Oisko jollain hyviä vinkkejä miten selviytyä lievistä paniikkikohtauksista? Esim. jotain hengitystekniikoita tai muita mantroja tms?
Vinkkejä pieniin paniikkikohtauksiin?
5
413
Vastaukset
- jdjkh
Minulle lääkäri neuvoi ensiavuksi kohtauksiin hengityksen pidättelemisen mahdollisimman pitkään. Kun tekee tämän kohtauksen alkaessa näyttää ensimerkkejään, keskittääkin jotenkin kaikki ajatuksensa tähän eikä kohtauksen oireisiin. Auttanut minulla useissa pienemmissä kohtauksissa ja helpottanut hieman oloa myös suuremmissa.
- kokeile näitä
Tärkeintä on yrittää saada huomio pois omista oireista, oireiden seuraaminen kun yleensä vaan pahentaa niitä. Mantran hokeminen voi olla hyvä keino (esim "se menee ohi"), varsinkin jos keksii jonkun henkilökohtaisemman. Miksei myös voisi yrittää vaikka lausua (mielessään) jotain pitempää lorua tai laulun lyriikoita... Oikeastaan siis miettiä mitä tahansa sellasita, johon ei liity ainakaan negatiivista tunnelatausta, mutta vaatii keskittymistä
Hengittäminen syvään pallean kautta! Itse unohtaisin paperipussit tai hengityksen pidättämisen.
Paniikkikohtauksia voi oppia hallitsemaan. Tsemppiä! :)- hengitystä
Luin miel.kiint. kirjan, jossa oli paljon asiaa paniikkihäiriöstä ym. Siinä opastettiin oikeaan hengitykseen. Mulla jos kotona alkoi pankiikkia rakentaa, menin sänkyyn pitkälleni ja laitoin käden vatsalle pallean kautta. Siinä huomasin, miten hengitin pinnallista rintahengitystä. Piti ihan opetella ja kyllä se toimi. yritän soveltaa ja tuttavani pysähtyy myös yleisillä paikoilla oikeaan hengitykseen. Tämä auttoi minulle ja antoi toivoa.
- oikolukea...
hengitystä kirjoitti:
Luin miel.kiint. kirjan, jossa oli paljon asiaa paniikkihäiriöstä ym. Siinä opastettiin oikeaan hengitykseen. Mulla jos kotona alkoi pankiikkia rakentaa, menin sänkyyn pitkälleni ja laitoin käden vatsalle pallean kautta. Siinä huomasin, miten hengitin pinnallista rintahengitystä. Piti ihan opetella ja kyllä se toimi. yritän soveltaa ja tuttavani pysähtyy myös yleisillä paikoilla oikeaan hengitykseen. Tämä auttoi minulle ja antoi toivoa.
...eli toivottavasti ymmärsitte kirj.virheistä huolimatta :) siis kotona menin makaamaan selälleni ja pidin kättäni pallean kohdalla ja opettelin hengittämään sillä kohdalla missä käsi oli.
Kun alkaa tuntua ahdistusta tms →
1. Etsi ympäristöstäsi 5 esinettä ja kauvaile ne itsellesi mielessä (Esim. kukkapuska → pitkiä, 4 kpl, punaisia jne.)
2. Kuuntele ja etsi ympäriltäsi 3-5 ääntä (mistä tulee, mikä mahtaa olla jne.)
3. Laske hengitystäsi. Esim. laske 3:een ja hengitä samalla syvähköön sisään ja laske taas kolmella hitaasti ulos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kovan viikon ilta pitäisi lakkauttaa
Käytännössä pelkkää SDP:lle ilkkumista koko ohjelma veronmaksajien kustannuksella.1435157Yksi kuoli kolarissa Outokummussa
-toisen auton kuljettajaa epäillään rattijuopumuksesta. Toisen auton kyydissä oli kuljettajan lisäksi neljä ihmistä. Hei854434Pakoputkipörisijä syttyi tuleen kesken ajon
Kyydissä oli 7 henkilöä, mutta hyvä onni matkassa epäonnistuneesta käyttövoimavalinnasta huolimatta, eikä kukaan loukka504230Kalja-Kristus Kutsuu Luokseen
Nyt on Oikea Hetki Ottaa Ryppyys Vastaan! Lue Pelastusryyppy ja tee Promillista elämäsi Herra! Pelastusryyppy on teksti73963Borat ärhäkkänä, syyttelee kokoomusta vilpin suojelusta
Hänen mukaansa kokoomus seuraa ”toimettomana vierestä, kun vilpilliset firmat vievät urakat rehellisten nenän edestä”, j113749Sdp on esittänyt maatalous- ja yritystuista leikkaamista
Joihin menee 10 miljardia euroa vuosittain. Minkä vuoksi äärioikeisto änkyttää jostain vuodesta 2026, kun ei demareiden403643Persut on SYYLLISIÄ KAIKKEEN NEGATIIVISEEN SUOMESSA
, ne haluaa neuvostoliiton putinin kanssa takaisin, shit voi valvoa kaikkea ja kaikkia, no tietty makeeta mannaa itselle313605Perussuomalaisiin minä luotan
Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.553353Kokoomus kannatti aiemmin rahoitusmarkkinaveroa - kanta nyt muuttunut
Kokoomuksen linjanmuutos rahoitusmarkkinaveron suhteen on herättänyt kysymyksiä. Vielä aiemmin puolue antoi ymmärtää kan12373- 1832189