Ocu on venäläinen auto

jfaiojaofj

Sokoda on avannut tehtaan Moskovan lähistölle. Osat tulevat pääasiassa venäläisiltä alihankkijoilta. 2009 valmistui ensimmäinen venäläinen Octavia. Enpä paljon brassailisi, jos ajaisin venäläisellä autolla. Intissä Gazit, Uazit ja Krazit aiheuttivat aikamoiset traumat. Puhumattakaan Uralista, jonka rinnalla Zil oli käyttökelpoinen peli.

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2006/10/31/skoda-avaa-tehtaan-venajalla/200619287/139?ref=lk_is_au_2

62

1048

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TSi/DSG

      venäläisiä! Ford, Toyota, Opel, Nissan, Mitsubishi, Suzuki, Hyundai, Peugeot, Citroen.
      Siinä muutama ja onhan niitä muitakin. Kuhan et brassailisi hyvinkin venäläisellä?

      • Miro L

        Eipä löydy omaa merkkiäni tuosta listasta. Alfa alla, mieli korkealla :)

        En huolisi venäläistä autoa, tai muutenkaan mitään venäläistä tuotetta ikimaailmassa. Joku roti pitää sentään olla. Oli yllätys, että Skodia tehdään myös Venäjällä. Soitin tutulle autokauppiaalle ja hän vahvisti asian. Hänen mukaansa nelikko-Octavioita tuodaan länteen Venäjän tehtaalta.


      • ia.
        Miro L kirjoitti:

        Eipä löydy omaa merkkiäni tuosta listasta. Alfa alla, mieli korkealla :)

        En huolisi venäläistä autoa, tai muutenkaan mitään venäläistä tuotetta ikimaailmassa. Joku roti pitää sentään olla. Oli yllätys, että Skodia tehdään myös Venäjällä. Soitin tutulle autokauppiaalle ja hän vahvisti asian. Hänen mukaansa nelikko-Octavioita tuodaan länteen Venäjän tehtaalta.

        talvirenkaitasi, ettei vain valmistusmaa olisi Made in Russ...


      • Miro L
        ia. kirjoitti:

        talvirenkaitasi, ettei vain valmistusmaa olisi Made in Russ...

        Good Yeareissani lukee komeasti "Made in Germany". Rengasliikkeessä oli puolalaisia ja saksalaisia Good Yeareita, valitsin saksalaiset. Tarkkana poikana saa olla näiden kusettajien kanssa.


      • DVFV
        Miro L kirjoitti:

        Eipä löydy omaa merkkiäni tuosta listasta. Alfa alla, mieli korkealla :)

        En huolisi venäläistä autoa, tai muutenkaan mitään venäläistä tuotetta ikimaailmassa. Joku roti pitää sentään olla. Oli yllätys, että Skodia tehdään myös Venäjällä. Soitin tutulle autokauppiaalle ja hän vahvisti asian. Hänen mukaansa nelikko-Octavioita tuodaan länteen Venäjän tehtaalta.

        Voi vittu, jätkä leijuu fiiatil:D:D BUAHAHAHAHAH


      • Böömin Määri
        Miro L kirjoitti:

        Eipä löydy omaa merkkiäni tuosta listasta. Alfa alla, mieli korkealla :)

        En huolisi venäläistä autoa, tai muutenkaan mitään venäläistä tuotetta ikimaailmassa. Joku roti pitää sentään olla. Oli yllätys, että Skodia tehdään myös Venäjällä. Soitin tutulle autokauppiaalle ja hän vahvisti asian. Hänen mukaansa nelikko-Octavioita tuodaan länteen Venäjän tehtaalta.

        Kaikki Suomeen tuotavat Skodat tulevat Helkaman kautta Tsekinmaalta. Venäjältä ei tuoda virallisesti yhtään Skodaa.


      • mafialaatu
        Miro L kirjoitti:

        Eipä löydy omaa merkkiäni tuosta listasta. Alfa alla, mieli korkealla :)

        En huolisi venäläistä autoa, tai muutenkaan mitään venäläistä tuotetta ikimaailmassa. Joku roti pitää sentään olla. Oli yllätys, että Skodia tehdään myös Venäjällä. Soitin tutulle autokauppiaalle ja hän vahvisti asian. Hänen mukaansa nelikko-Octavioita tuodaan länteen Venäjän tehtaalta.

        Alfahan se on kestävän laatuauton maineessa jonka arvo säilyy yhtä hyvin kun korin ruosteettomuuskin.
        Kuinkas usein Alfaan vaihdettikaan jakopään hihna, oliko se 60tkm välein ja pitikö moottorikin irroittaa?


      • Miro L
        Böömin Määri kirjoitti:

        Kaikki Suomeen tuotavat Skodat tulevat Helkaman kautta Tsekinmaalta. Venäjältä ei tuoda virallisesti yhtään Skodaa.

        No juuri näin. Autot tuodaan Tsekinmaalta Suomeen, mutta osa nelikko-Ocuista kapasitettiongelmien vuoksi tuodaan Venäjältä Tsekkiin ennen Suomeen ( muu Eurooppa) lähettämistä.


      • Valheenpaljastaja
        Miro L kirjoitti:

        No juuri näin. Autot tuodaan Tsekinmaalta Suomeen, mutta osa nelikko-Ocuista kapasitettiongelmien vuoksi tuodaan Venäjältä Tsekkiin ennen Suomeen ( muu Eurooppa) lähettämistä.

        Hyvä yritys, mutta niin se vaan on ettei Venäjältä tuoda nelikko-Ocuja Suomeen nyt. Ei suoraan eikä Tshekin kautta. Asia on tarkistettu.


      • Pelkosi on turhaa!
        Miro L kirjoitti:

        Eipä löydy omaa merkkiäni tuosta listasta. Alfa alla, mieli korkealla :)

        En huolisi venäläistä autoa, tai muutenkaan mitään venäläistä tuotetta ikimaailmassa. Joku roti pitää sentään olla. Oli yllätys, että Skodia tehdään myös Venäjällä. Soitin tutulle autokauppiaalle ja hän vahvisti asian. Hänen mukaansa nelikko-Octavioita tuodaan länteen Venäjän tehtaalta.

        No niin kysy tutulta autokauppiaaltasi missä Suomeen tuotavat Skoda Octaviat valmistetaan.

        Jos hän ei vastaa Mlada Boleslav Tsekin Tasavalta on hänen "tietonsa" luuloa eli ihan metsässä.

        Itselläni on viikolla 1 vuonna 2010 valmistettu Skoda Octavia Combi ja sen valmistuspaikka on Mlada Boleslav,tarkistin asian Helkama autosta,siellä on se tieto mikä näissä asioissa tarvitaan.

        Joku tällä osiolla sanoikin ihan oikein kun mainitsi Venäjän tuotannon menevän paikallisille markkinoille kuten myös Intiassa valmistetut menevät sinne ja lähimpiin maihin.

        Jos Suomeen alkaa tulla, tai mahdollisesti jo tulee Venäjällä tuotettuja Skodia ei sitä kannata säikähtää,Venäjällä kun tehdään niin monta automerkkiä ja mallia mitä asiakkaat luulevat esim Saksassa ym. Valmistetuksi.

        Rohkea ajaa vaikka Venäläisellä Opel Astralla ja minä kenties tulevaisuudessa Venäläisellä Skoda Octavialla.

        Muuten noihin käsittelemiinne rengas asioihin. Luulin saavani Venäläiset renkaat kun tilasin Skodaani Nokian 7 talvirenkaiksi,mutta kyllä niissä kuitenkin lukee Made in Finland,taas ostaessa tulleet kesärenkaat on Continental EcoContact 3,valmistusmaa Tsekki.

        Renkaita tehdään ympäri maapalloa ja laadunvalvonta kyllä pitää huolen ettei mitään eroa ole Suomen Nokia 7 ja Venäjän Nokia 7 välillä, eikä muissakaan merkkirenkaissa,halpiskumit on asia erikseen siihen en puutu.


      • Ärrät
        Pelkosi on turhaa! kirjoitti:

        No niin kysy tutulta autokauppiaaltasi missä Suomeen tuotavat Skoda Octaviat valmistetaan.

        Jos hän ei vastaa Mlada Boleslav Tsekin Tasavalta on hänen "tietonsa" luuloa eli ihan metsässä.

        Itselläni on viikolla 1 vuonna 2010 valmistettu Skoda Octavia Combi ja sen valmistuspaikka on Mlada Boleslav,tarkistin asian Helkama autosta,siellä on se tieto mikä näissä asioissa tarvitaan.

        Joku tällä osiolla sanoikin ihan oikein kun mainitsi Venäjän tuotannon menevän paikallisille markkinoille kuten myös Intiassa valmistetut menevät sinne ja lähimpiin maihin.

        Jos Suomeen alkaa tulla, tai mahdollisesti jo tulee Venäjällä tuotettuja Skodia ei sitä kannata säikähtää,Venäjällä kun tehdään niin monta automerkkiä ja mallia mitä asiakkaat luulevat esim Saksassa ym. Valmistetuksi.

        Rohkea ajaa vaikka Venäläisellä Opel Astralla ja minä kenties tulevaisuudessa Venäläisellä Skoda Octavialla.

        Muuten noihin käsittelemiinne rengas asioihin. Luulin saavani Venäläiset renkaat kun tilasin Skodaani Nokian 7 talvirenkaiksi,mutta kyllä niissä kuitenkin lukee Made in Finland,taas ostaessa tulleet kesärenkaat on Continental EcoContact 3,valmistusmaa Tsekki.

        Renkaita tehdään ympäri maapalloa ja laadunvalvonta kyllä pitää huolen ettei mitään eroa ole Suomen Nokia 7 ja Venäjän Nokia 7 välillä, eikä muissakaan merkkirenkaissa,halpiskumit on asia erikseen siihen en puutu.

        Autossani on takana Made in Finland kitkat ja edessä juuri vaihdetut joissa valmistusmaa Made in Russia. Hyvin pelaa!!


      • Ärrät
        Ärrät kirjoitti:

        Autossani on takana Made in Finland kitkat ja edessä juuri vaihdetut joissa valmistusmaa Made in Russia. Hyvin pelaa!!

        Ärrillä oli ajettu yli 44000 km ja kulutuspintaa oli jäljellä yli 5 mm. !!!
        Luin eräästä lehdestä, että menneen kesän hellepäivinä kitkat kuluu pahimmillaan jopa 200 km ajon jälkeen. Johan on vitsikkäitä kirjoittelijota. Saahan renkaat paskaksi jossain torilla savustamalla varttitunnissa jos niin haluaa. Normaali ajoa kestävät erittäin hyvin. Ajan kitkoilla ympäri vuoden ja hellekesänäkin toimivat hyvin.


      • Honky tonk
        Ärrät kirjoitti:

        Ärrillä oli ajettu yli 44000 km ja kulutuspintaa oli jäljellä yli 5 mm. !!!
        Luin eräästä lehdestä, että menneen kesän hellepäivinä kitkat kuluu pahimmillaan jopa 200 km ajon jälkeen. Johan on vitsikkäitä kirjoittelijota. Saahan renkaat paskaksi jossain torilla savustamalla varttitunnissa jos niin haluaa. Normaali ajoa kestävät erittäin hyvin. Ajan kitkoilla ympäri vuoden ja hellekesänäkin toimivat hyvin.

        Varmaan olet ennenkin kuullut, että kitkarenkaat ovat kesäkelillä PALJON huonommat kuin tavalliset kesärenkaat. Mutta aina on noita, jotka luulevat säästävänsä ja leikkivät turvallisuusasioilla....


      • Ärrät
        Honky tonk kirjoitti:

        Varmaan olet ennenkin kuullut, että kitkarenkaat ovat kesäkelillä PALJON huonommat kuin tavalliset kesärenkaat. Mutta aina on noita, jotka luulevat säästävänsä ja leikkivät turvallisuusasioilla....

        Osaa lukea. Kuten mainitsin kitkat toimi menneenä hellekesänäkin hyvin. Kitkarenkailla olen ajanut ympäri vuoden yli 20 vuotta. Kokemusta on sullekin tietämättömälle jakaa. Älä arvostele kun et ole kitkarenkaita ilmeisesti nähnytkään.


      • Honky tonk honk honk
        Ärrät kirjoitti:

        Osaa lukea. Kuten mainitsin kitkat toimi menneenä hellekesänäkin hyvin. Kitkarenkailla olen ajanut ympäri vuoden yli 20 vuotta. Kokemusta on sullekin tietämättömälle jakaa. Älä arvostele kun et ole kitkarenkaita ilmeisesti nähnytkään.

        ...mutta muu teksti sinulle on näemmä vierasta. Asiasta on tehty tutkimus, muistaakseni Tielaitos ja VTT olivat mukana, ja taisi Tekniikan Maailmakin osallistua jollain tapaa. Tutkimuksen lopputulos oli, että kitkarengas kesärenkaana on vaarallinen. Mutta sinä varmaankin luulet tietäväsi asian paremmin. Varmaan sinulla on kokemusta kumisaappaiden käytöstäkin joka päivä läpi vuoden, ja vielä öisinkin.


      • Kumiliima
        Honky tonk honk honk kirjoitti:

        ...mutta muu teksti sinulle on näemmä vierasta. Asiasta on tehty tutkimus, muistaakseni Tielaitos ja VTT olivat mukana, ja taisi Tekniikan Maailmakin osallistua jollain tapaa. Tutkimuksen lopputulos oli, että kitkarengas kesärenkaana on vaarallinen. Mutta sinä varmaankin luulet tietäväsi asian paremmin. Varmaan sinulla on kokemusta kumisaappaiden käytöstäkin joka päivä läpi vuoden, ja vielä öisinkin.

        Paikkaile sinä niitä kumisaappaitasi ja pikaisesti. Huomenna sataa vettä, koipi kastuu jos saappaassa on reikä. Tää on tutkimuksen lopputulos, että reikä saappaassa on hyvin, hyvin vaarallinen. Olikohan sulla saappaan käytöstä kokemusta??


      • Joku roti olla pitää
        Miro L kirjoitti:

        Eipä löydy omaa merkkiäni tuosta listasta. Alfa alla, mieli korkealla :)

        En huolisi venäläistä autoa, tai muutenkaan mitään venäläistä tuotetta ikimaailmassa. Joku roti pitää sentään olla. Oli yllätys, että Skodia tehdään myös Venäjällä. Soitin tutulle autokauppiaalle ja hän vahvisti asian. Hänen mukaansa nelikko-Octavioita tuodaan länteen Venäjän tehtaalta.

        Tankkiinkaan et lorota Venäjältä tulleita hiilivetyjä?


      • honk honk tonk tonk
        Kumiliima kirjoitti:

        Paikkaile sinä niitä kumisaappaitasi ja pikaisesti. Huomenna sataa vettä, koipi kastuu jos saappaassa on reikä. Tää on tutkimuksen lopputulos, että reikä saappaassa on hyvin, hyvin vaarallinen. Olikohan sulla saappaan käytöstä kokemusta??

        on paljon vaarattomampi kuin reikä päässä. Lue jos huvittaa:

        "Testi sen osoitti: kitkarengas on kelvoton kesään

        26.03.2010 - 21:10

        Moni tekee saman mitä itsekin olen harrastanut: ajaa kuluneet kitkarenkaat loppuun kesällä ja ostaa uudet syksyksi.

        Olen tiennyt että se ei ole kaikkein turvallisin tapa. Mutta en ole mieltänyt aikuisten oikeesti, kuinka vaaralliseksi pihtailu väärässä paikassa voi muuttua.

        Tekniikan Maailman kesärengastestissä oli verrokkina pari vuotta ajettu, noin neljään milliin kulunut kitkarengas. Siis vielä täysin laillinen kumi Suomessa.

        Jokaisessa osatestissä kitkarengas oli alinta pohjasakkaa. Vain mukavuudessa se oli toiseksi paras arvosanalla 9.

        Siis se, että rengas tuntuu mukavalta auton alla, saa juuri kuskin luulemaan että muutkin renkaan ominaisuudet ovat kunnossa.

        Vaan eivät ole.

        Vesiliirtoon kitkakumi irtosi 40 kilometriä alhaisemmassa nopeudessa kuin testin paras rengas.

        "Pito loppuu ja luisto alkaa lähes välittömästi", TM totesi.

        Tai mieti tätä: jos jarrutat moottoritiellä 120 kilometrin tuntinopeudesta, olet jo pysähtynyt kunnon kesärenkailla, kun vauhtisi kuluneilla kitkoilla on vielä yli 70 kilometriä tunnissa! Siinä nopeudessa ehtii tapahtua paljon."


      • Hiili Vety
        Joku roti olla pitää kirjoitti:

        Tankkiinkaan et lorota Venäjältä tulleita hiilivetyjä?

        Ketjun aloittaja käy tankkaamassa Norjassa, joka on lähin paikka, jossa hänen ei tarvitse pelätä venäläisperäistä polttoainetta...


      • Yx vaan
        Pelkosi on turhaa! kirjoitti:

        No niin kysy tutulta autokauppiaaltasi missä Suomeen tuotavat Skoda Octaviat valmistetaan.

        Jos hän ei vastaa Mlada Boleslav Tsekin Tasavalta on hänen "tietonsa" luuloa eli ihan metsässä.

        Itselläni on viikolla 1 vuonna 2010 valmistettu Skoda Octavia Combi ja sen valmistuspaikka on Mlada Boleslav,tarkistin asian Helkama autosta,siellä on se tieto mikä näissä asioissa tarvitaan.

        Joku tällä osiolla sanoikin ihan oikein kun mainitsi Venäjän tuotannon menevän paikallisille markkinoille kuten myös Intiassa valmistetut menevät sinne ja lähimpiin maihin.

        Jos Suomeen alkaa tulla, tai mahdollisesti jo tulee Venäjällä tuotettuja Skodia ei sitä kannata säikähtää,Venäjällä kun tehdään niin monta automerkkiä ja mallia mitä asiakkaat luulevat esim Saksassa ym. Valmistetuksi.

        Rohkea ajaa vaikka Venäläisellä Opel Astralla ja minä kenties tulevaisuudessa Venäläisellä Skoda Octavialla.

        Muuten noihin käsittelemiinne rengas asioihin. Luulin saavani Venäläiset renkaat kun tilasin Skodaani Nokian 7 talvirenkaiksi,mutta kyllä niissä kuitenkin lukee Made in Finland,taas ostaessa tulleet kesärenkaat on Continental EcoContact 3,valmistusmaa Tsekki.

        Renkaita tehdään ympäri maapalloa ja laadunvalvonta kyllä pitää huolen ettei mitään eroa ole Suomen Nokia 7 ja Venäjän Nokia 7 välillä, eikä muissakaan merkkirenkaissa,halpiskumit on asia erikseen siihen en puutu.

        Helkama-autolla voi olla intressi sanoa valmistusmaa toisin. Asia pitää selvittää kuten VW:n tapauksessa valmistusnumeron avulla. Vain osa Volkkareista on tehty Saksassa.


      • afla
        Miro L kirjoitti:

        Eipä löydy omaa merkkiäni tuosta listasta. Alfa alla, mieli korkealla :)

        En huolisi venäläistä autoa, tai muutenkaan mitään venäläistä tuotetta ikimaailmassa. Joku roti pitää sentään olla. Oli yllätys, että Skodia tehdään myös Venäjällä. Soitin tutulle autokauppiaalle ja hän vahvisti asian. Hänen mukaansa nelikko-Octavioita tuodaan länteen Venäjän tehtaalta.

        Pistäppäs nupi asfalttiin ja kato ettei siellä lue Russia. Nokian lisäksi siellä kun on moni muukin regastehdas, esim. Michelin. Lueskelin tossa rengastestiä joka oli Ruotsissa tehty niin Kiinalainen kitkarengas oli 3:ksi paras.


      • cavnyöi CX,ÄON.

        Sopii hyvin köyhille.


      • Niinkö?
        Miro L kirjoitti:

        Eipä löydy omaa merkkiäni tuosta listasta. Alfa alla, mieli korkealla :)

        En huolisi venäläistä autoa, tai muutenkaan mitään venäläistä tuotetta ikimaailmassa. Joku roti pitää sentään olla. Oli yllätys, että Skodia tehdään myös Venäjällä. Soitin tutulle autokauppiaalle ja hän vahvisti asian. Hänen mukaansa nelikko-Octavioita tuodaan länteen Venäjän tehtaalta.

        >En huolisi venäläistä autoa, tai muutenkaan mitään venäläistä tuotetta ikimaailmassa.

        Ja aina nestemäisten polttoaineiden jakeluasemalla varmistat tankkaamasi polttoaineen hiilivetyjen alkuperän?


      • Anonyymi
        Pelkosi on turhaa! kirjoitti:

        No niin kysy tutulta autokauppiaaltasi missä Suomeen tuotavat Skoda Octaviat valmistetaan.

        Jos hän ei vastaa Mlada Boleslav Tsekin Tasavalta on hänen "tietonsa" luuloa eli ihan metsässä.

        Itselläni on viikolla 1 vuonna 2010 valmistettu Skoda Octavia Combi ja sen valmistuspaikka on Mlada Boleslav,tarkistin asian Helkama autosta,siellä on se tieto mikä näissä asioissa tarvitaan.

        Joku tällä osiolla sanoikin ihan oikein kun mainitsi Venäjän tuotannon menevän paikallisille markkinoille kuten myös Intiassa valmistetut menevät sinne ja lähimpiin maihin.

        Jos Suomeen alkaa tulla, tai mahdollisesti jo tulee Venäjällä tuotettuja Skodia ei sitä kannata säikähtää,Venäjällä kun tehdään niin monta automerkkiä ja mallia mitä asiakkaat luulevat esim Saksassa ym. Valmistetuksi.

        Rohkea ajaa vaikka Venäläisellä Opel Astralla ja minä kenties tulevaisuudessa Venäläisellä Skoda Octavialla.

        Muuten noihin käsittelemiinne rengas asioihin. Luulin saavani Venäläiset renkaat kun tilasin Skodaani Nokian 7 talvirenkaiksi,mutta kyllä niissä kuitenkin lukee Made in Finland,taas ostaessa tulleet kesärenkaat on Continental EcoContact 3,valmistusmaa Tsekki.

        Renkaita tehdään ympäri maapalloa ja laadunvalvonta kyllä pitää huolen ettei mitään eroa ole Suomen Nokia 7 ja Venäjän Nokia 7 välillä, eikä muissakaan merkkirenkaissa,halpiskumit on asia erikseen siihen en puutu.

        Ajelen 5000 . . 10 000 euron arvoisilla autoilla keskimäärin 7 vuotta ja sitten pois. Arvonalenema ei koske minua. Kun varaa noin 3000 euroa alussa mahdollisiin osanvaihtoihin yms. voi ajella huoletta. Eikä ole kiinni merkkilikkeessä.


    • U.n.i.v.e.r.s.a.l.

      Venäjällä valmistetut Skodat uppoavat tyystin venäläisille markkinoille, niitä ei sieltä länteen päin tuoda, ellet sitten itse halua käydä ostamassa vaikkapa Yetiä moskovalaisesta autokaupasta.

      Mutta renkaat, Nokialaiset valmistetaan Venäjällä, Michelinit valmistetaan Venäjällä, ties mitkä muut merkit valmistetaan Venäjällä. Itsellä Michelinin talvirenkaissa on leima "Made in Russia" enkä kyllä vielä ole huomannut että niissä mitään eroa olisi vaikkapa Epsanjassa tehtyihin vastaaviin renkaisiin.

      • 67 vuotis fabia-kusk

        Osta Marangonit,ei lue russiaa misssään.


    • kaikki ryssitään

      Isot Bemarit kyhätään Kaliningradissa. Tosin ne tauitavat mennä kaikki moskovan mafialle...

    • isä Wileeni

      joitain automerkkejä valmistetaan monessa maassa, onko auton valmistumaa se mikä on mielipiteiden mukaan "huonoin" maa?
      Onko Kiina huononmpi kuin Venäjä ja onko Turkki huonompi kuin Japani?

      • ojfaonfajfoa

        Kiina ja Venäjä ovat yhtä huonoja, Turkki ei näistä kovin kauas ole pudonnut. Ainoita oikeita automaita on Saksa, Ruotsi, Japani ja USA. Ranskan ja Italian tähän listaan voisi vielä lisätä, mutta heidän autonsa eivät ole Pohjolan oloissa toimivia. Sen sijaan valmistusalueillaan ovat ihan yhtä hyviä, kuin biimmeri Suomessa. Hollantikin (DAF, Volvo) on Kiinaa, Venäjää, Tsekkoslovakiaa ja Romaniaa huomattavasti parempi valmistusmaa autolle.


      • Polo09
        ojfaonfajfoa kirjoitti:

        Kiina ja Venäjä ovat yhtä huonoja, Turkki ei näistä kovin kauas ole pudonnut. Ainoita oikeita automaita on Saksa, Ruotsi, Japani ja USA. Ranskan ja Italian tähän listaan voisi vielä lisätä, mutta heidän autonsa eivät ole Pohjolan oloissa toimivia. Sen sijaan valmistusalueillaan ovat ihan yhtä hyviä, kuin biimmeri Suomessa. Hollantikin (DAF, Volvo) on Kiinaa, Venäjää, Tsekkoslovakiaa ja Romaniaa huomattavasti parempi valmistusmaa autolle.

        Kyllä Englannistakin tulee laadukkaita autoja. Oikein premium yksilöitä.


      • Maailmaa kokenut
        ojfaonfajfoa kirjoitti:

        Kiina ja Venäjä ovat yhtä huonoja, Turkki ei näistä kovin kauas ole pudonnut. Ainoita oikeita automaita on Saksa, Ruotsi, Japani ja USA. Ranskan ja Italian tähän listaan voisi vielä lisätä, mutta heidän autonsa eivät ole Pohjolan oloissa toimivia. Sen sijaan valmistusalueillaan ovat ihan yhtä hyviä, kuin biimmeri Suomessa. Hollantikin (DAF, Volvo) on Kiinaa, Venäjää, Tsekkoslovakiaa ja Romaniaa huomattavasti parempi valmistusmaa autolle.

        Kerrot ammattimaisesti ja loistavan selkeästi autojen valmistus maita,jotkin sinulle hienoja jotkin huonoja.

        No niin tietäjä "viisas tietäjä". Etkö sinä tiedä mitään historiasta pöljä?

        Koskas se Tsekkoslovakia on taas yhdistetty ennalleen,vittuilen ihan suoraan koska tunnut olevan ihan "idiootti" tyyppi.

        Kun olen autolillut 28-maassa ympäri maapalloa,katson olevani oikeutettu kumoamaan suppean ja tietämättömän väittämäsi hyvien autojen valmistusmaista.

        Oletko koskaan ajanut automerkillä nimeltä Holden? Löytyy Australiasta,ota selvää missä niitä tehdään ja mitkä erimerkkiset autot kuuluvat sen nimen "alle".

        Intia Merkki Tata,ota selvää mitä se pitää sisällään onko laatua?

        Kun menet Canadaan noilla asenteillasi voit olla varma että joudut naurunalaiseksi kun selität minkämaalaiset autot on ainoita oikeita.Eivät ehkä ole niin USA myönteisiä kuin kuvittelet.

        Mitä meillä myytäviä automerkkejä ja malleja tehdään Etelä Amerikassa ja missä Valtiossa,Ota selvää ja vastaa.

        Tehdäänkö Afrikassa mitään automerkkiä? odotan vastaustasi,kerro myös missä niitä valmistetaan.

        Tässä sinulle nyt ihan alkupaloiksi pureskeltavaa,ilmeisesti olet kuitenkin joku pojanrakkula joka täällä pätee.

        Kun vastaat aletaan saada selvää mikä heppu olet.


    • Ole realisti

      Ei sulle venäläistä Skodaa myydä, vaikka kuinka vinkuisit. Sama pätee muihinkin Venäjällä rakennettaviin ulkomaisiin merkkeihin.

      • autonasentaja

        No eipä mulla ainakaan vaihdokkirumujen korjaaminen lopu.


      • Karjalan poeka

        Kuulehan poeka, Venäjällä rakennetaan ainakin Toyotoja ihan Suomenkin markkinoille. Olenhan mie muuten itsekin kuullut, että venäläisiä Skodia tuodaan Euroopan markkinoille. Suomesta en ossoo mennä sanomaan. Mutta Länsi-Eurooppaan niitä tuodaan ja nimenomaan näitä aiemmin mainittuja 4x4 malleja.


      • 1.8 TSI DSG herkuil
        Karjalan poeka kirjoitti:

        Kuulehan poeka, Venäjällä rakennetaan ainakin Toyotoja ihan Suomenkin markkinoille. Olenhan mie muuten itsekin kuullut, että venäläisiä Skodia tuodaan Euroopan markkinoille. Suomesta en ossoo mennä sanomaan. Mutta Länsi-Eurooppaan niitä tuodaan ja nimenomaan näitä aiemmin mainittuja 4x4 malleja.

        Karjala poeka. Noeta Tojotia rakennellaa venäjä lisäks, Turkissa ja Englannissa liekkö muuvvallakkii. Kaekista näestä niitä hilataa Suomennii. On siinä Turkin japanilainen Corolla ja Britannian japanilainen Avensis, yks semmone paska mullae olj, toesta ei tule !!! Ite tilasin Skodan ja se tulloo Tsekin mualta. Mukava uotella räväkän olosta Skottoo!!!
        Onkos sulla Skoda, vae muutenko se vuan mieltä hiertää? Oha se SKODA voettanna testit laejastaa.
        Korpeeha se vähemmästäkkii.


      • Palkkasi maksaja
        autonasentaja kirjoitti:

        No eipä mulla ainakaan vaihdokkirumujen korjaaminen lopu.

        Tänne taas yksi paskaduunin tekijä, eli rasvamonttumies (asentaja), vittuako sitä tyhmyyttään pitää joka autopalstalla paljastaa.


      • Oikea huoltomies
        Palkkasi maksaja kirjoitti:

        Tänne taas yksi paskaduunin tekijä, eli rasvamonttumies (asentaja), vittuako sitä tyhmyyttään pitää joka autopalstalla paljastaa.

        Minun ystäväni on oikeasti Skodan merkkihuollossa töissä,kun lukee tuon "AUTONASENTAJA" nimimimerkin juttuja saa kyllä ihan varmuuden siitä että kyseessä on ei ammattilainen,mitään järkevää ei häneltä ole vielä toistaiseksi ilmaantunut kun näppäimiin on koskenut.

        Sitten siihen oikeaan Skoda huoltomieheen, eikös olekkin hauskaa kun hän päätti ostaa myös perheelleen autoksi Skoda Octavian,kun oikea ammattimies yli 30-vuotta autonasentaja kokemusta, valitsee Skodan ei lienee epäselvää onko Skoda laatuauto hintaansa nähden vai ei.

        Hänellä on ollu monia muitakin automerkkejä mutta hinta/ laatu suhde kuulemma puoltaa ammatti ihmisen valinnan helppoutta.

        Ja nyt provoilijat: Tämä ystäväni kyllä pesee teidät helposti "likavedessä",kun huoltaa 5-päivänä viikossa Skodia on teidän melko paha esittää "faktojanne" niin ettei ne vääristelyä tehdessänne heti paljastu.

        Innostukaa nyt sitten haukkumaan jos haluatte,minä itse ajan uudella Skoda Octavialla ja kyllä kestän pommitukset,tosin en vaivaudu kaikkeen edes kommentoimaan sen verran törkyä olette monet suoltaneet tänne palstalle eri osioihin ettei se ainakaan arvostustani teitä kohtaan kohota.

        Pyyntö:Jos teillä ei ole todellista asiaa Skoda palstalle älkää tukkiko sitä turhalla mölinällänne,täällä on monia asiallisia Skoda kuskeja ketkä haluavat keskustella ihan tosissaan Skoda merkkisestä autosta.

        En kiellä ketään tulemasta palstalle se ei olisi korrektia käytöstä ja toki tervehenkinen eri automerkkien vertailu on joskus ihan paikallaan.(viittaan edellä olevaan pyyntööni),kun ja jos pysyy asiallisena on aina tervetullut "talkoisiin".

        Rauhaa ja asiallisuutta rakastava autoilija.


      • 1234abcd
        1.8 TSI DSG herkuil kirjoitti:

        Karjala poeka. Noeta Tojotia rakennellaa venäjä lisäks, Turkissa ja Englannissa liekkö muuvvallakkii. Kaekista näestä niitä hilataa Suomennii. On siinä Turkin japanilainen Corolla ja Britannian japanilainen Avensis, yks semmone paska mullae olj, toesta ei tule !!! Ite tilasin Skodan ja se tulloo Tsekin mualta. Mukava uotella räväkän olosta Skottoo!!!
        Onkos sulla Skoda, vae muutenko se vuan mieltä hiertää? Oha se SKODA voettanna testit laejastaa.
        Korpeeha se vähemmästäkkii.

        Ihan sama tuleeko Puolasta vai Venäjältä - eihän se sitä autoa mitenkään huononna.


      • 9+9
        Oikea huoltomies kirjoitti:

        Minun ystäväni on oikeasti Skodan merkkihuollossa töissä,kun lukee tuon "AUTONASENTAJA" nimimimerkin juttuja saa kyllä ihan varmuuden siitä että kyseessä on ei ammattilainen,mitään järkevää ei häneltä ole vielä toistaiseksi ilmaantunut kun näppäimiin on koskenut.

        Sitten siihen oikeaan Skoda huoltomieheen, eikös olekkin hauskaa kun hän päätti ostaa myös perheelleen autoksi Skoda Octavian,kun oikea ammattimies yli 30-vuotta autonasentaja kokemusta, valitsee Skodan ei lienee epäselvää onko Skoda laatuauto hintaansa nähden vai ei.

        Hänellä on ollu monia muitakin automerkkejä mutta hinta/ laatu suhde kuulemma puoltaa ammatti ihmisen valinnan helppoutta.

        Ja nyt provoilijat: Tämä ystäväni kyllä pesee teidät helposti "likavedessä",kun huoltaa 5-päivänä viikossa Skodia on teidän melko paha esittää "faktojanne" niin ettei ne vääristelyä tehdessänne heti paljastu.

        Innostukaa nyt sitten haukkumaan jos haluatte,minä itse ajan uudella Skoda Octavialla ja kyllä kestän pommitukset,tosin en vaivaudu kaikkeen edes kommentoimaan sen verran törkyä olette monet suoltaneet tänne palstalle eri osioihin ettei se ainakaan arvostustani teitä kohtaan kohota.

        Pyyntö:Jos teillä ei ole todellista asiaa Skoda palstalle älkää tukkiko sitä turhalla mölinällänne,täällä on monia asiallisia Skoda kuskeja ketkä haluavat keskustella ihan tosissaan Skoda merkkisestä autosta.

        En kiellä ketään tulemasta palstalle se ei olisi korrektia käytöstä ja toki tervehenkinen eri automerkkien vertailu on joskus ihan paikallaan.(viittaan edellä olevaan pyyntööni),kun ja jos pysyy asiallisena on aina tervetullut "talkoisiin".

        Rauhaa ja asiallisuutta rakastava autoilija.

        Eihän näillä palstoilla viihdy kuin turhanpäiväiset lässyttäjät ja pätemisen tarpeiset pellet joilla ei ole mitään konkreettista tietoa, vaan toisen käden kuulopuheita ja vedätyksiä.
        Ei täällä pääse syntymään mitään asiallista keskustelua, kyllä ne on käytävä jossain ihan muualla.


      • kontulan jorma
        9+9 kirjoitti:

        Eihän näillä palstoilla viihdy kuin turhanpäiväiset lässyttäjät ja pätemisen tarpeiset pellet joilla ei ole mitään konkreettista tietoa, vaan toisen käden kuulopuheita ja vedätyksiä.
        Ei täällä pääse syntymään mitään asiallista keskustelua, kyllä ne on käytävä jossain ihan muualla.

        Hienoa, että kerroit itsestäsi noin avoimesti


      • BE CE DE
        kontulan jorma kirjoitti:

        Hienoa, että kerroit itsestäsi noin avoimesti

        Etkö ymmärrä lukemaasi?
        Paljastit juuri tyhmyytesi.


    • skota ei auto

      no komari autohan se skota on aina ollut. ne joka ei rahaa ollut ostaa moskvits ostia skota. oikeen tosi ploretariaatti auto se skota on.

      • protelaari

        sieltä se "totuus" tulee, oikeinkirjoitus on kyllä ihan päin prinkkalaa.


      • jikow

        Tsekkoslovakian kommunistisen puolueen jäsenkirja merkitsi
        tsekkiläisille tasan tarkkaan saman verran kun S-etukortti suomalaisille.

        Suomessa elettiin vapaassa demokraattisessa yhteiskunnassa ja
        iso joukko kansasta haaveili kommunismista.
        Tsekkiläiset elivät kommunismissa mutta haaveilivat vapaasta
        demokratiasta.

        Suomalaiset eivät tienneet, millaista on elää kommunismissa.
        Tsekkiläiset tiesivät, ja tsekkiläiset tiesivät myös millaista on
        elää vapaassa demokratiassa.

        Siinä on suuri ero, hel...... suuri ero.


      • <<<
        jikow kirjoitti:

        Tsekkoslovakian kommunistisen puolueen jäsenkirja merkitsi
        tsekkiläisille tasan tarkkaan saman verran kun S-etukortti suomalaisille.

        Suomessa elettiin vapaassa demokraattisessa yhteiskunnassa ja
        iso joukko kansasta haaveili kommunismista.
        Tsekkiläiset elivät kommunismissa mutta haaveilivat vapaasta
        demokratiasta.

        Suomalaiset eivät tienneet, millaista on elää kommunismissa.
        Tsekkiläiset tiesivät, ja tsekkiläiset tiesivät myös millaista on
        elää vapaassa demokratiassa.

        Siinä on suuri ero, hel...... suuri ero.

        NO MIKSEI OLISI VENÄLÄINEN AUTO....VOIN HYVIN USKOA ETTÄ ON...MUTTA SKODAA ON TEHTY 100 V TSEKISSÄ


      • Hoitoon!

        Ei järjen häivääkään saati tietoa mistään tosiasioista tällä: "skota ei auto" -tyypillä.

        Hoitoon!


    • Jees punamultaa

      Toyota Aygo tehdään Tsekissä.

      • Ikääntyvä

        Toyota Aygo, Citroën C1 ja Peugeot 107 ovat melkein samanlaisia sisarmalleja, jotka kaikki tehdään yhdessä ja samassa tehtaassa (valmistuspaikka Kolin, Tšekin tasavalta).

        Myös naapurimaa Slovakia (pienempi puoli entistä Tšekkoslovakiaa) on nykyisellään huomattava autonvalmistusmaa. Mm. korealaisella Kialla on iso tehdas Trnavassa (vaan ei sentään Tyrnävällä).

        Minulle ei tulisi mieleenkään luonnehtia nyky-Tšekissä (tai Slovakiassakaan) valmistettuja autoja ”itäautoiksi”. Maat (varsinkin Tšekki) vetävät länsimaisuudessaan hyvinkin vertoja Suomelle ja myös sijaitsevat Suomea lännempänä.

        Ajokortti minulla on ollut yli 41 vuotta ja minulle on ehtinyt kertyä kokemusta myös ihka oikeista itäautoista.

        Ajan tällä hetkellä ranskalaisella ja meksikolaisella autolla, molemmilla mielihyvikseni. Saattaisin kuitenkin kelpuuttaa alleni tšekkiauton aivan yhtä hyvin.

        Itäisen Euroopan muuttumiselle sokeat pysykööt kaikin mokomin typerissä ennakkoluuloissaan.


      • kassa d
        Ikääntyvä kirjoitti:

        Toyota Aygo, Citroën C1 ja Peugeot 107 ovat melkein samanlaisia sisarmalleja, jotka kaikki tehdään yhdessä ja samassa tehtaassa (valmistuspaikka Kolin, Tšekin tasavalta).

        Myös naapurimaa Slovakia (pienempi puoli entistä Tšekkoslovakiaa) on nykyisellään huomattava autonvalmistusmaa. Mm. korealaisella Kialla on iso tehdas Trnavassa (vaan ei sentään Tyrnävällä).

        Minulle ei tulisi mieleenkään luonnehtia nyky-Tšekissä (tai Slovakiassakaan) valmistettuja autoja ”itäautoiksi”. Maat (varsinkin Tšekki) vetävät länsimaisuudessaan hyvinkin vertoja Suomelle ja myös sijaitsevat Suomea lännempänä.

        Ajokortti minulla on ollut yli 41 vuotta ja minulle on ehtinyt kertyä kokemusta myös ihka oikeista itäautoista.

        Ajan tällä hetkellä ranskalaisella ja meksikolaisella autolla, molemmilla mielihyvikseni. Saattaisin kuitenkin kelpuuttaa alleni tšekkiauton aivan yhtä hyvin.

        Itäisen Euroopan muuttumiselle sokeat pysykööt kaikin mokomin typerissä ennakkoluuloissaan.

        Uusi Volvo S-60 valmistetaan Belgiassa.


      • aljfoaijoaisk
        Ikääntyvä kirjoitti:

        Toyota Aygo, Citroën C1 ja Peugeot 107 ovat melkein samanlaisia sisarmalleja, jotka kaikki tehdään yhdessä ja samassa tehtaassa (valmistuspaikka Kolin, Tšekin tasavalta).

        Myös naapurimaa Slovakia (pienempi puoli entistä Tšekkoslovakiaa) on nykyisellään huomattava autonvalmistusmaa. Mm. korealaisella Kialla on iso tehdas Trnavassa (vaan ei sentään Tyrnävällä).

        Minulle ei tulisi mieleenkään luonnehtia nyky-Tšekissä (tai Slovakiassakaan) valmistettuja autoja ”itäautoiksi”. Maat (varsinkin Tšekki) vetävät länsimaisuudessaan hyvinkin vertoja Suomelle ja myös sijaitsevat Suomea lännempänä.

        Ajokortti minulla on ollut yli 41 vuotta ja minulle on ehtinyt kertyä kokemusta myös ihka oikeista itäautoista.

        Ajan tällä hetkellä ranskalaisella ja meksikolaisella autolla, molemmilla mielihyvikseni. Saattaisin kuitenkin kelpuuttaa alleni tšekkiauton aivan yhtä hyvin.

        Itäisen Euroopan muuttumiselle sokeat pysykööt kaikin mokomin typerissä ennakkoluuloissaan.

        Nyky-Tsekissä vuonna 2009 kaksi viikkoa viettäneenä voin vakuuttaa, että Prahan keskustan ulkopuoli muistuttaa elävästi Viipuria ja Tsekin maaseutu Venäjän maaseutua. Kadunvarret täynnä prostituoituja, piraattivaatteiden ja -laukkujen myyjiä, maaseudulla poliisit pysäyttää lahjusten toivossa, länsimaalaisittain halpa viina muuttuu laittomaksi ja sitä kaupataan turisteillekin ryöstöhintaan ja rakennukset eivät eroa Pietaria ympäröivistä neuvostoaikaisista betonimörskistä. Elintaso on suurella osalla väestöä surkea, varsinkin vähemmistöjen keskuudessa. Tuntemani sähköinsinööri saa 800 euroa kuussa palkkaa! Hänen sairaanhoitajavaimonsa 450 euroa. Siitä voit miettiä, kuinka takapajuisesta maasta on kyse. Lisäksi Tsekin sisämarkkinat ovat pienet ja BKT on tanakasti kiinni viennissä. Maailmanlaajuinen lama on iskenyt Tsekkiin naapurimaita voimakkaammin ja sen seurauksena rikollisuus sekä kovien huumeiden käyttö on räjähtänyt käsiin. BKT on 70 % EU:n keskiarvosta (huomaa, että keskiarvoa on laskenut suuret ja köyhät jäsenmaat: Romania, Bulgaria, Puola...). ´Jos nämä maat eliminoidaan EU:n BKT-laskelmasta, Tsekin BKT oli 51 % EU:n keskiarvosta v. 2008.

        Kuulostaa todelliselle paratiisille, tuo Tsekinmaa! En huolisi slaavin kyhäämää autoa edes ilmaiseksi.


      • iajoajföoaökls
        aljfoaijoaisk kirjoitti:

        Nyky-Tsekissä vuonna 2009 kaksi viikkoa viettäneenä voin vakuuttaa, että Prahan keskustan ulkopuoli muistuttaa elävästi Viipuria ja Tsekin maaseutu Venäjän maaseutua. Kadunvarret täynnä prostituoituja, piraattivaatteiden ja -laukkujen myyjiä, maaseudulla poliisit pysäyttää lahjusten toivossa, länsimaalaisittain halpa viina muuttuu laittomaksi ja sitä kaupataan turisteillekin ryöstöhintaan ja rakennukset eivät eroa Pietaria ympäröivistä neuvostoaikaisista betonimörskistä. Elintaso on suurella osalla väestöä surkea, varsinkin vähemmistöjen keskuudessa. Tuntemani sähköinsinööri saa 800 euroa kuussa palkkaa! Hänen sairaanhoitajavaimonsa 450 euroa. Siitä voit miettiä, kuinka takapajuisesta maasta on kyse. Lisäksi Tsekin sisämarkkinat ovat pienet ja BKT on tanakasti kiinni viennissä. Maailmanlaajuinen lama on iskenyt Tsekkiin naapurimaita voimakkaammin ja sen seurauksena rikollisuus sekä kovien huumeiden käyttö on räjähtänyt käsiin. BKT on 70 % EU:n keskiarvosta (huomaa, että keskiarvoa on laskenut suuret ja köyhät jäsenmaat: Romania, Bulgaria, Puola...). ´Jos nämä maat eliminoidaan EU:n BKT-laskelmasta, Tsekin BKT oli 51 % EU:n keskiarvosta v. 2008.

        Kuulostaa todelliselle paratiisille, tuo Tsekinmaa! En huolisi slaavin kyhäämää autoa edes ilmaiseksi.

        Unohdin lisätä, että kuten Venäjällä, myös Tsekissä on käytössä omat hintansa turistille, tsekille ja entisen Neuvostoliiton alueen asukille. Turisti maksaa kovimman hinnan, tsekki halvimman. Näkyy esimerkiksi ravintoloissa, sillä hintoja ei ole ruokalistoissa ja ruokakaupassa siten, että tarjoushinnat eivät koske turisteja. Lisäksi vaatekaupoissa turistille tulee usein "palvelulisä", mikä tarkoittaa, että ostosten loppusumma koostuu vaatteiden hinnasta muutaman euron palvelumaksusta. Palvelu käsittää sovitettujen vaatteiden palauttamisen hyllyyn ja muovikassin ostoksia varten. Huijarien maa.


      • Lähden kohta käymään
        iajoajföoaökls kirjoitti:

        Unohdin lisätä, että kuten Venäjällä, myös Tsekissä on käytössä omat hintansa turistille, tsekille ja entisen Neuvostoliiton alueen asukille. Turisti maksaa kovimman hinnan, tsekki halvimman. Näkyy esimerkiksi ravintoloissa, sillä hintoja ei ole ruokalistoissa ja ruokakaupassa siten, että tarjoushinnat eivät koske turisteja. Lisäksi vaatekaupoissa turistille tulee usein "palvelulisä", mikä tarkoittaa, että ostosten loppusumma koostuu vaatteiden hinnasta muutaman euron palvelumaksusta. Palvelu käsittää sovitettujen vaatteiden palauttamisen hyllyyn ja muovikassin ostoksia varten. Huijarien maa.

        jos palkat ovat niin pieniä että sähköinsinöörikin (vastaakohan muuten koulutus esim. suomalaista tasoa?) tienaavat 800 euroa kuukaudessa, niin mitä sillä rahalla saa? Paljonko ruoka maksaa, paljonko kämppä maksaa, paljonko maksaa Skoda Octavia? Ostovoimahan se on joka määrää, ei absoluuttinen rahasumma.


      • ioaojfiajisjaiojs
        Lähden kohta käymään kirjoitti:

        jos palkat ovat niin pieniä että sähköinsinöörikin (vastaakohan muuten koulutus esim. suomalaista tasoa?) tienaavat 800 euroa kuukaudessa, niin mitä sillä rahalla saa? Paljonko ruoka maksaa, paljonko kämppä maksaa, paljonko maksaa Skoda Octavia? Ostovoimahan se on joka määrää, ei absoluuttinen rahasumma.

        800 euroa Tsekissä vastaa ehkä 1200 euroa Suomessa. Eli aika pienestä palkasta puhutaan. Prahassa kalleimmat asunnot ovat Helsingin hintatasoonkin verrattuna hyvin kalliita, mutta maaseudulla puolestaan on selvästi halvempaa. Tosin maaseudulla ei ole työtä. Lähiökaksio Prahasta 20 km etäisyydellä maksaa 30-40 k€, vuokra tällaisessa luokkaa 350 e/kk. Sähkö on edullisempaa, mutta polttonesteiden hinnat ovat paikallisille hyvin korkeita. Vesi tulee kraanasta, mutta on juomakelvotonta. Tuontiautot ja elektroniikka ovat todella kalliita. Ruoka on ehkäpä kolmanneksen edullisempaa, kuin Suomessa. Vakuutukset ovat harvinaisia kalleuden vuoksi. Infrastruktuuri on paria päätietä lukuunottamatta takapajuista, mutta sairaanhoitojärjestelmä on toimiva.

        Sähköinsinöörin tutkinto on nelivuotinen BS-tutkinto. Opiskelu ei ole ilmaista, vaan lukukausimaksu on n. 2000 euroa julkisessa oppilaitoksessa. Nelivuotinen opiskelu maksaa keskiverto-tsekin vuoden palkan. Monet (naispuoliset) rahoittivat opiskelunsa seksibisneksellä.


      • ajdsajskld
        kassa d kirjoitti:

        Uusi Volvo S-60 valmistetaan Belgiassa.

        Belgia kuuluu sivistysmaihin.


      • Ei Belgia
        ajdsajskld kirjoitti:

        Belgia kuuluu sivistysmaihin.

        Kunpa ei olisi euroopan pedofilikeskus toi sun sivistysmaasi.
        Sivistystä siellä kyllä kaivataan monella muullakin osaalueella kuin käytöstavat.


      • m.mm.m.m.m.
        ioaojfiajisjaiojs kirjoitti:

        800 euroa Tsekissä vastaa ehkä 1200 euroa Suomessa. Eli aika pienestä palkasta puhutaan. Prahassa kalleimmat asunnot ovat Helsingin hintatasoonkin verrattuna hyvin kalliita, mutta maaseudulla puolestaan on selvästi halvempaa. Tosin maaseudulla ei ole työtä. Lähiökaksio Prahasta 20 km etäisyydellä maksaa 30-40 k€, vuokra tällaisessa luokkaa 350 e/kk. Sähkö on edullisempaa, mutta polttonesteiden hinnat ovat paikallisille hyvin korkeita. Vesi tulee kraanasta, mutta on juomakelvotonta. Tuontiautot ja elektroniikka ovat todella kalliita. Ruoka on ehkäpä kolmanneksen edullisempaa, kuin Suomessa. Vakuutukset ovat harvinaisia kalleuden vuoksi. Infrastruktuuri on paria päätietä lukuunottamatta takapajuista, mutta sairaanhoitojärjestelmä on toimiva.

        Sähköinsinöörin tutkinto on nelivuotinen BS-tutkinto. Opiskelu ei ole ilmaista, vaan lukukausimaksu on n. 2000 euroa julkisessa oppilaitoksessa. Nelivuotinen opiskelu maksaa keskiverto-tsekin vuoden palkan. Monet (naispuoliset) rahoittivat opiskelunsa seksibisneksellä.

        on perseestä, unohdit vielä korription tuosta.


    • skodatoverit

      Suoraan venäjältä kaikki skodat tuodaan maahamme skodajormien iloksi.

      • Peräkammarin peetä

        Eiku kierrätetään Elegance-mallit Tsekin kautta. Varma tieto Rölliltä.


      • Anonyymi
        Peräkammarin peetä kirjoitti:

        Eiku kierrätetään Elegance-mallit Tsekin kautta. Varma tieto Rölliltä.

        Luultavasti kierrätettiin ainakin ennen kuin tehtaat Venäjällä joutui vaijeuksiin. Miksei tuossa asiassa ole voitu asia suoraan todeta asiakkaille?


    • tulis jo

      Jokohan minunkin uusi Ocu on tullut maahan?

      • japeti

        Minun ei ole vielä tullut mutta kyllä se kohta tulee, kunhan paranofvin pojat saavat sen valmiiksi.


    • Anonyymi

      Skoda teki kaikki Suomeen tulevat skodat mallista riippumatta Kalugan massatuotantotehtaalla
      Venäjällä vv. 2009-2022. Saksalaiset maahantuojat vaativat vain tsekin tehtaalla tehtyjä Skodia ja saivat haluamansa. Suomeen Venäjältä tuodut skodat ovat samoja autoja, ainoastaan Venäjällä koottuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1719
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1678
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      14
      1209
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1154
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1132
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      9
      1047
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1001
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      985
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      984
    10. 9
      976
    Aihe