Korjaamoiden tuntiveloitukset

Ur-Po

Alkaa olemaan se 70€/h nykyään useimmissa paikoissa, ainakin oulun alueella. Kertokaapa vanhemmat missä hinnoissa pyörittiin 15v sitten? Tuskin 417mk/h? Mistä korjaamoiden jatkuva hinnan nousu johtuu?

94

26002

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummon vai kenen

      muutettuna saa minkä tahansa näyttämään sikahintaiselta.
      Kun itse hieman pähkäilet niin keksit varmasti itsekin tuon hinnannousun syyn.

      Voin avittaa hieman:
      - yrityksen omistaja, joka yhä harvemmin työskentelee ko. puljussa, haluaa isompaa tuottoa sijouítukselleen.
      - kiinteiden kulujen hinnannousu. Konttorin kopiopaperista lähtien, Sähkö ja lämmitys, kalut ja laitteet, lisääntyvä koulutuksen tarve asentajille ja mestareille. Kaikki nämä kallistuvat jatkuvasti ja heijastuvat kuluttajahintoihin ja tätä hintojen nousua myös inflaatioksi kutsutaan. Oman palkkasi nousu kiihdyttää myös tätä ilmiötä.

      Mulla on muistikuva jostain 1990-luvun puolenvälin tietämiltä että merkkikorjaamon maalaamon tuntitaksa olis ollu jotain vajaan kolmesataa markkaa. Silloin oli palkatkin hieman toiset. Omalla kohdalla ekassa oikeassa duunipaikassa sellaista 5000 mk:aa kuussa käteen. Nyt tulee hikoilematta 1600€, ja tarvittaessa 2000€ jos siltä tuntuu. Muttei tunnu, enää.

      • finninaamojen unelma

        Autokorjaamot on törkeetä rahstusta. En tiedä mitään muuta alaa kuin autokorjaamot ja lääkärit jotka voi rahastaa aivan surutta tietämättä asioista yhtään mitään - ja ilman mitään takuuta työstään. Autokorjaamot on arvauskeskuksia, jollei kyseessä ole joku tosi simppeli juttu (määräaikaishuolto). Muuten auto voidaan saada kuntoon tai sitä ei saada kuntoon.

        Joskus vian takia saa rampata korjaamolla kolme-neljä kertaa ennekuin "tietokone" kertoo oikean vian. Asentajilla ei juuri ole enää osaamista etsiä vikoja. Niihin tarvitaan tietokone. Hyvä jo palaneen polttimon osaavat vaihtaa ilman atk-analyysiä.

        Jos ajatellaan että työn hinta on 80e/h, niin päivätaksa on 5-600 ja viikotaksa siis 2500... mitä se kuukaudessa tekee, no kymppitonnihan siitä tulee. Ja siihen päälle vielä katteet varaosista. Ei ihme että jokaisen koulussaan sählänneen luuseri-finninaaman unelmana on oma autokorjaamo.


      • me-262
        finninaamojen unelma kirjoitti:

        Autokorjaamot on törkeetä rahstusta. En tiedä mitään muuta alaa kuin autokorjaamot ja lääkärit jotka voi rahastaa aivan surutta tietämättä asioista yhtään mitään - ja ilman mitään takuuta työstään. Autokorjaamot on arvauskeskuksia, jollei kyseessä ole joku tosi simppeli juttu (määräaikaishuolto). Muuten auto voidaan saada kuntoon tai sitä ei saada kuntoon.

        Joskus vian takia saa rampata korjaamolla kolme-neljä kertaa ennekuin "tietokone" kertoo oikean vian. Asentajilla ei juuri ole enää osaamista etsiä vikoja. Niihin tarvitaan tietokone. Hyvä jo palaneen polttimon osaavat vaihtaa ilman atk-analyysiä.

        Jos ajatellaan että työn hinta on 80e/h, niin päivätaksa on 5-600 ja viikotaksa siis 2500... mitä se kuukaudessa tekee, no kymppitonnihan siitä tulee. Ja siihen päälle vielä katteet varaosista. Ei ihme että jokaisen koulussaan sählänneen luuseri-finninaaman unelmana on oma autokorjaamo.

        Kyllä. Melkein 500 markkaa tunti työstä kuin työstä jo on törkeää rahastusta.
        Sen viellä jotenkin ymmärtää, että sellaiset remontit missä tarvitaan hienoja ja kalliita laitteita maksavat reilummin, mutta, että simppelimmistäkin hommista otetaan surutta sama hinta tuskaa tuntematta...


      • Uusvanha
        finninaamojen unelma kirjoitti:

        Autokorjaamot on törkeetä rahstusta. En tiedä mitään muuta alaa kuin autokorjaamot ja lääkärit jotka voi rahastaa aivan surutta tietämättä asioista yhtään mitään - ja ilman mitään takuuta työstään. Autokorjaamot on arvauskeskuksia, jollei kyseessä ole joku tosi simppeli juttu (määräaikaishuolto). Muuten auto voidaan saada kuntoon tai sitä ei saada kuntoon.

        Joskus vian takia saa rampata korjaamolla kolme-neljä kertaa ennekuin "tietokone" kertoo oikean vian. Asentajilla ei juuri ole enää osaamista etsiä vikoja. Niihin tarvitaan tietokone. Hyvä jo palaneen polttimon osaavat vaihtaa ilman atk-analyysiä.

        Jos ajatellaan että työn hinta on 80e/h, niin päivätaksa on 5-600 ja viikotaksa siis 2500... mitä se kuukaudessa tekee, no kymppitonnihan siitä tulee. Ja siihen päälle vielä katteet varaosista. Ei ihme että jokaisen koulussaan sählänneen luuseri-finninaaman unelmana on oma autokorjaamo.

        Vaikka sanotaan että Suomessa on verinen kilpailu korjaamojen välillä niin väitän että markkinat ovat vaan vääristyneet. Vanhat tunnetut korjaamoille soitellaan ulkomuistista ja toisekseen ihmiset eivät vielä uskalla vaihtaa omaa merkkinhuoltoa toiseen mestaan vaikka se on sallittua ja kannattavaakin. Tän takia hinnat ovat tyyriitä. Toivottavasti mielenkiintoinen palvelu www.autojerry.fi tois vähän lisää tervettä kilpailua ja myös painais myös hintoja alaspäin.


    • välillä

      Ad- ja autofix- pienkorjaamot 50-60 €/h (mun käyttämä paikka 54€), merkkikorjaamot 80-90 (tojo 84€) Taitaa volvon ja mersun huolloissa olla satasen pinnassa. Kun lisäksi varaosat on hinnoiteltu huippuun ja öljykin taitaa olla puristettu palmujen sijasta lehtikullasta, niin katetta varmaan jää ihan mukavasti niiden lasipalatsien rakentamiseen.

      • rahastuksen uhri

        Vasta sain laskun automaalaamosta, oli pieni naarmu lokasuojassa ja mitätön painauma, lasku n. 700€ tuntihinta 93€, kannatais kyllä hieman kysellä enne kuin jättää autoa mihinkään huoltoon.Tuli oppirahat maksettua.


    • pp

      autojen myyntitappiot kateta huollon hinnoilla ja toinen on kilpailun puute ja huoltolaitteiden kalleus ja maahantuojan ohjelmien kalleus.

      • waler

        15€ tunti olis sopiva ainakin semmoisille "nyrkkipajoille",joista on täällä saanut lukea.
        Tämä hintakin on yliarvioitu auton hajoittamisesta,koska usein joutuu maksaa turhasta?
        Useinhan se on niin,vikaa etsitään,ei löydetä,kello käy,ja asiakas maksaa.
        Musta on kaikkein reiluinta se,että vikaa ei löydetä,mutta"etsimisestä" veloitetaan
        kohtuuttomasti.
        Kansirempan sai 15.v sitten 200€.rolla,nykyään 1000-2000€,mikäli riittääkään?


      • a..a
        waler kirjoitti:

        15€ tunti olis sopiva ainakin semmoisille "nyrkkipajoille",joista on täällä saanut lukea.
        Tämä hintakin on yliarvioitu auton hajoittamisesta,koska usein joutuu maksaa turhasta?
        Useinhan se on niin,vikaa etsitään,ei löydetä,kello käy,ja asiakas maksaa.
        Musta on kaikkein reiluinta se,että vikaa ei löydetä,mutta"etsimisestä" veloitetaan
        kohtuuttomasti.
        Kansirempan sai 15.v sitten 200€.rolla,nykyään 1000-2000€,mikäli riittääkään?

        yrittäjyydestä mitään. Kuka ottaisi vastaan työtä 15 e tunti. Mitä itte saat tunnissa ? Korjaamon on pakko saada vähintään 55 e tunti. Yritä itse olla alalla.


      • waler
        a..a kirjoitti:

        yrittäjyydestä mitään. Kuka ottaisi vastaan työtä 15 e tunti. Mitä itte saat tunnissa ? Korjaamon on pakko saada vähintään 55 e tunti. Yritä itse olla alalla.

        Olen ollut"alalla".Tosin tuntipalkalla,ei urakkapalkalla.Täällä on mainittu,"että huoltomies
        veloittaa 8tunnin työpäivästä vaikka 13 tuntia?Mahdatte olla nykyään niin erinomaisia,kun
        kerkeette 8tunnissa urakalla jopa 13tuntia,ellei enemmän.Ja asiakas maksaa "ylimääräiset"
        tunnit.Skaala veloituksilla on ainakin hesassa laaja;40€-100€ tunti.Tähän vielä"ylimääräiset"
        Eikä millään pahalla,mutta tällä alalla löytyy helvetisti kusetusta.
        Tiskillä ei "osata"välttämättä sanoa,kuinka paljon tietyssä hommassa menee aikaa.
        Tämähän antaa teille vapaat kädet heittää laskuun mitä vaan.

        Tunnin hommasta veloitetaan 3tuntia.Kolme kertaa 15€ on jo 45€ tunti.
        Tarvikkeista vähän ylimääräistä,niin eiköhän se 55€ saada VÄHINTÄÄN KASAAN,vai mitä


      • pp
        waler kirjoitti:

        Olen ollut"alalla".Tosin tuntipalkalla,ei urakkapalkalla.Täällä on mainittu,"että huoltomies
        veloittaa 8tunnin työpäivästä vaikka 13 tuntia?Mahdatte olla nykyään niin erinomaisia,kun
        kerkeette 8tunnissa urakalla jopa 13tuntia,ellei enemmän.Ja asiakas maksaa "ylimääräiset"
        tunnit.Skaala veloituksilla on ainakin hesassa laaja;40€-100€ tunti.Tähän vielä"ylimääräiset"
        Eikä millään pahalla,mutta tällä alalla löytyy helvetisti kusetusta.
        Tiskillä ei "osata"välttämättä sanoa,kuinka paljon tietyssä hommassa menee aikaa.
        Tämähän antaa teille vapaat kädet heittää laskuun mitä vaan.

        Tunnin hommasta veloitetaan 3tuntia.Kolme kertaa 15€ on jo 45€ tunti.
        Tarvikkeista vähän ylimääräistä,niin eiköhän se 55€ saada VÄHINTÄÄN KASAAN,vai mitä

        olen ollut alalla ammatinharjoittajana ja alalla toimii myös rehellisiäkin yrittäjiä jotka eivät veloita turhasta. Esim. minäkään en veloittanut koskaan vian etsinnästä jos ei vikaa löytynyt. Varsinkin ruostehommissa monta kertaa oli uusia asiakkaita jotka epäilivät vedätystä, heille suotiin mahdollisuus päästä katsomaan mitä tehdään niin eipä epäilyt enää ja maksoi tyytyväisenä laskunsa. Itse toteutin yleistä kaupankäynnin tapaa tyytyväinen asiakas tulee uudestaan.


      • waler
        pp kirjoitti:

        olen ollut alalla ammatinharjoittajana ja alalla toimii myös rehellisiäkin yrittäjiä jotka eivät veloita turhasta. Esim. minäkään en veloittanut koskaan vian etsinnästä jos ei vikaa löytynyt. Varsinkin ruostehommissa monta kertaa oli uusia asiakkaita jotka epäilivät vedätystä, heille suotiin mahdollisuus päästä katsomaan mitä tehdään niin eipä epäilyt enää ja maksoi tyytyväisenä laskunsa. Itse toteutin yleistä kaupankäynnin tapaa tyytyväinen asiakas tulee uudestaan.

        yrittänyt yleistää,vaikka saatoin antaa sen kuvan.Toki löytyy rehellistä toimintaa harjoittavia
        korjaamoja.MUTTA?
        Jos asiakas vie auton eka kertaa lähellä olevaan korjaamoon,mistä se voi tietää mitä
        politiikkaa se harrastaa rehellisyyden suhteen.Yleensä se selviää autoa noutaessa
        laskun muodossa.Tuskin täälä kukaan valittaisi,jos te kaikki olisitte rehellisiä?
        Ruoste hommat on asia erikseen.Asiakkaan omasta mielestä pikkuvaurio on yleensä suurempi
        tai moninkertainen.
        mä pointtaan sitä,ettei normi korjaukselle anneta välttämättä hinta-arviota.
        "se vähän riippuu,miten lähtee auki"Ei se asiakas ole sitä näkemässä.


      • yrityshullu
        waler kirjoitti:

        yrittänyt yleistää,vaikka saatoin antaa sen kuvan.Toki löytyy rehellistä toimintaa harjoittavia
        korjaamoja.MUTTA?
        Jos asiakas vie auton eka kertaa lähellä olevaan korjaamoon,mistä se voi tietää mitä
        politiikkaa se harrastaa rehellisyyden suhteen.Yleensä se selviää autoa noutaessa
        laskun muodossa.Tuskin täälä kukaan valittaisi,jos te kaikki olisitte rehellisiä?
        Ruoste hommat on asia erikseen.Asiakkaan omasta mielestä pikkuvaurio on yleensä suurempi
        tai moninkertainen.
        mä pointtaan sitä,ettei normi korjaukselle anneta välttämättä hinta-arviota.
        "se vähän riippuu,miten lähtee auki"Ei se asiakas ole sitä näkemässä.

        olen ollut yli 25 vuotta allala ja yrittänyt luoda sellainen korjaamo/asiakas suhde etten tarvii yöunet menettää . Jos haluaa palvelua asiakkaana pitää myös toimia sen mukaan muuten pienyrittäjä nopeasti karsii ne turhat häiriköt pois ja jatkaa ytrittämistä....
        Merkkilikkessä taas on vähän erilailla kun pitäis aina vaan olla kuluttajanmyöntelevä hymy päällä...


      • Monttööri...
        waler kirjoitti:

        15€ tunti olis sopiva ainakin semmoisille "nyrkkipajoille",joista on täällä saanut lukea.
        Tämä hintakin on yliarvioitu auton hajoittamisesta,koska usein joutuu maksaa turhasta?
        Useinhan se on niin,vikaa etsitään,ei löydetä,kello käy,ja asiakas maksaa.
        Musta on kaikkein reiluinta se,että vikaa ei löydetä,mutta"etsimisestä" veloitetaan
        kohtuuttomasti.
        Kansirempan sai 15.v sitten 200€.rolla,nykyään 1000-2000€,mikäli riittääkään?

        15v sitten ei niitä euroja viellä ollut olemassakaan.
        Vuonna 1992 olin korjaamolla töissä ja tuntiveloitus silloin 240mk
        Olen edelleen sitä mieltä että korjaamo hintojen pitäisi tänäpäivänä olla vähintään 240€
        Jos ei ole siihen varaa niin korjaa itse kun on niin helppoa ja tarvittavat välineetkin on niin halpoja.


      • waler
        Monttööri... kirjoitti:

        15v sitten ei niitä euroja viellä ollut olemassakaan.
        Vuonna 1992 olin korjaamolla töissä ja tuntiveloitus silloin 240mk
        Olen edelleen sitä mieltä että korjaamo hintojen pitäisi tänäpäivänä olla vähintään 240€
        Jos ei ole siihen varaa niin korjaa itse kun on niin helppoa ja tarvittavat välineetkin on niin halpoja.

        mut valita päättäjille välineiden hinnoista,ei korjaamoasiakkaat ole välineittenne hinnoista
        kiinnostunut.Tunnin hommasta,veloitus kolme,tuntiveloitus 80€.Nopeesti kerrottuna 240€
        tunti.Vai tarkoititko 3x240€ tunti,elikä 720€ tunti todellisuudessa.
        Noilla hinnoilla kannattais Tohtori Tolosenkin harkita siirtymistä pillerikaupasta
        korjaamo-omistajaksi.
        Osa korjaamoista kuulemma käyttää ulkomaista työvoimaa(halvempaa),ja näkyykö
        tämä tuntiveloituksen pienenemisenä,vaikka siihen olisi varaa.(EI NÄY).MIKSI?
        NO,koska voitot on suuremmat,kun työntekiöille ei tarvii maksaa niin paljon,
        väittäisin.
        PASKAT ammattitaidosta,pääasia että räpelletään mahdollisimman suuret voitot
        mahdollisimman halvalla.


      • ____FFF_____
        waler kirjoitti:

        mut valita päättäjille välineiden hinnoista,ei korjaamoasiakkaat ole välineittenne hinnoista
        kiinnostunut.Tunnin hommasta,veloitus kolme,tuntiveloitus 80€.Nopeesti kerrottuna 240€
        tunti.Vai tarkoititko 3x240€ tunti,elikä 720€ tunti todellisuudessa.
        Noilla hinnoilla kannattais Tohtori Tolosenkin harkita siirtymistä pillerikaupasta
        korjaamo-omistajaksi.
        Osa korjaamoista kuulemma käyttää ulkomaista työvoimaa(halvempaa),ja näkyykö
        tämä tuntiveloituksen pienenemisenä,vaikka siihen olisi varaa.(EI NÄY).MIKSI?
        NO,koska voitot on suuremmat,kun työntekiöille ei tarvii maksaa niin paljon,
        väittäisin.
        PASKAT ammattitaidosta,pääasia että räpelletään mahdollisimman suuret voitot
        mahdollisimman halvalla.

        Joo, aika uskomatonta juttua tulee täällä :D

        En millään tahdo uskoa, että täältä löytyy tyyppejä, jotka oikeasti kuvittelee tekevänsä sillä 15 euron tuntipalkalla voittoa ja vielä pitäisi puljun pystyssä! Olen itse merkkiliikkeessä töissä ja voin taata joka kerta asiakkaallemme, että kaikki veloitetut summat ovat varmasti perusteltuja..myös omassa pääkopassani. Yrityksessämme pari vuotta sitten tuntiveloitus oli yli 100 euroa ja silti teimme tappiota kaikkien kulujen jälkeen!! .. nykyään homma on toisin.

        Vuokrahalli pk-seudulla on käytännössä 10 euroa neliöltä sähkö lämmitys vakuutukset. 200 neliön korjaamo on vielä pieni pulju, mutta vuokramenot kuluineen nousee herkästi 3000 euroon kuussa. Lisäksi nosturit paikoilleen á 5000 euroa (kiinalaisilla parin tonnin vehkeillä ei oikeasti tee mitään työturvallisuuden nimissä). Kahden miehen puljussa siis se 10000 euroa. Oletetaan, että ilmastoinnin putket pitää purkaa työn alta pois, joten tarvitaan ilmastoinnin huoltolaite á 1500 euroa (tai 59e/kk leasingillä). Työkalut kahteen pakkiin á 2500 euroa (Stahlwille, koska edes Würthin kamoilla ei tee mitään), pakki GWS á 650 euroa. Tarvitaan valojen suuntauslaite á n. 490 euroa. Tarvitaan testerit vikakoodien lukuun, joka monimerkkikorjauksessa maksaa jo tuhansia euroja. Mikäli vaihdetaan edes raidetangonpään, tarvitaan kulmavehkeet, mikäli ei makseta naapuripuljulle joka säädöstä 140 euroa. Kulmalaitteisto alk. 12000 euroa nelipilarinosturi 8000 euroa. Rengaskone ja tasapainotuskone 10000 euroa yhteensä. Tehdään mätähommia, eli Mig-hitsi 3000 euroa, kaasusopimus Woikosken kanssa 350 euroa/3 vuotta ja täyttö 80 euroa kerta. Peltityökalut lisäksi, kun peltitöitä tehdään ???? € .... jne. tajuatte jo varmaan. Lisäksi pitäis vielä palkatkin maksaa, työntekijöiden vakuutukset, verot ja muut kulut...

        Ja tuolla jo joku väitti, että 15 euroa on kohtuullinen summa... Kun viette ne 15 vuotta vanhat paskat sinne, niin sitä ei oikeasti tiedä miten ne paikat lähtee auki. Sen mukainen veloitus kuin hommankin kesto, mielestäni ihan reilua. 50 euroa tunnissa on kuin karvakäden pitsa alle 4 euroa... jotain hämärää meneillään tai sitten kusetetaan.


      • _____FFF___
        ____FFF_____ kirjoitti:

        Joo, aika uskomatonta juttua tulee täällä :D

        En millään tahdo uskoa, että täältä löytyy tyyppejä, jotka oikeasti kuvittelee tekevänsä sillä 15 euron tuntipalkalla voittoa ja vielä pitäisi puljun pystyssä! Olen itse merkkiliikkeessä töissä ja voin taata joka kerta asiakkaallemme, että kaikki veloitetut summat ovat varmasti perusteltuja..myös omassa pääkopassani. Yrityksessämme pari vuotta sitten tuntiveloitus oli yli 100 euroa ja silti teimme tappiota kaikkien kulujen jälkeen!! .. nykyään homma on toisin.

        Vuokrahalli pk-seudulla on käytännössä 10 euroa neliöltä sähkö lämmitys vakuutukset. 200 neliön korjaamo on vielä pieni pulju, mutta vuokramenot kuluineen nousee herkästi 3000 euroon kuussa. Lisäksi nosturit paikoilleen á 5000 euroa (kiinalaisilla parin tonnin vehkeillä ei oikeasti tee mitään työturvallisuuden nimissä). Kahden miehen puljussa siis se 10000 euroa. Oletetaan, että ilmastoinnin putket pitää purkaa työn alta pois, joten tarvitaan ilmastoinnin huoltolaite á 1500 euroa (tai 59e/kk leasingillä). Työkalut kahteen pakkiin á 2500 euroa (Stahlwille, koska edes Würthin kamoilla ei tee mitään), pakki GWS á 650 euroa. Tarvitaan valojen suuntauslaite á n. 490 euroa. Tarvitaan testerit vikakoodien lukuun, joka monimerkkikorjauksessa maksaa jo tuhansia euroja. Mikäli vaihdetaan edes raidetangonpään, tarvitaan kulmavehkeet, mikäli ei makseta naapuripuljulle joka säädöstä 140 euroa. Kulmalaitteisto alk. 12000 euroa nelipilarinosturi 8000 euroa. Rengaskone ja tasapainotuskone 10000 euroa yhteensä. Tehdään mätähommia, eli Mig-hitsi 3000 euroa, kaasusopimus Woikosken kanssa 350 euroa/3 vuotta ja täyttö 80 euroa kerta. Peltityökalut lisäksi, kun peltitöitä tehdään ???? € .... jne. tajuatte jo varmaan. Lisäksi pitäis vielä palkatkin maksaa, työntekijöiden vakuutukset, verot ja muut kulut...

        Ja tuolla jo joku väitti, että 15 euroa on kohtuullinen summa... Kun viette ne 15 vuotta vanhat paskat sinne, niin sitä ei oikeasti tiedä miten ne paikat lähtee auki. Sen mukainen veloitus kuin hommankin kesto, mielestäni ihan reilua. 50 euroa tunnissa on kuin karvakäden pitsa alle 4 euroa... jotain hämärää meneillään tai sitten kusetetaan.

        Räpellykset tapahtuu puljuissa, missä ei osata....eli suunnatkaaa sinne merkkiliikeeseen, josta saatte sitä luotettavaa palvelua....


      • waler
        _____FFF___ kirjoitti:

        Räpellykset tapahtuu puljuissa, missä ei osata....eli suunnatkaaa sinne merkkiliikeeseen, josta saatte sitä luotettavaa palvelua....

        tietää,mikä sun korjaamo on nimeltään,kerroppa mikä on sun merkkikorjaamon nimi.
        toivottavasti 15 vuotta vanhat paskat löytää sinne,ja muista mainita "AUTOSI ON VANHA
        kakka,jo tiskillä.


      • tee se itse
        waler kirjoitti:

        tietää,mikä sun korjaamo on nimeltään,kerroppa mikä on sun merkkikorjaamon nimi.
        toivottavasti 15 vuotta vanhat paskat löytää sinne,ja muista mainita "AUTOSI ON VANHA
        kakka,jo tiskillä.

        asentaja joka tekee työn saa kaikkien verojen yms.jälkeen vähän yli kympin hanskaan tunnilta ja saa kuunnella asiakkaiden avautumista diplomaattipalkastaan.


      • Kusetettu kerran
        waler kirjoitti:

        Olen ollut"alalla".Tosin tuntipalkalla,ei urakkapalkalla.Täällä on mainittu,"että huoltomies
        veloittaa 8tunnin työpäivästä vaikka 13 tuntia?Mahdatte olla nykyään niin erinomaisia,kun
        kerkeette 8tunnissa urakalla jopa 13tuntia,ellei enemmän.Ja asiakas maksaa "ylimääräiset"
        tunnit.Skaala veloituksilla on ainakin hesassa laaja;40€-100€ tunti.Tähän vielä"ylimääräiset"
        Eikä millään pahalla,mutta tällä alalla löytyy helvetisti kusetusta.
        Tiskillä ei "osata"välttämättä sanoa,kuinka paljon tietyssä hommassa menee aikaa.
        Tämähän antaa teille vapaat kädet heittää laskuun mitä vaan.

        Tunnin hommasta veloitetaan 3tuntia.Kolme kertaa 15€ on jo 45€ tunti.
        Tarvikkeista vähän ylimääräistä,niin eiköhän se 55€ saada VÄHINTÄÄN KASAAN,vai mitä

        "Eikä millään pahalla,mutta tällä alalla löytyy helvetisti kusetusta.
        Tiskillä ei "osata"välttämättä sanoa,kuinka paljon tietyssä hommassa menee aikaa.
        Tämähän antaa teille vapaat kädet heittää laskuun mitä vaan."

        AIVAN! t.nimim. kusetettu.

        Kävi tänään eräässä Konalassa sijaitsevassa "merkkihuollossa" seuraavaa. Olin varannut jakohihnan vaihdon ja puhelimessa sanottiin sen maksavan ~420€. No aamulla ajelen auton pajalle ja sovitaan hintaa 420€. Sitten toimistopoju ehdottaa vesipumpun vaihtoa, yleensä kun se vaihdetaan samalla. No minä vihreänä tiedustelen että paljonkohan se maksaa? No osat on ~90€ ja vähän työtä päälle. Ynnäilen sitten siinä että lasku jäänee alle 550€? Johon toimiston poju vaan myötäilee. Sovitaan vielä että pumppu vaihdetaan vain jos siihen on tarvetta. Salettia kusetusta tämäkin, haluasin nähdä sen prosentin, jolla nämä "vain tarpeelliset" vaihdetaan, lukema on varmasti lähellä sataa. No worst case scenario on se 550€, kyllä sen nyt kerran maksaa. No yllätys oli melkoinen kun tipahti tekstiviesti iltapäivällä. "Työ tehty, hinta 690,60€." SIIS WTF? Lasku kasvanut vain vaatimattomasti 25% ajatellusta! Ajattelin että pakko tässä on olla joku virhe, varmaan ovat vaihtaneet kaikki tulpat ja öljyt kun noin paljon maksaa. Ja ei kun selvittämään. No toimiston poju on tietysti vaihtunut ja tämä paikalla oleva "ei tiedä miksi hinnan ja tarjouksen ero on noin suuri". No eikun lasku käteen ja tarkastamaan. No vika löytyi helposti. Vesipumpusta minulle oli ilmoitettu alviton hinta. Oikea siis 110€. Vähän työtä = 81€. Liekkö minimi veloitus jokaisesta hommasta? No tottakai joku puola oli pitänyt vaihtaa, 40€ lisää. Ja uudet nesteet vajaan kympin. No jonkun vähennyksen hän jo siihen alkuperäiseen hintaan teki kun lasku ei täsmää tekstiviestiin, ilmeisesti omatunto alkoi jo pikkuisen kolkuttamaan?

        Summa summarum, kusetus maksoi minulle ~250€, koska en olisi ikipäivänä vaihtanut vesipumppua jos olisin tiennyt oikean hinnan. Auto maksoi 1700€, joten kaikki ylimääräiset kulut ovat turhia ja tiettyjä riskejä voi ottaa (jakohihnan laukeamista ei, sen takia sen vaihdoin). OTTAKAA OPPIA JA PYYTÄKÄÄ KIRJALLINEN TARJOUSARVIO VAIKKA SE TUNTUISI KUINKA TURHALTA! Monen kymmenen prosentin lisät laskuun ovat näköjään arkipäivää... PERKELE!


      • Autoilija,,
        waler kirjoitti:

        mut valita päättäjille välineiden hinnoista,ei korjaamoasiakkaat ole välineittenne hinnoista
        kiinnostunut.Tunnin hommasta,veloitus kolme,tuntiveloitus 80€.Nopeesti kerrottuna 240€
        tunti.Vai tarkoititko 3x240€ tunti,elikä 720€ tunti todellisuudessa.
        Noilla hinnoilla kannattais Tohtori Tolosenkin harkita siirtymistä pillerikaupasta
        korjaamo-omistajaksi.
        Osa korjaamoista kuulemma käyttää ulkomaista työvoimaa(halvempaa),ja näkyykö
        tämä tuntiveloituksen pienenemisenä,vaikka siihen olisi varaa.(EI NÄY).MIKSI?
        NO,koska voitot on suuremmat,kun työntekiöille ei tarvii maksaa niin paljon,
        väittäisin.
        PASKAT ammattitaidosta,pääasia että räpelletään mahdollisimman suuret voitot
        mahdollisimman halvalla.

        Mene tyttö pieni bussilla niin ei tartte autoa korjauttaa.

        Käytkö myös Alkossa kitisemässä ?


      • LOOOOLLL
        _____FFF___ kirjoitti:

        Räpellykset tapahtuu puljuissa, missä ei osata....eli suunnatkaaa sinne merkkiliikeeseen, josta saatte sitä luotettavaa palvelua....

        Merkkiliike kun käyttää tuoreita asentajia suoraan ammattikoulusta niin parasta osaamista on pakko olla, eivät ole viellä saaneet huonoja vaikutteita noilta vanhemmilta asentajilta ;)

        Taidat olla aika tahvo näissä autoasioissa ?


      • Epätietoinen.....
        waler kirjoitti:

        15€ tunti olis sopiva ainakin semmoisille "nyrkkipajoille",joista on täällä saanut lukea.
        Tämä hintakin on yliarvioitu auton hajoittamisesta,koska usein joutuu maksaa turhasta?
        Useinhan se on niin,vikaa etsitään,ei löydetä,kello käy,ja asiakas maksaa.
        Musta on kaikkein reiluinta se,että vikaa ei löydetä,mutta"etsimisestä" veloitetaan
        kohtuuttomasti.
        Kansirempan sai 15.v sitten 200€.rolla,nykyään 1000-2000€,mikäli riittääkään?

        Vuonna 1973 sai uuden datsunin 13000 markalla ja nyt ne on ihan yllättäen ilman mitään näkyvää syytä tullut huomattavasti kalliimiksi.

        Pitäisiköhän perustaa jonkinlainen tutkija ryhmä joka selvittäisi nämä oudot tapahtumat ?


      • MaraPunto
        Kusetettu kerran kirjoitti:

        "Eikä millään pahalla,mutta tällä alalla löytyy helvetisti kusetusta.
        Tiskillä ei "osata"välttämättä sanoa,kuinka paljon tietyssä hommassa menee aikaa.
        Tämähän antaa teille vapaat kädet heittää laskuun mitä vaan."

        AIVAN! t.nimim. kusetettu.

        Kävi tänään eräässä Konalassa sijaitsevassa "merkkihuollossa" seuraavaa. Olin varannut jakohihnan vaihdon ja puhelimessa sanottiin sen maksavan ~420€. No aamulla ajelen auton pajalle ja sovitaan hintaa 420€. Sitten toimistopoju ehdottaa vesipumpun vaihtoa, yleensä kun se vaihdetaan samalla. No minä vihreänä tiedustelen että paljonkohan se maksaa? No osat on ~90€ ja vähän työtä päälle. Ynnäilen sitten siinä että lasku jäänee alle 550€? Johon toimiston poju vaan myötäilee. Sovitaan vielä että pumppu vaihdetaan vain jos siihen on tarvetta. Salettia kusetusta tämäkin, haluasin nähdä sen prosentin, jolla nämä "vain tarpeelliset" vaihdetaan, lukema on varmasti lähellä sataa. No worst case scenario on se 550€, kyllä sen nyt kerran maksaa. No yllätys oli melkoinen kun tipahti tekstiviesti iltapäivällä. "Työ tehty, hinta 690,60€." SIIS WTF? Lasku kasvanut vain vaatimattomasti 25% ajatellusta! Ajattelin että pakko tässä on olla joku virhe, varmaan ovat vaihtaneet kaikki tulpat ja öljyt kun noin paljon maksaa. Ja ei kun selvittämään. No toimiston poju on tietysti vaihtunut ja tämä paikalla oleva "ei tiedä miksi hinnan ja tarjouksen ero on noin suuri". No eikun lasku käteen ja tarkastamaan. No vika löytyi helposti. Vesipumpusta minulle oli ilmoitettu alviton hinta. Oikea siis 110€. Vähän työtä = 81€. Liekkö minimi veloitus jokaisesta hommasta? No tottakai joku puola oli pitänyt vaihtaa, 40€ lisää. Ja uudet nesteet vajaan kympin. No jonkun vähennyksen hän jo siihen alkuperäiseen hintaan teki kun lasku ei täsmää tekstiviestiin, ilmeisesti omatunto alkoi jo pikkuisen kolkuttamaan?

        Summa summarum, kusetus maksoi minulle ~250€, koska en olisi ikipäivänä vaihtanut vesipumppua jos olisin tiennyt oikean hinnan. Auto maksoi 1700€, joten kaikki ylimääräiset kulut ovat turhia ja tiettyjä riskejä voi ottaa (jakohihnan laukeamista ei, sen takia sen vaihdoin). OTTAKAA OPPIA JA PYYTÄKÄÄ KIRJALLINEN TARJOUSARVIO VAIKKA SE TUNTUISI KUINKA TURHALTA! Monen kymmenen prosentin lisät laskuun ovat näköjään arkipäivää... PERKELE!

        Fiattiin (ja muihinkin) yleensä vaihdetaan vesipumppu,hihnanvaihdon yhteydessä.( Ei tosin mun puntoon 60,000km ajettu) en tiedä miksi? Mut helkkarin kallis oli pumpun vaihto! Olis luulu sisältyvän hihnananvaihdon hintaan.


      • TS
        Epätietoinen..... kirjoitti:

        Vuonna 1973 sai uuden datsunin 13000 markalla ja nyt ne on ihan yllättäen ilman mitään näkyvää syytä tullut huomattavasti kalliimiksi.

        Pitäisiköhän perustaa jonkinlainen tutkija ryhmä joka selvittäisi nämä oudot tapahtumat ?

        ja vuonna 60 sai just ja just tunnin palkalla tupakka askin jos sitäkään...
        Oiskohan rahan arvo vähän muuttunut vai...?
        Ja tietty tekniikahan ei oo yhtään muuttunut?
        Tehtiin mekin ok-talo vuonna -80, 120tmk tontteineen, mitä saat nykyään 20t€ et yhtään mitään, et edes tonttia...


      • lisätyö
        MaraPunto kirjoitti:

        Fiattiin (ja muihinkin) yleensä vaihdetaan vesipumppu,hihnanvaihdon yhteydessä.( Ei tosin mun puntoon 60,000km ajettu) en tiedä miksi? Mut helkkarin kallis oli pumpun vaihto! Olis luulu sisältyvän hihnananvaihdon hintaan.

        Vesipumpun vaihtaminen markkinoidaan siihen jakoremmin vaihdon yhteyteen, kun lähes samat osat pitää molemmissa purkaa. Pumppu yleensä kestää kuitenkin 200-300 tkm, joten olen vaihdattanut sen (47 €) joka toisessa remminvaihdossa eli 210 tkm:n välein. Tämä riittää.
        Ei niin surkeaa pumppua pitäisi ollakaan että kestää vain 60.000. Kyllä sen pitää ainakin se remminvaihdon väli eli 90-150 tkm:ä kestää.
        JOs pumppu alkaa vuotaa, niin vuoto on pientä. Välillä lisää vain vettä tai glykoliseosta vuodenajan mukaan ja homma hoituu sillä. Ei tule kalliiksi ja lähes turhan huolloin hinnalla saa 100 litraa pakkasnestettä, mikä riittäisi maailman tappiin saakka vaikka vuotaakin.
        Vanhat asentajat sanoivat että "öljy on halpaa korjausainetta" eli ei remontti kannata, jos homman voi hoitaa jotakin ainetta määrävälein lisäämällä. Saa homman vedätettyä ainakin seuraavaan huoltoon asti.


      • alalla oleva
        TS kirjoitti:

        ja vuonna 60 sai just ja just tunnin palkalla tupakka askin jos sitäkään...
        Oiskohan rahan arvo vähän muuttunut vai...?
        Ja tietty tekniikahan ei oo yhtään muuttunut?
        Tehtiin mekin ok-talo vuonna -80, 120tmk tontteineen, mitä saat nykyään 20t€ et yhtään mitään, et edes tonttia...

        Oliskohan se velotus kuitenkin tehty yleensä ohje-aikojen perusteella eikä sen paljon siihen kului oikeasti aikaa.


      • waler
        alalla oleva kirjoitti:

        Oliskohan se velotus kuitenkin tehty yleensä ohje-aikojen perusteella eikä sen paljon siihen kului oikeasti aikaa.

        Jos on ohjeajat,miksei töiden vastaanotosta saa hinta-arviota?


      • lisätyö kirjoitti:

        Vesipumpun vaihtaminen markkinoidaan siihen jakoremmin vaihdon yhteyteen, kun lähes samat osat pitää molemmissa purkaa. Pumppu yleensä kestää kuitenkin 200-300 tkm, joten olen vaihdattanut sen (47 €) joka toisessa remminvaihdossa eli 210 tkm:n välein. Tämä riittää.
        Ei niin surkeaa pumppua pitäisi ollakaan että kestää vain 60.000. Kyllä sen pitää ainakin se remminvaihdon väli eli 90-150 tkm:ä kestää.
        JOs pumppu alkaa vuotaa, niin vuoto on pientä. Välillä lisää vain vettä tai glykoliseosta vuodenajan mukaan ja homma hoituu sillä. Ei tule kalliiksi ja lähes turhan huolloin hinnalla saa 100 litraa pakkasnestettä, mikä riittäisi maailman tappiin saakka vaikka vuotaakin.
        Vanhat asentajat sanoivat että "öljy on halpaa korjausainetta" eli ei remontti kannata, jos homman voi hoitaa jotakin ainetta määrävälein lisäämällä. Saa homman vedätettyä ainakin seuraavaan huoltoon asti.

        Minun autossani alkuperäinen vesipumppu on kestänyt jo 415 000 km / 22 vuotta eikä vuoda vieläkään. Olisi siinä saanut pumppuja vaihdella jos olisi varaosakauppiaita uskonut...


      • Tietävä nainen
        Kusetettu kerran kirjoitti:

        "Eikä millään pahalla,mutta tällä alalla löytyy helvetisti kusetusta.
        Tiskillä ei "osata"välttämättä sanoa,kuinka paljon tietyssä hommassa menee aikaa.
        Tämähän antaa teille vapaat kädet heittää laskuun mitä vaan."

        AIVAN! t.nimim. kusetettu.

        Kävi tänään eräässä Konalassa sijaitsevassa "merkkihuollossa" seuraavaa. Olin varannut jakohihnan vaihdon ja puhelimessa sanottiin sen maksavan ~420€. No aamulla ajelen auton pajalle ja sovitaan hintaa 420€. Sitten toimistopoju ehdottaa vesipumpun vaihtoa, yleensä kun se vaihdetaan samalla. No minä vihreänä tiedustelen että paljonkohan se maksaa? No osat on ~90€ ja vähän työtä päälle. Ynnäilen sitten siinä että lasku jäänee alle 550€? Johon toimiston poju vaan myötäilee. Sovitaan vielä että pumppu vaihdetaan vain jos siihen on tarvetta. Salettia kusetusta tämäkin, haluasin nähdä sen prosentin, jolla nämä "vain tarpeelliset" vaihdetaan, lukema on varmasti lähellä sataa. No worst case scenario on se 550€, kyllä sen nyt kerran maksaa. No yllätys oli melkoinen kun tipahti tekstiviesti iltapäivällä. "Työ tehty, hinta 690,60€." SIIS WTF? Lasku kasvanut vain vaatimattomasti 25% ajatellusta! Ajattelin että pakko tässä on olla joku virhe, varmaan ovat vaihtaneet kaikki tulpat ja öljyt kun noin paljon maksaa. Ja ei kun selvittämään. No toimiston poju on tietysti vaihtunut ja tämä paikalla oleva "ei tiedä miksi hinnan ja tarjouksen ero on noin suuri". No eikun lasku käteen ja tarkastamaan. No vika löytyi helposti. Vesipumpusta minulle oli ilmoitettu alviton hinta. Oikea siis 110€. Vähän työtä = 81€. Liekkö minimi veloitus jokaisesta hommasta? No tottakai joku puola oli pitänyt vaihtaa, 40€ lisää. Ja uudet nesteet vajaan kympin. No jonkun vähennyksen hän jo siihen alkuperäiseen hintaan teki kun lasku ei täsmää tekstiviestiin, ilmeisesti omatunto alkoi jo pikkuisen kolkuttamaan?

        Summa summarum, kusetus maksoi minulle ~250€, koska en olisi ikipäivänä vaihtanut vesipumppua jos olisin tiennyt oikean hinnan. Auto maksoi 1700€, joten kaikki ylimääräiset kulut ovat turhia ja tiettyjä riskejä voi ottaa (jakohihnan laukeamista ei, sen takia sen vaihdoin). OTTAKAA OPPIA JA PYYTÄKÄÄ KIRJALLINEN TARJOUSARVIO VAIKKA SE TUNTUISI KUINKA TURHALTA! Monen kymmenen prosentin lisät laskuun ovat näköjään arkipäivää... PERKELE!

        Kyllä oot tyhmä, jakohihnaa vaihtaessa kannattaa aina vaihtaa vesipumppu. Vesipumppu ei kestä seuraavaan jakohihnanvaihtoon asti kuitenkaan, vaan kuiteskin rupee vuotamaan ja laskua sitten tulee taas paljon lisää. Ei se auton hinnasta oo kiinni, vaan kannattaa aina vaihdattaa samalla kertaa.


      • Näillä mennään.
        ____FFF_____ kirjoitti:

        Joo, aika uskomatonta juttua tulee täällä :D

        En millään tahdo uskoa, että täältä löytyy tyyppejä, jotka oikeasti kuvittelee tekevänsä sillä 15 euron tuntipalkalla voittoa ja vielä pitäisi puljun pystyssä! Olen itse merkkiliikkeessä töissä ja voin taata joka kerta asiakkaallemme, että kaikki veloitetut summat ovat varmasti perusteltuja..myös omassa pääkopassani. Yrityksessämme pari vuotta sitten tuntiveloitus oli yli 100 euroa ja silti teimme tappiota kaikkien kulujen jälkeen!! .. nykyään homma on toisin.

        Vuokrahalli pk-seudulla on käytännössä 10 euroa neliöltä sähkö lämmitys vakuutukset. 200 neliön korjaamo on vielä pieni pulju, mutta vuokramenot kuluineen nousee herkästi 3000 euroon kuussa. Lisäksi nosturit paikoilleen á 5000 euroa (kiinalaisilla parin tonnin vehkeillä ei oikeasti tee mitään työturvallisuuden nimissä). Kahden miehen puljussa siis se 10000 euroa. Oletetaan, että ilmastoinnin putket pitää purkaa työn alta pois, joten tarvitaan ilmastoinnin huoltolaite á 1500 euroa (tai 59e/kk leasingillä). Työkalut kahteen pakkiin á 2500 euroa (Stahlwille, koska edes Würthin kamoilla ei tee mitään), pakki GWS á 650 euroa. Tarvitaan valojen suuntauslaite á n. 490 euroa. Tarvitaan testerit vikakoodien lukuun, joka monimerkkikorjauksessa maksaa jo tuhansia euroja. Mikäli vaihdetaan edes raidetangonpään, tarvitaan kulmavehkeet, mikäli ei makseta naapuripuljulle joka säädöstä 140 euroa. Kulmalaitteisto alk. 12000 euroa nelipilarinosturi 8000 euroa. Rengaskone ja tasapainotuskone 10000 euroa yhteensä. Tehdään mätähommia, eli Mig-hitsi 3000 euroa, kaasusopimus Woikosken kanssa 350 euroa/3 vuotta ja täyttö 80 euroa kerta. Peltityökalut lisäksi, kun peltitöitä tehdään ???? € .... jne. tajuatte jo varmaan. Lisäksi pitäis vielä palkatkin maksaa, työntekijöiden vakuutukset, verot ja muut kulut...

        Ja tuolla jo joku väitti, että 15 euroa on kohtuullinen summa... Kun viette ne 15 vuotta vanhat paskat sinne, niin sitä ei oikeasti tiedä miten ne paikat lähtee auki. Sen mukainen veloitus kuin hommankin kesto, mielestäni ihan reilua. 50 euroa tunnissa on kuin karvakäden pitsa alle 4 euroa... jotain hämärää meneillään tai sitten kusetetaan.

        Ja kaikki nämä laitteet täytyy uusia joka vuosi niinkö? Toisenlaisissa haalarihommissa on meillä vähintään yhtä kallita vehkeitä käytössä, mutta jos tuntiveloituksen yrittäisi laittaa edes edes tuonne 50 euroon, niin hommat loppuisi saman tien. Itse en viitsi noin yksinkertaisista hommista maksaa noin paljoa, mutta taitaa olla halukkaita maksajia jonoksi asti.


      • volvo2
        _____FFF___ kirjoitti:

        Räpellykset tapahtuu puljuissa, missä ei osata....eli suunnatkaaa sinne merkkiliikeeseen, josta saatte sitä luotettavaa palvelua....

        :D Vietiin auto merkkiliikkeeseen ja sain auton takasin ilman öljyjä.. :D ..moottori meni merkkiliikkeen maksettavaksi. Ei sielläkään aina osata


      • ei-tietävä mainen
        Tietävä nainen kirjoitti:

        Kyllä oot tyhmä, jakohihnaa vaihtaessa kannattaa aina vaihtaa vesipumppu. Vesipumppu ei kestä seuraavaan jakohihnanvaihtoon asti kuitenkaan, vaan kuiteskin rupee vuotamaan ja laskua sitten tulee taas paljon lisää. Ei se auton hinnasta oo kiinni, vaan kannattaa aina vaihdattaa samalla kertaa.

        Mitähän todellista viisautta tai tyhmyyttä sisältyykään tuohon viestiin... Joissain autoissa vesipumput kestää ja joissain ei. Mutta jos asiasta ei mitään tiedä niin ei voi sanoa tyhmäksi vaan että on tiedoissa aukkoja. Eri juttu jos ei mitään tiedä mutta arvelee tietävänsä kaiken...


      • sitroen kirjoitti:

        Minun autossani alkuperäinen vesipumppu on kestänyt jo 415 000 km / 22 vuotta eikä vuoda vieläkään. Olisi siinä saanut pumppuja vaihdella jos olisi varaosakauppiaita uskonut...

        Tänään tuli täyteen 470 000 km samalla vesipumpulla...


      • ____FFF_____ kirjoitti:

        Joo, aika uskomatonta juttua tulee täällä :D

        En millään tahdo uskoa, että täältä löytyy tyyppejä, jotka oikeasti kuvittelee tekevänsä sillä 15 euron tuntipalkalla voittoa ja vielä pitäisi puljun pystyssä! Olen itse merkkiliikkeessä töissä ja voin taata joka kerta asiakkaallemme, että kaikki veloitetut summat ovat varmasti perusteltuja..myös omassa pääkopassani. Yrityksessämme pari vuotta sitten tuntiveloitus oli yli 100 euroa ja silti teimme tappiota kaikkien kulujen jälkeen!! .. nykyään homma on toisin.

        Vuokrahalli pk-seudulla on käytännössä 10 euroa neliöltä sähkö lämmitys vakuutukset. 200 neliön korjaamo on vielä pieni pulju, mutta vuokramenot kuluineen nousee herkästi 3000 euroon kuussa. Lisäksi nosturit paikoilleen á 5000 euroa (kiinalaisilla parin tonnin vehkeillä ei oikeasti tee mitään työturvallisuuden nimissä). Kahden miehen puljussa siis se 10000 euroa. Oletetaan, että ilmastoinnin putket pitää purkaa työn alta pois, joten tarvitaan ilmastoinnin huoltolaite á 1500 euroa (tai 59e/kk leasingillä). Työkalut kahteen pakkiin á 2500 euroa (Stahlwille, koska edes Würthin kamoilla ei tee mitään), pakki GWS á 650 euroa. Tarvitaan valojen suuntauslaite á n. 490 euroa. Tarvitaan testerit vikakoodien lukuun, joka monimerkkikorjauksessa maksaa jo tuhansia euroja. Mikäli vaihdetaan edes raidetangonpään, tarvitaan kulmavehkeet, mikäli ei makseta naapuripuljulle joka säädöstä 140 euroa. Kulmalaitteisto alk. 12000 euroa nelipilarinosturi 8000 euroa. Rengaskone ja tasapainotuskone 10000 euroa yhteensä. Tehdään mätähommia, eli Mig-hitsi 3000 euroa, kaasusopimus Woikosken kanssa 350 euroa/3 vuotta ja täyttö 80 euroa kerta. Peltityökalut lisäksi, kun peltitöitä tehdään ???? € .... jne. tajuatte jo varmaan. Lisäksi pitäis vielä palkatkin maksaa, työntekijöiden vakuutukset, verot ja muut kulut...

        Ja tuolla jo joku väitti, että 15 euroa on kohtuullinen summa... Kun viette ne 15 vuotta vanhat paskat sinne, niin sitä ei oikeasti tiedä miten ne paikat lähtee auki. Sen mukainen veloitus kuin hommankin kesto, mielestäni ihan reilua. 50 euroa tunnissa on kuin karvakäden pitsa alle 4 euroa... jotain hämärää meneillään tai sitten kusetetaan.

        Älä nyt viitsi jauhaa paskaa ihmisten lihamyllyllä. On tässä muutkin sentään olleet korjaamohommissa.


      • 15e
        waler kirjoitti:

        15€ tunti olis sopiva ainakin semmoisille "nyrkkipajoille",joista on täällä saanut lukea.
        Tämä hintakin on yliarvioitu auton hajoittamisesta,koska usein joutuu maksaa turhasta?
        Useinhan se on niin,vikaa etsitään,ei löydetä,kello käy,ja asiakas maksaa.
        Musta on kaikkein reiluinta se,että vikaa ei löydetä,mutta"etsimisestä" veloitetaan
        kohtuuttomasti.
        Kansirempan sai 15.v sitten 200€.rolla,nykyään 1000-2000€,mikäli riittääkään?

        15e tunti... Siitä pois alv, tellit, lellit, sähköt, vuokrat, työkalut ym ni aika paljon joutuu korjaamo maksamaan että saa korjata sun rottamobiilii. Hienoo olla yrittäjä suomessa. Onneks ite en oo mutta pitäköön kaikki nyt jonku järjen laskuttamisessa sekä valittamisessa


      • MakkaranPakkaaja
        Epätietoinen..... kirjoitti:

        Vuonna 1973 sai uuden datsunin 13000 markalla ja nyt ne on ihan yllättäen ilman mitään näkyvää syytä tullut huomattavasti kalliimiksi.

        Pitäisiköhän perustaa jonkinlainen tutkija ryhmä joka selvittäisi nämä oudot tapahtumat ?

        Vuonna 1973 sain pikkukaupungissa kesätöissä 17-vuotiaana elintarviketehtaassa tuntipalkkaa bruttona tunnissa 3,95 mk. Tästä taisi mennä vähän veroakin, sitä en muista. Olisi tällä palkalla kauan saanut kitkutella jos olisin uuden auton ostanut.

        KK-palkka oli n. 800 mk bruttona. 8*22*3,95 = 871 mk/kk/brutto, jos 22 työpäivää, joskus on 21 työpäivää, siispä tuosta voisi vähentää n. 32 markkaa.


      • Volvo940Farmari
        Tietävä nainen kirjoitti:

        Kyllä oot tyhmä, jakohihnaa vaihtaessa kannattaa aina vaihtaa vesipumppu. Vesipumppu ei kestä seuraavaan jakohihnanvaihtoon asti kuitenkaan, vaan kuiteskin rupee vuotamaan ja laskua sitten tulee taas paljon lisää. Ei se auton hinnasta oo kiinni, vaan kannattaa aina vaihdattaa samalla kertaa.

        Johan pomppasi!
        Jos lähtee vaihtelemaan vanhan, alkuperäisen tilalle 30€ paskaa, voi se hajota jo 10000-20000 km jälkeen. Halvinta mahdollista vesipumppua ei kannata laittaa.
        Itselläni on kestänyt alkuperäinen vesipumppu vm. 1993 Volvossa tähän päivään asti. Kilometreja on tullut yhteensä n. 405000 km. Olen ajanut tällä autolla mittarilukemasta 133000 tähän päivään asti. Joillain vanhoilla Volvoilla on ajettu samalla vesipumpulla hieman yli 500000 km.
        Luultavasti näin hyviä osia ei enää laiteta edes uusiin nykyisiin autoihin tehtaalla.

        Voihan se olla, että nykyajan vesipumput ovat niin huonoja, että niistä parhaatkin eivät kestä paljoa yli jakopään hihnan vaihtovälin. Minun autossani se on 80000 km tai 4 vuotta. Uudemmissa autoissa ehkä se on 100000 km. Jakopään hihnan vaihdoista näkee tarjouspaketteja, joihin kuuluu työn lisäksi hihna ja vesipumppu.
        Jos tuntee taksiautoilijan, voisi häneltä kysyä miten usein vesipumppu vaihdetaan esim. nykyisiin Mersuihin tai Volvoihin. Joku muistikuva minulla on. Olisiko 300000 km huollon yhteydessä ollut vesipumpun vaihtokin?


      • Anonyymi
        pp kirjoitti:

        olen ollut alalla ammatinharjoittajana ja alalla toimii myös rehellisiäkin yrittäjiä jotka eivät veloita turhasta. Esim. minäkään en veloittanut koskaan vian etsinnästä jos ei vikaa löytynyt. Varsinkin ruostehommissa monta kertaa oli uusia asiakkaita jotka epäilivät vedätystä, heille suotiin mahdollisuus päästä katsomaan mitä tehdään niin eipä epäilyt enää ja maksoi tyytyväisenä laskunsa. Itse toteutin yleistä kaupankäynnin tapaa tyytyväinen asiakas tulee uudestaan.

        AD AUTOKORJAAMO oikein hyvä paja70 euroo tunti homma hoitui tarjous jonka sain sähköpostiin oli just se, mikä oli sovittu. Hienoa et on luotettavaa palvelua


      • Anonyymi
        ____FFF_____ kirjoitti:

        Joo, aika uskomatonta juttua tulee täällä :D

        En millään tahdo uskoa, että täältä löytyy tyyppejä, jotka oikeasti kuvittelee tekevänsä sillä 15 euron tuntipalkalla voittoa ja vielä pitäisi puljun pystyssä! Olen itse merkkiliikkeessä töissä ja voin taata joka kerta asiakkaallemme, että kaikki veloitetut summat ovat varmasti perusteltuja..myös omassa pääkopassani. Yrityksessämme pari vuotta sitten tuntiveloitus oli yli 100 euroa ja silti teimme tappiota kaikkien kulujen jälkeen!! .. nykyään homma on toisin.

        Vuokrahalli pk-seudulla on käytännössä 10 euroa neliöltä sähkö lämmitys vakuutukset. 200 neliön korjaamo on vielä pieni pulju, mutta vuokramenot kuluineen nousee herkästi 3000 euroon kuussa. Lisäksi nosturit paikoilleen á 5000 euroa (kiinalaisilla parin tonnin vehkeillä ei oikeasti tee mitään työturvallisuuden nimissä). Kahden miehen puljussa siis se 10000 euroa. Oletetaan, että ilmastoinnin putket pitää purkaa työn alta pois, joten tarvitaan ilmastoinnin huoltolaite á 1500 euroa (tai 59e/kk leasingillä). Työkalut kahteen pakkiin á 2500 euroa (Stahlwille, koska edes Würthin kamoilla ei tee mitään), pakki GWS á 650 euroa. Tarvitaan valojen suuntauslaite á n. 490 euroa. Tarvitaan testerit vikakoodien lukuun, joka monimerkkikorjauksessa maksaa jo tuhansia euroja. Mikäli vaihdetaan edes raidetangonpään, tarvitaan kulmavehkeet, mikäli ei makseta naapuripuljulle joka säädöstä 140 euroa. Kulmalaitteisto alk. 12000 euroa nelipilarinosturi 8000 euroa. Rengaskone ja tasapainotuskone 10000 euroa yhteensä. Tehdään mätähommia, eli Mig-hitsi 3000 euroa, kaasusopimus Woikosken kanssa 350 euroa/3 vuotta ja täyttö 80 euroa kerta. Peltityökalut lisäksi, kun peltitöitä tehdään ???? € .... jne. tajuatte jo varmaan. Lisäksi pitäis vielä palkatkin maksaa, työntekijöiden vakuutukset, verot ja muut kulut...

        Ja tuolla jo joku väitti, että 15 euroa on kohtuullinen summa... Kun viette ne 15 vuotta vanhat paskat sinne, niin sitä ei oikeasti tiedä miten ne paikat lähtee auki. Sen mukainen veloitus kuin hommankin kesto, mielestäni ihan reilua. 50 euroa tunnissa on kuin karvakäden pitsa alle 4 euroa... jotain hämärää meneillään tai sitten kusetetaan.

        Muuten lienee suunnilleen OK, mutta se raidetangon pään uusinta ei tarvitse pyöränsuuntauslaitetta. Kahden metrin rullamitta ja pala liitua riittää.
        Jasitten pitää vain osata.
        Jos taas halutaan kusettaa asiakasta, niin mielikuvitusta kyllä riittää laskun perustelemiseksi...
        Vakuuttaa 6 v alan kouluja käynyt, 3 v merkkikorjaamolla korjannut, 1 v autoja tehnyt. Ja yli 60 v satunnaisesti korjannut itselle ja muille.


      • Anonyymi
        Kusetettu kerran kirjoitti:

        "Eikä millään pahalla,mutta tällä alalla löytyy helvetisti kusetusta.
        Tiskillä ei "osata"välttämättä sanoa,kuinka paljon tietyssä hommassa menee aikaa.
        Tämähän antaa teille vapaat kädet heittää laskuun mitä vaan."

        AIVAN! t.nimim. kusetettu.

        Kävi tänään eräässä Konalassa sijaitsevassa "merkkihuollossa" seuraavaa. Olin varannut jakohihnan vaihdon ja puhelimessa sanottiin sen maksavan ~420€. No aamulla ajelen auton pajalle ja sovitaan hintaa 420€. Sitten toimistopoju ehdottaa vesipumpun vaihtoa, yleensä kun se vaihdetaan samalla. No minä vihreänä tiedustelen että paljonkohan se maksaa? No osat on ~90€ ja vähän työtä päälle. Ynnäilen sitten siinä että lasku jäänee alle 550€? Johon toimiston poju vaan myötäilee. Sovitaan vielä että pumppu vaihdetaan vain jos siihen on tarvetta. Salettia kusetusta tämäkin, haluasin nähdä sen prosentin, jolla nämä "vain tarpeelliset" vaihdetaan, lukema on varmasti lähellä sataa. No worst case scenario on se 550€, kyllä sen nyt kerran maksaa. No yllätys oli melkoinen kun tipahti tekstiviesti iltapäivällä. "Työ tehty, hinta 690,60€." SIIS WTF? Lasku kasvanut vain vaatimattomasti 25% ajatellusta! Ajattelin että pakko tässä on olla joku virhe, varmaan ovat vaihtaneet kaikki tulpat ja öljyt kun noin paljon maksaa. Ja ei kun selvittämään. No toimiston poju on tietysti vaihtunut ja tämä paikalla oleva "ei tiedä miksi hinnan ja tarjouksen ero on noin suuri". No eikun lasku käteen ja tarkastamaan. No vika löytyi helposti. Vesipumpusta minulle oli ilmoitettu alviton hinta. Oikea siis 110€. Vähän työtä = 81€. Liekkö minimi veloitus jokaisesta hommasta? No tottakai joku puola oli pitänyt vaihtaa, 40€ lisää. Ja uudet nesteet vajaan kympin. No jonkun vähennyksen hän jo siihen alkuperäiseen hintaan teki kun lasku ei täsmää tekstiviestiin, ilmeisesti omatunto alkoi jo pikkuisen kolkuttamaan?

        Summa summarum, kusetus maksoi minulle ~250€, koska en olisi ikipäivänä vaihtanut vesipumppua jos olisin tiennyt oikean hinnan. Auto maksoi 1700€, joten kaikki ylimääräiset kulut ovat turhia ja tiettyjä riskejä voi ottaa (jakohihnan laukeamista ei, sen takia sen vaihdoin). OTTAKAA OPPIA JA PYYTÄKÄÄ KIRJALLINEN TARJOUSARVIO VAIKKA SE TUNTUISI KUINKA TURHALTA! Monen kymmenen prosentin lisät laskuun ovat näköjään arkipäivää... PERKELE!

        Nuo vesipumpun vaihdot ovat silkkaa kusetusta! Eikä ne käy siinä samalla, vaikka niin valehdellaan, vaan aikaa menee nesteitten poislaskuun, täyttöön, ilmaukseen. Ja toisekseen - minun pikkuautoni vesipumppu on pyörinyt 550 000 km:n verran eikä vuoda yhtään eikä muutakaan vikaa siinä ole. Huijarifirma olisi vaihdattanut sen ties kuinka monta kertaa. Turhaan! Vaan kun itse tein, niin... Ja kun OSASIN!


      • Anonyymi
        MaraPunto kirjoitti:

        Fiattiin (ja muihinkin) yleensä vaihdetaan vesipumppu,hihnanvaihdon yhteydessä.( Ei tosin mun puntoon 60,000km ajettu) en tiedä miksi? Mut helkkarin kallis oli pumpun vaihto! Olis luulu sisältyvän hihnananvaihdon hintaan.

        Kyseessä selvä kusetus, ks ylempää.


      • Anonyymi
        Tietävä nainen kirjoitti:

        Kyllä oot tyhmä, jakohihnaa vaihtaessa kannattaa aina vaihtaa vesipumppu. Vesipumppu ei kestä seuraavaan jakohihnanvaihtoon asti kuitenkaan, vaan kuiteskin rupee vuotamaan ja laskua sitten tulee taas paljon lisää. Ei se auton hinnasta oo kiinni, vaan kannattaa aina vaihdattaa samalla kertaa.

        Minun autossani vesipumppu on kestänyt tähän mennessä 10 hihnanvaihdon ajan ja kestää edelleen eikä edes vuoda. Siitäpä laske itse, kuinka paljon olet antanut huijarifirman itseäsi kusettaa.


    • musti0205

      hei te asiakkaat yrittäjät ym.kuka ostaa hitsauslaitteen lämpimän tilan työkaluja
      tunkkeja paineilma laitteita testereitä sähköt työkoneisiin paineilmakoneet
      alkaa tekemään duunareille auton korjauksia 15e tunti joka tunnista tulee tappiota näillä lasku tavoilla 50e tunti on pieni veloitus koska viikossa on viisi päivää kaikista 40tunnista ei voi veloittaa on päiviä 4tuntia veloitusta ei ole 8tunnin veloituksia yksityis yrittäjällä autokorjaamo alalla
      olishan se jos Eu maksais tukea niinkuin maatalous alalla sittenhän se olis mahdollista yrittäjä eläke 32%

      • waler

        Kaikki maksaa.JOS ollaan ihan rehellisiä,nykymaailmahan perustuu
        omaan ahneuteen,ihmisten hyväksikäyttöön,ja oman edun ajamiseen.
        Itse pidin tärkeänä,kun autoja korjailin,että asiakas sai sitä mistä hän
        maksoi,ja vielä SOVITTUUN HINTAAN.
        En vieläkään käsitä,miten ala voi töitten hinnottelussa olla itsevaltias.
        no ,se vähän riippuu,ehkä 50€ tai 300€
        Käsittääkseni tietokoneelta saadaan varaosahinta,jos on pakko ostaa
        se ketjuun kuuluvalta korjaamolta,niinkun on,muutenhan autonkorjaamisesta voi
        korjaamo kieltäytyä?
        sanotaan näin,te jotka ETTE YMMÄRRÄ AUTOJEN PÄÄLLE LAINKAAN,
        KUSETETAAN NYKYÄÄN JA PAHASTI HUOLTOLASKUJEN MUODOSSA.
        Korjaamopäälikkö nukkuu silti yönsä hyvin,kun tuli taas vähän tienattua


    • tässä esimerkki

      Tässä hyvä esimerkki miten korjaamon hinnat kehittyy ja puhun nyt merkkikorjaamosta. Autossa on huoltoväli 15 tkm ja joka toinen huolto on öljynvaihtohuolto. Huoltomapissa oli edellisen omistajan huoltokuitit tallella ja siinä huomasin että öljyhuolto maksoi vuonna 2008 98.- ,soitin sitten helmikuussa samaan paikkaan ja nyt samainen huolto maksoi noin 200 euroa. Nouseeko huoltomiesten palkat samaan tahtiin vai kerääkö herrat koko potin ?

      • Anonyymi

        Minä olen aina vaihtanut öljyt itse. Viimeksi öljy Belco Kärkkäisen tarjouksesta 10 €/4 l ja öljynsuodin 8 € Motonetistä. Vaihto noin 15-30 tuhannen km:n välein tai kerran vuoteen, ihan miten sattuu. Auto kestänyt jo 550 000 km / 35 v, mutta syö öljyä ja matka jatkuu silti. Kulutus testattu 1150 km todellisella nopeudella 80 km/h 4,33 litraa 98-oktaanista sataselle.
        Vanhassa vara parempi!


    • atk-ongelmainen

      väksiinkin tulee mieleen että jos kaikki korjaamot kusettaa huoltolaskuissa tai tuntiveloituksen hinta on enemmän kuin tuo 15 eukkoo niin eikö silloin kannata tehdä korjaukset, öljynvaihdot yms. ite? eipähän tarvii mieltään pahoittaa kun korjaamolaskun tuntiveloitus on liian iso. hakee sen halvan osan vaikkas motonetistä ja vaihtaa siellä parkkipaikalla niin halvaks tulee... sama pätee esim tietokoneen korjaamiseen. kun kone meni jumiin soitin nörtille joka sanoi tuntiveloituksen olevan 80€ korjauksesta. sanoin että selvä ja painelin kauppaan ostamaan uuden koneen. en pahoittanut mieltäni, ei tarvinnut maksaa kamalaa tuntiveloitusta ja nyt mulla on ihan uusi toimiva kone....

      • waler

        Sulla oli sitten varmaan varaa korjauttaa "se sama periaatteella tietokone"
        kun on jäänyt paljon ylimääräistä huoltolaskukusetuksista.
        Tottakai huollot pitää tehdä mahdollisimman pitkälle itse,ja osat ostaa
        motonetistä,ja laskea öljyt parkkipaikalle.


    • joONJORMAS

      2000 euroo kuussa/15v alalla jippii,... vitun valittajat

      • Tyhjä Jouko

        Paljonko palkkasi olisi parempi jos korjaamon omistaja saisi nyhdettyä asiakkailtaan tuplaveloituksen nykyiseen verrattuna? Veikkaan zeroa.


    • waler

      Jos sun pomo tolla kokemuksella maksaa vain 2000 euroo kuussa,
      asiakkaiden lisäksi se kusettaa myös sinua.
      Tai ehkä olet alallasi surkea,mene ja tiedä?

    • -asiakas-

      Voi voi... on se niin surullista. Jos haluaa tarkan hinta-arvion ennen korjausta sen kyllä olen saanut jos olen halunnut korjaamossani. jos hinta-arvion antaminen ei ole mahdollista, on sekin kerrottu. Se että kyseenalaistetaan kaikki perustuu vain siihen että ei ymmärretä koko työstä, tekniikasta ja liiketoiminnasta hölkäsen pöläystä. nimim. poikkeukset vahvistavat säännön

    • -kusetus-

      Kerro missä korjaamosi on,haluan käyttää siellä?

      • Rinderin Hese

        Jakomäen autokorjaamo.


      • mppeh
        Rinderin Hese kirjoitti:

        Jakomäen autokorjaamo.

        Makkosen korjaamo.


    • Tur-Bo

      Jokainen järkevästi ajatteleva hankkii autonsa korjaus- ja huolto-ohjekirjan, niitä saa halvalla esim. www.ago.fi ja www.biltema.fi

      On typerää maksaa merkkikorjaamoille kiskurihintoja huonosti suoritetusta tai täysin tekemättömästä työstä. Kaikki helpommat ja yksinkertaisemmat jutut kannattaa tehdä oppaan avulla itse. Vaativammat ja monimutkaisemmat voi jättää hyvälle paikalliskorjaamolle, vaikka Autoasi, ja ottaa sieltä leima huoltokirjaan. Säästyy satoja euroja vuodess.

    • Ei aasiin

      Ei kannata pelkästä leimasta maksaa, vie auto ennemmin korjaamolle!

    • näin me

      Nykyisin se on jo 85€/h. Sillä katetaan työntekijän kulut, pekkaspäivät ja sairaslomat. Lisäksi koulutuspäivät, messupäivät, ym. Kuluissa on myös yleensä autonostinpaikan vuokra noin 3000€/kk. Lisäksi testerien käyttölisenssit voi maksaa 500-1500€/kk. Sen jälkeen tulee sähkölaskut, vesilaskut, toimistotyökustannus, työnvastaanottotyö ja siivoustyö..ym muut maksut, kuten palkankorotukset.. Näin puljun pitäjälle jää vain 3-5€/h voittoa, vaikka sijoituspääomaa voi olla miljoona.

    • Kyritt

      Korjaamoyrittäjänä niin kerron vähän hintarakenteesta:

      Nyky autoissa on niin paljon elektroniikkaa että tarvitsee yleis testereitä sekä merkkikohtaisia testereitä.

      Yleistesterit noin 2000€ kpl lisenssit 500-1000€/vuosi.
      Merkkitesterit noin 5000-8000€/kpl lisenssit noin 1000€/vuosi, joka merkille erikseen.

      4 piste mittaus laitteisto noin 15 000€
      Jarrudynamometri / Testirata noin 10 000€
      Pakokaasuanalysaattori Bensa Diesel noin 10 000€
      Autonosturi noin 4000€ vuositarkastuksen noin 200€/vuosi/kappale
      Autonasentajan työkalupakki työkalut Perushommiin noin 3500€, myös erikoisempia töitä noin 5000€/kpl.

      Toimitilavuokrat pääkaupunkiseudulla noin 10€/neliö
      Minimipalkka koulusta päässeelle reilu 10€/tunti sivukuluineen jne. noin 18€/tunti
      Ammatti autonasentajan palkka joka osaa tehdä melkein kaiken noin 2800€/kk sivukuluineen noin 5000€.

      Eikä suurin osa autokorjaamoista ole arvauskeskuksia, kyllä se vaan niin on että 20 vuotta vanhassa autossa on niin simppeli tekniikka että löytyy helposti vika.

      Katot nykyaikaista Commonrail Dieseliä tai TFSI viritettyä bensakonetta jossa pitää olla alhaiset päästöt ja kovat väännöt/hepat niin sitä elektroniikkaa on niin paljon että esimerkiksi käyntihäiriön takia voi joutua helposti käymään 5 - 10 eri järjestelmää läpi.

      • Anonyymi

        Tuossapa juuri se autotekniikan "kehitys" on mennytkin pieleen. Ja autotehtaat tms on saaneet lahjottua nämä poliitikot vaatimaan just noita täysin tarpeettomia ja haitallisia elektroniikkaroskia pakollisiksi. Sinä vain maksat, poliitikot lihoo lahjuksilla ja elektroniikan valmistajat tahkoavat rahaa.
        Kunnollista, yksinkertaista, halpaa ja luotettavaa autoa et saa missään rekisteriin vaan sinun on ostettava kallis yhtenään korjaamolla viihtyvä tonnikeiju täynnä muovikuoriin pakattua elektroniikkaroskaa, vaatii Poliitikko.


    • Verottajan renki

      Lisäksi kannattaa huomioida ettei samoilla työkaluilla tehdä ikuisesti töitä, niitäkin joutuu korjaamaan ja huoltamaan aivan kuten autojakin. Esim. nelipyöräsuuntauslaitteen kalibroinnin jälkeen joutuu tekemän 5 suuntausta "ilman palkkaa" kunnes ne taas alkaa tuottamaan.
      Ja tiedän kokemuksesta että 65€/tunti on tänä päivänä minimi millä korjaamoa voi pyörittää laillisesti,ainakin jos aikoo saada itselle palkkaa noin 2000€/kk, ja silloin ei kestä olla montaa hiljaista päivää.

      • Mihin ihmeeseen niitä nelipyöräsuuntauksia muka tarvitaan?
        En kyllä keksi muuta kuin kolariautojen korjaukseen. Vai onko joku automerkki tai malli sellainen, että pyöränkulmat muuttuu itsekseen? Tai olihan ne vanhat Volvot. Niissä kumipuslat antoivat jatkuvasti periksi...
        Miten on nykyään?


      • puoltaa puoltaa
        sitroen kirjoitti:

        Mihin ihmeeseen niitä nelipyöräsuuntauksia muka tarvitaan?
        En kyllä keksi muuta kuin kolariautojen korjaukseen. Vai onko joku automerkki tai malli sellainen, että pyöränkulmat muuttuu itsekseen? Tai olihan ne vanhat Volvot. Niissä kumipuslat antoivat jatkuvasti periksi...
        Miten on nykyään?

        Älytön kysymys! Eiväthän ne itsestään muutu. Jos ajat vaikka liian kovaa terävään kadun reunaan, saattaa huonolla tuurilla kulmat muuttua jo siinä. Iskunvaimenninremontin jälkeen kulmat menevät myös uusiksi.

        Tervetuloa 2000-luvulle...


      • Anonyymi

        Kuinka paljon käyttöä on nykyään pyöränsuuntauslaitteella? Minun nuoruudessani suuntasin isossa merkkiliikkeessä keskimäärin yhden auton etupyörät vuodessa. Tosian niissä autoissa ei voinut muuttaa muuta kuin aurausta.
        Omaan autooni mittasin ja korjasin camberit ihan perustyökaluilla ja paljolla ajalla, joka ei maksanut minulle mitään. Kulmat oli alkujaankin tehtaan antamissa rajoissa, mutta lähellä rajoja. Korjasin ne siirtämällä auton etupalkkia sivusuunnassa 3,5 mm ja vika poistui.
        Pitää vain osata!


    • yx-inssi

      No en minäkään kyllä saanut 15v sitten 24017 markan kuukausipalkkaa. Eli yhtä hyvin voisi kysyä että mistä tuo jatkuva kk-palkan nousu johtuu?

    • köyhä mies

      pienkorjaamo veloitti 160 euroa jakopään hihnan vahdosta merkkikorjaamo samasta hommasta yli 400 sataa euroa totta on.kannattaa kysellä vaihtoehtoja
      .kyseessä oli 1996 mallin volkkari.

      • Minulla homma maksaa sen 13,50 €. Eli hihnan hinta Motonetissä. Työn teen itse eikä se minulle maksa mitään.
        Vesipumpun mahdollinen vaihto ei muuten suju 15 minuutissa. Aikaa nyhrääntyy nesteitten poistossa, täytössä ja ilmauksessa joten teinipoika taas kuvittelee turhia. Ja miksi vaihtaa vain vesipumppu, varalta? Voihan sitä varalta vaihtaa vaikka koko auton, eikös?


    • Helppo homma

      Jos auto oli 1996 volkkari 1.6 AEE moottorilla, on jakohihnanvaihto maailman helpoin homma. Erityisesti silloin, jos ei vaihda vesipumppua. Vesipumpun vaihto ei ole vaikea juttu, mutta siihen menee noin vartti, kun siivoaa lattiaa lisäksi ja lisäilee nesteitä.

      • Rahaa palaa

        Kysy aina ensin merkkiliikkeen huoltopäälliköltä mitä joku huolto tai remppa maksaa.
        Sen jälkeen parilta yksityiseltä. Valitse sitten halvin, jos kyseessä on esim määräaikaishuolto jossa on suodattimien. jarrunesteiden, öljyjen, jakopään hihnan ja vesipumpun vaihto samoin kuin jarrupalat ja –levyt, raidetangon nupit yms.
        Takuu huoltamon korjauksilla ja vaihdetuilla osilla on 6 kk tai 15000 km.
        Varmistu ensin että korjaamo kuuluu Autoalan Keskusliitto ry:n tai Autotuojat ry:n jäsenliikkeiden ja jäsenjärjestöjen autokorjaamoihin. Jos ei kuulu niin kerro heille nuo takuusäännöt kuitenkin.
        Esim määrätyn saksassa tehdyn auton huoltohinnoissa on eroja merkki- ja yksityisten korjaamoiden välillä jopa 30%, vaikka vaihdetut osat ovat samoilta valmistajilta, johtuen merkkikorjaamoiden raskaasta organisaatiosta. Tiskin takana istuu pitkä rivi tylyjä ukkoja ja rahojen ottaja, ja korjaamon puolella on vain muutama kahvia pahvimukista ryystävä asentaja. On selvää, että pienemmissä/halvemmissa tiloissa toimiva yritys jossa omistaja on huoltopäällikkö, juoksupoika, varaosien roudaaja, laskuttaja, asiantuntija ja puhelinvastaaja, voi toimia halvemmalla.
        Lopullinen hinta ei saa poiketa 10 prossaa enempää ylöspäin saadusta tarjouksesta.


      • puoltaa puoltaa
        Rahaa palaa kirjoitti:

        Kysy aina ensin merkkiliikkeen huoltopäälliköltä mitä joku huolto tai remppa maksaa.
        Sen jälkeen parilta yksityiseltä. Valitse sitten halvin, jos kyseessä on esim määräaikaishuolto jossa on suodattimien. jarrunesteiden, öljyjen, jakopään hihnan ja vesipumpun vaihto samoin kuin jarrupalat ja –levyt, raidetangon nupit yms.
        Takuu huoltamon korjauksilla ja vaihdetuilla osilla on 6 kk tai 15000 km.
        Varmistu ensin että korjaamo kuuluu Autoalan Keskusliitto ry:n tai Autotuojat ry:n jäsenliikkeiden ja jäsenjärjestöjen autokorjaamoihin. Jos ei kuulu niin kerro heille nuo takuusäännöt kuitenkin.
        Esim määrätyn saksassa tehdyn auton huoltohinnoissa on eroja merkki- ja yksityisten korjaamoiden välillä jopa 30%, vaikka vaihdetut osat ovat samoilta valmistajilta, johtuen merkkikorjaamoiden raskaasta organisaatiosta. Tiskin takana istuu pitkä rivi tylyjä ukkoja ja rahojen ottaja, ja korjaamon puolella on vain muutama kahvia pahvimukista ryystävä asentaja. On selvää, että pienemmissä/halvemmissa tiloissa toimiva yritys jossa omistaja on huoltopäällikkö, juoksupoika, varaosien roudaaja, laskuttaja, asiantuntija ja puhelinvastaaja, voi toimia halvemmalla.
        Lopullinen hinta ei saa poiketa 10 prossaa enempää ylöspäin saadusta tarjouksesta.

        15% kuluttajaneuvonnan mukaan.


      • Ihmiskauppaaaaaaaaaa
        Rahaa palaa kirjoitti:

        Kysy aina ensin merkkiliikkeen huoltopäälliköltä mitä joku huolto tai remppa maksaa.
        Sen jälkeen parilta yksityiseltä. Valitse sitten halvin, jos kyseessä on esim määräaikaishuolto jossa on suodattimien. jarrunesteiden, öljyjen, jakopään hihnan ja vesipumpun vaihto samoin kuin jarrupalat ja –levyt, raidetangon nupit yms.
        Takuu huoltamon korjauksilla ja vaihdetuilla osilla on 6 kk tai 15000 km.
        Varmistu ensin että korjaamo kuuluu Autoalan Keskusliitto ry:n tai Autotuojat ry:n jäsenliikkeiden ja jäsenjärjestöjen autokorjaamoihin. Jos ei kuulu niin kerro heille nuo takuusäännöt kuitenkin.
        Esim määrätyn saksassa tehdyn auton huoltohinnoissa on eroja merkki- ja yksityisten korjaamoiden välillä jopa 30%, vaikka vaihdetut osat ovat samoilta valmistajilta, johtuen merkkikorjaamoiden raskaasta organisaatiosta. Tiskin takana istuu pitkä rivi tylyjä ukkoja ja rahojen ottaja, ja korjaamon puolella on vain muutama kahvia pahvimukista ryystävä asentaja. On selvää, että pienemmissä/halvemmissa tiloissa toimiva yritys jossa omistaja on huoltopäällikkö, juoksupoika, varaosien roudaaja, laskuttaja, asiantuntija ja puhelinvastaaja, voi toimia halvemmalla.
        Lopullinen hinta ei saa poiketa 10 prossaa enempää ylöspäin saadusta tarjouksesta.

        Pienemmissä korjaamoissa myös hirveällä kiireellä tehdään sinnepäin ja asiakkaalta rahat pois, ylibuukattu työvarauslista vituttaa jokaista mekaanikkoa, varsinkin kun ylitöistä ei makseta ja kuitenkin niitä pitäisi AUTOAASI nyrkkipajakorjaamossa tehdä PALKATTA ESPOOSSA ainakin.
        Huomaamatta jää kaikki viat varmasti mitkä venyttävät työpäivää, kuka nyt haluaisi palkatta tehdä töitä??? Lisäksi vittuilua kuulee ihan tarpeeksi.

        Välttäkää Autoaaaasi nyrkkipajoja...


      • Anonyymi
        Rahaa palaa kirjoitti:

        Kysy aina ensin merkkiliikkeen huoltopäälliköltä mitä joku huolto tai remppa maksaa.
        Sen jälkeen parilta yksityiseltä. Valitse sitten halvin, jos kyseessä on esim määräaikaishuolto jossa on suodattimien. jarrunesteiden, öljyjen, jakopään hihnan ja vesipumpun vaihto samoin kuin jarrupalat ja –levyt, raidetangon nupit yms.
        Takuu huoltamon korjauksilla ja vaihdetuilla osilla on 6 kk tai 15000 km.
        Varmistu ensin että korjaamo kuuluu Autoalan Keskusliitto ry:n tai Autotuojat ry:n jäsenliikkeiden ja jäsenjärjestöjen autokorjaamoihin. Jos ei kuulu niin kerro heille nuo takuusäännöt kuitenkin.
        Esim määrätyn saksassa tehdyn auton huoltohinnoissa on eroja merkki- ja yksityisten korjaamoiden välillä jopa 30%, vaikka vaihdetut osat ovat samoilta valmistajilta, johtuen merkkikorjaamoiden raskaasta organisaatiosta. Tiskin takana istuu pitkä rivi tylyjä ukkoja ja rahojen ottaja, ja korjaamon puolella on vain muutama kahvia pahvimukista ryystävä asentaja. On selvää, että pienemmissä/halvemmissa tiloissa toimiva yritys jossa omistaja on huoltopäällikkö, juoksupoika, varaosien roudaaja, laskuttaja, asiantuntija ja puhelinvastaaja, voi toimia halvemmalla.
        Lopullinen hinta ei saa poiketa 10 prossaa enempää ylöspäin saadusta tarjouksesta.

        Kyllä nyrkkipaja on aina nyrkkipaja, ja työn laatu sen mukaista.Luki siinä katolla tai ovessa mikä kyltti tahansa. Eli suosin merkkikorjaamoita.


    • Markka aika hinna muutettu suoraan euroiksi, se syynä

      • V valittajat

        Kaikki vaan autonasentajaksi se on niin hyvä ammatti...palkka n.2000€kk,kiire,kaikkitietävät niskapokat(joita löytyy täältä foorumilta),ökyääliöt audi bmw mb,ei suomalaiset tinkijät,auto ei ole enää kuin 90-luvulla...siitä vaan suosittelen opiskelemaan!


    • AD-KORJAAMO

      Parhaita korjaamoja on ad-korjaamot,tuntihinta n. 70 e.Niissä olen aina autoni korjauttanut ja suosittelen muillekin.

    • säkkipilli

      Kyllä mä maksaisin sen 75 euroa mikä menee katsurille ja veroihin menevän 640 euroo/v ihan mieluusti korjaamolle, kun tietää että jotain konkreettista tulee rahalle.Tämä rahahan maksetaan nykyään ihan tyhjästä, eli ei mitään vastinetta ei tule kuin paperilappu ja turhaa lätinää. Silti joudut vielä korjaamolle viemään jos tulee n.s hylkäys. Pitäisi tällaset turhat byrokratiavälikädet katkoo pois. Tässä olis jollekin kansanedustajalle oikea äänikatiska kun pistäs hihat heiluun.

      Korjaamoita arvostan aina. Tärkeintä on se, että tekee työnsä hyvällä moraalilla laadukkaasti kohtuu hinnoittelulla. seittämänkymppiä tunti on kyllä jo siinä kipurajalla. Jos pienkorjauksiin (jakohina, öljyt, renkaanvaihdot jarrurempat) alkaa mennä satoja euroja, saa sillä jo aika kasan työkaluja ja korjauskäsikirjoja joilla tekee itse aidosti ihmeitä.
      Vikakoodilaitteitakin jo myydään ihan netissä. Ennen autohommat tehtiin kotona "hartiapankilla". Korjaamolle vietiin vasta kun kone piiputti. Vierestä katellen isältäni opin minäkin monet asiat. Ja mitä 30 vuoden aikana on tullut lisää on se elämää ja elekrtoniikkaa. Tunnistimia, muovisälää ym. perusperiaate kuitenkin on koko ajan sama polttomoottoritekniikka. Jotain erikoisosaamista vaativia varusteita.

    • ++00++

      Käyttäkää vaan noissa nyrkki pajoissa autoanne, niissä ei vaadita minkään tason osaamista eikä ne ole vastuussa kenellekkään toiminnasta. Käytetään tarvike osia jotka kestää tai ei kestä. esim. tarvike vesipumpuu kestää sen 30tkm-60tkm ja alkaa vuotaan, pahimmassa tapauksessa laakerit menee pumpusta ja sit paukkuu jakohihna ja kansi. Merkkikorjaamoilla käytetään alkuperäisiä osia, maahantuonti seisoo toiminnan takana, korjaamo varustus on huipputasoa. Ja joku ihmetteli mitä tekee 4 pyörä suuntauslaitteella, kun vaihdetaan autoon alustan osia esim raidetangon pää, iskunvaimentimet, alapallonivel yms tarvii aina säätää pyöränkulmat korjauksen jälkeen.

      • as2

        Tiedät varmaan että mikään autonvalmistaja ei valmista itse siihen kuuluvia osia esim. jarrut, ohjausnivelet, iskarit, jouset,huolto osat jne.
        Hyvinkin usein ainoa mikä muutuu maahantuojan myymässä ja tarvike osassa on hinta ja pakkauksen väri. Riippuen tietenkin tarvike osan merkistä.


      • Vertaile!
        as2 kirjoitti:

        Tiedät varmaan että mikään autonvalmistaja ei valmista itse siihen kuuluvia osia esim. jarrut, ohjausnivelet, iskarit, jouset,huolto osat jne.
        Hyvinkin usein ainoa mikä muutuu maahantuojan myymässä ja tarvike osassa on hinta ja pakkauksen väri. Riippuen tietenkin tarvike osan merkistä.

        Mutta vastaan on tullut suoraan sanottuna täyttä paskaa, niin jarrupaloja, vesipumppuja, öljynsuodattimia, ilmansuodattimia, vakaajan pystytankoja, polttimoita, jarrusatuloita, latureita jne...

        On tietysti tarvikeosiakin joihin saa pidemmän takuun kuin alkuperäisosaan. Mutta tarkkana saa olla.

        "Maallikoille" neuvoisin: Vaatikaa laatua/pitkää takuuta.

        P.S Joskus saattaa olla alkuperäisosa jopa halvempi!


    • "23v asentaja"

      Vähän nyt aihetta sivuten siinä mielessä, että työskentelen maanrakennuskoneiden huoltohommissa. Tuossa aiemmin monikin on maininnut, että vituttaa kulkea merkkikorjaamolla kun finninaama huoltomies ei tiedä mitään jos tietokonekaan ei tiedä. Karu totuus vaan nykypäivänä on se, että kaikki liikkuva kalusto toimii enemmän tai vähemmän tietokoneen varassa ja sille ei vain voi tavan pulliainen yhtään mitään... On se kieltämättä vähän kurjaa olla huoltomiehenä siinä tilanteessa kun tietokone ei anna mitään vikakoodia ja mitään varsinaista mekaanista vikaa ei löydy. Monet kerrat se ns. kokemuksen tuoma varmuus auttaa töissä paljon, mutta varsinkin vanhemmille asentajille se tietokoneiden käyttö ei ole mikään maailmasta helpoin juttu ja sitten tulee taas vastavuoroisesti se finninaama vastavalmistunut (aika alentava ilmaisu tulevaa ammattilaista kohtaan, sillä kukaan ei ole seppä syntyessään) jolla on tietokonepuoli hallussa mutta ei yhtä laajaa käytännön kokemusta kuin 40v alalla olleella. Ja monet kerrat on käynyt niin, että huoltoon tullut ajoneuvo toimii moitteettomasti korjauksen jälkeisellä koeajolla/käytöllä, mutta vika ilmenee taas satunnaisesti kesken matkan.. Tuskin kukaan olisi tyytyväinen siihenkään jos korjaamo veloittasi täyden tuntiveloituksen siitä, että joku ajelee asiakkaan autolla käyden nakkikioskilla yms. koko päivän löytämättä mitään vikaa ko. kulkineesta. Se on aina vähän kompromissi sen välillä, että maksattaakko asiakkaalla "turhasta työstä" vai tehdä vähän kerralla vian paikallistamiseksi. Itsellä on ainakin aina pyrkimys säästää asiakkaan rahoja tekemällä kompromisseja. Ja äskeisellä tarkoitin sitä, että kannattaako kasata esim. jakopäätä vanhalla vesipumpulla jakoremmin vaihdon yhteydessä jos pumppu maksaa sen 100e ja mahdollinen jakopään uudelleen aukaisu pelkän vesipumpun vuodon taikka laakereiden pettämisen takia maksaa min 100e ja ylärajan voi jokainen kuvitella itse, yleensä kyse on kuitenki neljänumeroisista luvuista

      • 23v asentaja

        Eikä kukaan voi väittää ettei joskus olisi epäonnistunut työssään, vaikka en itse ole todellakaan sitä mieltä jotta korjaamonvirheet pitäisi maksattaa asiakkaalla T: raskaskonealalla huolto(yksityis)yrittäjänä 56e/h


    • jfsdklfkldsflksdkl

      Näillä korjaamoiden tuntiveloituksilla ja varaosien hinnoilla olisi melkeinpä kannattavampaa ostaa juotoskolvi ja tinaa ja aukaista moottorinohjausmoduuli tms. sähköboksi itse ja vaihdella vaikka kondensaattorit siihen, hyvällä säkällä siitä saa taas täysin toimivan. Konkat on heikoin kohta elektroniikassa.
      Todella monesti kyllä vika on ihan yksinkertainen johto poikki tai oikarissa mutta sen löytäminen on vain hankalaa johtosarjojen sisältä jollei sitten ole jossain liittimessä hapettuma tai selkeästi hangannut johonkin ulokkeeseen johtosarjan puhki.

      • Anonyymi

        "olisi melkeinpä kannattavampaa ostaa juotoskolvi ja tinaa ja aukaista moottorinohjausmoduuli tms. sähköboksi itse ja vaihdella vaikka kondensaattorit siihen,"

        Ei ole tuokaan homma yksinkertaista.

        Yritin itse vaihtaa kondensaattorit uutena 50€ maksaneeseen tietokoneen näytönohjainkorttiin (laadukas perusohjain ilman lisähienouksia; juu, tiedän kyllä, että lisähienouksilla ja maksimaalisilla pelikiihdytyksillä varustettu näytönohjain maksaa moninkertaisesti tuon hinnan).

        Pieleen meni!

        Ilmeisesti nykyohjaimet on tehty lyijyttömällä tinalla (kute RoHS -direktiivi edellyttää), ja tuo lyijytön tina ei meinannut kunnolla sulaa oikein millään.

        Yritys ensin sulattaa kolvilla juotos irti ja sitten vetää pihdeillä se kondensaattorin liitosjohdon jämä sieltä rei'ästä repi samalla läpivientiholkin irti piirilevystä.

        Jos näin käy, niin se on sitten entinen piirilevy, kun läpivientiholkin pitäisi muodostaa johtava yhteys piirilevyn eri puolien (ja joissain tapauksissa myös eri kerrosten, jos kyseessä ns. monikerrospiirilevy) välillä.

        Eli kun läpivientiholkki irtoaa levystä, levy on pilalla.

        Eli vaikka kyse olisi vain pullistuneiden (ja jo alunperin heikkolaatuisten) kondensaattorien vaihdosta, sekin asia on mutkistunut vanhoista ajoista tuon lyijyttömän jutostinan takia.

        Lyijyllinen olisi todennäköisesti irronnut helposti juotosta kolvilla kuumentamalla.


    • Anonyymi

      Ahneita ovat autonkorjaajat. Koko suomalainen yhteiskunta on pääosin ahne.

    • Anonyymi

      Riistoa tää on ollut 57 vuotta.

    • Anonyymi

      AD autokorjaamot luotettavaa työtä oon käyttäny jo monta vuotta

    • Anonyymi

      Hyvästä työstä maksan mutta kun nää tee se itse reiskat tekee sutta ja sekundaa. Vein kerran tällaiselle reiskalle halpa oli mutta auton huolto oli öljynvaihto ja tuulilasin pyyhkimet. Ei sitä huolloksi voi sanoa

    • Anonyymi

      AD autohuolto on myos kokemusta suosittelen

    • Anonyymi

      SDP LIPPONEN KEKSI DIISSELI VERON SUOMEN PÄÄN MENOKSI SAI VENJÄLTÄ 3 000 000 EUR LAHJUKSII ONKO VEROT MAKSETTU VEVÄÄJÄLE

      • Anonyymi

        MARIININ HALLITUS ON KYYKYTÄNYT SUOMALAISIA JO VUOSIA EIKÄ LOPPUA NÄY


      • Anonyymi

        Minä olen maksanut dieselveroa jo vuonna 1984 petroolikäyttöisestä autosta. Ei tainnut Paavo sillloin vielä vaikuttaa verotukseen.
        Taitettu indeksikin on nyt pari vuotta satanut hyvin eläkeläisen laariin, vaikka rokottikin eläkettä vuosia.


    • Anonyymi

      Kallista on , satkun kieppeillä pyörivät, marmoritiskeillä ylikin.

    • Moikka! Osaako joku tietäväinen kertoa: olen menossa autoliikkeeseen koeajamaan käytettyä autoa. Normaalisti ajokortista otetaan kopio ja käyttölupalappu, jossa omavastuun hinta allekirjoitetaan. Jos ajan kolarin siis olen syyllinen kolariin, eikö silloin omavastuuosuuden maksan itse ja autoliikkeen vakuutus korvaa muut?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3789
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2284
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe