Keskikiihtyvyys ympyräliikkeessä

anttoli

"Ralliauto ajaa pohjoiseen nopeudella 42 m/s ja kääntyy itään, jolloin 8,2 s:n kulutua nopeus on 35 m/s. Laske mikä käännöksen aikana on ralliauton keskikiihtyvyys ja ralliautoon vaikuttava keskimääräinen kokonaisvoima."

Koetin käyttää normaalikiihtyvyyden lakia sekä NII:sta mutten pääse alkua pidemmälle. Miten tämä oikein lasketaan?

29

2324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jalaskenkin

      a(n)=v(k)/R^2, v(k)=(v1 v2)/2

      a(tan)=(v2-v1)/t

      a(k)=sqrt(a(n)^2 a(tan)^2)

      F(n)=m*v(k)^2/R

      F(tan)=m*(v2-v1)/t

      F(k)=sqrt(F(n)^2 F(tan)^2)

      • ????

        toinen potenssi väärään paikkaan. a(n)=v(k)^2/R


      • pois ?

        - m*G ?
        - ja corioliskiihtyvyys/voima (joka ilmeisesti tässä ohitetaan sen vaikean laskemisen takia)


      • ????
        pois ? kirjoitti:

        - m*G ?
        - ja corioliskiihtyvyys/voima (joka ilmeisesti tässä ohitetaan sen vaikean laskemisen takia)

        tukivoima kuittaa nuo mg:t, jos ei nyt sitten ajella MG:llä


      • Logiikka ?
        ???? kirjoitti:

        tukivoima kuittaa nuo mg:t, jos ei nyt sitten ajella MG:llä

        Kuittaa se renkaiden sivupito keskipakovoimankin, mutta miksi ne ovat mielestäsi eriarvoisia ?


    • anttoli

      Voisitko vielä sijoittaa arvojen kanssa? Ratkaisu jäi vähän epäselväksi :(

      • pitäisi antaa

        Kurvin säteelle ja massalle arvot, ja laitetaan nyt R=100 m, ja m=1000 kg.
        v(k)=38,5 m/s. Pistetään koordinaatisto kaarteen keskipisteeseen ja valitaan menosuunta kaarteessa ja normaalin suunta keskipistettä kohti positiivisiksi suunniksi.
        a(n)=(38,5)^2/100= 14,8225 m/s^2
        a(t)=(35-42)/8,2=-0,8537 m/s^2
        a(k)=sqrt(14,8225^2 (-0,8537^2))=14,85 m/s^2
        Suunta sadaan: tan(alfa)=a(t)/a(n)=-0,0576, josta alfa on -3,3 astetta kaarteen normaalista.
        F(n)=m*a(t)=14822,5 N. Tämä voima on normaalin suunnassa tarvittava tukivoima kaarteessa.
        F(t)=m*a(t)=-853,7 N. Tämä voima on jotakin jarruttavaa voimaa, esim. vierintävastusta (vierintävastuskertoimeksi tulisi noin 0,09)
        F(k)= sqrt(14822,5^2 (-853,7)^2)= 14847 N
        Suunta: tan(alfa)=F(t)/F(n)=>alfa=-3,3 astetta kaarteen normaalista


    • anttoli

      Kirjan mukaan oikeat vastaukset kiihtyvyydelle olisivat 6,7 m/s^2, kulmalle 50 astetta ja voimalle 8,7 kN. Ei siis kuitenkaan taida mennä ihan noin?

      • menekään

        mutta noita vastauksia en saa kuitenkaan millään.
        Normaalin suuntainen kiihtyvyys on a(n)=v^2/R, jossa v=v1-(a(tan)*t), jossa taas a(tan)= 7/8,2=0,85 m/s^2

        a(n)=(v1-0,85t)^2/R. Jollain ajan hetkellä t, a(n) on juuri sama kuin keskinormaalikiihtyvyys ja se ajan hetki saadaan laskemalla pinta-aloja, integroimalla ja ratkaisemalla kolmannen asteen yhtälö, mutta lyhyesti vaan se t=3,6 s, ja keski a(n)=noin 1500/R m/s^2. Ratakiihtyvyys on koko ajan sama -0,85 m/s^2, joten
        a(k)= sqrt((1500/R)^2 (-0,85)^2). Tästähän tulisi jos R=220 m sama kiihtyvyys kuin vastauksenakin, mutta kulma on käsittämätön, tai voihan sen 50 astetta käsittää -5 astetta normaalista....


      • nyvvielä
        menekään kirjoitti:

        mutta noita vastauksia en saa kuitenkaan millään.
        Normaalin suuntainen kiihtyvyys on a(n)=v^2/R, jossa v=v1-(a(tan)*t), jossa taas a(tan)= 7/8,2=0,85 m/s^2

        a(n)=(v1-0,85t)^2/R. Jollain ajan hetkellä t, a(n) on juuri sama kuin keskinormaalikiihtyvyys ja se ajan hetki saadaan laskemalla pinta-aloja, integroimalla ja ratkaisemalla kolmannen asteen yhtälö, mutta lyhyesti vaan se t=3,6 s, ja keski a(n)=noin 1500/R m/s^2. Ratakiihtyvyys on koko ajan sama -0,85 m/s^2, joten
        a(k)= sqrt((1500/R)^2 (-0,85)^2). Tästähän tulisi jos R=220 m sama kiihtyvyys kuin vastauksenakin, mutta kulma on käsittämätön, tai voihan sen 50 astetta käsittää -5 astetta normaalista....

        Kaarteen säteen saa laskettua noilla lähtö tiedoilla, eli: pii/2=((v1/R)*8,2)-(0,5*(alfa)*8,2^2)

        alfa on tässä kulmakihtyvyys, ja se saadaan: v2/R=(v1/R)-(alfa*8,2), josta alfa=7/(R*8,2)

        ja ratkaisemalla: R=201 m

        Keskimääräinen a(n) saadaan etsimällä sellainen suorakulmo, jonka pohja on 8,2 ja korkeus
        (42-(7/8,2*x))^2/R, ja jonka ala on int. (0...8,2) (42-7t/(8,2))^2/Rdt. Tästä tulee se x=3,6 s
        a(n) on silloin noin 7,53 , a(t) on noin 0,853, ja a(k) on noin 7,6 m/s^2
        Kulma normaalista on noin 6,5 astetta, ja kun normaali itse kääntyy ajassa 3,6 noin 41,5 astetta niin koko kulma on noin 48 astetta. Ei ole samoja kuin vastaukset, mutta muuhun en pysty venyyn


    • dxyz

      Eikö tästä tehtävästä nyt kyllä puutu jotain, koska vastaus riippuu ensinkin auton massasta sekä myös siitä minkälainen kääntymissäde on, ja miten se auto kiihdyttelee tuossa 8.2s aikana? Jos oletetaan, että kääntyminen sekä nopeuden muutos tapahtuvat hetkessä, saadaan keskikiihtyvyydeksi (42 35)/8.2 = 9.3902. Voima on sitten tämä kerrottuna massalla.

      • dxyz

        Itse asiassa näinhän homma juurikin menee, koska eihän se reitti vaikuta, joskin tein pienen virheen:

        Alkunopeus on v0 = (42,0)m/s, loppunopeus on v1 = (0,35)m/s ja näiden välissä on 8.2s. Siispä keskimääräinen kiihtyvyys on

        (v1-v0)/8.2s = (42,35)m/s^2,

        jolla on pituus 6.67m/s^2 ja suunta 50.2 astetta. Voima on 6.67 * massa, jota tehtävänannossa ei ollut. Olisiko se ollut 1300 kg?


      • paveeeeeee
        dxyz kirjoitti:

        Itse asiassa näinhän homma juurikin menee, koska eihän se reitti vaikuta, joskin tein pienen virheen:

        Alkunopeus on v0 = (42,0)m/s, loppunopeus on v1 = (0,35)m/s ja näiden välissä on 8.2s. Siispä keskimääräinen kiihtyvyys on

        (v1-v0)/8.2s = (42,35)m/s^2,

        jolla on pituus 6.67m/s^2 ja suunta 50.2 astetta. Voima on 6.67 * massa, jota tehtävänannossa ei ollut. Olisiko se ollut 1300 kg?

        saman tehtävän kanssa tuskailen, enkä ymmärtänyt vieläkään :D osaisiko joku VIELÄ selventää?


      • E.d.K.
        paveeeeeee kirjoitti:

        saman tehtävän kanssa tuskailen, enkä ymmärtänyt vieläkään :D osaisiko joku VIELÄ selventää?

        Mitä sillä nyt tarkoitetaan ?

        Tässä on liikkeensuuntainen vakiokiihtyvyys ja sitä vastaan kohtisuora muuttuva kiihtyvyys, joka ei ole lineaarinen.

        Tuosta voi sitten laskea vikaan esimerkiksi muuttuvan kiihtyvyyden raja-arvojen aritmeettinen keskiarvo ja summata se vektorina vakiokiihtyvyyteen tai vektorisummien aritmeettinen keskiarvo !

        Keskimääräinen kiihtyvyys ja vastaava voima on kuitenkin kaiketi hetkellisten vektorisummien summa (integroitu kokonaisuus) jaettuna ajalla (tai matkalla).


      • selvennetään sitten
        paveeeeeee kirjoitti:

        saman tehtävän kanssa tuskailen, enkä ymmärtänyt vieläkään :D osaisiko joku VIELÄ selventää?

        ( neliöjuuri((35m/s) ^2 (42 m/s )^2 ) ) / 8.2 sekuntia = 6.67 m/s^2

        Selvennettynä, nuo nopeuden muutokset ovat kohtisuorassa toisiaan vastaan (toinen itään, ja toinen etelään) joten niiden (nopeuden muutos) vektorien summa lasketaan pythagoraan lauseella yllä olevan mukaisesti.

        Kun tuo saatu nopeuden muutos jaetaan muutokseen kuluneella ajalla, saatiin tulokseksi keskikiihtyvyyden itseisarvo.
        Piirtämällä asiasta kuvan karttapohjalle, saat trigonometrialla vielä tuon keskikiihtyvyyden suunnan, eli atan ( 42 / 35) = tuo 50 astetta (idästä eteläänpäin)


    • Huumoriako ?

      Keskikiihtyvyyden kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä.

      Toivottavasti kukaab ei ottanut pilaasi todesta.

    • ????
      • ????

        sivu 16, tuossa linkissä


      • Kelataas nyt..

        Yksinkertaistetaan asiaa niin ehkä ongelma selvenee paremmin.

        Jos tehtävässä kulkunopeus olisi vakio, niin autoon vaikuttaisi koko ajan vakiokiihtyvyys (keskipakokiihtyvyys =v^2 /r ), jolloin se olisi samalla myös keskimääräinen kiihtyvyys.
        Molempien toisiaan vastaan kohtisuorien kiihtyvyyksien arvo muuttuu, mutta niiden resultantti on joka hetki tuo em vakio )

        Neljännesympyrän matkaan kuluva aika olisi siis t = pii* r /2v ja tavallasi laskien keskikiihtyvyys : 2*sqrt(2)*v^2 / pii *r ?

        Kahta erilaista oikeaa vastausta ei sentään yksiselitteiseen tehtävään ole.

        Missä meni vikaan ? ? ? ?


    • ????

      Vakionopeuksisen liikkeen keskikiihtyvyys v,t- koordinaatistossa on tietysti 0, koska tuo linkissä oleva punainen käyrä muuttuu silloin vaakasuoraksi eli v2=v1, ja mitään sekanttia ei muodostu.
      Kirjoitin pisteen osaltani tähän.

    • ????

      Tai jatkan nyt kuitenkin sen verran, että alkuperäinen tehtävä, mihin nuo vastauksetkin ovat, ei ole kinetiikan ympyräliikkeen tai pyörimisliikkeen tehtäviä, vaan kinematiikan ratakiihtyvyyden tehtävä, joka käsitellään v,t koordinaatistossa.
      Jos kysyjä on halunnut tämän tehtävän käsittelemistä kinetiikan muuttuvanopeksisena ympyräliikkeenä, eli rata- ja keskeiskiihtyvyyksien yhdistämisenä, niin minun järkeni ei ainakaan siihen alkuunkaan riitä.
      Ja nyt se piste.

      • Näin ymmärsin,

        " Jos kysyjä on halunnut tämän tehtävän käsittelemistä kinetiikan muuttuvanopeksisena ympyräliikkeenä, eli rata- ja keskeiskiihtyvyyksien yhdistämisenä "

        että kysymyksessä haettiin juuri tätä tilannetta.

        Koordinaatiston valinta lienee makuasia, mutta pelkällä kiihtyvyysvektorien yhteenlaskulla tullaan tulokseen, jossa resultantin suunta on vakio, ko. tapauksessahan näin ei ole.

        Keskimääräisen kokonaiskiihtyvyyden laskeminen edellyttänee integraalilaskennan alkeiden hallintaa ja kysymysasettelusta päätellen myös G olisi otettava mukaan.

        Myös kohdaltani asia kuittautuu pisteellä.


      • kuinkahan on

        Oletko yhtään ihmetellyt saamaasi vastausta ?
        Kiihtyvyyden suuruus 6.7, kun kylmästi laskemalla nopeuksista tulisi 0.8.
        Suunta juuri sinne keskeiskiihtyvyyden suuntaan, vaikka pelkällä ratahidastuvuudella pitäisi olla lounaaseen.
        Etteikö vastauksesi vaan kuitenkin sisältäisi myös keskeiskiihtyvyyden, ja lasku on laskettu juuri niinkuin kysyjä haluaakin ?


    • ennikammm

      miten nopeuden muutos voi olla suurempi kuin alku- ja loppunopeus?
      "Selvennettynä, nuo nopeuden muutokset ovat kohtisuorassa toisiaan vastaan (toinen itään, ja toinen etelään) joten niiden (nopeuden muutos) vektorien summa lasketaan pythagoraan lauseella yllä olevan mukaisesti."

      Eikö tuossa se pythagoraan lauseella ratkaistu sivu ole ikään kuin nopeuksien yht. vaikutus ?

    • Jaahas vielä

      " miten nopeuden muutos voi olla suurempi kuin alku- ja loppunopeus?"

      Ovat eri dimensioita, eivtkä keskenään vertailtavia.
      Esim vaikka jos 10 m/s kulkeva palanen pysähtyy 1/4 sekunnissa, kiihtyvyys on n 40m/s^2
      Tuolleen siis

      Jos kiihtyvyydet ovat kohtisuoraan toisiaan vastaan, niiden yhteisvaikutus on tietysti yhdistettävissä Pythagoran mukaan.

      Tässä tehtävässä on näkojään uudelleen ja uudelleen kompastuttu "aloittelijavirheeseen" eli oletukseen että nopeus v on kiihtyvyys *aika.

      Tarkoittaa siis että v = a*t VAIN jos kiihtyvyys on vakio koko t.n vaikutusajan muuten dv =a(t)*dt eli a =dv/dt.

      Kun lasketaan kiihtyvyys kaavasta v/t sen oletetaan olevan vakio ja komponentit yhdistämällä saadaan kyllä oikea tulos näillä lähtöarvoilla, mutta vakiokiihtyvyyksillä kulkuradasta tulee muotoa sqrt(2x)-x ? ?

      Jos kulkuradan muoto halutaan olevan ympyränkaari, kuten tehtävässä, kiihtyvyyksien on oltava likimain sinimuotoisia, jotka vielä muuttuvat ratanopeudenmuutoksen mukana .

      Keskikiihtyvyyden laskeminen on hiukan isotöisempää, eikä siinä ole tuloksena mitään kulmalukemaa.

    • ennikammm

      En ymmärrä, jos alkunopeus on 42m/s ja loppunopeus 35m/s, eikö se nopeuden muutos silloin olisi 7m/s? Häh...

      • Tottahan toki

        niinhän se on, ellei suunnasta välitetä.

        Suunnanmuutoskin vaatii jonkun voiman ja siten kiihtyvyyden, ja tässä on spekuloitu vaihtelevalla menestyksellä nopeudenmuutosta pohjois- ja itäsuuntaan kulkusuuntaan.


    • tosi viisas

      massa 1300 kg on puutttunut tehtävän annosta.

    • Lääkikseen

      sen sanon että näin fyssaan tutustuneena, noista vaikeaselkoisista härpäkkeistä ei ole mitään iloa kun vastauksen saa varsin yksinkertaisesti...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      59
      3255
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2931
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2749
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1837
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1104
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1091
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      196
      1010
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      45
      849
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      840
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      103
      835
    Aihe