Voyagerin ilmastointi

Grand 2,5 CRD -01

Loppukesällä -03 ei ilmastointilaitteesta tullut kylmää. Vein vehkeen merkkiliikkeeseen tarkastettavaksi ja niinhän kylmäaineet täytettiin ja koeponnistettiin. Homman piti olla kunnossa, huoltoäijä vaan sanoi että nyt tulee kylmää. Tosin en silloin vielä tiennyt kuunnella mitään kompuraääniä, meinaan kun tota ilmastointia ei viä ole mulla ennen ole ollut. Käyttelin talvella laitetta päällä ohjeen mukaan silloin tällöin. Nyt kun tuli lämpöset kelit; ei kylmää. Parilla Voyageri-kaverillakin (-01 ja -02) sama juttu; ei kylmää. Onko tää joku tyyppivika, onko jollain kokemuksia? Mikä remppa olisi tiedossa ja mitähän se tulis maksaan?

9

6416

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama

      Mulla on ollu sama vika. Kaasut karkaavat;asentaja konalassa sano että ne kaasut pitää täyttää 2-vuoden välein. Mulla oli eka täyttö onneksi takuutyö...

    • pt cruiser

      Juu sama vika mun 01-pt cruiserissa
      Huoltoon menossa saaa nähdä...

    • kun tiedätte

      mulla -97 neon.joka kevät saa täyttää,vaikka talvella käyttelee lämpimässä.täyttäjät sanoo aina paineiden pitävän täytettäessä

    • CRD -04

      Hihnavetoisen kompuran (näissäkin varmaan on?) ongelma on, että kompuran "vetoakselin" voiteluöljy kuivuu jos ilmastointia ei käytetä, näin siis minulle selitti kylmäaineen täyttäjä. Kun öljyt ovat kuivuneet, alkaa järjestelmä falskata kompuran kautta. Kun kompuraa taas käytetään, tiivistyy vetoakseli öljyllä. Siksi täytettäessä järjestelmä on tiivis, mutta ehtii talven aikana kuitenkin tyhjentyä kuylmäaineesta. Kuulostaisi järkevältä selitykseltä, en tiedä pitääkö paikkaansa.

      Mulla oli edellinen auto Voyager 3.3 -02. Vaihdoin sen vähän ennen joulua Grand CRD:hen (siis uuteen -04). Vähän aikaa kun olin ajellut CRD:llä vein sen huoltoon, koska ilmastointikompura kävi, vaikka kytkimestä oli pois päältä. Sanoivat huollossa, että komputan pitääkin käydä, jos puhallus on laseihin (siis huurteenpoistoasennossa). Tätä en mieletäni ollut huomannut -02 3.3:ssa. Olisivatko tehneet muutoksia, jottei kompura alkaisi falskata.

    • voyager 3.3 V6 -00

      Käytin autoni kevättalvella ilmastointi huollossa merkkiliikkeessä. Vaihtoivat öljyt ja tarkistivat liitokset ja tietysti uudet kaasut sisään. Se lysti maksoi 170€. Mut minun mielestä edellisessä voyagerissa (-90) oli tehokkaampi ilmastointi kun tässä nykyisessä.

    • Grand 2,5 CRD -01

      Ilmastoinnin vika selvis erikoisliikkeessä, kun yks äijä kehotti menemään Treen Autokylmään, joka tekee vain näitä erikoishommia. Yleensä tavalliset kylmäaineiden täyttäjät (myös merkkiliikkeet?) tekevät ns. alipainetestin, joka ei näytä kuin suuret vuodot ja laittavat kylmäaineeseen väriainetta, jotta mahd. vuoto näkyis uv-lampulla. Jos mittarit ei näytä mitään, niin uudet aineet sisään ja menoksi vaan. Ongelma on se, että vuotokohdat on usein niin pieniä, ettei mittarit niitä havaitse. Luulis merkkiliikkeen äijien tajuavan että jotain vikaa on jossain, kun mullakin syksyllä -03 oli ihan tyhjä, koska täyttivät ainetta koko määrän eli 0,91 kg. Treen Autokylmässä hommansa osaava kaveri laittoi järjestelmään ylipainetta 19 kiloa. Mittari ei näinkään järjettömästä paineesta huolimatta laskenut (10-15 min aikana)kuin ehkä viisarin leveyden verran. Sitten kaveri alkoi riskipaikkoihin ruiskia suihkepullolla jotain saippualiuosta ja niinpä kohta selvisikin, että lauhdutin (keulassa syylärin etupuolella) vuotaa 2 kohdasta. Lauhdutin on ilmeisen hankala korjata; menee vaihtoon. Muista paikoista ei löytynyt vuotoja. Olin tarkistusta nopeuttaakseni itse purkanut etupuskuri-maskiyhdistelmän pois. Homma selvisi 15-20 min. Tarkistus maksaa 20e 60e/h. Uusi lauhdutin Autokeskus 383e, korjaaja arvioi että SouthWest Trade:ssa n. 250e. Jos puskuri on pois, uuden asennus 20 min, uudet aineet sisään ehkä 120e. Oman kokemuksen perusteella suosittelen erikoisliikettä. Niillä joilla on takuu voimassa kannattaa vaatia kunnollista testiä, eikä vain uusia rojuja sisään ja muutaman kk:n päästä taas uudestaan. Normaalisti ainetta haihtuu ehkä muutama kymmenen gr vuodessa. Talvella ilmastointia tarttis käyttää jossain lämpösessä hallissa ehkä kerran kuussa. Toivottavasti tästä romaanista on jollekin jotain hyötyä.

    • ÄäääÄÄÄÄÄHHHH

      Wanhaan threadiin kevyt päivitys. -07 2.8 CRD ac:n lauhdittimeen osunu kivi. Noin 3cm reikä. Ei maksanu Vianorilla vian toteaminen mitään. Korjaus maksaa 450€ kaikkineen. Siksi vanhaan viestiin vastaan, että tästä tapauksesta viisastuneena käyn huollon jälkeen Motonetista hommaamaan verkot keulaan, ettei uudestaan käy samaa. Suosittelisin muillekin.

    • voyagerisit

      5 voyagerin kokemuksella yhteenkään ei ole aineita vaihdettu ja kylmää on piisannut. Eli ei voi suositella täyttöä ilman tarvetta..

    • Viileekö

      Korjaamoiden alipainetestit lähinnä kosmeettisia ja ainoastaan täyttöön liittyviä juttuja. Eli täyttölaitteella tehty paineistus kertoo ainoastaan selkeän reiän tai vastaavan murheen. Alipaine imastaan jo sen takia järjestelmään että öljy ja kylmäaine saadaan sinne. Täyttölaite ei kerro josesim pieni tiivistevuoto tms, kun paineen pitää pysyä siellä samoin kuin esim.renkaassa, ja jos pikku vuoto niin aine häviää paineen myötä, kun kaasuna järjestelmässä. Itselläkin vanhemmassa versiossa oli kyllä terhakkaampi viilenteleen, ja kondensoivesien poistoputki kannattaa näissä katsella auki....
      Vanha ketju, mutta vielä tähän joku muukin tarttunut

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11111
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3103
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      215
      2962
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2167
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1928
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1746
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      52
      1672
    9. 85
      1648
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe