Ylermi kritisoi aiemmissa keskusteluissa kovasti 
ko.venetyyppiä. Ylermi on oikeassa puhuessaan, 
että vene on hidas verrattuna nykyisiin 36-
jalkaisiin veneisiin. Mutta lieneekö unohtunut 
yksi tärkeä asia eli se mitä vene maksaa. Jos 
otetaan n.250tmk rahaa ja katsotaan mitä sillä 
saa, muuttuu tilanne toiseksi. Antilla 36 on 
mielestäni erittäin hyvin tehty, joten sellaisen 
hankkiminen käytettynäkään ei liene huono 
ratkaisu (vene painaa tyhjänä 4700kg josta kölin 
osuus n.1800kg, eli ei niin kauhea ruuhi, kuin 
monet luulevat). Tiloja on vähintäänkin yhtä 
paljon, kuin muissa saman hintaluokan veneissä.
LYS 1,17 (jos se nyt käy nopeuden analysointiin)
on sekin ihan yläpäästä, kun verrataan taas saman 
hintaluokan veneisiin. Lisäksi vene on kevyellä 
tuulella varsin kilpailukykyinen jopa nykyisiin 
36-jalkaisiin verrattuna. Se jos mikä juuri 
perhepurjehtijaa kiinnostaa, kun pystyy hyvinkin 
kevyellä tuulella pitämään mukavaa matkanopeutta. 
Jos tuuli loppuu kokonaan, niin Perkinsin 49hp 
koneella saavutetaan Nauticat-luokan 
koneajonopeus. Kansijärjestelyt ovat perheelle, 
jossa on pieniä lapsia, hieman huonot (ei rois-
kereunoja). Toisaalta ns. racing kansi tuo 
sisälle jopa paremmat tilat, mitä ulkoapäin 
uskoisi. Mielipiteitä on moneksi ja veneiden 
käyttötarkoituksiakin on kovin erilaisia. 
Kuitenkin itse olen tyytyväinen Antilla-36 
veneeseeni, niin perhepurjehduksessa kuin etenkin 
kilpapurjehduksessa. Kaiken lisäksi klassisen 
kaunis ulkomuoto mahdollistaa hyvät 
rantautumisominaisuudet, kun keulan ylitys on 
reilusti toista metriä (Yritäppäs rantautua 
kalliorantaan nykyaikaisella pystykeulaveneellä, 
ei niin helppoa)
Ylermille Antilla-36:sta
21
5628
Vastaukset
- kiinnostunutMikähän se kevyen tuulen mukava matkanopeus on ja 
 Nauticat-luokan moottoriajonopeus ?- HAReilusti purjetta, kapeahko veslinja ja paljon 
 moottoritehoa.
- edelleenkin ihmettelenHA kirjoitti:Reilusti purjetta, kapeahko veslinja ja paljon 
 moottoritehoa.Eli otetaan takila jostain toisesta veneestä? 
 Runkonopeus ei myöskään tunnu olevan rajoitteena
 kuten tavallisissa, ei näin legendaarisissa,
 veneissä?
- HAedelleenkin ihmettelen kirjoitti:Eli otetaan takila jostain toisesta veneestä? 
 Runkonopeus ei myöskään tunnu olevan rajoitteena
 kuten tavallisissa, ei näin legendaarisissa,
 veneissä?Ei tartte lainata vierasta takilaa, mitoitetaan 
 vain se kevyelle kelille ja suostutaan maksamaan
 siitä tarvittava hinta mittaluvussa. Tämä
 näkyykin selvästi Antillan IMS-mittakirjassa.
 Moottorilla menee sen kuin 36-jalkainen runko
 menee, pitäisi pärjätä ihan kohtuudella NC33:lle.
 En keksi näissä edelleenkään mitään ihmeteltävää.
 
- saisinpa itsellenikin senHyvä että lyöt jauhot suuhun Ylermille. 
 Lähipiirissäni on yksi Antilla 36 (näitähän ei
 ole paljon, enkä nyt kerro mistä niistä on kyse)
 eikä edelleenkään näiltä vesiltä löydy venettä,
 jolla juuri pystyisi panemaan kampoihin, kun
 puikoissa on osaava kippari. Edelleen 36:sia
 näkyy kärkipäässä kilpailujen tuloslistoilla. Ja
 vene on aivan saamarin tyylikäs ja vahva. Ylermi
 puhuu vastoin parempaa tietoaan. Joku on
 kuulemani mukaan käynyt ottamassa mitat Eikan
 muotista ja rakentanut itse veneen, joka vain
 etäisesti muistuttaa oikeaa Antilla 36:tta.
 Avotuulella nämä lättäpohja-notkukansi-bulbiköli-
 ruoriohjaus-ammeet voivat olla nopeampia, mutta
 kryssillä harva, jos mikään samankokoinen pärjää.- HAEnpä oikein usko, että uusia olisi tehty yhtä 
 enempää. Ja se yksi on kyllä tehty alkuperäisessä
 muotissa, mutta kansi on muutettu
 cruisingversioksi istumalaatikon ympärillä
 olevine sarjoineen, joten ulkonäkö poikkeaa
 totutusta ylärakenteiden osalta. Kannen ja
 sisustuksen muutoksiin liittyy tietysti pari
 hyvin Eikkamaista tarinaa, joita kuulin laidan
 yli turinoidessa.
 
- kapuÄlkää jauhako paskaa ko. veneet on vanhoja 
 kulisia paskoja. Taitaa vaan poikia vituttaa, kun
 muut ajelee uudemmilla venhoilla ohi.- ???Mikähän vene Kapulla on? Lienee kovasti moderni 
 ja nopea.
 
- ylermiAntilla 36 on varmaankin ihan hyvä vene 
 monellakin tapaa. Itse en ole moisella
 purjehtinut; ainoastaan käynyt sisällä veneen
 ollessa satamassa. Olen samaa mieltä siitä, että
 jos sitä vertaillaan samanhintaisiin veneisiin
 niin todennäköisesti Antilla 36 on ihan hyvä
 valinta. Tosin tässäkin vertailussa joutuu
 tyytymään ehkä hieman nykyveneitä (esim. Inferno
 31) vaatimattomampiin sisätiloihin. Suurta eroa
 ei toki näissäkään ole ja makuja on monenlaisia.
 Nopeudesta olen erityisesti "saisinpa
 itsellenikin" nimimerkin kanssa eri mieltä. Se
 kyllä pärjää hintaluokkansa veneitä vastaan
 hyvin, saattaa jopa olla nopein kaikista.
 Sensijaan kokoluokkansa veneille sillä ei ole
 mitään jakoa, ellei nyt sitten puhuta jostain
 Bavarioista tai Beneteau Oceaniksista joissa
 purjehdusominaisuudet eivät ole olleet
 suunnittelun primäärejä näkökohtia.
 Miten sitä laadukkuutta muuten mitataan? Sen olen
 huomannut, että helposti esitetään väitteitä
 mutta en muista lukeneeni mistään mitään faktaa
 asiasta. Laituripuheissahan pelkkä suomalaisuus
 takaa veneen laadun. En toki tällä väitä, että
 Antilla olisi laadultaan mitenkään huono. Mutta
 miten ja millä perusteilla se sitten on
 laadukkaampi kun joku toinen vene?
 Vielä on todettava, että varsinkin
 nimimerkin "saisinpa itsellenikin"
 lähetystymistapa on uskonnollisuudessaan upea.
 Ole vahva uskossasi!
 S&S on suunnitellut monta aikanaan hienoa venettä
 jotka ovat aikanaan myös voittaneet lähes kaikki
 kilpailut. Aika on täsä mennyt eteenpäin ja esim.
 käydessäni viime viikonloppuna Tukholman
 venemessuilla en löytänyt sieltä yhtään uutta
 konstruktiota joka olisi ollut S&S:n
 suunnittelema. Vaikea uskoa, että nykyiset
 veneenrakentajat tahallaan jättäisivät
 käyttämättä parhaita mahdollisia
 veneensunnittelijoita tai heidän aikaisempia
 piirrustuksiaan.
