Eturauhas tulehdus

rauhanen

Voiko työterveys lääkäri antaa lääkekuurin eturauhastulehdukseen? Vai pitääkö käydä urologilla.
Ja millaisia lääkkeitä yleensä määrätään eturauhastulehdukseen?

27

8872

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rauhanen

      Lisäys vielä edelliseen että itellä kun on tällaisia vaivoja kun penis on jatkuvaan vetäytynyt pieneksi ja tuntuu käsin kylmälle kuten kiveksetkin ja väliliha myös.
      Penis tuntuu muutoinkin kovalle kun sitä sormin puristaa.
      Jostakin olen lukenut että nämä voisi olla eturauhastulehduksen oireita.
      Pitääkö paikkansa?
      Ja voiko tämän diagnoosin tehdä myös tämä työpaikkalääkäri vai pitääkö mennä urologin juttusille.

      • noname123

        Työterveyslääkäri pystyy toteamaan eturahasen tulehduksen ja kirjoittamaan siihen särkylääkkeet sekä todennäköisesti alfasalpaajaa, ja vastaanotollekin pääsee nopeammin kuin julkisella puolella.

        Tuo mainitsemasi ilmiö: penis vetäytyy pieneksi, tuntuu kylmältä ja on kokoajan kovan tuntuinen, kuulostaa hyvinkin tutulta. Kuuluu oireisiin.

        Jos eturauhasentulehdus kroonistuu, kannattaa pyytää työterveyslääkäriä kirjoittamaan lähete urologille.


      • rauhanen
        noname123 kirjoitti:

        Työterveyslääkäri pystyy toteamaan eturahasen tulehduksen ja kirjoittamaan siihen särkylääkkeet sekä todennäköisesti alfasalpaajaa, ja vastaanotollekin pääsee nopeammin kuin julkisella puolella.

        Tuo mainitsemasi ilmiö: penis vetäytyy pieneksi, tuntuu kylmältä ja on kokoajan kovan tuntuinen, kuulostaa hyvinkin tutulta. Kuuluu oireisiin.

        Jos eturauhasentulehdus kroonistuu, kannattaa pyytää työterveyslääkäriä kirjoittamaan lähete urologille.

        Niin olen lukenut myös sen että eturauhastulehdukseen kuuluu myös nuo kivut lantion alapuolella ja lisääntynyt virtsaamisen tarve.
        Näitä kipuja ei ole eikä lisääntynyttä virtsaamisen tarvetta, vaan pelkästään nuo edellä mainitut oireet. Voikohan siitä huolimatta olla eturauhastulehdus?


      • hakkuvia
        rauhanen kirjoitti:

        Niin olen lukenut myös sen että eturauhastulehdukseen kuuluu myös nuo kivut lantion alapuolella ja lisääntynyt virtsaamisen tarve.
        Näitä kipuja ei ole eikä lisääntynyttä virtsaamisen tarvetta, vaan pelkästään nuo edellä mainitut oireet. Voikohan siitä huolimatta olla eturauhastulehdus?

        Täälläpäin on kans juuri nuo samat vaivat myös, penis tuntuu tosi kylmälle kuten kivekset ja ajoittain väliliha myös, kipuja ei kyllä ole eikä lisääntynyttä virtsaamisen tarvetta.
        Penis on myös pieneksi vetätytynyt ja kovan tuntuinen.

        Olen pannut myös sen merkille että erektiossa penis jää normaalia lyhyemmäksi ja ohuemmaksi, jotenkin penis vaan tuntuu "tiukalle".
        Taas puoli erektiossa myös penis tuntuu kovahkolle eikä pehmeälle.

        Olen lukenut näitä eturauhastulehduksen oireita niin niissä ei mainita tätä peniksen ja kivesten kylmyyttä eikä peniksen pieneksi vetäytymistä, sekä myöskään tätä peniksen kovaksi tuntumista lepotilassa.
        Niin voikohan tämä sitten olla se eturauhastulehdus?


        Ajattelin itsekin jos kävisi työterveyslääkärillä.

        Mutta millaisiahan tutkimuksia tämä lääkäri tekee tässä tilanteessa?

        Kertokaa ihmeessä omia kokemuksianne tänne..


      • noname123
        hakkuvia kirjoitti:

        Täälläpäin on kans juuri nuo samat vaivat myös, penis tuntuu tosi kylmälle kuten kivekset ja ajoittain väliliha myös, kipuja ei kyllä ole eikä lisääntynyttä virtsaamisen tarvetta.
        Penis on myös pieneksi vetätytynyt ja kovan tuntuinen.

        Olen pannut myös sen merkille että erektiossa penis jää normaalia lyhyemmäksi ja ohuemmaksi, jotenkin penis vaan tuntuu "tiukalle".
        Taas puoli erektiossa myös penis tuntuu kovahkolle eikä pehmeälle.

        Olen lukenut näitä eturauhastulehduksen oireita niin niissä ei mainita tätä peniksen ja kivesten kylmyyttä eikä peniksen pieneksi vetäytymistä, sekä myöskään tätä peniksen kovaksi tuntumista lepotilassa.
        Niin voikohan tämä sitten olla se eturauhastulehdus?


        Ajattelin itsekin jos kävisi työterveyslääkärillä.

        Mutta millaisiahan tutkimuksia tämä lääkäri tekee tässä tilanteessa?

        Kertokaa ihmeessä omia kokemuksianne tänne..

        MInulla alkoi oma eturauhastulehdus hyvin epätyypillisillä oireilla, lantion seudulla tai kiveksissä tuntuvaa kipua minulla ei aluksi ollut lainkaan.

        - Ensin tuli kova kipu penikseen, terskassa tuntui jomotusta ja pistelyä kokoajan.
        - Pian eka oireiden jälkeen virtsaputki kipeytyi, ja kuseminen oli tuskallista.
        - Sitten tuli juuri nuo samat oireet josta molemmat kirjoititte.

        Näitä oireita kesti sitten sellaisenaan noin 6kk, jolloin ravasin vähänväliä lääkärissä otattamassa testejä, mutta mitään tulehdusta tai sukupuolitautia ei löytynyt. Urologi kyllä totesi tähystyksen jälkeen että eturauhastulehduksesta johtuu vaikka eturauhanen ei aristanut eikä noita tyypillisiä kiveskipuja ollut.
        En tosiaan aluksi edes uskonut diagnoosia, vaan kävin kuukausittain noita testejä otattamassa ja tutkituttamassa vaivaa.

        - Virtsaputken kipu hellitti vähitellen melkein kokonaan.
        - Peniksen kipukin hellitti vähitellen, eikä noita peniksen vetäytymis/kylmäämis oireitakaan enää ollut kovin paljoa.

        Nyt vajaa kolme vuotta kärvistellessä oireet on muuttuneet enemmän eturauhastulehdukselle tyypillisiksi:

        - Alavasta ja kivekset on usein kipeänä
        - Rakko ei tyhjene aina kunnolla
        - Virtsaputkessa tuntuu ajoittain pientä jomotusta.
        - Eturauhasen nesteitä vuotaa sillointällöin virtraputkesta.

        Kaikenlaisia muitakin outoja fiiliksiä on alapäässä tässä kolmen vuoden aikana tullut ja mennyt, mutta en juuri nyt niitä tähän viitsi listata, voi kyllä lisätä myöhemmin jos joku haluaa niistä lukea.

        Eräs urologi selitti minulle että eturauhastulehduksen oireet yleensä vaihtelee ysilöittäin aika paljon, ja kaikilla ei välttämättä joitakin oireita edes tule. Oireet voi kuulemma myös vaihdella ja muuttua ajan mittaan.
        Tällaisen kroonisen eturauhastulehduksen syytä tai aiheuttajaa ei lääketiede ole saanut selvitettyä.
        Joidenkin tutkimusten mukaan vaiva ei edes olisi välttämättä peräisin itse eturauhasesta vaan sitä ympäröivästä lihaksistosta, mikä kyllä alkaa vähitellen tuntumaan loogiselta.


      • noname123
        hakkuvia kirjoitti:

        Täälläpäin on kans juuri nuo samat vaivat myös, penis tuntuu tosi kylmälle kuten kivekset ja ajoittain väliliha myös, kipuja ei kyllä ole eikä lisääntynyttä virtsaamisen tarvetta.
        Penis on myös pieneksi vetätytynyt ja kovan tuntuinen.

        Olen pannut myös sen merkille että erektiossa penis jää normaalia lyhyemmäksi ja ohuemmaksi, jotenkin penis vaan tuntuu "tiukalle".
        Taas puoli erektiossa myös penis tuntuu kovahkolle eikä pehmeälle.

        Olen lukenut näitä eturauhastulehduksen oireita niin niissä ei mainita tätä peniksen ja kivesten kylmyyttä eikä peniksen pieneksi vetäytymistä, sekä myöskään tätä peniksen kovaksi tuntumista lepotilassa.
        Niin voikohan tämä sitten olla se eturauhastulehdus?


        Ajattelin itsekin jos kävisi työterveyslääkärillä.

        Mutta millaisiahan tutkimuksia tämä lääkäri tekee tässä tilanteessa?

        Kertokaa ihmeessä omia kokemuksianne tänne..

        hakkuvia, kirjoitit että juuri noita mainitsemiasi oireita ei ole mainittu eturauhastulehdusta kuvaavissa teksteissä. Yleensä oireista on listattu ne tyypillisimmät oireet, noita eri listoja ja kuvauksia olen löytänyt monia erilaisia.

        Kysyin aikanaan urologilta noista täysin samoista oireista josta kirjoitit, ja urologin vastaus oli melko tarkasti seuraavanlainen: "Hyvin yleisiä oireita eturauhastulehduksen yhteydessä."


      • rauhanen
        noname123 kirjoitti:

        hakkuvia, kirjoitit että juuri noita mainitsemiasi oireita ei ole mainittu eturauhastulehdusta kuvaavissa teksteissä. Yleensä oireista on listattu ne tyypillisimmät oireet, noita eri listoja ja kuvauksia olen löytänyt monia erilaisia.

        Kysyin aikanaan urologilta noista täysin samoista oireista josta kirjoitit, ja urologin vastaus oli melko tarkasti seuraavanlainen: "Hyvin yleisiä oireita eturauhastulehduksen yhteydessä."

        Joo tuli käytyä työterveys lääkärillä. Tunnusteli eturauhasen peräaukon kautta ja kaikki sanoi olevan OK, paitsi pieni arkuuden tunne eturauhasessa.
        Määräsi verikokeita otettavaksi ja virtsanäytteet mistä tutkitaan onko jotain bakteeria virtsassa.

        Kuinkahan sitten jos bakteeria ei virtsasta löydy.
        Voikohan siitähuolimatta olla eturauhastulehdus, ja mitähän hoitoa tähän olisi silloin mahdollista saada?


      • noname123
        rauhanen kirjoitti:

        Joo tuli käytyä työterveys lääkärillä. Tunnusteli eturauhasen peräaukon kautta ja kaikki sanoi olevan OK, paitsi pieni arkuuden tunne eturauhasessa.
        Määräsi verikokeita otettavaksi ja virtsanäytteet mistä tutkitaan onko jotain bakteeria virtsassa.

        Kuinkahan sitten jos bakteeria ei virtsasta löydy.
        Voikohan siitähuolimatta olla eturauhastulehdus, ja mitähän hoitoa tähän olisi silloin mahdollista saada?

        Niin siis ei minultakaan ole tähän päivään mennessä löytynyt bakteereita virtsasta tai muistakaan eritteistä, mutta silti eturauhastulehduksen nimeä tämä vaiva lääkärin mukaan kantaa.
        Todennäköisesti ei sullakaan tulehduksen aiheuttajaa (bakteeria) virtsasta löydy, sillä noin 90% eturauhastulehduksista on bakteeritonta tyyppiä.
        Eturauhastulehdus näissä tapauksessa on hieman harhaanjohtava nimitys, saisivat keksiä jonkun paremman nimen vaivalle.
        Tällainen vaiva usein alkaa kylmettymisen jälkeen, muistan että itse olin istuskellut ulkona kylmillä kivillä jne. juuri ennen kuin oireet alkoi.

        Mutta jos ei mitään kipu- tai virtsaamisoireita ole niin eihän tuohon mitään varsinaista hoitoa tai lääkitystä edes ole.
        Kipuihin lääkäri voi kirjoittaa särkylääkettä, virtsaamisoireisiin alfasalpaajaa. Siinäpä kaikki hoito mitä ei-bakteeriseen eturauhastulehdukseen on lääketieteellä tänäpäivänä tarjota.

        Tietysti se millä parhaiten ehkäiset ettei ainakaan muutu pahempaan suuntaan on se, että pukeudut AINA lämpimästi ulkona ollessa varsinkin talvella.
        Tämä olisi minun mielestä kaikille miehille ihan harkitsemisen arvoinen neuvo, olipa vaivoja tai ei.
        Ei muuta kuin pitkät kalsarit ja lämpimät kengät jalkaan.


      • rauhanen
        noname123 kirjoitti:

        Niin siis ei minultakaan ole tähän päivään mennessä löytynyt bakteereita virtsasta tai muistakaan eritteistä, mutta silti eturauhastulehduksen nimeä tämä vaiva lääkärin mukaan kantaa.
        Todennäköisesti ei sullakaan tulehduksen aiheuttajaa (bakteeria) virtsasta löydy, sillä noin 90% eturauhastulehduksista on bakteeritonta tyyppiä.
        Eturauhastulehdus näissä tapauksessa on hieman harhaanjohtava nimitys, saisivat keksiä jonkun paremman nimen vaivalle.
        Tällainen vaiva usein alkaa kylmettymisen jälkeen, muistan että itse olin istuskellut ulkona kylmillä kivillä jne. juuri ennen kuin oireet alkoi.

        Mutta jos ei mitään kipu- tai virtsaamisoireita ole niin eihän tuohon mitään varsinaista hoitoa tai lääkitystä edes ole.
        Kipuihin lääkäri voi kirjoittaa särkylääkettä, virtsaamisoireisiin alfasalpaajaa. Siinäpä kaikki hoito mitä ei-bakteeriseen eturauhastulehdukseen on lääketieteellä tänäpäivänä tarjota.

        Tietysti se millä parhaiten ehkäiset ettei ainakaan muutu pahempaan suuntaan on se, että pukeudut AINA lämpimästi ulkona ollessa varsinkin talvella.
        Tämä olisi minun mielestä kaikille miehille ihan harkitsemisen arvoinen neuvo, olipa vaivoja tai ei.
        Ei muuta kuin pitkät kalsarit ja lämpimät kengät jalkaan.

        Tuolla aikaisemmin kirjotit että "muitakin epämukavia tuntemuksia on ollut alapäässä mutta et niitä ala nyt listaamaan ellei joku halua välttämättä tietää" niin viititkö kertoo nuista oireista jos ei vaivaks ole?

        Kuinkas seksi elämä sujunu tän taudin aikana?
        Kun itellä ei oikein meinaa tehdä mieli niitä puuhia, johtuen vissiin juuri tästä eturauhastulehduksesta... Onko samoja ongelmia.


      • rauhanen
        rauhanen kirjoitti:

        Tuolla aikaisemmin kirjotit että "muitakin epämukavia tuntemuksia on ollut alapäässä mutta et niitä ala nyt listaamaan ellei joku halua välttämättä tietää" niin viititkö kertoo nuista oireista jos ei vaivaks ole?

        Kuinkas seksi elämä sujunu tän taudin aikana?
        Kun itellä ei oikein meinaa tehdä mieli niitä puuhia, johtuen vissiin juuri tästä eturauhastulehduksesta... Onko samoja ongelmia.

        Niin ja vielä että onko urologit sanoneet et voiko tästä kroonisesta eturauhastulehduksesta "parantua"? Jos se vielä minullakin on....


      • k,jmfrhyte
        rauhanen kirjoitti:

        Niin ja vielä että onko urologit sanoneet et voiko tästä kroonisesta eturauhastulehduksesta "parantua"? Jos se vielä minullakin on....

        Sanovat, että jos tulehdus kroonistuu, siitä voi olla hankala parantua :(


      • noname123
        rauhanen kirjoitti:

        Tuolla aikaisemmin kirjotit että "muitakin epämukavia tuntemuksia on ollut alapäässä mutta et niitä ala nyt listaamaan ellei joku halua välttämättä tietää" niin viititkö kertoo nuista oireista jos ei vaivaks ole?

        Kuinkas seksi elämä sujunu tän taudin aikana?
        Kun itellä ei oikein meinaa tehdä mieli niitä puuhia, johtuen vissiin juuri tästä eturauhastulehduksesta... Onko samoja ongelmia.

        rauhanen ->

        Muutamia kummalisia tuntemuksia tosiaan jossain vaiheessa oli, nyt näitä ei oikeastaan ole lainkaan tai ainakin ne on lieventyneet niin ettei niitä edes huomaa.
        Tässäpä listaa:

        - Nykivä tunne terskan päässä, niinkuin olis joku lihas nykiny kokoajan. (tiedän ettei peniksessä mitään lihaksia ole, mutta se tunne oli tuollainen)
        - Ajoittain vihlova sykäys, aivan kuin sähköisku joka tuntui koko virtsaputken matkalla aina jonnekin takapuolen tietämille asti.
        - Ajoittain tuntui niinkuin virtsaputkea pitkin olisi valahtanut jotain jääkylmää nestetä.
        -Ejakuloinnin jälkeen virtsaputkea poltteli useita tunteja.
        -Kova kipu alaselässä.
        -Jalkoja palelti kokoajan, jopa saunoessa jalkoja tuntui palelevan.
        -Ajoittain musertava kipu jossain rakon seudulla, ilmeisesti eturauhasessa itsessään. Tuntui kuin sen sisällä olisi ollut kova paine tai aivankuin sitä olisi jokin puristanut todella lujaa.

        Tuossa oli noi friikeimmät jutut mitä muistan. Lääkärin mukaan heisjaste-kipuja.

        Seksielämä oli alkuun massiivisten kipujen vuoksi nollassa about 6kk ajan kun ei oikein tehnyt mielikään. Samaten oli kaikki muukin elämä nollassa, kun vaiva ja oireet oli mielessä 24/7.
        Erektion kanssa ei kuitenkaan ollut isompia ongelmia.

        Urologi totesi minulle aika tylysti että vaiva jossian muodossa seuraa loppuelämän mukana.
        Tuntuihan se silloin elämän loppumiselta, kun oireet oli pahimillaan ja ajattelin että tällaistako loppuelämän ajan. Mutta nyt kun oireet on nyt ehkä noin 3-5% luokkaa siitä mitä ne pahimmillaan oli niin kyllä tämän kanssa jo pärjää kunhan ei vaan pahene.
        Joillakin kai tämä on mennyt muutamassa vuodessa ohi kokonaan, ja jotkut on taas kärsiny vuosikymmeniä. Joillakin tämä vaiva käy vaan ikäänkuin tervehtimässä ja häviää hyvin pian kokonaan...Eli arpapeliä on.

        Mutta sikäli sinulla on ollut hyvää tuuria, kerroit ettei kipuja ole ollut.
        Pahimillaan tämä vaiva voi olla äärimmäisen kivulias.
        Jospa säästyisit kokonaan kipuoireilta.


      • rauhanen
        noname123 kirjoitti:

        rauhanen ->

        Muutamia kummalisia tuntemuksia tosiaan jossain vaiheessa oli, nyt näitä ei oikeastaan ole lainkaan tai ainakin ne on lieventyneet niin ettei niitä edes huomaa.
        Tässäpä listaa:

        - Nykivä tunne terskan päässä, niinkuin olis joku lihas nykiny kokoajan. (tiedän ettei peniksessä mitään lihaksia ole, mutta se tunne oli tuollainen)
        - Ajoittain vihlova sykäys, aivan kuin sähköisku joka tuntui koko virtsaputken matkalla aina jonnekin takapuolen tietämille asti.
        - Ajoittain tuntui niinkuin virtsaputkea pitkin olisi valahtanut jotain jääkylmää nestetä.
        -Ejakuloinnin jälkeen virtsaputkea poltteli useita tunteja.
        -Kova kipu alaselässä.
        -Jalkoja palelti kokoajan, jopa saunoessa jalkoja tuntui palelevan.
        -Ajoittain musertava kipu jossain rakon seudulla, ilmeisesti eturauhasessa itsessään. Tuntui kuin sen sisällä olisi ollut kova paine tai aivankuin sitä olisi jokin puristanut todella lujaa.

        Tuossa oli noi friikeimmät jutut mitä muistan. Lääkärin mukaan heisjaste-kipuja.

        Seksielämä oli alkuun massiivisten kipujen vuoksi nollassa about 6kk ajan kun ei oikein tehnyt mielikään. Samaten oli kaikki muukin elämä nollassa, kun vaiva ja oireet oli mielessä 24/7.
        Erektion kanssa ei kuitenkaan ollut isompia ongelmia.

        Urologi totesi minulle aika tylysti että vaiva jossian muodossa seuraa loppuelämän mukana.
        Tuntuihan se silloin elämän loppumiselta, kun oireet oli pahimillaan ja ajattelin että tällaistako loppuelämän ajan. Mutta nyt kun oireet on nyt ehkä noin 3-5% luokkaa siitä mitä ne pahimmillaan oli niin kyllä tämän kanssa jo pärjää kunhan ei vaan pahene.
        Joillakin kai tämä on mennyt muutamassa vuodessa ohi kokonaan, ja jotkut on taas kärsiny vuosikymmeniä. Joillakin tämä vaiva käy vaan ikäänkuin tervehtimässä ja häviää hyvin pian kokonaan...Eli arpapeliä on.

        Mutta sikäli sinulla on ollut hyvää tuuria, kerroit ettei kipuja ole ollut.
        Pahimillaan tämä vaiva voi olla äärimmäisen kivulias.
        Jospa säästyisit kokonaan kipuoireilta.

        Onko ilmennyt sellaista kun terskan valkoisuutta ja välillä paikoittain terskassa myös sinertävyyttä?
        Mulla aina kun terska tuntuu sormin kokeiltaessa kylmälle niin on myös nuita edellä mainittuja värieroja. Väri on välillä täysin valkoinen....

        Silloin kun tämä terska tuntuu kylmälle niin erektiossa ei terska laajene kunnolla, eli verta ei tunnu virtaavan terskaan tarpeeksi, tällöin terska jää erektiossa sellaiseksi vajavaisen kokoiseksi ja kurttuisaksi, muutenkin peniksen koko erektiossa tuntuu normaalia pienemmälle.
        Joskus tässä tilanteessa voi hetkellisesti verta virrata normaalisti terskaan ja terska kasvaa normaali kokoon mutta pienenee taas hetkessä.

        Onko ollut tällaisia asioita huomattavissa?


      • noname123
        rauhanen kirjoitti:

        Onko ilmennyt sellaista kun terskan valkoisuutta ja välillä paikoittain terskassa myös sinertävyyttä?
        Mulla aina kun terska tuntuu sormin kokeiltaessa kylmälle niin on myös nuita edellä mainittuja värieroja. Väri on välillä täysin valkoinen....

        Silloin kun tämä terska tuntuu kylmälle niin erektiossa ei terska laajene kunnolla, eli verta ei tunnu virtaavan terskaan tarpeeksi, tällöin terska jää erektiossa sellaiseksi vajavaisen kokoiseksi ja kurttuisaksi, muutenkin peniksen koko erektiossa tuntuu normaalia pienemmälle.
        Joskus tässä tilanteessa voi hetkellisesti verta virrata normaalisti terskaan ja terska kasvaa normaali kokoon mutta pienenee taas hetkessä.

        Onko ollut tällaisia asioita huomattavissa?

        Hmm... nyt kun mainitsit niin muistan kyllä että että terskan väri oli jossain vaiheessa huomattavasti vaaleampi kuin yleensä, ei sentään ihan valkoinen mutta hyvin vaalea kuitenkin. Kylmän tuntuinen koskettaa se myös oli, sen muistan. Epäilin ainakin silloin ettei veri kiertänyt ihan tavalliseen tapaan.
        Ylenpalttista sinertävyyttä en muista olleen, aina mulla on koko ikäni ajan ollu ajoittain lievästi sinertävän tai violetin sävyisiä alueita mutta sen pitäisi kai olla ihan normaalia kun siinä risteilee laskimooita ja suonia melko lähellä pintaa.

        Erektiossa se kuitenkin oli melko normaalin näköinen kokoa ja väriä myöten, en huomannut missään vaiheessa että olisi jäänyt ikäänkuin kurttuisaksi.

        Mainitsithan myös nämä oireet lääkärille?
        Vaikka nololta tuntuisikin kertoa niin kannattaa kuitenkin.


      • rauhanen
        noname123 kirjoitti:

        Hmm... nyt kun mainitsit niin muistan kyllä että että terskan väri oli jossain vaiheessa huomattavasti vaaleampi kuin yleensä, ei sentään ihan valkoinen mutta hyvin vaalea kuitenkin. Kylmän tuntuinen koskettaa se myös oli, sen muistan. Epäilin ainakin silloin ettei veri kiertänyt ihan tavalliseen tapaan.
        Ylenpalttista sinertävyyttä en muista olleen, aina mulla on koko ikäni ajan ollu ajoittain lievästi sinertävän tai violetin sävyisiä alueita mutta sen pitäisi kai olla ihan normaalia kun siinä risteilee laskimooita ja suonia melko lähellä pintaa.

        Erektiossa se kuitenkin oli melko normaalin näköinen kokoa ja väriä myöten, en huomannut missään vaiheessa että olisi jäänyt ikäänkuin kurttuisaksi.

        Mainitsithan myös nämä oireet lääkärille?
        Vaikka nololta tuntuisikin kertoa niin kannattaa kuitenkin.

        Eipä tullut mainittua asiasta.
        Mutta tarkennan vielä tuota edellistä lähettämääni viestiä että jos sattuu kovasti kiihottumaan niin terska kyllä kasvaa normaali kokoon, mutta viimeaikoina on ollut hieman vaikeuksia sen kunnon erektion kanssa kun on ollut tämä "eturauhastulehdus" jos tämä nyt sitä on.
        Koska tuntuu hieman että tämä on vienyt halut pois, vaikuttaa siis korvienväliin ja aika rankasti.

        Värikin kovassa erektiossa terskassa on punainen tai joskus punaisen lisäksi hieman sinertävä, milloin mitenkin. Edellä juuri mainittuani että kun ei tahdo kiihottua kunnolla.
        Mutta kun erektio huononee, niin terska kutistuu ensimmäisenä.


      • rauhanen
        rauhanen kirjoitti:

        Eipä tullut mainittua asiasta.
        Mutta tarkennan vielä tuota edellistä lähettämääni viestiä että jos sattuu kovasti kiihottumaan niin terska kyllä kasvaa normaali kokoon, mutta viimeaikoina on ollut hieman vaikeuksia sen kunnon erektion kanssa kun on ollut tämä "eturauhastulehdus" jos tämä nyt sitä on.
        Koska tuntuu hieman että tämä on vienyt halut pois, vaikuttaa siis korvienväliin ja aika rankasti.

        Värikin kovassa erektiossa terskassa on punainen tai joskus punaisen lisäksi hieman sinertävä, milloin mitenkin. Edellä juuri mainittuani että kun ei tahdo kiihottua kunnolla.
        Mutta kun erektio huononee, niin terska kutistuu ensimmäisenä.

        Niin kävin tuossa urologilla myös ja kerroin hänelle että erektiossa terska ei tahdo aina kasvaa normaaliin mittoihin, mutta hän sanoi että terska kovenee ja kasvaa yleensä aina siinä loppumetreillä ennen laukeamista.


      • Käynti?
        rauhanen kirjoitti:

        Niin kävin tuossa urologilla myös ja kerroin hänelle että erektiossa terska ei tahdo aina kasvaa normaaliin mittoihin, mutta hän sanoi että terska kovenee ja kasvaa yleensä aina siinä loppumetreillä ennen laukeamista.

        Minulla on ollut kesästä lähtien kipuja alapäässä. Ensimmäiset tuntemukset oli voimakasta kirvelyä munassa, sen päässä. Sen jälkeen ne ovat olleet lievempiä, ajoittaisia jonkinlaista jomottavaa tunnetta alapään alueella tai lievää kirvelyä virtsaputken suulla. Pissaaminen ei aiheuta kipuja. Ajattelin oireiden jatkuessa että asiasta täytyisi puhua lääkärille. Miten joku nuori naispuoleinen yleislääkäri (omalääkäri on sellainen) suhtautuu, jos asian hänelle kertoo. Osaako ne tutkia ja diaknosisoida asian. vai pitäiskö varata aika urologille. Olen työtön ja siksi pienituloinen joten hinta vähän hirvityttää. Kuinka paljon urologit velottaa käynnistä?


    • Apulöyty

      Vaiva voi liittyä lantionpohjanlihaksen jännitystilaan. Tähän sekä eturauhasen vaivoihin auttaa tehokkaasti kyseistä lihasta rentouttava särkylääke esim xantral.

      • rauhanen

        tais olla jotaki 80€ urologil käynti, miinus tietenki siitä kela korvaus, sai heti kassalla tän korvauksen....


    • Bubba.

      Eturauhanen kannattaa käydä tutkituttamassa kerran tai kaksi vuodessa, vaikkei kokisikaan minkään olevan vialla. Eturauhasen tulehdus, ainakin itselläni tuntui hyvinkin samanlaiselta kuin perus "kusitauti". Mutta tosissaan, kannattaa käydä heti lääkärillä jos jotain epäilee olevan vialla. Itse en mennyt ja vaiva jäi krooniseksi. En suosittele :)

      Yleensä lääkkeinä määräävät tulehduskipulääkkeitä sekä antibiootteja. Kuuria jatketaan niin kauan kunnes sen huomataan tehoavan tai olevan hyödytön. Itselläni kuurit kestivät 3kk ennen kuin lääkäri myönsi vaivan olevan krooninen.

      Urologilta tai normaalilta lääkäriltä saa todella hyviä neuvoja vaivan ehkäisemiseen tai hoitoon. Lämmintä päälle, ja huolla eturauhastasi, sillä pääsee jo pitkälle :)

    • Wonderingit

      Mitä jos itselläni ei ole muuta kuin pientä kirvelyä virtsaamisen aloittamisessa, ja virtsaaminen kestää normaalia pidempään (rakko tyhjenee hitaammin), onko kyseessä silloin eturauhastulehduksesta, koska muita yllämainittuja oireita ei löydy. Siis tuntuu kuin virtsaputki olisi pienempi kuin mitä pitäisi. Mietippä kun aina vessassa vieressä oleva kaveri tulee ja vetäsee alle kymmenen sekunnen kuset oikein kunnolla loristen ja itte siin äheltämässä minuutin jos toisenkin..

    • joku...

      Kannattaa yleensä käydä sen tavallisen lääkärin lisäksi urologilla sillä melko usein tuntuu olevan tavallisellä lääkärillä tietous aika vähäistä eturauhastulehduksen kohdalla, jotain kuuria ehkä antavat, mutta itsellä ei ollut hyviä kokemuksia tuolta käsin.

      Niin ja parhaimat hoitokeinot tosiaan on se lämpö ja lämpö. Nuo ei paranna tuota kroonista tautia, mutta lievittävät pahimpia oireita. Kylmää pitää välttää joka tilanteessa ja esim. suihkussa olemisen jälkeen heti vaatetta päälle eikä kylmää lattiaan saisi koskea. Autossa aina penkin lämmitin päällä ja jopa kesällä jos ei aurinko paista suoraan ja lämmitä penkkiä. Aina joku alusta jos istuu pihalla edes tavalliseen puutarhapenkkiin ja varsinkin pakkasella jäähalleissa ym.. alustaa käyttää aina. Kalsereita kannattaa pitää aika pitkälle kesään asti ja talvella paritkin kalsarit kerralla. Kerrastoja siis käyttöön myös kesällä jos ei ole ihan hellettä ja on vaikka tuulinen sää tai ainakin alushousut semmoiset ettei viime pääse läpi. Jos on amme niin istumakylvyt on parhaita. Lämpö niin täysille kun pystyy niin tekee hyvää jos siellä muutaman tunnin istuu. Myös suihkussa kannattaa päästää lämmintä vettä selkään.

      Jokatapauksessa kylmää pitää välttää ja vaikka ei tuntuisikaan oireet heti tulevan kylmästä vältä sitä silti. Parhaimat avut lämmöstä saa ostamalla semmoisen lämpötyynyn vai mikä kivipussi nyt onkaan. Se alaselkään tai palleihin niin tekee nannaa. Kipulääkkeet ei ainakaan suoraan itsellä vaikuta tai mitkään luontaistuotteet. Ainoa mistä jotain apua on ollut on L-argenine ja tavalliset vitamiinit ja monivitamiinit. Kannattaa "runkata" myös säänöllisesti, mutta ei välttämättä ihan jokapäivä, mutta säänöllisesti ainakin sillä se puhdistaa eturauhasta. Sanotaan ainakin 3-4 kertaa viikossa, liikaa jos tekee voi tehdä kipeää ja varsinkin jos vehkeet on erittäin kipeitä.

      Myös ruokavalio kannattaa pitää tervellisenä. Vaikuttaa itsellä ainakin postiviisesti. Myös vettä kannattaa tavallista enemmän juoda ja myös liikuntaa harrastaa, mutta ei pyöräilyä tai kylmässä vedessä uimista ja jos pyöräilee kunnon housut ja kalsarit.

      Venyttelyistä myös monet saaneet apua eli lantion? seudulle tehnyt venyytyksiä. Fysioterapeutilla monet käynyt tekemässä liikkeitä jotta saa apua tuohon vaivaan.

      Myös eturauhasta monet on "lypsänyt" omin käsin. Seksikaupoista saa noita vehkeitä. Itsellä ei ole kokemusta, mutta jos ensitalvena oireet pahat niin pakkohan tätä on kokeilla.

      Jokatapauksessa se kylmä ja lämpö on kovimmat sanat.

    • Outoaon

      Mistä johtuu,että virtsaa tulee ulos sykäyksitin, vaikka ei ponnista laikaan? Samalla tulee ulos ilmaa ja porisevaa ääntä! Oire tulee WC::ssä, eikä virtsaa karkaile!

    • kärsitty

      Jalat ei saa jäähtyä,. Jopa viileällä nurmikolla paljain jaloin voi laukaista eturauhastulehduksen.

    • Anonyymi

      Mulla kans terska kipuillut, särkenyt ja poltellut kohta puol vuotta. En tiedä mistä tuli. Ei tosiaan muita oireita. Erektiossa polte häviää. On juossut eri lääkäreillä, myös urologeilla. Joka toinen veikkaa eturauhastulehdukseksi joka toinen ei osaa sanoa mitään. Xatralia ja särkylääkkeitä kokeiltu ilman apua. Nyt pelkkä kävelykin ärsyttää hepin päätä. Tosi ikävä vaiva, päivittäin läsnä.

      • Anonyymi

        Itellä samaa oiretta ollut pari kk. Kaikki testit negat. Menikö itekseen ohi vai löytykö jotain?


    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7488
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2812
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2402
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2113
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1799
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1379
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe