Muuttoilmoitus kun lähihuoltajuus muuttuu?

tietämätön5791

Eli poika 15v asuu nyt isällään(lähihuoltaja) mutta on sovittu että muuttaa minun eli äidin luo jo 1.12. lastenvalvojalle aika vasta helmikuussa kun ei aiemmin saanu.Miten nyt toimitaan muuttoilmoitusten ym. kanssa.Voinko tehdä muuttoilmoituksen vasta sitten kun sossun paperit on tehty ja poika asuu "pimeästi" luonani? vai voinko tehdä muuttoilmoituksen ym. jo nyt?

32

17246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asioita selvitellyt.

      Sinä et voi tehdä muuttoilmoitusta. Ainoastaan hänen isänsä sen voi tehdä. Sinä asut eri osoitteessa kuin poika. jos isä ei haluakkaan siirtää kirjoja sinulle niin voi,voi. Kysy vaikka maistraatista.
      Mietippä kuinka paljon olisi lapsikaappauksia jos se vanhempi kenen luona lapset eivät ole kirjoilla voisi itse muuttaa lasten kirjat omaan asuntoon? Jos te olette sovussa keskenänne , niin isä varmasti siirtää kirjat sinulle ja te ette tarvitse lastenvalvojaa vahvistaaksenne omat sopimuksenne. Minulla on sama tilanne. Tosin me emme ole sovussa. Lapsi on kirjoilla minun luona ja äiti haluaa siirtää lapsen kirjat omaan osoitteeseen vain ainoastaan sen takia , että hän saisi enemmän rahaa.

      • edelleen tietämätön

        Siis sovussa ja yhteis ymmärryksessä ollaan poikaa minun luo muuttamassa.Kyse on nyt lähinnä siitä että voiko muuttoilmoituksen tehdä ennenkuin minusta on tehty lähihuoltaja sossun papereissakin.
        Ja miten esim. asumistuki,lapsilisät ym.Kela ei niitä varmaan minulle maksa ennen sossun päätöstä?


      • lastensa äiti
        edelleen tietämätön kirjoitti:

        Siis sovussa ja yhteis ymmärryksessä ollaan poikaa minun luo muuttamassa.Kyse on nyt lähinnä siitä että voiko muuttoilmoituksen tehdä ennenkuin minusta on tehty lähihuoltaja sossun papereissakin.
        Ja miten esim. asumistuki,lapsilisät ym.Kela ei niitä varmaan minulle maksa ennen sossun päätöstä?

        Voi tehdä. Kela maksaa sinulle siitä päivästä lähtien, kun lapsi on sinun luona kirjoilla. Hakemuksia vaan täyttelemään. Ja aikuisten oikeesti vanhemmat saavat ihan omatoimisesti päättää, missä lapsi asuu ja kenen luona hän on kirjoilla.

        Ei sossun paperit määrittele, lähi/etävanhemmuutta. Ne ovat vain nimikkeitä, lapsen kanssa asuvasta vanhemmasta ja muualla asuvasta vanhemmasta.

        Sossu ei tee mitään päätöksiä, lastenvalvoja vain vahvistaa teidän väliset sopimukset huoltajuusmuodosta (joita ovat yksinhuolto/yhteishuolto), elatuksesta ja tapaamisista.


      • Tseeus

        Tuossa ap, isä tai nuori itse voi tehdä sen muuttoilmoituksen. Jos on yhteishuoltajuus kysytään toisen huoltajan kantaa - helpommalla ap pääsee jos pyytää exältään suostumuksen siihen muuttoilmoitukseen.


      • Tietäjäää
        lastensa äiti kirjoitti:

        Voi tehdä. Kela maksaa sinulle siitä päivästä lähtien, kun lapsi on sinun luona kirjoilla. Hakemuksia vaan täyttelemään. Ja aikuisten oikeesti vanhemmat saavat ihan omatoimisesti päättää, missä lapsi asuu ja kenen luona hän on kirjoilla.

        Ei sossun paperit määrittele, lähi/etävanhemmuutta. Ne ovat vain nimikkeitä, lapsen kanssa asuvasta vanhemmasta ja muualla asuvasta vanhemmasta.

        Sossu ei tee mitään päätöksiä, lastenvalvoja vain vahvistaa teidän väliset sopimukset huoltajuusmuodosta (joita ovat yksinhuolto/yhteishuolto), elatuksesta ja tapaamisista.

        Millä tavalla muka äiti on eri asemassa kuin isä? Jos äiti ja lapsi ovat kirjoilla samassa asunnossa ja isä haluaa siirtää lapsen osoitteen omaan kotiin, niin tämä ei onnistu ilman äitin suostumusta. Sama pätee myös toisinpäin. Tämä on fakta.


      • lastensa äiti
        Tietäjäää kirjoitti:

        Millä tavalla muka äiti on eri asemassa kuin isä? Jos äiti ja lapsi ovat kirjoilla samassa asunnossa ja isä haluaa siirtää lapsen osoitteen omaan kotiin, niin tämä ei onnistu ilman äitin suostumusta. Sama pätee myös toisinpäin. Tämä on fakta.

        Tässä onkin nyt ihannetapauksesta kyse, jossa isä ja äiti molemmat toimivat lapsen hyväksi, eikä käytä lasta hyväkseen, että saivat aikaiseksi sukupuolten välisen sodan. Et sä väärässä ole, mutta nyt faktasi on väistämättä epätäydellistä.

        Voidaa toki luoda hedelmättön vastakkainasettelutilanne, mutta se olisi kaiken aidon muutoksen vastakohta. Jos halutaan pitää ehdottomasti kiinni muutaman vuosikymmen ikäisestä ideologiasta, pyrkimyksestä kohti sukupuolten samanlaisuuteen, saadaan aikaiseksi se sukupuolten välinen sota, jota ajoit takaa.

        Syvimmiltään äiti on eriasemassa, kuin isä. Johtuen jo siitä, että isä on biologialtaan ja sukupuolisena persoonana erilainen. Eihän tälläinen samanlaisuus voi olla sitä näkemystä tärkeämpi, että isä ja äiti nähtäisiin täydentävän toisiaan, omien ominaisuuksiensa kautta.


      • sossun papereita ei
        edelleen tietämätön kirjoitti:

        Siis sovussa ja yhteis ymmärryksessä ollaan poikaa minun luo muuttamassa.Kyse on nyt lähinnä siitä että voiko muuttoilmoituksen tehdä ennenkuin minusta on tehty lähihuoltaja sossun papereissakin.
        Ja miten esim. asumistuki,lapsilisät ym.Kela ei niitä varmaan minulle maksa ennen sossun päätöstä?

        tarvita..niillä voi pyyhkiä p.ersettä ja lähettää lastenvalvojalle ruskeassa kirjekuoressa
        eritteineen...


      • ...
        sossun papereita ei kirjoitti:

        tarvita..niillä voi pyyhkiä p.ersettä ja lähettää lastenvalvojalle ruskeassa kirjekuoressa
        eritteineen...

        Toivottavasti sinulla ei ole lapsia.


      • kyllä on
        ... kirjoitti:

        Toivottavasti sinulla ei ole lapsia.

        kaksin kappalein:)


      • ...
        kyllä on kirjoitti:

        kaksin kappalein:)

        Sääliksi käy. Onneksi niillä on äiti ja isäpuoli, ja sinä saat yksinsi höpötellä perseen pyyhkimisiä.


      • sääliksi käy..
        ... kirjoitti:

        Sääliksi käy. Onneksi niillä on äiti ja isäpuoli, ja sinä saat yksinsi höpötellä perseen pyyhkimisiä.

        ei siinä lapsilla onnea ole; saadessaan vieraannuttaja narsisti viranomaiset ..


      • paitsi, että
        sääliksi käy.. kirjoitti:

        ei siinä lapsilla onnea ole; saadessaan vieraannuttaja narsisti viranomaiset ..

        Sinä olet ainoa sairas siinä kuviossa.


      • ja sinä
        paitsi, että kirjoitti:

        Sinä olet ainoa sairas siinä kuviossa.

        ja viranomaiset narsistina:)


      • oletko ahdistellut
        ja sinä kirjoitti:

        ja viranomaiset narsistina:)

        Minä en ole teidän kuviossa.


      • oletko ahdistellut
        oletko ahdistellut kirjoitti:

        Minä en ole teidän kuviossa.

        Minä en ole teidän kuviossa.


      • olet ihan

        sekaisin...et edes tunne minua..


      • olen kuka vaan
        olet ihan kirjoitti:

        sekaisin...et edes tunne minua..

        En vai :)


    • -X-

      Postista saat muuttoilmoituslomakkeen, jonka täytät ja pyydät siihen isän allekirjoituksen omasi viereen. Kun maistraatti on käsitellyt lomakkeen, Kela saa tiedon lapsen uudesta osoitteesta ja toimii sen tiedon perusteella. Lomakkeen voi toimittaa maistraattiin jo nyt kunhan vaan laitat muuttopäiväksi sen 1.12.

      Kelaan kannattaa tehdä lapsilisä- ja yh-korotushakemuksen jo nyt, samoin asumistukihakemuksen, kun kerrot lisätietoihin lapsen muuttopäivän ja että asia on vireillä maistraatissa, näin siitä ei tehdä kielteistä päätöstä tai lähetetä lisätietokyselyjä.

      Ottanet huomioon, että postilaiset lakkoilevat eli pahimmassa tapauksessa kustin fillari on tallissa pitkäänkin;)

      Kun te molemmat laitatte muuttolomakkeeseen allekirjoituksenne, isän suostumuksen pyytäminen jää työrupeamasta pois ja osoitteenmuutos totetuu ajallaan.

      • internet............

        voi myös tulostaa muuttoilmoituksen.


      • -X-
        internet............ kirjoitti:

        voi myös tulostaa muuttoilmoituksen.

        Tutkailin ihan mielenkiinnosta Itellan nettisivuja, mutta heillä ei ollut lomakepalvelua, vaan ainoastaan sähköinen muuttoilmoitus pankitunnuksilla, tai sitten puhelimitse. Aloittajan tapauksessa tarvitaan nimenomaan allekirjoitusta varten lomake, joten "Lomakkeen saat Postista tai maistraatista." No siitä sitten väestörekisterin sivuille ja matka jatkuu: http://www.intermin.fi/vrk/home.nsf/www/muuttoilmoitus

        Muuttoilmoituksen voi tehdä helpoimmin
        *sähköisessä asiointipalvelussa osoitteessa www.muuttoilmoitus.fi
        (24 h/vrk) verkkopankkitunnusten, sirullisen henkilökortin tai Postin käyttäjätunnuksen avulla
        *soittamalla muuttopuhelimeen maanantaista perjantaihin klo 8.00 - 20.00 ja lauantaisin klo 9.00 - 14.00:
        Muuttopuhelimessa saa henkilökohtaista palvelua. Jonotus on maksullista.

        Muuttoilmoituksen voi tehdä myös postista tai maistraatista noudettavalla lomakkeella.

        Lisätietoja muuttoilmoitukseen liittyvistä asioista saa lähimmästä maistraatista tai osoitteesta www.maistraatti.fi.

        Eli siirryn näpsäkästi http://www.maistraatti.fi/fi/lomakkeet/#Kotikunta- ja väestötieto sivustolle.

        Sieltä on taas linkki takaisin Itellan sivujen muutto-osioon.

        Ei löytynyt http://www.suomi.fi kansalaisen palvelusivustoltakaan.

        Luulisi että sen muuttoilmoituksen saisi printattua jostain mutta EI niin EI. Ihme juttu!


      • täytynee
        internet............ kirjoitti:

        voi myös tulostaa muuttoilmoituksen.

        tehdä muuttoilmoitus ja laittaa lapset takaisin isälle asumaan; ns. "oikeaan kotiin"


    • Näppärää

      Kun äiti muuttaa yhteisestä kodista pois, mutta isä halua antaa lasten kirjoja, eikä suostu allekirjoittamaan. Näin isän ei tarvitse maksaa elatusmaksuja, äiti ei saa lapsilisiä, asumistukia lapsistaan, yh-korotuksia tai mitään muitakaan lapsiin liittyviä tukia riippumatta siitä kumman luona lapset käytännössä asuvat...

      • ...

        Äiti voi ostaa lapselle ihan uusia kirjoja. :P


    • Iso teini valitsee i

      15-v. voi tehdä muuttoilmoituksen vaikka yksin, jos haluaa. Suosittelen vanhemmille, etteivät nyt ala känistä keskenään sovitun asian takia - teini voi muuten kävellä vaikka lastenkotiin ja sanoa soronoo molemmille. Muutama vuosi niin ette voi enää lapsen tahdolle mitään - eli nyt kannattaa kuunnella ja myötäillä.

    • hyvät välit.

      Ei siinä mitään lastenvalvojia tarvita , me sovittiin siis lapsi15v isä ja äiti, että lapsi muuttaa etälle ja tehtiin muuttoilmoitus maistraattiin ja kelaan paperit allekirjoituksineen, että lapsilisä tulee etän osoitteeseen.
      Niin tyttö muutti ja kaikki on tyytyväisiä, ja nyt käy äidillään jokatoinen vl, ja lomat, ja nyt äiti vastaavasti maksaa erarit saman minkä minä maksoin hälle, palkka molemmilla lähes sama.
      Syy oli, että lukio oli paljon lähempänä etän osoitetta.

      • ei muuta

        Sillä lailla. Tässä sitä ajatellaan jälkikasvun parasta.


      • aivan..
        ei muuta kirjoitti:

        Sillä lailla. Tässä sitä ajatellaan jälkikasvun parasta.

        todellakin ajatellaan...äiti ei ole lapsen ainut huoltaja ja vanhempi, piste!!!
        ei kaikki ole tyhmiä yhäreitä...


      • hyvä terveet miehet!
        aivan.. kirjoitti:

        todellakin ajatellaan...äiti ei ole lapsen ainut huoltaja ja vanhempi, piste!!!
        ei kaikki ole tyhmiä yhäreitä...

        Niin. Kaikki miehet eivät ole hulluja, jotka eivät ansaitse huoltajuutta.


      • hyvä terveet naiset!
        hyvä terveet miehet! kirjoitti:

        Niin. Kaikki miehet eivät ole hulluja, jotka eivät ansaitse huoltajuutta.

        Niin. Kaikki naiset eivät ole hulluja, jotka eivät ansaitse huoltajuutta ollessaan huoltajia hulluina, narsisteina..


    • sossun papereilla

      voi pyyhkiä per.siinsä..ei tarvita ei, vanhemmat päättävät, sossuilla ei oikeuksia..

    • Anonyymi

      Olen just samassa ihanassa tilanteessa. Meille sossu kehitti tekemään sen pikaisesti. Ongelma, miksi päädyin tänne, on se, että lapsen kotiin paluumuuttoa ei kai voi ilmoittaa sähköisesti? Haenko postista paperilomakkeen?

      • Anonyymi

        Et tarvii lomakkeita - lapsi tekee itse muutto ilmoituksen tai on tekemättä, ihan sama kukaan ei ton idästä nouda mihinkään lapsen tahdon vastaisesti, ja sosiaalitoimen "lastensuojelu, lastenvalvojan" ei ole edes askanosainen- ja sopimus osapuoli vanhempien välisissä lapsiensa koskevissa asioissa. Kerrotaan sossulle asianajajan toimesta ettei ole oikeustoimikelpoinen asiassa ja kyllä voi tehdä sähköisen muuttoilmoituksen postin nettisivujen kautta.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      140
      10142
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2934
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      192
      2747
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2097
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1556
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe