Lapsi nukkuu hyvin,MUTTA ei kotona

kushipaa

Tässä on tullut toivottua parempaa kautta nukkumisten suhteen jo toista vuotta, mutta univelkaa alkaa kertyä jo liikaa, ja sen kyllä huomaa! Eli olen reilu parikymppinen äiti ja mun tytär on kohta täyttämässä neljä vuotta, hän on toimelias ja iloinen pikku huumorineiti.
Iltaisin kun menee välillä sen pari tuntia lapsen nukuttamisessa ja yöllä kun heräillään ja mekastellaan ei enään huumori riitä. Vauvaiässä tyttäreni oli aika helppo tapaus ja taaperoikä meni varsinkin nukkumisten suhteen erittäinkin helposti. Silloin hän kävi itse iltalaulun ja halien jälkeen nukkumaan ja nukkuikin aamuun asti pääpiirteittäin joka yö. Alle 3 vuoden iässä alkoikin sitten nämä ongelmat. Eli niinkuin kerroin, useimpina iltoina laitan häntä parikin tuntia nukkumaan. Se on toooodella hermoja raastavaa! Luen sadut ja laulan, jonka jälkeen pitäisi sanoa hyvät yöt ja näin, mutta sitten se alkaa, huuto jos lähen pois, virnuilu jos jään, huutooksennusten lento jos en mene takaisin vähään aikaan ja annan hänen huutaa. Loppujen lopuksi lapsi sitten käy nukkumaan kun hän ensin rauhottuu eikä virnuile sängyssä ja keksi kokoajan jotain (yrjöt on siivottu), jonka jälkeen, tyhmä ja väsynyt kun olen, pysyn vieressä niin kauan kuin hän nukahtaa....Taaperoajan nukkumisten helppoutena oli unikoulu, mitä aloin tehdä hyvällä menestyksellä, jotta lapsi oppisi itse nukahtamaan, mikä on minun mielestä se ainut ja oikea tapa ja johon kyllä haluaisin nyttenkin pyrkiä.
Miten nelivuotiasta enään unikoulutat" kun osataan venkuloida ja juosta satakertaa ulos huoneesta?

Toinen eeeerittäinkin rasittava, taas jälleen kerran nukkumiseen liittyvä asia on öisin heräileminen ja viereen tuleminen... Miten sitä lasta alat opettamaan omaan sänkyyn? Sinnehän tyttö nukahtaa, mutta melkein joka yö se tulee viereen ja siinäpä en sitten itse nuku kuin pieniä pätkiä. Oon tietenkin antanut itse sen tapahtua, muttei ole ollut voimia alkaa raahata sitä enään öisin sinne sänkyyn kun tulee nukuttua sen 4-5 tuntii maksimissaan öisin.
Ei kellään olisi hyviä vinkkejä tarjota? Aikaisemmin kun univaje on ollut perus väsymystä, mutta nyt on alkanut tulemaan sitten vähän hälyttävämpiä juttuja niin ajattelin alkaa pikkuhiljaa ottamaan härkää sarvista.

ps:ja kuten otsikossa lukee, tätä tapahtuu vain kotona. Kyllä mummolassa nukutaan heräämättä öitä.

pps: Lapsen isä on poistunut ikuisuuteen, joten olen yksinhuoltaja....väsynyt kaikkeen sellainen.

4

750

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yxmuzi

      lapsella on ikävä isää, ja hän kaipaa siksi sinun läheisyyttäsi.

    • äitiiiii

      Mummolassa on ilmeisesti eri meininki kuin kotona? Jospa mummo tulisi teille tekemään iltarituaalit jonkun kerran?

      4-vuotiaan kanssa voi myös sopia vaikka palkintotaulusta, johon laitetaan tarra aina kun nukkumaan meno sujuu hienosti ja sängystä hyppimättä ja kolmannen/viiden/kymmenennen tarran jälkeen tapahtuu jotain ekstrakivaa: mennään palkinnoksi vaikka uimahalliin tai leivotaan yhdessä tai mistä lapsi oikein pitää. Aluksi vain muutama ilta, sitten useampi ennen seuraavaa palkintoa.

      Yöllä viereen tulevalle voi myös kertoa, että jokainen nukkuu omassa sängyssään, muuten äiti ei saa nukutuksi ja kaikilla on mukavampaa, jos äiti on päivällä pirteä. Jos öinen aikuisen ikävä on kuitenkin jatkuvasti kova, siirrä teidän sängyt samaan huoneeseen tai laita patja oman sänkysi viereen, mihin voi yöllä hipsiä. Ensin sinun täytyy päättää, mikä on oma linjasi eli missä lapsen nukkumapaikka on ja sitten vain PITÄÄ siitä kiinni ja olla se aikuinen teillä.

      Voimia sinulle rajojaan kokeilevan kanssa!

      • A.P.

        Joo, mummolassa on todellakin eri meininki. Ja siellä ei ees oo mitään iltarituaalija, ei lueta eikä lauleta. Hyvät yöt riittää. (voi kuinka se toimisi kotonakin) Jos vaan minä en ole paikalla siellä menee tyttö välillä jopa itse nukkumaan ominpäin. Eikä sille tarvi ku sanoa että mennän nukkumaan ni jo se on siellä kiltisti pää tyynyllä vetämässä peittoa korville =) Muuten meininki ei kyllä oo minkään kurin kanssa erilainen. Tosin, tyttöä ei ees tartte paljoa komennella oikeastaan missään, varsinkaan siellä mummolassa.
        Puhuttu ollaan tuosta kaikki nukkuu omassa sängyssä asiasta...Ei niin hyvällä menestyksellä. Kunhan tässä saisi ensin ladattua akkuja ni voisi alkaa roudaa sitä sitten yöllä takasin omaan sänkyyn. Tiedä sitten miten sekään kannattaisi tehdä ? Nykyään ku en välillä ees huomaa et se on tullu viereen ku vasta sitten ku on poikittain mun päällä tai muutenvaan heiluu ku hyrrä siinä vieressä.
        Isää sillä on ikävä aivan varmasti ja sehän se tekee sen, että mun pitää antaa se ekstra huomio. Se kuitenkin kuuluis ennemminkin päivään kuin yöhön ja vois itsekkin jaksaa huomioida ja tehdä kaikkea paremmin ku sais nukutuksi eikä aina kulkis semmosessa horkkatilassa.

        Pitää alkaa kehitellä tota palkintojuttua. On sitä luvattu että saisikin jotain kivaa kunhan nukkuisi hyvin,mutta eipä oo tullu mitään kivaa ku ei oo nukkunu ku silloin tällöin yhen yön kiltisti. Ehkä se tarrasysteemi vois tuoda vähän motivaatiota tytölle kun näkis kun tarrat alkaa lisääntyä...jos lisääntyy.


      • äitiiii
        A.P. kirjoitti:

        Joo, mummolassa on todellakin eri meininki. Ja siellä ei ees oo mitään iltarituaalija, ei lueta eikä lauleta. Hyvät yöt riittää. (voi kuinka se toimisi kotonakin) Jos vaan minä en ole paikalla siellä menee tyttö välillä jopa itse nukkumaan ominpäin. Eikä sille tarvi ku sanoa että mennän nukkumaan ni jo se on siellä kiltisti pää tyynyllä vetämässä peittoa korville =) Muuten meininki ei kyllä oo minkään kurin kanssa erilainen. Tosin, tyttöä ei ees tartte paljoa komennella oikeastaan missään, varsinkaan siellä mummolassa.
        Puhuttu ollaan tuosta kaikki nukkuu omassa sängyssä asiasta...Ei niin hyvällä menestyksellä. Kunhan tässä saisi ensin ladattua akkuja ni voisi alkaa roudaa sitä sitten yöllä takasin omaan sänkyyn. Tiedä sitten miten sekään kannattaisi tehdä ? Nykyään ku en välillä ees huomaa et se on tullu viereen ku vasta sitten ku on poikittain mun päällä tai muutenvaan heiluu ku hyrrä siinä vieressä.
        Isää sillä on ikävä aivan varmasti ja sehän se tekee sen, että mun pitää antaa se ekstra huomio. Se kuitenkin kuuluis ennemminkin päivään kuin yöhön ja vois itsekkin jaksaa huomioida ja tehdä kaikkea paremmin ku sais nukutuksi eikä aina kulkis semmosessa horkkatilassa.

        Pitää alkaa kehitellä tota palkintojuttua. On sitä luvattu että saisikin jotain kivaa kunhan nukkuisi hyvin,mutta eipä oo tullu mitään kivaa ku ei oo nukkunu ku silloin tällöin yhen yön kiltisti. Ehkä se tarrasysteemi vois tuoda vähän motivaatiota tytölle kun näkis kun tarrat alkaa lisääntyä...jos lisääntyy.

        Yritä tehdä tarrahommasta positiivinen juttu. Se ei ole mikään rangaistustaulu (nyt et saakaan tarraa, kun olit tuhma), vaan opettelette yhdessä uutta, isojen lasten taitoa: rauhassa nukkumaan meno ja omassa huoneessa nukkuminen. Eli kannustus ja kehut peliin ja pilko harjoittelu niin pieniin osasiin, että on mistä kehua! Sitten pikku hiljaa alat vaatia enemmän, kun taidot karttuvat. Lapsi kokee onnistumista ja haluaa tuottaa sinulle ja itselleen lisää iloa. Eil tavoitteena hakea huomiota positiivisella käytöksellä negatiivisen sijaan. Liian usein vanhemmilla on hyvä käytös oletuksena, josta ei muisteta kiittää, mutta moittiminen sen sijaan muistetaan aina tehdä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe