i30, jakopäässä hihna vai ketju?

viuhpoksmuks

En aio hankkia autoa jossa on hihnarahastus, miten Hyundaissa yleensä, onko hihnoja vai ketjuja? Etenkin kiinnostaisi tuon i30:n kohdalla. Kaikinpuolin järkiautolta vaikuttaisi, ja jos vielä olisi ketju niin vahva ehdokas.

13

18344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ZAZ-xxx

      1,6 dieselissä ketju, mutta 2,0 dieselissä hihna. Bensakoneista en osaa sanoa mitään.

      • Anonyymi

        Itselläni venyi jakopään ketju Hyundai i20:stä kun sillä oli ajettu reilu 120 000 km, kävin vuonna 2019 ja takuu vain 5 vuotta, eli ei ollut enää voimassa kun oli 2013 hankittu auto. Monet korjaajat eivät keksineet, missä vika piilee, ja samalla meni esim. katalysaattori rikki ja vaihtoon.

        Pyysin merkkikorjaamoa kommentoimaan asiaa Hyundaille, mutta eivät myöntäneet mitään että olisi mitään korvausvelvoitetta.


    • ikuista ei ole

      jos hihnan vaihtoväli on 160tkm tai 6 vuotta niin onko se paha rasti? Ketju ja kiristinkin voi hajota.

    • löytyy

      Kaikki 1,6 bensat ja dieselit ketjulla ja 2.0 bensa ja dieselit hihnalla. Nuo isommat koneet on jäämässä pois.

      • i30diesel

        ainakin mun dieselissäni, elokuussa hankitussa.
        Löytyy siis kejuvaihtoehtojakin.


      • Riippuu...
        i30diesel kirjoitti:

        ainakin mun dieselissäni, elokuussa hankitussa.
        Löytyy siis kejuvaihtoehtojakin.

        Eli autosi on 1,6 dsl, joka on ketjulla.

        2,0 crdi on hihnakone, tosin kyllä mulle sitä ns. ketjukoneena meinattiin joissakin liikeissä myydä :)

        Vaihtoväli on omassa mallissani 120tkm ja pelkän hihnanvaihdon hinta merkkiliikeessä 400e tienoilla töineen ja osineen. Ei siis kovin kallis operaatio merkkiliikeessäkään. Vesipumppu vaihdetaan vain joka toinen kerta eli 240tkm huolto sitten kalliimpi.


      • i30cw 2.0crdi style
        Riippuu... kirjoitti:

        Eli autosi on 1,6 dsl, joka on ketjulla.

        2,0 crdi on hihnakone, tosin kyllä mulle sitä ns. ketjukoneena meinattiin joissakin liikeissä myydä :)

        Vaihtoväli on omassa mallissani 120tkm ja pelkän hihnanvaihdon hinta merkkiliikeessä 400e tienoilla töineen ja osineen. Ei siis kovin kallis operaatio merkkiliikeessäkään. Vesipumppu vaihdetaan vain joka toinen kerta eli 240tkm huolto sitten kalliimpi.

        Joku muukin ostanut tuollaisen, tuntuu että isommalla koneella ovat harvinaistakin harvinaisempia.


      • Kallis, mutta hyvä
        i30cw 2.0crdi style kirjoitti:

        Joku muukin ostanut tuollaisen, tuntuu että isommalla koneella ovat harvinaistakin harvinaisempia.

        Oikeastaan 2,0 crdi on Hyundain / Kian yleisin dsl kone eri malleissa. Toki hieman eri tehoisena eri malleissa, osassa hiukkassuodattimella, osassa ei, jne.

        i30 kohdalla hintaero oli melkoinen karvalakki 1,6 dsl ja paremmin varustellun 2,0dsl välillä. Kuitenkin 1,6dsl oli vähintäänkin riittävä ja karvalakkimallistakin löytyi sentään ilmastointi. Moni varmaan päätyi 1,6.

        Nyt muutama vuosi myöhemmin eco myy ja samalla näemmä on siivottu mallistosta kokonaan pois 2,0 dsl.
        Ihmettelen hieman, miksi edes automaatin kaveriksi ei ole jätetty 2,0 dsl. Yhdistelmä on todella toimiva muissa Hyundai malleissa...


    • Tietäjä- setä

      Eikö Hyundain myyjä-setä ole osannut sitä kertoa, vai miksi sitä täällä kyselet? I 30: ssa on muuten neljä pyörää, neljä ovea ja neljä sylinteriä moottorissa, jos et ole tiennyt.

      • mbe320cdi

        Jarrutusjäljet kalsareissa istuva kuski


    • Anonyymi

      No se "hihnarahastus" on kyllä aika vähäinen menoerä muihin auton pitämiseen liittyvien kulujen seassa.

    • Anonyymi

      Minulla on 2013 ostettu Hyundai i20 ja vuonna 2019 jakoketju venyi ja samalla hajosi myös katalysaattori. Hinta rempoille oli suuri. Silloin oli ajettu reilu 120 000 km.

    • Anonyymi

      Mulla on uudehko auto jossa hihnanvaihtosuositus 60 tkm/4 v.
      Jos kerran tulee hihnanvaihto omistusaikana, ei tuo paljon haittaa, on tietääkseni suht edullinen. On niin pieni kustannuserä autoilun kokonaiskustannuksista jos 100 tkm yhdellä autolla ajaa ja kerran vaihtaa hihnan, ei mitään väliä mulle onko hihna vai ketju. Ketjujakin hajoaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      127
      3187
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      108
      1292
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1275
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1076
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      13
      1033
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      966
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      957
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      924
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe