Maalämmön keruupiirin lämpötilaero

Dynaflow

Minulla on maaperässä noin metrin syvyydessä 2x300m keruuputkistoa. Ohjeet käskee säätämään keruun kiertovesipumpun siten, että meno/paluun ero on 2-5 astetta. Säädänkö sen kierron siten, että se on lähempänä 2:ta vai 5:ttä astetta. Eli kummalla säädöllä on parempi hyötysuhde...

3

5146

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pohdiskelija.

Pieni ero tarkoittaa isoa virtausta ja pumppausteho on vastaavasti isompi. Pumppaushäviöllä on merkitystä kokonaishyötysuhteeseen. Tästä syystä maapiiri tulisi jakaa moneen rinnakkaiseen piiriin. Häviö riippuu nimittäin jollain potenssilla virtausnopeuden suhteen. Eikä se tainnut olla 2 vaan enempi. Jos se olisi 2, niin häviö nelinkertaistuisi virtauksen kaksinkertaistuessa. Tosin tuo häviö lämmittää liuosta ja energia otetaan talteen. Toisaalta lämmenneeseen liuokseen siirtyy vähemmän lämpöä maasta. Tarkoittaa sitä, että häviön osalta saadaan energiaa ilman lämpökerrointa aivan kuin lämmitettäisiin suoraan sähköllä.

Pieni ero tarkoittaa myös sitä, että pumppu tekee pienemmän alennuksen liuoksen lämpötilaan. 3 astetta pienempi alentaminen tarkoittaa alalämmön nousua. 3 astetta taitaa olla pelkän lattialämmityksen kannalta lähes 10 % luokkaa lämpimän piirin lämmön nostosta. Tuolla on merkitystä lämpökertoimeen suoraan. Luultavasti paljon enemmän kuin on merkitystä pumppaushäviöllä.

Eli selvittele liuospiirin pumppaushäviön merkitystä. Jos se on kymppejä vuodessa, niin pumppaa kunnolla. Jos satasia, niin säästä pumppaustehossa.

• Kapt. Karnaaakka

Ei siis pumpusta vaan kierrosta otetaan täydet irti vaikkapa sitten osateholla mitoitetusta laitteistosta. Teoriassa suuri ero on hyväksi teholle, sillä varsinaisen kylmäkierron lämpötilaero saadaan vastaavasti suuremmaksi eli sitä ymmärtääkseni kannattaa kuormitta, jos tarkoitus on saada kylmäkoneen lauhduttimesta lämpöä.

• pohdiskelija.

Ideaalista maaperän kannalta olisi äärettömän nopea maaliuoksen kiertäminen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3033
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2675
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2295
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2168
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1976
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      36
      1793
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1566
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1517
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1360
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1329
    Aihe