Olisin kiinnostunut kuulemaan mitä hyötyä on saatu kun alumiinipotkurit on vaihdettu teräspotkureihin. Veneeni on Targa 27 ja koneena on KAD 44. Ongelmana on 270 h käyttötunnin jälkeen alumiinipotkureiden syöpyminen "laineille". Volvo suosittelee vahtamaan teräspotkureihin, joita on saatavana vastaavaa kokoa (C3)30-33 solmua. Mitkä ovat Teidän käyttökokemukset ja hyödyt teräspotkureista?
Teräspotkurit
7
2356
Vastaukset
- makuasia ?
itse (Finsport 8500, MC205/Alpha) päädyin aikanaan alumiiniseen (Black Max) testeissä (mm. Kippari) esitetyn mitättömän pienen suorituseron ja toisaalta suuren hintaeron vuoksi. Hintaero realisoituu ensimmäisessä "mällissä" (jota tosin onnnekisi vielä ei ole tullut.. ). 3:tta kesää (n. 3500mpk) ajelin sillä...
Teräspotkuri on varmaankin "ikuinen" (jos ei itse kolhi)
Eräs aspekti on myös teräspotkurin huomattavasti suurempi paino -> rasitus vaihteistolle & laakereille. Enpä tiedä onko tehty pitkäaikaisen käytön rasittavuudesta vertailuja, tuskin.- Ei yhtään lomaa pilalla.
Ajan liukuvaa matkavenettä, 8,90 m X 3,00 m sekä 4 500 kg:a. Kone on Volvo AQAD 41 DP-A. Matkaa on kertynyt 20 000 nM. Olen koko ajan ajanut alupotkureilla. Teräksiset ovat erittäin kalliita ja niiden tuoma etu on suhteessa hintaan näennäinen. Ennenkaikkea vanhemmissa potkureissa ei pysynyt maali ja kavitaatiojälkiäkin ilmaantui. Kun kuitenkin suomen kivikkoinen rannikko tarjoaa suuren määrän hienoja luonnonsatamia, joihin tulee tungettua, niin potkureitakin tulee vaihdettua. Kiveen kolhaistessa alumiini pehmeänä metallina antaa periksi, niin että varovaisessa rantautumisessa pienillä kierroksilla useimmiten selviää pelkällä potkureiden vaihdolla. Teräspotkurit aiheuttavat kokemusperäisesti lähes varmasti akseli ja muita vetolaitevaurioita myöskin pienillä kierroksilla. Eli se loma loppui siihen ! Tämä on minusta jo ollut tarpeeksi suuri syy ajella alupotkureilla.
- x--pölhö
Ihan kiusallani nostin vanhimman ketjun minkä löysin.
Tarinan opetus on se, että katsokaa kuinka siisti ketju! Ei normi vittuilua eikä rönsyilyä vuonna 2001.
Jos nykyisistä viestiketjuista jätettäisiin vittuilu pois niin olisi tosi hiljaista.- Rupean nostajaksi
Hyvä idea. Miten näitä ketjuja nostellaan? Voisin minäkin nostaa jonkun mielenkiintoisen.
Aivan totta, en edes huomannut ketjun ikää ennekuin sanoit. Yleensä tökkii nää ikivanhaan kysymykseen vastaukset.
Itseä kiinosti asia kun olen aikoinaan kolmessa veneessä käyttänyt terästä.
Ikävää on nykyään juuri tuo v***** asialliseen kysymykseen.
Autopuolella vielä pahempaa. Kysyin kerran neuvoa, 12 vastausta joista 10 v******, mm. etten ole koskaan edes ajanut sellaista autoa yms. Yksi vastaus oli niin asiallinen etten meinnut edes uskoa ja kas neuvo piti paikkansa ja maahantuoja osasi korjata ko. vianRupean nostajaksi kirjoitti:
Hyvä idea. Miten näitä ketjuja nostellaan? Voisin minäkin nostaa jonkun mielenkiintoisen.
Helppoa, mutta harkitse kuitenkin. Mitä järkeä on vastata kysymykseen, olen ostamasta sen ja sen merkkistä venettä. Ja kysyjä tehnyt kaupat jo 2002
- t,um sx,
Se on sen Aulis Merenkulkijan vika, että tämä meni viutksi ja jätkät heittää sontaa naamalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492328- 262193
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271545Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161494- 1241427
- 191083
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71974Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883