Neuvoja?

kultuli

Päässäni pyörii sinnikkäästi ajatus akvaariosta. Sain kymmenvuotis lahjaksi aikanaan 150l tankin ja muistan sen olleen melko iso operaatio. Muu onkin sitten häipynyt mielestä. Tarkoituksena olisi laittaa iso (ainakin 300l) akvaario ja sinne kultakaloja ja joitain monneja, mutta varmistus tulee vasta kun alan selailla oppaita yhteensopivuudesta.
Nyt kysyisin ensialkuun että mitäs kaikkea se akvaarionhoito piti sisällään? Silloin penskana muistan että seurasin aina kun vedestä katsottiin ph ja sitä ei vissiin pesty sillai kokonaan? Eikös se ollut että terveessä akvaariossa viihtyy kotiloita? Meillä tuli silloin ihan ongelma kotiloista ja minä siinä katsoin itkua vääntäen kun vanhemmat niitä heittivät välillä hangelle sanoen etteivät ne ehdi kärsiä..

3

371

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitsukki

Jos kultakaloja haluat, ota isompi allas, n. 500 litrainen, ovat kuitenkin isoksi kasvavia sotkijoita. Monnitkin sopii kultakalojen, mutta pitää sitten siirtää pois jos kultakalojen kylkiin käyvät (osa pitää leväbabejakin kultakalojen kanssa). Joo, ei meilläkään pesty allasta kokonaan, edes silloin 80-luvulla, osittaista veden vaihtoa vain. Kotiloita tulee yleensä kasvien mukana, johon auttaa petokotilot, syövät niitä ja ovat nättejä.
      Aqua-webissä kannattaa myös käydä tutustuun.

• FisHuF

Eli, vaikka itse en kaloista paljoa tiedäkkään, niin suosittelen ottamaan kultakaloille reilu 500l akvaarion.
      Sinnekkin sellaiset n. 6 fisua.
      Onnea kuitenkin jos sinusta tulee akvaarion omistaja! = D

• fish KING

Nyrkkisääntö

Kultakala on parvikala jota pitäisi hankkia vähintään 5-6 kalan pieni parvi, mitä suurempi parvi sen parempi, kalan kannalta asiaa ajateltuna.

Yhtä kultakalaa kohden on määritelty sen tarvitsevan vesi tilavuutta n. 100-150l, joten yhtä parvea kohden minimi akvaariotilavuus vaatuimus olisi n. 500-... 900l.

Kultakala on melkoinen suursyömäri ja sillä on nk. läpipaska suoli, se siis syö samalla kun ulostaa ja tämä taas kuormittaa akvaarion vettä jossa kala elää.
      Suodatuksen tulisikin olla kolminkertainen normaaleihin suosituksiin verrattuna, eli, jos 100l akvaarion virtaus/massa tilavuus olisi n. 300l/h-1kg. Kultakalan vastaava suodatus siis n. 5000l/h-3kg, n. 500l akvaariossa.
      Itse kuitenkin olen todennut että kahdella EHEIMin PRO II 2028 ulkosuodattimella pitää n. 1000l akvaarion hyvin puhtaana ja veden kohtuu kirkkaana kun suodattimen huoltoväli on n. kaksi kuukautta. Normaalilla kalastolla sama huoltoväli samassa akvaariossa on pari vuotta, kahdella vesikilpikonnallakin puolisen vuotta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      50
      3354
    2. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      551
      2077
    3. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      84
      1956
    4. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1950
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      20
      1588
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1528
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1386
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      90
      1349
    9. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1297
    10. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      48
      1220
    Aihe