäen yhden turhan asennuskäynnin (n. 120 euroa). sähkötyöt. Neliöitä vajaa 130.
Ecowatin tarkkaa hintaa en tiedä, mutta sen hankki meillä putkimies (toki hänellä suhteita on) ja käsittääkseni hän puhui että se maksoi aikalailla 3000 euroa. - ösadhöher
samzaprkl kirjoitti:
Lattialämmitysputket 175m2 alalle maksoivat asennettuna 3200 eur(Nereus). Eli about 7ke koko torpan lämmitysjärjestelmä asennettuna. Parin vuoden päästä sitten kotitalousvähennyksiä hyväksikäyttäen joko aurinko, vesi-ilpo tai maalämpö sitten kyytipojaksi..No, maksoit omasta mopostasi 800 euroa enemmän kuin minä omastani. Pääasiahan on että olet tyytyväinen. Mitään maalämpöä tai vastaavaa sun mopoosi ei kyllä saa kiinni. Koko on niin pieni että yhtä aurinkokeräintä voisit harkita. Se riittäisi sitten 4 hengen käsien pesuun.
- dfgdgdg
ösadhöher kirjoitti:
No, maksoit omasta mopostasi 800 euroa enemmän kuin minä omastani. Pääasiahan on että olet tyytyväinen. Mitään maalämpöä tai vastaavaa sun mopoosi ei kyllä saa kiinni. Koko on niin pieni että yhtä aurinkokeräintä voisit harkita. Se riittäisi sitten 4 hengen käsien pesuun.
Meillä on 150 neliön talo yhdessä tasossa vm. 2010. Talossa asuu 2 henkilöä. Nereuksen lattialämmitys Ecowatti. Ilton r120 LTO-kone Näillä näkymin vuoden sähkönkulutus kulutussähköineen 13 000 kW.
Ecowatti on ollut erittäin helppokäyttöinen, selkeä järjestelmä, ja toiminut moitteetta. Ulkonäkökin on siisti ja kompakti. Lämmintä vettä on aina riittänyt, viime kovan talvenkin aikana. Neljän hengen saunailtoja ollut useampia, eikä silloinkaan mitään ongelmia. Meidän tilanteeseemme sopinut siis erittäin hyvin.
Suunnitelmissa hommata aurinkokeräimet parin vuoden päästä jos/kun näyttää että siihen saisi tukea. Aurinkokierukkahan tuossa Ecowatissamme on jo valmiiksi.
- x
Onko kellään lisätä kokemuksia ja faktatietoja Ecowatin ja takan yhteiskäytöstä??
- Lepako
Noin pieneen varaajaan on ihan turha mitään takkasysteemiä viritellä. Pienimmillä vesitakoilla vähintään 400L varaaja.
- 34234234234234
Kannattaisikohan tuohon Ecowattiin kytkeä puulaämmitteisen saunan kiuas? Kiukaaseen isohko vesitila ja kiertovesipumppu kierättämään sieltä lämmintä vettä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk244232Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin132948Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_141229Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.43925Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.22920PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht117753- 37744
Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport37735- 107689
- 135657