Onko niin, että masennuslääke ei voi aiheuttaa hypomaniaa, jos ihmisellä on pelkästään vaan vaikea masennus? Nimittäin minun entisellä tyttöystävälle masennuslääke omasta mielestäni aiheutti hypomaniaa. Eli sillon hänellä varmaan pitäisi olla muutakin, kuin pelkkää masennusta. Se sai minut ajattelemaan, että hänellä pitää olla myös jotain muuta, jos asia on niin, kun luulen. Mitään en tiedä. Haluaisin fakta tietoa.
Sitten hän yritti tappaa itsensä alkoholilla ja masennuslääkkeiden yliannostuksella. Sen jälkeen hänellä ei ollut enää tunteita minua kohtaan. Hän silti vielä välitti minusta. Lopulta hän alkoi vihata minua ja jätti minut. Kaikki hänen ongelmansa olivat yhtäkkiä minun syytä. Hän oli sitä ennen ollut minulle ilkeä, välinpitämätön ja kylmä. Hän ei enää välittänyt mitään minun sanoistani. Nyt hän on rauhottunut. Ei myönnä mitä on tapahtunut. Hänellä on tunteita minua kohtaan, mutta kieltää ne. Voisiko siis sekakätöstä aiheutua tälläistä?
Hänellä oli minun mielestä hypomania ennen itsemurha yritystä, mutta oliko sillon jo mania niin sitä en muista. Sekakäytön jälkeen kyllä oli mania. Sen tajuan näin jälkeenpäin. En mä sillon tajunnut mistä oli kyse vasta eron jälkeen, mutta sillon hän ei enää välittänyt. Kerroin hänen äidille, mutta sain tälläisen vastauksen:
Kuule antaaa nyt olla kyllä me selvitetään jonnan kanssa nää asiat se
on kuitenkin täysikäinen ihminen ja vastaa itse omista teoistaan,
ymmärrän että olet huolissas kun olet niin paljon nähnyt, mutta ei se
asia ainakaan arvostelemalla parane.
Hänen kaikki ongelmansa johtuvat juurikin siitä, ettei hänestä ole välitetty, eikä häntä ole rakastettu.
Sitten hän yritti tappaa itsensä alkoholilla ja masennuslääkkeiden yliannostuksella. Sen jälkeen hänellä ei ollut enää tunteita minua kohtaan. Hän silti vielä välitti minusta. Lopulta hän alkoi vihata minua ja jätti minut. Kaikki hänen ongelmansa olivat yhtäkkiä minun syytä. Hän oli sitä ennen ollut minulle ilkeä, välinpitämätön ja kylmä. Hän ei enää välittänyt mitään minun sanoistani. Nyt hän on rauhottunut. Ei myönnä mitä on tapahtunut. Hänellä on tunteita minua kohtaan, mutta kieltää ne. Voisiko siis sekakätöstä aiheutua tälläistä?
Hänellä oli minun mielestä hypomania ennen itsemurha yritystä, mutta oliko sillon jo mania niin sitä en muista. Sekakäytön jälkeen kyllä oli mania. Sen tajuan näin jälkeenpäin. En mä sillon tajunnut mistä oli kyse vasta eron jälkeen, mutta sillon hän ei enää välittänyt. Kerroin hänen äidille, mutta sain tälläisen vastauksen:
Kuule antaaa nyt olla kyllä me selvitetään jonnan kanssa nää asiat se
on kuitenkin täysikäinen ihminen ja vastaa itse omista teoistaan,
ymmärrän että olet huolissas kun olet niin paljon nähnyt, mutta ei se
asia ainakaan arvostelemalla parane.
Hänen kaikki ongelmansa johtuvat juurikin siitä, ettei hänestä ole välitetty, eikä häntä ole rakastettu.
Vastaukset 2
Vanhimmat
joita määrätään nykyisinmasennukseen kuin masennukseen saattavat aiheuttaa todellakin toisille hypomaniaa jos ei ihan maniaakin. Sitten niiden lääkkeiden haittana on myöskin aggressiotiloja muita ja itseään kohtaan. Niillä lääkkeillä on muutenkin todella paljon haittoja, joista on jo puhuttu, kuten kouristelua, tajunnan hämärtymistä, luulottelua, huimausta, heikotusta, oksetusta, äkkipikaisuutta, tunnekylmyyttä, tunteettomuutta, näön hämärtymistä, ihottumia, turvotusta, sydämen toiminnan häiriöitä jne.
Turvallisisesti kutakuinkin niitä voidaan käyttää tiiviissä lääkärin valvonnassa. Vaikka niitä läytetäänkin avohoidossa, on seuraukset monella olleet kauhistuttavia.
Olen myös sitä mieltä, että masennuslääke voi aiheuttaa hypomaniaa, jolloin kuuluisi syödä mieltä tasaavaa lääkettä mieluummin. Aika harvinaista on kuitenkin nuo kouristelut sun muut mitä tuolla toisessa viestissä sanotaan.. Kaikenlaisesta tuonlaisestahan varoitellaan missä vaan särkylääkkeessäkin ja monikaan niitä ei saa.
Mitä lääkettä hän söi? Millä annoksella, tiedätkö? Etenkin SNRI-lääkkeet voi aiheuttaa tuollaista vaihtelua mielialassa, mutta voihan hänellä olla kakssuuntainenkin, tiedä häntä. Testeillä näkyy.