Ihan aluksi: Olen umpihetero
Mutta itse kysymykseen: Miksi vanhoillislestadiolaiset vikovat Jumalan luomistyön tuloksia eli homoja?
Eikö kaikki Jumalan luoma olekaan Kaunista ja Hyvää? Jo tilastomatematiikalla saadaan selville että v-lest joukossakin täytyy olla satoja homoja. Homoudessa ei ole kysymys ei ole tahdon asiasta, sen enempää kuin että kukaan ei voi omalla tahdolla määrätä silmienväriänsäkään.
Miksi vl:t eivät hyväksy Jumalan luomistyötä?
27
528
Vastaukset
- entinenVL
..että homot olisivat joidenkin mielestä Jumalan krapulapäissään sattunut luomistyön virhe ja siksi homotaipumusten toteuttaminen olisi syntiä. Miksi Jumalan piti mennä luomaan paratiisin sallitun elämänpuun lisäksi kielletty hyvän- ja pahantiedon puu, josta ei siis saanut syödä. No, tekevälle sattuu.
- .....
on vain vertausta tai mytologinen taru eikä todellakaan mikään kirjaimellisesti tulkittava historiallinen tosiasia. Siinä Jumala(ykseys) jakautuu kaksinaisuudeksi tai moninaisuudeksi eli "maailmaksi". Maailman luominenhan tapahtuu jakautumisen ja erottamisen kautta. Paholainen on "tämän maailman valtias". Se kuvataankin kaksinaisuuden tai jakautumisen symbolein, esim. sarvet, hanko, viisikanta jne. Tämä on Paavalin mukaan "kuolemista Aatamissa".
Joka tekee "Isäni tahdon", muuttaa tiedon puun Elämän puuksi. Silloin on Paavalin sanoin tultu "eläväksi Kristuksessa". Silloin mies ja nainen ovat yhtä. Jeesushan puhui lasten kaltaisesta Valtakunnasta. Pienillä lapsilla ei ole sukuviettiä. ..... kirjoitti:
on vain vertausta tai mytologinen taru eikä todellakaan mikään kirjaimellisesti tulkittava historiallinen tosiasia. Siinä Jumala(ykseys) jakautuu kaksinaisuudeksi tai moninaisuudeksi eli "maailmaksi". Maailman luominenhan tapahtuu jakautumisen ja erottamisen kautta. Paholainen on "tämän maailman valtias". Se kuvataankin kaksinaisuuden tai jakautumisen symbolein, esim. sarvet, hanko, viisikanta jne. Tämä on Paavalin mukaan "kuolemista Aatamissa".
Joka tekee "Isäni tahdon", muuttaa tiedon puun Elämän puuksi. Silloin on Paavalin sanoin tultu "eläväksi Kristuksessa". Silloin mies ja nainen ovat yhtä. Jeesushan puhui lasten kaltaisesta Valtakunnasta. Pienillä lapsilla ei ole sukuviettiä.esim. homouden syntiä, vaan ihminen lankesi ja sain synnin osakseen; "synnin palkka on kuolema". Jari Tervoon vetoaminen ei kannata, sillä hän ei ole uskovainen, eikä edestiedä asiaa.
weha kirjoitti:
esim. homouden syntiä, vaan ihminen lankesi ja sain synnin osakseen; "synnin palkka on kuolema". Jari Tervoon vetoaminen ei kannata, sillä hän ei ole uskovainen, eikä edestiedä asiaa.
Ajattelepa, voiko Aito Rakkaus olla koskaan syntiä?
Tutkistelpa Raamattuasi ja jos löydät yhdenkään Raamatunkohdan jossa aito rakkaus on syntiä, tuo se kiireesti esiin.Devoit kirjoitti:
Ajattelepa, voiko Aito Rakkaus olla koskaan syntiä?
Tutkistelpa Raamattuasi ja jos löydät yhdenkään Raamatunkohdan jossa aito rakkaus on syntiä, tuo se kiireesti esiin.esim. väärähengellisillä ja ihan epäuskoisillakin. "Rakkaus ei iloitse vääryydestä, vaan loitsee yhdessä totuuden kanssa". Kun tunnustetaan synti synniksi, kuten Raamttu kertoo, se on oikeata rakkautta.
weha kirjoitti:
esim. väärähengellisillä ja ihan epäuskoisillakin. "Rakkaus ei iloitse vääryydestä, vaan loitsee yhdessä totuuden kanssa". Kun tunnustetaan synti synniksi, kuten Raamttu kertoo, se on oikeata rakkautta.
Laajalla, koko Raamatun käsittävällä haulla ei löytynyt yhtään osumaa sanaparille "väärä rakkaus".
Eli Raamatun mukaan sellaista ei olekaan.
En usko että homojen rakkaus on sen väärempää kuin heteroidenkaan. Tietenkin voi olla mahdollista ettet ymmärrä tunnetta rakkaus ja ajattelet vain aktia rakkautena.- .......
weha kirjoitti:
esim. homouden syntiä, vaan ihminen lankesi ja sain synnin osakseen; "synnin palkka on kuolema". Jari Tervoon vetoaminen ei kannata, sillä hän ei ole uskovainen, eikä edestiedä asiaa.
"Älä sano väärää todistusta".. Jeesushan kehoitti Vuorisaarnassaan hylkäämään nämä säännöt. Jeesus sanoo, että huoruutta(=synti) on jo vaimon tai naisen himoitseminen. Sen takia Hän sanoikin fariseuksille, jotka ajattelivat, että autuus saavutetaan pitämällä käskyt ja välttämällä ns.pahaa: "kuka teistä on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven". Jeesus ei Vuorisaarnassa kärjistänyt Mooseksen lakia, vaan totesi, ettei syntiä voi välttää "maailmassa", eli silloin kun mies ja nainen eivät ole yhtä ihmisessä. Synti on siinä, ettei ihminen ole vielä täydellinen niin kuin "Taivaallinen Isä on täydellinnen". Se erottaa Jumalasta. Jumala on lapsi.
Jari Tervon ajatuksia toi vähän esille. En vedonnut niihin, kuten väitit. Devoit kirjoitti:
Laajalla, koko Raamatun käsittävällä haulla ei löytynyt yhtään osumaa sanaparille "väärä rakkaus".
Eli Raamatun mukaan sellaista ei olekaan.
En usko että homojen rakkaus on sen väärempää kuin heteroidenkaan. Tietenkin voi olla mahdollista ettet ymmärrä tunnetta rakkaus ja ajattelet vain aktia rakkautena.Sitä voi kuvata näin: "julmia susia lampaiden vaatteissa". Ei ole Rakkautta totuuteen.
- ..Ent...VL..
....... kirjoitti:
"Älä sano väärää todistusta".. Jeesushan kehoitti Vuorisaarnassaan hylkäämään nämä säännöt. Jeesus sanoo, että huoruutta(=synti) on jo vaimon tai naisen himoitseminen. Sen takia Hän sanoikin fariseuksille, jotka ajattelivat, että autuus saavutetaan pitämällä käskyt ja välttämällä ns.pahaa: "kuka teistä on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven". Jeesus ei Vuorisaarnassa kärjistänyt Mooseksen lakia, vaan totesi, ettei syntiä voi välttää "maailmassa", eli silloin kun mies ja nainen eivät ole yhtä ihmisessä. Synti on siinä, ettei ihminen ole vielä täydellinen niin kuin "Taivaallinen Isä on täydellinnen". Se erottaa Jumalasta. Jumala on lapsi.
Jari Tervon ajatuksia toi vähän esille. En vedonnut niihin, kuten väitit...että hänen jälkeen alkoi uusi maailmanaika, missä voidaan saavuttaa iankaikikinen elämä. Muuten "toisella kuolemalla" on valtaa.
Luuk.20:34 "Niin Jeesus sanoi heille: "Tämän maailmanajan lapset naivat ja menevät miehelle.
20:35 Mutta ne, jotka on arvollisiksi nähty pääsemään toiseen maailmaan ja ylösnousemukseen kuolleista, eivät nai eivätkä mene miehelle.
20:36 Sillä he eivät enää voi kuolla, kun ovat enkelien kaltaisia; ja he ovat Jumalan lapsia, koska ovat ylösnousemuksen lapsia". - se entiVl
..Ent...VL.. kirjoitti:
..että hänen jälkeen alkoi uusi maailmanaika, missä voidaan saavuttaa iankaikikinen elämä. Muuten "toisella kuolemalla" on valtaa.
Luuk.20:34 "Niin Jeesus sanoi heille: "Tämän maailmanajan lapset naivat ja menevät miehelle.
20:35 Mutta ne, jotka on arvollisiksi nähty pääsemään toiseen maailmaan ja ylösnousemukseen kuolleista, eivät nai eivätkä mene miehelle.
20:36 Sillä he eivät enää voi kuolla, kun ovat enkelien kaltaisia; ja he ovat Jumalan lapsia, koska ovat ylösnousemuksen lapsia".Tässä Uuden liiton maailmanjassa ne "harvat ja valitut" eivät mene naimisiin Jeesuksen ja Paavalin tavoin. Sijajssovitus on pötypuhetta, sillä Raaamatun mukaan kaikissa ihmisessä on ensin Aatami ja sitten, tuskallisten kokemusten jäkeen, Kristus.
Luuk.20:34 Jeesus vastasi heille: "Tässä maailmassa otetaan vaimo ja mennään vaimoksi.
35 Mutta tulevassa maailmassa ne, jotka on katsottu ylösnousemuksen arvoisiksi, eivät enää mene naimisiin.
36 He eivät enää voi kuolla, sillä he ovat enkelien kaltaisia. He ovat Jumalan lapsia, ylösnousemuksesta osallisia. [1. Joh. 3:2] - SesekosVL
se entiVl kirjoitti:
Tässä Uuden liiton maailmanjassa ne "harvat ja valitut" eivät mene naimisiin Jeesuksen ja Paavalin tavoin. Sijajssovitus on pötypuhetta, sillä Raaamatun mukaan kaikissa ihmisessä on ensin Aatami ja sitten, tuskallisten kokemusten jäkeen, Kristus.
Luuk.20:34 Jeesus vastasi heille: "Tässä maailmassa otetaan vaimo ja mennään vaimoksi.
35 Mutta tulevassa maailmassa ne, jotka on katsottu ylösnousemuksen arvoisiksi, eivät enää mene naimisiin.
36 He eivät enää voi kuolla, sillä he ovat enkelien kaltaisia. He ovat Jumalan lapsia, ylösnousemuksesta osallisia. [1. Joh. 3:2]..kypsyen. Muistuttsisin tuosta jälleensyntymisestä. Ei Raamattua voi, ainakaan noissa kohdissa, ymmärtää ilman monia elämiä. "Jos panisemme toivomme Kristukseen vain tämän elämän varaan"..(1.Kor.15:19).
weha kirjoitti:
Sitä voi kuvata näin: "julmia susia lampaiden vaatteissa". Ei ole Rakkautta totuuteen.
..että homojen rakkaus ei ole sen huonompaa kuin heteroidenkaan..
- nuin se on
Devoit kirjoitti:
Ajattelepa, voiko Aito Rakkaus olla koskaan syntiä?
Tutkistelpa Raamattuasi ja jos löydät yhdenkään Raamatunkohdan jossa aito rakkaus on syntiä, tuo se kiireesti esiin.Seksuaalisuus ei olekaan rakkautta, vaan se on vietti, joka synnyttaa uutta elamaa.
Homoilu on turhaa koska siita ei synny jatkuvuutta maapallolle.
Maapallo pysyy heteroiden kautta elossa.
KIINASSA homoilu vois olla tervetullut vaihtoehto.
AITO rakkaus ei tarvitse seksuaalisuutta ollenkaan.
Halun olla rehellinen kun sanon rakastavani HOMOA, mutta en tekoa homojen kesken.
- hoijakkaaaaa
Ihan aluksi: Olen umpihetero**'
Miksi sun tuota pitää todistella? Mitä vikaa homoissa että tarvii todistella ettei ole homo ---> ei mitään tekemistä avauksesi kanssa sillä että mikä sinä olet.
Jokainenhan tiedämme sun olevan hamekankaan suurkuluttaja.... - RKHN-20
Sulla menee nyt vähän asioita sekaisin, mutta koitetaanpa vähän oikaista:
Ensinnäkin Jumala on luonut kaikki ihmiset vikoineen päivineen. Yksikään ei ole täydellinen. Homojen lisäksi on luotu esim kleptomaaneja, pyromaaneja jne.
Sitten on ihan toinen juttu, mitä nämä epätäydelliset ihmiset (siis me kaikki) tekevät. Pyromaani sytyttelee taloja - mutta se ei ole hyväksyttävää työtä, kleptomaani varastelee, emmekä hyväksy sitäkään tekemistä. Homot naivat samaa sukupuolta ja senkin RAAMATTU ILMOITTAA SYNNIKSI (etsitäänkö tarkka kohta ?).
Ja loputkin epätäydelliset ihmiset tekevät mitä syntejä milloinkin, eli kaikki tarvitsevat apua pelastuakseen.Room.6;1. Mitäs siis meidän pitää sanoman? Pitääkö meidän vielä synnissä oleman, että armo suuremmaksi tulis?
2. Pois se! Me, jotka synnille kuolleet olemme, kuinkas meidän vielä pitäis siinä elämän?weha kirjoitti:
Room.6;1. Mitäs siis meidän pitää sanoman? Pitääkö meidän vielä synnissä oleman, että armo suuremmaksi tulis?
2. Pois se! Me, jotka synnille kuolleet olemme, kuinkas meidän vielä pitäis siinä elämän?Joh. 8:7
Mutta kun he yhä edelleen kysyivät häneltä, ojensi hän itsensä ja sanoi heille: "Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä."
Rinnakkaisviitteet
5Moos. 17:7 Todistajien käsi kohotkoon ensimmäisenä häntä vastaan surmatakseen hänet, ja sitten koko kansan käsi. Poista paha keskuudestasi.
Room. 2:1 Sentähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja.Devoit kirjoitti:
Joh. 8:7
Mutta kun he yhä edelleen kysyivät häneltä, ojensi hän itsensä ja sanoi heille: "Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä."
Rinnakkaisviitteet
5Moos. 17:7 Todistajien käsi kohotkoon ensimmäisenä häntä vastaan surmatakseen hänet, ja sitten koko kansan käsi. Poista paha keskuudestasi.
Room. 2:1 Sentähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja."Mene, äläkä enään syntiä tee".
weha kirjoitti:
"Mene, äläkä enään syntiä tee".
1.Johanneksen kirje:
1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
- sanoi (Sananl):
Olen valmistanut vuoteen, levittänyt peitteet, monenväriset Egyptin pellavakankaat,
ja pirskottanut niille mirhaa, aaloeta ja kanelia.
Tule, iloitaan yhdessä, nautitaan lemmestä aamuun asti! - ihmetyksen aihe,...
Minulle on suuri ihmetyksen aihe, että joku, todellisena kristittynä itseään
pitävä henkilö, saattaa olla niinkin sokea, että kehuskelee näillä palstoilla
homo- ja lesborakkauden olevan aivan yhtä hyväksyttävää kuin normaalin
heteroiden välisen rakkauden.
Siksi kysynkin:
"Voiko homoseksuaalisuus todella olla kristillisesti hyväksyttävää?"
*
Avainkysymys tähänkin aiheeseen mielestäni on: `Onko Jumalaa olemassa?´
Eräs kristillinen dogmatiikkakin näet myöntää:
”Jos ei olisi olemassa Jumalaa, silloin emme tietenkään olisi tilivelvollisia
hänelle, ja voisimme elää niin kuin itse haluamme.”
Koska tosi kristityille on selviö, että Jumala on olemassa, heille on myös
selviö, että Jumala on ilmoittanut ihmisille ohjeensa siitä miten ihmisten
tulee elää, jos he näet parannusta tehden aikovat alkaa elämään Jumalan
mielen mukaan.
Raamattu on kristityille `kaanon´, mittakeppi ja ohjesääntö eli pyhien
kirjoitusten kokoelma, sisältäen kristillisen uskon mukaan jumalallisen
ilmoituksen Jumalan tahdosta, koskien myös ihmisten elämänlaatua.
Kristillisen seurakunnan tehtäväksi onkin annettu levittää hyvä sanoma
Herramme Jeesuksen sovitustyöstä kaikkeen maailmaan.
Tämän ohessa tietenkin Jumalan tahtokin ihmisten elämän suhteen
ilmoitetaan niille, jotka suostuvat ottamaan sovitussanoman vastaan.
Jumala tekee näet (Paavalin sanoja lainatakseni) evankeliumin julistajien
kautta tiettäväksi seuraavaa:
”…Jumala käskee kaikkien ihmisten kaikkialla muuttamaan mielensä,
koska hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maan piirin
vanhurskaudessa ( = oikeudenmukaisesti) miehen kautta jonka hän on
määrännyt, ja tarjoaa kaikille uskon hänen kuolleista herättämisensä
kautta” (Apt.17: 30-31).
Käsketty mielenmuutos koskee nimenomaan sitä seikkaa, että kristityksi
kääntyneen (tai kääntyvän) tulee vastedes ottaa Jumalan ilmoitettu tahto
elämänsä laadussa huomioon.
Vanha testamentti kertoo, että Jumala ilmoitti tahtonsa jo aikaisemmin
heprealaisille eli Israelin kansalle, jonka kansan hän otti yhteyteensä ja
erotti erityisiin tarkoituksiinsa.
Kirjoitusten mukaan Jumala otti kantaa myös homoseksualismiin,
kieltäen, että se missään olosuhteissa olisi Jumalan yhteydessä
eläville ihmisille hyväksyttävää.
3 Mooses18:22 sisältää Mooseksen välittämän Jumalan mielipiteen
`homosuhteesta´ kuuluen seuraavasti:
”Etkä saa maata miespuolisen kanssa samoin kuin makaat naisen
kanssa. Se on inhottavaa.”
Kiellon rikkomista eli homosuhteeseen lankeamista tuli Jumalan
määräyksestä seurata myös ankara rangaistus, kuten 3 Moos.
20:13 ilmoittaa:
”Ja kun mies makaa miespuolisen kanssa samoin kuin naisen
kanssa maataan, he molemmat ovat tehneet sitä, mikä on
inhottavaa. Heidät tulee ehdottomasti surmata. Heidän oma
verensä on heidän päällään.”
Kristillisyyden piirissä ei näin ankara suhtautuminen ole enää
voimassa, mutta silti sama kielteisyys itse homouteen on
voimassa edelleen.
Uuden testamentin opetuksiin siirtyessämme, löydämme näet
Paavalin roomalaiskirjeestä ihmiskunnan historiaa valaisevan
pitkän selostuksen 1: 18 – 32.
Tämän selostuksen mukaan ihmisten homoseksuaaliset
taipumukset (jakeet 26 – 28) ovat seurausta siitä, että
Jumala on jättänyt heidät häpeällisten sukupuolisten
himojen valtaan siitä syystä, että heille ei ole kelvannut
`pitää Jumalaa tietoisuudessaan´.
Jotkut Suomen papit saattavat olla sitä mieltä, että `kaikki
pääsevät taivaaseen´, jopa siis homot ja lesbotkin.
Vakavasti otettavan mielipiteen tästä asiasta lausuu sen
sijaan julki apostoli Paavali, edellyttäen, että käsite `Jumalan
valtakunta´ vastaa taivaaseen pääsyä.
Ensimmäisessä korinttilaiskirjeessään (6. 9 – 11) Paavali näet
varoittaa vakavasti, etteivät suinkaan kaikki meistä uskoviksi ja
kristityiksi tunnustautuvistakaan (puhumattakaan uskoviksi ja
kristityiksi tunnustautumattomista) tule perimään Jumalan
valtakuntaa:
`”Mitä! Ettekö tiedä, etteivät epävanhurskaat peri Jumalan
valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät haureelliset, eivät epä-
jumalan palvelijat, eivät avion rikkojat, eivät luonnottomia
tarkoituksia varten pidetyt miehet, eivät miehet jotka
makaavat miesten kanssa, eivät varkaat, eivät ahneet,
eivät juopot, eivät herjaajat eivätkä kiristäjät peri Jumalan
valtakuntaa.”
Jatkuu.
*- edelliseen:
Edellä lainatun (UM -) käännöksen monisanaisen (5 sanaa)
ilmaisun `luonnottomia tarkoituksia varten pidetyt miehet´
vastineena on kreikan alkukielessä yksi ainoa monikossa
esiintyvä sana `μαλακοι´, substantiivista `μαλακος´.
Tämä sana on suomenkielisiin Raamattuihin yleensä
käännetty hieman kaunistelevalla vastineella `velttiö´,
ja kyllähän se adjektiivina tarkoittaakin `pehmeää´ ja
`hienoa.´
Substantiivina sana kuitenkin tarkoittaa myös `passiivista
homoseksuaalista miestä tai poikaa´, eli homoparista sitä
yksilöä joka on partnerinsa aktin kohteena.
Heti perään Paavalin tekstissä, `μαλακοι´ - sanan perässä
(vain `eikä´ eli `ουτε´ -sanan erottamana) esiintyy toinen
monikollinen substantiivi `αρσενοκοιται´.
`Αρσενοκοιτης´ - substantiivi merkitsee puolestaan `miehen
tai pojan kanssa makaavaa miestä´, eli siis aktiivista homo-
seksuaalia, siis homoparin sitä yksilöä joka suorittaa aktia.
Yleensä se on käännetty suomenkielisiin Raamattuihin
sanaksi `miehimys´.
Merkittävää on, että eräs monissa yksityiskohdissa tarkin
Uuden testamentin (koinee -) kreikankielisestä alkukielestä
tehty nykykreikankielinen käännös kääntää nämä kaksi
`μαλακοι´ ja `αρσενοκοιται´ nimisanaa ilmaisuksi:
”…ουτε θηλυπρεπεις ομοφιλοφυτοι ουτε αρσενοκοιτες
ομοφιλοφυτοι…”,
merkiten sanatarkasti:
”… eivät naismaiset homoseksualistit eivätkä miespuoliset
homoseksualistit…”
Kreikan `αρσενοκοιτης´ -sana johtuu sanoista `αρσην´ = mies,
ja `κοιτη´ = vuode, merkiten `miehen kanssa makaavaa miestä´.
Sen sijaan `θηλυπρεπης´ tarkoittaa `naismaisuutta´.
Kreikankielinen Uuden testamentin sanakirja antaa myös koinee -
kreikan alkukieliselle `μαλακος´ - sanalle useampia merkityksiä
kuin suomenkieliset Uuden testamentin sanakirjat.
Näitä merkityksiä ovat: pehmeä, lempeä, hellä, hento, heikko,
murea, kypsä, hillitön, masturboiva. Kaksi viimeksi mainittua
merkitystä koskevat (sanakirjassa) nimenomaan kohdan 1. Kor.
6: 9. tekstiä.
Kristityille ja kristityiksi kääntyville lohdutukseksi täytynee lainata
edellä lainatun (jakeissa 9 ja 10) Jumalan valtakuntaa perimättömien
listan jatkokin, joka (siis jae 11) kuuluu:
`Ja kuitenkin jotkut teistä olivat sellaisia. Mutta teidät on pesty
puhtaiksi, mutta teidät on pyhitetty, mutta teidät on julistettu
vanhurskaiksi Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja
meidän Jumalamme hengellä.´
Jos olimme sellaisia niin emme saisi enää olla, jos mielimme
taivaan valtakunnan perijöitten joukkoon. Onhan meidät pesty
puhtaiksi ja pyhitetty, kuten myös julistettu vanhurskaiksi eli
Jumalan silmissä nuhteettomiksi.
Silti on terveellistä peilata tilannettamme tuohon valtakuntaa
perimättömien listaan, ja etsiä uutta puhtaaksi pesemistä,
pyhitystä ja vanhurskaaksi julistamista, jos siihen suinkin
tarvetta ilmenee.
Paavali on kirjoittanut toisenkin listan Jumalan valtakuntaa
perimättömistä.
Tämänkin listan meidän tulee ottaa peiliksemme. Siinä näet
luetellaan sellaisia vähän henkisempiä valtakunnan perimisen
esteitä, jotka jotkut meistä kristityiksi tunnustautuneista ovat
ainakin vaelluksemme aikana ajoittain unohtaneet.
Kohta kuuluu:
`Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat haureus, epäpuhtaus,
irstaus, epäjumalanpalvelus, spiritismin harjoittaminen, viholli-
suudet, riita, mustasukkaisuus, vihanpuuskat, kinastelut, ja-
kaumat, lahkot, kateus, juopottelu, mässäilyt, ja muut näiden
kaltaiset. Näistä varoitan teitä ennalta, samoin kuin olen jo
ennalta varoittanut teitä, että ne, jotka harjoittavat sellaisia,
eivät peri Jumalan valtakuntaa.´ (Gal.5: 19- 21).
Jatkossa Paavali kehottaa kristittyjä kantamaan `hengen
hedelmää´ (jakeet 22 - 23) joka ilmenee rakkautena, ilona,
rauhana, pitkämielisyytenä, huomaavaisuutena, hyvyytenä,
uskona, lempeytenä sekä itsensä hillitsemisenä.
Otsikkomme aiheeseen palatakseni, totean, etteivät Raamatun
tekstit alkuunkaan tue sellaisia olettamuksia, joiden mukaan
joku perintönä saatu homoseksuaalisen taipumuksen toteutta-
minen olisi jotenkin sallittavampaa kuin homoseksuaaliseen
aktiin mukaan meneminen jostakin muusta syystä.
Tällaista erottelua Raamatun tekstit eivät tunne, vaan ne ovat
`porsaanrei’iksi´ suunniteltuja teologien keksintöjä, ja niiden
tarkoituksena on vain avartaa kaitaa tietä. - vielä hiukan:
edelliseen: kirjoitti:
Edellä lainatun (UM -) käännöksen monisanaisen (5 sanaa)
ilmaisun `luonnottomia tarkoituksia varten pidetyt miehet´
vastineena on kreikan alkukielessä yksi ainoa monikossa
esiintyvä sana `μαλακοι´, substantiivista `μαλακος´.
Tämä sana on suomenkielisiin Raamattuihin yleensä
käännetty hieman kaunistelevalla vastineella `velttiö´,
ja kyllähän se adjektiivina tarkoittaakin `pehmeää´ ja
`hienoa.´
Substantiivina sana kuitenkin tarkoittaa myös `passiivista
homoseksuaalista miestä tai poikaa´, eli homoparista sitä
yksilöä joka on partnerinsa aktin kohteena.
Heti perään Paavalin tekstissä, `μαλακοι´ - sanan perässä
(vain `eikä´ eli `ουτε´ -sanan erottamana) esiintyy toinen
monikollinen substantiivi `αρσενοκοιται´.
`Αρσενοκοιτης´ - substantiivi merkitsee puolestaan `miehen
tai pojan kanssa makaavaa miestä´, eli siis aktiivista homo-
seksuaalia, siis homoparin sitä yksilöä joka suorittaa aktia.
Yleensä se on käännetty suomenkielisiin Raamattuihin
sanaksi `miehimys´.
Merkittävää on, että eräs monissa yksityiskohdissa tarkin
Uuden testamentin (koinee -) kreikankielisestä alkukielestä
tehty nykykreikankielinen käännös kääntää nämä kaksi
`μαλακοι´ ja `αρσενοκοιται´ nimisanaa ilmaisuksi:
”…ουτε θηλυπρεπεις ομοφιλοφυτοι ουτε αρσενοκοιτες
ομοφιλοφυτοι…”,
merkiten sanatarkasti:
”… eivät naismaiset homoseksualistit eivätkä miespuoliset
homoseksualistit…”
Kreikan `αρσενοκοιτης´ -sana johtuu sanoista `αρσην´ = mies,
ja `κοιτη´ = vuode, merkiten `miehen kanssa makaavaa miestä´.
Sen sijaan `θηλυπρεπης´ tarkoittaa `naismaisuutta´.
Kreikankielinen Uuden testamentin sanakirja antaa myös koinee -
kreikan alkukieliselle `μαλακος´ - sanalle useampia merkityksiä
kuin suomenkieliset Uuden testamentin sanakirjat.
Näitä merkityksiä ovat: pehmeä, lempeä, hellä, hento, heikko,
murea, kypsä, hillitön, masturboiva. Kaksi viimeksi mainittua
merkitystä koskevat (sanakirjassa) nimenomaan kohdan 1. Kor.
6: 9. tekstiä.
Kristityille ja kristityiksi kääntyville lohdutukseksi täytynee lainata
edellä lainatun (jakeissa 9 ja 10) Jumalan valtakuntaa perimättömien
listan jatkokin, joka (siis jae 11) kuuluu:
`Ja kuitenkin jotkut teistä olivat sellaisia. Mutta teidät on pesty
puhtaiksi, mutta teidät on pyhitetty, mutta teidät on julistettu
vanhurskaiksi Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja
meidän Jumalamme hengellä.´
Jos olimme sellaisia niin emme saisi enää olla, jos mielimme
taivaan valtakunnan perijöitten joukkoon. Onhan meidät pesty
puhtaiksi ja pyhitetty, kuten myös julistettu vanhurskaiksi eli
Jumalan silmissä nuhteettomiksi.
Silti on terveellistä peilata tilannettamme tuohon valtakuntaa
perimättömien listaan, ja etsiä uutta puhtaaksi pesemistä,
pyhitystä ja vanhurskaaksi julistamista, jos siihen suinkin
tarvetta ilmenee.
Paavali on kirjoittanut toisenkin listan Jumalan valtakuntaa
perimättömistä.
Tämänkin listan meidän tulee ottaa peiliksemme. Siinä näet
luetellaan sellaisia vähän henkisempiä valtakunnan perimisen
esteitä, jotka jotkut meistä kristityiksi tunnustautuneista ovat
ainakin vaelluksemme aikana ajoittain unohtaneet.
Kohta kuuluu:
`Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat haureus, epäpuhtaus,
irstaus, epäjumalanpalvelus, spiritismin harjoittaminen, viholli-
suudet, riita, mustasukkaisuus, vihanpuuskat, kinastelut, ja-
kaumat, lahkot, kateus, juopottelu, mässäilyt, ja muut näiden
kaltaiset. Näistä varoitan teitä ennalta, samoin kuin olen jo
ennalta varoittanut teitä, että ne, jotka harjoittavat sellaisia,
eivät peri Jumalan valtakuntaa.´ (Gal.5: 19- 21).
Jatkossa Paavali kehottaa kristittyjä kantamaan `hengen
hedelmää´ (jakeet 22 - 23) joka ilmenee rakkautena, ilona,
rauhana, pitkämielisyytenä, huomaavaisuutena, hyvyytenä,
uskona, lempeytenä sekä itsensä hillitsemisenä.
Otsikkomme aiheeseen palatakseni, totean, etteivät Raamatun
tekstit alkuunkaan tue sellaisia olettamuksia, joiden mukaan
joku perintönä saatu homoseksuaalisen taipumuksen toteutta-
minen olisi jotenkin sallittavampaa kuin homoseksuaaliseen
aktiin mukaan meneminen jostakin muusta syystä.
Tällaista erottelua Raamatun tekstit eivät tunne, vaan ne ovat
`porsaanrei’iksi´ suunniteltuja teologien keksintöjä, ja niiden
tarkoituksena on vain avartaa kaitaa tietä.Kokonaan toinen asia onkin sitten se, mitä selityksiä biologinen
ja lääketieteellinen nykytietämys mainitulle taipumukselle antaa.
Tuskin tämä tietämys kuitenkaan missään vaiheessa antaa
aihetta Raamatun tekstisisällön vääristelyyn, eli mainitun
taipumuksen hyväksytyksi selittelyyn, selvien Raamatun
tekstikohtien vastaisesti.
Reilumpaa olisi tunnustaa, ettei enää pidä määrättyjä Raamatun
tekstikohtia ohjeellisina, kuin vääristellä niiden sisältö ja ilmiselvä
merkitys.
Olisikin reilusti tunnustettava, että mainitun taipumuksen aktiivinen
jatkuva toteuttaminen johtaa Raamatun opetuksen mukaan asian-
omaisen kohdalla Jumalan valtakunnasta osattomaksi jäämiseen.
Toisaalta mainitun taipumuksen toteuttaminen on vain yksi Jumalan
valtakunnan portit sulkeva synti. Portit sulkevia syntejä on muitakin,
jopa meidän heteroiden mielestä paljon harmittomimpia ja jokapäi-
väisessä elämässä ilmeneviä.
Vasta Jumalan eteen jouduttuamme saamme sitten nähdä, miten
meidän itse kunkin `syntisen´ käy. Olemme näet kaikki varmuudella
kristittyinäkin syntisiä koko tämän maallisen vaelluksemme ajan,
vaikka syntisyytemme laatu saattaa ilmetä toisistamme poikkeavasti.
Kaikille Ihmisille on heprealaiskirjeen mukaan määrätty, että heidän
itse kunkin on kerran kuoltava, mutta vasta kuoleman jälkeen seuraa
tuomio.
Heprealaiskirje jatkaa lohduttavasti:
”…samoin Kristuskin on kerran uhrattu, ottaakseen pois monien
synnit, ja hän on toistamiseen ilmestyvä pelastukseksi niille jotka
häntä odottavat.”
- jeni,
iloitkaa siis Herrassa! Minä en kyllästy kirjoittamaan teille yhä uudestaan samoista asioista, ja sittenhän teillä on tarkka tieto.
- nun henkeni
haisee -- vaimoni inhoaa sitä, omat veljeni sanovat: "Hän löyhkää."
Pahaiset kakaratkin minua halveksivat. Kun nousen seisomaan, he ovat heti ilkkumassa. - Onnen löytää,
joka vaimon löytää, hän on päässyt Herran suosioon.
Köyhä pyytää nöyrästi, rikas vastaa tylysti.
Paljon ystäviä -- vähän ystävyyttä, tosi ystävä on enemmän kuin veli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3853253Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3151526En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841322- 1081311
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991305Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591255- 481155
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi801062Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa26965- 33857