1,6 TDci 109 hv STW Käyttökokemuksia

TDdi

Onko kellään käyttökokemuksia molemmista; 109 hv ja 90 hv? 19 hv ero lienee havaittavissa? Onko arkiajossa esim polttoainekulutuksessa eroa? Paljonko 109 hv vie polttoainetta? Nykyinen diesel-Focuksemme on vienyt 4,85 l/100 km. Oli tarkoitus ajaa nykyisellä 1,8 TDdi 500 tkm, mutta nyt 338 tkm kohdalla vakuutusyhtiö on lievän kolarin takia ilmeisesti lunastamassa sen meiltä... Asia selvää ensi viikolla. Sen takia etsinnässä on vähän ajettu 1,6 TDci-109 hv, mutta minulla ei ole yhtään tuttua keneltä kysyä kysyisen version käyttökokemuksia. Ps. Alempana joku kysyi TDdi'n hihnan vaihtoväli. Meillä on 1,8 90 hv vuodelta 2002. Vaihtoväli on 160 tkm, mutta vaihdatimme hihnan 140 tkm välein (140 tkm ja 280 tkm huolloissa). Toivon mukaan saan asiallisiakin vastauksia...

22

11062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • l

      Ostin focuksen 1.6tdci 90hv kolmekuukautta vanhana-06 ja km on nyt135000.Luotin autoon 93000km:ään ,mutta sen jälkeen moottorista alkoi kuulua nakutusta .Onneksi otin lisätakuun joka kattoi nämä seuraavat korjaukset.
      -Moottorin purku ja kasaus joka johtui kiertokangen yläpään laakereista (liian heikot tehty)laakereist
      -vetoakselit
      -ovien tiivisteet
      -kytkinpolkimeen osia
      -eberi
      -flekti
      -ahtopaineputkix3
      -tuulilasin pyyhkimen moottori
      -etupyörnlaakeri

      .Nämä kaikki korjaukset on tehty neljän vuoden aikana paitsi esp tällä viikolla 450e. .Moottori korjaus kesti kuukauden joten joka ottaa uuden fordin ,niin kannattaa ottaa lisätakuun säästyy omat rahat mutta ei hermoja.En enään laita foortia enään.

      • Eka kirjoittaja

        Onkohan kyse yksilöstä? Itse luotan Fordiin. En pelsäty täsinun kirjoituksestasi vielä. Tässä minulla on osa päiväkirja siitä kuin vetoakselit on vaihdettu: 26.12.2006 177696 € 788,50 4 688,21 mk vetoakselit
        19.1.2007 180081 € 466,95 2 776,36 mk Huolto 180.000 km jarruneste sulat
        11.6.2007 198381 € 534,60 3 178,59 mk Huolto 200.000 km jarrulevyt ja -palat
        7.12.2007 220429 € 229,90 1 366,92 mk Huolto 220.000 km parkkivalot
        14.4.2007 191085 € 307,40 1 827,72 mk uudet kesärenkaat
        26.5.2008 240801 € 358,40 2 130,95 mk Huolto 240.000 km
        10.7.2008 244576 € 360,00 2 140,46 mk uusi tuulilasi
        4.10.2000 € 225,00 1 337,79 mk uusi akku, mittarivalaistus
        4.12.2008 260702 € 210,00 1 248,60 mk Huolto 260.000 km käsijarru
        21.4.2009 276878 € 75,00 445,93 mk aurauskulmat säädetty/tarkistettu
        3.6.2009 281900 € 650,00 3 864,72 mk Huolto 280.000 km hihnan vaihto ilmaston huolto
        10.8.2009 € 33,80 200,97 mk maali- lakkaspay, takaovien kynnykset maalattu
        3.12.2009 301348 € 275,00 1 635,08 mk Huolto 300.000 km jouset takarumpuihin
        26.1.2010 306802 € 51,25 304,72 mk polttimoita ja perutusvalon kytkin
        22.3.2010 € 326,50 1 941,28 tuki vasen puoli, pallonivel (katsastukseessa todettu väljys)
        3.8.2010 328592 € 127,00 755,11 mk Huolto 330.000 km


      • totuus ensin
        Eka kirjoittaja kirjoitti:

        Onkohan kyse yksilöstä? Itse luotan Fordiin. En pelsäty täsinun kirjoituksestasi vielä. Tässä minulla on osa päiväkirja siitä kuin vetoakselit on vaihdettu: 26.12.2006 177696 € 788,50 4 688,21 mk vetoakselit
        19.1.2007 180081 € 466,95 2 776,36 mk Huolto 180.000 km jarruneste sulat
        11.6.2007 198381 € 534,60 3 178,59 mk Huolto 200.000 km jarrulevyt ja -palat
        7.12.2007 220429 € 229,90 1 366,92 mk Huolto 220.000 km parkkivalot
        14.4.2007 191085 € 307,40 1 827,72 mk uudet kesärenkaat
        26.5.2008 240801 € 358,40 2 130,95 mk Huolto 240.000 km
        10.7.2008 244576 € 360,00 2 140,46 mk uusi tuulilasi
        4.10.2000 € 225,00 1 337,79 mk uusi akku, mittarivalaistus
        4.12.2008 260702 € 210,00 1 248,60 mk Huolto 260.000 km käsijarru
        21.4.2009 276878 € 75,00 445,93 mk aurauskulmat säädetty/tarkistettu
        3.6.2009 281900 € 650,00 3 864,72 mk Huolto 280.000 km hihnan vaihto ilmaston huolto
        10.8.2009 € 33,80 200,97 mk maali- lakkaspay, takaovien kynnykset maalattu
        3.12.2009 301348 € 275,00 1 635,08 mk Huolto 300.000 km jouset takarumpuihin
        26.1.2010 306802 € 51,25 304,72 mk polttimoita ja perutusvalon kytkin
        22.3.2010 € 326,50 1 941,28 tuki vasen puoli, pallonivel (katsastukseessa todettu väljys)
        3.8.2010 328592 € 127,00 755,11 mk Huolto 330.000 km

        tuntuu kyllä aika utopisteseltä päästä yli 150.000 ilman laakeri remonttia...mitä töissä on kaverit kertoneet niin laakeriviat ilmaantuu viimeistään juuri 150.000km..ja huohotin putket jääs. öljyt pihlle yms.. mutta eihän sitä kaikkee tarvitse kertoa... pari vuotta käytettyjen tdci.n hinnat sanoo kyl jotain... uskomaton pudotus... katelkaa vaik keltasest pörsistä hintoja...


      • Eka kirjoittaja
        totuus ensin kirjoitti:

        tuntuu kyllä aika utopisteseltä päästä yli 150.000 ilman laakeri remonttia...mitä töissä on kaverit kertoneet niin laakeriviat ilmaantuu viimeistään juuri 150.000km..ja huohotin putket jääs. öljyt pihlle yms.. mutta eihän sitä kaikkee tarvitse kertoa... pari vuotta käytettyjen tdci.n hinnat sanoo kyl jotain... uskomaton pudotus... katelkaa vaik keltasest pörsistä hintoja...

        Ei sinun tarvitse uskoa mitään! Minulla on kaikki kuitit tallella. Ja kaikki toimenpiteet on tehty merkkiliikkeessä. Ennen tätä autoa minulla oli Escort 1,8 TD. Siitä autosta meni yksi takalaakeri n. 120 tkm kohdalla (ajettiin sillä ”vain” 156 tkm), mutta tässä autossa melkein kaikki on alkuperäistä! Jopa pakoputki ja takajarrut (mikäli kukaan ei ole vaihtaneet niitä salaa). Suurin osa on ajettu kehä III ja Porvoon moottoritiellä 80-110 km/h (työmatka n. 30.000 km/vuosi). 80-90 km/h on taloudellisin nopeus. Eikä moottoritiellä synny jonoja taakse vaikka ajaisi vähän hiljempaa. Kun ajaa 220 työpäivää vuodessa säästö on suuri. Kulutus 80 km/h on 3,8-4,3 l ja 120 km/h on 6-6,5 l…

        Nyt auto on myyty ja Focus 2007 109 heppanen ostettu (Saksasta tuotu, mutta suomalaisen liikkeessä oleva auto, 2007 Ford toi Suomeen vain 90 hv). Kaikki tämä tuli tehty viikon sisäsllä; kolaroitu, ostettu uusi auto, vanha auto myyty). Hintataso ei määräydy esineen arvon mukaan vaan kysynnän mukaan! Sinäkin olet siinä vakaassa uskossa, että Focus on huono, eli et maksa siitä kovaa hintaa niin kuin moni maksaa Toyotasta tai VW’ssä! Vanhan Fordin ostaja voi tehdä löytöjä ;-) Mielikuvilla voidaan vaikuttaa markkinahintaan ;-) Olemme ananneet yli 1.000.000 km Fordeilla emmekä ”koskaan” ole olleet pettyneitä!


      • daahh
        totuus ensin kirjoitti:

        tuntuu kyllä aika utopisteseltä päästä yli 150.000 ilman laakeri remonttia...mitä töissä on kaverit kertoneet niin laakeriviat ilmaantuu viimeistään juuri 150.000km..ja huohotin putket jääs. öljyt pihlle yms.. mutta eihän sitä kaikkee tarvitse kertoa... pari vuotta käytettyjen tdci.n hinnat sanoo kyl jotain... uskomaton pudotus... katelkaa vaik keltasest pörsistä hintoja...

        Ite oon ajanu ny yli 170tkm eikämitään laakereita oo vaihdeltu! Ei ne ny niin vain mee!


      • asdfghjklöä'ölkjhg
        daahh kirjoitti:

        Ite oon ajanu ny yli 170tkm eikämitään laakereita oo vaihdeltu! Ei ne ny niin vain mee!

        Laakereista 95% kestää nimelliseen käyttöikään ja 5% sata kertaa pisempään. Autonvalmistajat ei tee laakereita itse. Laakeri voi mennä mistä autosta tahansa, milloin tahansa. Omassa focuksessa on 520tkm mittarissa ja alkuperäinen kone, kytkin, vaihteisto, vetarit, laakerit...


      • sdfy
        asdfghjklöä'ölkjhg kirjoitti:

        Laakereista 95% kestää nimelliseen käyttöikään ja 5% sata kertaa pisempään. Autonvalmistajat ei tee laakereita itse. Laakeri voi mennä mistä autosta tahansa, milloin tahansa. Omassa focuksessa on 520tkm mittarissa ja alkuperäinen kone, kytkin, vaihteisto, vetarit, laakerit...

        ne kestää oikealla ajotyylillä ja huolloilla.


      • Ajo-ominaisuudet 10+
        sdfy kirjoitti:

        ne kestää oikealla ajotyylillä ja huolloilla.

        Sinä sen sanoit, lyhyesti :-) Kaahailu ja huonosti huolleettu syö auton kuin auton.


      • Pöljä...
        Eka kirjoittaja kirjoitti:

        Ei sinun tarvitse uskoa mitään! Minulla on kaikki kuitit tallella. Ja kaikki toimenpiteet on tehty merkkiliikkeessä. Ennen tätä autoa minulla oli Escort 1,8 TD. Siitä autosta meni yksi takalaakeri n. 120 tkm kohdalla (ajettiin sillä ”vain” 156 tkm), mutta tässä autossa melkein kaikki on alkuperäistä! Jopa pakoputki ja takajarrut (mikäli kukaan ei ole vaihtaneet niitä salaa). Suurin osa on ajettu kehä III ja Porvoon moottoritiellä 80-110 km/h (työmatka n. 30.000 km/vuosi). 80-90 km/h on taloudellisin nopeus. Eikä moottoritiellä synny jonoja taakse vaikka ajaisi vähän hiljempaa. Kun ajaa 220 työpäivää vuodessa säästö on suuri. Kulutus 80 km/h on 3,8-4,3 l ja 120 km/h on 6-6,5 l…

        Nyt auto on myyty ja Focus 2007 109 heppanen ostettu (Saksasta tuotu, mutta suomalaisen liikkeessä oleva auto, 2007 Ford toi Suomeen vain 90 hv). Kaikki tämä tuli tehty viikon sisäsllä; kolaroitu, ostettu uusi auto, vanha auto myyty). Hintataso ei määräydy esineen arvon mukaan vaan kysynnän mukaan! Sinäkin olet siinä vakaassa uskossa, että Focus on huono, eli et maksa siitä kovaa hintaa niin kuin moni maksaa Toyotasta tai VW’ssä! Vanhan Fordin ostaja voi tehdä löytöjä ;-) Mielikuvilla voidaan vaikuttaa markkinahintaan ;-) Olemme ananneet yli 1.000.000 km Fordeilla emmekä ”koskaan” ole olleet pettyneitä!

        Eikös se vakuutusyhtiö sen vanhan lintan lunastanut..."vaan kysynnän mukaan"


      • TDdi
        Pöljä... kirjoitti:

        Eikös se vakuutusyhtiö sen vanhan lintan lunastanut..."vaan kysynnän mukaan"

        Koska korjausarvio oli liian pieni auton arvoon nähden sitä ei lunastettu. Yksi Pelle Peloton osti sen sopivaan hintaan.

        Kun kolaroi, kaskossa on kolme vaihtoehtoa; korjaus, lunastus (kun korjauskustannukset nousevat liian isoiksi auton arvoon nähden) ja kertakorvaus (otin rahat!). Ilmeisesti kertakorvaus on 60 % korjausarviosta (sain myös keskeytyskorvauksen arvioiduista korjauspäivistä) ja saintehdä autolle mitä halusin. Minä myin sen sellaisenaan tarpeettomana pois, koska olin ostanut uuden auton jo ennen kuin sain edes korjauksesta kustannusarvion. Minulle iski autokuume koska vanha Focus oli ollut meillä jo oli 8 v ja ajettu 340 tkm.


      • ei kestä ford
        Ajo-ominaisuudet 10+ kirjoitti:

        Sinä sen sanoit, lyhyesti :-) Kaahailu ja huonosti huolleettu syö auton kuin auton.

        lukekaahan alusta mitä vikoja.sit pari urpoo sönkää jostai ajotyylistä. ford ei kestä millään ajotyylillä.moottori laakerit vetarit kaikki paskana jo sisään ajo vaiheessa


      • ei kestä ford kirjoitti:

        lukekaahan alusta mitä vikoja.sit pari urpoo sönkää jostai ajotyylistä. ford ei kestä millään ajotyylillä.moottori laakerit vetarit kaikki paskana jo sisään ajo vaiheessa

        ääliö oot sitten taas ilmestyny näille foordin sivuille!


      • ei kestä foordi
        ei kestä ford kirjoitti:

        lukekaahan alusta mitä vikoja.sit pari urpoo sönkää jostai ajotyylistä. ford ei kestä millään ajotyylillä.moottori laakerit vetarit kaikki paskana jo sisään ajo vaiheessa

        kUnnIaAn


      • Käyttäytymisopas
        ei kestä foordi kirjoitti:

        kUnnIaAn

        Mikä hyöty siitä on, että käy tällä palstalla purkamassa huonoa oloaan kirjoittamalla lapsellisia juttuja?


    • Kölnin kultainen

      On sitä tullut tässä vuosien saatossa ajeltua autolla jos toisella, ollut uutta: mersua, audia, volkkaria, saabia, volvoa, nissania, toyotaa, peugeotia ja bmw:tä mutta mikään ei vedä vertoja nykyiselle autolleni joka on FORD, yhtä hyvää autoa en ole ajanut ennen, TDCi moottori vääntää, eikä kiihtyvyyteen jää puutteita ja ohjaus on aivan omaa luokkaansa, sekä alusta on tarpeeksi jämäkkä niinkuin saksalaisilta sopii toivoa. Jarrut toimii niinkuin pitääkin, elikkä kipin kapin Ford:liikkeeseen ja koeajamaan FORD jos ette ennen ole ajaneet, ehdottomasti paras, eikä uusikaan järin kallis ole jos vertaa kilpailijoihinsa...

      • psa hdi

        1.6 diesel on sama kone kuin psa 1.6 hdi. Kestää hyvin jos muistaa käyttää oikeita öljyjä ja vaihtaa 10-15 000 välein. Toivoisi, että tänne kirjoittaisi ihmiset oikeata asiaa, eikä mitään keksittyjä "kiertokangen yläpään" vikajollotuksia. Provo-pellejä on muutenkin netti pullolla, että pian ei faktat erotu lääkkeensä unohtaneitten saduista...


      • hdi power
        psa hdi kirjoitti:

        1.6 diesel on sama kone kuin psa 1.6 hdi. Kestää hyvin jos muistaa käyttää oikeita öljyjä ja vaihtaa 10-15 000 välein. Toivoisi, että tänne kirjoittaisi ihmiset oikeata asiaa, eikä mitään keksittyjä "kiertokangen yläpään" vikajollotuksia. Provo-pellejä on muutenkin netti pullolla, että pian ei faktat erotu lääkkeensä unohtaneitten saduista...

        Vaihdoin kesällä autoa, edellinen oli citikka samalla 1.6 HDi -koneella. Mittarissa 255000km.


    • Ei_Porilainen

      Nyt voi kaikki sanoa, että kuinka on Focukset toimineet... Veikkaan, ettei paljon tuu kehuja!!!! Moni on tuttava- ja sukulaispiirissä kokeillut dieselfocusta ja lopputuloksena on menetetyt rahat ja hermot... pyöränlaakeriremppaa jatkuvasti, jarruremppaa kokoajan, webasto ei toimi, ilmastointi ei toimi, ymym. Paskojan nuo ovat!!!

      • Uskomitähaluat

        Heh. Kokemusta on Focuksilla yli 500.000 km ja ei yhtään webastoa on korjattu. Etujarrut vaihdettu 120.00 km välein jne. Kaikkien autojen ilmastoinnit toimineet. Kolme pyöränlaakeria toki vaihdettu.


    • Fordisti

      Meillä on ollut kaksi fordia toinen 06- Focus 1.6TDCI 90hv ja 09- Fiesta 1.6TDCI 90hv. Focuksella ehdin ajaa 97000km mittariin ennen vaihtoa. Remontit, 34000km kuskinpuolen vetoakseli vuoti öljyä korjattiin takuuseen, tyyppivika. 93000km EGR-venttiili vaihtoonvaihtoon. Fiesta 80000km Flektin rele jäi jumiin, 97000km EGR-venttiili vaihtoon ja 103000km kuskinpuolen jousi poikki. Hyviä autoja kumpikin.

    • Rutonof

      Neljä kirjainta johon voi luottaa .Fort johtaa Mini on toinen.

    • Eiuskoisi

      Tätä kun lukee niin alkaa tuntumaan siltä että Ford on onnistunut tekemään toimiviakin autoja välillä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      373
      3325
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      161
      1345
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1198
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      142
      1055
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      764
    7. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      747
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      114
      733
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      719
    Aihe