Automatisoitua köyhyyttä.

kaarne

Eikö olisi pätevä semonen tietokone, joka kertoisi heti automaattisesti, voiko sulle tai mulle antaa luottokortin, osamaksua tai pankkilainaa? Täyttäisit automaattisen anomuslomakkeen ja lähettäisit tiedot koneeseen joka päräyttäisi heti vastauksen: "sorppa, ei tipu, oot köyhä. Seuraava!"

Tuommonen kone on keksittykin jo ja käytössä ulkomailla. Suomeen se tekee vasta tuloaan. Homman nimi on geoscoring ja se hyödyntää ihmisistä kerättyä tietoa luovalla tavalla, nimittäin luokittelemalla kansalaiset asuinpaikan mukaan luottokelpoisiksi ja kelvottomiksi. Jos asut väärällä alueella, olet automaattisesti köyhä, eikä luottoa tipu.
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/10/geoscoring_paljastaa_rahattomien_asuinalueet_2097724.html

Toinen uutinen maailmalta kertoi alkusyksystä, että Kokoomus haluaisi keskittää erilaisten sosiaalisten tukien saajat asumaan kunnallisiin asuntoihin. Se tulisi halvemmaksi. (Tälle en nyt löytänyt lähdettä nopealla haulla).

En tietenkään väitä, että asiat suoraan liittyisivät toisiinsa. Mutta on se kiinnostavaa, että yhteiskunnan luokkaeroja hgalutaan paitsi syventää, myös tarkentaa tällä tavoin. Poikkeaa aika paljon mun hyvinvointivaltion mallistani, jossa luokkaeroja pyritään pienentämään.

18

221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saanut poistua tästä maailmasta siinä vaiheessa kun tuollainen yhteiskunta on vallalla.
      Taidan elää ikuisesti sillä noin ei voi mennä, niin tyhmiä emme voi olla, että antasimme yhteiskunnan muuttua tuollaiseksi. Nyt puhun aloituksesi ensimmäisestä osiosta.

      Kunnallisen asumisen jätän kommentoimatta. Se aihe vaatii ihan oman aloituksen.

    • hat.sep.sut

      kyl sellanen automaatti on jo olemassa ;)
      Sitä sanotaan Luottokunnaksi, siitä vaan kokeilemaan, myöntääkö ne sulle luottokortin ;)
      Lisäksi jokaiselle ihmiselle on laskettu luottokerroin, perustuen hajanaisiin tietoihin, joita heistä on kerätty.
      Kun anot lainaa, sieltä luotonantaja saa selville mikä on kertoimesi ;))
      Sen mukaan hän annostelee summan jonka haltuusi luottaa...

      • Hittolainen. Mun täytyy ottaa tää vakavammin kuin aluksi aioinkaan. Ihan sokkona oon tähänki muuttanut.

        Mutta vakavasti puhuen. Jos sulla on tietoa miten se luottokerroin muodostuu, niin kerro meille. Itselleni tulee mieleen vain hajanaisia mielikuvia maksuhäiriöistä. Ja tietenkin niistä tiedoista, joita annan pankeille itsestäni... ja kanta-asiakaskorteista... Mutta niitä tietojahan ei saa jakaa, ne ovat luottomuksellisia...


      • hat.sep.sut.
        kaarne kirjoitti:

        Hittolainen. Mun täytyy ottaa tää vakavammin kuin aluksi aioinkaan. Ihan sokkona oon tähänki muuttanut.

        Mutta vakavasti puhuen. Jos sulla on tietoa miten se luottokerroin muodostuu, niin kerro meille. Itselleni tulee mieleen vain hajanaisia mielikuvia maksuhäiriöistä. Ja tietenkin niistä tiedoista, joita annan pankeille itsestäni... ja kanta-asiakaskorteista... Mutta niitä tietojahan ei saa jakaa, ne ovat luottomuksellisia...

        niitä kerätään sen mukaan miten olet luotonottajana käyttäytynyt.
        Onko pikavippejä, onko maksut myöhässä, kuin usein lainaa otat jne...Varallisuutesi, omistuksesi, palkkasi jne...
        Täytyy aina muistaa että pankki onpankki, pienikin, ei ne sokeesti sitä luottoa sulle tarjoa.
        Ne haluaa rahat takaisin joskus ;)


      • hat.sep.sut. kirjoitti:

        niitä kerätään sen mukaan miten olet luotonottajana käyttäytynyt.
        Onko pikavippejä, onko maksut myöhässä, kuin usein lainaa otat jne...Varallisuutesi, omistuksesi, palkkasi jne...
        Täytyy aina muistaa että pankki onpankki, pienikin, ei ne sokeesti sitä luottoa sulle tarjoa.
        Ne haluaa rahat takaisin joskus ;)

        järjestelmä ei kuitenkaan luokittele sinua luottokelpoiseksi tai kelvottomaksi naapurisi varallisuuden perusteella.


      • mineraal kirjoitti:

        järjestelmä ei kuitenkaan luokittele sinua luottokelpoiseksi tai kelvottomaksi naapurisi varallisuuden perusteella.

        olisi munkin mielestä ero nykyjärjestelmän ja geoscore-systeemin välillä.

        Tokihan pankki tarvitsee tietoa luotonannon tueksi. Mutta nyt on kyse osoiterekistrreiin perustuvasta automaatiosta, joka on kovin eri asia.


      • hatssshhhhh
        mineraal kirjoitti:

        järjestelmä ei kuitenkaan luokittele sinua luottokelpoiseksi tai kelvottomaksi naapurisi varallisuuden perusteella.

        jossain briteissähän tuo asuntojen ja asuntopaikkojen nuuskiminen on mennyt mahdottomiin.
        Asuinkuntasi saattaa jopa nuuskia roskiasi, tiedustellakseen onko elintasosi sitä luokka kuin olet antanut ymmärtää...
        Asuntosi ympäristö kuvataan, siinä toivossa voitaisiinko nostaa kiinteistöveroa, vaikka hyvän näköalan ansiosta..jne..
        Mut ei se mikään mahdottomuus ole, että luottokelpoisuus määritellään sen mukaan missä asut...
        Joku Kallio ei kai sais suuria pisteitä...


    • on vielä töissä ihmisiä jotka jopa soittavat kotiin ja kysyvät tarvitsetko lainaa tai haluatko sijoittaa rahojasi johonkin. Kyllä siellä on meistä tietoa niin paljon, että tällainen maalla asuva ikääntyvä naisihminenkin saa kesken lenkin puhelun jossa näistä asioista kysellään.
      Ilmeisesti olen luottokelpoinen.
      Jotenkin on sellainen mielikuva, että aika pitkälti sosiaalisten tukien saajat asuvatkin kunnan omistamissa asunnoissa, ainakin tässä kunnassa.
      Luokkaeroja on aina ollut ja tulee olemaankin, toiset hoitavat asiansa hyvin ja jotkut huonommin.
      Valinnoistakin on kyse, miten ja mihin rahansa käyttää. Ei ne isot tulot........

      • "Jotenkin on sellainen mielikuva, että aika pitkälti sosiaalisten tukien saajat asuvatkin kunnan omistamissa asunnoissa, ainakin tässä kunnassa. "

        Tuo ei kuitenkaan toistaiseksi estä heitä saamasta lainaa?


      • kaarne kirjoitti:

        "Jotenkin on sellainen mielikuva, että aika pitkälti sosiaalisten tukien saajat asuvatkin kunnan omistamissa asunnoissa, ainakin tässä kunnassa. "

        Tuo ei kuitenkaan toistaiseksi estä heitä saamasta lainaa?

        ovat muuten kunnossa, mikseivät saisi lainaa, mutta mikäli elää sosiaalisten tukien varassa, luulen, että lainan saaminen on hankalampaa, pikavippejä kai vielä pystyy ottamaan kuka vaan. En tiedä, minulla ei ole niistä kokemusta. Pankit saattavat olla tarkempia takuiden suhteen.
        Avustuksia sen sijaan eri tahoilta voi anoa vapaasti, seurakunnan diakoniatyöstä mm.


      • pankkiman
        Anceli kirjoitti:

        ovat muuten kunnossa, mikseivät saisi lainaa, mutta mikäli elää sosiaalisten tukien varassa, luulen, että lainan saaminen on hankalampaa, pikavippejä kai vielä pystyy ottamaan kuka vaan. En tiedä, minulla ei ole niistä kokemusta. Pankit saattavat olla tarkempia takuiden suhteen.
        Avustuksia sen sijaan eri tahoilta voi anoa vapaasti, seurakunnan diakoniatyöstä mm.

        tarvitaan säännölliset tulot ts. palkka


      • Anceli kirjoitti:

        ovat muuten kunnossa, mikseivät saisi lainaa, mutta mikäli elää sosiaalisten tukien varassa, luulen, että lainan saaminen on hankalampaa, pikavippejä kai vielä pystyy ottamaan kuka vaan. En tiedä, minulla ei ole niistä kokemusta. Pankit saattavat olla tarkempia takuiden suhteen.
        Avustuksia sen sijaan eri tahoilta voi anoa vapaasti, seurakunnan diakoniatyöstä mm.

        Juuri siksi kun tuo geoscoring -järjestelmä automaattisesti estäisi lainansaannin ihan osoitteen perusteella riippumatta siitä missä kunnossa asiat ovat :-)


      • pankkiman kirjoitti:

        tarvitaan säännölliset tulot ts. palkka

        samaa mieltä, palkan ei tarvitse olla suuri, mutta säännöllinen tulo on tärkeää.


      • kaarne kirjoitti:

        Juuri siksi kun tuo geoscoring -järjestelmä automaattisesti estäisi lainansaannin ihan osoitteen perusteella riippumatta siitä missä kunnossa asiat ovat :-)

        mutta eihän se ole oikein, jos pelkän osoitteen perusteella laina evätään. Luulisi tarvittavan muutakin tietoa.


      • Anceli kirjoitti:

        mutta eihän se ole oikein, jos pelkän osoitteen perusteella laina evätään. Luulisi tarvittavan muutakin tietoa.

        olla samaa mieltä tästä asiasta :-)


      • kaarne kirjoitti:

        olla samaa mieltä tästä asiasta :-)

        keskustella, asiat selvenevät :)


    • Miten tuon voisi istuttaa Suomeen, täällähän ei taida kovin räikeitä asuinpaikkaeroja olla köyhempien ja rikkaampien välillä , ainakaan haja-asutusalueilla jossa ökytalon isännän naapurissa saatta asustella köyhä eläkeläismummo. Kummankohan asujan perusteella silloin määritellään luottokelposuus joa kyseinen malli saa jalansijaa Suomessa.

      Tuo malli tulee aiheuttamaan ainakin naapurisotia mikäli toteutuu. Minusta Suomalaisessa järjestelmässä on se hyvä puoli, että on luottokelpoinen tai kelvoton pelkästään omien tietojensa perusteella, eikä naapurin asiat luottokelpoituuteen vaikuta.

    • Heh, suuremmilla tuloilla asuin alueella jossa sitä lainaa ei olisi tullut jos tuollaista mittaa käytetään.
      Nyt on tulot huomattavasti pienemmät mutta tämän asuinalueen mukaan varmasti saisin lainaa.
      Ja tulihan mulle kirjekin taas jossa oikein tyrkytetään lainaa, jos haluan jonkun unelman toteuttaa.
      Metsään meni mun kohdalla se tarjous, kun mulla on tapana säästää ensin jos jotain haluan ja sitten maksaa käteisellä.
      Velkaa en enää halua, mieluummin elän kädestä suuhun niin kuin tällä hetkellä jälleen teen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1623
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe