Teräspotkurit

merikotka

Olisin kiinnostunut kuulemaan mitä hyötyä on saatu kun alumiinipotkurit on vaihdettu teräspotkureihin. Veneeni on Targa 27 ja koneena on KAD 44. Ongelmana on 270 h käyttötunnin jälkeen alumiinipotkureiden syöpyminen "laineille". Volvo suosittelee vahtamaan teräspotkureihin, joita on saatavana vastaavaa kokoa (C3)30-33 solmua. Mitkä ovat Teidän käyttökokemukset ja hyödyt teräspotkureista?

7

2396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • makuasia ?

      itse (Finsport 8500, MC205/Alpha) päädyin aikanaan alumiiniseen (Black Max) testeissä (mm. Kippari) esitetyn mitättömän pienen suorituseron ja toisaalta suuren hintaeron vuoksi. Hintaero realisoituu ensimmäisessä "mällissä" (jota tosin onnnekisi vielä ei ole tullut.. ). 3:tta kesää (n. 3500mpk) ajelin sillä...

      Teräspotkuri on varmaankin "ikuinen" (jos ei itse kolhi)

      Eräs aspekti on myös teräspotkurin huomattavasti suurempi paino -> rasitus vaihteistolle & laakereille. Enpä tiedä onko tehty pitkäaikaisen käytön rasittavuudesta vertailuja, tuskin.

      • Ei yhtään lomaa pilalla.

        Ajan liukuvaa matkavenettä, 8,90 m X 3,00 m sekä 4 500 kg:a. Kone on Volvo AQAD 41 DP-A. Matkaa on kertynyt 20 000 nM. Olen koko ajan ajanut alupotkureilla. Teräksiset ovat erittäin kalliita ja niiden tuoma etu on suhteessa hintaan näennäinen. Ennenkaikkea vanhemmissa potkureissa ei pysynyt maali ja kavitaatiojälkiäkin ilmaantui. Kun kuitenkin suomen kivikkoinen rannikko tarjoaa suuren määrän hienoja luonnonsatamia, joihin tulee tungettua, niin potkureitakin tulee vaihdettua. Kiveen kolhaistessa alumiini pehmeänä metallina antaa periksi, niin että varovaisessa rantautumisessa pienillä kierroksilla useimmiten selviää pelkällä potkureiden vaihdolla. Teräspotkurit aiheuttavat kokemusperäisesti lähes varmasti akseli ja muita vetolaitevaurioita myöskin pienillä kierroksilla. Eli se loma loppui siihen ! Tämä on minusta jo ollut tarpeeksi suuri syy ajella alupotkureilla.


    • x--pölhö

      Ihan kiusallani nostin vanhimman ketjun minkä löysin.

      Tarinan opetus on se, että katsokaa kuinka siisti ketju! Ei normi vittuilua eikä rönsyilyä vuonna 2001.

      Jos nykyisistä viestiketjuista jätettäisiin vittuilu pois niin olisi tosi hiljaista.

      • Rupean nostajaksi

        Hyvä idea. Miten näitä ketjuja nostellaan? Voisin minäkin nostaa jonkun mielenkiintoisen.


      • Aivan totta, en edes huomannut ketjun ikää ennekuin sanoit. Yleensä tökkii nää ikivanhaan kysymykseen vastaukset.
        Itseä kiinosti asia kun olen aikoinaan kolmessa veneessä käyttänyt terästä.

        Ikävää on nykyään juuri tuo v***** asialliseen kysymykseen.
        Autopuolella vielä pahempaa. Kysyin kerran neuvoa, 12 vastausta joista 10 v******, mm. etten ole koskaan edes ajanut sellaista autoa yms. Yksi vastaus oli niin asiallinen etten meinnut edes uskoa ja kas neuvo piti paikkansa ja maahantuoja osasi korjata ko. vian


      • Rupean nostajaksi kirjoitti:

        Hyvä idea. Miten näitä ketjuja nostellaan? Voisin minäkin nostaa jonkun mielenkiintoisen.

        Helppoa, mutta harkitse kuitenkin. Mitä järkeä on vastata kysymykseen, olen ostamasta sen ja sen merkkistä venettä. Ja kysyjä tehnyt kaupat jo 2002


    • t,um sx,

      Se on sen Aulis Merenkulkijan vika, että tämä meni viutksi ja jätkät heittää sontaa naamalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1422
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      110
      1173
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1023
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      823
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe