Savullinen raskaus!!

marizara

Onko ketään joka on tupakoinut raskauksien aikana tai tupakoi tällä hetkellä raskauden aikana? Kuinka paljon poltitte/poltatte? Poltitteko/poltatteko ihan koko raskauden ajan loppuun asti? Onko teidän lapsillenne tullut jotain varmasti tupakoinnista aiheutunutta häiriötä tai vammaa vai onko olleet ihan terveitä? Tai tiedättekö joitain tuttujanne joiden lapsille olisi aiheutunut jotain varmasti juuri tupakoinnista? Haluaisin asiallisia vastauksia aiheeseen liittyen, juuri sellaisilta joita tämä keskustelu koskee. Ns. "täydellisten" savuttomien tuomitsijaäitien ei tarvitse tätä keskustelua huomioida millään lailla, koska kommenttinne ovat aivan turhia ja ne eivät kiinnosta tässä keskustelussa luultavasti ketään, ne on jo nähty niin monet kerrat.

121

9352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nocigarette

      tupakoinnin siihen kun testin tulos oli positiivinen. En tahdo tahalleen altistaa vauvaa tupakansavulle. Ehkä se, että tupakasta ei aiheutuisi haittoja sikiölle sen kohdussa olo aikana, mutta se, että sikiö on koko ajan tupakan vaikutusen alaisena tervassa ja myrkyssä. Sikiöhän kiemurtelee tuskaisena aina kun poltat tupakan ja vielä hetken sen jälkeen. Eikö pelkästään jo se ajatus saa ihmistä lopettamaan tupakointia? Sikiö kärsii jo kohdussa tupakoinnistasi! Vaikka et tupakoinnilla aiheuttaisi sikiölle mitään haittoja, silti kohdussa olo aika on sikiölle jatkuvaa tupakansavua!

      • En ottaisi riskiä

        Näitä vastauksia ei haluttu, mutta ihmettelen miksi kysellä, että onko muiden lapset olleet terveitä vai ei?
        Onko helpompi polttaa, jos ajattelee, että ei muidenkaan lapsille ole mitään tullut. Ja voi hyvin olla, että omakin tulee olemaan terve. Itse en esim. joisi alkoholia vaikka palstalla useat äidit tulisi kertomaan, että lapselle ei tullut mitään ja ihan terve oli.

        Ja täydellinen en todellakaan ole ja polttanutkin olen, mutta en raskaana.


      • Lukuhäiriö?

        Mitähän yritit oikein sanoa?


      • lateri)()(&¤

        tupakansavu sentään mene kohtuun jos on vaatteet päällä, hölmö nocigarette


      • tp
        lateri)()(&¤ kirjoitti:

        tupakansavu sentään mene kohtuun jos on vaatteet päällä, hölmö nocigarette

        Nikotiini ja muut tupakan haitalliset aineet menee suoraan istukan kautta lapsenkin verenkiertoon. Näin lapsi kärsii jo heti synnytyään vieroitusoireista..


    • js85

      juu, ite poltin koko raskausajan..valitettavasti...enkä puolustele sitä millään tavalla... viikolla en polttanu yhtään, maksimissaan 1, mutta viikonloppuna sit poltin 2-4... ku synnytin, istukka oli täysin vahingoittumaton ja poika sai 10pistettä.. ja terve on vieläki!
      tuttu poltti sitte sätkiä loppuun asti kummaltaki raskaudelta noin 20-25kpl/d... se on musta jo reippaasti liikaa... mutta terveet pojat hänelläki.. toistaseks...kukaan ei voi tietää mitä myöhemmällä iällä tulee... mun äiti on polttanu sekä multa että siskolta ihan normaalisti... siskolla paha reuma ja huono verenkierto, ja itellä pari suolistoleikkausta... oon vasta 26... en tiä johtuuko tästä, mutta pistää silti mietityttään...
      tutun tyttö synty ilman toista korvaa, ja poltti koko raskauden ajan, ja toisella pojalla on vahvat silmälasit, sai ne jo pari vuotiaana, ja poltti myös häneltä... suurin osa mun tutuista on valitettavasti polttanu ihan loppuun asti ja sitä askia päivässä, ja aikalailla terveitä kaikki.. jos poltat, suosittelen vähentämään mahdollisimman paljon.. :) mulla oli nimittäin aivan kauheat pari ensimmäistä kuukautta pojan syntymän jälkeen... mietin jatkuvasti saiko polttamiseni jotain aikaan... seurailin kaikki mahdolliset oireet aamusta iltaan.. ja poika nyt 2v ja vieläkin seurailen... :/ syyllisyys on kova, vaikka en mitään mahdottomia polttanutkaan.. :(

      • nkton

        Olin yökastelija, vaikka äitini ei polttanut. Minulta on leikattu kaihi molemmista silmistä ennen kuin täytin 60 vuotta, vaikka äitini ei ole polttanut koskaan. Poltin yli 30 vuotta, vaikka äitini ei polttanut koskaan. Lopetin 10 vuotta sitten, vaikka äitini ei polttanut koskaan. Olin koulukiusattu, vaikka äitini ei polttanut koskaan. Voin luetella lisääkin, vaikka äitini ei polttanut koskaan.


      • wamic

        Voi tsiisus mitä porukkaa! Vittu kaikki polttavat, etenkin odottavat äidit ovat vitun tyhmiä ja itsekkäitä.


      • Tämmöinen tappaus
        wamic kirjoitti:

        Voi tsiisus mitä porukkaa! Vittu kaikki polttavat, etenkin odottavat äidit ovat vitun tyhmiä ja itsekkäitä.

        Itseasiassa, todella tupakkariippuvainen äiti tekee hallaa myös silloin kun lopettaa tupakoinnin. Silloin stressaa enemmän eikä sekään tee hyvää lapselle.

        Ystäväni poltti koko rakauden ajan ja siitä huolimatta synnytti terveen nelikiloisen pojan! Vaikka lääkärit sanoivatkin, että lapsi tulee syntymään pienenä...


    • rehktrjrle

      ennen raskautta varmaan askin per päivä, raskauden aikana vähensin 6-10 pv ja puolessa välin tupakkaa tumppasin. Kaikki 3lasta terveitä, raskausaika mennyt yli lasketun. Foolihappoa söin 1tbl/pvä ja muutoinkin terveellinen ruokavalio.

      • kaikis raskauksissa

        2-5 per päivä. Terveet on tytöt. Olen jopa vitsaillut että mikäli en olis polttanut, olis varmaan ollut koliikit ym :D Mutta vitsi vitsinä, jossa osa totuutta. Kaikenlaista vauriota syntyy ilman tupakanpolttoakin. Serkkuni synnytti osittain vammaisen lapsen vaikka eli raskausajan täysin kirjojen mukaan, mitään riskiä moiseen ei pitänyt olla. Olemme pystyneet keskustelemaan asiallisesti tästä, miten heille syntyy terveitä lapsia jotka savuttavat, jopa ryyppäävät, ja niille syntyy eri ongemista syntyviä lapsia, jotka elävät totaalisen terveellisesti.


      • -+-+-+-
        kaikis raskauksissa kirjoitti:

        2-5 per päivä. Terveet on tytöt. Olen jopa vitsaillut että mikäli en olis polttanut, olis varmaan ollut koliikit ym :D Mutta vitsi vitsinä, jossa osa totuutta. Kaikenlaista vauriota syntyy ilman tupakanpolttoakin. Serkkuni synnytti osittain vammaisen lapsen vaikka eli raskausajan täysin kirjojen mukaan, mitään riskiä moiseen ei pitänyt olla. Olemme pystyneet keskustelemaan asiallisesti tästä, miten heille syntyy terveitä lapsia jotka savuttavat, jopa ryyppäävät, ja niille syntyy eri ongemista syntyviä lapsia, jotka elävät totaalisen terveellisesti.

        "mitään riskiä moiseen ei pitänyt olla."

        AINA on riski saada jollakin tavalla sairas lapsi.

        En ymmärrä miksi halutaan tieten tahtoen vielä lisätä sitä mahdollisuutta polttamalla ja leikkiä pienen ihmisen elämällä. Käykää vielä lasta ajatellen vetämässä pikku humalat viikonloppuisin niin hyvä tulee.


      • happy mam-84
        kaikis raskauksissa kirjoitti:

        2-5 per päivä. Terveet on tytöt. Olen jopa vitsaillut että mikäli en olis polttanut, olis varmaan ollut koliikit ym :D Mutta vitsi vitsinä, jossa osa totuutta. Kaikenlaista vauriota syntyy ilman tupakanpolttoakin. Serkkuni synnytti osittain vammaisen lapsen vaikka eli raskausajan täysin kirjojen mukaan, mitään riskiä moiseen ei pitänyt olla. Olemme pystyneet keskustelemaan asiallisesti tästä, miten heille syntyy terveitä lapsia jotka savuttavat, jopa ryyppäävät, ja niille syntyy eri ongemista syntyviä lapsia, jotka elävät totaalisen terveellisesti.

        puollustella omaa tupakointiaan raskausaikana? jokainen varmasti itse tietää, että se on hyvin haitallista sikiölle, mutta jos kerta kaverillekkin on syntynyt terve lapsi nii eihän mulle voi sitte sairasta syntyä..?? fiksua ajattelua hyvät ihmiset!
        Oma äitini on tupakoinut kaikki raskausajat (7lasta) ja osa pienikokoisia, kaikki on syntymäpainoltaan ollut alle 3kg Itsellä pahoja allergioita, astma, koulussa ollessani oli vaikeita keskittymishäiriöitä jne.
        Itse poltin siihen saakka kun tein raskaustestin vk11 (kondomin mennessä rikki otin jälkiehkäisypillerit kahtena päivänä peräkkäin, siitä huolimatta tuli poika rikastuttamaan elämääni


      • sahgkj
        kaikis raskauksissa kirjoitti:

        2-5 per päivä. Terveet on tytöt. Olen jopa vitsaillut että mikäli en olis polttanut, olis varmaan ollut koliikit ym :D Mutta vitsi vitsinä, jossa osa totuutta. Kaikenlaista vauriota syntyy ilman tupakanpolttoakin. Serkkuni synnytti osittain vammaisen lapsen vaikka eli raskausajan täysin kirjojen mukaan, mitään riskiä moiseen ei pitänyt olla. Olemme pystyneet keskustelemaan asiallisesti tästä, miten heille syntyy terveitä lapsia jotka savuttavat, jopa ryyppäävät, ja niille syntyy eri ongemista syntyviä lapsia, jotka elävät totaalisen terveellisesti.

        Serkku synnytti osittain vammaisen lapsen voi johtua myös geeneistä. Itellä on niin huonot perimät ja sairas suku, etten aio lisääntyä, enkä edes polta.


    • helmivauvat

      En yritä mitenkään syyllistää sinua, mutta mitä jos mieluummin miettisit syitä ja keinoja olla polttamatta kuin että yrität etsiä syitä ja tekosyitä jatkaa polttamista raskausaikana. Tupakointi vaikuttaa vauvan hapensaantiin nikotiinin korvatessa verestäsi punasolujen happea. Puhumattakaan myrkyistä joita tupakka pitää sisällään. Ja haitoista joita teet ihan vaan itsellesi tupakoimalla. Itse poltin n. 5 tupakkaa esikoista odottaessa eri kuukausina heikon hetken tullen, ja syyllisyys oli aina kova vaikka määrä oli mitättömän pieni. Nyt toista odottaessa onnistuin lopettamaan polttamisen rv6 mennessä ja yhtäkään ei ole sen jälkeen syttynyt, vaikka mieli on välillä tehnytkin kun hermo on ollut tiukalla. Omaan ajatusmaailmaan ei vaan mahdu että minulla olisi oikeus päättää myrkytänkö sisälläni kasvavaa lasta tupakalla tai muilla päihteillä. Ehdin kyllä imaista tuhansia tupakoita raskauden jälkeen, en tosiaan koe menettäväni mitään kun jään "paitsi" aamusauhuista ja ruokatupakasta jos palkintona on hyvä omatunto hyvien elämäntapojen ansiosta.

      • !!!!

        Ei kyllä herää minussa minkäänlaista ymmärrystä tai sympatiaa sinua kohtaa js85. Jos tosiaan edes mielessäsi on käynyt että äitisi on sinulle aiheuttanut polttamisellaan sairautesi ja leikkaukset mitä olet joutunut läpi käymään, varmasti ei ole helppoa ja mukavaa ollut. Etkö palavasti halunnut estää saman edes omilta lapsiltasi? Itse yritän säästää lapseni kaikelta siltä pahalta mitä itse olen koskaan kokenut! Muutenkin raskaus on aina riski, vaikka ei mitään "väärää" tekisi, söisi, voi sikiölle tulla minkälaista vaivaa vaan. Ehkä vähintä mitä itse voi tehdä ja vaikuttaa asiaan on lopettaa tupakointi ja alkon käyttö. Järkyttävän näköistä ja oikein pahaa tekee jos näkee jonkun tulevan äidin maha pystyssä polttamassa tupakkaa. Voitko todella hyvillä mielin sitä tehdä ihan vaan sen takia että sun tekee mieli ja et pysty muka olemaan ilman? Turha sitä on ihmetellä lapsen synnyttyä jos on levoton lapsi ja sille raivota, tottakai se on ihan yhtä riippuvainen siitä nikotiinista mitä on raskauden aikana saanut ja yhtäkkiä sitä ei sitten enää tulekkaan. Vai ootko hoksannu tämän ja poltattanut vauvalla jatkossakin tupakin pari päivässä?? Rakastan lastani, enkä voisi koskaan tahalleni vahingoittaa poikaa millään tavalla. Onhan se helvetin hyvä olla siellä nyt jälkiviisaana ja huolissaan, jos lapsellesi tulee tulevina vuosina jotain sairauksia esim astmaa tai muuta mikä saattaisi johtua raskauden aikana polttelusta, mieti jo vastauksia valmiiksi kun lapsesi kysyy miksi hänelle käy näin ja miksi häneen sattuu. Tämä on minun mielipiteeni ja näkemykseni, valitettavasti kaikkea pahaa ei voi maailmasta noin vaan poistaa. Ja joo, poltin itse siihen saakka kun lopetin pillerit ja aloimme plussan odotteluun


      • js85
        !!!! kirjoitti:

        Ei kyllä herää minussa minkäänlaista ymmärrystä tai sympatiaa sinua kohtaa js85. Jos tosiaan edes mielessäsi on käynyt että äitisi on sinulle aiheuttanut polttamisellaan sairautesi ja leikkaukset mitä olet joutunut läpi käymään, varmasti ei ole helppoa ja mukavaa ollut. Etkö palavasti halunnut estää saman edes omilta lapsiltasi? Itse yritän säästää lapseni kaikelta siltä pahalta mitä itse olen koskaan kokenut! Muutenkin raskaus on aina riski, vaikka ei mitään "väärää" tekisi, söisi, voi sikiölle tulla minkälaista vaivaa vaan. Ehkä vähintä mitä itse voi tehdä ja vaikuttaa asiaan on lopettaa tupakointi ja alkon käyttö. Järkyttävän näköistä ja oikein pahaa tekee jos näkee jonkun tulevan äidin maha pystyssä polttamassa tupakkaa. Voitko todella hyvillä mielin sitä tehdä ihan vaan sen takia että sun tekee mieli ja et pysty muka olemaan ilman? Turha sitä on ihmetellä lapsen synnyttyä jos on levoton lapsi ja sille raivota, tottakai se on ihan yhtä riippuvainen siitä nikotiinista mitä on raskauden aikana saanut ja yhtäkkiä sitä ei sitten enää tulekkaan. Vai ootko hoksannu tämän ja poltattanut vauvalla jatkossakin tupakin pari päivässä?? Rakastan lastani, enkä voisi koskaan tahalleni vahingoittaa poikaa millään tavalla. Onhan se helvetin hyvä olla siellä nyt jälkiviisaana ja huolissaan, jos lapsellesi tulee tulevina vuosina jotain sairauksia esim astmaa tai muuta mikä saattaisi johtua raskauden aikana polttelusta, mieti jo vastauksia valmiiksi kun lapsesi kysyy miksi hänelle käy näin ja miksi häneen sattuu. Tämä on minun mielipiteeni ja näkemykseni, valitettavasti kaikkea pahaa ei voi maailmasta noin vaan poistaa. Ja joo, poltin itse siihen saakka kun lopetin pillerit ja aloimme plussan odotteluun

        ensinnäki minä en sulta mitään sympatiaa kaipaakkaan. se että poltin viikonloppuna n 4 tupakkaa ei musta ole mitenkään paha! ja äidiltä kysyin sen tupakoinnista vasta n vuosi sitten, kun poikani oli jo syntyny!!! valitettavasti minä en oo mikään täydellinen äiti, poltin sen 4 tupakkaa viikossa, saatoin juoda jopa pari kuppia kahvia viikon aikana ja tulipa syötyä muutama pala makeaakin.


      • Eiraitis
        js85 kirjoitti:

        ensinnäki minä en sulta mitään sympatiaa kaipaakkaan. se että poltin viikonloppuna n 4 tupakkaa ei musta ole mitenkään paha! ja äidiltä kysyin sen tupakoinnista vasta n vuosi sitten, kun poikani oli jo syntyny!!! valitettavasti minä en oo mikään täydellinen äiti, poltin sen 4 tupakkaa viikossa, saatoin juoda jopa pari kuppia kahvia viikon aikana ja tulipa syötyä muutama pala makeaakin.

        Siis toistasataa röökiä vetelit raskausaikanasi. Dokaamisestasi et puhu mitään.


      • Imppaaminen
        Eiraitis kirjoitti:

        Siis toistasataa röökiä vetelit raskausaikanasi. Dokaamisestasi et puhu mitään.

        kannattaa aina.


      • 13
        js85 kirjoitti:

        ensinnäki minä en sulta mitään sympatiaa kaipaakkaan. se että poltin viikonloppuna n 4 tupakkaa ei musta ole mitenkään paha! ja äidiltä kysyin sen tupakoinnista vasta n vuosi sitten, kun poikani oli jo syntyny!!! valitettavasti minä en oo mikään täydellinen äiti, poltin sen 4 tupakkaa viikossa, saatoin juoda jopa pari kuppia kahvia viikon aikana ja tulipa syötyä muutama pala makeaakin.

        Voi järjen köyhyyttä. Tupakointia vertaat oikein kahviin ja ilmeisesti karkkiin. Huomaa että aivotoimintasi ei ole ihan kohdillaan.


    • Maijiiiiii

      Eli mä rv 11 ja poltan.. Tottakai en ole siitä ylpeä tai mitään, mutta kaikille se ei vaan ole niin helppoa lopettaa kun seinään 14vuoden polttamisen jälkeen.

      Ennen raskautta poltin sen normaalit 20-25 kpl päivä ja nyt 4-6 kpl päivässä josta olen todella ylpeä että olen niin paljon pystynyt lopettamaan, mikä vaikeuttaa asiaa niin se et lapsen isä tupakoi myös.. Tarkotus olisi et saisin lopetettua pikku hiljaa kokonaan..


      Niin ja jotku lääkärit puhuvat "epävirallisesti" että parempi polttaa 5kpl /päivä kun lopetttaa seinään, koska sikiö ei tykkää.
      Mutta kuten otsikko jo kertoikin että jokaisella omatmielipiteet :)

      • kokjojoj

        lopettaa "kujn seinään" heti kun saa tietää raskaudesta, eipä se sikiö siitä pahaa tykkää. Monesti ihmiset on silloin vielä niin alussa raskauden kanssa kun siitä saavat tietää, että ei se sikiö siitä mitään sano. Ehkä tykkää vaan enemmän raikkaasta olosta jos ne savut niin alussa sinne sikiölle asti vielä pääsee...


      • sdfghbv
        kokjojoj kirjoitti:

        lopettaa "kujn seinään" heti kun saa tietää raskaudesta, eipä se sikiö siitä pahaa tykkää. Monesti ihmiset on silloin vielä niin alussa raskauden kanssa kun siitä saavat tietää, että ei se sikiö siitä mitään sano. Ehkä tykkää vaan enemmän raikkaasta olosta jos ne savut niin alussa sinne sikiölle asti vielä pääsee...

        kysehän on enemmän siitä, että muutama tupakka silloin tällöin on sikiölle parempi, kuin äidin pitkäaikainen stressaaminen, koska tupakkaa tekee mieli. stressi se on mikä keskenmenot laukaisee, ei tupakka tai pari silloin tällöin.


      • 18+7
        sdfghbv kirjoitti:

        kysehän on enemmän siitä, että muutama tupakka silloin tällöin on sikiölle parempi, kuin äidin pitkäaikainen stressaaminen, koska tupakkaa tekee mieli. stressi se on mikä keskenmenot laukaisee, ei tupakka tai pari silloin tällöin.

        Just, oikein äidin stressi. Ihanko tosissasi olet? Miksi noin itsekkäät ihmiset haluaa lisääntyä?


      • VVVVA
        sdfghbv kirjoitti:

        kysehän on enemmän siitä, että muutama tupakka silloin tällöin on sikiölle parempi, kuin äidin pitkäaikainen stressaaminen, koska tupakkaa tekee mieli. stressi se on mikä keskenmenot laukaisee, ei tupakka tai pari silloin tällöin.

        Lopetin tupakoinnin eikä ollut mitään stressiä!
        Se on heikkoluonteisten puolustelua1


      • Sairaanhoitaja (amk)

        Mulle kans terveydenhoitaja sanoi, että tupakointia ei saa lopettaa ko seinään vaan pikkuhiljaa. Tämä siksi, että muuten sikiö saa vieroitusoireita ja hänen kasvu saattaa hidastua. Lisäksi sanottiin et vauva on pieni syntyessään, mut meijän kohdal ei todellakaan ollut niin. Lapsi paino 4060g. Et aina syntyvä vauvakaan ei ole pieni vaikka polttaisikin. Itse vähensin polttamista ja molemmat lapseni ovat perusterveitä ja kehittyvät kasvukäyrän ylimmällä viivalla.


    • Hyeenatkimppuunvaan

      Meillä on ensikuussa sairaalaan kontrollikäynti lapsen sydämen vuoksi.
      Niin enhän mä sitä varmaksi tiedä aiheutinko lapselle sydänvian tupakointini vuoksi jos mitään pysyvää haittaa ylipäänsä tulikaan.

      Ja tiedätkö mitä?
      Tavallaan oli vaan sattuman kauppaa sekin että mitään vikaa sydämestä ylipäänsä löytyi. Siis ihan yhtä hyvin koko vika olisi voinut jäädä huomaamatta.
      Nyt tässä sitten jännitellään sitä että mitäs tulevaisuudessa ja kyllä tunnen syyllisyyttä vaikka tiedän että sairaita lapsia syntyy nillekkin jotka ei polta.

      Kannattaisi ihan vaan kuunnella niitä jotka sinua syyllistävät tms.
      Ei ole nimittäin mukavaa oppia kantapään kautta kaikkea....

      • köh-köh

        Just näytti testi plussaa ja.. ja..

        Ajattelin, ett täältä voisi saada vinkkejä millä "korvata" tupakkaa. Siis purkan jauhamista, ym. Töissä ei ongelmaa, mutta kotona on vaikeaa. Poltan vielä ja kerrasta en suostu lopettamaan, itselleni ainakin myös neuvolasta sanottiin ettei niin kannata edes toimia. Yksi terve lapsi on, lopetin muistaakseni rv 10 lopullisesti. Nyt toivoisin pääseväni eroon aikaisemmin.

        Purkka ei oikein sovi, (siis tav.jenkki) joten ootteko esim. tehneet jotakin tiettyä, syöneet, mitä??

        En puolustele tupakointia, mutta nyt on kyllä pakko sanoa ett tiiän monta äitiä jotka ylensyönnillä vaurioittaneet lasta (saaneet "liian isoja" sokerivauvoja) mutta en yhtään jolle tupakoinnin takia olisi syntynyt sairas lapsi. Itseasiassa kun mietin, niin juuri näillä lapsilla ei esim.korvakierteitä olemassa.... Luultavasti kuitenkin sattuman kauppaa ja kovasti toivoisinkin että saisin seuraa "tupakattomalle taipaleelle"! Pitäkää peukkuja että päästään äkkiä savuttomiksi!! :) Helppoahan se ei ole, miutta ei auta kuin yrittää (ja onnistua). ;)


      • äidiksi tuleva:
        köh-köh kirjoitti:

        Just näytti testi plussaa ja.. ja..

        Ajattelin, ett täältä voisi saada vinkkejä millä "korvata" tupakkaa. Siis purkan jauhamista, ym. Töissä ei ongelmaa, mutta kotona on vaikeaa. Poltan vielä ja kerrasta en suostu lopettamaan, itselleni ainakin myös neuvolasta sanottiin ettei niin kannata edes toimia. Yksi terve lapsi on, lopetin muistaakseni rv 10 lopullisesti. Nyt toivoisin pääseväni eroon aikaisemmin.

        Purkka ei oikein sovi, (siis tav.jenkki) joten ootteko esim. tehneet jotakin tiettyä, syöneet, mitä??

        En puolustele tupakointia, mutta nyt on kyllä pakko sanoa ett tiiän monta äitiä jotka ylensyönnillä vaurioittaneet lasta (saaneet "liian isoja" sokerivauvoja) mutta en yhtään jolle tupakoinnin takia olisi syntynyt sairas lapsi. Itseasiassa kun mietin, niin juuri näillä lapsilla ei esim.korvakierteitä olemassa.... Luultavasti kuitenkin sattuman kauppaa ja kovasti toivoisinkin että saisin seuraa "tupakattomalle taipaleelle"! Pitäkää peukkuja että päästään äkkiä savuttomiksi!! :) Helppoahan se ei ole, miutta ei auta kuin yrittää (ja onnistua). ;)

        "En puolustele tupakointia, mutta nyt on kyllä pakko sanoa ett tiiän monta äitiä jotka ylensyönnillä vaurioittaneet lasta (saaneet "liian isoja" sokerivauvoja) mutta en yhtään jolle tupakoinnin takia olisi syntynyt sairas lapsi. Itseasiassa kun mietin, niin juuri näillä lapsilla ei esim.korvakierteitä olemassa..."

        Ei se ole lapsen vaurioittamista jos lapsesta tulee iso :D Voi jestas!! xD Oletkohan minkä ikäinen vekara itse?
        Vai et tunne yhtään jolle tupakoinnin takia syntynyt sairas lapsi...? Sullehan se ekana kerrotaankin että jos on jotain sairautta ja sä varmaan ekana saat tietää mistä sairaus ylipäätään on saanut alkunsa :D

        Mieti nyt. Lääkäritkään eivät heti yhdistä tupakkaa ja lapsen sairautta, vaan se vaatii tutkimista. Eipä ole sinua älyllä siunattu.


      • ppiounmn
        äidiksi tuleva: kirjoitti:

        "En puolustele tupakointia, mutta nyt on kyllä pakko sanoa ett tiiän monta äitiä jotka ylensyönnillä vaurioittaneet lasta (saaneet "liian isoja" sokerivauvoja) mutta en yhtään jolle tupakoinnin takia olisi syntynyt sairas lapsi. Itseasiassa kun mietin, niin juuri näillä lapsilla ei esim.korvakierteitä olemassa..."

        Ei se ole lapsen vaurioittamista jos lapsesta tulee iso :D Voi jestas!! xD Oletkohan minkä ikäinen vekara itse?
        Vai et tunne yhtään jolle tupakoinnin takia syntynyt sairas lapsi...? Sullehan se ekana kerrotaankin että jos on jotain sairautta ja sä varmaan ekana saat tietää mistä sairaus ylipäätään on saanut alkunsa :D

        Mieti nyt. Lääkäritkään eivät heti yhdistä tupakkaa ja lapsen sairautta, vaan se vaatii tutkimista. Eipä ole sinua älyllä siunattu.

        herranen aika urpo.

        "Ei se ole lapsen vaurioittamista jos lapsesta tulee iso :D Voi jestas!! xD Oletkohan minkä ikäinen vekara itse? "
        -Kysehän ei ollut isosta lapsesta, vaan huomattavasti liika isosta sokerivauvasta. Ylensyönti on _aina_ huono asia, väittävätpä ylipainoiset mitä tahansa. Riskit sairastua erinäisiin sairauksiin kuten diabetes ym. ovat aina koholla, ja ne vaikuttavat _AINA_ lapseen. Raskauden aikana pitäisi oppia syömään jo siksikin oikein, että lapsi tottuu jo raskausaikana tietynlaiseen ruokavalioon.
        Jos ylensyöt raskausaikanakin, se siirtyy todella isolla todennäköisyydellä lapseesi (toki myös omat elämäntapasi myöhemmin), ihan samoin, kun jos syöt paljon vaikkapa sokeriruokia, syö lapsesikin niitä mieluummin, koska on niihin jo vatsasta saakka tottunut.
        Niin, että mennäänpä taas vilkaisemaan sitä omaa peilikuvaa, ennen kuin käydään itkeskelemään ihan asiallisesta kommentista.

        "Vai et tunne yhtään jolle tupakoinnin takia syntynyt sairas lapsi...? Sullehan se ekana kerrotaankin että jos on jotain sairautta ja sä varmaan ekana saat tietää mistä sairaus ylipäätään on saanut alkunsa :D "
        - Onkohan käyttäytymisesi nyt ihan korrektia? Minun täytyy sanoa, ettenpä itsekään tiedä yhtään tupakoinnin takia sairastunutta lasta, ja näistä on ihan keskusteltu useat kerrat. Minun joka ikinen ystäväni on tupakoinut raskausajan, eikä yhdenkään lapsella ole minkäänlaisia sairauksia / vammoja. Tottahan tuo tuuria ja sattumaa voipi olla, mutta jos ihan realisteja ollaan, sanovathan jo nykyiset tutkimuksetkin sitä: tupakka ei aiheuta lapselle vammoja / sairauksia, ainoana pahana on nikotiini, johon lapsi jää riippuvaiseksi.
        Jokainen ystävieni lapsi on myös ollut syntyessään nikotiiniriippuvainen. Lapsen nikotiinivieroitus on suhteellisen helppo asia, vaikka enpä tiedä tekisinkö sitä itse lapselleni (niin siis että polttaisinko raskausaikana). Yhtälailla voisi ruveta huutelemaan kahvia/teetä/kokista/ym. kofeiinipitoisia juovista äideistä, kuinka he tekevät lapselleen huonosti, kun altistavat riippuvuudelle.

        "Mieti nyt. Lääkäritkään eivät heti yhdistä tupakkaa ja lapsen sairautta, vaan se vaatii tutkimista. Eipä ole sinua älyllä siunattu. "
        - Kuten ylempänä sanoin, päivitetään taas ne tiedot. Viimeisimpien, vaikkakin myös osan vanhankin tutkimuksen mukaan tupakointi EI AIHEUTA lapselle vammoja / sairauksia. Tupakan myrkyt eivät kulkeudu sikiöön saakka, nikotiini ainoana joka veren mukana kulkeutuu, ja johon voi jäädä riippuvaiseksi.
        Itse toki nään tämän hieman niin, että jos raskausaikana tupakoit, altistat lapsesi riippuvuuksille jo pienestä pitäen. Minusta siis myöskään näitä äitejä ei pitäisi yllättää, kun lapsi myöhemmällä elämällään jää helposti koukkuun erinäisiin aineisiin (esim. kahvi, tupakka, alkoholi, huumeet, lääkkeet ym. mutta myös ihan esim. tutti, peukalon imeminen ym). Itsepähän sen sille "opetit", itsepähän koukutit muksusi lapsesta saakka.


      • tiukulipoo
        ppiounmn kirjoitti:

        herranen aika urpo.

        "Ei se ole lapsen vaurioittamista jos lapsesta tulee iso :D Voi jestas!! xD Oletkohan minkä ikäinen vekara itse? "
        -Kysehän ei ollut isosta lapsesta, vaan huomattavasti liika isosta sokerivauvasta. Ylensyönti on _aina_ huono asia, väittävätpä ylipainoiset mitä tahansa. Riskit sairastua erinäisiin sairauksiin kuten diabetes ym. ovat aina koholla, ja ne vaikuttavat _AINA_ lapseen. Raskauden aikana pitäisi oppia syömään jo siksikin oikein, että lapsi tottuu jo raskausaikana tietynlaiseen ruokavalioon.
        Jos ylensyöt raskausaikanakin, se siirtyy todella isolla todennäköisyydellä lapseesi (toki myös omat elämäntapasi myöhemmin), ihan samoin, kun jos syöt paljon vaikkapa sokeriruokia, syö lapsesikin niitä mieluummin, koska on niihin jo vatsasta saakka tottunut.
        Niin, että mennäänpä taas vilkaisemaan sitä omaa peilikuvaa, ennen kuin käydään itkeskelemään ihan asiallisesta kommentista.

        "Vai et tunne yhtään jolle tupakoinnin takia syntynyt sairas lapsi...? Sullehan se ekana kerrotaankin että jos on jotain sairautta ja sä varmaan ekana saat tietää mistä sairaus ylipäätään on saanut alkunsa :D "
        - Onkohan käyttäytymisesi nyt ihan korrektia? Minun täytyy sanoa, ettenpä itsekään tiedä yhtään tupakoinnin takia sairastunutta lasta, ja näistä on ihan keskusteltu useat kerrat. Minun joka ikinen ystäväni on tupakoinut raskausajan, eikä yhdenkään lapsella ole minkäänlaisia sairauksia / vammoja. Tottahan tuo tuuria ja sattumaa voipi olla, mutta jos ihan realisteja ollaan, sanovathan jo nykyiset tutkimuksetkin sitä: tupakka ei aiheuta lapselle vammoja / sairauksia, ainoana pahana on nikotiini, johon lapsi jää riippuvaiseksi.
        Jokainen ystävieni lapsi on myös ollut syntyessään nikotiiniriippuvainen. Lapsen nikotiinivieroitus on suhteellisen helppo asia, vaikka enpä tiedä tekisinkö sitä itse lapselleni (niin siis että polttaisinko raskausaikana). Yhtälailla voisi ruveta huutelemaan kahvia/teetä/kokista/ym. kofeiinipitoisia juovista äideistä, kuinka he tekevät lapselleen huonosti, kun altistavat riippuvuudelle.

        "Mieti nyt. Lääkäritkään eivät heti yhdistä tupakkaa ja lapsen sairautta, vaan se vaatii tutkimista. Eipä ole sinua älyllä siunattu. "
        - Kuten ylempänä sanoin, päivitetään taas ne tiedot. Viimeisimpien, vaikkakin myös osan vanhankin tutkimuksen mukaan tupakointi EI AIHEUTA lapselle vammoja / sairauksia. Tupakan myrkyt eivät kulkeudu sikiöön saakka, nikotiini ainoana joka veren mukana kulkeutuu, ja johon voi jäädä riippuvaiseksi.
        Itse toki nään tämän hieman niin, että jos raskausaikana tupakoit, altistat lapsesi riippuvuuksille jo pienestä pitäen. Minusta siis myöskään näitä äitejä ei pitäisi yllättää, kun lapsi myöhemmällä elämällään jää helposti koukkuun erinäisiin aineisiin (esim. kahvi, tupakka, alkoholi, huumeet, lääkkeet ym. mutta myös ihan esim. tutti, peukalon imeminen ym). Itsepähän sen sille "opetit", itsepähän koukutit muksusi lapsesta saakka.

        No minäkin olen saanut sokerivauvan, vaikka söin terveellisesti. Tyyppi 1 diabetes. Poika painoi yli 4 kiloa.


      • vieläkö poltat??
        ppiounmn kirjoitti:

        herranen aika urpo.

        "Ei se ole lapsen vaurioittamista jos lapsesta tulee iso :D Voi jestas!! xD Oletkohan minkä ikäinen vekara itse? "
        -Kysehän ei ollut isosta lapsesta, vaan huomattavasti liika isosta sokerivauvasta. Ylensyönti on _aina_ huono asia, väittävätpä ylipainoiset mitä tahansa. Riskit sairastua erinäisiin sairauksiin kuten diabetes ym. ovat aina koholla, ja ne vaikuttavat _AINA_ lapseen. Raskauden aikana pitäisi oppia syömään jo siksikin oikein, että lapsi tottuu jo raskausaikana tietynlaiseen ruokavalioon.
        Jos ylensyöt raskausaikanakin, se siirtyy todella isolla todennäköisyydellä lapseesi (toki myös omat elämäntapasi myöhemmin), ihan samoin, kun jos syöt paljon vaikkapa sokeriruokia, syö lapsesikin niitä mieluummin, koska on niihin jo vatsasta saakka tottunut.
        Niin, että mennäänpä taas vilkaisemaan sitä omaa peilikuvaa, ennen kuin käydään itkeskelemään ihan asiallisesta kommentista.

        "Vai et tunne yhtään jolle tupakoinnin takia syntynyt sairas lapsi...? Sullehan se ekana kerrotaankin että jos on jotain sairautta ja sä varmaan ekana saat tietää mistä sairaus ylipäätään on saanut alkunsa :D "
        - Onkohan käyttäytymisesi nyt ihan korrektia? Minun täytyy sanoa, ettenpä itsekään tiedä yhtään tupakoinnin takia sairastunutta lasta, ja näistä on ihan keskusteltu useat kerrat. Minun joka ikinen ystäväni on tupakoinut raskausajan, eikä yhdenkään lapsella ole minkäänlaisia sairauksia / vammoja. Tottahan tuo tuuria ja sattumaa voipi olla, mutta jos ihan realisteja ollaan, sanovathan jo nykyiset tutkimuksetkin sitä: tupakka ei aiheuta lapselle vammoja / sairauksia, ainoana pahana on nikotiini, johon lapsi jää riippuvaiseksi.
        Jokainen ystävieni lapsi on myös ollut syntyessään nikotiiniriippuvainen. Lapsen nikotiinivieroitus on suhteellisen helppo asia, vaikka enpä tiedä tekisinkö sitä itse lapselleni (niin siis että polttaisinko raskausaikana). Yhtälailla voisi ruveta huutelemaan kahvia/teetä/kokista/ym. kofeiinipitoisia juovista äideistä, kuinka he tekevät lapselleen huonosti, kun altistavat riippuvuudelle.

        "Mieti nyt. Lääkäritkään eivät heti yhdistä tupakkaa ja lapsen sairautta, vaan se vaatii tutkimista. Eipä ole sinua älyllä siunattu. "
        - Kuten ylempänä sanoin, päivitetään taas ne tiedot. Viimeisimpien, vaikkakin myös osan vanhankin tutkimuksen mukaan tupakointi EI AIHEUTA lapselle vammoja / sairauksia. Tupakan myrkyt eivät kulkeudu sikiöön saakka, nikotiini ainoana joka veren mukana kulkeutuu, ja johon voi jäädä riippuvaiseksi.
        Itse toki nään tämän hieman niin, että jos raskausaikana tupakoit, altistat lapsesi riippuvuuksille jo pienestä pitäen. Minusta siis myöskään näitä äitejä ei pitäisi yllättää, kun lapsi myöhemmällä elämällään jää helposti koukkuun erinäisiin aineisiin (esim. kahvi, tupakka, alkoholi, huumeet, lääkkeet ym. mutta myös ihan esim. tutti, peukalon imeminen ym). Itsepähän sen sille "opetit", itsepähän koukutit muksusi lapsesta saakka.

        Sinulle selvennykseksi että TUPAKOINTI AIHEUTTAA sikiölle moninkertaisen määrän myrkkyjä verenkiertoon kuin mitä sinulla on, vertaa sikiön kokoa omaasi.

        Tupakansavu sisältää tuhansia kemiallisia aineita, joista monet läpäisevät istukan. Näistä tärkeimmät ovat nikotiini ja hiilimonoksidi eli häkä. Nikotiini heikentää kohdun ja istukan verenkiertoa ja siten sikiön hapensaantia. Hiilimonoksidi puolestaan vähentää hapen kuljetusta sikiön kudoksiin.

        Tupakan sisältämä nikotiini on rasvaliukoinen aine, joka imeytyy nopeasti verenkiertoon. Nikotiini on aine, jolla on samanlainen riippuvuutta aiheuttava vaikutus kuin huumausaineilla. Tupakan sisältämä häkä (hiilimonoksidi) on ympäristömyrkky, joka sitoutuu hemoglobiiniin ja syrjäyttää sieltä hapen. Tällöin veren hapen kuljetuskyky heikkenee ja elimistö kärsii hapenpuutteesta. Sikiön kehitykseen tällä on aina haitallinen vaikutus, vaikka syntymäpaino olisikin yli 3000 grammaa.

        Tupakka sisältää lisäksi myrkyllisiä raskasmetalleja: kadmiumia, lyijyä ja syanidia. Raskasmetallit häiritsevät solujen elintoimintoja.
        Äidin raskaudenaikainen tupakointi jopa viisinkertaistaa lapsen äkkikuoleman (kätkytkuoleman) vaaran.
        Tupakointi lisää keskosuutta ja ennenaikaisen synnytyksen riski kasvaa. Ne molemmat ovat lisäämään monien komplikaatioiden riskiä ja kehitysvammaa (esim. CP-vamma).

        Mitä muuta voit aiheuttaa sikiölle tupakoinnillasi, kehityshäiriöitä, epämuodostumia. Havaintoja on tehty etenkin keskushermoston ja kitalakiepämuodostumien riskin kasvuna tupakoinnin vuoksi

        Haitat näkyvät myös lapsen myöhemmässä terveydessä. Raskausaikana tupakoineiden äitien lapset ovat muita alttiimpia hengitystieinfektioille, ja esim. astmalle. Pituuskasvu on hitaampaa ja pienikasvuisuus yleisempää. Oppimishäiriöitä ja ylivilkkautta kouluiässä todetaan tupakoivien äitien lapsilla useammin kuin muilla. Poikalasten myöhempi hedelmällisyys on heikentynyt, poikalasten kivekset jäävät pienemmiksi.

        Mitä vielä haluat tietää, listaa voi kyllä jatkaa, ei se tuohon lopu..


      • mamma2006
        vieläkö poltat?? kirjoitti:

        Sinulle selvennykseksi että TUPAKOINTI AIHEUTTAA sikiölle moninkertaisen määrän myrkkyjä verenkiertoon kuin mitä sinulla on, vertaa sikiön kokoa omaasi.

        Tupakansavu sisältää tuhansia kemiallisia aineita, joista monet läpäisevät istukan. Näistä tärkeimmät ovat nikotiini ja hiilimonoksidi eli häkä. Nikotiini heikentää kohdun ja istukan verenkiertoa ja siten sikiön hapensaantia. Hiilimonoksidi puolestaan vähentää hapen kuljetusta sikiön kudoksiin.

        Tupakan sisältämä nikotiini on rasvaliukoinen aine, joka imeytyy nopeasti verenkiertoon. Nikotiini on aine, jolla on samanlainen riippuvuutta aiheuttava vaikutus kuin huumausaineilla. Tupakan sisältämä häkä (hiilimonoksidi) on ympäristömyrkky, joka sitoutuu hemoglobiiniin ja syrjäyttää sieltä hapen. Tällöin veren hapen kuljetuskyky heikkenee ja elimistö kärsii hapenpuutteesta. Sikiön kehitykseen tällä on aina haitallinen vaikutus, vaikka syntymäpaino olisikin yli 3000 grammaa.

        Tupakka sisältää lisäksi myrkyllisiä raskasmetalleja: kadmiumia, lyijyä ja syanidia. Raskasmetallit häiritsevät solujen elintoimintoja.
        Äidin raskaudenaikainen tupakointi jopa viisinkertaistaa lapsen äkkikuoleman (kätkytkuoleman) vaaran.
        Tupakointi lisää keskosuutta ja ennenaikaisen synnytyksen riski kasvaa. Ne molemmat ovat lisäämään monien komplikaatioiden riskiä ja kehitysvammaa (esim. CP-vamma).

        Mitä muuta voit aiheuttaa sikiölle tupakoinnillasi, kehityshäiriöitä, epämuodostumia. Havaintoja on tehty etenkin keskushermoston ja kitalakiepämuodostumien riskin kasvuna tupakoinnin vuoksi

        Haitat näkyvät myös lapsen myöhemmässä terveydessä. Raskausaikana tupakoineiden äitien lapset ovat muita alttiimpia hengitystieinfektioille, ja esim. astmalle. Pituuskasvu on hitaampaa ja pienikasvuisuus yleisempää. Oppimishäiriöitä ja ylivilkkautta kouluiässä todetaan tupakoivien äitien lapsilla useammin kuin muilla. Poikalasten myöhempi hedelmällisyys on heikentynyt, poikalasten kivekset jäävät pienemmiksi.

        Mitä vielä haluat tietää, listaa voi kyllä jatkaa, ei se tuohon lopu..

        Pakko kommentoida, vaikka en tupakointia puolustele ylipäätään oli raskaana tai ei. Itse poltin esikoista odottaessa ja sain erittäin fiksun tytön, joka oppi puhumaan ja kävelemään paljon ennen keskivertoa, kasvaa pituutta yläkäyrillä ja menestyy koulussa. Nämä on niitä yleisimpiä asioita, joista pelotellaan ja meillä meni kaikki päinvastoin. Sitten taas tiedän tapauksia, joissa odotusaikana eletään kirjojen ja kansien mukaan ja silti tulee ikäviä ylläreitä. Ts. nämä asiat ei kulje käsi kädessä. Aina voi sattua ikäviä asioita vaikka tekisit mitä tai toisinpäin.


    • kaijejdöldö

      hyvä esimerkki on poikaystäväni!hänen äiti poltti koko raskauden ajan.hieman ennen ala-asteelle menoa ilmeni yli-vilkkaus.lievä ADHD.Pituuskasvukin on jäänyt siihen 165 vaikka onkin jo reippaasti yli 20.ja ihme on että odotan hänelle lasta.nimittäin hedelmällisyys todellakin kärsii siitä!toki on ihmisiä joille ei minkäänlaisia "vaivoja" ole tullut,mutta näin ikävästi meillä ainakin.mielestäni se niin on jos kerran lasta haluaa,niin pitäisi se olla sen arvoista että heittää moisen paskan pois!näin minäkin tein =)

    • Savuton.............

      Jos on sellaisen onnen saanut, että on lapsi tulossa, niin miksi tuota pientä raukkaa pitää väkisin myrkyttää? Moni on tänne kirjoitellut viestejä tyyliin "poltin koko raskauden ja 10:n pisteen vauva tuli". Asia on valitettavasti niin, että monet tupakoinnin aiheuttamat häikät ilmenevät esim. vasta kouluiässä. Tällaisia ovat mm. oppimis- ja keskittymishäiriöt. Kyllä ihmisellä pitää sen verran itsekuria olla, että lopettaa polttamisen lapsensa terveyden takia. Tsemppiä kaikille tupakan jättämiseen :)!

      • 2/pvssä

        Tulee sitä aadeehoota muillekin kuin tupakoiville. Kiva muute leimata kaikki adhd-lasten vanhemmat tupruttelijoiks!

        On kuule myös sattumankauppaa miten terve lapsi sieltä syntyy.

        Ja joo, samaa mieltä: ei äidin syöpöttely hitto vie lasta vaurioita!! Miten olette noin hysteerisiä????? Kannattaisko yhtään löysätä pipia ette tule infarkti?


      • winnieThePanda
        2/pvssä kirjoitti:

        Tulee sitä aadeehoota muillekin kuin tupakoiville. Kiva muute leimata kaikki adhd-lasten vanhemmat tupruttelijoiks!

        On kuule myös sattumankauppaa miten terve lapsi sieltä syntyy.

        Ja joo, samaa mieltä: ei äidin syöpöttely hitto vie lasta vaurioita!! Miten olette noin hysteerisiä????? Kannattaisko yhtään löysätä pipia ette tule infarkti?

        Täysin terve, nyt 10 vuotias. Oli normaalikokoinen ja syntyi ajallaan. Sai hyvät pisteet ja on ollut perusterve aina, jos mukaan ei lasketa vesirokkoa. Flunssaakaan on todella harvoin. Pärjää hyvin koulussa ja harrastuksissaan, on motorisesti ollut aina keskivertoa kehittyneempi ja menee pituuskäyrien yläpuolella vaikka omat vanhempansa eivät kovi pitkiä ole.

        Ystäväni eli raskaus ajan by the book. Lapsi sairastelee usein, astma, allergioita. Ovat joutuneet vauvasta saakka käymään fysioterapiassa koska lapsen kehitys olla hidasta ja diagnisoitu ADHD ja nykyään käy erikoiskoulussa jossa on erikoisavustajat luokalla.

        En puolustele tupakointia. Se kannattaa jättää, kadun itsekkin sitä mutta olin typerä. Haluan kuitenkin kertoa tämän siksikin että ihmiset ymmärtäisi ettei tupakointi automaattisesti tarkoita että lapsi olisi jotenkin "sairas". Ja myöskään se että ei tupakoi tai tee muutakaan mitä neuvotaan olemaan tekemättä raskauden aikana niin se ei ikävä kyllä varmista sitä että lapsi olisi täysin terve tai ettei lapselle tulisi ADHD tai muita kehitysongelmia. Elämä on onnenkauppaa.


      • köh-köh
        winnieThePanda kirjoitti:

        Täysin terve, nyt 10 vuotias. Oli normaalikokoinen ja syntyi ajallaan. Sai hyvät pisteet ja on ollut perusterve aina, jos mukaan ei lasketa vesirokkoa. Flunssaakaan on todella harvoin. Pärjää hyvin koulussa ja harrastuksissaan, on motorisesti ollut aina keskivertoa kehittyneempi ja menee pituuskäyrien yläpuolella vaikka omat vanhempansa eivät kovi pitkiä ole.

        Ystäväni eli raskaus ajan by the book. Lapsi sairastelee usein, astma, allergioita. Ovat joutuneet vauvasta saakka käymään fysioterapiassa koska lapsen kehitys olla hidasta ja diagnisoitu ADHD ja nykyään käy erikoiskoulussa jossa on erikoisavustajat luokalla.

        En puolustele tupakointia. Se kannattaa jättää, kadun itsekkin sitä mutta olin typerä. Haluan kuitenkin kertoa tämän siksikin että ihmiset ymmärtäisi ettei tupakointi automaattisesti tarkoita että lapsi olisi jotenkin "sairas". Ja myöskään se että ei tupakoi tai tee muutakaan mitä neuvotaan olemaan tekemättä raskauden aikana niin se ei ikävä kyllä varmista sitä että lapsi olisi täysin terve tai ettei lapselle tulisi ADHD tai muita kehitysongelmia. Elämä on onnenkauppaa.

        Se mitä äiti laittaa suuhunsa, vaikuttaa todellakin niihin lapsen sokeriasrvoihin. Oletko koskaan kuullut sairaudesta nimeltään diabetes? Ottaen huomioon että suurin osa suomalaisista kantaa geeniä, lienee paikallaan tutkailla niitä ravintotottumuksiakin.

        Mainitsin myös, että lienee tuuria ettei ole mitään tupakoivien äitien lapsille tullut. Osaatko lukea? Hysteerinen ei saa olla, mutta on se hyvä jokin roti pitää. Kaikessa. Myös siinä syömisessä. Oli sitten raskaana tai ei.

        Äidiksi tuleva jopa haluaa lopettaa tupakoinnin, on se ihmeellistä kun aina löytyy niitä jotka osaavat moralisoida. Mikähän lukutaidoiltaan 7-vuotias tuonkin tekstin takaa löytyi?? Taitaa olla omat lapset kaikki isoja. Ja sellaisina pysyä......


      • adgtygf

        oppimis- ja keskittymishäiriöt eivät ole kytköksissä tupakointiin, vaan ovat geeneissä jo perillisiä, ja mm. kofeiini laukaisee niitä. että jospa itse päivittäisit itsesi 2000-luvulle, ja vilkaisist uusimmat tutkimukset.


      • jossakin...
        winnieThePanda kirjoitti:

        Täysin terve, nyt 10 vuotias. Oli normaalikokoinen ja syntyi ajallaan. Sai hyvät pisteet ja on ollut perusterve aina, jos mukaan ei lasketa vesirokkoa. Flunssaakaan on todella harvoin. Pärjää hyvin koulussa ja harrastuksissaan, on motorisesti ollut aina keskivertoa kehittyneempi ja menee pituuskäyrien yläpuolella vaikka omat vanhempansa eivät kovi pitkiä ole.

        Ystäväni eli raskaus ajan by the book. Lapsi sairastelee usein, astma, allergioita. Ovat joutuneet vauvasta saakka käymään fysioterapiassa koska lapsen kehitys olla hidasta ja diagnisoitu ADHD ja nykyään käy erikoiskoulussa jossa on erikoisavustajat luokalla.

        En puolustele tupakointia. Se kannattaa jättää, kadun itsekkin sitä mutta olin typerä. Haluan kuitenkin kertoa tämän siksikin että ihmiset ymmärtäisi ettei tupakointi automaattisesti tarkoita että lapsi olisi jotenkin "sairas". Ja myöskään se että ei tupakoi tai tee muutakaan mitä neuvotaan olemaan tekemättä raskauden aikana niin se ei ikävä kyllä varmista sitä että lapsi olisi täysin terve tai ettei lapselle tulisi ADHD tai muita kehitysongelmia. Elämä on onnenkauppaa.

        ...tutkimuksessa todettu äidin raskaudenajan polttamisen aiheuttavan poikalapsille aikuisuudessa hedelmättömyyttä? Että eivät kaikki ongelmat välttämättä näy heti.


      • Savuton.............
        adgtygf kirjoitti:

        oppimis- ja keskittymishäiriöt eivät ole kytköksissä tupakointiin, vaan ovat geeneissä jo perillisiä, ja mm. kofeiini laukaisee niitä. että jospa itse päivittäisit itsesi 2000-luvulle, ja vilkaisist uusimmat tutkimukset.

        tieteellisesti pätevään tutkimukseen, jossa pystytään osoittamaan, että tupakka ei missään tapauksessa aiheuta lapselle mitään vaurioita. Eipä taida löytyä. Onhan se nyt aiva maalaisjärjellä ymmärrettävä asia, että myrkky, joka vahingoittaa äidin terveyttä ei voi olla hyväksi sikiölle.


      • Äityli-72
        köh-köh kirjoitti:

        Se mitä äiti laittaa suuhunsa, vaikuttaa todellakin niihin lapsen sokeriasrvoihin. Oletko koskaan kuullut sairaudesta nimeltään diabetes? Ottaen huomioon että suurin osa suomalaisista kantaa geeniä, lienee paikallaan tutkailla niitä ravintotottumuksiakin.

        Mainitsin myös, että lienee tuuria ettei ole mitään tupakoivien äitien lapsille tullut. Osaatko lukea? Hysteerinen ei saa olla, mutta on se hyvä jokin roti pitää. Kaikessa. Myös siinä syömisessä. Oli sitten raskaana tai ei.

        Äidiksi tuleva jopa haluaa lopettaa tupakoinnin, on se ihmeellistä kun aina löytyy niitä jotka osaavat moralisoida. Mikähän lukutaidoiltaan 7-vuotias tuonkin tekstin takaa löytyi?? Taitaa olla omat lapset kaikki isoja. Ja sellaisina pysyä......

        että minulla todettiin raskausaikana diabetes (joka pysyi suht aisoissa ruokavaliolla), mutta pojalla oli syntyessään sokeriarvo 0,1? Minun syömiseni ei ainakaan kohottanut sitä...

        Tupakan jätin 18 v. sauhuttelun jälkeen kuin seinään heti, kun sain tietää raskaudestani. Asian olin jo iät ja ajat sitten päättänyt ja muiden sitä vielä epäillessä, näyttämisen tahto vain voimisti onnistumista. Selkärankaa löytyi kahden edestä ja siitä olen ylpeä, vaikka näin myöhemmin olenkin vanhoihin tapoihin toisinaan ratkennut. Paljon tuli mietittyä kaikkia niitä savukkeita ja kaikkia niitä lääkkeitä (burana, yms.), joita raskauden alkuvaiheessa tietämättään tuli vedettyä - johtuiko yliaika siitä, johtuivatko syntymän jälkeiset komplikaatiot siitä (hapetukset laskivat, verensokeri alhaalla)...

        Poika on ollut *kop kop - koputetaan puuta* ihmeen terve sen jälkeen, kun sairaalasta kotiin pääsi. Keskikäyrillä kasvussa mennään (nyt 4 v.) ja välillä vaikuttaa vähän liiankin fiksulta ikäisekseen. Ehkäpä onni onnettomuudessa, ehkäpä vaikutukset näkyvät joskus myöhemmin. Joka tapauksessa, olen sitä mieltä, että tulevan äidin on jo raskausvaiheessa opeteltava pistämään omat halut syrjään ja keskityttävä ajattelemaan lapsensa parasta. En tiedä, olinko sitten mukamas vahvempi luonne, mutta jopa 18 vuoden jälkeen lopettaminen ei ollut edes vaikeaa! Harmittaa, että olen langennut kiusaukseen moisen urotyön jälkeen, mutta olen edelleen ylpeä siitä, että pystyn olemaan ongelmitta polttamatta, jos vain niin päätän. Tiedän sen olevan mahdollista.

        Jokainen on vastuussa omasta elämästään, mutta äitinä sitä on vastuussa muustakin - lapsen ja varsinkin syntymättömän lapsen elämästä.


      • Perdy
        Äityli-72 kirjoitti:

        että minulla todettiin raskausaikana diabetes (joka pysyi suht aisoissa ruokavaliolla), mutta pojalla oli syntyessään sokeriarvo 0,1? Minun syömiseni ei ainakaan kohottanut sitä...

        Tupakan jätin 18 v. sauhuttelun jälkeen kuin seinään heti, kun sain tietää raskaudestani. Asian olin jo iät ja ajat sitten päättänyt ja muiden sitä vielä epäillessä, näyttämisen tahto vain voimisti onnistumista. Selkärankaa löytyi kahden edestä ja siitä olen ylpeä, vaikka näin myöhemmin olenkin vanhoihin tapoihin toisinaan ratkennut. Paljon tuli mietittyä kaikkia niitä savukkeita ja kaikkia niitä lääkkeitä (burana, yms.), joita raskauden alkuvaiheessa tietämättään tuli vedettyä - johtuiko yliaika siitä, johtuivatko syntymän jälkeiset komplikaatiot siitä (hapetukset laskivat, verensokeri alhaalla)...

        Poika on ollut *kop kop - koputetaan puuta* ihmeen terve sen jälkeen, kun sairaalasta kotiin pääsi. Keskikäyrillä kasvussa mennään (nyt 4 v.) ja välillä vaikuttaa vähän liiankin fiksulta ikäisekseen. Ehkäpä onni onnettomuudessa, ehkäpä vaikutukset näkyvät joskus myöhemmin. Joka tapauksessa, olen sitä mieltä, että tulevan äidin on jo raskausvaiheessa opeteltava pistämään omat halut syrjään ja keskityttävä ajattelemaan lapsensa parasta. En tiedä, olinko sitten mukamas vahvempi luonne, mutta jopa 18 vuoden jälkeen lopettaminen ei ollut edes vaikeaa! Harmittaa, että olen langennut kiusaukseen moisen urotyön jälkeen, mutta olen edelleen ylpeä siitä, että pystyn olemaan ongelmitta polttamatta, jos vain niin päätän. Tiedän sen olevan mahdollista.

        Jokainen on vastuussa omasta elämästään, mutta äitinä sitä on vastuussa muustakin - lapsen ja varsinkin syntymättömän lapsen elämästä.

        Poikasi sokeriarvot oli noin matalat syntymän jälkeen koska sinulla oli raskausajan diabetes eli elimistösi ei kyennyt käsittelemään sokeria normaalilla tavalla. Tämä verenkiertoon jäänyt sokeri on kulkeutunut istukan kautta lapseen jolloin lapsen oma insuliinin tuotanto on ollut koholla. syntymän jälkeen kun äidiltä saadun "ylimääräisen" sokerin saanti loppuu kestää tovin ennenkuin lapsen oma insuliinituotano tasoittuu. Insuliinihan on se hormoni joka saa sokerin imeytymään elimistöön verenkierrosta. Tästä johtuu se miksi diabeetikkoäitien vastasyntyneiden sokeriarvot ovat usein matalia ja niitä seurataan.

        Polttamisesta vielä. Itse olen tupakoinut monta vuotta ja kun vihdoin ja viimein tulin raskaaksi lopetin tupruttelun rv 8. Ikinä ei polttamisen lopettaminen ole ollut niin helppoa. Ja monta kertaa sitä kuitenkin olen yrittänyt. ajatus siitä että sikiö kiemurtelee ensin tuskaisena kun sytytät savukkeen ja sitä poltat ja sen jälkeen se on puoli tuntia liikkumatta yökötti minua tosi paljon enkä halunnut elää sen syyllisyyden kanssa että olisin "savustanut" lastani. Eli kannattaa yrittää lopettaa raskausaikana, tai no mielellään tietysti jo ennen sitä. Se voi olla helpompaa kuin kuvittelikaan =).


      • Samat tutkimukset
        jossakin... kirjoitti:

        ...tutkimuksessa todettu äidin raskaudenajan polttamisen aiheuttavan poikalapsille aikuisuudessa hedelmättömyyttä? Että eivät kaikki ongelmat välttämättä näy heti.

        osoittavat aivovaurion periytyvän.


      • Äityli-72
        Perdy kirjoitti:

        Poikasi sokeriarvot oli noin matalat syntymän jälkeen koska sinulla oli raskausajan diabetes eli elimistösi ei kyennyt käsittelemään sokeria normaalilla tavalla. Tämä verenkiertoon jäänyt sokeri on kulkeutunut istukan kautta lapseen jolloin lapsen oma insuliinin tuotanto on ollut koholla. syntymän jälkeen kun äidiltä saadun "ylimääräisen" sokerin saanti loppuu kestää tovin ennenkuin lapsen oma insuliinituotano tasoittuu. Insuliinihan on se hormoni joka saa sokerin imeytymään elimistöön verenkierrosta. Tästä johtuu se miksi diabeetikkoäitien vastasyntyneiden sokeriarvot ovat usein matalia ja niitä seurataan.

        Polttamisesta vielä. Itse olen tupakoinut monta vuotta ja kun vihdoin ja viimein tulin raskaaksi lopetin tupruttelun rv 8. Ikinä ei polttamisen lopettaminen ole ollut niin helppoa. Ja monta kertaa sitä kuitenkin olen yrittänyt. ajatus siitä että sikiö kiemurtelee ensin tuskaisena kun sytytät savukkeen ja sitä poltat ja sen jälkeen se on puoli tuntia liikkumatta yökötti minua tosi paljon enkä halunnut elää sen syyllisyyden kanssa että olisin "savustanut" lastani. Eli kannattaa yrittää lopettaa raskausaikana, tai no mielellään tietysti jo ennen sitä. Se voi olla helpompaa kuin kuvittelikaan =).

        pelkällä ruokavalion ja ruokailutottumusten muutoksella jo raskauden puolivälistä lähtien. Luulisi, ettei pojan sokeriarvot olisivat olleet noin alhaiset, koska ylimääräisen sokerin määrä veressäni oli minimaalista? Vaan mistäpä sitä tietää hänen sokeriarvoistaan raskauden aikana.

        Lähinnä pointtini oli, että vaikka odottava äiti katsoisi todella tarkkaan, mitä suuhunsa pistää, ei sillä välttämättä ole toivottua vaikutusta sikiön/vastasyntyneen vointiin. Ja vaikka en kannatakaan tupakointia raskauden aikana, voihan se olla, että täysin terveitä lapsia syntyy tupakoivillekin.

        Mitä itse tupakoinnin lopettamiseen tulee, siihen pystyy jokainen, JOS vain HALUAA. Ei siitä tupakasta eroon pääse, ellei omaa halua lopettaa. Minäkin aikoinaan yritin lopettaa moneen otteeseen, mutta ei siitä mitään tullut, kun ei ollut minkäänlaista halua lopettaa. Kun sain tietää raskaudestani, halu saada lapsi oli automaattisesti voimakkaampi kuin halu polttaa. Näin se pitäisi olla kaikilla.

        Poikani nykyään ihmettelee tupakoivia ihmisiä (ei ole nähnyt eikä toivon mukaan koskaan tule näkemään minun polttavan) ja olen todennut hänelle, että se on jokaisen oma valinta, polttaako vai ei. Sikiö ei pysty sitä valintaa tekemään eikä kukaan järkevä ja lastaan rakastava äiti tunge tupakkaa lapsensa suuhun syntymän jälkeenkään. Miksi siis sikiölle (noin kuvainnollisesti)?


      • annasuu

        ne lapset nyt niin kauhean tärkeitä ole, maailmassa muutenkin liikaa ihmisiä. mitä se haittaa jos joku polttaa raskauden aikana


    • l7y6yu

      on tutkittu ja ihan tutkimuksissa havaittu mitä tupakka aiheuttaa sikiölle niin mitä ihmeen hyötyä näistä kyselyistä on?

      Tuossa muistin virkistämiseksi http://www.pkssk.fi/syn/Raskaus ja päihteet.htm

      En usko, että täällä internetin kyselypalstoilla saadaan mitään absoluuttisia totuuksia johdattelevilla kysymyksillä. Mistä kukaan äiti voi tietää tuleeko juuri hänen lapselleen tulevaisuudessa mitään ongelmaa, kun hän polttaa . Sehän on ihan venäläistä rulettia toisen terveydellä... "No kun ei tuolla edelliselläkään lauennut niin tuskinpa mullakaan".

      Ja täytyy lisätä, että en ole täydellinen/savuton tuomitsijaäiti. Olen polttanut ennen raskautta ja nyt jokusen kerran kun lapsi on jo isompi. Kun plussasin, loppui tupakointi, minä en halunnut itselleni niitä omantunnontuskia JOS jotain olisi mennyt vikaan. Miten sitä sitten enää miettii, että "voi kun en olisi polttanutkaan niin lapsellani ei olisi astmaa". Myöhäistä katua kun paska on jo pöntössä...

    • 30

      On ihan oikein, että sinua syyllistetään tupakoinnista. Millainen äiti sinustakin tulee, jos et sen vertaa lapsesi parasta ajattele, että lopettaisit tupakoinnin, että lapsi saisi terveemmän alun elämälleen. Tiedätpä sitten, jos lapsella on jotain, että olet voinut itse sen aiheuttaa. On niin väärin, että tuollaiset holtittomat tupakoitsijat tulee raskaaksi ja monet savuttomat, raittiit, terveellisesti syövät ja liikunnalliset ihmiset kärsivät lapsettomuudesta.

    • eitkns

      TE KAIKKI URPOT TUTKIMUKSINENNE,
      älkää hitto vie luottako jos luette yhden tutkimuksen jostain äitiyspoliklinikan sivuilta, ne eivät ikinä pidä paikkaansa ja ovat aina manipuloituja. Sen sijaan tutkikaa asioita ihan oikeasti, ottakaa esiin useampi tutkimus, vertailkaa niitä, hakekaa luotettavista lähteistä, ei sellaista tietoa, mitä on pätkitty ja kerätty vähän sieltä täältä tarkoitukseen sopivaksi.

    • ....

      Ymmärrän, että jokainen ihminen tekee omat valintansa, mutta raskauden aikaisella tupakkoinnilla ei ole mitään tekemistä "oman valinnan kanssa" - sinä nimittäin valitset näköjään LAPSESI PUOLESTA että MYÖS HÄN altistuu nikotiinille ja myrkyille. Sinä et siis ole tilanteessa yksin, vaan sisälläsi kasvaa toinen ihminen. Olet törkeää, jos päätät myrkyttää pienen ihmisen sisälläsi, kun hän ei itse voi siihen mitenkään vaikuttaa. Jos poltat, et ansaitse lasta.

      "Tupakansavun myrkyt, kuten nikotiini ja häkä, kulkeutuvat suoraan äidin elimistöstä napanuoran ja istukan välityksellä sikiöön. Siksi raskauden aikainen tupakointi on erittäin vahingollista syntyvälle lapselle. Syntyvän lapsen veressä on nikotiinia yhtä paljon tai jopa enemmän kuin äidillään. Sikiön kyky poistaa nikotiinia elimistöstään on aikuista huonompi.

      Raskauden aikainen tupakointi voi aiheuttaa paljon erilaisia komplikaatioita:

      •keskenmeno
      •kehityshäiriö
      •ennenaikainen synnytys (15-20% ennenaikaisista synnytyksistä johtuu äidin tupakoinnista)
      •lapsen alhainen syntymäpaino (hapen saannin vähyyden vuoksi)
      •kätkytkuolema

      Tupakoinnilla saattaa olla vaikutusta myös lapsen alikehitykseen. Se kaksinkertaistaa lapsen riskin saada astma tai allergia.

    • elämäsi rakkaus

      Olen huomannut kaveripiiristäni että semmoiset ihmiset joiden äidit ovat polttaneet raskausaikana ovat monesti itse riippuvaisia tupakasta... että jos he siis kokeilevat tupakkaa niin todennäköisesti myös jäävät koukkuun ja polttavat enemmän kuin savuttomien lapset. Kai se on sitä että elimistö huomaa "vanhan tutun nikotiinin"?

    • paljon nähnyt

      Aina kun näen odottavan äidin polttavan tupakkaa, tulen todella vihaiseksi. Se on tahallista terveyshaittojen aiheuttamista pienelle vauvalle ja lapselle. Tai kun äiti työntää vauvan vaunuja ja polttaa tupakkaa, sama homma. Eikö ihmisilla oikeasti ole järkeä päässä vai missä se vika oikeen on kun ei tajuta sitäkään että se savu menee sinne vaunuihin ja lapsella vaikea hengittää!! Ei ne pienet lapset ja vauvan osaa sitä sanoa ja senpä takia on se itse tajuttava. Kaverini poltti tupakkaa koko raskauden ja imetyksen ajan. Synnytti "päällepäin terveen" tytön. Tyttö oli rauhallinen eikä turhia itkeskellyt, siihen asti kunnes lopetti imetyksen. Kiinnitin heti huomiota siihen että lapsesta tuli todella itkuinen ja koko ajan hereillä ollessaan kiemurtelee ja kitisee. Syynä siihen on lapsen nikotiini riippuvuus jota äitikään ei ota tajutakseen. Ihmiset, muutkin jotka luette näitä kirjoituksia, tupakka tullaan varmasti jossakin vaiheessa lailla kieltämään koska se on erittäin suuri terveyshaitta. Ihminen joka ei tajua siitä olevan TODELLAKIN suurta haittaa vauvalle ja pienelle lapselle on minun mielestäni jostakin kohtaa sairas!!

      • Sh

        Eikö se oo parempi et äiti kulkee tupakki kädes ei kä kaljapullo/viinapullo.


    • Jepjep....

      http://www.mtv3.fi/helmi/minisaitit/artikkeli.shtml/2010/09/1189887?neuroway/auta_aivojasi

      "Jos nainen tupakoi raskausaikanaan, kehittyvän lapsen vaara saada psykiatrinen sairaus kasvaa. Riski kasvaa sitä suuremmaksi, mitä enemmän savukkeita palaa. Yhteys todettiin laajassa suomalaisessa tutkimuksessa. Mukana tutkimuksessa olivat kaikki vuosina 1987–1989 Suomessa syntyneet lapset."
      Jne, lukekaa...

      http://www.lastentautientutkimussaatio.fi/lsvtrahasto/pdf/Keskosten%20aitien%20tupakointi%20ja%20alkoholi-PIPARI-Ekblad%20M%20ym.pdf
      "Päätelmät Tupakoivat äidit saivat keskosia merkitsevästi
      useammin kuin tupakoimattomat"


      http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo97280

      "Sadat tutkimukset ovat vahvistaneet, että tupakointi lisää merkittävästi sikiön kasvuhäiriön, ennenaikaisen synnytyksen, istukan ennenaikaisen irtoamisen ja etisen istukan vaaraa. Raskaudenaikainen tupakointi altistaa myös vastasyntyneen ongelmille, ja kätkytkuoleman vaara on viisinkertainen. Tupakoivien äitien lapsilla todetaan muita useammin astmaa, ja lukuisissa tutkimuksissa oppimishäiriöitä ja ylivilkkautta on todettu kouluiässä heillä enemmän, joskin tästä on myös ristiriitaista tietoa. Valistuksesta huolimatta noin 15 % suomalaisnaisista jatkaa tupakointia raskauden aikana. Jos tupakointi lopetettaisiin alkuraskaudessa, useimpien raskaushäiriöiden vaara vähenisi tupakoimattomien tasolle. "

      Itse oon polttanut 12-vuotiaasta (nyt 27v), ja lopetin heti kun sain plussan raskaustestiin....Kerrasta poikki, ei ollu kovin vaikeaa. Kannattaa ajatella, että ei sun tarvi olla KOKO loppuelämää polttamatta - 9kk imetysaika riittää...ehkä se helpottaa lopettamista?


      Mutta on silkkaa typeryyttä polttaa raskausaikana, järkikin sanoo että tupakka on vaarallinen aine, joka tosiaankin kulkeutuu sikiölle asti.

      Ja kyllä, kaverini joka poltti koko raskauden ajan sai muksun, joka on jatkuvasti flunssassa ja angiinassa.Muiden lapset ei ole edes puoliksi niin paljon sairaana.

    • kolmen äitykkä

      lopetin kun testi näytti plussaa.
      jos sattu olemaan hirveet nikat riitti kun ajatteli miltä
      vauva näytää rööki suussa kummasti meni nikat ohi...

    • savuton raskaana!!

      Olen tällä hetkellä kolmatta kertaa raskaana ja olen tupakoiva...siis silloin kun en ole raskaana. Olin jo silloin päättänyt ennen kun aloin odottamaan ensimmäistä, että tupakan poltto loppuu heti kun saan tietää että olen raskaana ja niin siinä on käynyt joka kerta. Muuten normaalisti poltan noin 10-15 tupakkaa/pv. Raskauden aikana ilman tupakkaa on todella helppoa kun tietää minkä takia ei sitä tupakkaa suuhun laita. Sikiön sydän sykkii normaalisti lepotilassa noin 130-150krt/min, mutta kun vedät tupakasta savua itseesi sen pikkuisen sydän lyö 10 kertaa nopeempaa kuin normaalisti eli TODELLA KOVAA.

      Yksi tuttuni poltti koko raskauden ajan noin 10-20 tupakkaa/pv ja hän synnytti 2kk ennen laskettua aikaa ja tällä hetkellä tällä lapsella (nyt 10v) on viivästynyt kehitys joka kehityksen osalta. Puhuminen on vieläkin epäselvää, lapsi on normaalia pienikokoisempi. Puheen ymmärtäminen on heikkoa yms yms. Syntyessään lapsi painoi ainoastaan 1800g. Tottakai jokainen on tapaus erikseen. Joillekkin tupakointi ei aiheuta mitään tai hyvin vähän, mutta toisille se taas voi aiheuttaa paljonkin. Oletko siis valmis ottamaan sen riskin ja sen omalletunnolle kun lapselle tulee jotain kehityshäiriöitä ja TIEDÄT VARMASTI mistä se johtuu????? Jos olet varma että olet valmis ottamaan ISON riskin niin ei muuta ku tupakka huuleen vaan.

      • ..........

        " Sydän lyö normaalisti 130-150krt/min, mutta kun vedät tupakasta savua itseesi sen pikkuisen sydän lyö 10 kertaa nopeempaa kuin normaalisti eli TODELLA KOVAA."

        On nyt ehkä pilkunviilaamista, mutta sikiön/vauvan sydän ei koskaan kyllä lyö 1300-1500 kertaa minuutissa, mikä olisi se 10-kertainen määrä, josta puhuit. Ei vaikka kuinka tupruttelisi. Sen nyt vaan on mahdotonta.


    • minävaanettänäin

      verisuonia ja heikentää lapsen hapensaantia. Täti poltti jokaisen raskauden aikana, kaikki kolme lasta syntyneet keskosina. Että OLIS PAREMPI JOS ET POLTTELISI. Rakasta lastasi sen verran, että omalta osaltasi teet kaiken mahdollisen, että saisi syntyä terveenä.

    • CaroLuna

      Kuka vanhempi haluaa altista lapsensa tupakalle? Tarjoatteko passiivista tupakointia jälkeen raskauden? Vauva kokee vieroitusoireet joita vanhempi ei tajua... Myrkyt kohtu ajallaan. Vauva voi olla sairas tai terve ilman tupakkaa, mutta minusta on aikalailla kaksinaismoralismia tahtoa lasta, mutta ettei kykene elämään varjellakseen lasta. Poltelkaa sitten synnytyksen jälkeen kun kyse ei ole kuin sinusta itsestäsi.

    • hg

      Syitä miksi raskausaikana ei saa tupakoida on niin monia, että en voi ymmärtää miksi pitäisi pelata arpapeliä. Yksi aika raskauttava syy on poikalapsen mahdollinen hedelmättömyys. Nämä asiat selviävät valitettavasti yleensä vasta lapsen ollessa aikuinen kun hän miettii perheenlisäystä itse. Miten kukaan voi laittaa oman nikotiininhimonsa kaikkien syiden edelle? Se, että joidenkin lapset ovat syntyneet terveinä ja ovat sitä edelleen ei ole tae, etteikö myöhemmin selviäisi jotain.

      Joku väitti että älkää uskoko tutkimuksia, että ne olisivat manipuloituja. Kuka hemmetti siitä hyötyisi, jos se kaikki väittämät mitä tupakka lapselle tekee olisivat puppua? Lisäksi joku sanoi, että tulee sitä oppimishäiriöitä muillekin...huoh. Valitettavasti raskausaikana tupakoivien lapsille huomattavasti useammin. Kaikki haitat on todettu kiistattomasti tutkimuksissa on aivan älyvapaata väitellä niitä vastaan tuonkaltaisilla argumenteilla.

      Tiedän niin monta ihmistä jotka ovat lopettaneet tupakoinnin kuin seinään, ja sanovat, että ei se ole ollenkaan niin vaikeaa mitä sanotaan. Sillä "vaikeudella" on tietysti helppo oikeuttaa oma polttelu, pääsee niin paljon helpommalla. Aloittaja ilmeisesti hakee oikeuteusta omalle polttelulleen, kun ei poikkeavaa mielipidettä saa sanoa. Ikäväähän se on jos joku sanoo asioita joita ei haluaisi kuulla mutta joskus kannattaisi kuunnella. Etenkin kun nyt ei ole kyse sinusta vaan toisesta ihmisestä jonka hyvinvointi riippuu sinusta.

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00984

    • herraosturt

      ..jos jätät siihen.
      Mikäli aiot savustaa lastasi lastenvaunuissa seuraavat kolme vuotta, varmaan rupeaa jo vaikuttamaan.
      Sylkäisen päin naamaa kun mokoman yhdistelmän nään.

    • neljän äiti

      Esikoista odottaessani lopetin kolmannella kuulla (aloin taas polttaa vauvan ollessa muutaman kuukauden), 'vauva' nyt 30v ja koivuallergia, omena(porkkana?)-allergia, oli syntyissään kaikista lapsistani isoin mutta nyt aikuisena melko pieni mutta vahva (isä iso, itse olen pieni)
      Toisesta poltin koko raskausajan, ei allergioita eikä muutakaan, poika on vahva jässikkä (mestaruuksia monista urheilulajeista kuten kolmella muullakin)
      Kolmannesta ja neljännestä poltin myös, ja imetin pitkään (1,5v ja 8kk), molemmille tuli astma n 10v, sitä on suvussani, lisäksi toisella heinäallergia. pieniä ja vahvoja myös.
      Kaikki neljä koulussa keskitasoa. (neuvolassa sanoivat että ihan pikkuisena ei välttämättä tule mitään vaan tupakan haitat voi ilmetä vaikka vasta koulumenestyksessä.
      Ja kaikki syntyivät yliaikaisina ja terveinä, ja noin nelikiloisina.
      En silti kannusta polttamaan, miniäkin poltti mutta en räyhännyt asiasta vaikka hirvittikin, vauva terve ja pulska yksivuotias.

    • norppanen

      ystäväni on sairastaa astmaa ja sen on epäilty aiheutuneen äitinsä tupakan poltosta raskauden aikana.

      • savutetut lapset

        odottaessa lapsiani. vähensin kuitenkin. molemmat lapseni ovat terveitä. siskoni ei ole koskaan polttanut ja hänen lapsilaan on pahoja allegioita ja toisella astma lisäksi.
        itsellä myös astma vaikka äitini ei polttanut kun odotti minua. eli siis en usko siihen että tupakointi on syynä allergiaan ja astmaan. se on enemmänkin perinnöllistä.
        tutkimusten perusteella sanotaan kuitenkin että tupakka on syynä. mutta kuinkahan tarkkoja tutkimuksia ihan oikeasti on tehty. onko niissä tosiaankin otettu huomioon ja tutkittu puoli sukua myös jotta saisi myös perinnöllisyystekijät otettua huomioon ?
        tästä huolimatta olen sitä mieltä ettei kannata polttaa odottaessa jos vaan suinkin pystyy olemaan polttamatta. ainakin vähentää.


    • Defrin

      Mun ja veljeni äiti poltti ihan kunnolla meitä odottaessaan. Kuulemma vielä synnytyssairaalassa salaa! Oon nyt ite 26v ja veli on 21v. Veljellä vähän silmät karsastaa ja itte oon taas hullu. Monenlaisia psyyken ongelmia on ollut. En tiedä johtuuko röökaamisesta, mutta jokatapauksessa...

    • ttppii

      Älytön kysymys.
      Tupakointi aiheuttaa huomattavaa, merkittävää _riskien lisääntymistä_. Ei yksittäisestä "hyvin menneestä" tapauksesta voi mitään päätellä, ei sen enempää kuin siitä vaarista joka poltti tupakkaa 12 vuotiaasta 90-vuotiaaksi, eikä ollut päivääkään kipeä.
      Keskimäärin tupakoivien äitien lapset ovat pienempiä, helpommin sairastuvia, koulussa huonommin pärjääviä. Se EI tarkoita sitä, että _jokainen_ olisi, mutta riski näistä on kohonnut. Lisäksi tupakointi lapsiperheessä on täydellisen edesvastuutonta, melkein saisi olla huostaanoton aihe. Riski hengitysoireista on kasvanut, ja lapsen tupakoinnin aloittamisen todennäköisyys on huimasti korkeampi kuin perheessä jossa vanhemmat eivät polta. Ja kaikki käsittämättömän tavan vuoksi. Tupakka taitaa olla ainoa huume, jonka AINOA nautinto on aiheuttamiensa vieroitusoireiden poistaminen. Ainoa minkä käyttöä pitää oikein opetella ja totutella (eli odottaa että vieroitusoireita alkaa tulla, ja "hyvä" olo tulee niiden lievittymistä), kakki muut huumeet "kolahtavat" enemmän tai vähemmän jo ensimmäisellä käyttökerralla.

    • mammavain

      Olen tupakoinut n12 vuotta. Kolmatta lasta odotellaan syntyväksi ihan piakkoin:)

      Olen tumpannut röökin HETI kun olen plussannut. Lapset ovat tehty 3vuoden ikäerolla ja väleissä olen siis polttanut :(

      Sanotaan nyt näin,että kyllähän se vituttaa ja hermostuttaa kun röökiä tekee mieli joka päivä. Mutta ei voi mitään.Nyt ei auta ajatella vain omia mielitekoja.Piste.
      Poltin päivässä n.20kpl,eli aikas paljon kuitenkin.

      Purkalla pärjätään ja illaksi enemmän tekemistä keksitty (poltin enemmän iltaisin)

      Tsemppiä röökittömään raskauteen! Vaikeaa se varmasti on mutta minkäs teet.
      Polttele sitten raskauden ja imetyksen lopettamisen jälkeen. Näin on täällä tehty ja piru vie, välillä on melko ikävää kun tekee mieli...

      • mammavain

        että ensimmäinen lapsi on perusterve,ainuttakaan lääkekuuria ei ole tarvinnut eskari-ikään mennessä.

        Toinen lapsista taas sairasteli vauvana paljon.Ensimmäinen korvatulehdus jo 4kk ikäisenä ja sitten niitä olikin 4 tulehdusta peräkkäin:/ Sairastelut loppui vähän ennen vuoden ikää ja nyt sitten ei juurikaan flunssia enempää sairastele.Ikää 3vuotta.

        Itse en syitä tupakanpolton lopettamiseen sen kummemin etsinyt.Mielestäni se on itsestään selvyys,samoin kuin alkoholin juomisen lopettaminen raskauden ajaksi.

        Oma äitini on polttanut minua odottaessa,enemmän ja vähemmän.Olen perusterve itsekin. Jos näillä lääkekuureilla mitataan,niin elämäni aikana 2 antibioottikuuria olen syönyt. Mitään pitkäaikaissairauksia ei ole ja harvoin lapsienkaan sairastamat kuumeet sun muut tarttuvat minuun. Syön terveellisesti ja liikun. Paheeni on se röökinpoltto,silloin kun en ole raskaana.
        Se pahe tulee vain jostain syystä aina uudetsaan aloitettua jossain välissä imettämisen lopetuksen jälkeen ja joka kerta kaduttaa..


    • lovetti

      Minulle tuli äitini jatkuvasta tupakoinnista vain se tieto,että tulen helpommin riippuvaiseksi jos kokeilen ja että olen kiukku herkempi.Rakastan äitiäni silti ja tupakointi on osa häntä.

    • jooooopajoo

      Rakastan äitiäni niin paljon, sillä hän rakasti minua niin paljon että lopetti polttamisen minuutti ennen sitä kun teki isän kanssa minua. Tupakointi raskaana ollessa on naurettavaa ja säälittävää.

    • pinkyyyy

      Vähensin itse plussattuani, ja suurimman osan raskautta poltin vain 5 harmaata eli ultra lightia/pvä. Kerrallaan poltin aina puolikkaan. Terve poika syntyi 40 2, mutta istukassa näkyi jotain rappeumaa, mikä voi olla ihan normaalia niillä viikoilla synnyttäneillä, mutta tupakointini saattoi sitä myös pahentaa tai aiheuttaa. Joten ens kerralla tod. lopetan jo ennen kuin ehkäisy jätetään veke. En tahdo joutua ens kerralla miettimään, että mitä jos... Tuskin oli sitä mitä tahdoit kuulla, mutta kuitenkin vastasin asiallisesti kysymykseen.

      • Monsaic

        Mun mielestä kaikista pölhöintä on, että ihmiset selittävät, kuinka juuri heille syntyi terve lapsi, vaikka kuinka polttelivat. No totta kai niin VOI käydä. Voi käydä vaikka kuinka monta kertaa, niin se tilastollinen riski toimii. Voit pelata kierroksen tai pari venäläistä rulettia ja selvitä. Ei se välttämättä kajahda naamalle. Varmaan silti mieluummin pelaisit yhdellä patruunalla pesässä, kuin laittaisit sinne tahallaan pari lisää?

        Terveellisesti elävä voi synnyttää vaikka kuinka sairaan lapsen samoin kuin tupakoiva voi synnyttää terveen. Kuitenkin tupakointi suurentaa todennäköisyyttä vaurioittaa lapsen terveyttä. Miksi kukaan haluaisi omalla toiminnallaan aiheuttaa esim. 15% mahdollisuuden saada sairas lapsi, jos terveellisesti elämällä mahdollisuus olisi vaikkapa vain 3%? (Luvut keksittyjä esimerkin vuoksi) Ei voi olla se sun tupakanhimo niin suurta, että sen takia huonontaisit lapsesi mahdollisuuksia syntyä elää terveenä.


    • kummitäti88

      Mun ystävä sanoi tupakoineensa vielä kaksi kuukautta ennen synnytystä..siis en tiedä raskausviikkojen laskemisesta mitään, mutta kaksi viimeistä kuukautta hän oli polttamatta. Yllätyin, koska luulin hänen lopettaneen saatuaan tietää raskaudestaan. Alkoholia hän ei käyttänyt koko aikana.
      Lapsi on muuten ollut ihan terve, mutta on kuulemma hirmu itkuinen ja rauhattoman oloinen. Liekö sitten nikotiini vaikuttanut sillä tavoin, että lapsen elimistö sitä vaatisi vieläkin. En tiedä.. Onhan puhuttu, että raskausajan tupakointi aiheuttaisi lapselle myöhemmin allergioita tai astmaa tai..jotain.

      • Itse ikävä kyllä poltin koko raskauden ajan 10-20kpl/vrk ja sitten imetys ajan 2kk. Synnärillä sitten istukka oli harmaa. Muksu synnärillä itki kaikki päivät, ja kysyin sitten hoitsuilta et voiko johtua tupakasta, ja 95% johtui tupakasta ja vierotus oireista. joutuivat leikkaamaan kitalaesta sen jänteen...joka varmaa näin myöhemmin ajatellen johtu tupakasta....Tupakasta varmastikkii johtui sekin että pystyin imettämään noin 2kk. Okei muksu terve muuten, tietenkin perus tauteja tulee ja menee mutta niinhän niitä kaikille. Ja nyt kun aloitti koulun niin on jouduttu laittamaan pieneen ryhmään keskittymis häiriöiden takia. Jotenkin voisin ajatella et olen itse sen aiheuttanut tavallani vaikkaki suvussa on aina ollut tot vilkkautta ja keskittymis häiriötä, mutta mites jos olisin ollukki polttamatta???? Vaikkaki tädilläni mikä ei juo eikä polta 2 adhd poikaa... Jos tekisin toisen lapsen niin kyllä tänä päivänä lopettaisin tupakoinnin. Ja suosittelen sinullekkin miettimään tarkasti lopetatko... Ei tule tosiaan sit mitää syyllisyyden tunteita... Kaikkea hyvää sinulle ja vaaville :)


      • vm -70
        konnamus_83 kirjoitti:

        Itse ikävä kyllä poltin koko raskauden ajan 10-20kpl/vrk ja sitten imetys ajan 2kk. Synnärillä sitten istukka oli harmaa. Muksu synnärillä itki kaikki päivät, ja kysyin sitten hoitsuilta et voiko johtua tupakasta, ja 95% johtui tupakasta ja vierotus oireista. joutuivat leikkaamaan kitalaesta sen jänteen...joka varmaa näin myöhemmin ajatellen johtu tupakasta....Tupakasta varmastikkii johtui sekin että pystyin imettämään noin 2kk. Okei muksu terve muuten, tietenkin perus tauteja tulee ja menee mutta niinhän niitä kaikille. Ja nyt kun aloitti koulun niin on jouduttu laittamaan pieneen ryhmään keskittymis häiriöiden takia. Jotenkin voisin ajatella et olen itse sen aiheuttanut tavallani vaikkaki suvussa on aina ollut tot vilkkautta ja keskittymis häiriötä, mutta mites jos olisin ollukki polttamatta???? Vaikkaki tädilläni mikä ei juo eikä polta 2 adhd poikaa... Jos tekisin toisen lapsen niin kyllä tänä päivänä lopettaisin tupakoinnin. Ja suosittelen sinullekkin miettimään tarkasti lopetatko... Ei tule tosiaan sit mitää syyllisyyden tunteita... Kaikkea hyvää sinulle ja vaaville :)

        poltin joka raskaudessa enemmän tai vähemmän. tyhmää joo, mutta kaikki syntyivät ihan ajallaan ja norppi painoisina ja terveinä!! tsemppii vaan!!


    • Terveyskeskuslääkäri

      Terveydenhuollon asiantuntijana vastaan yksiselitteisesti:
      Älä turhaan puntaroi ja vaivaa tällä asialla mieltäsi, vaan valitse selkeän
      varma ja turvallinen tupakoimaton linja.
      Äidin raskausaikainen tupakointi saattaa altistaa lasta myöhemmin erityyppisille
      sairauksille ja nyt sikiövaiheessa esim aivojen verenkierron häiriöille.
      Kysyn puolestani; miksi ottaa aivan tarpeetonta riskiä - se on kuitenkin olemassa -
      ja muutenkaan vaivata asialla mieltään?
      Energian ja voimavarat voi suunnata positiiviseen ja odottavan iloiseen mieleen!

      • itseänityhmempiä

        ...mitä tupakointi todennäköisesti aiheutti sukulaisäidin lapselle - ensimmäinen elinvuosi sairaalassa kun ei henki kulkenut ilman laitteita...
        Itselleen aikuinen kyllä saa kai ihan laillisesti tehdä vahinkoa mm. tupakalla, mutta että vielä tänä päivänä ollaan niin tomppeleita että myös toisille, jopa syntymättömälle lapselle...uskomatonta.


      • Sairaanhoitaja (amk)

        Etkö terveydenhuollon ammattilaisena tiedä että et saa sanoa asiakkaalle tupakoinnista. Se on jokaisen asiakkaan yksityisasia eikä hoitavan asia. Tähän on tullut asetukset.


      • Lääkäri, psykologi
        Sairaanhoitaja (amk) kirjoitti:

        Etkö terveydenhuollon ammattilaisena tiedä että et saa sanoa asiakkaalle tupakoinnista. Se on jokaisen asiakkaan yksityisasia eikä hoitavan asia. Tähän on tullut asetukset.

        VELVOLLISUUS on kysyä potilaan tupakoinnista ja alkoholinkäytöstä, ja tätä aivan erityisesti potilaan ollessa raskaana. Toinen asia on, ottaako potilas tiedosta vaarin ja lopettaa päihteiden käytön.

        Mitä ihmettä sairaanhoitajille (amk) nykyään opetetaan? En parhaalla tahdollanikaan halua uskoa tuollaiseen; sehän olisi täysin vastuutonta.

        Tupakka ja alkoholi ovat molemmat monin tavoin haitallisia ja vaarallisia sikiölle, ja samoin ovat muut päihteet. Siksi niistä on aina kysyttävä.


    • nessubotti

      Lopetin polttamisen raskauden alussa, mutta vanha tapa vei voiton... niinpä raskauden puolessa välissä aloitin uudestaan... no ei se kyllä lapseen vaikuttanut muulla tavalla kuin oli syntyessään hieman normaalia pienempi... 46,5cm ja 2533g... muuten aivan terve ja hyvin kehittynyt muksu... pituuskasvukin on ihan normaali tänä päivänä...

      • yrittäkäälopettaa

        justiinsa kuulin juttua neuvolasta kun on kuvattu sitä sikiötä, pikkuista keskoista vauvaa mahassa kun se räpiköi oikein kun äiti tupakoi ja myrkyt menee istukan kautta vauvaan.


      • SAvutonvaavinaa
        yrittäkäälopettaa kirjoitti:

        justiinsa kuulin juttua neuvolasta kun on kuvattu sitä sikiötä, pikkuista keskoista vauvaa mahassa kun se räpiköi oikein kun äiti tupakoi ja myrkyt menee istukan kautta vauvaan.

        Voi herranjumala näitä kiistelyjä!mitä helvetin tutkimuksia tämmöiseen tarvitsee?Kun miettii maalaisjärjellä vaan.Onko tupakka muutenkaan terveellistä?Jos se on sinullekkin pelkkää paskaa elimistöön,niin mitäpä luulette että pienelle ihmiselle sisällä?empä usko että hälle siitä ei olisi haittaa.taitaa nämä jotka kovasti kiistää tupakoinnin haittoja,olla itse raskausajan tupruttelijoita..melko itsekästä toimintaa,hävetkää.


      • vanhavainuori
        SAvutonvaavinaa kirjoitti:

        Voi herranjumala näitä kiistelyjä!mitä helvetin tutkimuksia tämmöiseen tarvitsee?Kun miettii maalaisjärjellä vaan.Onko tupakka muutenkaan terveellistä?Jos se on sinullekkin pelkkää paskaa elimistöön,niin mitäpä luulette että pienelle ihmiselle sisällä?empä usko että hälle siitä ei olisi haittaa.taitaa nämä jotka kovasti kiistää tupakoinnin haittoja,olla itse raskausajan tupruttelijoita..melko itsekästä toimintaa,hävetkää.

        enm puolustele tupakointiani millään tavalla (poltin, lapseni terve, äitini poltti, minäkin olen ollut terve mutta en kiellä etteikö se olisi erittäin haitallisa, kaikki ei vaan oo yhtä lujatahtosia. olin alkoholin suurkuluttaja, join oikeastaan joka päivä, ja keskitin kaikki voimani siihen ett'ä en juo alkoholia raskauden aikana, ja nyt olenkin täysin ilman alkoa ollut siitä asti, noista kahdesta pahasta tupakka o nmielestä pienempi paha, poltin noin 5 päivässä) no niin, mutta siis tosiaan, mä poltin tupakan ennen ultraääntä(rakenneultra) ja ei se mun lapseni ainakaan kouristellut..


      • .........

        lapsi nyt terve, ja kyseessä poikalapsi, hän voi olla hedelmätön. Toivottavasti ei. Itse en haluaisi olla vastuussa sellaisesta vauriosta.


    • äiti 32

      minulla on 3 lasta ja olen polttanut lievästi vähentäen,n 10-15kpl päivässä huonolla omallatunnolla kylläkin. kaikki lapseni ovat terveitä ja syntyessään melkei 4kg jokainen,tyttö oli vähän pienempi ku pojat. mitään vieroitusoireita eivät vauvana saaneet ainakaan niin että olisin huomannut. olivat hyvin rauhallisia,nukkuivat hyvin,söivät hyvin ja ovat kehittyneet aivan normaalisti,vanhin jo 14v ja nuorin 10kk ja pikku veikka sanoo jo sanoja ja kävelee loistavasti tukea vasten.
      eli en ole huomannut mitään haittavaikutusta. alkoholiin en koskenut raskauden aikana lainkaan.
      minulla on 3 ystävää jotka ovat lopettaneet raskauden alkuvaiheessa tupakoinnin ja yhden ystävän lapsella on adhd ja autismia,toisen ystävän lapsella on hurjat allegiat,mitään normaalia ei voi syödä ja kolmannen ystävän lapsella on pahat ihottumat ja allergiat ja he kaikki lopettivat siihen paikkaan ku testi näytti positiivita. jotenki olen omassa päässäni yhdistellyt niin että ehkä se tupakasta luopuminen jo raskauden alettua on elimmistölle niin kova rasite ja muutos että se pienen pieni ihmisen alku siellä masussa kärsii siitä ku äidin elimmistö on muutos tilassa raskauden takia ja kärsii vieroitus oireista. tämä on minun henk.koht mielipide...

      • Lena574933

        10-20 tupakkaa on TODELLA paljon! Jos nyt mitenkään ette voi polttamatta, niin voisitte edes miettiä, että on kuitenkin parempi tupata vähemmän myrkkyä kuin noin helvetisti!


    • timja82

      Äitini synnytti viisi lasta (neljä tyttöä) tupakoituaan raskausajan 6-12 per päivä. Neljä syntyi liian pieninä ja jäivätkin pienikokoiseksi. Kaikilla allergioita, kellä enemmän - kellä vähemmän. Kaksi "vilkasta". Yksi syntyi normaalikokoisena ja kasvoikin käyrän mukaan, mutta on astmaattinen ja pahasti allerginen.

      Yksi näistä lapsista synnytti tupakoituaan raskausajan (4-12/pvä) neljä lasta, kaikki pahasti allergisia, kahdella astma, kahdella ADD. Kaikki pienikokoisia, eivät vauvana kasvaneet käyrän mukaan. 12, 10, 5 ja 2 -vuotiaat.

      Yksi synnytti yhden lapsen tupakoituaan raskausajan (1-5/pvä), normaalisti kehittynyt nyt kolmivuotias.

      Yksi synnytti lapsen lopettamalla tupakoinnin heti, kun kuuli. Normaalisti kehittynyt viisivuotias.

      Yksi synnytti koskaan tupakoimatta kaksi lasta. Normaalisti kasvaneet ja kehittyneet 8 ja 5-vuotiaat.

      Alkoholin vaikutus aika minimaalinen, vain vanhimman vanhin lapsi sai ehkä kahdeksan annosta alkoholia ensimmäisellä taipaleella (oli e-pilleriyllätys). Tämä on se ADD.

      Teen siis tästä otannasta päätelmän, että pienellä tupakoinnilla ei ole haittaa. Viinan käytöstä raskauden aikana onkin jo olemassa aika paljon aivovammoihin liittyvää dataa ja sitä pidän pahempana. Allergisuus ja astmaattisuus ei ole suoraan riippuvainen tupakoinnista.

    • <<<<

      Itse en polttanut raskauden aikana mutta olen nähnyt useampiakin äitejä jotka niin tekivät.
      Ollessani koulutyttö ei tupakoinnin vaaroista vielä tiedetty. Äiti saattoi imettää ja polttaa samanaikaisesti, poltti varmasti myös odotusaikana. En humannut lasten olleen mitenkään erilaisia, tausta heillä oli melko köyhä joten ei heistä mitään erityisen hyvin pärjääviä tullut, pärjäsivät samoin kun muutkin samanlaisista olosuteista lähteneet.
      70-luvulla oli eräs äiti joka poltti toista askia päivässä odotusaikaan,poltti vielä laitokselle mennessä ketjussa kun pelkäsi synnytystä, pirtsakka tyttö on ollut ja pärjännyt hyvin.
      Viimeisin on tältä vuosituhannelta, äiti poltti koko raskausajan, normaali lapsi on, vilkas terävä tyttö.
      En kuitenkaan susittele polttamaan raskauden aikana, näillä on ollut onnea, mutta kaikki mikä on haitaksi voi vaikuttaa lapsen koko loppuelämään.

      • t49d

        En ymmärrä äitejä jotka polttavat raskaana.. En sitten yhtään!! Itse olin ennen raskautta polttanut lähes 17 vuotta 1-2 askii päivässä ja kun sain tietää olevani raskaana lopetin tupakoinnin siihen!!! Itse kuria se vain vaatii ei muuta!


    • mutta..

      Varmasti suurin osa tupakoivien äitien lapsista syntyy terveinä ja ilman selkeää tupakoinnista johtuvaa ongelmaa. Mutta ENTÄ JOS? Raskausaikana voi tapahtua mitä vain.. Tupakointi esim heikentää istukan verenkiertoa ja usein muuttaa istukan ns. kalkkiseksi (istukassa valkoisia kalkkeutumia, kuin pieniä kiviä). Kalkkinen istukka voi toimia ihan hyvin ja sikiö saa ravinteita ja happea sen kautta ok. Mutta jos tulee tilanne, että äiti sairastuu esimerkiksi raskausmyrkytykseen tai tulee muuta ongelmaa rask.aikana, mitenhän silloin tämä istukka toimii? Tai jos sikiö kuolee kohtuun? Syyttäisitkö itseäsi?
      Itse en ainakaan ikinä uskaltaisi tupakoida raskaana.. Ja syyttäisin varmasti itseäni, jos jotain kävisi, vaikka lääkäri antaisi jonkin muun syyn tapahtuneelle.

    • ....................

      Tiedän kaksi äitiä, jotka ovat polttaneet raskausaikana. Toiselta irtosi istukka ja lapsi syntyi keskosena n.viikolla 28. Jäi eloon kuitenkin, mutta oli melkein puoli vuotta sairaalassa ja kahdesti leikkauksessa. Toisen lapsi syntyi yliaikaisena, mutta keuhkot ei pelittänyt ja nykyään on paha astma (lapsi jo viisivuotias). Molempien huolet tupakan aiheuttamat.

    • natusan87

      itse poltin 20kpl askin päivässä alusta loppuun, tyttö syntyi terveenä ja sai 9 pistettä, painoikin syntyessään 3530 ja oli 48 senttiä pitkä,
      eikä ole yhtään flunssaa eikä mitään muutakaan sairastanut, tyttö on nyt 1v 9kk

      • Aivot

        Tupakointi on sairaiden hommaa!!!!!


    • terveyden perikuvat

      ja nuhteettomat odottajat syyllistävät itseään kun nykyään lähes kaikki lapset ovat joko allergisoituneita, oppimisvaikeuksien kanssa painivia, käytöshäiriöisiä , aneemisia, ylipainoisia, likinäköisiä, liikuntavammaisia, jne. lista on loputon. Tuntekoon he terävän piston märkivässä sydämessään kun olivat niin erinomaisia ja kivittivät sitä siwan nurkalla röökannutta odottajaa jolla on nyt kuitenkin täysin terve lapsi.

      • oot täysin oikees...


    • miul on kolme lasta, ja oon polttanu koko raskauksien ajan... lapset on ollu terveitä ja viimisin paino 3990g. ja olen jo neljän lapsen lapsen mummi.. ja poltan edellee...

      • kiva...

        tuuri. Ei se siitä silti oikeutettua tee. Jollain muulla (useimmilla) ei käy näin onnellisesti. Siksi olisi kohtuullista (ja vastuullista), että mainitsisit edes, että tällainen toiminta ei kuitenkaan ole suotavaa...


      • kiva... kirjoitti:

        tuuri. Ei se siitä silti oikeutettua tee. Jollain muulla (useimmilla) ei käy näin onnellisesti. Siksi olisi kohtuullista (ja vastuullista), että mainitsisit edes, että tällainen toiminta ei kuitenkaan ole suotavaa...

        no osaatko kertoo elämäst mikä on suotavaa ja mikä ei.. ja mont lasta siul itelläs on... ja käytätkö alkohilia....


      • kun kysyit.
        pailuukkonen kirjoitti:

        no osaatko kertoo elämäst mikä on suotavaa ja mikä ei.. ja mont lasta siul itelläs on... ja käytätkö alkohilia....

        Minulla ei ole lapsia, mutta ei se tarkoita että en voisi omata mielipidettä raskaudenaikaisesta tupakoinnista. Voin tulla kertomaan myöhemmin saman mielipiteeni, jos ja kun joskus omaan lapsia. Kuten sanoin, se on hyvä, että sinulla kävi onnellisesti. Toivoin vain hieman vastuullisuutta viestiisi.

        Mikä on elämässä suotavaa....no esimerkiksi se, että pyrkii elämään muita vahingoittamatta. Käytän alkoholia kohtuullisesti ja se vahingoittaa korkeintaan minua itseäni. Ei minun alkoholin käyttöni tee raskaudenaikaisesta tupakoinnista hyväksyttävää..vai mitä ajoit takaa? En ole jeesustelija, en tuomitse päihteiden käyttöä muutoin kuin silloin kun ne vaikuttavat negatiivisesti johonkin toiseen ihmiseen. Mielestäni sikiön vahingoittaminen nyt vaan on niin väärin.

        Ei ole tarkoitus loukata, mutta voisit edes myöntää ettei ratkaisusi nyt mikään maailman järkevin ollut. Huolimatta siitä, ettei kummempia sattunut.


    • savuttaja

      olen kaksi tervettä lasta synnyttänyt, ensimmäisessä raskaudessa en juurikaan polttanut, koska koko 9kk oli todella kuvettava olo ja oksentelin joka päivä. toisessa raskaudessa poltin kyllä, lähes samalla tavalla kun normaalisti.. oli päiviä kun tunsin syyllisyyttä siitä kun sytytin tupakan... olen sitä mieltä että tupakointi on jokaisen oma asia, tietenkin jos vain pystyy olemaan ilman niin on ihailtavaa.

      koskaan en ole kuullut keneltäkään että tupakka olisi jotenkin vahingoittanut sikiötä.. mielestäni koko hössötys on yliarvostettua, vaikka kuinka tekisi kaiken niin kun neuvotaan ja kirjoissa kirjoitetaann saattaa jokin mennä pieleen.. ketä sitten syytetään?? se on aina niin helppoa jos kaikki ei mene niin kun pitäisi sanoa että tupakasta johtuvaa.. miksi aina pitää olaa jokin perkl syy..

      mielestäni ei ole kyllä kaunista katseltavaa maha pystyssä oleva nainen kaupan pihassa tupakka huulessa.. sen takia itsekin polttelin "piilossa" :)

      hyvää odotusaikaa :)

    • yksi tapaus

      Kolmen serkkuni äiti poltti odotus aikoinaan. Serkkujen äiti on n. 170 cm ja isä yli 180 cm. Serkkuni ovat siis naispuoleisia ja pisin heistä on 160 cm ja toiset kaksi n. 155 cm. Äidin ja isän puolella sisarukset myös pitkiä. Yhdellä serkuista on sydämessä harmiton reikä. Että lyhyiski jäivät, vaikka eihän sitä voi varmaksi sanoa että mistä johtuu.

    • 1xäiti

      Poltin koko raskauden. En järkyttävän paljon - alle puoli askia. Poika on nyt 12. Tuplasi ekan ja kolmannen. Tällä hetkellä erityisluokalla vakavien oppimishäiriöiden vuoksi. Ikäisiään huomattavasti pienempi ja pienestä asti infektioherkkä.

      Olin nuori. 19v. En polta enää.

    • 1-5 tupakkia/pvä

      Olin jo rv9 kun sain edes tietää raskaudestani.Tätä aikaisemmin olivat kuukautiset olleet normaalit.Sitten vähensin tupakin siis 1-5/pvä aikaisemman 20/pvä sijaan.Yritin kyllä lopettaa kokonaan,mutta neuvolan lääkäri sanoi että parempi on polttaa se pari per pvä kuin olla pinna tiukalla koko ajan.En tiedä sitten oliko se oikea neuvo.Tästä on aikaa kuitenkin 20 vuotta.
      Pojallani on kyllä ollut pahoja käytösongelmia lapsesta asti.En tiedä johtuuko se tupakoinnistani vaiko ei.Suvussa on kyllä molemmin puolin kaikenlaisia mielenterveysongelmia,minua(toistaiseksi)lukuunottamatta,joten en tiedä sitten mikä on vaikuttanut hänen ongelmiinsa.Kyllä on laittanut miettimään se että miksi silloin poltin,syyllisyys.Tyttären kanssa sen sijaan ei ole ollut mitään ongelmia vaikka myöskin poltin raskausaikana sen 1-5/pvä.Mene ja tiedä...hmmmm..

    • äitini poltti

      Itse en ole tupakoinut koskaan. Äitini oli ja on edelleen ketjupolttaja. Uteliaisuuttani kysyi häneltä, että tupakoitko noin paljon kun odotit meitä. (Minua 3 sisartani).

      Hän kertoi polttaneensa. Silloin ei vaaroista niin puhuttu ja mitään ns. kevyt savukkeita ei ollut (jotka ei kyllä ole yhtään vaarattomampia). Äiti tokaisi, että mitäs haittoja on ilmentynyt. Rupesi hymyilyttämään, koska eipä noita ole tainnut kauheasti tulla (ainakaan todettuja). Vanhin sisareni on 55 v, ei allergiaa, astmaa... Kellään meistä ei ole. Ei ole viivästynyttä kehitystä eikä ylivilkkauksia. Lapsenakin olimme terveitä. Yhdellä siskolla oli korvatulehdus ja hän söi siihen kaksi kuuria. Korvatulehdus taas uusi ja seuraava hoitokeino olikin tupakan savun puhaltaminen korvaan. Itse olin ihan ällistynyt, mutta kuulemma sitä käytettiin aikoinaan. -Korvakierre loppui. Sattumaa vai ei.

    • Vanha akka

      Poltin kummankin raskauden aikana loppuun asti, tosin vähensin määrää aiemmasta. Molemmat lapset terveitä ja jo aikuisia. Eivätkä lapsenakaan pahemmin sairastelleet, flunssakin harvinainen heillä.

      • Äitix2

        Se on ihan jokaisen ihmisen valinta jos haluaa polttaa.. Ite poltin ihan normaalisti molemmissa raskauksissa ja molemmat on ollut terveitä eikä mitää vaivaa sairautta eikä muutakaa..Ne ihmiset jotka narisee ja valittaa et ei saa polttaa raskauden aikana on ihan vitun tyhmiä.. Mitä vittua se niille kuuluu kuka haluaa polttaa ja kuka ei? Jos vähentää ni sit vähentää..Jos ei ni sit ei.. Yrittäkää nyt jo käyttää niitä aivoja.. Ja älkää puuttuko toisten ihmisten elämää!!!


      • Sauhuttelijan lapsi
        Äitix2 kirjoitti:

        Se on ihan jokaisen ihmisen valinta jos haluaa polttaa.. Ite poltin ihan normaalisti molemmissa raskauksissa ja molemmat on ollut terveitä eikä mitää vaivaa sairautta eikä muutakaa..Ne ihmiset jotka narisee ja valittaa et ei saa polttaa raskauden aikana on ihan vitun tyhmiä.. Mitä vittua se niille kuuluu kuka haluaa polttaa ja kuka ei? Jos vähentää ni sit vähentää..Jos ei ni sit ei.. Yrittäkää nyt jo käyttää niitä aivoja.. Ja älkää puuttuko toisten ihmisten elämää!!!

        Itse en polta mutta äitini on tupakoinut nuoresta asti, myös odottaessaan minua ja aiemmin veljeäni. Lisäksi elämäni ensimmäiset kymmenen vuotta äitini poltti asunnossa sisällä joten olen todella tehokkaasti sisäisesti tervattu! Seurauksena sairastan astmaa, erilaisia allergioita yms... Eli kehoitan kyllä jokaista tupakoivaa naista oikeasti miettimään asioita jo ennen kun harkitsee lapsen hankkimista. Veljeni vaimo poltti myös koko raskauden ja lisäksi lapsen synnyttyä poltti sisällä, vauva sairastui jo alle kolmikuisena pahaan keuhkoputkentulehdukseen, tajusi sentään sitten siirtyä parvekkeelle käryttämään kun lääkäri käski lopettamaan lapsen keuhkojen tuhoamisen...


      • ....................
        Äitix2 kirjoitti:

        Se on ihan jokaisen ihmisen valinta jos haluaa polttaa.. Ite poltin ihan normaalisti molemmissa raskauksissa ja molemmat on ollut terveitä eikä mitää vaivaa sairautta eikä muutakaa..Ne ihmiset jotka narisee ja valittaa et ei saa polttaa raskauden aikana on ihan vitun tyhmiä.. Mitä vittua se niille kuuluu kuka haluaa polttaa ja kuka ei? Jos vähentää ni sit vähentää..Jos ei ni sit ei.. Yrittäkää nyt jo käyttää niitä aivoja.. Ja älkää puuttuko toisten ihmisten elämää!!!

        ihan vitun tyhmä ja itsekäs, jos oot oikeasti tota mieltä.


    • Sallavaan34

      Hei!
      Itselläni ei ole lapsia, mutta eräs tuttuni poltti noin askin päivässä kun odotti poikaansa. Tämä poika syntyi melko pienikokoisena, mutta oli syntyessään ihan täysiaikainen. Hänen äitinsä on noin 175cm pitkä ja isänsä noin 177cm. Myöhemmin pojalla on ollut hyvin paljon allergioita ja iho-ongelmia. Hän on nyt 6-vuotias ja edelleen hieman pienempi kuin ikäisensä.

      Sitä, mikä yhteys raskaudenaikaisella tupakoinnilla ja näillä sairauksilla on, tuskin voi mitenkään todistaa.

      Mutta yleisesti on tiedossa että tupakoinnilla on vaikutuksia sikiöön! Anna syntymättömälle lapsellesi oikeus terveeseen elämänalkuun. Siis: älä polta raskaana ollessasi!

    • Nyt täysin savuton

      Minä poltin molempien raskauksien aikana 8-15 tupakkaa päivässä, lapset kyllä terveitä mutta molemmilla ensimmäiset 3 kuukautta joka iltainen huuto ilman syytä niinpä luulen että kärsivät nikotiini riippuvaisuudesta. Siskojeni vauvat eivät niin huutaneet pienenä kun siskot ei polttaneet tupakkaa. en tiedä vaikuttiko mutta itseäni syytin kovin.

    • -------------

      SAVULLISET ÄIDIT OVAT PASKAÄITEJÄ JA USEIN MYÖS NS SIIDERIÄITEJÄ.

      TOIVOTTAVASTI HE SAAVAT JOKAINEN KESKENMENON TAI LAPSI SYNTYY KUOLLEENA, TUPAKKANARKOMAANIT EIVÄT ANSAITSE LASTA!

      • kahden äippä

        voin oikeasti sanoa että halveksin teitä tupakoivat odottajat/äidit!

        Terveisin kaksi tervettä lasta, terveellinen raskausaika


    • röökilehmä

      Lapsi syntyy vain hieman pienempänä, tyhmempänä ja elää vähemmän aikaan kuin normaalina.

      Röökilehmä lopettaa kyllä siihen tupakoinnin heti kun OMA keuhko pettää.

    • Synnytyslääkäri

      Tupakointi ja raskaus
      Noin 20 prosenttia suomalaisista sikiöistä altistuu raskausaikana tupakansavulle. Sen sisältämät kemialliset yhdisteet kulkeutuvat sikiöön napanuoran ja istukan kautta. Sikiö saattaa altistua suuremmalle nikotiinipitoisuudelle kuin tupakoiva äiti.



      Noin 20 prosenttia suomalaisista sikiöistä altistuu raskausaikana tupakansavulle. Nuoret ja vähän koulutusta saaneet äidit tupakoivat kolme kertaa niin paljon kuin korkeasti koulutetut.

      Tupakoinnin vaikutusta raskauteen on tutkittu vuosia ja tulokset osoittavat kiistatta tupakansavun kemiallisten yhdisteiden terveyshaitat sikiölle. Tupakansavun sisältämät kemialliset yhdisteet kulkeutuvat sikiöön napanuoran ja istukan kautta. Nikotiini, häkä ja muut myrkyt kulkeutuvat sikiöön.

      Istukan kautta sikiön verenkiertoon imeytyvä nikotiini saa aikaan kohdun, istukan ja napaverisuonten supistumisen ja aiheuttaa akuutin hapenpuutteen (hypoksia). Synnytyksessä otetuissa napaverinäytteissä on todettu lapsen veren nikotiinipitoisuuden olevan yhtä suuri tai suurempi kuin äidin veren nikotiinipitoisuuden.

      Nikotiini on vaarallista myös lapsen hermostolle ja hidastaa hermo- ja aivosolujen jakautumista. Häkä, syanidi ja tupakalle altistuvan sikiön hapenpuute lisäävät nikotiinin aiheuttamien hermostovaurioiden riskiä. Nikotiinin vaikutuksesta sikiön sydämen lyönti kiihtyy ja hengitysliikkeet vähenevät. Lapsella saattaa olla synnytyksen jälkeen nikotiinin vierotusoireita, jotka näkyvät ärtyneisyytenä ja itkuisuutena.

      Häkäkaasun ja nikotiinin ohella tupakansavun syanidi, kadmium ja lyijy ovat suurimmat sikiön kasvuhäiriön aiheuttajat. Syanidi on solumyrkky ja häiritsee solun elintoimintoja.

      Kohdun ulkoinen raskaus ja keskenmeno

      Tupakointi lisää kohdun ulkoisen raskauden riskiä 2,5-kertaiseksi. Tämän riskin vähentämiseksi tupakointi olisi syytä lopettaa 2–3 kuukautta ennen raskautta.

      Tupakointi kaksinkertaistaa alkuraskauden keskenmenoriskin. Mitä enemmän polttaa, sitä suurempi keskenmenoriski on. Tupakointi aiheuttaa myös miniabortteja, jolloin raskaus keskeytyy jo ennen kuukautisten poisjääntiä.

      Sikiön kasvu ja syntymäpaino

      Jos äiti tupakoi raskauden aikana, sikiön kasvu äidin kohdussa hidastuu ja vastasyntynyt painaa syntyessään noin 150–400 grammaa tavanomaista vähemmän, äidin polttamien savukkeiden määrästä riippuen.

      Tupakointi haittaa veren virtausta istukassa ja rajoittaa sikiön ravinnonsaantia. Tupakointi lisää keskosuutta, ja vaikeasti alipainoisista vauvoista 80 prosenttia on tupakoivien äitien lapsia. Alhainen syntymäpaino lisää vastasyntyneen kuolemanriskiä ja kätkytkuolemanvaaraa.

      Pakkotupakointi ja raskaus

      Myös pakkotupakoinnin on todettu haittaavan sikiön kehitystä ja lisäävän kohdunulkoisen raskauden ja keskenmenon vaaraa.

      Rintaruokinta

      Tutkimusten mukaan tupakointi saattaa vähentää äidin rintamaidon määrää ja alentaa maidon rasva- ja ravintopitoisuutta.

      Vauvan terveys ja pitkäaikaisvaikutukset

      Tupakoivien vanhempien vauvoilla on kaksi kertaa enemmän hengitystieinfektioita kuin tupakoimattomien vauvoilla. Äidin raskausaikainen tupakointi kaksinkertaistaa vauvan riskin sairastua astmaan, samoin vauvan vatsakoliikkien ja huulihalkion riski kasvaa.

      Raskausaikaisella tupakoinnilla saattaa olla myös pidempiaikaisia vaikutuksia vauvan terveyteen. Se saattaa rajoittaa painonnousua, pituuskasvua sekä hidastaa lukemisen ja matemaattisten taitojen kehittymistä. Myös yliaktiivisuus ja keskittymishäiriöt ovat yleisempiä tupakoivien äitien lapsilla. Tupakointi häiritsee naisen raskausaikaista hormonitasapainoa, millä saattaa olla pidempiaikaisia vaikutuksia naisen lisääntymisterveyteen.

      Raskaudenaikaisen tupakoinnin vaikutukset eivät aina näy ultraäänitutkimuksessa, paitsi jos vauvan kasvu on hidastunut. Tupakointi on voinut aiheuttaa pysyviä vaurioita sikiön keskushermostoon, vaikka lapsen syntymäpaino olisi yli kolme kiloa.

      Tupakoinnin lopettaminen

      Tupakointi kannattaa lopettaa ennen raskautta. Nikotiinikorvaushoitoa voi käyttää myös raskauden aikana. Silloin lapsi ei saa nikotiinin lisäksi häkäkaasua tai muita tupakansavun myrkkyjä. Nikotiiniakin sikiöön siirtyy vain kolmannes siitä määrästä, jonka tupakoiva äiti ja sikiö saavat yhdestä savukkeesta.

      Lopettaminen nikotiinikorvaushoidon avulla on viisainta tehdä 1–3 kuukautta ennen raskauden alkua ja hedelmöitystä.


      Lisätietoja:

      Duodecimin Käypä hoito -suositus: Tupakointi, nikotiiniriippuvuus ja vieroitushoidot: http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=khp00042

      Vierola, H. Tupakka ja naisen terveys. Helsinki 1994.

      • kahden äippä

        Halveksin teitä ja säälin lapsianne!


      • ,mklbghcfd

        Sisareni on tupakoinut kaikki kolme raskauttaan... Lapset ovat ahdistuneita ja hermostuneita. Eivät kykene keskittymään. Pienikokoisia, aina kipeänä jne.. yksi lapsista jouduttiin leikkaamaan alle puoli vuotiaana, Munuaisessa vaikaa, johtui tupakoinnista.

        Veljeni tytär on mös joutunut sietämään äidin tupakoinnin ja pienikokoinen, kehittymisen viivästymää ja aina kipeä... Mun lapset eivät ole.. Saman olen huomannut ystäväpiirissä, tupakoitsijoiden lapset sairastavat enemmän ja ovat hermostuneenpia...


      • anon MAKE
        kahden äippä kirjoitti:

        Halveksin teitä ja säälin lapsianne!

        mun lapsella ei ole päätä eikä jalkoja.. poltin takkaa


      • Louhaina
        ,mklbghcfd kirjoitti:

        Sisareni on tupakoinut kaikki kolme raskauttaan... Lapset ovat ahdistuneita ja hermostuneita. Eivät kykene keskittymään. Pienikokoisia, aina kipeänä jne.. yksi lapsista jouduttiin leikkaamaan alle puoli vuotiaana, Munuaisessa vaikaa, johtui tupakoinnista.

        Veljeni tytär on mös joutunut sietämään äidin tupakoinnin ja pienikokoinen, kehittymisen viivästymää ja aina kipeä... Mun lapset eivät ole.. Saman olen huomannut ystäväpiirissä, tupakoitsijoiden lapset sairastavat enemmän ja ovat hermostuneenpia...

        Kaikki yleiset sairaudet on helppo vetää tupakan alle... Allergiat, astma ja mielenterveysongelmat yms. joita esiintyy muutenkin paljon. Itsellä tupakoinut ystävä jonka lapsi ei elämänsä 4 vuotena ole sairastanut mitään. Kaksi kuumeetonta nuhaa ja vatsatauti. Ei käytöshäiriöitä. Toinen saman ikäinen tupakoimattoman terveysintoilijan lapsi taas jatkuvassa korvatulehduskierteessä, epäilty astmaa, kaikenlaista iho ongelmaa ja väkivaltaista käytöstä plus vielä adhd. Asiat ei ole niin yksinkertaisia ja selkeätä yhteyttä ei tässä löydy. En suosittele tupakointia kenellekkään, kamala huume, mut tiukka pipo lähes yhtä kamala.


      • 19+14
        Louhaina kirjoitti:

        Kaikki yleiset sairaudet on helppo vetää tupakan alle... Allergiat, astma ja mielenterveysongelmat yms. joita esiintyy muutenkin paljon. Itsellä tupakoinut ystävä jonka lapsi ei elämänsä 4 vuotena ole sairastanut mitään. Kaksi kuumeetonta nuhaa ja vatsatauti. Ei käytöshäiriöitä. Toinen saman ikäinen tupakoimattoman terveysintoilijan lapsi taas jatkuvassa korvatulehduskierteessä, epäilty astmaa, kaikenlaista iho ongelmaa ja väkivaltaista käytöstä plus vielä adhd. Asiat ei ole niin yksinkertaisia ja selkeätä yhteyttä ei tässä löydy. En suosittele tupakointia kenellekkään, kamala huume, mut tiukka pipo lähes yhtä kamala.

        Olen n. 50-vuotias kolmen lapsen äiti, ja olen polttanut jokaisen raskauden aikana n. 10 savuketta päivässä. Ainoa "sairaus", jonka voi laittaa tupakoinnin syyksi oli kahden nuoremman koliikki. Muuten lapset ovat sairastaneet saman verran kuin tupakoimattomienkin lapset, eli muutama korvatulehdus pienenä ja tavanomaiset lastentaudit, eikä kaikkia niitäkään. Allergioita ei ole kenelläkään. Koulumenestys ja kasvu on kaikilla ollut normaalia. Lapset ovat jo nuoria aikuisia, joten häiriöiden olisi pitänyt jo näkyä, jos niitä olisi. Mielestäni muutenkin kouhkataan liikaa terveellisestä ruokavaliosta ym. raskauden aikana. On aika loogista, että lapsi sairastuu allergioihin, jos äiti välttelee kaikkea mahdollista vähänkin allergiaa aiheuttavaa raskauden aikana. Aina myös jaksetaan muistuttaa, että raskaus ei ole sairaus eikä elämäntapoja tarvitse liikaa muuttaa. Minusta kenenkään sellaisen tupakoitsijan, joka polttaa muutaman savukkeen päivässä raskauden aikana ei tarvitse tuntea siitä syyllisyyttä. Lapsi sairastuisi muutenkin, jos niin on tarkoitettu.


    • baaripolttaja.

      riskinä on epämuodostumat ja loppuvaiheessa tietysti vaikuttaa lapsen kehitykseen. Tupakoinnin lopettaminen kuitenkin lisää stressiä, myös autonomisen hermoston jännitystä, johon ei voi itse vaikuttaa, ja se on haitallista sikiölle. On myös tapauksia, että tupakoinnin lopettaminen on aiheuttanut jonkun suolistosairauden puhkeamisen, syytä ei tunneta.
      Eli paras olisi jos lopettaisi ennen raskautta.

      Mutta: jos poltat, niin koita ainakin vähentää. Nikotiini ei itsessään ole niin haitallista kuin terva ja häkä, joten ulkomailla myytävät sähkötupakat olisivat hyviä - mutta kun niitä ei saa Suomessa myydä!

      Joskus olen nähnyt luvun, että 4-5 röökiä max. päivässä, jos ei kerta kaikkiaan pysty lopettamaan. Itse en kyllä uskaltaisi enempää kuin 1-3... Esim. aamulla yksi ja päivän mittaan 2, kun on jotain stressiä tiedossa tai pakko painaa vaikka väsyttää. Muuten nikotiinipurkkaa kehiin.

      Hyvä välttämiskeino on lopettaa yhteiset tauot niiden kanssa jotka röökaavat, siinä on vaikeaa olla ilman, kun edes tietää et muut polttavat kohta!

      • lopettanut

        Mun ja sisareni äiti poltti raskausajat. Täysin terveitä ollaan molemmat, koskaan ei ole allergioita ollut. Itse poltin esikoista odottaessani. Terve lapsi, 4kg 53cm. Ei allerioita eikä muutakaan, kaikin puolin terve tenava. Lopetin ennen kuin rupesin seuraavaa odottamaan. Tiedän monta ihmistä jotka ovat polttaneet raskausaikana ja kaikkien tenavat ovat terveitä ja suuria olleet :) Mutta toista kertaa en uskalla enää ottaa riskiä, pelätä koko raskaus aikaa jotta pilaanko lapseni terveyden ja antaa "täydellisten äitien" ruoskia siitä kuinka paska olin kun poltin. helpompaa olla sytyttämättä sitä savuketta :) Mutta kyllä suomalaiset naiset osaa olla paskanaamoja kun ruoskivat odottavaa naista joka ei onnistu sen paineen ja stressin alla lopettamaan poltteluaan. Voin sanoa jotta aina kun mua viimeksi ruoskittiin poltin vain enemmän enemmän koska stressaannuin enkä siksi myös silloin onnistunut lopettamaankaan. Jotta arvon naiset, älkää tuomitko niitä jotka polttavat vaan olkaa tukena jos muka oikeesti välitätte sen syntymättömän vieraan lapsen terveydestä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1535
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1354
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1267
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1146
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe