Bukh ja varaosapalvelu

Caput

Mitä kokemuksia muilla on Bukh moottoreiden varaosa- ja huoltopalveluista Suomessa? Minun kokemusteni mukaan mitään palvelua ei ole.

12

5687

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minulla

Minä olen kyllä saanut tarvitsemani osat, kerran jopa seuraavaksi päiväksi seuraavaan pysähdyspaikkaan, kun kesken lomaa löytyi pakoputken mutkasta halkeama. Ostopaikka vain on vaihtunut jo pariin otteeseen ja vastikään kuulin vielä, että Tekno Marinestakin varaosia saisi. Huollot olen tehnyt lähinnä itse, mutta useammassa paikassa olen tavannut Bukhit hyvin tuntevia ihmisiä.

• still goin strong

Aikaisemmin suomen Steyr-Bukh oli erinomainen. Vaihtuiko sitten omistaja vai mitä, mutta sen jälkeen asiantuntemus siellä putosi aivan nollaan.
      Viimeksi olen tilannut varaosat Porissa olevalta merkkikorjaamolta. Nimi ei nyt muistu mieleen mutta googlaamalla löytyy.
      Hinnat Bukhin osilla on sellaiset että oikeampi ostopaikka olisi kultasepänliike.

• _/)_

Se löytyy täältä: http://www.porinvene-jamoottorikorjaamo.com Siitä voi olla samaa mieltä, että maahatuojana edelleen toimiva Steyr-Puch tunsi moitteettomasti myös Bukhin ja osia löytyi mukavasti hyllystä. Ja sitä edeltävä hankolainen tiesi suunnilleen kaiken Bukheista, varsinkin rouva siellä taisi muistaa varaosanumerot ulkoa. Nyt ymmärtääkseni maahantuoja on lopettanut jakelun ja siirtänyt ne toiminnot jälleenmyyjille, keskittyy ehkä muutenkin enemmän vesisuihkulaitteisiin.

• R K-S

käytännössä Bukh moottoreita ei myydä juuri lainkaan. Siksi myös huolto- ja varaosapalvelun ylläpitäminen ei moniakaan kiinnosta. Tekno-Marinesta saat kyllä Bukhin osia ja huoltopalvelua.
      Käytännössä merivesijäähdytteiset Bukhit alkavat olla tiensä päässä.

• The Skipper

Joo kyllä varaosia saa, mutta ne maksaa niin perusteellisesti, et ei järkevä osta semmosta.
      Ajattelin ostaa Bukh:iini syl.kannen , olin lentää persuksilleni kun hinta oli lähes puolet siitä
      minkä uudesta halvimmasta koneesta maksaa... EI EI kyllä mä vaihdan merkkii.Mainittakoon nyt , että joka ikinen varaosamyyjä mainitsi, ON NE ARVOKKAITA, eräskin sanoi , kuinka tälläista VOI OLLA, kuinka Bukh luulee myyvänsä enään mitään jahka "maine" leviää.

• kaasot

Minäkin olisin hakemassa 30kymppiseen kantta jos löytyisi ehjä.

• BUKH RULES

MINÄ TAAS OLEN AINA OSANI HOMMANNUT SUORAAN TANSKASTA. VIIMEKSI TILASIN OSAN KUUKAUDEN ENNEN LEGOLAND REISSUA JA SAMALLA SITTEN HANI OSAN KOTIIN.SIINÄ JÄI PENSARAHAT TANSKAAN KUN OSTI SIELTÄ OSAN .NÄMÄ SUOMEN HINNAT OVAT NIIN TUHANNEN KERRAN SUOLATTUJA.

• jsj

Hei, kerro ihmeessä osoite, mistä olet varaosat Tanskasta tilannut.
        Porilaisen Esa Willmanin yritys näyttäisi olevan ainoa firma, joka tunnustaa olevansa Bukhin merkkikorjaamo nykyisin Suomessa. Häneltä olen saanut asiantuntevaa apua ja myös osia.
        Pohjanmaalla oleva maahantuoja ei esimerkiksi edes vastannut meiliini viime syksynä. Kyselin myös tehtaalta kommenttia vetolaitteeni tiivisteiden osalta. He kehottivat pariin otteeseen ottamaan yhteyttä paikalliseen diileriin, mutta kun sitä ei tunnu tästä maasta löytyvän.
        Ostin uuden, makeavesijäähdytteisen moottorin Hangosta, Roosin firmalta kymmenen vuotta sitten. Saattoi olla viimeinen Suomeen huvivenekäyttöön toimitettu paketti. Kallishan se oli, mutta kun en halunnut uutta moottoripetiä tehdä, niin päädyin tuohon ratkaisuun. Moottori on myös varsin painava, joka ominaisuus tekee veneestäni hieman peräpainoisen.
        Bukh on kai kuitenkin edelleen niitä harvoja merkkejä, joita laivojen pelastusveneisiin kelpuutetaan. Täyttävät kaiketi SOLAS-vaatimuksen, mitä se sitten onkin. Moottoriinhan saa systeemin, joka käynnistää se ilman sähköä kammesta kääntämättä.
        Moottorini käy hyvin, ainoa ongelma tähän saakka on ollut kovilla kierroksilla peräpeilin nokeentuminen. Niin ja nyt ne vetolaitteen potkuriakselin tiivisteiden pettäminen. Voihan tuo olla jo normaalia kulumistakin, koska moottori on käynyt noin 2100 tuntia. Tiedä häntä.....

• tunari...
        jsj kirjoitti:

Hei, kerro ihmeessä osoite, mistä olet varaosat Tanskasta tilannut.
        Porilaisen Esa Willmanin yritys näyttäisi olevan ainoa firma, joka tunnustaa olevansa Bukhin merkkikorjaamo nykyisin Suomessa. Häneltä olen saanut asiantuntevaa apua ja myös osia.
        Pohjanmaalla oleva maahantuoja ei esimerkiksi edes vastannut meiliini viime syksynä. Kyselin myös tehtaalta kommenttia vetolaitteeni tiivisteiden osalta. He kehottivat pariin otteeseen ottamaan yhteyttä paikalliseen diileriin, mutta kun sitä ei tunnu tästä maasta löytyvän.
        Ostin uuden, makeavesijäähdytteisen moottorin Hangosta, Roosin firmalta kymmenen vuotta sitten. Saattoi olla viimeinen Suomeen huvivenekäyttöön toimitettu paketti. Kallishan se oli, mutta kun en halunnut uutta moottoripetiä tehdä, niin päädyin tuohon ratkaisuun. Moottori on myös varsin painava, joka ominaisuus tekee veneestäni hieman peräpainoisen.
        Bukh on kai kuitenkin edelleen niitä harvoja merkkejä, joita laivojen pelastusveneisiin kelpuutetaan. Täyttävät kaiketi SOLAS-vaatimuksen, mitä se sitten onkin. Moottoriinhan saa systeemin, joka käynnistää se ilman sähköä kammesta kääntämättä.
        Moottorini käy hyvin, ainoa ongelma tähän saakka on ollut kovilla kierroksilla peräpeilin nokeentuminen. Niin ja nyt ne vetolaitteen potkuriakselin tiivisteiden pettäminen. Voihan tuo olla jo normaalia kulumistakin, koska moottori on käynyt noin 2100 tuntia. Tiedä häntä.....

Löysin SOLAS-vaatimuksista tuommoisen artikkelin: http://articles.maritimepropulsion.com/article/Lifeboat-Recue-Boat-Diesel-Engines-e28093-SOLAS-Sets-the-Bar-High12030.aspx
        "
        •Withstanding free fall of the lifeboat from 3 meters
        •Withstanding a lateral impact of 3.5 m/s on the lifeboat
        •Stopping automatically on capsize and easily restartable
        •Preventing loss of fuel and lubricating system oil in a capsize
        •Working submerged in water up to the crankshaft centerline
        •Running properly at an angle of up to 10 deg trim and an angle of up to 20 deg list, either way
        •Having a manual starting system or power starting system with two independent sources
        •Limiting electromagnetic emissions
        •Starting up without heater down to -15C "

Jokainen moottori kestää nuo pelastusveneen pudotuksessa syntyvät kiihtyvyydet, samoin kallistuskulmavaatimukset täyttyvät, kuten EMCkin.

Kaikki eivät välttämättä pysähdy veneen kääntyessä ympäri ja öljyäkin todennäköisesti tulee ulos, eikä niissä ole käsikäynnistysmahdollisuutta. Veivikäynnistystoisaalta vaatii moottoriin painavan vauhtipyörän ja puolipuristussysteemin ja moottorin on oltava rakenteeltaan sellainen ettei tarvita hehkua. Minusta SOLAS-vaatimusten täyttämisestä aiheutuvat haitat ovat etuja suuremmat tavallisen huviveneilijän kannalta.

• ma tahtoo veivaa
        tunari... kirjoitti:

Löysin SOLAS-vaatimuksista tuommoisen artikkelin: http://articles.maritimepropulsion.com/article/Lifeboat-Recue-Boat-Diesel-Engines-e28093-SOLAS-Sets-the-Bar-High12030.aspx
        "
        •Running properly at an angle of up to 10 deg trim and an angle of up to 20 deg list, either way
        •Having a manual starting system or power starting system with two independent sources

Jokainen moottori kestää nuo pelastusveneen pudotuksessa syntyvät kiihtyvyydet, samoin kallistuskulmavaatimukset täyttyvät, kuten EMCkin.

Kaikki eivät välttämättä pysähdy veneen kääntyessä ympäri ja öljyäkin todennäköisesti tulee ulos, eikä niissä ole käsikäynnistysmahdollisuutta. Veivikäynnistystoisaalta vaatii moottoriin painavan vauhtipyörän ja puolipuristussysteemin ja moottorin on oltava rakenteeltaan sellainen ettei tarvita hehkua. Minusta SOLAS-vaatimusten täyttämisestä aiheutuvat haitat ovat etuja suuremmat tavallisen huviveneilijän kannalta.

SOLAS-kelpoisen käsikäynnistyksen voi hoitaa myös jousikäynnistimellä. Isokin moottori käynnistyy pienellä vaivalla eikä puolipuristinta tarvita. Jousikäynnistimen hinnasta ei ole tietoa, mutta se vaikuttaa hyvältä systeemiltä:

http://www.youtube.com/watch?v=2cdRjGGkYTw

• paloauto2
        tunari... kirjoitti:

"

Minulla on ollut Bukh ja kyllä se veivikäynnistysmahdollisuus rauhoitti.
        Bukh täyttää SOLAS vaatimukset myös harvemmin mieleen tulevalla tavalla: se on väriltään punainen.

• tuolta apua

Nettiveneessä esim. myynnissä Bukh dv 36 ja 48: siin lähes mitä vain ja makeavesikoneesta purettua osaa. mm. alkuperäinen lauhdutin, kansi, turbo, yms. Mielestäni Bukh on hyvä ja kestävä kone, toki merivesi jäähdytteiset joskus ruostuu puhki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5243
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5044
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4104
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3188
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2781
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      39
      1774
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe