On se kumma kun joutuu lukemaan ruotsia koulussa melkein eniten kaikista aineista, mutta koulun jälkeen ei kukaan puhu kanssani ruotsia ei Suomessa eikä paljoa Ruotsissakaan. Vaikka itse yrittäisit. MIKSI ?
Vaikka suomenruotsalaisia on tuttuina ja työkavereina, jokaikinen huolellisesti välttää puhumasta ruotsia. Että on helpompaa puhua suomea ei ole hyvä selitys. Jos näin olisi niin sittenhän on turhaa lukea ruotsia koulussa. (Onkohan muuten ruotsalaisissa kouluissa pakko lukea suomea?)
Sovittaisko, että kaikki suomenruotsalaiset alkaisivat opettaa meitä suomenkielisiä puhumaan ruotsia ihan jokapäiväisessä elämässä. Ei niin, että meille, jotka eivät vielä ymmärrä ruotsia, puhuisitte ruotsia kiusallanne, vaan opettaisitte aluksi vaikka yhden lauseen päivässä ruotsiksi jollekkin suomenkieliselle. Kärsivällisesti selittäen mitä se tarkoittaa. Jonkin ajan kuluttua voisi ainakin tavalliset asiat rupatella ruotsiksi. Ja siitä se alkaisi ja olisi hauskempaa kuin koulussa pänttääminen. Mites olisi suomenruotsalaiset? Vastaukset kiitos ruotsiksi ja suomeksi.
Pakkoruotsipullaa.
6
193
Vastaukset
- 691
Vaikuttaa herja- tai provokirjoitukselta, anteeksi nyt vain. Aloitit asiallisesti, mutta sitten tuli tietämättömyyden huippu: Kyselit, onko Ruotsissa pakkosuomea!!!
Sitten looginen kuperkeikka: Ensin oikein sanoit, että ruotsia et ole missään tarvinnut. Sitten kuitenkin patistat surut sitä suomalaisille opettamaan! Siis miksi ihmeessä, jos sitä ei tarvita?En kysynyt onko Ruotsissa kouluissa pakkosuomea vaan kysyin: onko ruotsinkielisissä kouluissa (anteeksi, tarkoitin Suomessa olevia ruotsinkielisten kouluja).
Suomenruotsalaiset hokevat, että ruotsin kieli on tärkeä suomalaisten osata. Miksi he eivät sitten puhu meille ruotsia? Sitten sanovat, että on helpompi puhua meidän kanssa suomea. Tietysti on helpompi koska me ei osata ruotsia kunnolla. Opettaisivat meitä sitten.
- 2-kielinen
mutta ilkeät suomenkieliset pojat tulivat ja vetivät minua perseeseen...sanoivat sitä kostoksi :(
Nyt en uskalla enää puhua ruotsia muuta kuin kotonoa, snif :(
huom.....perse on vieläkin arka, snif :( - Mies1985
Lukion käynyt saattaa ruotsia hetken ajan muistaa kunnes se unohtuu kuten on normaalia. Tämä on todiste siitä ettei ruotsi ole mitenkään tarpeellinen normaalille suomalaiselle.
Jostain syystä vain jotkut haluavat syyllistää suomalaisia siitä että heidän aivonsa loogisesti hylkäävät ennen pitkää tiedon jolle ei käyttöä ole.
Ruotsia osaavien pieni määrä on väkevä todiste pakkoruotsin älyttömyydestä. Jos ruotsista olisi hyötyä, ihmiset opettelisivat sen vapaaehtoisesti. Joillekkin harvoille on ja he ovat niitä jotka oikeasti osaavat ruotsia. - paljon oppinut
Jaa, jaa, mutta ruotsi on portti muihin kieliin. Minusta ruotsi pitäisi olla ensimmäinen kieli kaikille, ainakin Euroopassa.
- Svänskää taalaten
Mene jo sinne missä vaaditaan jo lääkärille pääsyä ruotsin kielen taitoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606504- 1003362
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252696- 212328
- 271881
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3571822- 251610
- 321458
- 491452
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261423