Oisko jollain hyviä vinkkejä miten selviytyä lievistä paniikkikohtauksista? Esim. jotain hengitystekniikoita tai muita mantroja tms?
Vastaukset 5
- jdjkh
Minulle lääkäri neuvoi ensiavuksi kohtauksiin hengityksen pidättelemisen mahdollisimman pitkään. Kun tekee tämän kohtauksen alkaessa näyttää ensimerkkejään, keskittääkin jotenkin kaikki ajatuksensa tähän eikä kohtauksen oireisiin. Auttanut minulla useissa pienemmissä kohtauksissa ja helpottanut hieman oloa myös suuremmissa.
- kokeile näitä
Tärkeintä on yrittää saada huomio pois omista oireista, oireiden seuraaminen kun yleensä vaan pahentaa niitä. Mantran hokeminen voi olla hyvä keino (esim "se menee ohi"), varsinkin jos keksii jonkun henkilökohtaisemman. Miksei myös voisi yrittää vaikka lausua (mielessään) jotain pitempää lorua tai laulun lyriikoita... Oikeastaan siis miettiä mitä tahansa sellasita, johon ei liity ainakaan negatiivista tunnelatausta, mutta vaatii keskittymistä
Hengittäminen syvään pallean kautta! Itse unohtaisin paperipussit tai hengityksen pidättämisen.
Paniikkikohtauksia voi oppia hallitsemaan. Tsemppiä! :)- hengitystä
Luin miel.kiint. kirjan, jossa oli paljon asiaa paniikkihäiriöstä ym. Siinä opastettiin oikeaan hengitykseen. Mulla jos kotona alkoi pankiikkia rakentaa, menin sänkyyn pitkälleni ja laitoin käden vatsalle pallean kautta. Siinä huomasin, miten hengitin pinnallista rintahengitystä. Piti ihan opetella ja kyllä se toimi. yritän soveltaa ja tuttavani pysähtyy myös yleisillä paikoilla oikeaan hengitykseen. Tämä auttoi minulle ja antoi toivoa.
- oikolukea...
hengitystä kirjoitti:
Luin miel.kiint. kirjan, jossa oli paljon asiaa paniikkihäiriöstä ym. Siinä opastettiin oikeaan hengitykseen. Mulla jos kotona alkoi pankiikkia rakentaa, menin sänkyyn pitkälleni ja laitoin käden vatsalle pallean kautta. Siinä huomasin, miten hengitin pinnallista rintahengitystä. Piti ihan opetella ja kyllä se toimi. yritän soveltaa ja tuttavani pysähtyy myös yleisillä paikoilla oikeaan hengitykseen. Tämä auttoi minulle ja antoi toivoa.
...eli toivottavasti ymmärsitte kirj.virheistä huolimatta :) siis kotona menin makaamaan selälleni ja pidin kättäni pallean kohdalla ja opettelin hengittämään sillä kohdalla missä käsi oli.
Kun alkaa tuntua ahdistusta tms →
1. Etsi ympäristöstäsi 5 esinettä ja kauvaile ne itsellesi mielessä (Esim. kukkapuska → pitkiä, 4 kpl, punaisia jne.)
2. Kuuntele ja etsi ympäriltäsi 3-5 ääntä (mistä tulee, mikä mahtaa olla jne.)
3. Laske hengitystäsi. Esim. laske 3:een ja hengitä samalla syvähköön sisään ja laske taas kolmella hitaasti ulos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas
Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei201334Mies joka on oikeasti kiinnostunut
Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää1331231- 641220
- 1081205
Kunnanhallitus
Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.671039- 109999
Rauha, sopiiko
Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.94957Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys
Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev182923- 83843
- 43824
Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!
Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle66791Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi
Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....50676- 43656
- 58653
- 70636
- 98628
Humppila korvasi johtajia tekoälyllä
https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 15087608Perhoseni (miehelle)
Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r123582- 52554
- 60544