 En heti muista viime kesältä yhtään kilpailua
 jossa Antilla 36 olisi ollut käkipaikoilla.
 Antilloita on muistaakseni tehty 11 kappaletta
 joten hankinta käytettynä voi olla vaikeaa.
 Tavaraa tuskin liikkuu kovinkaan paljoa.- tepuEikös Inkeri-niminen "ikivanha ruuhi", S&S 6.6, 
 ole viime aikoina menestynyt melko hyvin IMS3-
 luokassa ja jopa uusia raasereita paremmin?
 Kisoissa (IMS, LYS) kun miehistön osaaminen,
 purjeiden kunto, pohjan puhtaus ja ylimääräisten
 painojen poisto veneestä ratkaisevat paljon
 enemmän kuin veneen ikä.
 Köliveneen nopeus taas riippuu maksimoiduista:
 vesilinjapituudesta, vesilinja-uppoumasuhteesta,
 purjeala-uppoumasuhteesta, purjealaa-
 märkäpintasuhteesta ja purjeenkantokyvystä eli
 jäykkyydestä. Ihan samalla tavalla niin uusilla
 kuin vanhoillakin venekonstruktioilla.
 Tietysti suunnittelun osaaminen kehittyy ajan
 myötä ja uudet veneet ovat yleensä
 suorituskykyisempiä kuin vanhemmat. Niissä on
 enemmän purjealaa uppoumaa kohti kuin
 vanhemmissa, mutta jos vertailet yhtä pitkillä
 vesilinjoilla olevia veneitä, niiden
 suorituskyvyt ova hämmästyttävän lähellä
 toisiaan. Vanhat menevät paremmin (ainakin
 mukavammin) luovia, uudet paremmin slööriä, noin
 yleistäen.
 
- puoskariIhmeellistä jorinaa jostain Antillasta. Ei täällä 
 muutkaan tuki palstaa tilittämällä omasta
 veneestään sekopäisiä juttuja.
 Oletko jo mennyt naimisiin sen veneesi kanssa?
- tietoviisasOlet oikeassa. LYS - luku ei todellakaan käy 
 nopeuden analysointiin. LYS-luvut kuulemma
 arvotaan joka vuosi lottoarvontakoneen
 tyyppisellä laitteella. Kunkin veneen LYS-luku on
 siis puhtaasti satunnainen. LYS-luvulla ei ole
 mitään tekemistä veneen todellisen nopeuden
 kanssa.- tepuVoititko lyhyesti mainita esim. 2 venettä, joiden 
 LYS-luku on mielestäsi selvästi väärä ja kuinka
 paljon? Mittalukujen suuri väli (1 %) voisi ehkä
 aiheuttaa pientä oikeutettua kritiikkiä. Yleensä
 aloittelevet purjehtijat pitävät sääntöä huonona.
 Osaajat pärjäävät ja aloittelijoille jää
 räksyttäjän osa. Kymmenkunta vuotta harjoittelua
 samalla miehistöllä saa säännön näyttämään
 oikeudenmukaisemmalta.
- ; )tepu kirjoitti:Voititko lyhyesti mainita esim. 2 venettä, joiden 
 LYS-luku on mielestäsi selvästi väärä ja kuinka
 paljon? Mittalukujen suuri väli (1 %) voisi ehkä
 aiheuttaa pientä oikeutettua kritiikkiä. Yleensä
 aloittelevet purjehtijat pitävät sääntöä huonona.
 Osaajat pärjäävät ja aloittelijoille jää
 räksyttäjän osa. Kymmenkunta vuotta harjoittelua
 samalla miehistöllä saa säännön näyttämään
 oikeudenmukaisemmalta.Jäin siihen käsitykseen että Antilla 36:n LYS 
 luku ei kuvaa veneen todellista nopeutta.
 Tietääkseni muissa veneissä se kyllä kutakuinkin
 toimii.
- joke; ) kirjoitti:Jäin siihen käsitykseen että Antilla 36:n LYS 
 luku ei kuvaa veneen todellista nopeutta.
 Tietääkseni muissa veneissä se kyllä kutakuinkin
 toimii.Jaa, että olisi yksi tällainen "ihmevene" ja 
 sitten muut "ihan tavallisia".Heh heh heh
 heh...
- Antilla-36joke kirjoitti:Jaa, että olisi yksi tällainen "ihmevene" ja 
 sitten muut "ihan tavallisia".Heh heh heh
 heh...Totta, kyllä se luku on ihan oikea. Itselläni 
 taitaa olla se ainokainen voimassa oleva LYS-
 todistus Antilla-36:lle. Tosin veneessäni on
 1-genoa 138% ja isopurjekin on vakiota pienempi,
 joten täyspurjein varustettu Antilla-36 saisi
 varmaan 1,18 luvun. Täytyy muistaa, että tämä
 minulla oleva 1,17 LYS-luku on todistuksellinen
 eikä siis perustu vakiovenetaulukkoon, koska
 Antilla-36:sta ei sieltä löydy. Verratessa oman
 veneeni suorituskykyä GPH=684.1 muihin
 taulukosta löytyviin veneisiin on LYS-luku aika
 kohdallaan, ehkä 1,16 olisi lähempänä totuutta,
 mutta mielestäni todistuksellisislla veneillä on
 oltava LYS-luku, joka on mielummin yläkanttiin
 kuin alakanttiin. PS. aikaisemmin joku sanoi
 ettei Antilla-36:lla ole kisoissa pärjätty.
 Täytyy kuitenkin sanoa, että joka vuosi on
 palkintoja tippunut ja vitriini on jo ääriään
 myöten täynnä.
 Tämä kesä oli kyllä vähän heikompi huonoimman
 sijoituksen ollessa 6.
 
- AnonyymiMahtaako Ylermi jo ymmärtänyt että Antilla 36 on hyvä ja riittävän nopea vene vai vieläkö on epäselvää tässä asiassa? Nyt juuri olisi hyvä sellainen nettiveneessä hintaan 39 000 e/ tarjous. Onko Ylermi jo päässyt euroihin vai jäikö ns lopullisesti markkoihin? 
- AnonyymiJaahas, 22 vuotta vanha keskustelu. Melkoinen arkeoloogi kun tämän kaivoit esille. Lieneekö Ylermi vielä tiukasti purjehtimisen parissa? Markat vaihtunut euroihin ja homescandit Bavarioihin.. - AnonyymiKeskustelu voi olla vanha mutta Antilla 36 on edelleen yhtä hyvä vene kuin ennenkin. Entisenä gastina olen erään veneen tuloksia seurannut ja hyvin on pärjännyt vaikken ole mukana ollutkaan. Tai ehkä juuri siitä syystä. Erittäin kovassa kelissä kisassa mukana olleena voin sanoa että en ole tuntenut ikinä oloani yhtä turvalliseks missään muussa veneessäi kuin antillassa. Hetkeäkään ei tarvinnut pelätä että jotain hajoaisi. Runko kulki aallokossa sulavasti ja loput kehut kipparille! 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Keskustelu voi olla vanha mutta Antilla 36 on edelleen yhtä hyvä vene kuin ennenkin. Entisenä gastina olen erään veneen tuloksia seurannut ja hyvin on pärjännyt vaikken ole mukana ollutkaan. Tai ehkä juuri siitä syystä. Erittäin kovassa kelissä kisassa mukana olleena voin sanoa että en ole tuntenut ikinä oloani yhtä turvalliseks missään muussa veneessäi kuin antillassa. Hetkeäkään ei tarvinnut pelätä että jotain hajoaisi. Runko kulki aallokossa sulavasti ja loput kehut kipparille! Joo on se hyvä vene. 
 
- AnonyymiTää on kyl ennätys, 22 vuotta aloituksesta. 
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset424895
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut183646
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti693443
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1012798
- SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensaSDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral862670
- IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k302620
- Anteeksi TAamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa161683
- En mä tahallani ole näin hankala.Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta161536
- Harmittaako mies, että yhteys katkesi?Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?2011413
- 1521311