Lähisukulaisen myöntämä koroton laina

pingu77

Tiedustelinkin jo samaa asiaa tuolla lainat ja velka palstalla, mutta tämä sopinee paremmin tänne...

Pitääkö sukulaislaina ilmoittaa verottajalle vaikka se olisi koroton? Jos pitää, niin koskeeko ilmoitusvelvollisuus sekä lainanantajaa että saajaa?

Voiko sukulaislainan myöhemmin ongelmitta muuttaa lahjaksi vaikka lainaa ei olisi lyhennetty lainkaan? Tietysti siitä joutuu sitten maksamaan lahjaveron, mutta voiko tästä muutoksesta koitua ongelmia jos verottaja tulkitsee, että lainaa ei alunperinkään ollut tarkoitus maksaa takaisin.

3

1413

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • <xcv

http://www.lakineuvo.fi/lakineuvo/247/lahjaverotus-lainan-antaminen-lapselle-koroton-laina

"Olkoon laina sitten koroton tai ei, lainapääoma täytyy aina ilmoittaa verotuksessa. Lainanantaja merkitsee luoton verolomakkeeseensa saatavaksi ja lainansaaja velaksi. Jos asunnon ostaja jättää veroilmoituksessa velan merkitsemättä, todennäköistä on, että verottaja lähettää kyselyn hankinnan rahoituksesta."

"Kuittaukset lisäävät verottajan kiinnostusta. Oikeuskäytännössä useammat kuittaukset ovat johtaneet lahjaverotukseen. Joskus osuuden lainasta voi lahjoittaa, mutta missään tapauksessa se ei saa olla pääsääntö. Verottomat lahjat tulisikin lahjoittaa erikseen ja pitää velkasuhteet selkeästi velkasuhteina."

• turhia ilmotella

Tässä lakimiehet yrittää saada keikkaa papereiden laadintaan, verottajaa ei korottomat lainat kiinnosta.

Kysyin asiaa heiltä suoraan, kun olen nuorisolle antanut lainaa ja makselevat takaisin miten sattuu. Jos loput antaa anteeksi ennen kuin summa on alentunu verottomaksi, niin pitäs lahjaveroilmotukseen liittää selvitys koko prosessista. Käytännössä tuskin kukaan huomaa, vaikkei ilmottas mitään millonkaan, jos summat ei oo suuria.

• HardHittingCedric

40k€, enkä ilmoitellu mitään. Tässä maassa lippulappuja täytellään muutenkin ihan vitusti joka asiasta. En oo kuullu mitään verottajaltakaan, joten taitaapi olla ok homma.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5181
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2849
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2498
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1879
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1640
    8. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1389
    9. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1385
    10. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1348
    Aihe