Oilon Junior LF1-poltin ja Högfors2000 4.5kW sähkövastuksella n. 20-v. vanhat, pelanneet moitteetta tähän asti. Laitoin pois päältä ed. iltana niin oli mukavampi vaihtaa vikaantunut paisunta-astia. Nyt paineet pysyvät, mutta poltin ei käynnisty (vaan kattila on nyt sähköllä).
Termostaatti vaikuttaa olevan ok. Kuittausnapista sivulta käynnistysyrityksessä alkaa poltin pitämään selvästi erilaista ääntä kuin aiemmin muutaman sekunnin, naksahtaa, jatkaa muutaman sek. ja sitten kohta sammuu.
Eli ilmeisesti jotenkin esilämmitin ei toimi tms., jostain viestistä löysin että sen voi tilapäisesti ohittaa releessä lenkillä, onko ns. palikkaohjetta että miten? Tai muuta vinkkiä. Voi toki olla jotain muutakin vikaa vikaa.
Suuttimen olen vaihtanut keväällä ja nuohonnut kattilan yms.
öljypoltin ei käynnisty
12
18714
Vastaukset
- yx mahd vika
sijaitsee polttimen vasemmalla puolella, paikassa mistä se voi nähdä liekin, eli polttimen "kaulalla", lähellä kattilaa.
- 5+11
sitä mieltä että liekinvartija likainen jos on tähän asti pelannut moitteetta.
- Sama ongelma oli
öljyä on ja kipinä tulee oikein, niin magneettiventtiili on ehkä viallinen, se on vaihdettava. Kutsu huoltokaveri.Kun valovastus (liekinvartija) on puhdistettu, lähetee helposti vetämällä, ja palopää on puhdistettu ja suutin vaihdettu, niin vika voi olla magneettiventtiilissä. Katkaise aina virta ennen huoltotoimenpiteitä.
- pokpor
Muista, että häiriönkuittauksen painikkeen painaminen voi altistaa palovaaralle. Joka kerta kun poltin yrittää käynnistyä, niin kattilaan pääsee aina annos polttoöljyä joka voi leimahtaa lopulta. Siksi poltinta saa yrittää käynnistää mielellään 2 min välein enintää 4 kertaa, sen jälkeen on luovutettava ja annettava asia ammattilaiselle.
- esilämmitin
ovat "tukossa". Esilämmitin voi tietysti olla myös palanut. Kurkista kattilaan heti kun poltin on mennyt häiriöön. Onko siellä öljyhuurua. Kuuntele myös polttimen ääntä kun käynnistät sitä. Kuuluuko kipinän sirisevä ääni? Milloin palopään "turpalevy" on viimeksi puhdistettu? Se on polttimen herkimpiä osia eikä saa olla pahasti karstoittunut.
Rohkea voi irrottaa polttimen palopäineen kattilasta ja asettaa vaikka jakkaralle ja yrittää käynnistää se sitten. Varovaisuutta noudattaen tietysti. Silloin näkee kipinän ja sen, tuleeko suuttimen läpi tavaraa magneettiventtiilin avautuessa. Logiikkaa peliin, äijät. Ei se niin vaikeaa ole.- oil-off
Kiitos vinkeistä ja sori viiveestä, suuttimen olen vaihtanut keväällä ja nuohonnut kattilan. Molemmat edelleen siistin näköisiä, samoin palopää siistin näköinen ja liekinvartija ok.
Unohdin kirjoittaa, että kun vaihdettiin kalvopaisunta-astiaa, niin vaikka öljynpoltin oli ollut n. 10 h pois päältä, moottori siinä oikealla tuntui vielä lämpimältä mikä ihmetytti. Kaveri sitten koitti ja sanoi, että moottori kyllä pyörii eli ei ole palanut/"leikannut kiinni". Voi kuitenkin olla rikki tai että oli rikki jo ennen kuin laitoin öljynpolttimesta virrat pois, mihin tuo kuumeneminen viittaisi. Tai yo. magneettiventtiili/pumppu sökö. Tuo palovaarakommentti oli hyvä, jakkaran päällä käyttötestaaminen vaikuttaa kovien duudson-äijien menetelmältä.
No saan samanlaisen mutta tuoreemman -96 mallisen LF1:n kalliolämpöön siirtyneeltä tutuntutulta 50€:llä eli vaihdan sen palopäineen kaikkineen viikonloppuna ja happy end (?). Sitten ammattimies tarkistamaan nokiluvun ja tarvittaessa säätämään.
Montaa kertaa en kattilahuoneen ovea ole kerennyt/viitsinyt avata vaan avasin kaljapullon ja laitoin tarjouspyynnön kaukolämmöstä (putki menee kadun toisella puolella). Vm. 1970 3000l säiliö on ulkona maan alla ,löpöä n. 2200 l jäljellä. Sitä poltellessa voi miettiä jatkokuvioita. Oikeat ja tekoviherpiipertäjät pyrkivät kyllä jatkossakin kurittamaan öljylämmittäjiä. Ja mietin tuota jälleenmyyntiarvoa, että öljylämmitys ei ole nykyään oikein myyntivaltti. Tällaista selvittelyä ja tutkintaa yhden vikatilanteen ansiosta. - voi nostaa
oil-off kirjoitti:
Kiitos vinkeistä ja sori viiveestä, suuttimen olen vaihtanut keväällä ja nuohonnut kattilan. Molemmat edelleen siistin näköisiä, samoin palopää siistin näköinen ja liekinvartija ok.
Unohdin kirjoittaa, että kun vaihdettiin kalvopaisunta-astiaa, niin vaikka öljynpoltin oli ollut n. 10 h pois päältä, moottori siinä oikealla tuntui vielä lämpimältä mikä ihmetytti. Kaveri sitten koitti ja sanoi, että moottori kyllä pyörii eli ei ole palanut/"leikannut kiinni". Voi kuitenkin olla rikki tai että oli rikki jo ennen kuin laitoin öljynpolttimesta virrat pois, mihin tuo kuumeneminen viittaisi. Tai yo. magneettiventtiili/pumppu sökö. Tuo palovaarakommentti oli hyvä, jakkaran päällä käyttötestaaminen vaikuttaa kovien duudson-äijien menetelmältä.
No saan samanlaisen mutta tuoreemman -96 mallisen LF1:n kalliolämpöön siirtyneeltä tutuntutulta 50€:llä eli vaihdan sen palopäineen kaikkineen viikonloppuna ja happy end (?). Sitten ammattimies tarkistamaan nokiluvun ja tarvittaessa säätämään.
Montaa kertaa en kattilahuoneen ovea ole kerennyt/viitsinyt avata vaan avasin kaljapullon ja laitoin tarjouspyynnön kaukolämmöstä (putki menee kadun toisella puolella). Vm. 1970 3000l säiliö on ulkona maan alla ,löpöä n. 2200 l jäljellä. Sitä poltellessa voi miettiä jatkokuvioita. Oikeat ja tekoviherpiipertäjät pyrkivät kyllä jatkossakin kurittamaan öljylämmittäjiä. Ja mietin tuota jälleenmyyntiarvoa, että öljylämmitys ei ole nykyään oikein myyntivaltti. Tällaista selvittelyä ja tutkintaa yhden vikatilanteen ansiosta.palopäineen vaikka jakkaralle jos pannuhuoneessa vain on edes vähän tilaa liekin suuntaan. Liekki ei ole pitkä vaikka se ehkä hieman käryääkin. Mutta käynnistysvaiheessa palopäätä seuraamalla näkyy moni asia paremmin kuin polttimen ollessa uunissa kiinni, esimerkiksi se että puhallin käynnistyy ja kipinä syttyy normaalisti, magneettiventtiili avautuu muutaman sekunnin kuluttua ja silloin pitäisi liekin syttyä. Mikäli ei syty niin suuttimesta pitäisi ainakin tulla öljysumua. Jos ei tule niin silloin pitää keskittyä etsimään, että miksi ei tule. Onko öljyä, suodattimet puhtaat, magneettiventtiili kunnossa, esilämmitin kunnossa tai suutin tukossa. Hieman logiikkaa vianetsinnässä kyllä tarvitaan mutta kyllä vika yleensä löytyy. Eikä polttimen nostaminen "testipenkkiin" jakkaralle niin Duudsonia ole jos hommassa on edes vähän tolkkua ja tervettä järkeä mukana.
- Pika-apu
sähköjohdot irroitetaan releestä ja tilalle asennetaan lyhyt lenkki. Varmista häiriöön meno, peittämällä vaikka kädellä liekintarkkailuvastus, joka lähtee vetämällä polttimon rungosta esiin.
- oil-off
Moro äijät, kiitos vinkeistä!
Öljyä on säiliössä, suodatin oli ok, suuttimen vaihdoin käynnistysyritysten välissä varuilta. Palopää siisti ja kattila myös.
Käynnistysyrityksen jälkeen kurkkasin kattilaan, ei ollut öljyhuurua.
Poltin kääntyi sen saranavarren varassa hyvin operoitavaksi eli ei tarvinnut jakkaralle edes laittaa. Varokatkaisimet tms. (polttimelle tuleva s-johto kattilan kyljessä eli että poltin on ruuvattu kunnolla kiinni sekä toinen kiinnityslaippaa vasten polttimessa kun käänsin palopään sisältä pois) kampesin puunapalalla ja kumivasaralla kiinni.
Nätti valokaari sirisi sytytyskärkien välillä, mutta öljysumua ei tullut. Moottorin saikin helposti kahdella ruuvilla irti, käänsin sen ylösalaisin Duudson-penkkiin. Ei pyörinyt puhallin käynnistysyrityksessä. Moottori pois eli johto iri pikaliittimestä, käynnistysyrityksen aikana mittasin yleismittarilla siitä liittimen päästä keskimmäisen ja reunimmaisten välissä 236V (johdotuskaaviossa si-ru-kevi ja mittasin si-ru n.240V, samoin ru-kevi n. 240V ja si-kevi 0V.
Käsin puhallinpyörästä pyörittämällä moottori pyörii kyllä. Olen edelleen ymmällä, mutta korkeammalla tasolla!? Homma tuntuu jo mielenkiintoiselta kun saa omaa laatuaikaa pannuhuoneessa ja väistettyä imuroinnit yms.
Käynnistyksessä heti aluksi ääni on erilainen kuin ennen, ilmeisesti se puhaltimen "puhallusääni" puuttuu. Sitten naksahtaa ja jonkun sekunnin päästä menee häiriötilaan, Onko siis moottori rikki? Jos olisi oikosulussa, niin ilmeisesti silloin polttaisi sulakkeen mitä ei tee.
Vinkkejä? - oil-on
oil-off kirjoitti:
Moro äijät, kiitos vinkeistä!
Öljyä on säiliössä, suodatin oli ok, suuttimen vaihdoin käynnistysyritysten välissä varuilta. Palopää siisti ja kattila myös.
Käynnistysyrityksen jälkeen kurkkasin kattilaan, ei ollut öljyhuurua.
Poltin kääntyi sen saranavarren varassa hyvin operoitavaksi eli ei tarvinnut jakkaralle edes laittaa. Varokatkaisimet tms. (polttimelle tuleva s-johto kattilan kyljessä eli että poltin on ruuvattu kunnolla kiinni sekä toinen kiinnityslaippaa vasten polttimessa kun käänsin palopään sisältä pois) kampesin puunapalalla ja kumivasaralla kiinni.
Nätti valokaari sirisi sytytyskärkien välillä, mutta öljysumua ei tullut. Moottorin saikin helposti kahdella ruuvilla irti, käänsin sen ylösalaisin Duudson-penkkiin. Ei pyörinyt puhallin käynnistysyrityksessä. Moottori pois eli johto iri pikaliittimestä, käynnistysyrityksen aikana mittasin yleismittarilla siitä liittimen päästä keskimmäisen ja reunimmaisten välissä 236V (johdotuskaaviossa si-ru-kevi ja mittasin si-ru n.240V, samoin ru-kevi n. 240V ja si-kevi 0V.
Käsin puhallinpyörästä pyörittämällä moottori pyörii kyllä. Olen edelleen ymmällä, mutta korkeammalla tasolla!? Homma tuntuu jo mielenkiintoiselta kun saa omaa laatuaikaa pannuhuoneessa ja väistettyä imuroinnit yms.
Käynnistyksessä heti aluksi ääni on erilainen kuin ennen, ilmeisesti se puhaltimen "puhallusääni" puuttuu. Sitten naksahtaa ja jonkun sekunnin päästä menee häiriötilaan, Onko siis moottori rikki? Jos olisi oikosulussa, niin ilmeisesti silloin polttaisi sulakkeen mitä ei tee.
Vinkkejä?Eli kaveri toi äsken samanlaisen mutta tuoreemman LF1-pumpun, vaihdoin siitä moottorin ja alkoi pelittämään. Ihan ei ole tikissä eli puhallinpyörä "raapii reunoja" tms. resonoi rumasti eli alan putsailemaan varaosahankintaa ja vaihdan koko pumpun. Vuosimalli vaihtuu -88->96.
Lvi-mies kyllä kehoitti ostamaan uuden tai ns. takuukäytetyn LJ10-mallin, joka hänen mukaansa säästää n. 10% löpöä eli hyötysuhde parempi.
Kiitos vielä vinkeistä. Vaimokin sanoi jo kaivanneensa "pannuhuoneen tohotusta".
- eila1
Öljypoltin lakkasi käymästä, joten rupesin putsaamaan suuttimen kärjet ja nyt toimii taas hyvin :)
- Putkiarska
ensinnäkin kannatta katsoa että KAIKKI napit ja nupit samoin hanat ovat oikein kun tulee häiriötä ja jos ei sillä hoidu niin öljypoltin huoltaja paikalle,kaikenmoiset muut maakarit ei tee muuta kuin haittaa oikealle asentajalle!
Jos joku tuttava ihan oikeasti tietää mitä tutkii ja tekee voi sitä häneltä kysyä,mitään osien irrotuksia kuitenkaan ei kannata alkaa tehdä ellei kokomusta ole,enempi tulee vaan laskua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302235
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261918Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121479Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121327Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17957
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115741