jäähdytysnestettä katoaa

kaikkonenkuus

Autosta katoaa jäähdytysnestettä sen verran että saa lisätä litkuja(jäähd.neste vesi) noin 1-2 viikon välein, kerrallaan aina pari desiä. Eli ajallisesti kuukaudessa menisi n. puoli litraa ja kilometrejä tällä ajalle ei kerry kuin n. 500. Moottorin alla ei koskaan näy mitään vuotoja, lätäköitä. Öljytikussa ei näy mitään erikoista, öljykorkissa näkyy lyhyillä matkoilla vaalemaa vaahtoa mutta se lähtee pois jos ajaa 10km tai pidempiä matkoja, joten oletan että kyse on normaalista kondensaationveden höyrystymisestä. Jos kansitiiviste olisi kunnolla rikki, sitä vaahtoa muodostuisi jatkuvasti ajaessa?

Kerran jätin paisarin korkin liian löysälle ja nesteet purkautuivat ulos(ai paljoa, ehkä desi), kiristin ja nyt nesteen eivät tule korkista läpi. Mutta pari kertaa viikossa kun tarkistan nesteen pinnan, se on aina laskenut pari asteviivaa. Ja tarkistan aina samassa tilanteessa, aamulla kun lohkolämmitin on lämmittänyt nestettä mutta autoa en ole startannut. Lohkossa auto on 4 tuntia päivässä, joka voi kyllä kadottaa jäähd. nestettä mutta ei kai noin paljoa pitäisi mitenkään?

Moottoritilassa ei näy vuotoja, ei vesiletkuissa jäähdyttimen lähettyvillä eikä itse jäähdyttimessä. Ei mitään kuivanneita jäähdytysnesteläikkiä joita voisi kuvitella ilmetyvän kun vesi aineesta höyrystyy ja jäljelle jää muut aineet.

Auto ei mielestäni päästä valkeaa savua/vesihöyryö enempää mitä näillä keleillä muutenkin tähän aikaan vuodesta. Kun moottori lämpenee, höyryä on tietenkin vähemmän mitä startin jälkeen.
Autolla on ajettu 200tkm ja ikää 15v.



Mistä lähtisin etsimään vikaa?

17

30498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • volvon miäts.

      olisi pari kysymystä ennen kun aletaan miettiä tätä mysteeriä.

      onko auto ikkunat ruvenneet olemaan kovin huurteiset sisä puolelta ajoon lähdettäessä?

      entäs outoa hajua sisätiloissa?

      minkä merkkinen, mallinen ja ikäinen auto on?

      • alkupkirjoittaja

        Ei ole huurteessa normaalia enemmän. Kun ostin auton, se haisi erikoiselle mutta pesin sen niin haju on lähes tyystin poissa, oli sellainen käsirasvan tuoksu. Autossa ei ole ilmastointia ja lämmitys toimii normaalisti kunhan moottori ensin lämpenee, eli puhaltaa kuumaa tai kylmää tai jotain siltä väliltä n. 3-4km ajon jälkeen.

        Auto on BMW 325, ikää n 15v

        Pahinta mitä voi kuvitella on että jäähdnestettä menee öljyn sekaan, mutta öljyn määrä ei ole noussut eikä siellä tosiaan ole mömmöä seassa jos ajoa tulee 15km tai päälle. Pienemmissä kilsoissa korkin ja sen ympäristössä sisäpuolella on vaaleaa vaahtoa = veden ja öljyn sekoitus.

        Paisarissa ei ole öljyä eikä nesteessä lillu mitään erikoista.

        Tulee mieleen että jokin kumiletku vain vuotaa hitaasti ja en sitä näe missään sitä vuotoa kosteina läikkinä.


      • volvon miäts.
        alkupkirjoittaja kirjoitti:

        Ei ole huurteessa normaalia enemmän. Kun ostin auton, se haisi erikoiselle mutta pesin sen niin haju on lähes tyystin poissa, oli sellainen käsirasvan tuoksu. Autossa ei ole ilmastointia ja lämmitys toimii normaalisti kunhan moottori ensin lämpenee, eli puhaltaa kuumaa tai kylmää tai jotain siltä väliltä n. 3-4km ajon jälkeen.

        Auto on BMW 325, ikää n 15v

        Pahinta mitä voi kuvitella on että jäähdnestettä menee öljyn sekaan, mutta öljyn määrä ei ole noussut eikä siellä tosiaan ole mömmöä seassa jos ajoa tulee 15km tai päälle. Pienemmissä kilsoissa korkin ja sen ympäristössä sisäpuolella on vaaleaa vaahtoa = veden ja öljyn sekoitus.

        Paisarissa ei ole öljyä eikä nesteessä lillu mitään erikoista.

        Tulee mieleen että jokin kumiletku vain vuotaa hitaasti ja en sitä näe missään sitä vuotoa kosteina läikkinä.

        Jos olisi minun auto veisin sen korjaamoon missä pystyvät mittaamaan jäähdytysnesteestä pakokaasujäämät.

        Itselläni volkkarista kannentiiviste vuosi vesitilasta suoraan sylinteriin. Ei menneet vedet ja öljyt sekaisin missään vaiheessa. Vuoto oli hyvin vähäistä ei savutellut juurikaan kummemmin, ehkä pakokaasu heti käynnistyksen jälkeen tuoksahti vähän pakkasnesteelle.Autolle ei ollut tätä ennen tapahtunut mitään ylikuumenemisia tai muutakaan normaalista poikkeavaa siinä vain tuli kannentiivisteen osalta kilsat täyteen.

        Pemmi voi tulla kuntoon ihan vaan kannen kiristyksellä mutta se olisi syytä suorittaa mahdollisimman nopeasti.


      • ååååååååååå
        volvon miäts. kirjoitti:

        Jos olisi minun auto veisin sen korjaamoon missä pystyvät mittaamaan jäähdytysnesteestä pakokaasujäämät.

        Itselläni volkkarista kannentiiviste vuosi vesitilasta suoraan sylinteriin. Ei menneet vedet ja öljyt sekaisin missään vaiheessa. Vuoto oli hyvin vähäistä ei savutellut juurikaan kummemmin, ehkä pakokaasu heti käynnistyksen jälkeen tuoksahti vähän pakkasnesteelle.Autolle ei ollut tätä ennen tapahtunut mitään ylikuumenemisia tai muutakaan normaalista poikkeavaa siinä vain tuli kannentiivisteen osalta kilsat täyteen.

        Pemmi voi tulla kuntoon ihan vaan kannen kiristyksellä mutta se olisi syytä suorittaa mahdollisimman nopeasti.

        Citroen 2.0 HDI:ssä sama vika että nestettä häviää hieman jonnekkin. Olen nyt ajanut 50 000km eikä ole pahentunut joten en aio tehdä mitään vaan jatkan ajoa.


      • ååååååååååå kirjoitti:

        Citroen 2.0 HDI:ssä sama vika että nestettä häviää hieman jonnekkin. Olen nyt ajanut 50 000km eikä ole pahentunut joten en aio tehdä mitään vaan jatkan ajoa.

        Pösö 205:ssä samaa vikaa yli 20 vuotta ja yli 400 000 km. Hieman öljyä myös tihkuun paisuntasäiliöön (lusikallinen vuodessa?). Ei ole pahentunut enkä aio tehdä asialle mitään.


      • Passatti
        volvon miäts. kirjoitti:

        Jos olisi minun auto veisin sen korjaamoon missä pystyvät mittaamaan jäähdytysnesteestä pakokaasujäämät.

        Itselläni volkkarista kannentiiviste vuosi vesitilasta suoraan sylinteriin. Ei menneet vedet ja öljyt sekaisin missään vaiheessa. Vuoto oli hyvin vähäistä ei savutellut juurikaan kummemmin, ehkä pakokaasu heti käynnistyksen jälkeen tuoksahti vähän pakkasnesteelle.Autolle ei ollut tätä ennen tapahtunut mitään ylikuumenemisia tai muutakaan normaalista poikkeavaa siinä vain tuli kannentiivisteen osalta kilsat täyteen.

        Pemmi voi tulla kuntoon ihan vaan kannen kiristyksellä mutta se olisi syytä suorittaa mahdollisimman nopeasti.

        Miten oli tuo kannentiivisteen vuoto kun se vuoti sylinteriin niin eikö siellä paisuntasäiliössä kuplinut?


      • adfdg
        Passatti kirjoitti:

        Miten oli tuo kannentiivisteen vuoto kun se vuoti sylinteriin niin eikö siellä paisuntasäiliössä kuplinut?

        Jos nestettä pääsee valumaan sylinteriin niin kyllä se on varmaa että näkyy ilmakuplina paisarissa.


      • Anonyymi

        Mitä jos ne auton ikkunat on alkaneet kostua sisältä ajoon lähtiessä reilummin🤔Minulla tätä vikaa ollut. Ja neste hieman haiskahtaa välillä käynnistäessä.


      • Anonyymi

        Ei huurre ikkunat mut neste häviää eikä lämpö nouse kunnolla


    • tee,

      jäähdytysjärjestelmän koepaineistus ennenkuin alat kansiremonttia suunnittelemaan. Reikäistä vesiletkua pystyy harvoin havaitsemaan ilman sopivaa painetta järjestelmässä. Kompuralla paineensäätimen läpi painetta hiljalleen nostaen mahdollinen ulkopuolinen vuoto varmasti löytyy. Tarkista paisuntasäiliön korkista korkin avautumispaine, sitä ei kannata ylittää paljoa. Samalla tulee testattua toimiiko korkki oikein.

      • waler

        kannessa voi olla hiushalkeama,tai lämppärinkennosto voi vuotaa,tai kannentiiviste on menossa.
        Mä en yleensä suosittele mitään "syylarinpaikka-aineitta",mutta tässä epäselvässä tapauksessa
        saattaisi toimia.Jos vuoto häviää,on kyse pienestä vuodosta joka voi korjautua tällä.
        Ja mä ymmärsin, että auto ei keittänyt,kun paissarin korkki oli jäänyt löysälle.
        Mutta,tuon ikäisessä bemarissa on luultavasti alkava kannenitiivistevika?


    • Anonyymi

      2 teelusikallista inkivääriä ja 2 kardemummaa (jauheena tietysti) kuumaan jäähdytysnesteeseen ja heti ajoa puoli tuntia niin pienet vuodot loppuu.
      Maustejauheet kulkeutuvat vuotokohtiin ja tukkivat vuodot 👍

    • Anonyymi

      Katsoppa Bars Leaks kokemus tältä samalta palstalta...

    • Anonyymi

      Auto ei vaan lämpiä kunno ajossa

      • Anonyymi

        Tuon 2,5 litraisen Bemarin jäähdytysjärjestelmän ilmaus on aika työläs ja aikaa vievä homma . Menee muutama tunti .


    • Anonyymi

      Holts hoitaa homman

    • Anonyymi

      Avaa öljykorkki, jos ölykorkissa tai kierteissä näkyy valkoista mönjää, on vika kannentiivisteessä. Jäähdytysnestettä vuotaa öljyn sekaan. Katso myös näkyykö jäähdytysnesteen seassa öljyä tai pakokaasujäämiä. Avaa jäähdytysnestesäiliön korkki, käytä konetta ja jos näkyy kuplia, sekin on selvä merkki kannentiiviste vuodosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      197
      6861
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2026
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1678
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1380
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1228
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      50
      1098
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      100
      1064
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      977
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      944
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      919
    Aihe