Teräspotkurit

merikotka

Olisin kiinnostunut kuulemaan mitä hyötyä on saatu kun alumiinipotkurit on vaihdettu teräspotkureihin. Veneeni on Targa 27 ja koneena on KAD 44. Ongelmana on 270 h käyttötunnin jälkeen alumiinipotkureiden syöpyminen "laineille". Volvo suosittelee vahtamaan teräspotkureihin, joita on saatavana vastaavaa kokoa (C3)30-33 solmua. Mitkä ovat Teidän käyttökokemukset ja hyödyt teräspotkureista?

7

2396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • makuasia ?

      itse (Finsport 8500, MC205/Alpha) päädyin aikanaan alumiiniseen (Black Max) testeissä (mm. Kippari) esitetyn mitättömän pienen suorituseron ja toisaalta suuren hintaeron vuoksi. Hintaero realisoituu ensimmäisessä "mällissä" (jota tosin onnnekisi vielä ei ole tullut.. ). 3:tta kesää (n. 3500mpk) ajelin sillä...

      Teräspotkuri on varmaankin "ikuinen" (jos ei itse kolhi)

      Eräs aspekti on myös teräspotkurin huomattavasti suurempi paino -> rasitus vaihteistolle & laakereille. Enpä tiedä onko tehty pitkäaikaisen käytön rasittavuudesta vertailuja, tuskin.

      • Ei yhtään lomaa pilalla.

        Ajan liukuvaa matkavenettä, 8,90 m X 3,00 m sekä 4 500 kg:a. Kone on Volvo AQAD 41 DP-A. Matkaa on kertynyt 20 000 nM. Olen koko ajan ajanut alupotkureilla. Teräksiset ovat erittäin kalliita ja niiden tuoma etu on suhteessa hintaan näennäinen. Ennenkaikkea vanhemmissa potkureissa ei pysynyt maali ja kavitaatiojälkiäkin ilmaantui. Kun kuitenkin suomen kivikkoinen rannikko tarjoaa suuren määrän hienoja luonnonsatamia, joihin tulee tungettua, niin potkureitakin tulee vaihdettua. Kiveen kolhaistessa alumiini pehmeänä metallina antaa periksi, niin että varovaisessa rantautumisessa pienillä kierroksilla useimmiten selviää pelkällä potkureiden vaihdolla. Teräspotkurit aiheuttavat kokemusperäisesti lähes varmasti akseli ja muita vetolaitevaurioita myöskin pienillä kierroksilla. Eli se loma loppui siihen ! Tämä on minusta jo ollut tarpeeksi suuri syy ajella alupotkureilla.


    • x--pölhö

      Ihan kiusallani nostin vanhimman ketjun minkä löysin.

      Tarinan opetus on se, että katsokaa kuinka siisti ketju! Ei normi vittuilua eikä rönsyilyä vuonna 2001.

      Jos nykyisistä viestiketjuista jätettäisiin vittuilu pois niin olisi tosi hiljaista.

      • Rupean nostajaksi

        Hyvä idea. Miten näitä ketjuja nostellaan? Voisin minäkin nostaa jonkun mielenkiintoisen.


      • Aivan totta, en edes huomannut ketjun ikää ennekuin sanoit. Yleensä tökkii nää ikivanhaan kysymykseen vastaukset.
        Itseä kiinosti asia kun olen aikoinaan kolmessa veneessä käyttänyt terästä.

        Ikävää on nykyään juuri tuo v***** asialliseen kysymykseen.
        Autopuolella vielä pahempaa. Kysyin kerran neuvoa, 12 vastausta joista 10 v******, mm. etten ole koskaan edes ajanut sellaista autoa yms. Yksi vastaus oli niin asiallinen etten meinnut edes uskoa ja kas neuvo piti paikkansa ja maahantuoja osasi korjata ko. vian


      • Rupean nostajaksi kirjoitti:

        Hyvä idea. Miten näitä ketjuja nostellaan? Voisin minäkin nostaa jonkun mielenkiintoisen.

        Helppoa, mutta harkitse kuitenkin. Mitä järkeä on vastata kysymykseen, olen ostamasta sen ja sen merkkistä venettä. Ja kysyjä tehnyt kaupat jo 2002


    • t,um sx,

      Se on sen Aulis Merenkulkijan vika, että tämä meni viutksi ja jätkät heittää sontaa naamalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1293
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      73
      623
    4. 50
      557
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      471
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      148
      406
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      387
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      362
    Aihe