Miksi luottokortti?

rahojensa herra

Olen ihmetellyt vähän tätä luottokorttikeskustelua, kun se on jotenkin vinksahtanut todellisuudesta.
Miksi hyvätuloiset pitävät luottokorttia? Eikö hyvä ja keskituloinen osaa hoitaa raha-asioitaan niin, että pärjää ilman luottokortin tuomaa pikavippiä. Kaikenlaiset lisäominaisuudet ja edut ovat täyttä hölynpölyä, ne eivät ole mitään etuisuuksia, vaan ainoastaan mainonnan työkaluja. Jos ei halua pitää käteistä, niin aivan hyvin voi käyttää pankki- tai depit-korttia.

Kysymyksessähän on siitä, että saadaan kaikki ihmiset tähän pankkien järjestämään koukutukseen ja näin pankki eli luottokorttiyhtiö hallitsee sinun elämääsi rahan käytön kannalta katsottuna. Kellä rahat sillä valta. Siis yksilön rahat ja velat luottoyhtiöllä. Näi ihmiset ovat vapaaehtoiseti luovuttaneet itsemääräämisoikeuden omista rahoistaan, mielenkiintoista mutta totta. Ehkä useammat eivät tajua
kuinka suuren osan itsemääräämisoikeuttaan ovat luovuttaneet sivullisille.
Tätä järjestelmää pidetään ihan hyvänä ja nykyaikaan kuuluvana tekniikan tuomana mallina joka helpottaa ihmisten elämää, vaikka todellisuudessa se ojuuttaa ja kasvattaa ahdinkoa. Harva sen tunnustaa, koska on luotu mielikuva sen ihanuudesta kuluttaa ja tehdä sillä ostoksia.

Talouskuplan yksi suuri tekijä on nimen omaan muoviraha, koska kuplaa paisutetaan velan määrää kasvattamalla. Muovirahalla velkaantumisen alkamisen on sellaista, että et edes huomaa velkaantuvansa. Finannssikriisissähän on vain kysymys ihmisten ylivelkaantumisen tuomista ongelmista, ei sen kummemmasta asiasta.

18

1948

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10+2

      Tilillä tällä hetkellä noin 60k. Luottokorttia tarvitsee silti useamman kerran vuodessa. Olin pari viikkoa amerikassa lomalla, eikä siellä tule todellakaan toimeen millään depit-kortilla. Lisäksi hotelleihin kirjautuminen olisi tuottanut ongelmia ja auton vuokraus olisi ollut mahdotonta. Lisäksi on turvallisempaa kantaa mukana korttia, kun suurta summaa käteistä.
      Tämän lisäksi ulkomailta/netistä tuotteiden tilaamiseen tarvitaan lähes poikkeuksetta luottokortti. Netissä valikoima on laaja ja hinta huomattavasti edullisempi.

      Jos et ymmärrä, niin luottokortilla maksettaessa lasku tulee kotiin ILMAN KORKOJA. Eli tämä ei tule maksamaan yhtään sen enempää, kun pankkikortilla maksettaessa.

      • xxxxxxxxxyyyyyyy

        Kolhin autoani, vakuutus maksoi korjauksen ja vuokra-auton korjauksen ajaksi. Kun sain vuokra-auton, minulta pyydettiin luottokorttia. Sanoin, että enhän minä maksa auton vuokraa, mutta minulle vastattiin, että olen kuitenkin vastuussa siitä, että tankki on palautettaessa täynnä. Näytin korttini, ainakin oli helpompi näin kuin jos olisin joutunut selvittättämään, etten omista luottokorttia.


    • ...

      Kyse ei siis todellakaan ole pikavipistä, vaan täysin maksuttomasta perusominaisuudesta josta on ainoastaan hyötyä asiakkaalle. Enemmän se menee niin päin että huonosti raha-asiansa hoitavat eivät voi/saa luottkorttia käyttää, koska se lisäisi heidän kulutustaan. Hyvin raha-asiansa hoitaville on periaatteessa aivan sama maksetaanko kaikki ostokset kerrallaan vai erissä, mutta keskitetty laskunmaksaminen helpottaa talouden seuraamista.

      Sen sijaan että etsit tiliotteesta ruokaostoksia kaikkien laskujen välistä, näet ne kerralla K/S/minkälie kaupan luottokorttilaskusta.

      • herrajestas

        Arvasin vastaukset.Juuri niin kuin on opittu kuvittelemaan, että luottokortti helpottaa elämää.
        Siis, kukaan ei ymmärrätänyt luuttokorttien perimmäistä tarkoitusta,. Sääli.
        Sinänsä totta noi vastaukset, mutta totuuden takaa löytyy se oikea totuus. Eli bisness jonka kuitenkin maksavat kuluttajat, vaikka ette sitä myönnä. Ensinnäkin rahalla on korko, sitä kukaan luottolaitos tai korttiyhtiö ei anna ilmaiseksi. Kuluttaja maksaa korttiyhtiöitten kulut ja voitot jotka ei suinkaan ole mitättömiä. Se kulu on piilotettu hintoihin, koska yhtiöt perivät kaupalta kulut korttikaupasta ja tilittävät rahan myöhässä kaupan tilille, joten sen ajan kauppa kärsii korkotappiota joka sisällytetään hintaan.

        Jenkkimatkailijahan ei tule toimeen ilman luottokrttia se on selvä, mutta on myös selvä että USA:n talous on mennyt katasrofinpartaalle ja muovirahan ansiosta.


      • tyytyväinen korttiin
        herrajestas kirjoitti:

        Arvasin vastaukset.Juuri niin kuin on opittu kuvittelemaan, että luottokortti helpottaa elämää.
        Siis, kukaan ei ymmärrätänyt luuttokorttien perimmäistä tarkoitusta,. Sääli.
        Sinänsä totta noi vastaukset, mutta totuuden takaa löytyy se oikea totuus. Eli bisness jonka kuitenkin maksavat kuluttajat, vaikka ette sitä myönnä. Ensinnäkin rahalla on korko, sitä kukaan luottolaitos tai korttiyhtiö ei anna ilmaiseksi. Kuluttaja maksaa korttiyhtiöitten kulut ja voitot jotka ei suinkaan ole mitättömiä. Se kulu on piilotettu hintoihin, koska yhtiöt perivät kaupalta kulut korttikaupasta ja tilittävät rahan myöhässä kaupan tilille, joten sen ajan kauppa kärsii korkotappiota joka sisällytetään hintaan.

        Jenkkimatkailijahan ei tule toimeen ilman luottokrttia se on selvä, mutta on myös selvä että USA:n talous on mennyt katasrofinpartaalle ja muovirahan ansiosta.

        Hyvin perusteltuja vastauksia sait. Miksi vielä jankutat?? Ole onnellinen ilman luottokorttia ja anna toisten nauttia kortin tuomista eduista.

        Jokainen taplaa tyylillään :)
        Kaikille ei luottokorttia myönnetä :))


      • ...
        herrajestas kirjoitti:

        Arvasin vastaukset.Juuri niin kuin on opittu kuvittelemaan, että luottokortti helpottaa elämää.
        Siis, kukaan ei ymmärrätänyt luuttokorttien perimmäistä tarkoitusta,. Sääli.
        Sinänsä totta noi vastaukset, mutta totuuden takaa löytyy se oikea totuus. Eli bisness jonka kuitenkin maksavat kuluttajat, vaikka ette sitä myönnä. Ensinnäkin rahalla on korko, sitä kukaan luottolaitos tai korttiyhtiö ei anna ilmaiseksi. Kuluttaja maksaa korttiyhtiöitten kulut ja voitot jotka ei suinkaan ole mitättömiä. Se kulu on piilotettu hintoihin, koska yhtiöt perivät kaupalta kulut korttikaupasta ja tilittävät rahan myöhässä kaupan tilille, joten sen ajan kauppa kärsii korkotappiota joka sisällytetään hintaan.

        Jenkkimatkailijahan ei tule toimeen ilman luottokrttia se on selvä, mutta on myös selvä että USA:n talous on mennyt katasrofinpartaalle ja muovirahan ansiosta.

        Kuka oikeasti häviää?


        Korttiyhtiö tulee uudeksi välikädeksi, ja leikkaa provisiona osan rahaliikenteestä joka kulkee kauppojen ja pankkien kautta.

        Pankit menettävät rahaliikennettään, mutta samalla myös kulut pienenevät. Menetetyt tulot saadaan takaisin luotollisten ostosten koroista jos kortit myönnetään itse

        Kauppias maksaa provision korttiyhtiölle, mutta ei maksa enää käteisen käsittelystä pankille.

        Asiakas maksaa tuotteesta saman hinnan kuin ennenkin jos ei käytä luotto-ominaisuutta. Luotto-ominaisuuden kanssa asiakas maksaa normaalia vakuudettoman kulutusluoton korkoa joka tulisi muutenkin velaksi ostaessa.


        Mikä tässä kuviossa on siis oikeasti ongelma?


      • Kortilla käy
        herrajestas kirjoitti:

        Arvasin vastaukset.Juuri niin kuin on opittu kuvittelemaan, että luottokortti helpottaa elämää.
        Siis, kukaan ei ymmärrätänyt luuttokorttien perimmäistä tarkoitusta,. Sääli.
        Sinänsä totta noi vastaukset, mutta totuuden takaa löytyy se oikea totuus. Eli bisness jonka kuitenkin maksavat kuluttajat, vaikka ette sitä myönnä. Ensinnäkin rahalla on korko, sitä kukaan luottolaitos tai korttiyhtiö ei anna ilmaiseksi. Kuluttaja maksaa korttiyhtiöitten kulut ja voitot jotka ei suinkaan ole mitättömiä. Se kulu on piilotettu hintoihin, koska yhtiöt perivät kaupalta kulut korttikaupasta ja tilittävät rahan myöhässä kaupan tilille, joten sen ajan kauppa kärsii korkotappiota joka sisällytetään hintaan.

        Jenkkimatkailijahan ei tule toimeen ilman luottokrttia se on selvä, mutta on myös selvä että USA:n talous on mennyt katasrofinpartaalle ja muovirahan ansiosta.

        "Se kulu on piilotettu hintoihin, koska yhtiöt perivät kaupalta kulut korttikaupasta ja tilittävät rahan myöhässä kaupan tilille, joten sen ajan kauppa kärsii korkotappiota joka sisällytetään hintaan"
        Myös käteis maksaja maksaa saman hinnan tuotteista,jollet huomannut.
        "Sinänsä totta noi vastaukset" Ymmärsithän sen vaikka ei mennyt ihan jakoon asia kortti ostoista asikkaan näkökulmasta.
        Oletko muuten kauppias?Ei ole pakko antaa kortilla ostoa mutta turha valittaa jos ei myöskään asiakkaita.


    • OKHX

      Itselläni on ilmainen luottokortti MC Gold. Sen käyttö on ihan perusteltua, koska
      - se on käyttäjälle ilmainen
      - ei tarvitse pitää rahaa lähes korottomalla käyttelytilillä
      - kortin haltijalla on aina voimassa oleva ilmainen matkavakuutus
      - lisäksi joitakin muita ilmaisia vakuutuksia

      LIsäksi on paljon helpompi pitää raha-asiansa järjestyksessä, kun kuukauden kulut voi käsitellä ja arkistoida kerralla.

      Valitettavasti luottokortteja hankkivat myös sellaiset, jotka eivät sen käyttöä hallitse. Se siis sopii vain sellaisille, joiden raha-asiat ovat ja pysyvät kunnossa.

    • Kortilla käy

      Luottokortti EI ole pikavippi kuten oletat.Hyvä ja keskituloinen osaa hoitaa raha-asioitaan ja maksaa luotolla juuri sen takia.Eli lasku pois kun tulee,kortti on tosiasiassa maksuaika kortti.Hyvä ja keskituloisella ei ole varaa 300-1000% pikavippeihin,vain perseaukiset niitä ottaa.Ps.Debitkin laskutus menee nykyään luottofirman kautta .
      "Kellä rahat sillä valta. Siis yksilön rahat ja velat luottoyhtiöllä" Niinhän luulet,pankilla ne on tosin liki nollakorkoa nykyään.Saman koron saisi "sukan varressakin"rahalle mutta pankin kassalla laskun maksu kun on hinnoiteltu sikakorkeaksi/lasku.Joten antaa olla tilillä,minkä tosin voi lopettaa tai vaihtaa pankkia kun ei lainaakaan ole.
      Talouskuplan yksi suuri tekijä on muu kuin lyhytaikainen korttivelka.Tai käteismaksu kortilla on sama kuin rahat tiskiin suoraan.

      • lainanharha

        Kaikille viesti alullepanijan vastaajille voisin suositella googlattavaksi sivun. Jani Laasonen, johdatus resussi-
        pohjaiseen talousevoluutioon. Tarkoitan, siis luettavaksi. Aukeisi silmät todellisuuteen. Muistutukseksi vielä, että asiat yleensä ovat toisin kuin mitä annetaan ymmärtää.
        Mielenkiintoisia lukuhetiä todellisuuteen.


    • Debit on muovirahaa

      että minä hallitsen elämääni ja rahankäyttöäni, ei pankki. Monelle luottokortti on hätävara yllättävien menojen varalle, eikä sitä käytetä kuin todellisessa tarpeessa. Ja luottokortillahan ei tule ylimääräisiä maksuja jos laskun maksaa eräpäivänä eikä osissa, eli se on monelle maksuaikakortti samoin kuin visa. Muovirahalla sitä kaupassa nykyisin pääasiassa maksetaan niillä debit korteillakin.

    • syyt visaan

      luottopuolen (Visa) käyttö johtuu siitä, että sillä saa vakuutukset ostoksiinsa, sekä nettiostoksissa, joita suurimmaksi osaksi teen, Luottokunnan riskienhallinnan myöntämän suojan huijauksia vastaan.

      Lisäksi Visaostoksia on helpompi seurata nettipankin kautta, kun jotkut debit puolen veloitukset näkyvät vasta päivien päästä.

      Itselläni on myös Osuuspankin kortti, josta saa joka visa-ostoksista bonuksia. Tuo tekee kuukaudessa aika ison summan,kun koko perheen asiointi on keskitetty OP:hen ja kaikkien visojen ostoksista yhteinen bonuskakku kasvaa.

      Vielä yksi syy Visan käyttöön on se, että matkustamme paljon, ja esim. USA:ssa kaikkia jotka maksavat käteisellä tms. tavalla, pidetään epäluotettavina, eikä kaikista hotelleista edes saa huonetta käteisellä rahalla.

    • Visa ja MC rulaa

      Et taida itse koskaan matkustella? Miten teet ostokset netissä - eli säästät vuositasolla tuhansia euroja Suomalaisten kauppojen ylihintoihin nähden ilman luottokorttia?
      Miten matkustat edullisesti ja tilaat lennot tai hotellin ilman luottokorttia? Voit toki käyttää perinteisiä matkatoimistoja ja maksaa siis matkastasi satoja euroja enemmän. Jos matkatoimisto menee konkurssiin, et näe enää rahojasi. Jos maksoit luottokortilla, saat sen sijaan rahasi takaisin.

      Nämä vain muutamia käytännön esimerkkejä.
      Maksat sitten kaupan kassalla käteisellä, pankkikortilla (debit) tai luottokortilla (credit), ei se tuote ole kassalla sinulle eri hintainen, jos tililläsi on rahaa tarpeeksi (debit) ja maksat (credit) laskusi ajoissa pois.

      Kouluissa toivottavasti opetetaan lapsille järkevää taloudenpitoa, eli tärkeintä on elää varojensa mukaan. Siitä olen kanssasi ehdottoman samaa mieltä. Eli säästetään ensin sen lomamatkan hinta, sitten vasta varataan matka ja lähdetään reissuun, ei tehdä velkaa sen takia.

      • säästäväinen

        No ihan vaan tiedoksi, että maapallo on tullut kierrettyä puoliksi sekä vasta- että myötäpäivään. yht. 30 eri valtiota.
        Netistä ei ole tarvinnut ostaa mitään, sillä en ylensäkään osta mitään krääsää. Vaatteet ostan ihan sovituksen jälkeen ja aina alennusmyynnistä vaikka ne ovatkin periaatteessa normaaleja hintoja.
        Talvikengät kevällä ja kesäkengät syksyllä.


      • Jenkkilään reissulle
        säästäväinen kirjoitti:

        No ihan vaan tiedoksi, että maapallo on tullut kierrettyä puoliksi sekä vasta- että myötäpäivään. yht. 30 eri valtiota.
        Netistä ei ole tarvinnut ostaa mitään, sillä en ylensäkään osta mitään krääsää. Vaatteet ostan ihan sovituksen jälkeen ja aina alennusmyynnistä vaikka ne ovatkin periaatteessa normaaleja hintoja.
        Talvikengät kevällä ja kesäkengät syksyllä.

        Ihan mielenkiinnosta, miten matkaillessasi maksat hotellit, auton vuokran ja lennot?

        Netistä saa paljon muutakin kuin krääsää. En minäkään osta mitään, mitä en tarvitse. Kyse onkin halvemmista hinnoista Suomen kartellikauppoihin nähden.


    • Anonyymi00016

      Kyllä nykypäivänä ihan jokaisella olisi syytä olla luottokortti. Ei yksinkertaisesti ole mitään syytä olla käyttämättä sitä, sillä luottokortilla jokainen saa helposti sen 50-60 päivää maksuaikaa.

      Pankkikortilla kulut lähtee heti tililtä. Luottokortilla saa maksuaikaa ja joustoa. Lisäks vielä mukaan tulee bonuksia ja cashbackeja.

      Kannattaa katsoa https://www.ilmainenluottokortti.fi -sivustolta nuo markkinoiden ajantasaiset ja vuosimaksuttomat luottokortit. Niissä on aika paljon eroa pankkien välillä.

    • Anonyymi00017

      Luottokortti on nykyään enemmänkin järkevä maksuväline kuin velkaantumisen väline, kunhan vain hoitaa laskun eräpäivänä pois. Se tuo mukavasti maksuaikaa ja turvaa esimerkiksi nettiostoksiin tai matkoille, missä debit-kortti ei aina välttämättä riitä.

      Homma menee pieleen vasta sitten, jos korttia käyttää varojen yli. Jos kortin ottaa hyötykäyttöön, kannattaa katsella sellainen, missä ei ole turhia vuosimaksuja ja vertailla korttien etuja, kuten cashbackeja, esimerkiksi osoitteesta https://luotettavalaina.fi/luottokortti-heti-kayttoon-hae-helposti-ilman-vakuuksia-2026/ ennen päätöstä.

    • Anonyymi00018

      Luottokortti on hyvä työkalu jos osaa hallita rahavirtojaan.
      Eilen kävin keksutelua siitä että itse en katso tililtä onko minulla rahaa vaan katson kuukauden kahden päähän ja lesken nopeasti menot ja tulot ja sen lakutehtävän tulos näyttämä tulos osoittaa onko minulla rahaa.
      Tilillä saattaa olla tonnitolkulla rahaa mutta laskelma osoittaa negatiivista niin silloin minulla ei ole rahaa.

      Yrittäjäaikanani jouduin katsomaan jopa vuoden päähän ja miettimään onko rahaa, tilinsaldo ei sitä kerro.
      Tämä on se pääasia miksi kortti on hyvä/huono.
      Tili saattaa olla ihan nollilla kuten minulla nyt mutta tiedän että saan parin viikon sisällä isäni jäämistöstä henkivakuutukset ja eläkkeetkin tulee alkukuusta joten taloudellinen tilanteeni on lähes 30 000 plussalla 2 viikon perioodilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      178
      1731
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      864
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      673
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      513
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      445
    Aihe