Pienen ikäni olen kolunnut homeisia kämppiä, kouluja, urheiluhalleja, duunipaikkoja. Lopulta yhden myrkkyasunnon ja samaan aikaan duunipaikan kohdalla tuli ilmeisesti mitta täyteen ja tulin hyvin kipeäksi. En tiennyt edes silloin sairastavani sisäilman vuoksi. Lääkärissä ravasin jatkuvasti, eikä juuri mitään löytynyt. Psyykelääkkeitä ehdottivat lopulta. Onneksi tajusin heittää ne nopeasti mäkeen, mutta jotain lisävahinkoa nekin ilmeisesti aiheutti. Heitin muutenkin lopulta kaikki lääkkeet pois ja lakkasin käymästä lääkärissä.
Muutin pois ja kunto yleensä iahn kohtuullinen nykyään, mutta harvassa on ne sisätilat missä voi oleskella pidempiä aikoja. Pari pätkäduunipaikkaa kokeillut ja molemmista aika mojovat oireet. Toisessa pystyin olemaan ilman saikkua, mut oli kauhea yskä,limaa pukkas ja pahimpana nivelkivut jotka kesti jälkeenpäin vielä yhtä kauan kun itse duunirupeama. Viimeisessä hommassa olin jo ruokataukoon mennessä niin pyörryksissä ettei meinannut töistä suoriutua. kotiin päästyä ruumiinlämpö 35 ja pelit täysin seis. Yöllä sitten jossain vaiheessa alkoi lämpenemään ja aamulla taas töihin ihan kunnossa. Jouduin siellä olemaan varmaankin kolmanneksen saikulla koko pestistä.
Nyt olen sitten työtön ja rahaton. Työkkäri pukkaa mulle vastaavia paikkoja tai ehdottaa opiskelua. Oppilaitokset ja mun alan paikat on vaan sellaisia mistä voin jo etukäteen sanoa ettei siellä olosta tule pidemmän päälle mitään. Ja työkkärissä ei vetele sanoa etten pysty olla kun siellä on niin paska ilma. Pitäis olla jotain diagnoosia lyödä tiskiin. Sitä taas on turha mennä kyselemään ainakaan paikallisesta terveyskeskuksesta kun siellä ilmeisesti tietokoneen ruudussa lukee mun mentyä sisään "luulosairas. tarjoa psyykelääkettä/heivaa pihalle vaikka valittaisi avomurtumaa."
Miten saisi jonkinlaisen diagnoosin tilastani tai mikä olisi sopivaa työtä herkistyneelle?
Diagnoosi?
13
413
Vastaukset
- paipaipainajainen
Mulla on ihan sama tilanne. Päälle vielä se, ettei ole kunnon asuntoakaan, jossa en sais oireita.
En tiedä mitä ihmettä tässä tilanteessa voi tehdä. Ihan umpikuja. Mistään ei saa apua, oon yrittäny jo vaikka mitä. Meidän pitäis pitää meteliä itsestämme, jotta tää edes joskus alkaisi muuttumaan. Nyt meidän tilanne ei tuu kuuluviin missään, sillä kaikki ne joiden kautta asioiden pitäisi muuttua ja tulla esille, pitää hulluina. Tää on niin turhauttavaa. Ensin koko elämä menee piloille, ja sitten et saa siihen mitään apua tai tukea, vaan lisälastina saat koko ajan puolustautua ja selitellä. Missä muussa onnettomuudessa ihmisiä kohdellaan näin? Viimeksi tänään lähdin ovet paukkuen akupunktiolääkäriltä, joka vihjasi että nää homejutut on usein korvien välissä, en jaksa yhtään kuunnella sellaista enää.
Mä kitkuttelen työttömänä, mulla työkkärin henkilö taisi ymmärtää ahdistavan tilanteeni koska olin niin lopussa vastaanotolla että vaan itkin. Sieltä ei ole tullut kovin paljon työhönosoituksia. Tottakai haluaisin töihin, mutta sairastun joka paikassa. Pitäisi muuttaa ulkomaille, jotta vois olla ulkona, nyt kämpässäkin oireilen ihan hirveesti, pelkään että elimistö hajoaa ja joudun vaan vierestä katsomaan kun kuolen tähän. Oon muuttanukin niin monta kertaa. En jaksa enää. Ulkomaille en voi lähteä toipumaan, koska tulot loppuu. Pahin painajainen.- homeessa koko ukko
Asuntoa vaihtanut viidesti ja pari evakkoa.Taas pitäis muuttaa,mut kun tää asuntokanta on mitä on vaikeeksi menee.Työpaikka menee väkisinkin,koska jatkuvaa sairauslomaa,nyt kuukauden ja tiedän etten kykene kyseiseen työhön.On vaan sairas mut pitäis jotain yrittää.
"Nyt meidän tilanne ei tuu kuuluviin missään, sillä kaikki ne joiden kautta asioiden pitäisi muuttua ja tulla esille, pitää hulluina. Tää on niin turhauttavaa. Ensin koko elämä menee piloille, ja sitten et saa siihen mitään apua tai tukea, vaan lisälastina saat koko ajan puolustautua ja selitellä. Missä muussa onnettomuudessa ihmisiä kohdellaan näin? Viimeksi tänään lähdin ovet paukkuen akupunktiolääkäriltä, joka vihjasi että nää homejutut on usein korvien välissä, en jaksa yhtään kuunnella sellaista enää."
- Eiks ookin epäoikeudenmukaista ja järkkyä, ja asiattomia lääkäreitä piisaa :(
- tulesta.makaamasta
Minulla on sama tilanne kuin sinulla, olen tosi pahasti herkistynyt. Lääkärit eivät tiedä mitään ja pahimmillaan minua on uhkailtu psyykkisellä pakkohoidolla.
Poikkeus lääkäreiden joukossa oli Ville Valtonen Helsingin lääkärikeskuksesta. Hän tunnisti oireiluni heti tyypilliseksi kosteusvaurio-oireiluksi. Sain häneltä lausunnon, joka on jossain paikossa auttanut vähän, mutta esim. Kela ei sitä kelpuuta, vaan haluavat allergiasairaalan lausunnon (juuri paikka jossa näitä pakkohoitouhkailuja on tullut, eli se Kelan kanssa asioinnista). Valtonen kehotti minua hankkimaan etätyön (tosin en voi opiskella ainakaan perinteisellä tavalla uutta ammattia, sillä en voi oleskella lähes missään sisätiloissa, myöskään kirjoja en voi monista kirjastoista lainata, saan oireita niin pahasti niistäkin). Valtonen myös suositteli harkitsemaan muuttoa ulkomaille, ja harkitsen kyllä, tosin sekin on vaikeaa, työttömänä. Pääsisitköhän hänen vastaanotolleen?
Potilaalla on oikeus tehdä valitus epäasiallisesta hoidosta ja ehkä jos kaikki valittaisimme potilasasiamiehille, ainakin jotain tapahtuisi? Lääkäreiden toiminta tässä asiassa on moraalitonta ja ammattitaidontonta, toivottavasti he joutuvat siitä vielä vastuuseen. Tässä pelataan toisten ihmisten elämillä. Minulla hajoilevat luut, oireista päätellen epäilen vaurioita munuaisissa ja maksassa, keuhkot ovat säpäleinä, hirveitä lihaskipuja ja pistelyjä, silmä- ja korvaoireita, kuumeilu sisätilojen jälkeen jnejne mutta oireitani tarkastellaan psykosomaattisina. Ja olen näyttänyt myrkkylausunnot asunnoistani. En yksinkertaisesti voi käsittää tätä. Ehkä tästä asiasta voisi myös valittaa eteenpäin jonnekin paljon ylemmille tahoille, en tunne lainsäädäntöä yhtään mutta täyttäisikö tämä virallisesti jo jonkunnäköiset ihmisoikeusloukkausten perusteet?
Paljon olen miettinyt, mitä työtä voisin tulevaisuudessa tehdä, jos minulla tulevaisuutta vielä on. Ulkotyöt sopivat, mutta niistäkään eivät kaikki, esim puutarhatyöt, sillä saan oireita metsässä ja kasvimaalla. Joku asfalttikentän keskellä seisova hodarimyyjä :)? Toki jos yhteiskunta avustaisi siinä, että löytyisi asunto jossa olla, ja sitten voisi jotenkin etänä kouluttautua kotoa käsin tehtävään työhön, se toimisi. Sellaisia töitähän on kuitenkin vaikka kuinka, oman persoonan mukaan katsottava mikä sopii. Itse olen varannut ajan työkkärin ammatinvalintaneuvojalle. Välillä olen miettinyt jotain autonkuljettajan hommia, jos olisi terveellinen auto, mutta se kuulostaa niin kaukaa haetulta omalla kohdallani.
Meidän kaltaisiamme kuitenkin tulee aina lisää, se on se toivo jossa itse nyt elän, että jossain vaiheessa on pakko tapahtua jotain kun herkistyneitä on paljon. Kai?? Koitetaan jaksaa eteenpäin."Potilaalla on oikeus tehdä valitus epäasiallisesta hoidosta ja ehkä jos kaikki valittaisimme potilasasiamiehille, ainakin jotain tapahtuisi? Lääkäreiden toiminta tässä asiassa on moraalitonta ja ammattitaidontonta, toivottavasti he joutuvat siitä vielä vastuuseen. Tässä pelataan toisten ihmisten elämillä. Minulla hajoilevat luut, oireista päätellen epäilen vaurioita munuaisissa ja maksassa, keuhkot ovat säpäleinä, hirveitä lihaskipuja ja pistelyjä, silmä- ja korvaoireita, kuumeilu sisätilojen jälkeen jnejne mutta oireitani tarkastellaan psykosomaattisina. Ja olen näyttänyt myrkkylausunnot asunnoistani. En yksinkertaisesti voi käsittää tätä. Ehkä tästä asiasta voisi myös valittaa eteenpäin jonnekin paljon ylemmille tahoille, en tunne lainsäädäntöä yhtään mutta täyttäisikö tämä virallisesti jo jonkunnäköiset ihmisoikeusloukkausten perusteet?"
- Sinäpä sen sanoit."Lääkärit eivät tiedä mitään ja pahimmillaan minua on uhkailtu psyykkisellä pakkohoidolla."
- Jessus, mitä tunareita. Noistahan pitäisi kannella oikeuskansleria myöten.- ideoita
Autonkuljettajan hommat ei välttämättä toimi, jos kuljetat rekkaa tai pakettiautoa niin joudut kuitenkin käymään tehtaiden tai kauppojen varastoissa, ja jos kuljetat taksia niin joudut saattelemaan vanhuksia terveyskeskuksiin ja kauppoihin jne.
Mulle tuli mieleen pysäköinninvalvojan homma :-) Siinä olisi ulkona, mutta ei joutuisi käsittelemään multaa tai kasveja. Jos vielä jotenkin pystyisi välttämään palaverit yms. sisätiloissa, esim. ymmärtäväisen esimiehen avulla.
Noista kotona tehtävistä etätöistä kuulisin mielelläni lisää. Itselläni voi tulla eteen tilanne, että jotakin etätyötä on pakko löytää oma-aloitteisesti. Ammatinvalinnanohjaajalla kävin, sain hyvää palvelua ja terveysongelmani ymmärrettiin hyvin, mutta kovin konkreettisia neuvoja ei tullut. Esitettiin alaa, jolla on jo ennestään liikaa väkeä hommissa.
Tässä muuten vielä kokoomasivu etäopiskelumahdollisuuksista Suomessa, voi olla jo ennestäänkin tuttu sinulle: http://www.etaopiskelu.fi/
Lääkäreistä vielä: uusimmassa Yhteishyvä -lehdessä kerrotaan sivulla 41, miten ulkomaille matkustaessa kannattaisi hakea eurooppalainen sairaanhoitokortti, jonka saa ilmaiseksi Kelasta. Kortista kerrotaan, että kortilla pääsee EU- ja ETA-maiden sekä Sveitsin lakisääteisen sairaanhoidon piiriin, jolloin potilas maksaa vain paikallisen asiaksmaksun ja sairaanhoidon todellinen kustannus tulee Suomen valtion hoidettavaksi. Tästä voisi ehkä olla apua homesairaille; tosin viimeisiä rahojaan ei kyllä kannata laittaa vaikkapa Saksanmatkaan.
Pääsisitkö uudelleen Ville Valtosen vastaanotolle? Pystyisikö hän kirjoittamaan lausunnon, jonka Kelakin hyväksyisi? Hullulta tuntuu, että vain Allergiasairaalan lausunto kelpaisi. Sinun pitäisi saada jotenkin Kelasta kirjallisena tuo, että infektiosairauksien erikoislääkärin lausunto ei kelpaa vaan vain Allergiasairaalan, sen avulla voisi ehkä pystyä jo valitamaan asiasta, vaikka sitten sinne ihmisoikeustuomioistuimeen. ideoita kirjoitti:
Autonkuljettajan hommat ei välttämättä toimi, jos kuljetat rekkaa tai pakettiautoa niin joudut kuitenkin käymään tehtaiden tai kauppojen varastoissa, ja jos kuljetat taksia niin joudut saattelemaan vanhuksia terveyskeskuksiin ja kauppoihin jne.
Mulle tuli mieleen pysäköinninvalvojan homma :-) Siinä olisi ulkona, mutta ei joutuisi käsittelemään multaa tai kasveja. Jos vielä jotenkin pystyisi välttämään palaverit yms. sisätiloissa, esim. ymmärtäväisen esimiehen avulla.
Noista kotona tehtävistä etätöistä kuulisin mielelläni lisää. Itselläni voi tulla eteen tilanne, että jotakin etätyötä on pakko löytää oma-aloitteisesti. Ammatinvalinnanohjaajalla kävin, sain hyvää palvelua ja terveysongelmani ymmärrettiin hyvin, mutta kovin konkreettisia neuvoja ei tullut. Esitettiin alaa, jolla on jo ennestään liikaa väkeä hommissa.
Tässä muuten vielä kokoomasivu etäopiskelumahdollisuuksista Suomessa, voi olla jo ennestäänkin tuttu sinulle: http://www.etaopiskelu.fi/
Lääkäreistä vielä: uusimmassa Yhteishyvä -lehdessä kerrotaan sivulla 41, miten ulkomaille matkustaessa kannattaisi hakea eurooppalainen sairaanhoitokortti, jonka saa ilmaiseksi Kelasta. Kortista kerrotaan, että kortilla pääsee EU- ja ETA-maiden sekä Sveitsin lakisääteisen sairaanhoidon piiriin, jolloin potilas maksaa vain paikallisen asiaksmaksun ja sairaanhoidon todellinen kustannus tulee Suomen valtion hoidettavaksi. Tästä voisi ehkä olla apua homesairaille; tosin viimeisiä rahojaan ei kyllä kannata laittaa vaikkapa Saksanmatkaan.
Pääsisitkö uudelleen Ville Valtosen vastaanotolle? Pystyisikö hän kirjoittamaan lausunnon, jonka Kelakin hyväksyisi? Hullulta tuntuu, että vain Allergiasairaalan lausunto kelpaisi. Sinun pitäisi saada jotenkin Kelasta kirjallisena tuo, että infektiosairauksien erikoislääkärin lausunto ei kelpaa vaan vain Allergiasairaalan, sen avulla voisi ehkä pystyä jo valitamaan asiasta, vaikka sitten sinne ihmisoikeustuomioistuimeen."Hullulta tuntuu, että vain Allergiasairaalan lausunto kelpaisi. Sinun pitäisi saada jotenkin Kelasta kirjallisena tuo, että infektiosairauksien erikoislääkärin lausunto ei kelpaa vaan vain Allergiasairaalan, sen avulla voisi ehkä pystyä jo valitamaan asiasta, vaikka sitten sinne ihmisoikeustuomioistuimeen."
- Aika kovaa meteliä näistä asioista pitääkin pitää, on epäkohdat vaan sellaiset ja ihmisten kohtelu törkeyden huippu.- tulesta.makaamasta
ideoita kirjoitti:
Pääsisitkö uudelleen Ville Valtosen vastaanotolle? Pystyisikö hän kirjoittamaan lausunnon, jonka Kelakin hyväksyisi? Hullulta tuntuu, että vain Allergiasairaalan lausunto kelpaisi. Sinun pitäisi saada jotenkin Kelasta kirjallisena tuo, että infektiosairauksien erikoislääkärin lausunto ei kelpaa vaan vain Allergiasairaalan, sen avulla voisi ehkä pystyä jo valitamaan asiasta, vaikka sitten sinne ihmisoikeustuomioistuimeen.Pysäköinninvalvoja mullakin on ollu mielessä :) voi olla että alalle rupeaa pian olemaan tunkua nykyisen rakennustekniikan seurauksena.
Kiitos etäopiskelulistasta!
Etätöistä oon itse miettinyt jotain kääntäjän työtä, jos jatkaisin kielten opiskelua. Opiskelu on vaan vaikeaa, kun kirjat aiheuttaa oireita. Mutta voiskohan tämä ratkaista jotain ongelmia? http://www.sahkokirja.fi/
Etätyönä voisi myös tehdä jotain websuunnittelua, taittamista ym, ja tiedän yhden pahasti herkistyneen toimistotyöntekijän, joka siirtyi toimistoltaan kotiin etätöihin ja käsittelee työpaikan paperit raitisilmakypärä päässä. Eli tilintarkastaja tms? Palavereja hoidetaan kansainvälisestikin tietokoneen välityksellä, miksei tällaisissa tapauksissa voisi harkita sellaista mahdollisuutta ihmisille, jotka eivät oireilun vuoksi pääse paikan päälle.. Myös hieronta ja luontaishoidot voivat sopia, jos kestää ihmisten vaatteissa olevia myrkkyjä sen verran, hoitohuoneenhan voi laittaa kotiin. Perhepäivähoitaja?? No se menee varmaan vaikeaksi vaatteiden vuoksi.. ellei onnistuisi löytämään homeettomien kotien hajustamattomia lapsia :/ Toisaalta, sellaiselle voisi olla kysyntää! Lehdenjakaja omakotitaloalueella, itsellä jos ok auto?
Itselläni nyt ei sitä kotia ole, joten nämä ovat vasta mietteitä tulevaisuutta varten, enkä kovin tosissani jaksa miettiä, pitäisi saada lepoa ja toipua ensin. Mietin kuitenkin, jotta olisi joku jatkumo ja tulevaisuus tämän älyttömyyden rinnalla.
Varasin uuden ajan Ville Valtoselle. En valitettavasti tällä hetkellä jaksa ajatella valittamista ihmisoikeustuomioistuimeen, olen niin puhki. Toivottavasti myöhemmin. Toisaalta, näitä homesairastuneiden ihmisoikeusloukkauksia löytynee Suomesta iso pino, jos joku alan yhdistys ottaisi ajaakseen isomman joukon tapauksia, se voisi olla fiksumpaa. Yksinkertaisesti ei löydy enää tarpeeksi potkua, kun kaikki elämän osa-alueet romahtavat ja pitäisi reagoida kaikkeen, kun samalla on sairas, koditon ja tästä kaikesta traumatisoitunutkin. Jos saisin kodin, voisin katsoa vuoden aivottomana telkkaa ja nukkua, siltä tuntuu.
Elokuvakriitikko:)?? tulesta.makaamasta kirjoitti:
Pysäköinninvalvoja mullakin on ollu mielessä :) voi olla että alalle rupeaa pian olemaan tunkua nykyisen rakennustekniikan seurauksena.
Etätöistä oon itse miettinyt jotain kääntäjän työtä, jos jatkaisin kielten opiskelua. Opiskelu on vaan vaikeaa, kun kirjat aiheuttaa oireita. Mutta voiskohan tämä ratkaista jotain ongelmia? http://www.sahkokirja.fi/
Etätyönä voisi myös tehdä jotain websuunnittelua, taittamista ym, ja tiedän yhden pahasti herkistyneen toimistotyöntekijän, joka siirtyi toimistoltaan kotiin etätöihin ja käsittelee työpaikan paperit raitisilmakypärä päässä. Eli tilintarkastaja tms? Palavereja hoidetaan kansainvälisestikin tietokoneen välityksellä, miksei tällaisissa tapauksissa voisi harkita sellaista mahdollisuutta ihmisille, jotka eivät oireilun vuoksi pääse paikan päälle.. Myös hieronta ja luontaishoidot voivat sopia, jos kestää ihmisten vaatteissa olevia myrkkyjä sen verran, hoitohuoneenhan voi laittaa kotiin. Perhepäivähoitaja?? No se menee varmaan vaikeaksi vaatteiden vuoksi.. ellei onnistuisi löytämään homeettomien kotien hajustamattomia lapsia :/ Toisaalta, sellaiselle voisi olla kysyntää! Lehdenjakaja omakotitaloalueella, itsellä jos ok auto?
Itselläni nyt ei sitä kotia ole, joten nämä ovat vasta mietteitä tulevaisuutta varten, enkä kovin tosissani jaksa miettiä, pitäisi saada lepoa ja toipua ensin. Mietin kuitenkin, jotta olisi joku jatkumo ja tulevaisuus tämän älyttömyyden rinnalla.
Varasin uuden ajan Ville Valtoselle. En valitettavasti tällä hetkellä jaksa ajatella valittamista ihmisoikeustuomioistuimeen, olen niin puhki. Toivottavasti myöhemmin. Toisaalta, näitä homesairastuneiden ihmisoikeusloukkauksia löytynee Suomesta iso pino, jos joku alan yhdistys ottaisi ajaakseen isomman joukon tapauksia, se voisi olla fiksumpaa. Yksinkertaisesti ei löydy enää tarpeeksi potkua, kun kaikki elämän osa-alueet romahtavat ja pitäisi reagoida kaikkeen, kun samalla on sairas, koditon ja tästä kaikesta traumatisoitunutkin. Jos saisin kodin, voisin katsoa vuoden aivottomana telkkaa ja nukkua, siltä tuntuu.
Elokuvakriitikko:)??"Yksinkertaisesti ei löydy enää tarpeeksi potkua, kun kaikki elämän osa-alueet romahtavat ja pitäisi reagoida kaikkeen, kun samalla on sairas, koditon ja tästä kaikesta traumatisoitunutkin."
- Aika kattava kuvailu ahdingosta, jossa elämä vie kaikki voimat.tulesta.makaamasta kirjoitti:
Pysäköinninvalvoja mullakin on ollu mielessä :) voi olla että alalle rupeaa pian olemaan tunkua nykyisen rakennustekniikan seurauksena.
Elokuvakriitikko:)??"Toisaalta, näitä homesairastuneiden ihmisoikeusloukkauksia löytynee Suomesta iso pino, jos joku alan yhdistys ottaisi ajaakseen isomman joukon tapauksia, se voisi olla fiksumpaa."
- Nooh, homesairaat eivät jaksa, eivätkä muut välitä.
Asiat ei näin huonolla tolalla olisikaan, jos terveet olisivat homesairaista välittäneet.
- Home-Marttyyri
Kiitos teille vastaajille. Tuntui hienolta kun tietää että on ihmisiä ketkä ymmärtävä asian. Se taitaakin olla lhyvin vaikeaa muille kuin sen itse kokeneelle.
"Lääkärissä ravasin jatkuvasti, eikä juuri mitään löytynyt. Psyykelääkkeitä ehdottivat lopulta. Onneksi tajusin heittää ne nopeasti mäkeen, mutta jotain lisävahinkoa nekin ilmeisesti aiheutti."
- Voi, voi mitä puoskarointia :(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä292835- 951079
- 58921
- 66885
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu6867olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26857Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.65814Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä37810Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75744Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu136739