H4 led kukaan kokeillut?

ledittäjä..

Tai vaikka muitakin h3 jne. Että onko yhtä hyvä valaisuteho kuin normaalissa hehkulankapolttomossa?

Aattelin että jos tuollainen h4led kestäisi pitempään kuin hehkulanka niin alkaisi kiinnostaa ja tietysti valaisuteho pitäisi olla vähintään yhtä hyvä myös. Mun autossa on niin v---en vaihtaa polttomoita eteen.

71

25621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • . . .

      Kokemusta, mutta veikkaisin, että ei riitä valaisuteho ajovalokäytössä.

      • Neljä oikein

        Miksi veikkasit, oletko paljonkin voittanut, jos et, niin turha veikkailla.


      • ei luuloa
        Neljä oikein kirjoitti:

        Miksi veikkasit, oletko paljonkin voittanut, jos et, niin turha veikkailla.

        No kun meillä on sentään jonkinmoinen käsitys teholedien valotehokkuudesta & jäähdytystarpeesta, niin silloin ei ole mieleenkään, että joku voisi nykytekniikalla saada aikaiseksi H4 korvaavan polttimon.

        Toki vikkelät "ota rahat ja juokse" -henkiset kauppamiehet voivat lätkiä muutaman alennusmyynnistä saadun 1 W teholedin nippuun ja myydä tätä lähes H4 polttimoa vastaavana. Ei tässä kohtaa yhtään haittaa 90 % lupauksia heikompi valoteho tai se, että kikkare kuolee lämpöhalvaukseen muutamassa viikossa.

        Ja onhan sellainenkin juttu, että autojen valojen täytyy olla tieliikennekäyttöön hyväksyttyjä. Et kai vaan ole joku amishboy joka meinaa viritellä tojonruppanaansa cooleja valoja?


      • digi-info
        ei luuloa kirjoitti:

        No kun meillä on sentään jonkinmoinen käsitys teholedien valotehokkuudesta & jäähdytystarpeesta, niin silloin ei ole mieleenkään, että joku voisi nykytekniikalla saada aikaiseksi H4 korvaavan polttimon.

        Toki vikkelät "ota rahat ja juokse" -henkiset kauppamiehet voivat lätkiä muutaman alennusmyynnistä saadun 1 W teholedin nippuun ja myydä tätä lähes H4 polttimoa vastaavana. Ei tässä kohtaa yhtään haittaa 90 % lupauksia heikompi valoteho tai se, että kikkare kuolee lämpöhalvaukseen muutamassa viikossa.

        Ja onhan sellainenkin juttu, että autojen valojen täytyy olla tieliikennekäyttöön hyväksyttyjä. Et kai vaan ole joku amishboy joka meinaa viritellä tojonruppanaansa cooleja valoja?

        Lumeneissa ilmaistuna ..... Pitäs varmaan puhua 1200-2500 lumenin valotehosta, sen voin sanoo että 450 lumenin käsihakuvalo hävii vielä paljon vaikka on 3x3w .....

        Sellanen led lastu tarvis alumiinia yhden umpion edestä ja maksais moduulina 100 euroo kappale (hybridi led), jos 20w maksaa jo 50 euroo minimissäänkin.... ja se olis sika ilkee vastaantulevalle värisävyltään .....

        Ihan viitteeksi että noi maijan vilkkulamput on jotain 20-30 wattisia tai ainakin 10 w vattisia sarjassa...... ja jokanen ledinappi nekin ainaki 20 euroo erillään ostettuna.
        Led himmenee myös joka ikinen käyttötunti hiljaa loppuunsa kohden joten mielenkiinnolla seuraan led telkkareiden petollisen ominaisuuden paljastumista kuluttajille - niitä ku ei vaihdeta ku ne on prässätty sinne paneeliin niin paljonko valotehosta on jäljellä 2 ja 4 vuoden käytön jälkeen ...

        Takaan että viranomaset ottaa kynsiinsä jos onnistuisitkin, on niissä niin ilkeet värisävyt vaikka miten lämminvalkeen löytäisit ...... Hybridien ikäkin on lyhempi kun jonku perusledin 70000 tuntia .... Ne on aika grillit jo sellasessa tehossa ja huomaa että puolijohde ja loisteputkivalot UV-säteilee, mitä se tekis umpioille?


      • outoa on
        digi-info kirjoitti:

        Lumeneissa ilmaistuna ..... Pitäs varmaan puhua 1200-2500 lumenin valotehosta, sen voin sanoo että 450 lumenin käsihakuvalo hävii vielä paljon vaikka on 3x3w .....

        Sellanen led lastu tarvis alumiinia yhden umpion edestä ja maksais moduulina 100 euroo kappale (hybridi led), jos 20w maksaa jo 50 euroo minimissäänkin.... ja se olis sika ilkee vastaantulevalle värisävyltään .....

        Ihan viitteeksi että noi maijan vilkkulamput on jotain 20-30 wattisia tai ainakin 10 w vattisia sarjassa...... ja jokanen ledinappi nekin ainaki 20 euroo erillään ostettuna.
        Led himmenee myös joka ikinen käyttötunti hiljaa loppuunsa kohden joten mielenkiinnolla seuraan led telkkareiden petollisen ominaisuuden paljastumista kuluttajille - niitä ku ei vaihdeta ku ne on prässätty sinne paneeliin niin paljonko valotehosta on jäljellä 2 ja 4 vuoden käytön jälkeen ...

        Takaan että viranomaset ottaa kynsiinsä jos onnistuisitkin, on niissä niin ilkeet värisävyt vaikka miten lämminvalkeen löytäisit ...... Hybridien ikäkin on lyhempi kun jonku perusledin 70000 tuntia .... Ne on aika grillit jo sellasessa tehossa ja huomaa että puolijohde ja loisteputkivalot UV-säteilee, mitä se tekis umpioille?

        Mulla on 3 vuotta vanha led-tv. Ei ole himmentynyt vielä yhtään.


      • Ledvalo
        ei luuloa kirjoitti:

        No kun meillä on sentään jonkinmoinen käsitys teholedien valotehokkuudesta & jäähdytystarpeesta, niin silloin ei ole mieleenkään, että joku voisi nykytekniikalla saada aikaiseksi H4 korvaavan polttimon.

        Toki vikkelät "ota rahat ja juokse" -henkiset kauppamiehet voivat lätkiä muutaman alennusmyynnistä saadun 1 W teholedin nippuun ja myydä tätä lähes H4 polttimoa vastaavana. Ei tässä kohtaa yhtään haittaa 90 % lupauksia heikompi valoteho tai se, että kikkare kuolee lämpöhalvaukseen muutamassa viikossa.

        Ja onhan sellainenkin juttu, että autojen valojen täytyy olla tieliikennekäyttöön hyväksyttyjä. Et kai vaan ole joku amishboy joka meinaa viritellä tojonruppanaansa cooleja valoja?

        Tilata e-villejä h4 ajovalot yhtä tehokkaat kuin halogeenit


      • Tekniikka.joka.toimii

        Minulla 29 v vanha Peugeot jossa päivävalot toimii alennetulla jännitteellä. H4:t mahdollisesti alkuperäiset eivätkä häpeä uusia yhtään! Ajettu vasta 0,5 Mm.
        Pitäisi muuten joskus mitata se lampulle tuleva jännite päivävalokytkennässä ja muutenkin. Vaatisi vain lisäkappaleen johtoliittimen ja lampun väliin ja sitä minulla ei ole.


      • Anonyymi

        On 14 vuoden aikana maailma muuttunut.

        Vaihdoin New-Hollandin umpioihin ledipolttimot ja johan tie valkeni.
        Ero vanhoihin halovaloihin on aivan uskomaton.
        Ainoa haitta on että vakka NH konehuoneessa on tilaa ovat LEDit pidemmät ja kumisuojat tarvitsevat modausta.


    • RLD...

      Ovatko ledit ylipäänsä sallittuja korvaamaan mitkään autolamput päiväajovaloja lukuunottamatta.

      • ledituleeoletkovalmi

        Uusi e-mersuko se oli missä on kaikki valot ledeillä, joissain muissakin on. Tuskin h4 on kyse mersussa mutta jostain kuitenkin.


      • asdasdasdasdasd
        ledituleeoletkovalmi kirjoitti:

        Uusi e-mersuko se oli missä on kaikki valot ledeillä, joissain muissakin on. Tuskin h4 on kyse mersussa mutta jostain kuitenkin.

        Audilla ja Lexuksella ainakin on saatavana kaikki valot ledeillä


      • digi-info

        EIVÄT OLE, inssit ei tosin piittaa mutta jos vetäset ajovaloon ledit tai xenonit missään muodossa niin hylsy tulee jos ei ole auton kanssa tyyppihyväksytty jo alkujaan sellaset ja samaten angel eyesit jos parkkivalot on kahdennettu eli saa olla vaan yhdet parkit väri on valkea, jos vetelet mitään värivaloja ees huomiovaloon niin hylky tulee tietyn valmistusvuoden jälkeisissä kun ei saa olla ees keltasia..... Kaikki lamppukalvot kannattaa myös unohtaa, suojakalvon nimestä huolimatta laissa sanotaan että vain valkeaa valoa. Valkea led menee vielä jotenkin läpi ainakin parkeissa, pääsääntösesti ainoot hyväksytyt led valot on sellasia jotka on tyyppihyväksytty kokonaisena valaisimena ledeineen.
        Aiheeseen en sen enempää takerru mutta ainoo virallinen tie on ostaa lamput jotka on valmistettu ledeineen E- ja ECE memrkintöinen mitä niitä nyt olikaan.
        Vastaan kysymykseen näin aikojen jälkeen kun tämä muoti tekee tuloaan .vaihdilla.


      • Anonyymi
        asdasdasdasdasd kirjoitti:

        Audilla ja Lexuksella ainakin on saatavana kaikki valot ledeillä

        nämä uudet h 4 ledit todella tehokkaat olut pakettiautossa 2v on yöllä ja päivällä ero


    • Puuiloa-

      ...niin sehän onnistuu ja valoakin saadaan jopa enemmän. Virtalähteen integrointi vaan saattaa tehdä tiukkaa.

      Vaan tällainen viritelmä palaa rikki alle minuutissa, koska lämpöä ei saa johdettua pois. Kyllä ledeistä valoa saa niin paljon, että H4 häviää 600-0, mutta jäähdytyskin pitää tehdä oikein.

      Puuilosta saa HID-sarjoja hintaan 39,90 €/pari.

      • himmeisiin umpioihin

        Noita kiinanvalojen vilkkumisongelmiahan täältä voi kanssa etsiä.

        Ja laillinen asennushan vaatii
        - zehnoneille hyväksytyt = uudet umpiot
        - valonpesimet
        - automaattisen korkeudensäädön

        Muutoin pääsee repimään niitä pellezehnoneja pois joka katsastukseen.

        Vanhoihin paskoihin saisi lisää valotehoa jo pelkastään uusimalla himmenneet umpiot.


      • fgdfgdfgdgdfgfgdf
        himmeisiin umpioihin kirjoitti:

        Noita kiinanvalojen vilkkumisongelmiahan täältä voi kanssa etsiä.

        Ja laillinen asennushan vaatii
        - zehnoneille hyväksytyt = uudet umpiot
        - valonpesimet
        - automaattisen korkeudensäädön

        Muutoin pääsee repimään niitä pellezehnoneja pois joka katsastukseen.

        Vanhoihin paskoihin saisi lisää valotehoa jo pelkastään uusimalla himmenneet umpiot.

        '93 vanhempaan ei tarvii ollenkaan korkeudensäätöä ja '93-2000(98 uudet mallit) riittää manuaalinen korkeudensäätö.


      • PP
        himmeisiin umpioihin kirjoitti:

        Noita kiinanvalojen vilkkumisongelmiahan täältä voi kanssa etsiä.

        Ja laillinen asennushan vaatii
        - zehnoneille hyväksytyt = uudet umpiot
        - valonpesimet
        - automaattisen korkeudensäädön

        Muutoin pääsee repimään niitä pellezehnoneja pois joka katsastukseen.

        Vanhoihin paskoihin saisi lisää valotehoa jo pelkastään uusimalla himmenneet umpiot.

        Vai että Zenoneille hyväksymät umpiot... Tarkoitatko nyt keisari-Zenonta vai Filosofi-Zenonta? Kenties molempia? Saako autoa kyseisillä umpioilla siis ajaa vain Zenon-nimiset henkilöt?
        Ja jos Zenonit sattuisi jotenkin tulemaan vierailemaan, elä päästä niitä autoon istuun, niin ei tarvi katsastukseen repiä poiskaan. Oletko kokeillut kysyä asiallisesti poistumaan?


      • digi-info
        himmeisiin umpioihin kirjoitti:

        Noita kiinanvalojen vilkkumisongelmiahan täältä voi kanssa etsiä.

        Ja laillinen asennushan vaatii
        - zehnoneille hyväksytyt = uudet umpiot
        - valonpesimet
        - automaattisen korkeudensäädön

        Muutoin pääsee repimään niitä pellezehnoneja pois joka katsastukseen.

        Vanhoihin paskoihin saisi lisää valotehoa jo pelkastään uusimalla himmenneet umpiot.

        Laillisia lisävaloja saa kaupasta, ref 20 kaukovalot makso23 euroo ... Ledeistä on eniten hyötyy sisätiloissa mittaristossa missä säästyy monelta paneelien purkamisilta ja parkeissa ku ei virtaa huku ajovalojen kanssa yhtä aikaa palaviin parkkeihin ku pieni osa koko hehkulamppu setistä, mittari ja merkkivalopolttimoine ja parkkeine sekä lisäjarruvaloine, säästyy oikeasti kymmeniä watteja jo ku yksi mittaripoltin vie 1,2-4w kappale ja ne ledit näyttää paljon erottuvammin kaikki mittaripaneelin viivotukset. Olen volkkariin vaihtanu kaikki sisällä palavat valot led versioon ja on magee, upee väritoisto ja mittaritaulu on kauniin luminanssin sininen suoraan ledin kiinni kiertämällä (50 lumenia per poltin). Virtaa eivät tarvi juuri ja kestää vaikka potkia, hehkulamppu voi palaa poikki jo kopauttamalla lanka kuumana.

        Vikku-umpioita saa merkeittään valmiina ledivaloina, moneen myös saa tehdasvalmisteisia takavaloumpioita ledeistä tuunaustuotteina, niillä on hyväksyntä.


    • no4led

      Kokemusta löytyy H3 -kantaisista LED -polttimoista... Oli kirkkaat kuin kynttilä.. Näkyvyyttää oli varmaan ainakin 10cm!

      • digi-info

        Hyvät voi yltää 1000 lumeniin, niillä näkyy 20 metriä ...... Mä laittasin johonkin vikkumajakkaan sellasen päivityksenä mutta ajovaloissa voi unohtaa, edes tehtaat ei ole pystyneet vielä valmistaan ajovaloo ledeistä, muuten niitä olisikin, ongelma on värisävyt ja referessirajat sekä lämmön tuotto ja led-chippien hinta eritoten, sellasen umpion hinta tänä päivänä olis varmaan tonnin kappale.... mutta referenssit menis paukkuen yli rajotusten. TOllanen polttas vastaantulijan silmäpohjat sokeeksi joten sellasta tuskin kehiteltäisiin, kyllä se menee enempi xenonien eduksi, led vaatis niin paljon jäähytystä ja suuntausoptiikkaa ja vastaantulijan silmät palais .... Kyllä niitä myytäs jos olis toteutusvalmiita tekniikoita.


      • .....
        digi-info kirjoitti:

        Hyvät voi yltää 1000 lumeniin, niillä näkyy 20 metriä ...... Mä laittasin johonkin vikkumajakkaan sellasen päivityksenä mutta ajovaloissa voi unohtaa, edes tehtaat ei ole pystyneet vielä valmistaan ajovaloo ledeistä, muuten niitä olisikin, ongelma on värisävyt ja referessirajat sekä lämmön tuotto ja led-chippien hinta eritoten, sellasen umpion hinta tänä päivänä olis varmaan tonnin kappale.... mutta referenssit menis paukkuen yli rajotusten. TOllanen polttas vastaantulijan silmäpohjat sokeeksi joten sellasta tuskin kehiteltäisiin, kyllä se menee enempi xenonien eduksi, led vaatis niin paljon jäähytystä ja suuntausoptiikkaa ja vastaantulijan silmät palais .... Kyllä niitä myytäs jos olis toteutusvalmiita tekniikoita.

        http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/luminator_taeysled_ref_40-p-12640-3229/


    • lamppu-ukko

      Ai kuumenee liikaa?? ainoo vaan että LED valot eivät tuota LAINKAAN lämpöä! Ottakaa ihmiset asioista selvää...
      Siksipä led takavalotkin muurautuvat talvella umpeen koska lasi ei lämpene

      • Kiuas..

        Ledin lämmöntuotto on kiini ledin todellisesta tehosta eli siitä paljonko se vie sähköä.

        Tuollainen pilipalipolttimo vie n. 1 W ja 3-wattisena se kävisi jo aika hemmetin kuumana.

        Sitten sellainen 50-wattinen vaatii jo aikamoiset jäähdytykset, mutta on valoakin niin p---eesti.


      • autoilija1

        Toivon todellakin että tämä on joku trolli...


    • allikuikamoinen

      ostin kokees 2 kpl h4losia honkonkista. makso jotain 10e/pari. ei niillä mitään näe mutta laitoin ne kynttelikköön kirjahyllyn päälle muuntajan perään. hjuvin valasee siinä.

    • top seller

      Myyn verkossa led polttimoita ja nauhaa, joten tiedän mistä puhun.
      Ajovaloina Led ei korvaa vielä(kään) hehkua, eikä hehku korvaa xenonia. On autoja, joissa menee yllättävän paljon hehkuja, niin kesäajaksi voi ajatella vaihtavansa led polttimot. Eli kun on tarve tulla nähdyksi, mutta ei tarvetta nähdä.
      Itselläni on tietenkin autossa vain led polttimot, jotta voin kokemuksella sanoa miten ne toimii.

      • Museomoottoripyöräilijä

        Minulla on 80-luvun vaihteen museokilvissä oleva japanialainen pyörä jonka jännite häviää jonnekin (ehkä vanhoihin piuhoihin ja katkaisimiin) niin että H4 lampun kannalta voi mitata n. 9V jännitteen ja valoteho sen mukainen eli ei juuri mitään. Kun pimeällä ei kuitenkaan tarvitse ajella niin laitoin H4 tilalle vastaavan ledipolttimon. On totta ettei silläkään mitään pimeällä näe mutta näyttää hienolta päiväajovalona eli täyttää tehtävänsä minun kohdallani. Plussana vielä että kaikki muut sähkölaitteet näyttävät toimivan virkeämmin.


    • Ledimies

      Teknisesti H4 led-tekniikalla olisi mahdollista tehdä riittävän tehokkaaksi, mutta fyysiset rajoitteet ovat ongelma sekä piirien integrointi. Joku puhui virtalähteistä, eihän autossa tarvita virtalähteitä kun järjestelmä antaa suoraan 12-Volttia. Ja lämpeämiset, miettikää kumpi lämpeää enemmän, H4 halogeeni 55-60W vai ~vastaavan tehoinen LED ~6-8W. Niin, 60-wattia lämpöä tuottaa 60-wattia lämpöä eikä se 6-wattinen tuota enempää kuin 6-wattia lämpöä.

      Toiseksi, LED-valot eivät ole katulaillisia - varsinkaan vanhoissa autoissa, mihin niitä ei ole tarkoitettu. Huomiovaloiksi sellaisia voi ehkä miettiä, mutta sitten joudut repimään irti katsastusta varten kerran vuodessa..

      • digi-info

        Et joudu jos ostat E-hyväksytyn led valaisimen, joudut jos ostat valaisimeen led polttimen johon sitä ei ole tyyppihyväksytty. Kukaan ei varmaan haluukaan lähtee led polttimoita tyypittämään nykyaikana, sais myydä sikana polttimoita että sais globaalisti hyväksyttyä ne myyntiin .ku jossain kiinassa ja japanissa saa auto olla seinästä seinää valoja täynnä sen kummemmitta hakemuksitta..... Ongelma ei ole tekninen vaan juriidinen ja taloudellinen, ettei niille ole E-hyväksyntää .... Halvimmat on sellasia mitä voi juottaa itekin, jus näkee että palaa mutta auringossa riitä ees merkkivaloksi autoon........ Maksaa 7 senttiä elektroniikkaliikkees...... Hyvä 70 senttiä ..... Kuka sellasia lähtee hyväksyttämään..... Valotehon suhteen järjenkäyttö ei ole kielletty, älä autoon laita sellasia että joku ajaa 100 lasis takapuskuriin ku ei nää sumussa edes takavaloja läpi ..... Eli 150 lumenia pitäs pelkästää parkista saada takana ulos.


    • GTiSAUKKI
      • digi-info

        Kynttilä on lumeneissa tehokkaampi ku toi .... Hyvissä on 3-5 wattiset ledit ja 50 eurolla saa muualta samanlaisia 6 ledin malleista alkaen.... Laatu noissa ledilampuissa merkkaa paljon, jos on CREE LED malli, kierrä kaukaa. Niissä ilmotetaan lastun kokonaisteho mutta niissä on monta ledia per lastu eli ne on ihan surkeet ja pätkii ja värisee kohta ku otat käyttöön .... HID on hyvä ja sairaan kallis tekniikka (HYBRIDI). 5000 lumenin taskulamppu makso ainaki nelisen tuhatta euroo joten taas se mitä ajovalojen ledeihin tulee, on liian kallis tekniikka yleistymään vielä.


      • digi-epäinfo
        digi-info kirjoitti:

        Kynttilä on lumeneissa tehokkaampi ku toi .... Hyvissä on 3-5 wattiset ledit ja 50 eurolla saa muualta samanlaisia 6 ledin malleista alkaen.... Laatu noissa ledilampuissa merkkaa paljon, jos on CREE LED malli, kierrä kaukaa. Niissä ilmotetaan lastun kokonaisteho mutta niissä on monta ledia per lastu eli ne on ihan surkeet ja pätkii ja värisee kohta ku otat käyttöön .... HID on hyvä ja sairaan kallis tekniikka (HYBRIDI). 5000 lumenin taskulamppu makso ainaki nelisen tuhatta euroo joten taas se mitä ajovalojen ledeihin tulee, on liian kallis tekniikka yleistymään vielä.

        > HID on hyvä ja sairaan kallis tekniikka (HYBRIDI).

        http://fi.wikipedia.org/wiki/H.I.D

        Kalleimmat & tehokkaimmat taskulamput ovat tosiaan HID eli kaasupurkauslampuilla toteutettuja, mutta näiden "ekologinen lokero" on käymässä aika vähiin ledien puristuksessa. LED on monella tapaa fiksumpi valinta taskulamppuun, esim. lediä pystyy polttamaan pienellä teholla, mutta purkauslamppuja ei.

        Autoissa HID tarkoittaa samaa asiaa kuin xenonvalot.


    • Testattu 1malli

      Ostin deal extremestä ja tuumin että laitan traktoriini mutta ei niillä tee mitään edes tarktorikäytössä jolla ajellaan vaan omalla markilla eikä juuri yhtään teillä.
      Oli semmoinen moni ledinen malli. Hyvin toetutettuna vähillä teholedeillä 2 kpl voisi olla hyväkin. Veraa esim hyvää taskulamppua vaikkapa mte 33 edition ja jos edes se keskiteho ja kaksi niin jo riittäisi edes tarktoriin loistavasti ja ja surin teho menisi jo autoonkin.

    • R8 Audiin

      suunniteltiin led-ajovaloja, siis puolikkaat/pitkät, mutta tehdas luopui ajatuksesta, kun ei tullut riittävästi lämpöä. Sama vika tahtoo olla led-takavaloissa, lumikelillä valot muurautuvat umpeen.
      Audi varmaan tutki homman aika huolella, olisihan led-ajovaloista ollut muuten varsin paljon etuja, kuten auton muotoilun helpottaminen, kun ei tarvita massiivisia umpioita.

      • LED tulee kaikkiin.

        Kyllä monessa uudessa autossa on pitkät ja puolikkaat LED lampuilla, ja TM testasi LED fikkareita, ja eräästä sanottiin "Näyttää pidemmälle kun usean auton pitkätvalot".
        Mersu,Audi,BMW,Toyota, VW käyttää eräissä uusissa malleissa LED ajovaloja.


    • Ei tomi ei vielä

      Dealextremestä koetin traktoriin . Toinen oli rikki ja toisen teho ja kuviooli jopa traktorikäyttöön kelvoton ,roskiin ne. 2teholedillä asia olisi parempi.

    • kdsjgjjgjsg

      Tuli huvikseen kokeiltua, ja valoteho on ihan säälittävä. En suosittele kenellekään.

      Joihinkin uusiin autoihin myydään lisävarusteena led ajovaloja.
      Esim audi r8:ssa on vakiona xenon valot, joiden valoteho on mittaustenkin perusteella moninkertainen verrattuna uuden perheauton hintaisiin lisävaruste ledeihin

    • Ledirakkaus

      Koittakaahan pojat XML-T6 merkkisiä ledejä, 10W 1000 lumenia, max virta 3A. Normi auton pitkät on kai jotain 2000-3000 lumenia... Tämmösiä 4 kpl keulille niin luulisi näkyvän? Ajattelin itse kokeilla lisävaloina 6 kpl (6000 lumenia!)... Vaatii sopivan etuvastuksen toki että saa sopivan virran.

      • 1.6 Trendline

        Yksi kysymys: miksi?

        Turhaa rahanmenoa, turhaa työtä, laiton valoasetelma


      • Amis Joggeri
        1.6 Trendline kirjoitti:

        Yksi kysymys: miksi?

        Turhaa rahanmenoa, turhaa työtä, laiton valoasetelma

        Typerys, sisksi että on mageemman näköiset ja pissikset tulee kyytiin, ku on ledit ja ne antaa sidukkapäissään sit haistaa tussuu pikkareiden päältä. Siksi paukapää.


      • tätä testaan
        Amis Joggeri kirjoitti:

        Typerys, sisksi että on mageemman näköiset ja pissikset tulee kyytiin, ku on ledit ja ne antaa sidukkapäissään sit haistaa tussuu pikkareiden päältä. Siksi paukapää.

        " Typerys, sisksi että on mageemman näköiset ja pissikset tulee kyytiin, ku on ledit ja ne antaa sidukkapäissään sit haistaa tussuu pikkareiden päältä. Siksi paukapää. "


        Jos tämä pitää paikkansa, haen tänään keulan täyteen ledejä. Motonetistä.


    • jones_006

      Totta helvetissä olisi kaikista helpointa vaihtaa vaan perus halogeenin tilalle LED polttimo - mutta siellä on ihan ensimmäisenä vastassa tämä Laki ja sädökset - eli pitäisi olla hyväksytyt.
      Kaupasta löytyy joo LED polttimoita suoraan H1,H4 ja muihinkin kantoihin - mutta ne on lähinnä autonäyttely-show käyttöön - ettei akku hyydy päivän aikana - eikä valot himmene kun huonolla konkalla paukuttaa bassoa - paketissa yleensä lukee melko isolla - EI TIELIIKENNE KÄYTTÖÖN!! elikkä jos V* ei osaa lukea senvertaa - niin voi voi.

      LED on täysin ylivoimainen mihinkään hehkulankaan verrattuna tuottaessaan noin 100lm/W waloa kun hehkut tuottavat luokkaa 12lm/W
      Toisekseen me näemme heijastuksen, emmekä itse valoa - LED valon ominaisuuteen kuuluu fysiikan tunnilta tunttu valoilmiö, eli valo on koherenttia, joka tarkoittaa sitä, että heijastuksetkin ovat huomattavasti voimakaampia, vaikka lumeneja ei olisikaan mittarilla mitattuna kuin samanverran.
      Audi, Mersedes ja BMW myyvät täys LED ajovaloja kalliisiin autoihin (AUDI A8, mesnaatti E ja S sarjat BMW taisi olla vasta 700 sarjassa) - mutta pienehkö paja espanjasta (joka itseasiassa on kehittanyt audinkin valot) nimeltään Seat lanseerasi vuosi sitten uuteen Leoniin täys LED ajovalot - ja voin sanoa, että on muuten ihan saatanan hyvät.

      toki joo - on ongelma se, että eivät juuri lämpene, ja voi käydä niin että lumi pakkautuu valon päälle estäen näkyvyyden... mutta niitä olosuhteita on jopa suomessa ehkä yhtenä päivänä(yönä) vuodessa - että jos haluat ajaa loput 364 päivää säkki päässä - be my guest

      • ikävät tosiasiat

        > LED on täysin ylivoimainen mihinkään hehkulankaan verrattuna tuottaessaan noin 100lm/W waloa kun hehkut tuottavat luokkaa 12lm/W

        12 lm/W on 230 V hehkulamppujen lukema. No, ehkä surkeimmat H4 polttomotkin jäävät tälle tasolle eli tuottavat vain n. 700 lumenia. Mutta esim. H7 polttimosta löytyi tällainen tieto "Under ECE regulations, H7 bulbs must emit between 1350 and 1650 lumens at 13.2 V". Elikkä valotehokkuus on 25-30 lm/W.

        Ja mihinkä unohtui nykyään jo aika vakiintunut ratkaisu - kaasupurkausvalot (xenon essonbaarin kielelllä)? 35 W polttimo tuottaa n. 3000 lm eli valotehokkuus on n. 85 lm/W. Tehokkaammista lampuista saadaan jopa se 100 lm/W, mitä nykyään tunnutaan minkä tahansa lediräpellyksen valotehokkuudeksi tarjottavan. Käytäntö vaan on toisenlainen....

        > LED valon ominaisuuteen kuuluu fysiikan tunnilta tunttu valoilmiö, eli valo on koherenttia

        Jaa, että koherenttia valoa? Mikähän on valkoisen valon aallonpituus? Vai ymmärrätkö jo mennä nurkkaan häpeämään?

        > Audi, Mersedes ja BMW myyvät täys LED ajovaloja kalliisiin autoihin (AUDI A8, mesnaatti E ja S sarjat BMW taisi olla vasta 700 sarjassa)

        Mikä on ihan puhdas muotioikku, koska nykytekniikalla LED vielä mitään suunnattomia etuja tarjoa.

        Noilla preemiumeillakin oli taannoin kunnon valopatteria tarjolla. Siis kaksoisxenon H1/H7 halogeeniapukaukovalot. 2x3000 2x1600 lm = 9200 lm valoa tielle. Mutta sittemmin ovat luopuneet noista apukaukovaloista (siihen umpioon on laitettu päiväajovalo tai ei kerta kaikkiaan mitään) -> tuloksena on usein lyhykäinen, jopa vain 130 m kantava kaukovalo, kun se xenonumpio/optiikka on suunniteltu lähivalon ehdoilla. Halogeeniapukaukovalojen kanssa saadaan kantama tuonne 200 m pintaan. Onnistuuko lediräpellyksillä ja mihin hintaan?


      • ei se aina ole niin

        Kaikkiahan ei kiinnosta se lukeeko paketissa ei tieliikennekäyttöön. Itsekkin laittaisin mönkijään. Mönkijä on minulla maastoliikennemönkijä eli ei tarvitse valojen olla mitään vitun e- hyväksyttyjä. Lähinnä kiinnostaisi vähällä virran kulutuksella iso valoteho. Ugh..


      • nyym
        ikävät tosiasiat kirjoitti:

        > LED on täysin ylivoimainen mihinkään hehkulankaan verrattuna tuottaessaan noin 100lm/W waloa kun hehkut tuottavat luokkaa 12lm/W

        12 lm/W on 230 V hehkulamppujen lukema. No, ehkä surkeimmat H4 polttomotkin jäävät tälle tasolle eli tuottavat vain n. 700 lumenia. Mutta esim. H7 polttimosta löytyi tällainen tieto "Under ECE regulations, H7 bulbs must emit between 1350 and 1650 lumens at 13.2 V". Elikkä valotehokkuus on 25-30 lm/W.

        Ja mihinkä unohtui nykyään jo aika vakiintunut ratkaisu - kaasupurkausvalot (xenon essonbaarin kielelllä)? 35 W polttimo tuottaa n. 3000 lm eli valotehokkuus on n. 85 lm/W. Tehokkaammista lampuista saadaan jopa se 100 lm/W, mitä nykyään tunnutaan minkä tahansa lediräpellyksen valotehokkuudeksi tarjottavan. Käytäntö vaan on toisenlainen....

        > LED valon ominaisuuteen kuuluu fysiikan tunnilta tunttu valoilmiö, eli valo on koherenttia

        Jaa, että koherenttia valoa? Mikähän on valkoisen valon aallonpituus? Vai ymmärrätkö jo mennä nurkkaan häpeämään?

        > Audi, Mersedes ja BMW myyvät täys LED ajovaloja kalliisiin autoihin (AUDI A8, mesnaatti E ja S sarjat BMW taisi olla vasta 700 sarjassa)

        Mikä on ihan puhdas muotioikku, koska nykytekniikalla LED vielä mitään suunnattomia etuja tarjoa.

        Noilla preemiumeillakin oli taannoin kunnon valopatteria tarjolla. Siis kaksoisxenon H1/H7 halogeeniapukaukovalot. 2x3000 2x1600 lm = 9200 lm valoa tielle. Mutta sittemmin ovat luopuneet noista apukaukovaloista (siihen umpioon on laitettu päiväajovalo tai ei kerta kaikkiaan mitään) -> tuloksena on usein lyhykäinen, jopa vain 130 m kantava kaukovalo, kun se xenonumpio/optiikka on suunniteltu lähivalon ehdoilla. Halogeeniapukaukovalojen kanssa saadaan kantama tuonne 200 m pintaan. Onnistuuko lediräpellyksillä ja mihin hintaan?

        http://www.valostore.fi/tuote/led_kaukovalo_purelux_pro_serie_7/


    • gmeoë5

      Hauskaa tää keskustelu ledien tehosta.Ei ne xenonitkaan ilman hyvää umpiota kesää tee.

    • kerran ostanut

      H-4 led polttimot ei kannata ostaa

      • cropsu

        Siis ei kannata esim. noita ostaa?

        http://www.motonet.fi/fi/tuote/433033/H4-LED-polttimo-12V-EI-TIELIIKENTEESEEN


    • jaajoojaaaaa

      Onkos kellään kokemuksia näistä cree:n led polttimoista?

      • on on

        ON Cree on LED-valmistaja ja minulla on useampikin taskulamppu, jossa on ao. valmistajan tekemä LED.

        Mutta se LED ei yksinään kesää tee... niitä on montaa eri mallia ja laatuluokkaa. Plus kokonaisessa valaisimessa ratkaisevaa onkin optiikka, ledin virransyöttö/ohjaus sekä jäähdytys.

        Kun lamppua/valaisinta myydään pelkän yhden komponentin (LED-ydin) valmistajan nimellä ratsastaen, on varsin todennäköistä, että muut osat ovat kuraa.


    • eiled

      Hiillostaa kuin kylpymiehen perse savusaunasta.

    • markkujamarkku

      Mistä tässä ketjussa oikein oli puhe? Mulla on nyt H4 40W 3800 LM Darkbuster LED 2.0 polttimot vanhojen H4:n tilalla. Ero on kuin huikea näitten uusien eduksi. Pajalla jotain piuhaa ja semmoista laittoivat kuulemma helpommin kuin Xenon-valoissa on tarpeen.

      • suksi_pelle_vittuun

        Tässä ketjussa köyhät pellet kuvittelevat saavansa hyvät ja lailliset valot tunkemalla rippikouluikäisen autonraatonsa kulahtaneisiin ajovaloumpioihin laittoman led-muunnossarjan.

        Nykyään alkaa tosiaan olla jo todella tehokkaitakin led-valoja/muunnossarjoja (.... ketju on jo pari vuotta vanha, tilanne on muuttunut), mutta laittomia ne edelleen ovat ja valokuvio on täysin perseestä = vastaantulijoiden häikäisy helvetillistä. Syystä että näissä superhokkaissa ledeissä se led on aina varsin kookas ... siis paljon halogeenin hehkulankaa suurempi -> optiikka ei toimi lainkaan suunnitellulla tavalla.


    • Jafokki

      Kyllä näkyy kirkkaasti tuolla h4 led muutos sarjalla. Ja jäähdytys pelaa nykyään. Voi olla et häikäsee vastaan tulevaa, mutta mulle se ja samaa! Vastaan tulevalla on myös mahdollisuus laittaa ledit nokalle

      • 2364634

        Toivottavasti on myös " se ja samaa" kun tulee sakot tuosta laittomasta viritelmästä, tai jopa täysi korvausvelvollisuus liikenneonnettomuudessa kun autostasi löydetään tuo laiton muita häikäisevä viritelmä, ei liikennevakuutus enää korvaa.


      • Jafokki
        2364634 kirjoitti:

        Toivottavasti on myös " se ja samaa" kun tulee sakot tuosta laittomasta viritelmästä, tai jopa täysi korvausvelvollisuus liikenneonnettomuudessa kun autostasi löydetään tuo laiton muita häikäisevä viritelmä, ei liikennevakuutus enää korvaa.

        Ihan se ja sama!
        Pääasia et on magee ja boyfrend antaa kiguu.


    • CloakOfShame

      Kiinnosti saisko vanhaan autoon H4-ledipolttimot, kun led-valot on hyviä ja tehokkaita, eikä vie sähköä juuri ollenkaan, mutta ihmetyttää tämä negatiivisuus mitä täälläkin syydetään koko ajan kaikenlaista auton laittelijaa kohtaan...

      Mutta paskasta asiaan: Ei ole vielä tieliikennehyväksyttyjä H4 led-valoja. Jotain hyvin tehtyjä led-valoja h4 kantaan on olemassa jäähdyttimineen, mutta maksavat jotain 140 EUR pari, ja ei saa käyttää tieliikenteessä. Lisäksi sataa paskaa niskaan kun täältä neuvoa kyselee...

      • tietää.asioita

        Niin, kysyppäs vakuutusyhtiösi kantaa, jos ajat kolarin ja vastaantulija sanoo että valosi häikäisi.

        Ja ajat perheen huoltajan pyörätuoli, tms. Ainakin oma kokemus korvauksista on sellainen, pienet maksetaan reilusti, mutta suuremmissa haetaan syyllistä myös kuskeista, autoista ja kaikesta jotta saadaan 10-40% kustannuksista autoilijalle.

        Oliko tämä se neuvo jota kuvailit.;
        "Lisäksi sataa paskaa niskaan kun täältä neuvoa kyselee..."


      • H4ledit

        tuolta saa jopa parilla kympillä (2 x H4) ledit -toki eivät ole nekään tieliikennekäyttöön!
        https://www.aliexpress.com/item/2Pcs-H4-LED-H7-H11-H8-9006-HB4-H1-H3-HB3-H9-H27-Car-Headlight-Bulbs/32832166163.html?spm=2114.search0104.3.27.4e586b71FDfBFq&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3_10152_10151_10065_10068_10344_10342_10343_10340_10341_10696_10084_10083_10618_5723416_10304_10307_10820_10821_10302_10059_100031_10103_10624_10623_10622_10621_10620,searchweb201603_1,ppcSwitch_5&algo_expid=7af2698d-40a9-42e0-aa4e-90bdfe49168a-3&algo_pvid=7af2698d-40a9-42e0-aa4e-90bdfe49168a&priceBeautifyAB=0


    • luxit

      kiveniskemä tuli valoumpioon ja reikä lasiin niin kaasupurkausvalo kysees niin kaasut ulos reiästä eli onko toimimaton paketti nyt?

    • Poltin

      Eikö juntit kiroilijat tiedä että led ajovalot lämpenevät paljon vähemmän kuin hehkulamput.

      • Jaska8496

        Toki kaikkijos sen tietääverran, hehkulamppu vaan satuu kestämään lämpöä monta sataa astetta vs ledit kestää lämpöä joku 60-80 astetta. Joten ledit on aikas paljon kriittisempiä jäähdytyksen toiminnasta.


    • ihmettelijä

      Eli et saa laittaa H4 ledejä autoosi.?

    • kysyn-vaaan

      Entä jos vastapuoli syyttää sinua kolaritilanteessa että osasyynä valojen häikäisy, mitä vakuutus sanoo jos autossa on laittomia varusteita, joita ei ole erikseen katsastuksessa hyöksytty.

      jos vaikka tulee vakava vammautuminen ja miljoonakorvaukset.

      • Vastaan.vaan

        Ei tarvitse edes syyttää sillä vakuutusyhtiön tarkastaja käy tämänlaiset asiat rutiininomaisesti läpi ja mm. ajovalot ovat tarkistuslistalla. Vakuutusyhtiö käyttää kaikki mahdolliset keinot löytääkseen jotakin jolla evätä korvaus, onhan yhtiön tehtävänä tuloksen ja voiton tekeminen, eikä rahan jakaminen ihmisille.

        Tiedän että tämä herättää itkua, potkua ja raivaria teinituuninkiväessä, mutta näin asia vain on todellisuudessa.


    • toivossa.eletään

      Odotellaan vielä vuosi pari, niin ECE työryhmät saavat ehkä aikaiseksi säännön, jolla korvaavat Led-lamput sallitaan myös ajovaloissa. Näyttää jo jonkinlaista draftia olevan olemassa. Lokakuussa tänä vuonna Kreikan kokouksessa asia nytkähti taas hieman eteenpäin. Olisihan se halogeeneilla tihrustaville iso helpotus, jos Ledit sallittaisiin ennenkuin autot menee romikseen.

    • Anonyymi

      Kokeilin pari kuukautta H4 ledejä ja kokemukset ovat erittäin hyvät - tehoja on kaksinverroin enemmän halogeeniin verrattuna. Nyt kun ei ole pilkkopimeää, niin laitoin himmeät polttimot takaisin ja syksyn pimetessä ledit ehdottomasti takaisin.

      Valot ovat kirkaat, joten häikäisyä estää valojen tarkastus esim. ajamalla edellä ja tutkien itse häikäiseekö ne yhtään. Polttimoja voi pyörittää niin, ettei valokeila nouse alarajansa yli.

      Polttimot ovat OSRAM H4 LED ja netistä 50:- hintaiset.
      Lämpeäminen ei ole ongelma kun näissä on tasokas jäähdytys.

    • Anonyymi

      siis tänä vuonna tulee hyväksyntä ledeille varma tieto parille merkille ensin.. heti halot vaihtoon

    • Anonyymi

      Ei luulisi h4 ledeistä valitettavan liikenteessä. Monet uudetkin auton ledivaloineen häikii vastaantulijoita enemmän kuin jälkiasennettu led polttimo h4 umpiossa.
      Onko siis lakiin jotain muutosta tullut ?

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1562
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1522
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1338
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      225
      1242
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1125
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      327
      1094
    7. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      174
      1087
    8. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1037
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      310
      1027
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1026
    Aihe